اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۸:۰۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۲۴
اذان مغرب ۱۹:۰۴:۲۱
طلوع آفتاب ۰۵:۲۰:۰۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۵:۱۹
نیمه شب ۲۳:۱۷:۱۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ - ۰۹:۰۵
اخبار ویژه روزنامه کیهان؛

دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد یا حیاط خلوت متهم فتنه؟!

عمار، ک، بازداشتی فتنه 88 و از گردانندگان سابق سایت‌های بدنام وابسته به فتنه‌گران که پدر وی از استانداران زمان خاتمی بوده، قرار است به زودی به عنوان سردبیر خبرگزاری دانشگاه آزاد منصوب شود.

 دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد یا حیاط خلوت متهم فتنه؟!

به گزارش گروه وبگردی « سراج24 »، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت:

منافع آمریکا در تقویت میانه‌روهای ایرانی است

یک اندیشکده آمریکایی هشدار داد تصویب تحریم‌های جدید از سوی کنگره مرگ توافق ژنو است و دولت آمریکا را مانند 8 سال قبل دچار شکست سیاسی در مقابل ایران خواهد کرد.کالین کال معاون وزیر دفاع آمریکا در فاصله سال‌های 2009 تا 2011 در تحلیلی که از سوی «مرکز امنیت آمریکای جدید» منتشر شده نوشت: توافق موقت ژنو، برنامه هسته‌ای ایران را در قبال تخفیف مختصری در تحریم‌ها به حال تعلیق درمی‌آورد تا به این ترتیب امکان گفت‌وگوهای بیشتر برای حل و فصل جامع یکی از دشوارترین چالش‌های جهان فراهم شود. با این حال و به رغم دستیابی به توافق شاخص اخیر، ده‌ها تن از سناتورها در اواخر دسامبر طرح جدیدی را برای اعمال تحریم‌های نفتی و مالی جدید علیه ایران ارائه کردند. سنا می‌تواند خیلی زود و بعد از تعطیلات ماه ژانویه در این خصوص رأی خود را صادر کند. لابی‌های قدرتمند در حمایت از این لایحه به تکاپو افتاده‌اند و امکان دارد که لایحه مذکور تصویب شود.

وی می‌افزاید: این کار با بررسی‌های اطلاعاتی غیر طبقه‌بندی شده‌ای که نشان می‌دهند اعمال تحریم‌های جدید احتمال دستیابی به یک توافق هسته‌ای موفقیت‌آمیز و جامع با ایران را از بین خواهد برد، مغایرت دارد. هواداران این لایحه خاطرنشان می‌کنند که تحریم‌های پیشنهادی جدید در صورت نقض مفاد توافقنامه ژنو از سوی ایران یا تداوم نیافتن مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی اجرا خواهند شد اما کاخ سفید هشدار داده که وضع تحریم‌های جدید در زمان حاضر با روح تعهدنامه ژنو مغایرت دارد. از سوی دیگر، این لایحه معیارهایی را ارائه می‌کند که تمامی کارشناسان مسایل ایران به اتفاق آنها را دست نیافتنی می‌دانند. از جمله اینکه باید تمامی برنامه غنی‌سازی ایران به طور کامل برچیده شود.

معاون سابق وزارت دفاع آمریکا خاطرنشان کرد: طرفداران تحریم‌های جدید از جمله سناتور «رابرت مندز»، اعتقاد دارند «تحریم‌های کنونی ایران را پای میز مذاکره کشانده است و تهدید به اعمال تحریم‌های بیشتر ایران را به همکاری و حسن رفتار بر سر میز مذاکره ملزم خواهد کرد.» این برداشت از تأثیر تاریخی تحریم‌ها بر رفتار ایرانی‌ها نادرست است. بررسی دقیق رفتار ایرانی‌ها در طول چند دهه اخیر حاکی از آن است که تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی زمانی که در کنار ارجحیت‌ها و پویایی خاصی در سیاست داخلی قرار گرفته‌اند، مؤثر واقع شده‌اند اما اکنون یک امر روشن است و آن اینکه اعمال تحریم‌های جدید مسیر مذاکرات را منحرف می‌کند.کالین کال معتقد است: فشار آمریکا در سال‌های 2003 تا 2005 باعث شد سازش هسته‌ای در ایران و از سوی میانه‌روها قابل دفاع نباشد و منطق مقاومت حاکم شود. اکنون هم ایران به جای چند سانتریفیوژ از 19 هزار سانتریفیوژ پیشرفته برخوردار است و غنی‌سازی زیر زمینی فردو و 20 درصد را راه انداخته است.

