اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۱۰/۰۷ - ۱۷:۲۷
بسته ویژه مشاور سلامت

استرس عامل بیماری قلبی، رابطه سوسک با آسم و علت عقیمی پسران

خبرنگاران گروه مشاور سلامت این بار با پیگیری پرسش‌های شهروندان بسته‌ای در رابطه با ارتباط استرس با بیماری قلبی، علت عقیمی پسران، اقداماتی که هنگام تشنج کودکان باید انجام داد و رابطه سوسک و بروز آسم به ارمغان آوردند.

استرس عامل بیماری قلبی، رابطه سوسک با آسم و علت عقیمی پسران

 

 

به گزارش سراج24:  برای ارتقای سطح سواد سلامت مردم و بالا بردن دانش مردم برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانیخود مطالب آموزشی را منتشر می کند و در عین حال به پرسشهای مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می شود.

یادآوی می شود، شهروندان ایرانی از هر جای ایران می توانند سولات مورد نظر خود را درباره مسائل مرتبط با سلامت جسم، سلامت روان،‌بیمارهای واگیر و غیر واگیر و راههای پیشگیری ودرمان آنها طی تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.com  مطرح کنند.

در هوای آلوده زیاد پیاز بخورید

حسین اکبری، محقق طب سنتی گفت: پیاز خام برای رفع ناراحتی‌های ناشی از آشامیدن آب‌های مختلف در هنگام مسافرت و جلوگیری از ناراحتی‌های ناشی از هوای آلوده، مفید است.

  وی در مورد خواص پیاز گفت: پیاز دارای مقادیر زیادی ویتامین c ،فیبر ،پتاسیم،منگنز،فسفر،ویتامین  B6 و مس است.

وی ادامه داد: بنابراین پیاز خام برای رفع ناراحتی‌های ناشی از آشامیدن آب‌های مختلف در هنگام مسافرت و جلوگیری از ناراحتی‌های ناشی از هوای آلوده، مفید است.

این محقق طب سنتی گفت: پیاز برای پوست، موهای سر، کلیه‌ها و مثانه مفید است و علاوه بر اینکه محرک قلب است، باکتری کش است و سنگ کلیه را خرد می کند.

اکبری ادامه داد: کلسیم پیاز،دندانها و استخوانها را تقویت می کند و از نرمی استخوان جلوگیری می کند. در واقع پیاز لثه ها را محکم می‌کند.

وی با بیان اینکه مصرف پیاز خام در روز خستگی را برطرف می‌کند و اعصاب را تسکین می‌ بخشد گفت: پیاز موجب کم شدن فشار خون شده و مصرف آن برای درمان نارسایی رگ های خونی سالمندان  توصیه می شود.

اکبری افزود: پیاز برای افرادی که دچار بی‌ خوابی هستند، مفید است و در صورت مصرف زودتر خواب به سراغ آنها خواهد آمد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: باید توجه کرد که هضم پوست های نازکی که ورق پیاز را پوشانده خیلی دشوار است و باید هنگام مصرف آن را جدا کرد با این حال پیاز اشتها آور و کاهش ‌دهنده ناراحتی‌های مربوط به نفخ شکم و برای اشخاص مبتلا به بیماری دیابت مضر نیست.

مادران باردار تاری دید و افزایش ناگهانی وزن را جدی بگیرند

ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی مامایی ایران می‌گوید: فشار خون بالا در دوران بارداری معمولاً خون‌رسانی به جنین را مختل می‌کند و مادران علائمی مانند تاری دید، افزایش ناگهانی وزن و درد ناحیه راست شکم را جدی بگیرند.

وی در پاسخ به اینکه فشار خون بالا در دوران حاملگی چه تأثیراتی روی مادر و جنین می‌گذارد خاطرنشان کرد: برخی مادران قبل از بارداری خود به عارضه فشار خون مبتلا هستند که توصیه اکید داریم در طی دوران بارداری زیر نظر پزشک روند مصرف دارو را ادامه دهند.

