اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۷:۱۵
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۳۶
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۰۴
طلوع آفتاب ۰۵:۲۷:۲۵
غروب آفتاب ۱۸:۴۰:۱۸
نیمه شب ۲۳:۱۹:۱۶
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ - ۱۱:۳۵

باز خوانی مواضع رهبر معظم انقلاب در رابطه با تعامل با دنیا

ما در کشور ظرفیّتهاى زیادى داریم؛ از ظرفیّتهاى این ملّت که عبارت است از، هم امکانات انسانى، هم امکانات طبیعى، هم امکانات جغرافیایى و موقعیّت منطقه‌اى باید استفاده کرد.

باز خوانی مواضع رهبر معظم انقلاب در رابطه با تعامل با دنیا

به گزارش گروه وبگردی « سراج24»  ما در کشور ظرفیّتهاى زیادى داریم؛ از ظرفیّتهاى این ملّت که عبارت است از، هم امکانات انسانى، هم امکانات طبیعى، هم امکانات جغرافیایى و موقعیّت منطقه‌اى باید استفاده کرد. البتّه ما از تحرّک دیپلماسى هم حمایت میکنیم. وقتى میگوییم از درون بایستى کارها اصلاح بشود، معنایش این نیست که چشممان را ببندیم، تحرّک دیپلماسى نداشته باشیم، با دنیا کار نکنیم؛ چرا، تحرّک دیپلماسى، حضور دیپلماسى کار بسیار لازمى است - مسئولینى که این کارها را میکنند، بخشى از کارهایند - لکن تکیه بایست بر روى مسائل داخلى باشد. در عرصه‌ى دیپلماسى هم آن کشورى موفّق است که متّکى باشد به نیروى درون‌زا؛ آن دولتى میتواند در پشت میز مذاکره‌ى دیپلماسى حرف خودش را سبز بکند و به مقصود و نتایج مورد نظر خودش دست پیدا بکند که متّکى باشد به یک اقتدار درونى، توانایى‌هاى درونى؛ حساب میبرند از یک چنین دولتى.
 
بیانات در دیدار مسئولان نظام‌1392/04/30
دومین نکته‌اى که در این زمینه وجود دارد، مسئله‌ى تعامل با دنیا است؛ که این روزها زیاد هم گفته میشود. ما معتقد به تعامل با دنیا هستیم. در تعامل با دنیا، باید طرف مقابل را شناخت؛ اگر نشناسیم، پشت پا خواهیم خورد. پرونده‌ى خصوم خودمان را فراموش نکنیم. ممکن است انسان یک وقتى سابقه‌اى را به رو نیاورد؛ اشکالى ندارد. شما یک وقتى با یک شخصى مواجه‌اید، میخواهید یک کارى را انجام دهید، یک سابقه‌اى هم از او دارید، مصلحت نمیدانید به رو بیاورید؛ این اشکالى ندارد، اما این سابقه یادتان نرود؛ اگر یادتان رفت، پشت پا خواهید خورد، ضربه خواهید خورد.
آمریکائى‌ها میگویند ما میخواهیم با ایران مذاکره کنیم. خب، سالها است که میگویند میخواهیم مذاکره کنیم؛ این یک فرصتى نیست که براى ما به‌وجود آوردند. من اول سال گفتم که خوشبین نیستم. در مسائل خاص، مذاکره را منع نمیکنم - مثل مسئله‌ى خاصى که در قضیه‌ى عراق داشتیم، و بعضى از قضایاى دیگر - لیکن من خوشبین نیستم؛ چون تجربه‌ى من این را نشان میدهد. آمریکائى‌ها، هم غیرقابل اعتمادند، هم غیر منطقى‌اند، هم در برخوردشان صادق نیستند. این چهار ماهى هم که از آن صحبت ما گذشت، همین را تأیید کرد؛ موضعگیرى‌هاى مسئولان و دولتمردان آمریکا نشان داد که همین مطلبى که ما گفتیم - که گفتیم خوشبین نیستیم - درست است؛ خود آنها عملاً این را تأیید کردند. انگلیسها هم یک جور دیگر، دیگران هم یک جور دیگر. تعامل با دنیا هیچ ایرادى ندارد، ما از اول هم اهل تعامل با دنیا بودیم؛ منتها در تعامل، طرف مقابل را باید شناخت؛ شگردهاى او را باید دانست؛ هدفهاى اساسى و کلان را باید در مدّ نظر داشت. ممکن است دشمنى سر راه شما را بگیرد، بگوید از اینجا نباید جلو بروید. سازش با او به این صورت نیست که شما قبول کنید، برگردید؛ هنر این است که شما کارى کنید که راهتان را ادامه دهید، او هم مانع کار شما نشود؛ والّا اگر چنانچه توافق و تفاهم به این معنا بود که او بگوید شما باید از این راه برگردید، شما هم بگوئید خیلى خوب، این که خسارت است. توجه به این جهات باید از سوى مسئولین و دولتمردان وجود داشته باشد.
 
