به گزارش سراج24: به نقل از اداره کل روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، سیدجعفر تشکری هاشمی با حضور در سی و دومین جلسه شورا ضمن تشریح بخش حمل و نقلی برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران تصریح کرد: در برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران که حمل و نقل و ترافیک یکی از اصلی ترین محورهای آن محسوب میشود تلاش میکنیم، با سازگاری سیستمهای حمل و نقل با محیط زیست در مسیر ایجاد یک فضای سالم شهری نقش داشته باشیم. چرا که 88 درصد منابع آلوده کننده محیط زیست مربوط به منابع متحرک است.
وی خاطر نشان کرد: احکام مأموریتی حوزه حمل و نقل در 7 بخش و 17 ماده تدوین شده است، که سازگاری سیستمها و تجهیزات حمل و نقل با محیط زیست، ارتقاء فرهنگ و دانش ترافیک، توسعه زیر ساختهای حمل و نقل عمومی و رساندن سهم آن به 75 درصد، انسان محور نمودن نظام حمل و نقل و ترافیک و ایجاد هماهنگی میان کاربری زمین و حمل و نقل با انطباق طرح جامع شهرسازی و طرح جامع حمل و نقل از جمله بخشهای مهم مأموریت حمل و نقلی برنامه 5 ساله دوم است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه به تشریح درخت واره برش حمل و نقلی برنامه دوم پرداخت و افزود: این درخت واره شامل: چشم انداز، راهبردها، سیاستهای اجرایی و طرح فعالیت ها در هر بخش است.
تشکری هاشمی ادامه داد:برای مثال در چشم انداز اول که تهران شهری سرسبز و زیبا و روان ترسیم شده است، در بخش راهبردها، موضوع سازگاری سیستمهای حمل و نقل با محیط زیست محیطی مطرح است و در بخش سیاستها نیز کاهش و پایش آلایندههای زیست محیطی ناشی از تأسیسات و سیستمهای حمل و نقل در نظر گرفته شده است و در بخش فعالیتهای این مهم هم پیش بینیهایی مانند تجهیز مراکز معاینه فنی و اجرای طرحهای کاهش آلودگی صدا در منابع متحرک شهری صورت گرفته است.
وی به راهبرد دیگری که تحت عنوان روان شهری با رفاه عمومی همراه با تعدیل نابرابرها تدوین شده است اشاره کرد و افزود: محور اصلی بر توسعه حمل و نقل عمومی است که برای نمونه در بخش احداث و توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری و حومه، پیش بینی کردهایم که تهران، حدود 470 کیلومتر شبکه ریلی نیاز دارد که در 8 خط درون شهری و 4 خط حومهایی دیده شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: محور دوم در بخش توسعه و نوسازی حمل و نقل ریلی است، در حال حاضر حدود یک هزار و 200 واگن قطار داریم که با سر فاصله 5/4 دقیقه سرویس ارائه میکنند و در نظر داریم تا پایان برنامه با افزایش ناوگان ریلی سرفاصله را به 5/2 دقیقه کاهش دهیم.
تشکری هاشمی همچنین از افزایش سهم جابجایی ناوگان اتوبوسرانی به 34 درصد در برنامه دوم خبر داد و اضافه کرد: به دلیل عقب افتادگی که در توسعه خطوط مترو نسبت به برنامه تدوین شده داشتیم، سهم اتوبوسرانی را از 25 درصد به 34 درصد در نظر گرفته ایم.
وی تصریح کرد: در بخش تاکسیرانی توسعه کمی را پیش بینی نکردهایم، اما در کیفیت اجرای خدمات این بخش از حمل و نقل نیمه عمومی تأکید داریم.
به گفته تشکری هاشمی اصلاح هندسی معابر، شناسایی نقاط حادثه خیز مدیریت تقاضای سفر و نظام عبور و مرور شهروندان از دیگر برنامههای پیش بینی شده در بخش حمل و نقل برنامه 5 ساله دوم است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان به بحث آموزش و فرهنگ سازی اشاره کرد و افزود: باید اعتراف کنیم که رفتارهای ترافیکی، در کشور با استانداردهای ترافیکی و رفتارهای قانونمند انطباق ندارد، بنابراین آموزش در سطوح از مهدهای کودک تا سرای سالمندان لازم است.