اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۱۲/۱۷ - ۱۳:۲۲

بازارهای سودآور سقط جنین؛ ارمغان لیبرالسیم غرب

تأکید کشورهای غربی بر لیبرالیسم ارزش‌های ضددینی، سودآوری‌های مقطعی و به ظن خودشان توجه به حقوق زنان!‌ باعث گسترش مسئله مهمی مانند سقط جنین شده است.

بازارهای سودآور سقط جنین؛ ارمغان لیبرالسیم غرب

به گزارش « سراج24» شرط بقای نسل بشر از منظر زیست شناسی، تولید مثل و بالا بردن نرخ زاد و ولد در برابر نرخ مرگ و میر است و اصلی ترین و مهم ترین و سالم ترین راه استمرار حیات نوع بشر تشکیل خانواده و فرزندآوری در چارچوب کانون خانواده می باشد.

درست است که هدف اصلی از تشکیل خانواده فرزندآوری نیست، اما با توجه به نقش مهم آن در ادامه نسل می توان گفت: که یکی از اهداف مهم، ارزمند و تأثیرگذار در گرمابخشی و استمرار نهاد خانواده و منسجم تر شدن کانون خانوادگرا زوجین می باشد.

در گذشته های نزدیک، فرزندآوری آن هم به تعداد بالا امری طبیعی و حتی لازمه یک خانواده سالم تلقی می شده است اما پیشرفته شدن جوامع و تبدیل شدن جوامع سنتی به مدرن و صنعتی، تولید نسل را که یکی از مهم تر ین پشتوانه های یک جامعه است دچار تغییر نموده و دیگر کمتر خانواده ای است که به تولید فرزندان متعدد بیاندیشد.

این نگرش ها و تفسیرهای نوین درباره رابطه حقوقی میان زن و مرد در قالب ازدواج به همراه خود مسائل تازه ای را به وجود آورده است که بعضا چالش های جدی نیز در پی داشته است.

درست است که مسئله فرزندآوری در ارتباط مستقیم با زن و مرد قرار دارد ولی بی شک، نقش زنان به عنوان اصلی ترین عنصر در این میان مطرح می شود زیرا که آمادگی جسمی و روحی برای تولید فرزند، حمل آن به مدت 9 ماه و زایمان و نهایتا نگه داری و پرورش کودک در دامان مادر بسیار مهم است.

در کشور ایران و در نظام حقوقی آن که مبتنی بر ادبیات حقوق اسلامی و فقه شیعه جدا از تمایل یا عدم تمایل زوجین برای فرزندآوری، جنین به محض تشکیل از حق حیات و به تبع آن از حقوق خاصی برخوردار است که در مقابل تکالیفی نیز بر عهده زوجین برای حفظ و نگه داری او گذاشته می شود.

این مسئله به عنوان چالشی عظیم در غرب مطرح شده و در کشورهای به اصطلاح پیشرفته دچار معضلی به نام سقط جنین شده اند. به طوری که در جهت ترویج فرزندآوری برنامه ریزی می نمایند غافل از آنکه خانه از پای بست ویران است.

نظامی که بی نبد و باری، فردگرایی، رواج تفکرات فمنیستی، پوچ گرایی، دین گریزی و ... بسیاری دیگر از افکار پوسیده را ترویج می دهد، نمی تواند انتظار داشته باشد زنان و مردان جامعه به سمت تعالی و خانواده پیش بروند.

حقوق زنان در نظام حقوقی غرب مادر شدن را یک غل و زنجیر انگاشته و اصول و مبانی اومانیسم، سکولاریسم، فردگیرایی، تجربه گرایی، نسبیت گرایی و لیبرالیسم را ترویج می دهد.

زن غربی از خود وجودیش دور انداخته شده و به جای مادربودن و زن بودن به سمت مرد بودن در حرکت است و چه ساده لوحانه تصور می شود جایگاه حقوقی او را بالا برده اند.

خداوند کریم و بلندمرتبه هر موجودی را بر اساس حکمت و برنامه خلق نموده است. نهادینه شدن قدرت مادری و تولید نسل در وجود زن در کنار تمامی حسن های عدیده ای که به وی عطا شده است خود بیانگر این مطلب است که به زن کمالی عطا شده است اگر از این امکان بهره ببرد خود سود نموده و اگر خویش را محروم نماید خود در خسران و زیان خواهد افتاد، چه بسا سقط جنین و یکی از اعمالی است که با بروز آن جسم و روان زن را دچار آسیب نموده و پیامدهای جبران ناپذیری هم برای زن به طور اختصاصی و برای خانواده و در نهایت جامعه در پی خواهد داشت.