استاد دانشگاه جرج تاون ادامه می‌دهد: رفتار ایران به روشنی نشان می‌دهد که هیچ رابطه جبری یا خطی بین «اعمال فشار بیشتر» و «امتیاز گرفتن بیشتر» از این کشور وجود ندارد. تحریم‌ها قطعاً بر تمایل ایران به توافق هسته‌ای تأثیر گذاشته اما شواهد تاریخی حاکی از آن هستند که مهم‌تر از فشارهای اقتصادی تعادل بین نیروهای سیاسی در داخل ایران است و تعامل بین این نیروها نقش تعیین کننده دارد. رهبر عالی ایران فراتر از غوغاهای سیاسی به نظاره می‌نشیند و تصمیم می‌گیرد. او تا زمانی مذاکره را می‌پذیرد که خط قرمزهای ایران رعایت شود. سنای آمریکا و اعضای کنگره باید این را بفهمند که منافع ملی کنونی آمریکا در این است که میانه‌روهای ایران بتوانند موقعیت حساس و شکننده‌ای را که در فضای سیاسی داخلی ایران به دست آورده‌اند، برای خود حفظ کنند. اصولگرایان در ایران معتقدند که سازش مقدمه امتیازگیری‌های بیشتر آمریکاست و آیت‌الله خامنه‌ای نیز با آنها هم‌عقیده است. وضع تحریم‌های جدید بلافاصله بعد از توافق معنادار ایران بعد از سه دهه، مهر تأییدی بر سوء ظن آنها خواهد بود.»

تحلیلگر اندیشکده آمریکایی در پایان تأکید کرد: لایحه پیشنهادی سناتورها برای تحمیل خواسته‌هایی مانند برچیدن کامل برنامه غنی‌سازی که آیت‌الله خامنه‌ای و اکثریت مردم ایران با آن مخالفند آن هم قبل از لغو تحریم‌های ضد ایرانی از سوی آمریکا، کار میانه‌روهای ایرانی را در جلب موافقت برای سازش بیشتر شدیداً سخت خواهد کرد.

عربستان در دامی افتاد که برای ایران گذاشته بود

رژیم سعودی در چاهی افتاد که دو سال پیش برای ایران کنده بود.داریوش  سجادی با اشاره به رسوایی عملیات تروریستی چندی پیش عربستان در لبنان که پای رئیس استخبارات این رژیم را نیز به میان کشیده نوشت: از مهرماه سال 1390 که کاخ سفید در یک هماوائی و هماهنگی کامل با دولت ریاض پروژه مبتذل و ساده‌لوحانه «مهدی ارباب سیار» مبنی بر قصد ایران جهت ترور سفیر عربستان در واشنگتن توسط یک دلال خرده پای خرید و فروش خودرو را کلید زد تنها دو سال زمان لازم بود تا در یک تغییر فاز یکصد و هشتاد درجه‌ای اکنون ریاض در همان دامی بیفتد که پیشتر برای ایران کنده بود.