بیانات در دیدار مردم آذربایجان‌1391/11/28
ما بعکس آنها، منطقى هستیم. مسئولین ما منطقى‌اند، ملت ما منطقى‌اند. حرف منطقى و کار منطقى را ما قبول داریم. آمریکائى‌ها نشان بدهند که زور نمیگویند، نشان بدهند که شرارت نمیکنند، نشان بدهند که در حرف و عملشان غیر منطقى حرف نمیزنند و عمل نمیکنند، نشان بدهند که به حقوق ملت ایران احترام میگذارند، نشان بدهند که در منطقه آتش‌افروزى نمیکنند، نشان بدهند که در مسائل ملت ایران دخالت نمیکنند؛ آنچنان که در فتنه‌ى ۸۸ دخالت کردند، از فتنه‌گران پشتیبانى کردند، شبکه‌هاى اجتماعى را در خدمت فتنه‌گران قرار دادند - یک شبکه‌ى اجتماعى آن روزها میخواست براى تعمیرات تعطیل کند، گفتند تعطیل نکن؛ براى اینکه بتوانند روى فتنه و آتش فتنه اثر بگذارند! - این کارها را نکنند، خواهند دید جمهورى اسلامى یک نظام خیرخواه است؛ مردم، مردم منطقى‌اى هستند. راه تعامل با جمهورى اسلامى فقط این چیزى است که گفتیم و لاغیر؛ از این راه میتوانند با جمهورى اسلامى تعامل داشته باشند. آمریکائى‌ها باید حسن نیت خودشان را اثبات کنند؛ نشان بدهند که درصدد زورگوئى نیستند. اگر چنانچه این را نشان دادند، آن وقت خواهند دید که ملت ایران پاسخ خواهد داد. شرارت نباشد، دخالت نباشد، زورگوئى نباشد، شناختن حقوق ملت ایران باشد، آن وقت جواب مناسب از طرف ایران داده خواهد شد.
 
خطبه‌هاى نماز عید سعید فطر1388/06/29

این ادعا، تهمتی است که در چارچوب سیاست ایران هراسی مطرح می شود، در حالیکه جمهوری اسلامی ایران در سی سال گذشته، به هیچ کشوری حمله نکرده است و سیاست ایران نیز در تعامل با کشورهای اسلامی و همسایگان خود، برادرانه و دوستانه و در تعامل با کشورهایی که تعرضی به جمهوری اسلامی ندارند، تعامل صحیح، معقول و منطقی است.
 
بیانات در سالروز ولادت حضرت امیرالمومنین (ع)1388/04/15
ما این اظهارات خصمانه را، این رفتارهاى خصمانه را از این دولتها محاسبه خواهیم کرد، اینها را در حسابشان خواهیم نوشت؛ این را بدانند. در آینده‌ى روابط و تعامل جمهورى اسلامى با این مداخله‌گرها، این رفتار تأثیر منفى خواهد داشت؛ بلاشک؛ این را بدانند، بفهمند. ملت ایران ملتى نیست که زور را تحمل بکند. ملت ایران، ملت مقتدرى است. نظام جمهورى اسلامى، نظام ریشه‌دار و تثبیت شده است. مسئولین جمهورى اسلامى اگر صد تا هم با هم اختلاف داشته باشند، در ایستادگى در مقابل دشمن، در حفظ استقلال این کشور، همه با هم یک کلام و یک دست‌اند. این را دشمنان بدانند؛ خیال نکنند که میتوانند بین ملت انشقاق بیندازند.
 
بیانات در بیستمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره)1388/03/14
عزت یک ملت در سیاستهاى گوناگون و در تعاملش با کشورهاى دیگر و دولتها و قدرتها این است که از استقلالِ رأى برخوردار باشد. یک دولت، یک نظام در مقابل قدرتها آنچنان ظهور کند که نتوانند در هیچ مسئله‌اى اراده‌ى خودشان را بر او تحمیل کنند.
 
بیانات در دیدار دانشجویان دانشگاه‌هاى استان یزد1386/10/13
مایه‌ى اعتماد به نفس ملى را تبدیل میکنند به مایه‌ى بى‌اعتمادى، که نبادا دشمن حمله کند، نبادا دشمن ضربه بزند. از این قبیل مسائل زیاد است؛ این چیزهائى که سعى میکنند با وسوسه ایجاد کردن، کار خود را پیش ببرند. مثلاً ما یکى از سیاستهاى اساسى‌مان قطع رابطه‌ى با آمریکاست. هرگز هم نگفتیم ما تا ابد قطع رابطه خواهیم بود؛ نه، هیچ دلیلى ندارد که تا ابد قطع رابطه با هر کشورى، با هر دولتى داشته باشیم. مسئله این است که شرائط این دولت به گونه‌اى است که رابطه‌ى با او براى ما ضرر دارد. انسان رابطه را با هر کشورى به دنبال تعریف یک منفعتى ایجاد میکند؛ آنجائى که براى ما منفعت ندارد، دنبال رابطه نمیرویم؛ حالا اگر ضرر داشت، به طریق اولى‌ دنبال رابطه نمیرویم.
 
بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضاى هیأت دولت1386/06/04
یک خصوصیت دیگر هم که باز جاى ذکر دارد، این است که این دولت در برابر زیاده‌خواهیهاى استکبار، دچار انفعال نشد؛ این به‌نظر من خیلى مهم است که در تعامل با دنیا، انسان جاى خودش را بداند، خواست خودش را بداند، نیرو و قدرت خودش را بداند و بداند که باید چه‌کار کند. امروز دنیا یک میدان بى دردسر آرامِ بى‌رقیبى نیست که انسان بگوید: خب، ما هم منافعى داریم، دنبال منافعمان آرام آرام راه مى‌افتیم و مى‌رویم! نه، دنیا این‌طور نیست. البته همیشه همینجور بوده؛ امروز با ارتباطات نزدیکى که بین افراد بشر هست، این تشدید شده. دنیا جاى تعارض، جاى کارشکنى و جاى تعرض زورمندهاست به کسانى که زور ندارند یا کم زور دارند؛ به معناى واقعى، یک قانون جنگل در فضاى سیاسى دنیا حاکم است. این کارهایى که الان دولتهاى مستکبر و در رأسشان امریکا انجام مى‌دهند، منطق عقلائى و عقلانى و سیاسى و بین‌الملل‌پسند دنبالش نیست؛ منطق زور دنبالش است. مى‌گوید: چون مى‌توانیم، پس مى‌کنیم! منطق، منطق زور است. در یک چنین دنیایى اگر انسان تسلیم شد و از خودش وادادگى نشان داد و بر سر مواضعش ایستادگى نکرد و از توان خودش در مقابله و مواجهه استفاده نکرد، قطعاً ضرر خواهد دید. در چنین دنیایى کسى رحم به کسى نمى‌کند! این ایستادگى در مقابل زیاده‌خواهى استکبار و احساس عزتى که در این میدان مى‌شود، به‌نظر من یکى از خصوصیات این دولت است. اینها خصوصیاتى است که بحمداللَّه هست.
 
بیانات در دیدار جمعى از کارگردانان سینما و تلویزیون‌1385/03/23

ببینید! واقعیتى که امروز در جامعه‌ى ما هست - خارج از تبلیغات و شعار و نمى‌دانم بزرگنماییهاى گوناگون - این است که ما یک کشورى هستیم که بر اثر تکیه‌ى بر باورهاى خودمان و اظهار شجاعت در میدان - شجاعت نشان داده‌ایم؛ اینها را که دیگر نمى‌توان منکر شد - در دنیا یک ملت شاخص شده‌ایم؛ نمى‌گویم شاخص‌ترین، اما یک ملت شاخصیم. این ایرانى که امروز شما دارید مى‌بینید، این ایرانِ دوره‌ى رژیم گذشته نیست؛ وقتى محاسبه مى‌کنیم، در دنیا، در بین ملتها و دولتها، در محافل سیاسى دنیا، در تعاملات بین‌المللى و در موازنه‌ى بین قدرتهاى بزرگ دنیا، این ایران، این ملت و این مجموعه‌ى حکومت، یک مجموعه‌ى درخور احترام یا مجموعه‌اى که ناگزیر باید آن را جدى گرفت و آن را احترام کرد، تلقى مى‌شود. امروز وضع کشور ما این است.
 
بیانات‌ در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیه‌السّلام)‌‌1384/10/29
راجع به عنوان دانشجویى شما؛ خطاب من به شما همان حرفى است که به همه‌ى دانشجوها مى‌زنم. ببینید عزیزان من! امروز کسانى در دنیا زور مى‌گویند، خلاف قوانین بین‌المللى رفتار مى‌کنند، وقیحانه‌ترین موضع را در دنیاى تعامل بین‌المللى انسان‌ها ملت‌ها و دولت‌ها - مى‌گیرند و خجالت هم نمى‌کشند؛ سرشان را هم بالا مى‌گیرند. چرا؟ چون قدرت دارند؛ قدرت اقتصادى و سیاسى (که از اقتصادى ناشى مى‌شود) و بالاتر از همه‌ى اینها، قدرت علمى، که منشأ همه‌ى اینهاست؛ یعنى منشأ قدرت اقتصادى و سیاسى‌شان هم قدرت علمى است. ما این طرف دنیا حرف‌هاى حقّ زیادى داریم؛ حرفمان را شجاعانه مى‌زنیم، منطقمان را در صحنه‌هاى رویارویىِ منطقى هم اثبات مى‌کنیم، در عمل هم البته چون توفیق الهى شامل حال این ملت شده و ایمان دارد، به قدر ایمان خودش، پیشرفت مى‌کند؛ یعنى نتوانسته‌اند هم به آرزوهاى خودشان در مورد این ملت برسند؛ اما احتیاج به یک چیز دیگرى هم داریم و آن، عبارت است از «قدرت بین‌المللى»، تا بتوانیم این راه را بى‌دغدغه، درست، به طور کامل، همه‌جانبه و بى کم و کاست ادامه دهیم و به اهداف و آرمان‌هایمان برسیم. این قدرت را (قدرت اقتصادى، سیاسى و نفوذ فرهنگى) چطورى به دست آوریم؟ پایه و مایه‌ى همه‌ى اینها، قدرت علمى است! یک ملت، با اقتدار علمى است که مى‌تواند سخن خود را به گوش همه‌ى افراد دنیا برساند؛ با اقتدار علمى است که مى‌تواند سیاست برتر و دست والا را در دنیاى سیاسى حائز شود. اقتصاد هم به دنبال اینها به دست مى‌آید؛ پول تابع توانایى‌هاست. امروز این‌طورى است؛ علم را مى‌شود به پول تبدیل کرد و از لحاظ اقتصادى هم قوى شد. این، جایگاه علم است. ما از علم عقب ماندیم.
 
