اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ - ۱۵:۳۶
رئیس مجلس با اشاره به آتش‌بس سعودی‌ها

فضاحت سازمان ملل درتایید حمله به یمن

رئیس مجلس با اشاره به آتش‌بس سعودی‌ها در حمله به یمن، گفت: آنها دیروز اعلام کردند ما به اهدافمان رسیدیم و مرحله بعدی را که امید بخشیدن به یمن است، شروع می‌کنیم؛ یعنی این بمباران‌ها زمینه‌ساز امید شد؟

فضاحت سازمان ملل درتایید حمله به یمن

به گزارش سراج24، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) و در اولین کنگره بسیج دانش‌آموزی با عنوان «همفکری آینده‌سازان انقلاب اسلامی» که در ساختمان قدیمی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه حکومت کردن و احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت کشور امری ضروری برای هر مسلمان است، اظهار کرد: این موضوع یک آدابی دارد، چرا که هر مساله‌ای که با آداب آن محقق شود، منتج به نتیجه خواهد شد.

وی افزود: احساس مسئولیت به سرنوشت کشور یک وظیفه است که با آداب آن امکانپذیر خواهد بود. اما در غیر این صورت امکان متضرر شدن وجود دارد.

لاریجانی ادامه داد: یکی از آداب این امر این است که افراد مطلع و بصیر باشند و نسبت به شرایط داخلی کشور و بین‌المللی، داهیانه نظر داشته باشند و با دقت آن را بشناسند؛ آن وقت می‌توانند گام‌هایی را برای رشد جامعه بردارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید شناخت کافی نسبت به مسائل داخلی کشور و مسائل خارجی داشته باشیم، گفت: امروز یک غوغایی در صحنه بین‌المللی وجود دارد که برخی می خواهند آن را وارونه جلوه دهند. باید در مقابل غوغای رسانه‌های خارجی دقت کرد تا بتوان به حقیقت دست یافت.

وی با اشاره به آتش‌بس رژیم سعودی در حمله به یمن که روز گذشته انجام شد، تصریح کرد: دیروز سعودی‌ها اعلام کردند که ما به اهدافمان رسیدیم و مرحله بعدی که امید بخشیدن به مردم یمن است را شروع می‌کنیم. حال سئوال این است یعنی این بمباران‌ها زمینه‌ساز امید شد؟ ببینید چقدر حرف‌های عجیب و غریب می‌زنند.

لاریجانی ادامه داد: در رسانه‌هایشان اعلام کردند که ایران در یمن دخالت کرده است اما آیا یک مورد و سند که ایران در آنجا دخالتی داشته باشد، ارائه کرده‌اند؟ اصلا ما مرزی با یمن داریم که بتوانیم در آنجا دخالت کنیم؟

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آنها این حرف‌های عجیب و غریب را امروز به رسانه‌ها ارائه می‌دهند. ۲۷ روز است زیرساخت‌های مردم یمن را بمباران کرده‌اند و نتیجه‌ای نداشت ولی امروز می‌گویند ما به اهدافمان رسیدیم.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس همین حرف‌های سعودی‌ها، شورای امنیت سازمان ملل جلسه گذاشت و از حمله آنها به یمن حمایت کرد، گفت: آیا این فضاحت برای سازمان ملل نیست؟ امروز ما در این دنیا حرف می‌زنیم؛ دنیایی که بسیاری از حرف‌ها را وارونه می‌کنند. پس باید با دقت حوادث را رصد کرد.

لاریجانی، شرایط امروز ایران را حساس و مهم ارزیابی کرد و افزود: ما پیشرفت‌هایی در زمینه‌های مختلف کردیم که البته نقایصی هم داریم که نسل جدید باید نقایص را رفع کند. یکی از پیشرفت‌های انقلاب اسلامی این بود که نیروهای مستعد ما احساس مسئولیت به سرنوشت انقلاب داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایرانیان بزرگترین انقلاب را در قرن اخیر رقم زدند، تصریح کرد: ایرانیان یک زلزله سیاسی در منطقه ایجاد کردند و جریان اسلامی را بیدار ساختند و وقتی انقلاب شد، جریان‌های تروریستی به دنبال تجزیه‌طلبی بودند و فعال شدند و همین جوانان به مبارزه با تروریست‌ها رفتند تا انقلاب پایدار باشد؛ این یک بلوغ فکری است.

