اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۳/۰۳ - ۱۲:۳۶
مهمان ۵۰ ساله از خانه ایرانی ها می رود!

آیا مهمان ۵۰ ساله به این سادگی ها از خانه ایرانی ها می رود؟

در حالی که فروش عروسک های باربی در کشور ما ممنوع است هنوز این عروسک های مبتذل به طور گسترده در مغازه های اسباب بازی فروشی عرضه می شود.

آیا مهمان ۵۰ ساله به این سادگی ها از خانه ایرانی ها می رود؟

به گزارش سراج24، چندی بعد از پیگیری برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و هوشیار های تعدادی از چهره ها و مراکز فرهنگی کشور نسبت به اعلام خطر نهادینه شدن انس گرفتن کودکان با عروسک های مبتذل باربی قرار شد قانونی برای ممنوعیت فروش این عروسک ها وضع شود و بالاخره پلیس نظارت بر اماکن دستور جمع آوری عروسک‌های باربی از مغازه‌ها را صادر و اعلام کرد پس از این فروش این عروسک ممنوع است .

بعد از اعلام این حکم انتظار می رفت که حداقل تا مدت کوتاهی خبری از خودنمایی این مهمان ۵۰ ساله ایرانی ها در کنار شیشه مغازه های اسباب فروشی نباشد اما به نظر می رسد مسئولان برخود با این پدیده ناهنجار اجتماعی – فرهنگی هنوز مسئله خطر این عروسک ظاهرا خوش خط و خال را زیاد جدی نگرفته اند و مغازه های اسباب فروشی این روز ها جدیدترین ساخته های باربی را در معرض دید خریداران قرار می دهند .

عروسک ها اسباب بازی هایی هستند در هیات انسانی و به طور عمده به شکل یک دختر طراحی و ساخته می شوند عروسک ها به دلیل شکل انسانی خود توانایی ایجاد ارتباط و تاثیرگذاری فراوانی بر روی ذهن دختربچه ها دارند. باید توجه داشت که عروسک هرگز قادر نیست احساساتی را که در دختران برمی انگیزاند در پسران نیز تحریک نماید و این نه به توانایی عروسک که به سرشت و روحیات متفاوت پسران و دختران بازمی گردد.

کریستیانف سومرز در همین رابطه می گوید: شرکت تولید اسباب بازی «هسبرو» درصدد بود یک خانه عروسکی را از نظر بازاریابی و مطلوبیت برای پسران و دختران امتحان کند، ولی خیلی زود مشخص شد که واکنش دختران و پسران در مقابل محصول یکی نیست دختران شروع به لباس پوشاندن به عروسک، بوسیدن آن ها و خانه بازی می کردند در حالی که پسران اسباب بازی ها را از سقف خانه بیرون می انداختند .

در روش‌های تعلیم و تربیت، مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عامل بحث «الگوسازی» است. هر سن و هر جنس الگوی خاص خود را برمی‌تابد. در این میان مهم‌ترین سن، دوران کودکی است. تربیت دوران کودکی توأم با بهره‌گیری از الگوهای خاص و ویژة این دوران است .

طبیعی است که الگوهای دوران کودکی به طور عمده از مؤلفه‌های عاطفی به جای گزاره‌های عقلانی بهره می‌برند. لذا رمز و رازهای موجود در خیال‌پردازی‌های کودکانه، جایگزین گزاره‌های واقع‌گرایانه در تربیت بزرگسالان می‌شود .

مبتنی بر این اصل، استفاده از نماد حیوانات به صورت فانتزی در انتقال مفاهیم آموزشی و تربیتی به کودکان همواره مدّ نظر بوده است؛ به گونه‌ای که امروزه بیشترین حجم تولیدات فرهنگی مربوط به کودکان در زمینة انیمیشن، کتاب، داستان و
عروسک باربی بر خلاف سایر عروسک ها که تداعی کننده کودک بوده و دارای چهره ای معصومانه هستند، یک زن بیست ساله آمریکایی با تمام مشخصات اندامی آن است که با دقت فراوان طراحی و ساخته می شود.
اسباب‌بازی به استفاده از نمادگرایی از حیوانات محدود می‌شود . در این میان دختربچه‌ها انحصاراً به عروسک علاقه‌مند هستند.