وی گفت: اما مادرانی که فشار خون آنها طبیعی است اگر در دوران بارداری فشار خون آنها از 14 روی 9 بالاتر رود زمینه‌ساز پره اکلامپسی می‌شود که در این عارضه علاوه بر فشار خون بالا شاهد دفع پروتئین در ادرار مادر باردار و ورم منتشر دست و پا هستیم که عارضه بسیار خطرناکی است و به مسمومیت شدید بارداری منجر شود.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: در عین حال فشار خون بالا خود به دلیل اختلالات عروقی ایجاد می‌شود و در عین حال ادامه آن اختلالات را تشدید کرده و ممکن است تشنج به همراه داشته باشد و خونرسانی جفت به جنین نیز مختل می‌شود.

خداکرمی به تمام مادران باردار توصیه کرد تا در صورت مواجه شدن با عوارضی مانند سردرد، تاری دید، ورم منتشر دست و پا، افزایش ناگهانی وزن و درد در ناحیه راست شکم فوراً به پزشک معالج یا ماما مراجعه کنند.

هنگام تشنج کودکان چه کار کنیم

ساسان ساکت، متخصص بیماری‌های کودکان و نوزادان گفت: خواباندن کودک به پهلوی چپ اولین اقدام در مواجهه با تشنج است. باید کودک را از سقوط، اصابت با اشیاء نوک تیز و غیره محافظت کرد.

وی در پاسخ به پرسش یکی از شهروندان درباره اینکه هنگام تشنج کودک چه کار کنیم اظهارداشت: اولین تجربه مادران در تشنج کودکان از 6 ماهگی تا 6 سالگی است که با تب بسیار بالا بروز پیدا می‌کند.

متخصص بیماری‌های کودکان و نوزادان گفت: علاوه بر ژنتیک، علل محیطی مانند تب بالا و ضربه به سر در ایجاد تشنج نقش دارند.

استادیار دانشکده علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: علت‌های متابولیسم مانند قند خون بسیار پایین در کودکان به تشنج می‌انجامد، همچنین اختلال در سدیم، کلسیم و منیزیم نیز باعث تشنج می‌شود.

متخصص بیماری‌های کودکان و نوزادان اولین اقدام در مواجهه با تشنج کودکان را قرار دادن کودک در وضعیت خوابیده عنوان کرد و افزود: ابتدا باید سعی کرد تا راه هوایی کودک را باز نگه داشت و اگر در دهان کودک چیزی وجود دارد آن را با انگشت، درآورد.

ساکت ادامه داد: باید کودک ترجیحاً به پهلوی چپ خوابانده شود تا از استفراغ جلوگیری شود.

متخصص بیماری‌های کودکان و نوزادان تصریح کرد: باید اطراف کودک را خالی کرد تا اکسیژن کافی به وی برسد و اگر در معرض خطر سقوط یا اصابت اشیاء نوک تیز و غیره است، کودک را محافظت کرد.

استادیار دانشکده علوم پزشکی لرستان گفت: اولین اقدام در پیشگیری از تشنج، درمان تب بالاست و اقدام بعدی استفاده از داروهای ضد تشنج در هنگام تشنج است که البته باید با تجویز پزشک باشد.

متخصص بیماری‌های کودکان و نوزادان ادامه داد: اگر تشنج زیاد طول بکشد به کبودشدن لب‌ها، صورت و کاهش سطح هوشیاری می‌انجامد.

زمان طلایی برای جلوگیری از عقیمی پسران قبل از 18 ماهگی

محسن روز رخ، رئیس بیمارستان کودکان مفید گفت: 15 درصد مردان عقیم هستند که یکی از علل آن بی توجهی به بیضه نزول نکرده و چرخش بیضه در سنین خردسالی است. زمان طلایی برای درمان چرخش بیضه 4 تا 6 ساعت بعد از بروز آن است.

این فوق تخصص جراحی کودکان گفت: بیمارستان کودکان مفید در تجهیزات رتبه اول را در بین مراکز اطفال کشور داراست و با داشتن 250 تخت یکی از شلوغ‌ترین مراکز تخصصی اطفال در ایران محسوب می‌شود اما به دلیل کمبود فضای فیزیکی و زمین، بزرگترین بیمارستان فیزیکی محسوب نمی‌شود.