به گفته وی، در دفاع مقدس این جریان توفنده جوانان، سرنوشت جنگ را عوض کردند و شهید فهمیده یک نمونه از این جریان بالنده فکری است.

لاریجانی افزود: شهیدان جز اینکه در درگاه خدا مقبول واقع شوند، چیزی نمی‌خواستند که درواقع این یک حرکت در مسیر تکامل بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشرفت‌های کشور در مساله هسته‌ای، خاطر نشان کرد: فکری که مساله هسته‌ای ایران را تقویت کرد و این سرافرازی را به وجود آورد، جوانان بودند؛ این یک رشد بزرگ است و یکی از آورده‌های مهم ایران، نسل مسئولیت‌شناس جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌های زیادی را به ملت ایران تحمیل کردند تا بتوانند ضربه مهلکی را به کشور وارد کنند، گفت: اما چرا امروز پای میز مذاکره برگشتند؟ چرا فهمیدند که تحریم‌ها قابل ادامه دادن نیست؟ آنها در خلال صحبت‌هایشان همواره گفته‌اند باید از این تحریم‌ها عبور کنیم.

لاریجانی اظهار کرد: بنابراین چرا این توفیق برای کشور حاصل شد؟ چون در فناوری‌های مختلف، تسلط پیدا کردیم و امروز بسیاری از صنایع ما به دست متخصصان داخلی ساخته می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرکت در مسیر رشد علم و فناوری، تصریح کرد: برخی این گفته رهبری را دنبال کردند و امروز یکی از ظرفیت‌های مهم کشور محسوب می‌شوند. با حرکت علمی، بخشی از حرکت‌های اقتصادی فعال شد و امروز صادرات ما نسبت به قبل از انقلاب بهتر شده است که البته باید بهتر از این باشد.

وی یکی از مسائل مهم آینده کشور را تمرکز بر روی صادرات غیرنفتی دانست و خاطر نشان کرد: اگر اقتصاد ما متصل به نفت باشد، یک ضایعه است. یکی از مشکلاتی که کشور ما دارد، این است که حجم زیادی از بودجه ما متصل به نفت است؛ این خوب اداره کردن کشور نیست.

لاریجانی ادامه داد: نفت باید تبدیل به تکنولوژی شود و باید زایندگی ایجاد کند؛ نه اینکه درآمد نفت را صرف بودجه جاری کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در سال ۹۳ حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه جاری کشور بود که فقط ۳۰ هزار میلیارد تومان مربوط به بودجه‌های عمرانی بود و باعث آبادانی کشور شد. این یک اشکال بزرگ برای اقتصاد کشور است و به همین دلیل است که نوسانات قیمت نفت بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه علت طرح سیاست اقتصاد مقاومتی توسط رهبری در راستای همین موضوع است، گفت: یکی از مسائلی که باید با همه وجود آن را درک کنیم، بعد اقتصادی کشور است. رهبری در ابتدای سال فرمودند میدان اقتصادی را باز کنید و آن را به دست مردم بسپارید؛ چرا که این عرصه، یک میدان جهادی است و کسی که کارآفرینی دارد، یک مجاهد محسوب می‌شود.

لاریجانی گفت: اما آیا ما در کشور این گونه فکر می‌کنیم؟ باید یک فرهنگ را ایجاد کرد تا اقتصاد کشور در دست مردم باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: رهبر معظم انقلاب این موضوع را به مانند یک میدان مجاهدت دانستند که اگر جا بیفتد، جهش بزرگی در اقتصاد رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه نقص ما در حوزه اقتصادی متمرکز شده است، گفت: در دفاع مقدس تا وقتی مردم در جبهه‌ها نبودند، ما پیشرفت نداشتیم. آن زمان که بنی‌صدر، بسیجی‌ها را به جبهه‌ها راه نمی‌داد، ما موفقیتی کسب نمی‌کردیم، اما پس از آنکه بنی‌صدر عزل شد، سرنوشت جنگ نیز تغییر کرد و ظرف مدت کوتاهی آبادان از حصر درآمد و خرمشهر آزاد شد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه اقتصاد دولتی نمی‌تواند موفق باشد، خاطر نشان کرد: مردم باید احساس کنند صاحب اقتصاد هستند البته باید بستر آن فراهم شود و دولت باید زمینه حضور مردم در اقتصاد را فراهم کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما حداقل ۲۰ سال در حوزه اقتصاد به فعالیت هدایت شده، نیاز داریم و آن وقت است که یک سنگر اصلی انقلاب اسلامی تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به تحولات منطقه‌ای اظهار کرد: منطقه ما به دلیل برخی ناشی‌گری‌ها که کشورهای منطقه داشتند و برخی نفهمی‌هایی که عده‌ای از جریان‌ها داشتند و همچنین شیطنت‌ قدرت‌های بزرگ، چند سال است که دچار غلیان شده است.