این مقاله سعی در بیان علل بروز پدیده سقط جنین، علل و افزایش روزافرزون این پدیده در غرب تأثیرات آن بر زنان و جامعه و درنهایت راهکار دین اسلامی برای نجات جوامع از این معضل بزرگ می باشد.

 

انسان و خانواده:

حکمت آفرینش و خلق دو محور زن و مرد و آرامش آن دو در کنار یکدیگر در مسیر رشد و کمال هماهنگ و همسو، در قالب تشکیل خانواده و رابطه همسری از ژرف ترین حکمت های الهی است اما این حکمت با عناد انسان غفلت زده و درگیر شهوت و غضب قرن بیست و یکم،‌سرنوشت نامعلوم و مبهمی را بر اساس خودرایی و تکبر ابلیسانه برای جامعه بشری رقم زده است، به طوری که بعد از گذشت 14 قرن از بیان تعالیم الهی به طرح هم زیستی خارج از روبط قانونمند زناشویی و هم جنس گرایی و... مبادرت ورزیده است.

با وجود شکست تئوری های بی پایه و اساس که سرنوشت انسان غربی را به باتلاق فساد و منجلاب فتنه افکنده است، هنوز هم نظریه پردازان غربزده در روند جاهلانه خود اصرار ورزیده و کمر به نابودی اخلاق و معنویت در جوامع بشری بسته اند (2)

در نظام غربی دیدگاه اومانیستی یکی از نظریاتی است که بیان می دارد،خانواده دیگر رکن اساسی جامعه نبوده و زنان اجباری برای انجام وظایف مادری و همسری ندارند. این در حالی است که اسلام در مقابل این تفکر را بیان نموده و با اهمیت به روح لطیف زنان تنهایی را مذموم دانسته و همواره زنان و مردان را تشویق به تشکیل خانواده می نماید. بدون اصرار و به سهولت می توان با مقایسه تفکر اومانیستی غربی و اصول اسلام در باب بالاخص زنان به ریشه های ظلم عظیم بر علیه زن واقف شد.

بزرگترین هدیه غرب با تفکرات ضد دینی به زنان ورود نسبی آنان به صحنه های اجتماعی، سیاسی و علمی است در حالی که این قشر عظیم را از موهبت و امکان خدادادی از حقوق مادری و داشتن کانون گرم خانوادگی محروم نموده و به دروغ شبیه مردان شده را حمایت از زنان بیان می دارند.

درمقابل اسلام علاوه بر رشد و بالندگی برای زنان نعمت مادری و داشتن کانون گرم خانواده را حق زن دانسته و برای این گروه  ازانسان ها، حق منحصر به فرد؛ شأن قایل است، به طوری که زنان را به عنوان گروهی مستقل مورد توجه قرار داده که به تمامی موهبت های خداوندی برایشان احترام می گذارد.

زنان در جوامع اسلامی هم زمان با حضور مستمر در صحنه های اجتماعی، سیاسی، علمی و ... حق بهره مندی از کانون گرم خانواده و آرامش درونی، مادری و حق داشتن احساس آن را دارا می باشند.

سقط جنین از جمله مسائل چالش برانگیز در جوامع گوناگون بوده و بر خوردهای متفاوتی با این مسئله در جوامع صورت می گیرد. از منظر ادیان الهی این عمل گناه بوده و مجازات های خاصی نیز برای آن پیش بینی شده است. در برخی کشورها سقط جنین جرم نبوده و یک عمل کاملا معمولی پنداشته می شود.  عمل سقط جنین، آثار و تبعاتی در پی دارد که رواج این مسئله در جامعه نشان از رواج بی بند و باری های اخلاقی، در جوامع غربی و صنعتی، بارداری های نامشروع و خانواده گریزی دارد.

 

* تعریف سقط:

سقط جنین به معنای افتادن جنین قبل از نمو کامل در رحم است (5). جنین از نظر لغوی به معنای هر چیز پوشیده و مستتر است بنابراین کودک تا زمانی که در شکم مادر است جنین نام دارد.

واژه سقط جنین معادل واژه انگلیسی abortion و واژه فرانسوی avortement  می باشد و به افتادن جنین قبل از نمو کامل در رحم اطلاق می شود.

سقط جنین یا سقوط حمل عبارت است از اخراج عمدی قبل از موعد و جنین یا حمل به نحوی که زنده یا قابل زیستن نباشد و یا منقطع ساختن دوران طبیعی بارداری(4). بنابراین می توان سقط جنین را اخراج عمدی و قبل از موعد حمل، منقطع نمودن دوران طبیعی بارداری و اخراج حمل قبل از موعد طبیعی زایمان به نحوی که قابل زیستن نباشد نامید.

