اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۱/۱۹ - ۱۷:۲۰
مشروح نخستین جلسه شورای شهر تهران در سال ۹۳؛

از جیره بندی آب تا در خواست آیت الله ری شهری از شهردار تهران

نخستین جلسه شورای شهر تهران در حالی امروز برگزار شد که در این جلسه استاندار تهران هشدار داد که اگر مردم در مصرف آب صرفه جویی نکنند، به‌زودی آب جیره بندی خواهد شد.

از جیره بندی آب تا در خواست آیت الله ری شهری از شهردار تهران

به گزارش «سراج24»، نخستین جلسه شورای شهر تهران در سال جاری صبح امروز با حضور تمامی اعضاء شورای شهر و چند تن از مهمانان ویژه برگزار شد.

در این جلسه آیت الله محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)- سید حسین هاشمی استاندار تهران- مجتبی عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران- عیسی فرهادی فرماندار تهران و صلاحی معاون برنامه ریزی شهرداری تهران حضور داشتند.

این جلسه رأس ساعت 9 و 20 دقیقه و با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط حجت الاسلام ناصحی آغاز شد.

آیت‌الله ری‌شهری: مدیریت شهری به شهر ری توجه ویژه کند

سپس آیت‌الله ری‌شهری به دعوت رئیس شورا در جایگاه قرار گرفت و اظهار داشت: توفیقی نصیب من شد تا در نخستین نشست عزیزان خدمتگزار در شهر تهران حضور داشته باشم امیدوارم به برکت صدیقه کبری (س) که سال جدید با یاد و نام ایشان آ‌غاز شد امسال سال پربرکتی برای همه مسلمانان به ویژه مسلمانان ایران و عزیزانی باشد که در خدمت مردم هستند.

وی ادامه داد: سال جدید با نام اقتصاد و فرهنگ توسط مقام معظم رهبری شروع شد و اقدام آقای مسجد جامعی اقدام مبارکی است که شورا در آغاز سالی که یک بعد آن فرهنگ است کار خود را با یک حرکت فرهنگی شروع می‌کند.

آیت الله ری‌شهری افزود: در فرصت کوتاهی که در محضرتان هستم از یکی از سوره‌های بسیار آموزنده در زمینه عناصر اصلی انقلاب فرهنگی و مبنای ارزش‌های اسلامی بهره می‌گیرم. سوره والعصر که 4 عنصر به عنوان عناصر اصلی تحول فرهنگی و سازندگی و ساختن روح و جسم و  جان در این سوره به زیبایی بیان شده است. این سوره مطلق انسانها را در ضرر و زیان معرفی می‌کند مگر کسانی که به 4 اصل پایبند باشند.

وی در ادامه گفت: اولین اصل ایمان و باورهای دینی راستین است، دوم عمل صالح و عمل نیک، سوم تواصی به حق و محور قرار دادن حق در همه کارها و چهارم تواصی به صبر و شکیبایی برای پیاده کردن احکام نورانی اسلام است. حال سؤال این است که آیا این 4 اصل با هم مرتبط هستند؟ با کمی تأمل به ارتباط تنگاتنگ آنها پی می‌بریم.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) توضیح داد: اگر ایمان به عنوان مبنای اصلی جامعه اسلامی بخواهد تداوم یابد باید همراه با عمل صالح باشد. داشتن عمل صالح در گرو اصل سوم یعنی حق‌محوری است و باید یکدیگر را به حق توصیه کنیم و اگر بخواهیم حق از جامعه پیاده شود به شکیبایی نیازمندیم زیرا حق سنگین و تلخ است اگر چه گفتن آ‌ن آسان است اما عمل به آن دشوار است. در واقع اگر فرهنگ ارزش‌های اسلامی بخواهد در جامعه تحقق یابد باید این 4 اصل پیاده شود.

آیت‌الله ری‌شهری همچنین با ذکر حکایتی از حکمت‌های لقمان حکیم درباره توصیه به حق گفت: لقمان به پسرش فرمود من 7 هزار حکمت یاد گرفتم که 4 مورد را از بین آنها انتخاب کرده‌ام و اگر به آنها عمل کنیم با هم به بهشت می‌رویم زیرا اینها حکمت‌های جامعه هستند.