رئیس بیمارستان کودکان مفید به بیماری‌ها و جراحی‌های شایع کودکان اشاره داشت و گفت: درمان به موقع و در نظر گرفتن زمان طلایی انجام جراحی مهمترین نکته در جراحی‌های کودکان است.

روز رخ افزود: در چرخش بیضه که یک ارگان حیاتی برای تولید مثل است، شناسایی بیماری، اداره و کنترل آن و تشخیص به موقع و انجام عمل جراحی در زمان مناسب خود از جمله راهکارهای مفید در این بیماری است.

وی به بیضه‌های نهفته یا نزول نکرده اشاره داشت و گفت: وظیفه بیضه تولید اسپرم و نطفه است. 15 درصد مردهای ایرانی عقیم هستند که یکی از دلایل آن بیضه نهفته است.

فوق تخصص جراحی کودکان مجرای ادراری پایین و سوراخ در مجرای ادراری را از جمله بیماری‌هایی دانست که نیاز به عمل جراحی ترمیمی و چند مرحله‌ای دارد.

وی زمان طلایی برای درمان بیضه نهفته را 6 تا 18 ماهگی دانست و گفت: در بیماری سوراخ مجرای ادراری، کودک باید از 6 ماهگی به بعد تحت جراحی و درمان قرار بگیرد.

رئیس بیمارستان کودکان مفید تصریح کرد: در چرخش بیضه 4 تا 6 ساعت بعد از بروز آن زمان طلایی برای تشخیص درمان آن است والا بیضه از بین می‌رود.

رئیس بیمارستان کودکان مفید زمان طلایی برای انجام جراحی‌های کودکان را موثرترین درمان اعلام کرد و گفت: بسیاری از بیماری‌ها باید در زمان طلایی درمان پذیرند.

5 قدم تا نفس کشیدن صحیح

برای تقویت ریه، حرکات کششی و ورزشی خاصی وجود دارد که با انجام آنها می‌توان سموم را از بدن خارج کرد و حجم ریه را گسترش داد. یکی از این حرکات ورزشی «تای‌چی» است که علاوه بر انجام تنفس صحیح، بنیه جسمانی را افزایش می‌دهد.

مصطفی داوودی پناه، استاد رشته ورزشی تای چی با اشاره به افزایش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور در نیمه دوم هرسال و بروز بیماری‌ها و مشکلات تنفسی، گفت: بدون شک با ارزش‌ترین دارایی هر انسانی سلامتی است که در آن تنفس نقش ویژه‌ای دارد، چون شاید بتوان چند روز بدون خوراک و آب زندگی کرد اما به یقین، بدون تنفس در چند دقیقه، حیات پایان خواهد یافت.

وی با بیان اینکه زندگی شهری و ماشینی در کلانشهرهایی مانند تهران میتواند مردم را به انواع ناراحتی‌های جسمی و روحی دچار کند، ادامه داد: در چنین وضعیت حادی، این پرسش مطرح است که برای حفظ سلامتی، چه باید کرد و راهکارها چیست، یکی از اقدامات جوامع مدرن و پیشرو در زمینه‌های پزشکی، بهره‎گیری از طب مکمل و رشته‌ای قدیمی به نام«چی کونگ و تای چی» است که با داشتن سابقه‌ای چند هزار ساله و تأثیرات مثبت بر جسم، ذهن و تنفس، به داروخانه سیار معروف است.

استاد چی کونگ و تای چی با اشاره به سابقه نزدیک به 3 دهه‌ای ورزش نامبرده در ایران خاطر نشان کرد: بر خلاف دیگر رشته‌های ورزشی که به افزایش ضربان قلب و تنفس سریع منجر می‌شوند، ورزش «تای چی و چی کونگ» با تکیه برحرکات هوازی و تأکید بر آرامش، حرکات آهسته و متناوب، علیرغم افزایش بنیه جسمانی و استحکام مفاصل، سبب می‌شود حجم ریه‌ها گنجایش بیشتری یافته و تنفس، کیفیت بهتری داشته باشد.