بیانات‌ در دیدار رئیس‌جمهور و اعضاى هیأت دولت‌‌1383/08/20
یکى دیگر از شعبه هاى جهاد، «و شنئان الفاسقین» است؛ یعنى جدا شدن از جریان فسق و کفر؛ این را من مخصوصاً به شما مى گویم؛ این را همه توجه داشته باشید. باید حساب شما از این جریان جدا باشد؛ با آن مخلوط نشود. شماها با من آشنا هستید و ما حدود هشت سال با شما بوده ایم؛ با بعضى هم که خیلى بیشتر. بنده هیچ اعتقاد ندارم که با کفار باید قطع رابطه کرد؛ نه، مرز شما و کفار باید معلوم باشد؛ مرز شما و فساق باید معلوم باشد؛ مرز شما با آنهایى که جمهورى اسلامى را قبول ندارند، باید معلوم باشد. یک وقت هم لازم است در جایى انسان با همان کسى هم که جمهورى اسلامى را قبول ندارد، تعامل کند؛ اما معلوم است که او، اوست و شما، شمایید؛ مخلوط نشوید. من همیشه از بعضى ها در همین نظام و مجموعه ى خودمان گله مند بودم؛ چون اینها مرزها را پاک کرده اند. به اینها گاهى مى گفتم وقتى شما مرز را پاک مى کنید، اشکالش این است که بسیارى به خاطر نبودن مرز، از این طرف مى روند آن طرف، از آن طرف مى آیند این طرف؛ مرتب رفت و آمد مى کنند؛ یعنى حدود فراموش مى شود. یک کشور اگر مرزش مشخص نباشد، هویت جمعى و وحدت جمعى ندارد. بگذارید مرزها مشخص باشد؛ معلوم باشد شما کجایید، آنها کجا هستند. «و من شنئ الفاسقین و غضب للَّه غضب اللَّه له»؛ شما به خاطر خدا خشم بگیرید، خدا هم به خاطر شما خشم مى گیرد؛ «وارضاه یوم القیامة».
 
بیانات در دیدار جمعی از مسئولان وزارت امور خارجه1383/05/25
جمهورى اسلامى پدیده‌ى کوچکى نبوده و تا امروز پدیده‌یى باعظمت‌تر و عمیق‌تر و ماندگارتر از تشکیل نظام جمهورى اسلامى به‌وجود نیامده است. قبل از آن را به تاریخ نگاه کنید و ببینید بوده یا نه؛ اما ما در دوران خودمان عمیق‌ترین، مهم‌ترین، ماندگارترین و اصیل‌ترین پدیده در سطح تعامل جهانى و روابط بین‌المللى و حیات انسانى در سطح جهان هستیم. کار بزرگى انجام داده‌ایم، که مفت هم انجام نگرفته و براى آن مجاهدت و کار شده است؛ شهید دادیم، خون دادیم، عواطف و احساسات یک ملت را پشت سر این حرکت همیشه مشاهده کرده‌ایم - که تا امروز هم هست - و از خودمان دفاع کرده‌ایم؛ دفاع جانانه. این‌طور نبوده که ما روى جاده‌ى آسفالته راه برویم.
 
بیانات در دیدار نمایندگان مجلس1383/03/27
ما با کسى دعوا نداریم. ما به کسى که مى‌خواهد دوباره بر ما سیطره پیدا کند، مى‌گوییم نخیر، غلط مى‌کنى؛ اجازه نمى‌دهیم. منازعه‌ى نظام اسلامى با کسانى که در پى چالش با این نظامند، سر این قضیه است؛ مشکل دیگرى نیست. همه‌ى کشورهاى دنیا در تعامل با هم، چالشهاى قهرى و طبیعى دارند - اینها که مهم نیست - آنچه مهم است، این است که ملت ایران و نظام اسلامى ایستاده است و مى‌خواهد از هویت و استقلال و عزت ملىِ خود دفاع کند.
 
بیانات در دیدار مردم قم‌1382/10/18
ملت ایران ملتى است مستقل، آزاد، هوشمند و به‌شدّت به هویّت ملى و اسلامى خود علاقه‌مند؛ از هرگونه تهدیدى به‌شدّت بیزار و متنفّر و غیرپذیراى دخالت خارجیها و سلطه بیگانه؛ ملتى آقا و عزّتمند که هر کس با این ملت از در صلح و مسالمت و دوستى و تعامل معمولى وارد شود، با ملتى خوب، پذیرا و علاقه‌مند روبه‌رو مى‌شود؛ اما اگر کسى بخواهد به این ملت زور بگوید، تهدید کند، قصد سلطه بر آن را داشته باشد و دائم چنگ و دندان به آن نشان دهد، معلوم است که این ملت، ملتى نیست که زیر بار کسى برود.
 
بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضاى هیأت دولت‌1382/06/05
امروز کشور عزیز ما از لحاظ پیشرفت با بیست و بیست‌وپنج سال قبل قابل مقایسه نیست و این در حالى است که در این بیست‌وپنج سال همه دستگاههاى قدرتمند دنیا از لحاظ سیاسى، فناورى، علمى و تجارى با ما سر ناسازگارى داشته‌اند. این یک واقعیت است. ما البته تلاش کردیم که روابطمان را با دنیا عادّى کنیم و به میزان زیادى هم موفّق شده‌ایم؛ اما این‌طور نبوده که در یک بخش از دنیا انگیزه فراوان و عمیقى براى کمک به ما وجود داشته باشد. البته عکسش چرا؛ مراکزى وجود داشته‌اند که خواسته‌اند کارشکنى کنند. این توفیقاتى که امروز چه در زمینه فنآورى، چه در زمینه ساختهاى زیربنایى و اساسى براى آینده کشور و چه در زمینه رشد علمى در زمینه‌هاى گوناگون ملاحظه مى‌کنید، در سایه تلاش هویّت ملى و اسلامى خودمان توانسته‌ایم به دست آوریم. این را باید ادامه داد.
 