وی در ادامه گفت: حکمت اول این است که کشتی‌ات را محکم کن زیرا در دریای عمیقی قرار داری در روایت دیگری توضیح می‌دهد که سفینه همان تقواست تقوای سیاسی، کاری، اقتصادی و ... در همه کارها مسأله تقوا مطرح است. در دریای دنیا بسیاری از بزرگان و علما غرق شده‌اند. حکمت دوم این است که مگذار بارت سنگین شود زیرا گردنه‌های سختی در راه دارید و تمام حرکات و سکناتت ثبت و ضبط می‌شود. حکمت سوم اینکه برای این مسیر دشوار ذات توشه فراهم کن و حکمت چهارم اینکه با اخلاص و برای خدا کار کن. آیت‌الله ری‌شهری تصریح کرد: اگر کار برای خدا باشد برکت می‌یابد اقتصاد مقاومتی که با عنوان شعار سال توسط مقام معظم رهبری مطرح شد یکی از شعبه‌های آیه شریفه (والذین جاهدوا سینا لنهدی انهم سبلنا) است. جهاد یعنی کار کردن با همه وجود و در این آیه گفته شده به افرادی که با تمام وجود برای خدا کار کنند خدا کمک می‌رساند. اصلی ترین موفقیت در کار اخلاص و کار کردن در راه خداست.

وی سپس گفت: امیرالمؤمنین (ع) توصیه‌ای برای مردم عصر خود دارند که امیدوارم ما نیز این توصیه را مورد توجه قرار دهیم.

ایشان می‌گویند: بترسید که آنچه بر سر امت‌های قبل از شما آمد بر سر شما نیز بیاید و خدای ناکرده انقلابمان به سرنوشت دو  انقلاب ناکام پیش از آن دچار شود.

امام علی (ع) عامل عزت یک ملت را اجتناب از اختلاف و انس و الفت و تواصی یکدیگر در محبت و یکدلی می‌داند و عامل ذلت آن را همان چیزی می‌داند که ستون فقرات ملت‌های گذشته را شکسته است.

آیت‌الله ری‌شهری گفت: امیدوارم امسال به برکت حضرت زهرا (س) اگر کینه‌ای وجود دارد از بین برود و امسال سال الفت و محبت باشد.

وی گفت: من راجع به آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) هم می‌خواستم پیشنهادهایی بدهم که دیگر فرصت نیست و آقای مسجد جامعی گفت ما خودمان به این موضوع رسیدگی می‌کنیم. فقط این را می‌گویم که با اینکه آقای قالیباف خدمات بسیاری برای منطقه 20 انجام داده اما مردم ری مشکلات فراوانی دارند و انتظار بیشتری از شورا و شهرداری تهران دارم.

وی تصریح کرد: شرور تهران مثل زباله‌ها و اموات به شهر ری می‌آید و خیرات شهر ری به تهران می‌رسد. گرچه کارهای بسیاری انجام شده اما امیدوارم با توجه ویژه مدیریت شهری خیرات تهران بیش از این به شهر ری برسد.

آیت الله ری شهری درخواست کرد شورای شهر هر دو، سه ماه یکبار جلسه خود را در شهر ری برگزار کند،گفت: این کار باعث می‌شود مردم ری نگویند ما شورای مستقل می‌خواهیم و بفهمند که شورای تهران شورای آنها هم است. برگزاری جلسات شورا در شهر ری برای تبرک شورا هم خوب است.

در ادامه جلسه احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران با اشاره به حضور آیت الله ری‌شهری در نخستین جلسه شورای شهر در سال جدید اظهار داشت: هیئت‌رئیسه با توجه به نخستین جلسه شورای شهر تصمیم گرفت در نخستین جلسه، حجت‌الاسلام ری‌شهری را در شورا دعوت کند.

وی تصریح کرد: شخصیت آیت الله ری‌شهری منحصر به فرد و بی‌نظیر است که در این سال‌ها کارهای ویژه‌ای از وی انجام شده است که از آن جمله می‌توان به مهمترین کتاب وی تحت عنوان کتاب سال ولایت اشاره کرد.