داوودی پناه در پاسخ به اینکه آیا با افزایش حجم تنفس، آلودگی بیشتری وارد بدن می شود، توضیح داد: با انجام تنفسی درست، نه تنها اکسیژن بیشتری وارد بدن می‌شود، بلکه در قسمت مهم تنفس یعنی بازدم، عمده سموم خارج شده و به سوخت و ساز صحیح بدن کمک می کند.

این مربی ورزش ادامه داد: بنابراین با رعایت یکسری اصول ساده و مهم می‌توان تنفس های با کیفیت و پاک تری داشت. چنین تنفسی بسیار کاربرد دارد و می‌تواند به آرامش و سلامت مردم و جلوگیری از انواع بیماری‌ها، کمک شایانی کند.

وی برای آشنایی با روش و اصول تنفس صحیح، به مراحل پنجگانه آن اشاره کرد و گفت: 1-صاف بنشینید یا در حالت طاق باز دراز بکشید. 2- رها باشید و گرفتگی را از گردن، شانه ها، عضلات کمر و به ویژه قفسه سینه دور کنید. 3-حدود 30 ثانیه بر تنفس و ششها تمرکز کنید 4-  فقط از طریق بینی دم گرفته و بازدم را از راه دهان یا بینی، خارج کنید. 5- در ادامه سعی کنید تنفس ها را عمیق، طولانی و با ریتمی آهسته ادامه دهید.

اوتیسم چیست؟

اختلال اوتیسم یک اختلال رشدی شدید است که به صورت عملکرد اجتماعی غیرطبیعی، اختلال در زبان و برقراری رابطه و رفتار و علایق غیرمعمول، توصیف می‌شود.

مهناز استکی، یک متخصص بهداشت روان در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس،‌ در تعریف اختلال اوتیسم اظهار داشت:‌ اختلال اوتیسم یک اختلال رشدی شدید است که به صورت عملکرد اجتماعی غیرطبیعی، اختلال در زبان و برقراری رابطه و رفتار و علایق غیرمعمول، توصیف می‌شود.این اختلالات پیش از این تحت عنوان اختلالات نافذ رشد مطرح بوده‌اند.

وی افزود: اختلالات طیف اوتیسم از طیف بالا به پایین است. طیف بالا یعنی مبتلایانی که توانایی یادگیری برخی مهارتها را دارند و طیف پایین کسانی هستند که این توانایی ها را ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی گفت: سندروم اوتیسم بیشتر اختلالات توجه را در بر می‌گیرد. ویژگی مبتلایان این است که بیش از حد حساسیت دارند. گاهی مبتلایان به صداهای بلند واکنش نشان نمی‌دهند اما به صدای ورق زدن کتاب چنان واکنشی نشان می‌دهند که عجیب به نظر می‌رسد.

وی افزود: کسانی که به این اختلال مبتلا می‌شوند در سیستم عصبی مرکزی مغزشان دچار مشکل هستند. این موضوع موجب می‌شود تا قادر نباشند مطالبی را که به آنها آموزش داده می شود، بفهمند.

استکی ادامه داد: مبتلایان به این اختلال همچنین رفتارهای کلیشه‌ای دارند. مثلاً ساعت ها، دستشان را جلوی چشمشان می‌گیرند و آن را تکان می‌دهند. یا برای مدت زمان زیادی به ماشین لباسشویی خیره می‌شوند بدون این که کوچکتری تکانی بخورند. این مشکلات به خاطر اختلال در امواج مغزی این مبتلایان است.

استکی ادامه داد: مبتلایان قادر به درک محرک های صوتی مانند دیگران نیستند. البته باید توجه داشت که گاهی بچه ها تا 24 ماه بعد از تولد رشدی عادی دارند و بعد از آن افت محسوسی در یادگیری و درک محرک های صوتی پیدا می‌کنند.