بیانات در دیدار جمعى از پرسنل نیروى هوایى‌1377/11/19
آنچه مهمّ است، روحیه و ایمان است؛ قدردانىِ چیزى است که این انقلاب و این حرکت عظیم به ما داده است؛ یعنى خودباورى، یعنى استقلال، یعنى عزّت، یعنى قطع رابطه آقا بالاسرى کسانى که مدّعى آقا بالاسرى بر همه دنیایند.
 
بیانات در خطبه‌هاى نمازجمعه‌1377/10/04

مسأله، مسأله این نیست که ما مى‌خواهیم یا نمى‌خواهیم مثلاً از روابط با دولتها یا دنیا استفاده کنیم. معلوم است که مایلیم با همه دولتهاى دنیا رابطه خوب داشته باشیم. رابطه هم داریم؛ روزبه‌روز هم به فضل الهى بیشتر خواهیم کرد. یک روز خیال مى‌شد که ما با اروپا روابطمان قطع خواهد شد؛ یک روز خیال مى‌کردند که ما با روسیه هرگز رابطه‌اى برقرار نخواهیم کرد؛ نخیر. امروز مى‌بینید که روابط ما با اروپا گرم است، با آسیا گرم است؛ با کشور روسیه و کشورهاى بزرگ دنیا روابط ما، روابط خوبى است. مسأله ما با امریکا، مسأله دیگرى است؛ مسأله روابط نیست. براى آنها، روابط به معناى مقدّمه براى این تسلّط است و به کمتر از آن هم راضى نیستند! اسم روابط را به عنوان شعار مى‌آورند. معلوم است مقدّمه هریک از این کارهایى که مى‌خواهند بکنند، روابط است.
 
الان همین دولت عراقى که در هفته گذشته این‌طور زیر چکمه امریکا قرار گرفت، مگر با امریکا روابط ندارد؟ چرا، آن هم در این‌جا سفیر دارد، این هم در آن‌جا سفیر دارد؛ با هم روابط دارند. رابطه که مانع این‌گونه سختگیریها نیست. دولت امریکا که دولت سوریه را هر سال جزو کشورهاى تروریستى دنیا اعلام مى‌کند، مگر با هم رابطه ندارند؟ رابطه سیاسى دارند. رابطه که مانع از ظلم کردن و بد کردن و امثال اینها نیست. رابطه، بهانه است. مسأله، مسأله برگرداندن همان قدرت سیاسى و اقتصادى و امنیتى است که سى سال امریکاییها در این کشور داشتند و انقلاب آمد به همّت همین ملت و همین جوانان و به همّت و به هوشیارى امام، این قدرت را از بین برد.
 
بیانات در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی1377/01/01

یکى از وزراى خارجه کشورهاى معروف و بزرگ اروپایى - که حالا نمى‌‌‌خواهم اسم ببرم - در زمان ریاست جمهورى بنده، به ایران آمد و حرفهایى زد. من این حرف را به او گفتم؛ حالا هم به شما عزیزان مى‌‌‌گویم - این حرفهایى که ما با این دیپلماتها، در طول سالهاى متمادى زدیم، در کاغذها ثبت است و هیچ وقت فرصتى پیش نیامده است که به گوش مردم برسد. اگر یک روز این حرفها پخش و فهمیده شود - که ما در طول هشت سال ریاست جمهورى و بعد از آن، چه گفتیم، من گمان مى‌‌‌کنم که ملت ایران، بیشتر احساس عزّت خواهد کرد. الحمدللَّه - من به آن وزیر خارجه‌‌‌اى که از طرف دولتش - شاید هم از طرف جامعه اروپا - به ایران آمده بود - در زمان حیات مبارک امام بود - گفتم ما به‌‌‌عنوان جمهورى اسلامى، نمى‌‌‌خواهیم با غرب، قطع رابطه باشیم. ما مى‌‌‌خواهیم رابطه‌‌‌مان برقرار باشد؛ اما منظور از غرب که فقط امریکا نیست. آمریکاییها مى‌‌‌خواهند وانمود کنند که غرب یعنى آمریکا! اگر شما با آمریکا رابطه برقرار کردید، با غرب رابطه دارید، والّا منزوى هستید! گفتم ما این را قبول نداریم. البته آن اروپایى هم از این حرف، خوشحال شد.
 
اروپاییها جزو مجموعه غربند، اما با امریکاییها خیلى اختلاف دارند. کسانى خیال نکنند که اگر فلان مسؤول اروپایى در مقابل انقلاب، در مقابل ایران و ملتهاى مسلمان، در مقابل ملتهاى شرق یا خاور میانه، از کلّیتِ غرب، یا از امریکا پشتیبانى مى‌‌‌کند، قضیه همین است؛ نه. اختلافات بین آنها خیلى زیاد است! اختلاف بین آمریکا و اروپا - از لحاظ عمق - در مواردى، اصلاً کمتر از اختلاف اروپا با دنیاى غیرغرب نیست! با هم خیلى اختلافات دارند که حالا جاى بحث آن نیست.
 