وی تصریح کرد: کتاب سال ولایت نخستین حرکت ثبت‌شده حجت‌الاسلام ری‌شهری به سبک جدید بوده که مبتنی بر آرای اصل حوزه و دانشگاه است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: اقدامات وی در زمینه مسائل شهری به ویژه در منطقه 20 تهران سابقه طولانی دارد که بسیار ارزشمند است.

استاندار تهران: آب در تهران جیره‌بندی می شود

در ادامه جلسه سید حسین هاشمی استاندار تهران پشت تریبون قرار گرفت و اظهار داشت: از رئیس و هیأت رئیسه شورای شهر سپاسگزارم که فرصتی را فراهم کردند تا در نخستین جلسه شورا در سال 93 حضور پیدا کنم.

وی تصریح کرد: زمانی که مسئولیت  استانداری را قبول کردم اولین نکته‌ای که در ذهن بنده شکل گرفت بحث تعامل بین شورا، شهرداری و استانداری بود و در همان زمان و در فواصل مختلف اعلام کردم که استانداری آمادگی تعامل و همکاری با شهرداری و شورا را دارد.

استاندار تهران تصریح کرد: خوشبختانه هم اکنون تعامل و همکاری ایجاد شده است و این در حالی است که در 8 سال گذشته (دولت نهم و دهم) این تعامل و ارتباط بین دستگاه حاکمیتی و شهرداری وجود نداشت.

هاشمی اضافه کرد: باید شهرداری، شورا و استانداری با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند و به مردم خدمت‌رسانی بدون منت داشته باشند.

وی افزود: اولین اولویت‌هایی که بنده در استانداری پیگیری کردم بحث آلودگی هوای تهران بود چرا که سلامت از اولویت‌های آن است ضمن اینکه در حال حاضر بالغ بر 8 میلیون و 500 هزار نفر در تهران زندگی می‌کنند که بر اساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی یکی از علل سرطان آلودگی هوا است.

استاندار تهران تأکید کرد: بحث آلودگی هوا وظیفه یک دستگاه نیست و شهرداری یا شورا و یا وزارت کشور و حتی استانداری نمی‌توانند آن را به تنهایی پیگیری کنند و باید تمام دستگاه‌ها در این زمینه همکاری داشته باشند.

وی در ادامه جلسه به تشکیل کمیته اضطراری آلودگی هوا در استانداری اشاره کرد و گفت: در سال گذشته که بنا داشتیم تهران را به دلیل آلودگی هوا تعطیل کنیم رئیس جمهور با این تصمیم مخالف بود و تأکید داشت که نباید تهران تعطیل شود و در همان زمان بنده دلایلی را مطرح کردم که در ادامه رئیس جمهور قانع شد که تهران تعطیل شود اما روحانی تأکید داشت که باید کارهای خوبی را برای کنترل آلودگی هوا داشته باشیم.

استاندار تهران ادامه داد: در سال گذشته و در فاصله‌های مختلف چند بار بحث آلودگی هوا در هیأت دولت مطرح شد و این در حالی بود که خانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست اقداماتی خوبی را در این بخش انجام داد و امیدواریم در سال جاری نیز با همکاری سایر دستگاه‌ها اقدامات خوبی برای کنترل آلودگی هوا در شهرستان ایجاد شود.

هاشمی بیان داشت:  اقدام جدید شورای چهارم و دعوت از وزرا و معاونین رئیس جمهور برای همکاری با شهرداری و شورا قابل تقدیر است و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و هم اکنون فضای خوبی برای کار بین شهرداری، شورا و استانداری وجود دارد.

وی تصریح کرد: آلودگی هوا در تهران بسیار نگران‌کننده است و باید اقدامات صریحی را انجام دهیم به طوری که بر اساس آمار 8 هزار و 600 تاکسی فرسوده و 22 هزار تاکسی فرسوده سمند و پراید و همچنین 60 هزار خودروی شخصی که در آژانس‌ها کار می‌کنند به صورت 24 ساعت در تهران آلودگی هوا ایجاد می‌کنند.

استاندار تهران تأکید کرد: در اولین گام باید صد هزار خودروی فرسوده که در شهر تهران 24 ساعته می‌چرخند و آلودگی ایجاد می‌کنند از رده خارج شوند و خودروی جدیدی با بنزین یورو 4 جایگزین شود که امیدواریم این موضوع هر چه زودتر تحقق پیدا کند.