لاریجانی یکی از مواد محترقه سیاسی در منطقه را گروه‌های تروریستی دانست و تاکید کرد: این گروه‌های تروریستی، انرژی مسلمانان را مصطهلک می‌کنند و این همان چیزی است که صهیونیست‌ها می‌خواهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: دشمنان گاهی در منطقه دعوای شیعه و سنی راه می‌اندازند؛ گاهی دعوای فارس و عرب ایجاد می‌کنند و در نهایت وقتی موفق نشدند، دخالت نظامی انجام می‌دهند. همین‌‌ها باعث شده که یک رکود در منطقه ایجاد شود که این امر برای اسرائیل یک زمان تنفس است اما برای جهان اسلام، فرصت‌سوز خواهد بود؛ چرا که یک جریان دست‌ساز، امکانات کشورهای اسلامی را از بین می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه امروز باید روشنگری کرد و نباید به عکس‌العمل‌های شتابزده افتاد، گفت: در درون این جریان تندرو هم نفهمی وجود دارد و هم شیطنت، اما باید وحدت امت اسلامی، اصل قرار داده شود.

لاریجانی گفت: ما نباید عصبی شویم؛ باید بدانیم راهی که عزت مسلمین را به همراه می‌آورد، وحدت امت اسلامی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک عده افراد در منطقه به واسطه حسادت می‌گویند ایران در کشورها دخالت می‌کند، گفت: ما به دنبال دخالت در کشورها نیستیم، اما این فکر که باید در مقابل صهیونیست‌ها ایستاد، گیرایی دارد و ارزشمند است.

وی ادامه داد: یک هراس دروغین در مورد ایران ایجاد کرده‌اند که ایران دنبال این است که در کشورها نفوذ کند؛ ما چه نیازی داریم به این کار؟ گاهی می‌گویند امپراتوری ایران به وجود می‌آید؛ ما به دنبال امپراتوری‌سازی نیستیم. زمان امپراتوری‌سازی گذشته و این یک فکر عقب‌ افتاده است.

لاریجانی تاکید کرد: ما به وحدت مسلمانان اعتقاد داریم و آن را عامل تفکر انقلاب اسلامی می‌دانیم. ما خوشحال می‌شویم کشورها زندگی امنی داشته باشند و یک همزیستی مسالمت‌آمیز بین ملل اسلامی به وجود آید.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: البته دارای آرمان‌هایی نیز هستیم و حتما نسبت به ورود قدرت‌های بزرگ به منطقه حساسیت داریم، زیرا آنها به دنبال سیطره منطقه هستند.

وی با بیان اینکه پس از جنگ جهانی دوم، سلطه‌گران غربی به کشورهای اسلامی مسلط شده‌اند و آنها را برای خود منطقه‌بندی کرده‌اند، گفت: سید قطب که یکی از رهبران سنی است، اشکال عمده کشورهای اسلامی را وجود اسلام آمریکایی می‌داند. چند دهه است در دنیای اسلام دچار یک بیماری سیاسی شدیم که برخی به کشمکش‌های کودکانه ادامه می‌دهند.

لاریجانی تاکید کرد: ایران، شیعه و سنی را برادر خود می‌داند و اعتقاد دارد اگر امت اسلامی فکر وحدت را دنبال کند، می‌تواند با استعمارگران به مقابله برخیزد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صحنه بین‌الملل با چالش هسته‌ای روبرو هستیم که ظاهر آن چالش است، اما باطن آن این است که دشمنان با انقلاب اسلامی مشکل دارند، اظهار کرد: چند روز پیش یکی از مسئولان آمریکایی گفته بود ما نمی‌توانیم به ایران اعتماد کنیم زیرا ایران در دوره‌های گذشته ما را فریب داد اما سئوال این است که آیا ما شما را فریب داده‌ایم؟ شما کارنامه‌تان یک کارنامه فریب‌کاری است.

