اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ - ۰۹:۵۳
«سراج 24» گزارش می دهد؛

بازی رایانه ای ایرانی ضد شیطان پرستی

41148 یک بازی رایانه­ای در سبک اشاره و کلیک ماجرایی به صورت دو بعدی و یا نمایی از کنار است. در اکثر بازی های ماجرایی اشاره و کلیک، شخصیت بازی را می توان در محیط های از پیش طراحی شده بازی حرکت داد و به جستجوی اشیاء و حل معماها پرداخت.

بازی رایانه ای ایرانی ضد شیطان پرستی

به گزارش «سراج24»، 41148 چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یک کابوس وحشتناک یا واقعیت؟ اینجا کجاست و من کیستم؟ اینها اولین سوالاتی است که با شروع بازی 41148 به ذهن مخاطب خطور می کند. بازی شما را در نقش جوانی(احتمالاً به اسم سینا) وارد یک ماجرای پر از رمز و راز می کند که قرار است به صورت قسمت های ادامه دار برای رایانه و سیستم عامل اندروید عرضه شوند. اولین قسمت آن به تازگی به صورت رایگان منتشر شده است.

41148 یک بازی رایانه­ای در سبک اشاره و کلیک ماجرایی به صورت دو بعدی و یا نمایی از کنار است. در اکثر بازی های ماجرایی اشاره و کلیک، شخصیت بازی را می توان در محیط های از پیش طراحی شده بازی حرکت داد و به جستجوی اشیاء و حل معماها پرداخت که از این حیث تنها  تفاوت 41148 در شیوه جایگزینی دوربین در بازی است. با یک بار کلیک، شخصیت حرکت کرده  با دوبار کلیک می دود. این دویدن در بخشی از بازی برای فرار کاربرد دارد و همچنین برای سریع تر جابجا شدن مناسب است. کلیک بر روی اشیاء و اجزای موجود در محیط، شخصیت بازی را به توصیف و توضیح درباره آن وادار میکند.

بازی در این بخش صداگذاری ندارد، اما دیالوگ ها و افکار شخصیت بازی به صورت متنی نشان داده می شود. شما باید به شخصیت بازی کمک کنید تا در پی یافتن پاسخ به ابهامات موجود و یادآوری گذشته اش واینکه چه افرادی درسازمان دهی این جنایات دخیل هستند، خود را از مخمصه ای که در آن گرفتا ر شده نجات دهد.

محیط بازی پر از نمادهای فرماسونری و شیطان پرستی است.البته در این بازی، هدف از به کارگیری نمادهای فراماسونری با بازیهای خارجی از جمله سری«اسسینز کرید» تفاوت دارد و دقیقاً مخالف با آنها است.این را می شود از هشدارهای ابتدایی بازی نیز متوجه شد. امروزه در تعداد زیادری از بازی های خارجی، شاهد محتوای خشن وتاریک هستیم. جالب است بدانید41148 نیز به دلیل داستان خاصش مجبور به تصویر کشیدن خون و نمایش خشونت های هولناک شده است.همین مسئله، سازنده را بر آن داشته که با جمله ای در ابتدا نسبت به نامناسب بودن بازی برای سنین زیر12 سال هشدار بدهد.

جو تاریک محیط، وجود صداهای ترسناک، اجساد خونی و دست وپاهای قطع شده وحس اضطراب ناشی از حضور چنین محیطی، همگی باید هدفی برای ارائه به مخاطب داشته باشند. در نتیجه طراحی ترسناک نیز می تواند در یک بازی گنجانده شود؛ اما با هدفی خاص و آن هم مبارزه با فراماسونری و شیطان پرستی. البته نمایش مستقیم خون و خشونت، خصوصاً قطع شدن اعضای بدن می توانست به نحوی دیگر و با ایده های بهتر جایگزین شود.

از ویژگی های مثبت بازی می توان به طراحی خوب گرافیکی و جو ترس حاکم بر بازی و استفاده بجا از رنگ های قرمز و سیاه که القا کننده حس خطر و تاریکی ومناسب حال و هوای داستانی بازی هستند اشاره کرد. در کنار طراحی خوب گرافیک بازی، صداگذاری41148 نیز ساده اما تأثیرگذار است. نت موسیقی بازی و صداهای مهیب و ترسناک، همگی به خوبی پیاده سازی شده اند تا حس ترس را به بهترین نحو به مخاطب القا کنند. همانطور که اشاره شد نمای دوربین بازی از کنار است که این امر کمی دست بازی ساز را در طراحی محیطی پر از جزئیات و تعاملی محدود کرده است.

