اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۵:۰۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۰۴
اذان مغرب ۱۹:۰۶:۰۷
طلوع آفتاب ۰۵:۱۷:۳۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۰۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۳۲
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ - ۱۰:۱۷

نقش چهره سازی از زنان فرهیخته در راستای پیشبرد اهداف جبهه انقلاب

مدیرعامل ناشران انقلاب اسلامی با بیان اینکه با نسلی مواجهیم که اهل ادبیات، فکر، شعر، نظر و مواجهه عالمانه با شبهات موجود است، گفت: برخی رسانه ها با این محوریت به وجود آمده اند که در دو موضوع اثرگذاری داشته باشند که یکی از آنها تغییر سبک زندگی جامعه است.

نقش چهره سازی از زنان فرهیخته در راستای پیشبرد اهداف جبهه انقلاب
به گزارش سراج24، عصر روز چهارشنبه یکی دیگر از سلسله نشست های مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی با حضور جمعی از مسئولان، فعالان و اعضای این مجمع برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حکم اعدام شیخ نمر, عالم برجسته عربستانی از سوی آل سعود محکوم شد. مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی تاکید کرد که چنین حکم هایی سبب خاموش شدن صدای حق و حقیقت نمی شود و پایگاه ظلم و جور متزلزل است و عاقبت نابود خواهد شد.
زندگی جاهلی بر پایه وهم، شهوت و غضب بنا می شود
مریم حاج عبدالباقی، کارشناس حوزه علوم قرآنی به عنوان نخستین سخنران این نشست با بیان اینکه عقل آن است که خداوند رحمان به آن عبادت و پرستیده شده و بهشت به آن اکتساب می شود، گفت: یعنی هر عاقلی بهشتی می شود و برای عاقل شدن باید جاهلیت را شناخت لذا در قرآن خردورزی مهم است و به آن دعوت شده ایم.
وی در ادامه با بیان اینکه چهار جای قرآن کریم در خصوص جاهلیت بحث شده است، گفت: آیه ۱۵۴ سوره آل عمران، آیه ۵۰ سوره مائده، آیه ۳۳ سوره احزاب و آیه ۲۶ سوره فتح که در سوره آل عمران در خصوص ظن جاهلیت، در سوره مائده درباره حکم جاهلیت، در سوره احزاب از تبرج جاهلیت و در سوره فتح در خصوص حمیت جاهلیت صحبت شده است.
حاج عبدالباقی در ادامه با بیان اینکه ایمان بر چهار شبعه صبر، یقین، عقل و جهاد است، گفت: از وظایف شما زنان این است که این چهار مورد را با چهار مورد قبل مقایسه کنید و ببینید کدام گزینه زیرمجموعه کدام نوع جهل می رود.
این کارشناس حوزه علوم قرآنی در ادامه با بیان اینکه عدل و اعتدال زمانی در انسان به منصه ظهور می رسد که شهوت، غضب و وهم به اعتدال برسد، گفت: اگر قوه غضبیه به اعتدال برسد شجاعت را به همراه دارد و اگر قوه شهویه به اعتدال برسد باعث عفت می شود و اگر قوه وهمیه به اعتدال برسد به حکمت تبدیل می شود.
وی در ادامه در تفسیر آیه ۱۵۴ سوره آل عمران گفت: گاهی فکر می کنیم خداوند ما را رها کرده است و ظن بد می بریم که این به ناحق است و نادرست است که نسبت به خداوند ظن جاهلیت می بریم لذا از آنجایی که خداوند وعده داده است پیروزی با مؤمنان است نباید ظن بدی نسبت به پروردگار داشت.
حاج عبدالباقی در ادامه با اشاره به پیروزی مسلمانان در جنگ بدر گفت: بعد از آن جنگ بعدی رخ داد اما نتیجه متفاوت بود و مردم از ترس نرسیدن غنائم به آنها از محل دفاع خارج شدند که در نهایت منجر به شکست در جنگ احد شد که این مسأله نشان از ظن جاهلیت دارد.
این کارشناس حوزه مسائل قرآنی همچنین افزود: امام راحل(ره) به گونه ای بود که اگر همه دنیا به یک طرف می رفت و ایشان یک طرف می ایستاد اگر می دانست راهش راه حق بود ذره ای در آن تردید نمی کرد اما برخی گمان می کنند چون تعدادشان کم است ناحق هستند که این ظن، ظن عاقلیت نیست و ظن جاهلیت است.
وی در ادامه با اشاره به چگونگی شکل گیری زندگی جاهلیت گفت: یک پایه آن اوهام و خیالات است، یک پایه آن شهوات و پایه دیگر آن غضب است که زندگی جاهلی بر این پایه ها بنا می شود.