وی تأکید کرد: با صحبت‌هایی که با وزرای صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزیر نفت شده است وعده‌هایی از سوی آنها داده شده که قرار است اقدامات خوبی در شهر تهران در خصوص توزیع بنزین یورو 4 و همچنین خودروها صورت گیرد به طوری که آقای نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده‌ است که تا آخر خرداد تمامی تولیدات ایران خودرو و سایپا با بنزین یورو 4 خواهد بود.

وی در ادامه جلسه یکی دیگر از معضلات شهر تهران و استقرار صنایع در شهر اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز نگران کننده است و باید اقداماتی برای خروج صنایع در شهر تهران صورت گیرد و امیدواریم با همکاری شهرداری و استانداری ساماندهی صنعت و صنوف در تهران صورت گیرد چرا که این موضوع از اولویت‌های کاری ما است.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: یکی دیگر از معضلات شهر تهران حریم آن است که از نخستین بحث‌های بنده در استانداری بوده چرا که حریم تهران بی در و پیکر است و حساب و کتاب ندارد و این سؤال مطرح می‌شود که کدام استان را سراغ دارید که شهرهای آن هویت نداشته باشد؟!

هاشمی تصریح کرد: بحث حریم تهران در شورای شهرسازی رفته است و حتی وزیر راه و شهرسازی با آن موافقت کرده است و تنها ایراداتی به برخی از بندهای گرفته شده است که امیدواریم هر چه زودتر این موضوع نیز حل و فصل شود.

وی افزود: بحث اجرای طرح تفصیلی شهر تهران یکی از موضوعاتی است که در سالهای گذشته اجرا شده اما اجرای آن نامناسب بوده به طوری که در حال حاضر شاهد ساخت ساختمان‌های 5 طبقه در کوچه‌های 6 متری در جنوب تهران و ساختن برج‌های بلندمرتبه در شمال تهران هستیم.

استاندار تهران تأکید کرد: هر روز در تهران زلزله رخ می‌دهد اما ریشتر آن پایین است و باید در بحث زلزله نیز تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

هاشمی اظهار داشت: بحث دیگری که استانداری تهران آن را پیگیری کرده و حتی در فرمایشات مقام معظم رهبری به آن اشاره شده موضوع معماری ایرانی - اسلامی است که متأسفانه این موضوع مهم در مسکن‌های مهر هم رعایت نشده است و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

وی افزود: یکی دیگر از موضوعات تهران معتادان کف خیابانی است که با توجه به اینکه ما در تهران جایی برای نگهداری آنها نداریم، مکان‌هایی را در خارج از شهر از جمله مرکز شفق و اخوان راه‌اندازی کرده‌ایم و انتظار داریم شورای شهر نیز بودجه‌ای را به این منظور تخصیص دهد به طوری که استاندار تهران همزمان با سال جدید 3 هزار معتاد را از کف خیابان‌ها جمع‌آوری کرد و در صورت تعامل شهرداری شورا و استانداری تعداد معتادان یقیناً کاهش پیدا خواهد کرد.

استاندار تهران ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که مدنظر است بحث جداول جوی آب است که این جداول بتنی بوده و هر چند سال یکبار خراب شده و دوباره شهرداری آنها را می‌سازد که اگر این جداول با سنگ گرانیت ساخته شود هم زیباتر و هم باکیفیت‌تر خواهد بود.

هاشمی اضافه کرد: بازیافت‌ آشغال یکی دیگر از موضوعاتی است که باید در صنعت به آن توجه ویژه‌ای شود که امیدواریم این موضوع نیز مدنظر مسئولان شهری قرار گیرد.

وی بیان داشت: با توجه به استعدادهایی که در گردشگری تهران وجود دارد اما هنوز نتوانستیم آن را به جایگاه خود برسانیم و در این زمینه استانداری بنا دارد مرکز گردشگری را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی کند.

استاندار تهران در ادامه جلسه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: قطعاً اقتصاد مقاومتی بدون مردم و بخش خصوصی امکانپذیر نیست و باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: آب شرب تهران یکی از مشکلات جدی در سال جاری خواهد بود که اگر شهروندان 20 درصد صرفه‌جویی نکنند قطعاً با قطعی آب و جیره‌بندی روبه‌رو خواهیم بود که امیدواریم با همکاری شهروندان این مشکل نیز رفع شود.