وی خاطر نشان می‌کند: بدون تردید افشای عاملیت ریاض در حمله تروریستی به سفارتخانه ایران در لبنان با محوریت «ماجد الماجد» فرمانده سعودی گروه «عبدالله عزام» و آشکار شدن نقش مافیایی شاهزاده بندر در تجهیز مالی این سازمان تکفیری وابسته به القاعده  و نهایتا «مرده شدن» قابل توقع و «بموقع»(!) وی در بیمارستان را مجموعا می‌توان با بیان  قائم مقام فراهانی تفهیم و مفهوم کرد که؛ روزگار است آنکه گه عزت دهد گه خوار دارد چرخ بازیگر از این بازیچه‌ها بسیار دارد! همه شواهد موید آن است که کاخ‌های شنی عربستان در آستانه زوال و فروپاشی است.وی در عین حال زمزمه گاه به گاه سفر هاشمی به عربستان در شرایط تخاصم علنی و رفتارهای انتحاری رژیم سعودی را ناپختگی توصیف کرد.  گفته می‌شود  پسر بندربن سلطان جزو دستگیرشدگان عملیات تروریستی چندی پیش لبنان است.گفتنی است اتمام تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا، یک دروغ شاخدار بود که حتی سر و صدا و اعتراض بسیاری از رسانه‌های آمریکایی را هم درآورد. اما دخالت عربستان در عملیات تروریستی لبنان و سوریه و عراق، یک واقعیت تلخ است که اسناد فراوانی از آن حکایت می‌کند.

دیپلمات فرانسوی: غرب می‌خواهد انحصار منافع تجاری غنی‌سازی را حفظ کند

سفیر سابق فرانسه در تهران فاش کرد بخشی از مخالفت کشورهای غربی با غنی‌سازی در ایران به انحصارطلبی اقتصادی و تجاری غرب باز می‌گردد.فرانسوا نیکولا در تحلیلی برای فارین پالیسی تأکید کرد: معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در سال 1968 بنیانگذاری شد.این معاهده بین فعالیت‌های هسته‌ای قانونی و غیر قانونی خط‌کشی می‌کند. اما همچنان اعضا- شامل ایران- در مورد استفاده غیر صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای مورد تردید هستند و این در حالی است که این اعضا در کنار برخی دیگر از کشورهای عضو ان‌پی‌تی هستند که هسته‌ای شده‌اند.

از سوی دیگر 6 کشوری که با ایران در حال مذاکره هسته‌ای هستند، در مجموع بیشترین ذخایر اورانیوم غنی‌شده جهان را در اختیار دارند و احتمالاً تلاش‌های آنها برای محدود کردن ظرفیت غنی‌سازی ایران در واقع کوششی برای حفظ منافع تجاری خود است.وی در بخش دیگری از این تحلیل تصریح کرد: این یک هدف مشروع است که برنامه هسته‌ای ایران را به نحوی محدود کنیم که نتواند در جهت تولید سلاح هسته‌ای حرکت کند. در نظر گرفتن محدودیت‌هایی برای تأسیسات غنی‌سازی فردو و نطنز و تأسیسات آب سنگین اراک که می‌تواند پلوتونیوم تولید کند، در این رده‌بندی جای می‌گیرد. اما فرمول‌هایی که رئیس جمهور آمریکا و لورن فبیوس ارائه می‌کنند، نمی‌تواند مقامات تهران را قانع کند. به بیان دیگر اظهاراتی از این دست در توافقنامه 24 نوامبر ریشه ندارند که مبنای مذاکرات بعدی را تشکیل می‌دهد.

بی‌بی‌سی: خالی بسته بودیم توافق ژنو هیاهو برای هیچ است

شبکه بی‌بی‌سی در چند هفته پس از انتشار بیانیه ژنو تلاش کم‌سابقه و زاید‌الوصفی را به همراه برخی رسانه‌های جریان فتنه و شبه‌اصلاح‌طلب به کار بست تا بیانیه ژنو را تابوشکنی بزرگ، توافق بی‌سابقه در سه دهه گذشته و ... معرفی کند اما اکنون می‌نویسد: توافق ژنو هیاهوی بسیار برای هیچ است. یک عبارت دو بار در متن توافق تکرار شده است. هیچ موضوع و یا مفهوم دیگری در این سطح از اهمیت نبوده است که دو بار در متن سند تکرار شود. در عین حال، این مطلب هم در شروع (در مقدمه) و در پایان متن توافق به صورت روشن ذکر شده است. در مقدمه توافق آمده است؛ «... این راه‌حل جامع به مثابه یک مجموعه منسجم خواهد بود که هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی‌گیرد مگر آنکه در تمامی بخش‌های آن توافق حاصل شود.» و در آخر توافق آمده است؛‌«در خصوص گام نهایی و هر یک از گام‌های میانی، این اصل اساسی که تا در مورد همه چیز توافق نشود، در خصوص هیچ چیزی توافق حاصل نمی‌شود اعمال می‌شود.»