حاج عبدالباقی همچنین با اشاره به یکی از گفتارهای شهید مطهری(ره) گفت: ایشان روزی از خود پرسید اگر من به جای روحانی شدن دکتر، کارگر، معلم، کشاورز، جراح و یا غیره شده بودم هم موفق می شدم اما خدا را شکر می کنم که روحانی شدم چرا که اکنون فلسفه خوانده ام که اگر فلسفه نمی خواندم متوجه نمی شدم هر چیزی در دنیا سر جای خود قرار دارد برای مثال ممکن است پنج روز زودتر موفق شویم یا پنج روز دیرتر یا پنج سال زودتر شکست بخوریم یا پنج سال دیرتر اما باید بدانیم تمام این شکست ها و موفقیت ها بر طبق برنامه ای است که برای ما نوشته شده است.
این کارشناس مسائل قرآنی در ادامه با بیان اینکه ظن جاهلیت به معنای افکار پوسیده ای است که باعث می شود تصور کنیم اشتباهی از سوی خدا صورت گرفته است، گفت: اینگونه می شود که به خدا بدبین می شویم و حکم محکومیت خدا را صادر می کنیم که این ظن، ظن اشتباهی است و باید نسبت به خداوند از این ظن دوری کرد.
لزوم صدقه دادن کتاب به نیازمندان در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی
در ادامه این نشست خانم شکوریان، مسئول “مقر کتاب قم” به بیان مطالبی پیرامون اهمیت کتاب و کتابخوانی از منظر رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری معتقدند اگر می خواهیم پرچم دار اسلام در دنیا باشیم، مردم ما باید کتابخوان باشند و این اشاره به مسئولان و طلاب ندارد بلکه اشاره به عامه مردم دارد حتی در جایی در سال ۷۴ می فرمایند هروقت به وضعیت کتابخوانی در کشور فکر می کنم قلبم درد می گیرد و در جای دیگری مجددا می فرمایند هروقت به وضعیت کتابخوانی فکر می کنم قلبا غمگین می شوم که این مطالب حکایت از وضعیت اسفبار کتابخوانی در کشور دارد.
وی در ادامه به فعالیت های مقر کتاب قم اشاره و عنوان کرد: افراد فعال در این مقر به صورت داوطلبانه فعالیت می کنند و دغدغه آنها خواندن کتاب ها، دسته بندی و در اختیار قرار دادن کتب جذاب در اختیار سنین مختلف در مکان های مختلف است که البته تأکید ما بر این است که طبق گفته حضرت آقا، مردم کتاب بخرند بخوانند و هدیه بدهند که فعالیت ما نیز بر همین اساس است.
خانم شکوریاندر ادامه با اشاره به آمار مطالعه در ایران گفت: آمار مطالعه در ایران ۱ دقیقه و چند ثانیه است، همچنین فروش یک روز لوازم آرایش در کشور برابر آمار فروش یک سال کتاب است لذا بر آن شدیم فعالیت های خود را گسترده تر کنیم و از قم و کرمان و مشهد به یزد و شهرکرد نیز فعالیت ها را گسترش دهیم.
مسئول مقر کتاب در ادامه به طرح هایی که این مقر دنبال می کند اشاره کرد و اظهار داشت: طرح های بسیاری برای کتابخوان شدن کودکان، نوجوانان و جوانان و زنان ریخته ایم و مخارج خود را از طریق جمع آوری نذورات تأمین می کنیم و حتی دست فروشی کتاب نیز داریم و در جمکران این کار را به انجام رسانده ایم.
وی افزود: برای کتابخوان کردن باید از همه راه ها استفاده کرد و باید دست به هر کاری زد تا مخصوصا کودکان به کتاب خواندن روی بیاورند و باید به جایی برسند که بدانند کتاب خواندن با کلاسی باشد و به جای مبلمان و دکوراسیون داشتن کتابخانه در خانه ها کلاس محسوب شود.
خانم شکوریان در ادامه به لزوم دادن صدقه کتاب اشاره و مطرح کرد: ما در مقر صندوق های صدقاتی طراحی کرده و در اختیار مردم قرار می دهیم که این درآمد حاصل از این صندوق صرف خرید کتاب برای نیازمندان می شود.
این فعال حوزه کتاب و کتابخوانی در ادامه اشاره کرد: این شیوه کتابخوان کردن را در جلساتی که با مسلمانانی که از سایر کشورها به دعوت جامعة المصطفی قم مطرح کردیم که همه آنها استقبال کرده و حتی به مقر ما کمک مالی کردند و با آشنایی با طرح های ما، این طرح ها را در کشورهای خود اجرا می کنند.
ضرورت ایجاد نهضت محتوایی در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی
میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی به عنوان سخنران دیگر این نشست با بیان اینکه در کشور ما حدود ۷۰ هزار عنوان کتاب در سال تولید می شود، گفت: خیلی از این کتاب ها مربوط به حوزه آموزشی است این در حالی است که تعداد کتابفروشی ها در کشور حدود ۳ هزار باب و تعداد ناشران حدود ۴ هزار ناشر فعال است.