بیانات در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی1377/01/01

انقلاب آمد و به دنیا نشان داد که ملت ایران، آن ملتى است که در مقابل خواستِ قدرتهاى استکبارى مى‌‌‌ایستد و حرف خود را مى‌‌‌زند و اگر همه قدرتهاى استکبارى نیز همدست شوند، در هیچ زمینه‌‌‌اى نمى‌‌‌توانند اراده خود را بر او تحمیل کنند! امروز، چه امریکاییها بخواهند، چه نخواهند؛ چه صهیونیستها بخواهند، چه نخواهند؛ چه دشمنان این ملت بخواهند، یا نخواهند، ملت ایران در دنیا این طور شناخته شده است: ملتى قوى، مصمّم، با اراده، نترس و شجاع که خودش مى‌‌‌اندیشد، تصمیم مى‌‌‌گیرد و انتخاب مى‌‌‌کند! هیچ کس نمى‌‌‌تواند بگوید: اى دولت ایران، اى ملت ایران، رابطه‌‌‌ات را با فلان کشور قطع کن، یا با فلان کشور، رابطه برقرار کن و یا فلان جا تجارت کن، فلان جا نکن! هیچ کس نمى‌‌‌تواند به ما دستور بدهد. این امروز آبروى ملت ایران است.
 
در جنگ، این مطلب فهمیده شد. در اصلِ انقلاب، در مقابله با محاصره اقتصادى و در قضایاى گوناگون سیاسى و دیپلماسى فهمیده شد. در همین قضیه دادگاه میکونوس هم فهمیده شد! ما قضیه را بزرگوارانه، با سکوت برگزار کردیم و گذراندیم؛ اما حقیقتِ قضیه که جایى نمى‌‌‌رود. همه اروپا با هم همدست شدند تا سرِ قضیه دادگاه میکونوس که بنده گفته بودم «چون در این قضیه، آلمان این گونه رفتار کرده است و سفرا رفتند، اگر سفراى دیگر مى‌‌‌خواهند بیایند، بیایند؛ ولى سفیر آلمان، باید بعداً بیاید. حق ندارد با آنها برگردد» این حرف را از بین ببرند، که سفیر آلمان، اگر شده با یک نفر دیگر با هم بیایند. دولت و ملت ایران ایستادند.
 
بیانات در دیدار جمعی از کارگران و معلمان کشور1375/02/12
عزیزان من! قدرتهاى استکبارى این گونه‌اند. مسأله خطر حاکمیت استکبار بر بشریت، یک مسأله جدّى است. تا چند صباح قبل از این، دو قدرت شرق و غرب بودند که باز مقدار رقابتى بینشان بود و از این طریق، مقدارى یکدیگر را کنترل مى‌کردند. امروز، استکبار مطلق‌العنان است و امریکاییها این قدر پر رو شده‌اند که در سراسر دنیا راه افتادند و به کشورهاى دیگر مى‌گویند که شما بیایید با جمهورى اسلامى - که ما با آن خوب نیستیم - قطع رابطه کنید! این قدر وقاحت؟! البته، اروپاییها و کشورهاى دنیا، به دهنشان زدند و اعتنایشان نکردند؛ اما وقاحت اینها این اندازه است.
 
بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم رضوی1375/01/04
على‌رغم میل دشمنان خارجى و على رغم میل امریکا و اسراییل و آنهایى که نمى‌توانند پیشرفت این ملت را ببینند و مى‌خواهند ایران منزوى باشد، ما - به فضل پروردگار - ارتباطمان را در سطح جهان گسترش خواهیم داد. اگر کسانى هم تحت تأثیر امریکا قرار گیرند و بخواهند با جمهورى اسلامى دشمنى کنند، ما باکى نداریم.
این ملت، بحمداللَّه مى‌تواند روى پاى خود بایستد. در طول این هفده سال، بارها از طرف دولتهایى تهدید به قطع رابطه شده است. در قضایاى مختلفى، کشورهاى اروپایى سفراى خود را دستجمعى از ایران خارج کردند، به خیالى که حالا زمین به زمان خواهد خورد و آسمان به زمین خواهد آمد و همه چیز به هم خواهد ریخت! اما دیدند که آب از آب تکان نخورد. لابد دولتهاى اروپایى این واقعه را یادشان است. امیدواریم که یادشان باشد و اشتباه نکنند. یک روز، همه سفراى اروپایى از تهران خارج شدند و وانمود کردند که ما با شما قهریم! جمهورى اسلامى گفت: بروید به سلامت! بعد از مدتى که گذشت، دیدند که جمهورى اسلامى، هیچ احتیاجى به آنها ابراز نمى‌کند و هیچ نیازى به آنها ندارد. بحمداللَّه، آنها بنابر احتیاج خودشان، شروع به برگشتن کردند!
همیشه همین طور است. مهم این است که این ملت، قدر خود را بداند. مهم این است که مسؤولان این کشور، قدر این ملت را بدانند و مى‌دانند. هر کسى در هر بخشى فعّالیت مى‌کند، باید بداند که این ملت، ملتى بزرگ و قدرتمند و با ایمان و شکست ناپذیر است. مادامى که در میان خود، اتّحاد کلمه و توکّل به خدا را حفظ کنید، دنیا نمى‌تواند بر شما فائق و پیروز شود.
 