وی گفت: در این جا سوالی برای والدین پیش می‌آید. اینکه چرا کودکی که تا چند ماه پیش به خوبی می‌توانست صحبت کند امروز قادر به تکلم نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی اظهار داشت: دنیای بزرگسالان برای این کودکان بسیار غریب است و مثل این می‌ماند که بزرگسالان در دنیایی زندگی می‌کنند که فقط نیازهای کودکان را برطرف می‌کنند.

وی افزود: ارتباطات اجتماعی مبتلایان به اوتیسم بسیار کم است. این کودکان در سیستم شنوایی نقص دارند و از آن جایی که شنوایی نقشی کلیدی در ارتباطات اجتماعی دارد این کودکان دچار مشکل می‌شوند.

استکی گفت: متأسفانه این اختلال پیش آگهی خوبی ندارد و مبتلایان اگر در طیف پایین باشند درمان نمی‌شوند. همچنین سیستم گفتاری این کودکان مختل و گاهی موجب لالی آنها می‌شود. در صورتی که این اختلال زود تشخیص داده شود و فرد مبتلا در طیف بالایی باشد می‌توان تا حدودی این اختلال را کنترل کرد.

وی افزود: گاهی دانشجویانی را می‌بینیم که در کودکی به این اختلال مبتلا بوده‌اند و با اینکه ظاهراً مشکلی ندارند اما در مهارتهای اجتماعی مانند همدلی و تشخیص حالت چهره افراد مشکل دارند.

این متخصص بهداشت روانی گفت: این نکته هم ضروری به نظر می‌رسد که برخی مبتلایان به اوتیسم، دچار عقب ماندگی می‌شوند.

وی ادامه داد: برخی از مبتلایان دوست ندارند در معرض اصوات باشند چرا که درک درستی از اصوات ندارند. به هر حال تفاوتهای فردی در بین مبتلایان به اوتیسم دیده می‌شود و نمی‌توان 2 فرد مبتلا را که دقیقاً شبیه هم هستند پیدا کرد.

وی گفت: متأسفانه کودکانی که با این اختلال مواجه هستند بهبود کامل به دست نمی آورند. در برخی موارد توانسته‌ایم با درمان به موقع کودک را راهی مدرسه عادی کنیم.

این متخصص بهداشت روانی اظهار داشت: مشکل گفتاری از آنجا نشئت می‌گیرد که کودک مفاهیم را گرفته اما چون قابل مطرح کردن نبوده از بین رفته است.

وی گفت: این کودکان بعد از چند سال کار درمانی، تازه می‌توانند گفتارشان را در حد متوسط ضعیف برسانند.

استکی تصریح کرد: سبب شناسی این اختلال بر پایه فرضیه و گمان استوار است. ژنتیک، عوامل محیطی، برخی آلودگی‌ها مثل آلودگی هوا و البته اختلالات مغزی در این اختلال مطرح است که همان طور که اشاره شد در حد فرض و گمان است.

وی خاطر نشان کرد: سن بالای مادر در ابتلای کودک به اختلال اوتیسم نقشی ندارد اما اگر بارداری اول مادر در سن 35 سالگی باشد می تواند خطرناک باشد هرچند در زایمانهای بعدی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

استرس، عامل بیماری قلبی در بین راننده‌ها و خبرنگاران

مسعود قاسمی، متخصص قلب و عروق با اشاره به استرس‌های کوتاه مدت در ابتلا به بیماری‌های قلبی، مشاغل پراسترس را زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد.

وی در پاسخ به پرسش یکی از شهروندان درباره عوامل بیماریهای قلبی اظهارداشت: تحقیقات نشان داده که استرس‌های کوتاه مدت به تنگی عروق منجر می‌شود.

وی افزود: همچنین استرس سنگین در زمینه بیماری‌ غیر آشکار یا بدون علامت موجب حادثه می‌شود.

این فوق‌تخصص آنژیوپلاستی تصریح کرد: گاهی علائم بیماری قلبی ممکن است تقلیدی باشد یعنی بیمار به دنبال استرس دچار درد قفسه سینه شود و حتی او را بستری کنند و بعد از اقدامات اولیه معلوم شوم که مسئله بیماری قلبی نبوده است (مانند دردهای معده).