یکی از ایرادات وارد بر گیم پلی بازی، اشاره ناخواسته بر روی اشیاء محیط مانند درها و تابلوها و دیگر اشیایی است که بر سر راه قرار گرفته ند و این مورد کمی اذیت کنده است. چرا که روند بازی را کمی کند می کند. معماها نیز از پختگی چندانی برخوردار نیستند و از این نظر نیز41148 یک بازی ماجرایی تراز اول نیست. بخش اول بسیار کوتاه است و به پایان رساندن آن در حدود 30 دقیقه زمان می برد.

برای پی بردن به اهداف سازنده بازی با وی مصاحبه ای انجام داده ایم و با مطرح نمودن سوالات پیش رو جزئیات اولین بازی جدی ساخته او را از زبان خودش جویا شده­ایم.

خودتان را معرفی کنید و بفرمایید پیش از این عنوان، چه بازی ها یا نمونه های دیگر برای ورود به عرصه بازی سازی ایجاد نمودید؟

مهدی فنائی هستم وقبل از ساخت بازی41148، چند بازی مستقل دیگر ساخته بودم که فکر میکنم معروف ترینش، بازی سرزمین رویا باشد.

ارتباط داستان بازی با فراماسونری و شیطان پرستی برای مقابله با این فرقه های انحرافی است؟

جواب سوالتان کاملاً واضح است و مطمئنم که خود شما هم جواب را میدانید، اما سوال اینجاست که چرا بعضی مخاطبان بازی، این قدر سطحی به بازی نگاه می کنند و صرفاً با دیدن چند علامت همه جور وصله ای را به بازی و بازی ساز می چسبانند. قبلاً هم گفته ام، صرف بودن چند نماد در یک بازی، نشان دهنده ی این نیست که فلان بازی، مدافع یا مخالف آن نمادها است، باید داستان بازی را برررسی کرد و دید که آیا قصد سازنده از استفاده از این علامت ها، دفاع از آن ها بوده یا مخالفت با آن نمادها و عقاید پیشینیانشان. جالب است که همین قشر از مخاطبان، با دیدن چند نماد اسلامی در بازی «اسسینزکرید»، فکر میکنند این بازی طرفدار عقاید اسلامی است. به شخصه خوشحالم که کسانی که باید هدف بازی را درک کنند آن را درک کرده اند و می دانند من دقیقاً به دنبال چه چیزی هستم.

آیا با این نظر برخی مبنی بر اینکه استفاده از عناصر فراماسونری و شیطان پرستی می تواند بر ناخودآگاه افراد وارد شود و در جا و زمان خود اثرش را بگذارد موافقید؟ مثلاً شخصی که دارد «اسسینزکرید» بازی می کند آنچنان غرق لذت از بازی کردن با مهارت های جذاب کاراکتر بازی می­شود که در آن حین متوجه نیست پشت پرده طراحی این شخصیت و تمام حرکات و ظاهر و دیالوگ ها و خلاصه تمام خصوصیاتش برنامه هدفمند بوده است.

مسئله اینجاست که بازی­هایی نظیر همین اسسینز کرید که شما فرمودید، یکی از اهدافشان به عنوان مثال این است که به صورت خیلی نامحسوس و آرام آرام، عقاید مذهبی واعتقاد به خدای یکتا را از ذهن ما پاک کنند و در خلال لذت بازی، شک و تردیدهایشان را در ذهن مخابان ایجاد نمایند و برای رسیدن به اهدافشان هم بسیار صبور هستند.

اما اینکه صرف دیدن یک نماد بخواهد بد باشد، من این طور فکر نمی­کنم. همه چیز مخلوق خداوند و به ذات بی عیب است و اختلاف اساسی در معنااست. همچنین با این تفکر کاملاً مخالفم که بعضی­ها میگویند درباره این مسائل صحبت نکنید و چیزی نشان ندهید؛ زیرا باعث انحراف مردم می­شود؛ من فکر می کنم مردم باید بدانند که چه چیزی پشت خوراکی است که رسانه ها و کمپانی های بزررگ دنیا، به خورد مردم می دهند. با ذهن وگوش وچشم های بسته، فقط مصرف کننده خواهیم بود بدون اینکه بدانیم چه زهری را به نام یک غذای خوشمزه در دهانم می گذراند.

به نظر شما دلیل فراگیر شدن استفاده از نمادهای فراماسونری در رسانه ها به ویژه بازی های رایانه­ای چیست؟ یا با توجه به اینکه این موضوع حتی در بازی های ساده اینترنتی و فلش نیز رایج است.

من فکر می­کنم ذهن مردم، به ویژه در کشورهای غربی کاملاً شستشو داده شده و خیلی از سازنده­های بازی های کوچک نیز، بدون اینکه بدانند دارند در خدمت اهداف بزرگتری، فعالیت می کنند. اما در پشت فعالیت کمپانی های بزرگ، مطمئناً تفکرات و اهداف پیچیده تری وجود دارد.