وی با اشاره به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: این قانون باید اجرا شود که نیاز است همه مسئولان و شهروندان همکاری لازم را داشته باشند.

هاشمی تصریح کرد: از 20 فروردین ثبت نام متقاضیان واقعی هدفمندی شروع می‌شود و متقاضیان می‌توانند براساس رقم آخر کد ملی ثبت نام کنند، ضمن اینکه کسانی که در این بازه زمانی (20 تا 29 فروردین ماه) که اعلام شده است جا بمانند می‌توانند در دو روز آخر ثبت نام کنند و هیچ مشکلی برای ثبت نام وجود ندارد.

استاندار تهران تصریح کرد: شورای شهر در روزهای گذشته صحبت‌های زیادی درباره نرخ تاکسی و اتوبوس‌ها که شورای شهر در اواخر سال گذشته تصویب کرد اعلام شده است و اظهارنظرهایی عنوان شده که قرار است از اول اردیبهشت، نرخ جدید حمل و نقل اعلام شود که بنده کاملاً آن را رد می‌کنم و دولت تصمیم گرفته است پس از هدفمندی یارانه‌ها، افزایش نرخ تاکسی‌ها که حق رانندگان است را اعمال کند.

هاشمی افزود: نرخ کرایه‌های جدید در سال جدید پس از هدفمندی یارانه‌ها و همزمان در کل کشور افزایش خواهد یافت و این در حالی است که هیچ اختلافی بین استانداری و فرمانداری در این خصوص وجود ندارد.

درخواست اعضای شورای شهر از استاندار

اعضای شورای اسلامی شهر تهران از استاندار تهران خواستند اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها در زمینه افزایش قیمت سوخت باعث وارد آمدن فشار به شهروندان و به خصوص رانندگان تاکسی نشود.

به گزارش فارس پس از سخنان حسین هاشمی، استاندار تهران که به دعوت رئیس شورای شهر در جلسه علنی امروز شورا حضور یافته بود، اعضای شورا به بیان اظهارات و درخواست هایی از وی پرداختند.

در این راستا الهه راستگو درباره اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها گفت: امیدواریم اجرای این قانون به شیوه ای باشد که بار سنگین تورم و گرانی، به خصوص بر طبقه متوسط و ضعیف جامعه تحمیل نشود. همچنین امیدواریم در سال اقتصاد مقاومتی ایجاد اشتغال برای جوانان و زنان از سوی دولت بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رضا تقی پور گفت: با توجه به تاثیر توسعه حمل و نقل عمومی و به خصوص ریلی در کاهش آلودگی هوا باید گفت که توسعه آن متوقف به کمک های دولت است. متاسفانه مطالبات شهرداری از دولت در سال های گذشته دریافت نشده و امیدواریم امسال آقای استاندار پیگیر این موضوع باشند.

وی ادامه داد: درباره توقف اجرای مصوبه شورای شهر درباره نرخ کرایه تاکسی ها تا زمان ابلاغ نرخ جدید سوخت در فاز دوم هدفمندسازی یارانه هم امیدوارم همانطور که قرار است بخشی از درآمدهای ناشی از هدفمندسازی به بخش تولید تعلق گیرد، دولت به حمل و نقل عمومی هم به عنوان یکی از مصادیق این مصارف درآمدهای هدفمندی توجه ویژه داشته باشد.

علیرضا دبیر گفت: تهران 12- 11 سال است که روی آرامش ندیده و الان چند ماهی است که تازه بعد از رای شورای شهر سوم به عدم انفصال ری از تهران آرام شده است. فرماندار ری نیز در آنجا مدیریت یکپارچه شهری را راه اندازی کرده اند که موجب برقراری آرامش شده است. بحث حریم تهران نیز موضوعی جدی است و باید فرمانداران هر سه شهرستان برای این 6 هزار کیلومتر حریم قانونی تصویب کنند.