 

علل بروز پدیده سقط جنین:

به طور کلی عمل سقط جنین به علل گوناگون صورت می پذیرد:

- حفظ جان مادر

- حفظ سلامت جمسانی زن

- حفظ سلامت روانی زن

- وضعیت جنین های ناشی از تجاوز به عنف و زنای با محارم

- ناقص بودن جنین

- دلایل اقتصادی و اجتماعی

- خواست خود زن

 

انواع سقط جنین:

خود به خودی (طبیعی)

جنایی (عمدی)(4)

در بیان موضوع بیشتر جنبه جنایی یا عمدی سقط های جنینی مد نظر است و این مقاله به موارد خود به خودی و درمانی نخواهد پرداخت.

علل گرایش روز افزون زنان در غرب به پدیده سقط جنین:

انسان غربی با ورود به زندگی مدرن و در پناه مکتب لیبرالیسم، آثار متعدد فرهنگی ، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ناشی از مکتب لیبرالیسم را در زندگی خود لمس می کند.

لیبرالیسم همان تکیه بر آزادی فرد در جامعه است تا جایی که به آزادی دیگران لطمه نخورد تا جایی که دیگر خانواده یک مسئله شخصی می شود و در پی تفکر لیرالیسم بود که فمنیسم ردش نمود در اینجا به بهانه حمایت از حقوق زنان ! این گروه از جامعه را بیش از پیش از خود وجودیشان دور نموده و موجبات نابودی ایشان را فراهم آورد.

در این میان سقط جنین یکی از هدیه های مکتب لیبرالیسم و زندگی مدرن و آزادی خواه غرب است که یک چالش و معضل گسترده ای محسوب می شود.

یکی دیگر از دلایل گرایش غرب به سقط جنین،‌صنعت درآمدزایی است که نصیب آنها می شود!‌به دلیل وجود مراکز معتبر در غرب برای سقط جنین آنها به راحتی می توانند برای بالابردن کیفیت تولید لوازم آرایش و یا حتی گروهی از خوراکی ها از جنین و اعضای آن استفاده کنند به صورتی که استفاده از روغن جنین باعث بالا رفتن کیفیت لوازم آرایش شده است و بازار فروش خوبی را در سراسر جهان به وجود آورده است.

نهایتا این که چون بسیاری از لوازم آرایشی به صورت "کرم " تولید می شود در مواد تشکیل دهنده آن استفاده از جنین های سقط شده گریز ناپذیر است .

این مسئله در کنار حق فردی شهروندی غربی برای بارداری خود باعث بروز گرایش روزافزون زنان در غرب به پدیده سقط جنین شده است.

 

* تأثیرات افزایش سقط جنین بر جوامع غربی

امروز یکی از بحران های جوامع غربی، بحران مادری می باشد که این مسئله شاید در نظر اولیه بزرگ به نظر نیاید ولی اگر از ابعاد گوناگون به آن نگاه شود می تواند نشان دهنده اوج معضل در جوامع غربی و گسترش آن در آینده باشد.

بی تردید پشتوانه و یکی از سرمایه های هر کشوری نیروی انسانی آن جامعه است و اگر این مسئله تحت الشعاع قرار گیرد می تواند اقتدار آن کشور را دچار مشکل نماید .

تأکید کشورهای غربی بر لیبرالیسم ارزش های ضد دینی، سودآوری های مقطعی و به ظن خودشان توجه به حقوق زنان!‌ باعث گسترش مسئله مهمی مانند سقط جنین شده است با آسیب رسیدن به خانواده که یک نهاد مهم در جامعه محسوب می شود، دیگر اجزای جامعه مصون نمانده و به طور مستقیم و غیر مستقیم کل جامعه تحت الشعاع تأثیر قرار می گیرد.

زنانی که دیگر تمایلی به مادر شدن ندارند، دخترانی که به دلیل رواج بی بندو باری در سنین بسیار کم مجبور به تن دادن به سقط جنین می شوند، حتی پسرانی که دیگر پدر شدن را یک بار و مسئولیت می پندارند تا یک موهبت الهی، تنها به خاطر آزادی های افراطی و خودپرستی، این جامعه از ستون های لرزانی تشکیل می شود که دولت ها برای جبران خسارت های ناشی از عملکرد شان ناچار به پرداخت هزینه های گزاف در جهت جبران خطاهایشان بر می آیند.

در نهایت اعتقاد به رواج سقط جنین در غرب، به بهانه دادن آزادی های بیشتر به زنان،‌توجیهی برای کم رنگ کردن نقش خانواده و رها نمودن نقش مادری و قانونی کردن سقط جنین و عرفی سازی آن در نهایت سودآوری بیشتر برای غرب می باشد.