بیانات در خطبه‌هاى نمازجمعه1373/11/14

توجه داشته باشید که سفارتخانه امریکا، تا ماهها پس از پیروزى انقلاب باز بود و در این‌جا کاردار و سایر مسؤولین سفارتى داشتند. بعد که جوانان مسلمان دانشجو، سفارتخانه را گرفتند، دیدند این سفارتخانه مرکزى براى ارتباط با عناصر ضدّانقلاب و ضدّ نظام جمهورى اسلامى، و وسیله‌اى براى بده و بستان و تقویت و وصل کردن این به آن بوده است؛ همان نقشى که سفارت انگلیس، قبل از 28 مرداد در ایران ایفا مى‌کرد. یعنى این را ببین، آن را ببین، این را به آن وصل کن. پول به این برسان، سلاح به او برسان و تدبیر به او برسان، تا حادثه‌اى علیه جمهورى اسلامى اتّفاق بیفتد. مشغول چنین کارهایى بودند. ملت ایران، سفارتخانه امریکا را «لانه جاسوسى» نامید و این واقعیت داشت. پس، مطلب دوم این است که انقلاب اسلامى، منافع انگلیس و امریکا را در ایران قطع کرد. در واقع، این دو، عمده کشورهایى بودند که در مملکت ما منافع گسترده نامشروع و غیرعادلانه داشتند. البته ما رابطه‌مان را با دنیا حفظ کردیم و هنوز هم با انگلیس رابطه سیاسى داریم. منتها به نظر من، این رابطه از آن رابطه‌هاى متزلزل است؛ زیرا انگلیسیها نمى‌توانند از ابراز دشمنى خوددارى کنند و هر چندگاه یک بار، نیشى مى‌زنند. دولت انگلیس این گونه است. اما به نظر من، بهتر است دولت انگلیس در مقابل ایران، قدرى محتاطتر باشد؛ چون سابقه‌اش در ایران خیلى بد و سیاه است. حال که ملت و دولت ایران، رابطه سیاسى خود را با آن کشور حفظ کرده‌اند، آنها باید خیلى محتاطانه عمل کنند و حرفى نزنند که ملت ایران احساس کند همان اغراض پلید چند ده ساله را باز هم حفظ کرده‌اند. اگر چه انگلیسِ امروز، دیگر انگلیسِ آن روزها نیست و تمام شده است. این هم یک مطلب.
 
دیدار مسئولان وزارت امور خارجه با رهبر انقلاب1372/06/04


مبنا و قوام‌ جوهری‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ بگونه‌ای‌ شکل‌ گرفته‌ است‌ که‌ در مقابل‌ تهدیدها و زورگویی‌ها تسلیم‌ نخواهد شد و از اینرو به‌ دشمن‌ میدان‌ نخواهد داد تا درباره‌ او تصمیم‌ بگیرد. نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ اگر به‌ اقتضای‌ مصلحت‌ و سیاست‌ خود با کشوری‌ رابطه‌ برقرار می‌کند بدان‌ معنی‌ نیست‌ که‌ حرف‌ زوری‌ را بپذیرد. لذا ما ارتباط با کشوری‌ را که‌ خود را قیم‌ دیگران‌ می‌داند نمیپذیریم‌ و اینگونه‌ ارتباطها را به‌ نفع‌ کشورهای‌ ضعیف‌ هم‌ نمی‌دانیم‌.
 
سخنرانى در دیدار با گروه کثیرى از معلمان و مسؤولان امور فرهنگى کشور و جمعى از کارگران، به مناسبت روز معلم و روز جهانى کارگر1369/02/12
بعضى مى‌گویند، دیپلماسى فعال. بله، ما معتقد به دیپلماسى فعال هستیم. ما معتقدیم که وزارت خارجه‌ى ما باید در سطح جهان - منهاى همین چند موردى که استثنا کردیم - مشغول فعالیت باشد. البته بارها گفته‌ایم که عزت و حکمت و مصلحت را رعایت کنند. بروند با همه‌ى دولتها، سیستمهاى مختلف، عقاید مختلف، روشهاى گوناگون، ارتباطات داشته باشند؛ مانعى ندارد، لیکن منطقه‌ى ممنوعه‌یى وجود دارد که از آن نباید تجاوز کنند.
اروپا، یک نمونه است. حضرت امام(رضوان‌اللَّه‌تعالى‌علیه)، اجازه فرموده بودند که با دولتهاى اروپایى، ارتباط برقرار باشد و وزارت خارجه‌ى ما فعالیت فراوانى هم داشت. حالا من سؤال مى‌کنم، واقعاً با وجود این‌که ما با بسیارى از دولتهاى اروپاى غربى، روابط دوستانه و داد و ستد داشتیم و در وضعیت قطع رابطه نبودیم، آیا آنها همان‌طورى که توقع مى‌رفت با جمهورى اسلامى برخورد کنند، برخورد کردند؟ نه، تازه آنها از امریکا ضعیفترند. این واقعیت را در قضایاى مختلف دیدیم. آنها، آن باطن مخالف خودشان با جمهورى اسلامى و با اسلام را نشان دادند. مسأله، مسأله‌ى اسلام است.
 
