اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۱۱:۴۷
به همراه نقد و بررسی فیلم ایران برگر؛

نشست سینمایی ققنوس در کرمانشاه برگزار شد

اولین نشست گروه سینمایی ققنوس در سال جدید در کرمانشاه با حضور منتقدین و نویسندگان سینمایی و فعالان فرهنگی به همراه نقد و بررسی فیلم ایران برگر برگزار شد.

نشست سینمایی ققنوس در کرمانشاه برگزار شد

به گزارش سراج24،  گروه سینمایی ققنوس در ادامه برگزاری جلسات خود با موضوع سینما انقلاب این هفته به سراغ فیلم سینمایی ایران برگر رفت. این جلسه با حضور منتقدین و نویسندگان سینمایی و فعالان فرهنگی روز یکشنبه ۲۳فروردین ساعت۱۶ در محل فرهنگسرای کوثر برگزار شد.

کریمی یکی از فعالین حاضر در جلسه  در ابتدا گفت این فیلم داستان فتح‌الله خان و امرالله خان است که بر سر انتخابات شوراها در یک روستا با یکدیگر رقابت می‌کنند. اما این ظاهر ماجراست و در حقیقت ایران برگر ترکیبی طنزآمیز و بیان گر وضعیت التقاطی ایران امروز است.

وی ادامه داد سایت رجا نیوز در یادداشتی از عنوان فیلم انتقاد کرده بود و آن را بی ارتباط با محتوا دانسته بود اما به نظر من عنوان بسیار متناسب است و علاوه بر نوعی طنز مندرج در آن، وضعیت شبه مدرن و برزخی ما را بیان می کند.

بهزادی یکی دیگر از منتقدین حاضر  در تکمیل این نکته گفت: خود کارگردان در جایی گفته که عنوان فیلم را از نام «پرشین برگر» که یک ایرانی در آمریکا بر اغذیه فروشی خود گذاشته بود الهام گرفته است.

در ادامه جلسه، پیرامون نقد یوسفعلی میرشکاک بر فیلم ایران برگر نکاتی مطرح شد. کریمی گفت میرشکاک می گوید «جوزانی حرف‌های جدی خود را پشت طنز و هزل و هجو پنهان کرده و لاجرم از کارایی انداخته است» اما بهتر است بگوییم این فیلم سخنی جدی درباره وضعیتی طنزآمیز است و چه بهتر که با زبان طنز هم نوشته شده و به نمایش درآید.

عباسی در این خصوص بیان کرد: برداشت من از نقد میرشکاک این بود که او می گوید زبان طنز فیلم را سطحی کرده است و بهزادی گفت: بیان حرف‌های مهم با زبان کمیل غیرممکن نیست و چاپلین نمونه خوبی برای این موضوع است.

کرم نیز در تکمیل این نکته تصریح کرد: اتفاقاً زبان طنز برای بیان سخنان جدی بسیار کارآمد است مثلا چاپلین با زبان طنز مهم ترین نقد ها را بیان کرده است.

کریمی در ادامه تاکید کرد: این فیلم چهره جدیدی از جعفری جوزانی برای من معرفی کرد، صحنه ای که معلم روستا در حال سه تارنوازی است و کتاب هیدگر و تاریخ هستی روی میز بازمانده است شاهدخوبی بر نگاه کارگردان است. اسماعیلی نیز گفت جوزانی در جلسات فردید شرکت می کرده است.

در ادامه، موضوع بحث به جایگاه مردم در فیلم رسید. بهزادی در این رابطه افزود: در این فیلم مردم احمق و پول پرست نشان داده شدند و حتی یک کارگردان خرم آبادی در اعتراض شدیدی به فیلم گفته است مردم لر ساده هستند اما ساده لوح نیستند، جوزانی می توانست مانند مهران مدیری قومی را خلق کند و با آن شوخی کند.

 کرم در این خصوص گفت همه شخصیت‌های منفی و مثبت فیلم لر هستند و خود کارگردان هم لر است و معلم و روحانی اهل دل و دو جوان عاشق لهجه لری دارند، از این جهت توهینی صورت نگرفته است. بهزادی گفت مشکل دیگر این است که چرخش مردم در رأی دادن به معلم پس از آن همه درگیری و هواداری قابل فهم نبود و در فیلم سیری وجود نداشت که این اتفاق را توجیه کند. کریمی نیز در این خصوص گفت در نظریات نظریه پردازان غربی آمده است که مردم ایران غیرقابل پیش بینی هستند و در فیلم هم اشاراتی مانند تصریح معلم روستا به اینکه شعور و روح ملی و وجدان مردم نهایتاً تصمیم می گیرد در اواسط فیلم از نتیجه پایانی خبر می دهد.

کیفیت طنز فیلم

بحث بعدی منتقدین حاضر در جلسه، بر سر کیفیت طنز فیلم معطوف شد: تقی زاده طنز فیلم را لودگی و سطحی و همراه با توهین دانست و بهزادی گفت موقعیت کمیک در فیلم وجود نداشت.

کریمی گفت کیفیت طنز فیلم به اندازه حرف جدی فیلم نبود ولی به هر حال صحنه های معنادار که در عین حال مخاطب را به شدت می خنداند هم کم نیستند مانند صحنه ای که حاج آقا نورا… وارد می شود و مردم رقص ودست زدن را کنار می گذارند و بعد از چرخش نگاه حاج آقا دوباره شروع می کنند و با برگشت نگاه دوباره قطع می کنند…! کرم نیز گفت صحنه های طنز نابسامانی وضعیت ما را نشان می دهد و از این جهت معنادار است.

در ادامه ضمن بحث بر سر مواردی دیگر مانند منش شهرام ناظری (خواننده تیتراژ پایانی)، نقد جناح‌های سیاسی و فراجناحی بودن فیلم، نقش افراد آگاه و اهل دل در هدایت مردم و… بحث شد و در انتها بر تفاوت مدیریت سینما فرهنگ و سینماآزادی کرمانشاه در پخش فیلم اشاره شد که در سینما آزادی ترانه پایانی در میانه قطع شد و مردم به سمت خروجی هدایت شدند اما در سینمافرهنگی تیتراژ تا انتها پخش شد و کسانی که تا انتها به تماشا ادامه دادند متوجه شدند که در پایان عنوان بندی دوباره صحنه درگیری امرالله و فتح الله پخش می شود.
 

منبع:حلقه وصل

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••