وی در ادامه با بیان اینکه باید نوع حرکت در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی تغییر کند، عنوان کرد: متراژ ویترین جبهه انقلاب نسبت به جریان های معارض بسیار کم است یعنی آنچه که ما در این عرصه می خواهیم عرضه کنیم فرصت را اندک کرده است و جریان روشنفکری تعداد فروشگاه های بیشتری دارد و به لحاظ کیفیت، موقعیت و فضاهای در اختیار بیشتر است.
نیلی ادامه داد: گاهی کتاب خوب در جبهه ما تولید می شود اما قابلیت عرضه درستی نداریم که دلایل متفاوتی دارد که برای حل این ضعف ها راهی جز توجه به مسأله ترویج و تبلیغ و معارفه کتاب و ایجاد یک نهضت محتوایی در بین نخبگان عمومی جامعه وجود ندارد.
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با اشاره به بسترهای موجود برای ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: بسترهایی مثل مؤسسات فرهنگی، نمازجمعه، مساجد، هیئات مذهبی را داریم که می توان از این بسترها استفاده کرد که این موارد فضاهای جبهه انقلاب است و تا زمانی که فضاهای فرهنگی به ترویج فرهنگ تغییر کاربری ندهند، عملا اتفاقی که در فضای کتابخوانی مد نظر داریم نمی افتد.
وی افزود: درباره تشکلاتی که اقدام به ترویج فرهنگ کتابخوانی می کنند باید توجه داشته باشیم که این تشکل ها خودشان آمر به معروفی باشند که انجام می دهند و روحیه کتابخوانی در بین آنها وجود داشته باشد.
نیلی در ادامه به استفاده از بستر تشکیلاتی مساجد و انجمن های اسلامی دانش آموزان اشاره و عنوان کرد: آنها همت کردند که در حدود ۷ هزار مدرسه دخترانه در کشور این طرح اجرا شد و کتاب ها خریده می شد خوانده می شد و فروخته می شد که اندکی سودآور هم بود که در فضای ترویجی استفاده می شد.
مدیرعامل ناشران انقلاب اسلامی در ادامه با بیان اینکه با نسلی مواجهیم که اهل ادبیات، فکر، شعر، نظر و مواجهه عالمانه با شبهات موجود است، گفت: برخی رسانه ها با این محوریت به وجود آمده اند که در دو موضوع اثرگذاری داشته باشند که یکی از آنها تغییر سبک زندگی جامعه است و دوم اثرگذاری ویژه بر حرکت های اجتماعی زنانه است تا بر یک سری انقلاب های کوچک محدود دامن بزنند و در صورت موفقیت به حرکت های جنسیتی دست بزنند که در این راه از جوانان استفاده می کنند.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه در برابر این حرکت ها باید کاری انجام داد، مطرح کرد: تشکل ها می تواند خلائی که موجب آسیب پذیری جامعه شده است جبران کند که زنان در این زمینه نقش بسزایی دارند و در نهایت این کتاب است که می تواند آگاهی های لازم را در این زمینه به وجود بیاورد.
نیلی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه نتوانسته ایم از شخصیت ها و بزرگان ادبی چهره سازی کنیم، گفت: آنها هر روزه برای ما شخصیت های پوچ و توخالی تولید می کنند که با داستان سرایی توجه نسل جدید را به خود جلب می کنند و آنها را چهره می دانند لذا باید از زنانی که در جبهه انقلاب هستند و کارهای ماندگاری دارند، چهره سازی کرد که متأسفانه هنوز دارای ایرادات فنی در این مسیر هستیم.
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: زنان فرهیخته بسیاری را می شناسیم که می توانند این نقش را ایفا کنند و به عنوان چهره برای سایر زنان مخصوصا دختران جوان الگو شده و مورد توجه آنها واقع شوند لذا باید در جهت این چهره سازی تلاش کرد.
استفاده از حداقل های فضای ترویجی در جهت کتاب خوان کردن افراد
محمد حقی، مشاور عالی مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز به عنوان سخنران پایانی این مراسم، با بیان اینکه هر سال یک کتاب فاخر و درجه یک که رهبر معظم انقلاب روی آن نظر مثبت دارد در تیراژ حدود ۶۰۰ هزار نسخه توزیع می شود، گفت: کتاب های “دا” با ۶۰۰ هزار نسخه و “من زنده ام” با تیراژ ۴۵۰ هزار نسخه توانست ۸۰ درصد توفیق را در کمتر از یک سال به دست بیاورد.
وی در ادامه با بیان اینکه تنها از ۱۰ درصد فضای موجود برای ترویج کتابخوانی استفاده شده است، یادآور شد: کتابی مؤثر است که ۷ میلیون مخاطب داشته باشد و اضافه شدن حداقلی یک ظرفیت، تأثیر ۸ ساله را در یک سال رقم می زند که در حوزه های مختلف هم صورت می گیرد.
منبع:مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••