وی ادامه داد: قرار بود افزایش نرخ کرایه تاکسی ها از 1/1/93 اجرا شود که یک ماه آن را به تاخیر انداختیم و مقرر شد از ابتدای اردیبهشت این کار انجام شود. حال اگر دولت خواهان به تعویق افتادن این کار است، باید این بحث کارشناسی را در شورا بررسی کنیم. زیرا نمی توانیم درآمد کارگران و کارمندان سراسر کشور را 20 درصد افزایش دهیم و بعد به رانندگان تاکسی که هیچ کمکی هم به آنها نمی کنیم، بگوییم کرایه ها را افزایش ندهید. همچنین امیدواریم با پیگیری استاندار، مطالبات شهرداری از محل جرایم راهنمایی و رانندگی پرداخت شود.

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران هم در واکنش به سخنان حسین هاشمی، استاندار تهران در جلسه علنی امروز شورای شهر، مرتضی طلایی گفت: بافت فرسوده تهران مسئله ای بین بخشی است که ورود استانداری به آن می تواند شرایط را برای استفاده حداکثری از توان مدیریت شهری در این قضیه فراهم کند.

ابوالفضل قناعتی نیز گفت: بحث مشروبات الکلی تهران را تهدید می کند و این مواد در بسته بندی های مختلفی در شهر توزیع می شود.

وی ادامه داد: امیدوارم تولید خودروی یورو 4 نیز در کوتاه مدت در تهران عملیاتی شود. همچنین درباره درخواست دولت برای تعویق افزایش نرخ کرایه تاکسی تا اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها باید بگویم که دولت به افزایش نرخ آب و برق بی توجه است، اما اگر یکی از زیرمجموعه های شهرداری به واسطه مشکلاتش بخواهد افزایش نرخ بدهد، می گویند دست نگه دارید.

احمد دنیامالی گفت: توقع ما از آقای استاندار به واسطه سوابق و تجربیات وی بالا است. در مورد حمل و نقل افزایش دو برابری ظرفیت شبکه در برنامه پنج ساله دوم شهرداری توسط شورای شهر پیش بینی شده و برای این کار کمک دولت را می خواهیم. مرکز ثقل کمک های دولت به شهرداری هم استانداری است.

وی ادامه داد: بخش زیادی از ترافیک تهران، عبوری است و مربوط به خود شهر نیست. به همین سبب دولت های گذشته احداث رینگ دوم و سوم برای تهران را پیش بینی کرده بودند؛ زیرا بخشی از ترافیک تهران اصلا نباید وارد شهر شود. استانداری در حوزه راه و ترابری می تواند بسیار موثر باشد و با پیگیری احداث کمربندی های اطراف شهر، مشکل ترافیک را حل کند.

دنیامالی افزود: در بحث بافت فرسوده تجربه نشان داده که مداخله ما اثرگذار نیست و نوسازی باید توسط خود مردم انجام شود. اما ما تجهیز منابع مالی از طریق بانک ها را از استانداری می خواهیم. ساماندهی اتباع بیگانه فراوانی که در تهران حضور دارند نیز خواسته دیگر ما از استانداری است.

محسن سرخو نیز گفت: ما در تهران 700 کیلومتر مترو نیاز داریم که پیش بینی ما طبق برنامه پنج ساله دوم شهرداری، 380 کیلومتر تا پایان سال 97 است. اما به دلیل ارتباط تهران با سایر شهرها و شهرک های اطراف، احداث خطوط برون شهری ضرورتی است که از حیطه وظایف شهرداری تهران خارج است؛ اما چنانچه منابع مالی آن توسط استانداری تامین شود، شهرداری می تواند مجری پروژه باشد.

وی افزود: آمار نشان داده از 22 میلیون جابجایی روزانه با وسائط نقلیه موتوری در تهران، 11 میلیون تردد با وسائط نقلیه شخصی انجام می شود که از این تعداد، 3 میلیون و 300 هزار تردد مربوط به وسائط نقلیه موتوری غیر ساکن تهران است. بنابراین اگر بودجه متروی برون شهری با کمک دولت تامین و این کار توسط شهرداری اجرا شود، به کاهش آلودگی هوای شهر بسیار کمک می کند. علاوه بر این ما موتورسیکلت های برقی و تاکسی های هیبریدی را برای تهران پیش بینی کرده ایم که در بحث تاکسی ها نیاز به کمک بلاعوض دولت به رانندگان تاکسی داریم.