وی افزود: زمان شاه تکنولوژی هسته‌ای را چه کسی به ایران داد؟ آیا غیر از این بود که آمریکایی‌ها، آلمان‌ها و فرانسوی‌ها این تکنولوژی را در اختیار ایران گذاشتند؟ راکتور تهران را چه کسی برای ایرانیان ساخت؟ نیروگاه بوشهر را آلمان‌ها می‌خواستند بسازند.

لاریجانی گفت: ما بعد از انقلاب یک دیکتاتور را از ایران بیرون کردیم اما شما کدام یک از تغییرات خود را انجام دادید؟ آلمان‌ها آمدند قراردادهایی که در مورد نیروگاه بوشهر بود را لغو کردند. شما فریبکار هستید، چرا که به قراردادهای خود عمل نکردید؛ در صورتی که ما هنوز هم قراردادها را با شما داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کاری که ما انجام دادیم، این بود که خودمان دانش هسته‌ای را دنبال کردیم و ۲۰ سال طول کشید اما شما سر و صدا راه انداختید که ایران دنبال بمب است. در صورتی که می‌دانستید ما در ابتدای راه صنعت هسته‌ای هستیم و آیا می‌شود با ۴-۳ سانتریفیوژ بمب تولید کرد؟ حال ما فریب‌کار هستیم یا شما؟

وی در ادامه با بیان اینکه غربی‌ها در مقطعی گفتند مذاکره کنیم و سپس اعلام کردند چند هفته‌ای به ما فرصت بدهید تا نظارت‌های خود را انجام دهیم و پس از آن می‌توانید برنامه هسته‌ای خود را دنبال کنید، اظهار کرد: اما ۳-۲ هفته آنها دو سال و نیم طول کشید و بعد گفتند فعلا باید برنامه هسته‌ای را فراموش کنیم.

لاریجانی، صحنه مساله هسته‌ای ایران را مملو از فریبکاری آمریکایی‌ها و غربی‌ها دانست و تاکید کرد: با تمام این موارد، آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند ایران فریبکاری کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: البته ایران با ایستادگی به تکنولوژی هسته‌ای دست پیدا کرد و به ظرفیت غنی‌سازی رسید.

وی با اشاره به امضای بیانیه تهران در دولت قبل، گفت: در زمان دولت قبل، آقای اردوغان نخست‌وزیر ترکیه و رئیس‌جمهور برزیل که اوباما به آنها نامه نوشته بود که با ایران صحبت کنید و بگویید ما حاضر هستیم اورانیوم غنی شده ایران را بگیریم و اورانیوم ۲۰ درصد به آنها تحویل بدهیم، به تهران آمدند و بیانیه تهران را امضا کردند؛ البته ما می‌دانستیم این یک فریبکاری است.

لاریجانی ادامه داد: من نامه اوباما به اردوغان را در سفری که اخیرا به استانبول داشتم، دیدم. در آن زمان با اینکه ایران نیز راضی نبود، اما پیشنهاد آمریکایی را قبول کرد. اما آنها ظرف دو هفته پیشنهاد خود را رد و علیه ایران قطعنامه صادر کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آیا شد یک پروژه‌ای را برای ایران مطرح و بر روی آن صادقانه رفتار کنید؟

وی با اشاره به مذاکرات اخیر هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، خاطر نشان کرد: ایران در این موارد اخیر با دقت همه موضوعات را رصد می‌کند و در مذاکرات همه سناریوهای آنها را مورد توجه قرار می‌دهد و اگر کنگره آمریکا چیزی را تصویب کند، روی نوع مذاکرات ما با آنها تاثیر می‌گذارد.

لاریجانی تصریح کرد: ما همان حرفی را که قبلا مطرح کردیم، امروز نیز دنبال می‌کنیم. فتوای رهبر معظم انقلاب این است که تولید سلاح هسته‌ای، خلاف شرع اما دانش و تکنولوژی هسته‌ای، یک خواست ملی و حق عمومی است و ما این راه را امروز ادامه می‌دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: آنها این موضوع را فهمیده‌اند اما در مذاکرات یک پیچش‌هایی وجود دارد که حتما باید مذاکره‌کنندگان آن را مورد توجه قرار دهند و متناسب با آن، شرایط را تکمیل کنند.

وی در پایان گفت: انشاءالله هم در مسائل منطقه‌ای و هم در مسائل هسته‌ای، ایران موفق خواهد شد و از این دستاورد ملی صیانت خواهد کرد و همچنین بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور را با تصویب لایحه و طرح‌ها تقویت می‌کند.

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••