بهمن آقایی‌دیبا کارشناس بی‌بی‌سی ادامه می‌دهد: برای پی بردن به معنای این عبارت، من بیش از چهارصد معاهده، سند، متن مذاکراتی، اعلامیه و اسناد بین‌المللی مربوط به سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن را بررسی کردم. (هر کس می‌تواند عبارت مزبور را گوگل کند و بلافاصله همه این منابع را ملاحظه کند). در اسناد مزبور از این عبارت با عناوینی چون‌«اصل»، «اصل حقوقی»، «عبارت مقدس (مانترا)»، «قاعده طلائی» و نظیر آن یاد شده است. ولی چیزی که مهم‌تر از این عناوین است، نحوه شرح و معنی کردن این عبارت در اسناد مورد بررسی است.

بی‌بی‌سی می‌افزاید: این اصل در بسیاری از موارد ناظر بر این است که متن یا توافق مربوطه یک مجموعه است و این بدان معنی است که نقض یا عدم اجرای هر قسمت باعث نقض یا ابطال همه سند است. سند مربوطه یک مجموعه یکپارچه یا منسجم است که نمی‌توان روی قسمت‌های جداگانه آن به صورت جداگانه انگشت گذاشت و به آن جداگانه استناد کرد. بیرون آوردن هر قسمت از سند به معنی بی‌معنی شدن کل سند است. تا موقعی که توافق روی همه چیز صورت نگیرد، در هیچ موردی توافقی وجود ندارد. بر طبق اصل مربوط، همه توافقات در حالت اولیه و مقدماتی باقی می‌ماند تا زمانی که روی همه این مجموعه یا سند کلی توافقی حاصل شود. هیچ توافقی درباره هیچ قسمتی حاصل نمی‌شود تا زمانی که همه طرفها راجع به کل قضیه مربوطه به نقطه رضایتبخش برای همه آنها برسند.این تحلیل در پایان خاطرنشان می‌کند: با توجه به این نکات، می‌توان نتیجه گرفت که آنچه در ژنو بین ایران و دول دیگر «توافق» شده است، چیزی نیست جز قراری برای ادامه مذاکرات درباره مطالبی که همه آنها برای توافق بعدی باز است.

دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد یا حیاط خلوت متهم فتنه؟!

مهدی هاشمی از متهمان فتنه 88،‌تردد مکرر و روزانه‌ای به دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد در میدان شهید باهنر (نیاوران) تهران دارد.ندای انقلاب با انتشار این خبر نوشت: او روزگاری در طبقه ششم این ساختمان مسئولیت رئیس دفتری هیات امنای دانشگاه آزاد را بر عهده داشت که امروز این مسئولیت بر عهده برادر کوچکش یاسر است.در گذشته از طبقه ششم این ساختمان که امروز محل تردد وی است اسناد مهمی درباره برخی قراردادهای نفت و گاز، اسناد مالی غیرمرتبط با دانشگاه آزاد، اسناد محرمانه دولتی و نیز گزارش‌های مرتبط با یکی از متهمان فتنه 88 به دست آمده است.

این سایت در خبر دیگری نوشت: عمار، ک، بازداشتی فتنه 88 و از گردانندگان سابق سایت‌های بدنام وابسته به فتنه‌گران که پدر وی از استانداران زمان خاتمی بوده، قرار است به زودی به عنوان سردبیر خبرگزاری دانشگاه آزاد منصوب شود. پیش از این (نسرین.و) بازداشتی دیگر فتنه 88 به عنوان دبیر سیاسی روزنامه ایران منصوب شده بود.دانشگاه آزاد از مراکزی است که فتنه‌گران در گذشته در پوشش آن به برخی اقدامات ضدقانونی نظیر پولشویی و راه‌اندازی سایت و رسانه‌های مختلط جهت دروغ‌پراکنی علیه نظام استفاده کرده‌اند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••