در رابطه با الهام گرفتن از بازی های دیگر خصوصاً عنوان موبایلی عصر خاموش(سایلنت اینچ) و شباهت آن با بازی 41148 توضیح دهید.

من منکر تأثیرگذاری بازی هایی که دوست داشته ام نمی شوم و بازی «سایلند اینچ» هم یکی  از آن هاست.

به نظرتان معماها در عصر خاموش خوش ساخت تر از کار درآمده اند یا در 41148؟

مطمئناً در سایلنت اینچ، معماها بهتر هستند آنها گروهی کار میکند، هرچند یک گروه کوچک کم به هر حال بهتر از ساخت بازی به تنهایی است. همچنین این اولین تجربه من در ساخت یک بازی در سبک «دونچر» بوده و امیدوارم در اپیزودهای بعدی، شاهد معماهای بهتری باشد.

مانند عصر خاموش که سازنده اش یک استودیوی دانمارکی است. بسیاری از بازی ها در کشورهایی ساخته می شوند که قدرت چندانی در صنعت بازی ندارند، به نظر شما هالیوود صنعت بازی کیست و در کجا واقع شده است؟

مطمئناً آمریکا و ژاپن، دو قطب اصلی بازی سازی جهان هستند. اما دراین میان، کشورهای اروپایی وحتی همین هند در نزدیکی ما، به خوبی دارند پیشرفت می کنند. ما هم برای پیشرفت ففط باید نیروی متخصص تربیت کنیم صرفاً با چند نیروی با استعداد که فقط با تجربیات خودشان دست به  بازی سازی زده­اند، به جایی نخواهیم رسد.

با چه ابزاری41148 را تولید کرده اید و ساخت آنچه مدت زمان برد؟در رابطه با طراحی گرافیکی و صوتی بازی و ابزارهای مورد استفاده توضیح دهید؟

بازی با موتور بازی«یونیتی تری دی» ساخته شده و از آنجایی که من یک برنامه نویس حرفه­ای نیستم و به تازگی با یونیتی آشنا شده ام، ساخت چارچوب و مکانیزم های اصلی بازی، بیشتر از 6 ماه وقت گرفت. اسپرایت های بازی با فتوشاپ طراحی شده اند و ترکیب صداهای بازی با یک نرم افزار تدوین ساده، انجام شده است.

گویا استودیوی بازی سازی مستقل خود را به نام «سفید» تأسیس کرده یا قصد این کار را دارید برنامه های آتی خود و این استودیو را بفرمایید.

سفید صرفاً یک نام مجازی است، قبلاً بازی هایم را با نام «استودیوی بازی فنایی» منتشر میکردم ولی فعلا ترجیح داده­ام از این نام استفاده کنم. درباره آینده هم فکر می­کنم حداقل برای یک سال آینده، فقط مشغول همین بازی باشم.

به نظرتان اگر این بازی را در نمایشگاه بازی تهران نمایش دهید، چه بازخوردی از مخاطبان عمومی وتخصصی این نمایشگاه دریافت خواهید کرد؟

مطمئناً چیزی شبیه بازخوردهای مردم در فضای مجازی خواهد بود. همچنان افرادی خواهند بود که بپرسند چرا این همه نمادهای شیطان پرستی در بازی وجوددارد؟ راستش را بخواهید، اگر در ایران نبودنم و اینقدر بدبینی و نگرانی را احساس نمی­کردم به هیچمکدام از سوال های مخاطبان یا حتی سوالات شبیه این در مصاحبه ها هم جواب نمی دادم .

ترجیح می دادم خود مخاطبان بازی را انجام دهند و منظور من را از حرف های موجود در بازی متوجه شوند. این قدر که من تکرار میکنم «این بازی مدافع شیطان پرستی نیست» را خودم نمی­پسندم. احساس می کنم شبیه آنهایی شده ام که فقط کارشان شعار دادن است. با این حال بازهم خوشحال میشوم که هنوز هستند افراد زیادی که بازی ها را با فکر و دقت وحوصله انجام می دهند و متوجه ریزترین نکات موجود در بازی می شوند و می توانند بفهمند که صرف قرار دادن چند علامت ساده، نشان دهنده ی حمایت از آن تفکر نیست.

چه زمان منتظر قسمت دوم بازی باشیم؟ آیا همچنان جو بازی ترسناک خواهد بود و سبک بازی ماجرایی باقی می ماند؟

تمام سعی ام بر این است که اپیزود دوم بازی قبل از پایان تابستان منتشر شود، اما در مورد جو بازی، مطمئناً همه ی اپیزودها، جو یکسانی نخواهد داشت. 

منبع:حلقه وصل

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••