بیانات در دیدار ائمه‌ى جمعه و اقشار مختلف مردم1368/08/03


استکبار سعى مى‌کند رابطه‌ى معنوى ما با ملتها را قطع کند


از این صحبت کوتاه، دو نکته را استنتاج مى‌کنم: اول این‌که چون رابطه‌ى معنوى ملت و انقلاب ما با ملتهاى دیگر، براى استکبار چیز خطرناکى است، استکبار سعى مى‌کند این رابطه را قطع کند. به چند طریق مى‌تواند این کار را بکند: یکى این‌که به‌وسیله‌ى دولتهاى وابسته و مزدورشان، روى آن ملتها فشار آورند که البته این راه، راه موفقى نیست؛ زیرا هرچه فشار را روى آنها بیشتر کنند، علاقه آن مردم به انقلاب و نظام اسلامى بیشتر مى‌شود.
راه دیگر این است که در تبلیغات جهانى طورى حرف بزنند که دل ملتها از ایران سرد بشود. البته، این کار را از اول انقلاب تاکنون انجام داده‌اند. این‌که مى‌بینید نسبتِ مرتجع و بنیادگرا مى‌دهند و مرتب آمار شکنجه و اعدام را از کشور ما پخش مى‌کنند، براى این است که ملتهاى دیگر در کشورهاى مسلمان و غیرمسلمان، نسبت به ملت ایران و حکومت اسلامى دلسرد شوند.
وقتى که قاچاقچىِ دشمنِ جان جوانها و انسانها به مجازات مى‌رسد، در تبلیغات استکبارى گفته مى‌شود: مخالفان سیاسى دولت کشته شدند! عفو به اصطلاح بین‌الملل - که یک سازمان وابسته به محافل قدرتمند دنیاست - هر چند وقت یک بار، براى تفنن هم که شده، از تعداد اعدامها و شکنجه‌ها و کشتارها و بگیروببندهاى ادعایى خود در ایران لیستى تهیه مى‌کند و آمارى را که دشمنان ما ساختند و پرداختند و دست آنها دادند، منتشر مى‌سازد. این، براى همین است که وقتى ملتهاى دیگر این تبلیغات را شنیدند، نسبت به ملت ایران و حکومت اسلامى دلسرد بشوند. این هم راهى است که از اول انقلاب تاکنون انجام مى‌دهند.
یک راه دیگر هم که از همه بدتر و خطرناکتر مى‌باشد، این است که فکر رابطه با ملتها را از ذهن خود ما ملت ایران ببرند. یعنى از طرف ما رابطه را قطع کنند و به ملت ایران تلقین نمایند که شما به فکر خودتان باشید، به ملتهاى دیگر و به دنیا چه‌کار دارید؟! خودتان را دریابید و بسازید و مشکلات خودتان را برطرف کنید. ممکن است این فکر در بعضى از افراد ساده‌لوح اثر هم بکند، غافل از این‌که مشکلات یک ملت انقلابى، با کارهاى گوناگون و متنوعى برطرف مى‌شود که یکى از آنها، همین حمایتهاى جهانى است.
بسیارى از مشکلات، مشکلاتى است که دشمن بر ما تحمیل کرده و با دست او در کشور مشکل به وجود آمده است. این‌طور نیست که ما به خودى خود، مشکل داشته باشیم. دشمنان خارج از این مرزها - نه دشمنان حقیرى که احیاناً در داخل هستند - با محاصره‌ى اقتصادى و فشار و تحمیل جنگ و با بسیارى از کارهاى دیگر، مشکلات را سازماندهى مى‌کنند.
اگر ملت ایران بخواهد مشکلات خود را برطرف بکند، کافى نیست که در داخل مرزها دور خودش بچرخد و به تک تک مشکلات و گرهها فکر کند و بیندیشد که چگونه باید آنها را باز کند. مى‌باید توطئه‌ى دشمن را در بیرون هم خنثى کند. در جبهه‌ى جهانى هم باید در مقابل دشمن قرار بگیرید و بهترین شیوه و طریق آن، عبارت از افکار عمومى ملتهاست. پس، ما نباید این رابطه را از این طرف قطع کنیم. البته، دشمن از این گونه تبلیغات دارد.
 
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم1368/06/22


ما که ملت ایران باشیم، ابتدائاً با هیچ کس دشمنى نکرده‌ایم. کشورهاى زیادى در دنیا هستند که در مرز و ایدئولوژى و افکار و منطقه‌ى جغرافیایى، با ما اشتراک ندارند؛ ولى ما با آنها رفت و آمد و معامله و روابط دوجانبه و بین‌المللى داریم.
 
بیانات در مراسم بیعت کارگران سراسر کشور1368/04/05


در کشورهاى گوناگون دنیا، به اسم شما و انقلاب شعار مى‌دهند. ما تا چه اندازه توانسته‌ایم با مسلمانهاى اروپا و آفریقا و خاورمیانه و شرق آسیا و دیگر کشورهاى دنیا رابطه برقرار کنیم که این‌گونه در ضایعه‌ى مصیبت‌بار امام عزیزمان با ما همدردى کردند؟ هیأت ایرانى که به یکى از کشورها رفته بود، مردم آن‌جا دست به گردنشان مى‌انداختند و گریه مى‌کردند. آیا ما این رابطه را به وجود آوردیم؟ خیر، این رابطه‌ى معنوى و عاطفى و پیوند قلبى را خدا به وجود آورده است.
در قرآن کریم، خطاب به رسول گرامى مى‌فرماید: «لوانفقت ما فى‌الارض جمیعا ماالّفت بین قلوبهم»؛ اگر همه‌ى پولهاى دنیا را هم خرج مى‌کردى، نمى‌توانستى این‌قدر دلها را به هم نزدیک کنى. پول نفت که چیزى نیست، در آمد ارزى کشور که به حساب نمى‌آید؛ اگر تمام پولهاى دنیا را هم خرج تبلیغات و عوامل تبلیغاتى و رسانه‌هاى گروهى و احزاب سیاسى مى‌کردیم، نمى‌توانستیم این پیوند عاطفى و قلبى را که امروز از آن بهره‌مندیم، ایجاد کنیم. بنابراین، ارتباط با خداوند متعال، عامل اصلى این پیوند و همبستگى است./فاطر

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••