ایجاد فرهنگ زندگی بدون تعهد اخلاقی و قانونی، زندگی زن و مرد بدون ازدواج در کنار یکدیگر، آزادی روابط جنسی، رواج همجنس گرایی، رواج خانواده های بی سرپرست و تک والد، گسترش فرزندان نامشروع، رواج مهد و پانسیون .. از نتایج این پدیده است.

تأثیر اجرای فرامین اسلام بر حفظ آرامش و کیان خانواده و نتایج آن بر زنان:

«مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمیعاً وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُنا بِالْبَیِّناتِ ثُمَّ إِنَّ کَثیراً مِنْهُمْ بَعْدَ ذلِکَ فِی الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ» (1)

با توجه به همین یک آیه از سوره های قرآن کریم، می توان به حرمت انجام سقط جنین و همچنین مراتب و درجات پرورش یک انسان پی برد.

در دین مبین اسلام به دلیل توجه بیش از پیش به زنان و حمایت روانی از آنان و با توجه به حس مادری که در دختران به صورت کاملا نهادینه وجود دارد و همچنین به دلیل آنکه اسلام یک دین کامل می باشد و هیچ جنبه ای را با صدمه به جنبه دیگر نمی پذیرد، مسئله سقط جنین رد نموده و با حرمت نهادن به حق حیات جنین به عنوان یک انسان بالقوه در واقع بهن حس مادری یک زن احترام نهاده است.

البته در اسلام نیز اگر خطری برای مادر در حین بارداری بروز نماید قطعا جان مادر ترجیح خواهد داشت..

رواج پدیده شوم سقط جنین در غرب یک نسل کشی محسوب شده و اگر آنها به خود نیایند برای این معضل راهکاری نیاندیشند قطعا اثرات مخرب آن در آینده دامن تمامی جهان را خواهد گرفت.

در پایان می توان گفت:

توجه به مسئله سقط جنین که از دیرباز به عنوان یک مشکل بیان می شده است و امروزه یک چالش و معضل عظیم شده است از جهات گوناگون حائز اهمیت است زنان به عنوان اشخاصی که به طور مستقیم با این پدیده در تماس هستند بیشترین تأثیر و بالاترین صدمه را می پذیرند. آمار سقط های غیر قانونی و مرگ و میر مادران به طور گسترده نشان از عمق این فاجعه دارد.

اسلام به عنوان کامل ترین دین آسمانی، بر حق حیات در دوران جنینی حتی قبل از انعقاد نطفه تأکید دارد. این مسئله تنها مربوط به جنین نشده و ارتباط مستقیم با مادر و توجه به جایگاه زن دارد.

توجه به جایگاه بسیار بالای مادر و پدر، سفارش های مؤکد برای احترام به والدین، نوید جایگاه بالای مادری در جهان آخرت خودگویای توجه به زنان و احترام خاص برای جایگاه مادری در زنان می باشد.

باید توجه داشت حمایت از حقوق زنان با مادری هیچ منافاتی ندارد و یک زن در عین حال که در جامعه به عنوان یک شهروند حضور دارد و فعالیت های اجتماعی،‌علمی خود را انجام می دهد می تواند یک مادر بوده و از این امکان خدادادی بهره مند شود.

محروم نمودن او از این موهبت الهی تنها ایجاد یک نقصان و خلاء در وی می باشد که با هیچ چیز جبران نخواهد شد. غرب به نام آزادی دادن به زنان برای رسیدن به سودهای سرشار برای خود زنان را تشویق به سقط جنین کرده و این بالاترین ظلم به نوع بشر است.

* پی نوشت ها:

- سوره مبارکه المائدة آیه 32

- عظیم زاده اردبیلی، ص10

- گلدوزیان 1378 ص 158

- گودرزی، 1368

- معین 1371 ص 1894

 

* منابع:

- قرآن کریم

- (مطالعه تطبیقی حقوق زن از منظر اسلام و غرب ، مبانی حقوق زن حق حیات و حق تأمین اجتماعی، فائزه عظیم زاده اردبیلی،‌لیلا خسروی 111388 مرکز امور خانواده )

- گلدوزیان،‌ایرج،‌حقوق جزا عمومی ایران، ج 2، چ4 ، تهران، انتشارات جهاددانشگاهی (ماجد1376)

- گودرزی ، فرامرز، پزشکی قانونی،‌ج اول ، انتشارات انیشتین ، 1368 تهران

- معین، محمد، فرهنگ فارس، ج دوم ، چ 8 ، انتشارات امیرکبیر، 1371 ، تهران/طنین یاس

 
 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••