اسماعیل دوستی نیر در جلسه امروز اظهار داشت: من درباره دانشگاه تهران تذکری به استانداری می دهم و آن اینکه دولت در سال 72 مصوبه ای داشته که اراضی اطراف دانشگاه، حد فاصل بلوار کشاورز، خیابان وصال، خیابان انقلاب و خیابان کارگر آزاد شود. اما به رغم دریافت وام از بانک جهانی این کار تنها حدود 30 درصد انجام شده که ای کاش همان هم انجام نمی شد، چرا که مسائلی در اطراف دانشگاه ایجاد کرده که شایسته دانشگاه نیست.

وی ادامه داد: تذکر دوم درباره مطالبات شهرداری از دولت بابت یارانه ها، اتوبوس و مترو است که خواهشمندم از طریق آقای نوبخت یا وزیر اقتصاد پیگیری شود. مسئله حریم شهر تهران و ساخت و سازهای اطراف آن نیز مطرح است که متولی خاصی ندارد و باید با تعامل بین فرمانداران مربوطه فکری برای آن اندیشیده شود.

مهدی چمران گفت: ما همه باید از اجرای طرح تفصیلی حمایت کنیم. درباره افزایش نرخ کرایه تاکسی ها هم همه متفق القول هستند که فقط یک بار افزایش نرخ داشته باشیم و افزایش نرخ تورمی سالانه و افزایش ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها یکباره انجام شود.

وی با اشاره به تعامل خوب استانداری با شورای شهر گفت: ما قبلا بیشترین مشکلات را در مسیر کار خود با استانداری داشتیم و در تصویب طرح جامع و تفصیلی تهران نیز با استانداری به مشکل برخوردیم. اما اکنون تعامل خوبی برقرار است.

چمران افزود: همچنین 2 سال است که هیچ اتوبوسی از سوی دولت به شهرداری تهران تحویل داده نشده و مصوبات مجلس درباره مترو نیز پرداخت نشده است. به همین دلیل از استاندار می خواهم همان طور که بودجه تهران را در بودجه دولت افزایش دادید، پیگیر پرداخت مطالبات شهرداری از دولت نیز باشید.

محمد سالاری گفت: تمامی مصوبات خلاف طرح تفصیلی ابلاغی به مناطق شهرداری در یک اقدام هماهنگ توسط معاونت شهرسازی شهرداری لغو شد که جای تشکر دارد.

فاطمه دانشور گفت: در بازدید از حاشیه نشینان با مناطقی مواجه شدم که شهرداری منطقه 20 می گفت به ما ارتباطی ندارد و به استانداری مربوط است. ساکنان این مناطق که اغلب هم از افاغنه هستند، از حداقل امکانات زندگی محروم هستند. این در حالی است که تمام دنیا برای موضوع مهاجران غیرقانونی برنامه های دارند که اجرای این برنامه ها به بازگشت مهاجران یا ساماندهی آنان منجر می شود. اما ما مهاجران را رها کرده ایم و این باعث بر هم ریختن نظم و امنیت اجتماعی شده است.

وی ادامه داد: طبق آمار سازمان رفاه شهرداری 12 هزار کارتن خواب در تهران حضور دارند که جزیره ای عمل کردن دستگاه ها یکی از عوامل زمینه ساز و آفات این مسئله است. شهرداری این افراد را جمع آوری می کند، اما دوباره رها می شوند و ساماندهی صورت نمی گیرد. علاوه بر این ما از ظرفیت بخش خصوصی در آسیب های اجتماعی استفاده نکرده ایم و تا زمانی که پای اندیشمندان اجتماعی به قضیه باز نشود، مشکل به قوت خود باقی است. به همین دلیل باید برای این موضوع طرح جامعی تدوین شود و در اتاق گفتگویی که با همکاری اتاق بازرگانی در استانداری تشکیل شده، موضوع پیگیری شود.

پس از اتمام صحبت‌های اعضاء شورای شهر تهران، سید حسین هاشمی مجدداً پشت تربیون قرار گرفت و اظهار داشت: یکی از سیاست‌های اصلی ما در تهران پیشگیری است و به هیچ وجه ما با برخورد فیزیکی موافق نبوده‌ایم و نیستیم و در 6 ماه گذشته با تعامل اعضای تامین شورای امنیت مشکلی در شهر تهران بوجود نیامده که جا دارد از همین جا از شورای شهر تهران، ری و شمیرانات تشکر کنم.