قاسمی گفت: استرس‌های طولانی مدت ممکن است موجب بروز بیماری‌های قلبی شود.

وی افزود: بررسی‌ها نشان داده برخی مشاغل مانند راننده‌هایی که به مدت طولانی رانندگی می‌کنند، افرادی که در برج مراقبت فرودگاه کار می‌کنند و حتی خبرنگاران در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.

قاسمی تصریح کرد: افرادی که تیپ شخصیتی A دارند در صورتی که زمینه ژنتیکی برای ابتلا به بیماری‌های قلبی داشته باشند بعد از تحمل استرس‌های کوتاه مدت به مشکلات قلب دچار می‌شوند.

وی گفت: در صورتی که فرد دارای تیپ شخصیتی A زمینه‌ ارثی برای ابتلا به امراض قلبی داشته و مشاغلی مانند آنچه ذکر شد را دارا باشد به مشکلات قلبی و عروقی مبتلا می‌شود.

قاسمی ادامه داد: به دلیل ارجحیت عضو، هر زمان احتمال شروع سکته قلبی داده شود باید بنا را بر وجود آن بگذاریم مگر خلافش ثابت شود.

وی افزود: در تشخیص افتراقی، پزشک بنای درد سر دل یا بادگلوی بیمار را بر تنگی عروقی می‌گذارد.

این فوق تخصص آنژیوپلاستی اظهارداشت: طبیعت انسان به گونه‌ای است که وقتی درد وجود دارد تمایل دارد که آسان‌ترین احتمال را بدهد، در حالی که گاهی یک علامت کوچک می‌تواند عامل بیماری قلبی باشد.

وی خاطرنشان ساخت: مصرف سیگار و رژیم غذایی نامناسب از عوامل گرفتگی عروق بدن است که عواقب خطرناکی برای فرد مبتلا دارد.

به گفته وی افرادی که دارای تیپ شخصیتی A هستند، علاقه‌مند به پذیرفتن همزمان چند مسئولیت هستند و فشار سنگینی را نیز تحمل می‌کنند.

بوی غذا و سوسک موجب تشدید آسم می‌شوند

مریم محلوجی راد، عضو هیئت مدیره انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: بوی تند غذاهای سرخ‌ کردنی،مواد‌ شوینده‌ با بوی شدید، سوسک و افزایش رطوبت، باعث تشدید آسم می‌شوند.

مریم محلوجی‌راد  در پاسخ به پرسش یکی از شهروندان درباره عوامل بروز آسم اظهار داشت: ساختمان‌های امروز، وضعیت سالمی ندارند چرا که آشپزخانه‌ها در وسط آپارتمان جای دارند و به دلیل نبود تهویه مناسب، بوی غذا در محیط خانه پخش شده و باعث تجمع مواد آلرژی زا در داخل منزل و تشدید علائم آسم می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: رطوبت داخل منزل نیز باید تنظیم شود و نباید رطوبت افزایش یابد چرا که افزایش رطوبت، رشد بیش از حد قارچ و کپک را به دنبال دارد.

فوق تخصص آسم،‌ آلرژی و ایمونولوژی بالینی تصریح کرد:‌ سوسک نیز از دیگر عوامل مهم آلرژی‌زا داخل منزل محسوب می‌شود. باید  شب‌ها در فاضلاب‌ها را بست و از قراردادن ظرف‌های نشسته پرهیز کرد؛ همچنین افراد دقت داشته باشند در مواقعی که در منزل نیستند از سم‌پاشی مؤثر و مفید استفاده کنند.

وی عامل محرکی را که باعث تشدید آسم می‌شوند، مواد‌ شوینده‌ با بوی شدید عنوان کرد و افزود: باید مصرف مواد سفید کننده و جوهر نمک محدود شود؛ همچنین دود سیگار به هیچ وجه در آپارتمان‌های کوچک بدون تهویه جریان نداشته باشد.

محلوجی‌راد ادامه داد:‌ بوی تند غذاهای سرخ‌ کردنی نیز عامل محرکی برای بیماران مبتلا به آسم است.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••