این علاقه نشأت گرفته از عاطفه ویژة دختر بچه‌ها و همچنین به دلیل قدرت برتر عروسک در ایجاد حسّ همزادپنداری و تفاهم خیالی با کودک است عروسک، بالاترین نقش تربیتی را به ویژه در شکل‌دهی و پایه‌ریزی شخصیت دختران دارد. دختربچه‌ها، زنان آیندة هر ملت هستند و برای انحطاط هر ملت بایستی دختران و زنان آن ملت را منحط تربیت نمود.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه رویکرد، همان‌گونه که برای اعتلای هر ملت، بایستی دختران و زنان آن ملت را متعالی تربیت کرد. از این منظر، نقش عروسک در تهاجم فرهنگی نقش بسیار برجسته‌ای است. در رابطه با ویژگی های عروسک باربی بارها در رسانه ها مختلف بحث و تبادل نظر شده است و در این نوشتار مجالی برای پرداختن به این موضوع نیست اما مسئله ای که امروز جای سوال دارد دلیل اهمال کاری مسئولین فرهنگی در رابطه با برخود با این پدیده است پدیده ای که چندی پیش یکی از مسئولان کانون پرورش فکری کودکان در رابطه با دلیل وضع قانون ممنوعیت آن این چنین گفته بودممنوعیت فروش باربی در فروشگاههای کشور نیز به دلیل اثرات تخریبی و بدآموزی این عروسکها بوده است جالب اینکه عمده دلیل محبوبیت باربی در کشور قدمت بالای ۵۰ ساله و نیز تکنولوژی و تنوع طراحی این عروسک عنوان می شود در صورتی که نگاهی به پیشینه طراحی این اسباب بازی افقی روشن تر را در رابطه با اداف سازندگان آن پیش روی دیده انسان قرار می دهد .

عروسک باربی بر خلاف سایر عروسک ها که تداعی کننده کودک بوده و دارای چهره ای معصومانه هستند، یک زن بیست ساله آمریکایی با تمام مشخصات اندامی آن است که با دقت فراوان طراحی و ساخته می شود و با حضور تصاویرش در اکثر مایحتاج و ملزومات ضروری کودکان و نوجوانان از قبیل لوازم التحریر، کیف، کفش، شکلات ها، ظروف، البسه، ساعت، وسایل شخصی و... که به بیش از ده‌ها هزار مورد موجود در بازار (حتی داخلی) می رسد، ملکه ذهنی کودکان و نوجوانان شده و خود را به آنان تحمیل و موجب خرید عروسک می شود .

خریداران باربی با خرید یک عروسک کارشان تمام نشده بلکه مجبورند تمام وسایل مکمل آن را از قبیل لباس خواب، وسایل حمام، مایوی شنا، لباس میهمانی، وسایل آرایش و... را که همه ساله در چندین نوبت نیز تغییر مد داده و بازسازی و تولید می شوند تهیه و همواره آن را به روز کنند. بدیهی است مدل لباس باربی و تمام آنچه که تحت عنوان متعلقات عروسک عرضه می شود مدل لباس و سایر وسایل مورد نیاز دختران و زنان قرار گرفته و بدین صورت دختران مأنوس با این عروسک با سلیقه باربی (یا به‌قول دقیق‌تر با سلیقه و خواست یک زن آمریکایی) بزرگ شده و در زمانی که به سن انتخاب می رسند دقیقا دارای سلیقه ای همانند باربی (یا یک زن آمریکایی) هستند .

بنابر این هر آنچه در تمدن غرب برای انحطاط بشر تولید و عرضه می شوند قبلا ذائقه و احساس نیاز به آنرا با هزینه مصرف کنندگان به‌وجود آورده اند که پدیده "باربی بیس" یکی از نمودهای عینی در داخل کشور است که متخصصان تربیتی و تغذیه داخلی با نگرانی فراوان از طریق رسانه های جمعی در جستجوی راه حلی برای آن و اطلاع رسانی به خانواده های ایرانی برای پیشگیری و جلوگیری از گسترش آن هستند اما آیا توجه به این موضوع تا حد اطلاع رسانی کافی است یا وقتی عدم استفاده از این نوع ابزار بازی کودکان به شکل قانون در می آید باز هم می شود کوتاه آمد !

منبع:رویکرد

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••