وی تصریح کرد: استانداری تهران سال گذشته مبلغ 40 میلیارد تومان را از جرایم راهنمایی و رانندگی به شهرداری پرداخت کرده است چرا که ما دولتی قانون‌گرا هستیم و به وظایف خود عمل می‌کنیم.

هاشمی در خصوص صنایع مزاحم در شهر تهران گفت: در این رابطه نیز جلسات مستمر شروع شده است و قرار است اینگونه صنایع به حاشیه شهر منتقل شود.

استاندار تهران در ادامه به ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر تهران اشاره کرد و گفت: در این خصوص نیز کمیته‌ای متشکل از قوه قضاییه، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات استان و استانداری تشکیل شده و اقدامات خوبی در خصوص تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز انجام شده ضمن اینکه استانداری به فرمانداران تاکید کرده است که ساخت و سازهای بستر رودخانه ها را تخریب کنند.

وی در ادامه درباره بافت فرسوده در تهران گفت: متاسفانه پروانه‌هایی که برای بافت‌های فرسوده و ساخت و ساز داده می‌شود در ارتفاعات و بدون توجه به طرح تفصیلی است که اگر این طرح درست اجرا شود مشکلات در این زمینه نیز برطرف خواهد شد.

هاشمی در خصوص حمل و نقل و کمک‌های دولت نیز گفت: در این زمینه 10 هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده است که قرار است از محل درآمدهای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در اختیار حمل و نقل عمومی، مترو و تولید قرار گیرد ضمن اینکه در رابطه با مترو نیز فاینانس‌ها در حال انجام است.

استاندار تهران در خصوص فاضلاب‌های شهر تهران گفت: از 900 کیلومتر فاضلاب 500 کیلومتر کار انجام شده است و کار به سرعت در حال اجراست و امیدواریم هرچه زودتر این برنامه نیز به اتمام برسد.

وی یکی از دغدغه‌های استانداری را بحث‌های اجتماعی دانست و گفت: در این رابطه بنا داریم کارگروه مشترکی از شورا و استانداری تشکیل دهیم.

هاشمی در ادامه به موضوع حریم تهران اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز در شورای عالی شهرسازی در حال پیگیری است و امیدواریم هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

استاندار تهران در ادامه در خصوص کاهش جرایم در سال 92 گفت: خوشبختانه هم اکنون آرامش در جامعه ایجاد شده و امید در دل مردم جوانه زده است بطوریکه در 6 ماهه دوم سال 92 جرایم (سرقت‌ها) به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که در استانداری در حال پیگیری است استفاده از ظرفیتهای مردمی برای پیشبرد اهداف شهر تهران در تمامی امور است چرا که ما اعتقاد داریم در جایی که مردم ورود پیدا کنند کارها سریعتر انجام خواهد شد.

هاشمی در خصوص کمربندی سوم تهران گفت: علیرغم اینکه منابع دولت محدود است، این کمربندی باید ایجاد شود و امیدواریم با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، این کمربندی را بسازیم.

به گزارش فارس در ادامه جلسه و پس از پایان یافتن صحبت‌های استاندار تهران، اعضاء شورای شهر دستورات جلسه امروز را در دستور کار خود قرار دادند که از آن جمله می‌توان به یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به ساماندهی میدان امام خمینی (ره)» به اتفاق آرا به تصویب رسید، اما طرح «الزام شهرداری تهران به تملک، حفظ و بازسازی عمارت معروف به عین الدوله» و یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به تملک و بازسازی خانه باغ معروف به اتحادیه واقع در محدوده منطقه 12 شهرداری تهران و بهره برداری از آن به عنوان مرکز فرهنگی هنری» برای بررسی بیشتر به کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا ارجاع داده شد.

همچنین طرح 22 نامگذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی به تصویب شورا رسید و طرح تغییر نام بلوار آفریقا (جنوبی) به نام نلسون ماندلا برای بررسی بیشتر و جانمایی دقیق تر به کمیسیون نامگذاری ارجاع داده شد./فارس

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••