اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۲:۰۷
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۴۶
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۵۳
طلوع آفتاب ۰۵:۱۵:۲۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۸:۴۱
نیمه شب ۲۳:۱۵:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۹/۲۴ - ۱۲:۱۸

اسامی بزرگ و استعدادهای کوچک در جشنواره فیلم فجر امسال+ عکس

امسال در جشنواره فجر، با انفجاری از اسامی بزرگ و استعدادهای کوچک روبرو خواهیم شد. این اولین نتیجه‌گیری است.

 اسامی بزرگ و استعدادهای کوچک در جشنواره فیلم فجر امسال+ عکس

به گزارش « سراج24 »؛ جشنواره فیلم فجر امسال به لحاظ حضور پرتعداد آثار با درجه کیفی قابل قبولی، به راس هرم سینوسی خود می رسد.

 

پررنگ ترین گواه چنین اتفاقی نیز به صبر ناشیانه برخی فیلمسازان برای تولید کارهای جدیدشان در معاونت سینمایی جدید و با شرایط جدید مربوط است؛ گروهی از فیلم های دیگر نیز مربوط به چند سال اخیر است که به دلیل طولانی شدن مراحل ساخت آنها، در این دوره از جشنواره حضور دارند ضمن آنکه در این دوره، شایعه حضور برخی از فیلم های توقیف شده در سال های اخیر نیز می توانند جو ژورنالیستی جشنواره به داغ‌تر از پیش کند.

 

به همه فیلم‌های مطرحی که احتمال حضور آنها در جشنواره می‌رود نگاهی انداخته‌ایم. در روزهای گذشته، سه بخش از این گزارش را پیشکش شما کردیم و امروز، بخش پایانی آن، مقابل چشمان شماست با این توضیح که تقدم و تاخر نام فیلم ها تنها بر اساس حروف الفبایی صورت پذیرفته است.

 

کالسکه
کارگردان : آرش معیریان
بازیگران : دانیال عبادی، بهنوش بختیاری و مهران غفوریان
خلاصه فیلم: فیلم، داستان زندگی زوج جوانی است که برای رفتن و یا ماندن در ایران دچار مشکل هستند.

 

 

"آرش معیریان" سال هاست که از مدیوم آن دسته کارگردانان سینمای بدنه جدا شده است و بعضا حتی نمی تواند مفاهیم کلی سناریوهای خود را به مخاطب القا کند که از مهم ترین این فیلم ها می توان به "احضارشدگان" اشاره کرد.اگر معیریان در این فیلم نیز به همین سیاق عمل نماید، حیثیت کارگردانی خود را بیشتر به محاق می برد و اینکه فیلم او نمی تواند حتی به بخش مسابقه جشنواره نیز راه یابد.

 

کلاشینکف
کارگردان : سعید سهیلی
بازیگران : فرهاد اصلانی، رضا عطاران، پولاد کیمیایی، شقایق فراهانی، ساعد سهیلی و جمشید هاشم‌پور
خلاصه داستان :فیلم، داستان مردی است که با یک کلاشینکف در خیابان حضور دارد.

 

 

سهیلی باز هم فیلمی در حال و هوای طنز سیاه اجتماعی ساخته که با توجه به جسارت همیشگی کارگردان در بیان برخی خطوط قرمز اجتماع و ورود صریح به ساحت هر کدام از آنها، نرم جدیدی در ژانر کمدی آفریده است. اما حد سهیلی معلوم است و نشان داده است که فراتر از این حد هم نمی‌رود. حدی که بازی‌های ژورنالیستی مایه اصلی آن است

 

لامپ 100
کارگردان :سعید آقاخانی
بازیگران :ساره بیات، محسن تنابنده، حمید لولایی و مهران غفوریان
خلاصه داستان : فیلم، داستان زندگی فرزین را روایت می‌کند که دچار اعتیاد به مواد مخدر است و خانواده‌اش را در طول داستان درگیر ماجراهایی می‌کند.

 

 

آقاخانی در تلویزیون، تقریباکارگردان موفقی بوده اما در مدیوم سینما فعلا نمی توان اظهارنظری به عمل آورد چرا که "لامپ 100" با نام قبلی "هیولا"، نخستین فیلم بلند سینمایی اوست و مهم تر از آن اینکه، فیلم، با توجه به تیمی که سوابق طولانی مدت فعالیت در حوزه کمدی را دارند، فیلمی جدی است که همین، آزمون را برای آقاخانی دشوارتر می نماید.

 

مالیخولیا
کارگردان :مرتضی آتش زمزم
بازیگران :جمعی از بازیگران بومی اصفهان
خلاصه داستان : فیلم به بخشی از مردم توجه دارد که خودشان از یک نوع بیماری که به آن گرفتار شده اند، خبر ندارند. داستان درباره آدم هایی است که دچار دوگانگی هویتی شده اند.
نکات مهم : این جور فیلم‌ها معمولا به بخش مسابقه راه نمی‌یابند. متاسفانه

 

ما همه گناهکاریم
کارگردان :حامد امرایی
بازیگران : حمید فرخ نژاد، هنگامه قاضیانی، رخساره شجاع الدین، پردیس احمدیه و آرش صادقی
خلاصه داستان :فیلم، زندگی خانواده‌ای را روایت می‌کند که در مقطعی دچار بحران می‌شوند.

 

 

این فیلم اولین ساخته "حامد امرایی" است که با توجه به شنیده ها، مخاطب با اثری خوش ساخت و قابل قبول مواجه می شود اما با توجه به اظهارات روز گذشته تهیه کننده این کار مبنی بر توقف کار به بهانه بازنویسی بخش هایی از فیلمنامه، درصد رسیدن فیلم به جشنواره امسال خیلی پائین است.

 

ماهی و گربه
کارگردان :شهرام مکری
بازیگران : بابک کریمی، سعید ابراهیمی فر، محمد برهمنی، سیاوش چراغی پور و فرامرز مدیری
خلاصه داستان : گروهی از دانشجویان و جوانان در جریان سفر به شمال کشور و حضور در یک اردو درگیر اتفاقات عجیبی می شوند.

 

 

: مکری، کارگردان خوش ذوق و مبتکری است که دامنه خلاقیت های خود را بر تمام اجزای یک فیلم تسری می دهد و به دلیل خلق همین نگاه جدید است که دو فیلم او به شدت مورد توجه قرار گرفته است.اگر فیلم مشکل ممیزی نداشته باشد، به راحتی می تواند به بخش مسابقه راه پیدا کرده؛ اما فیلم ظاهرا مجوز ساخت نگرفته است.


متروپل
کارگردان :مسعود کیمیایی
بازیگران : مهناز افشار، محمدرضا فروتن، پولاد کیمیایی، شقایق فراهانی، ساعد سهیلی، سحر دولت‌شاهی، یوسف مرادیان و میلاد کی‌مرام
خلاصه داستان : زنی به نام خاتون در یک نیمه شب به یک باشگاه بیلیارد پناه می برد که دو دوست در آن مشغول بازی هستند. قصه فیلم جدید کیمیایی از یک نیمه شب تا صبح روایت می شود.

 


برخلاف تمام فیلم های کیمیایی، قهرمان این فیلم او، یک زن است و تمام حوادث فیلم نیز از یک شب تا صبح روایت می شود.کیمیایی، یکی از معدود کارگردانان نسل خاص سینمای ماست که همواره جهان بینی خاص خود را در تمامی فیلم هایش نشان می دهد و پردازش هایی جدید از برخی مفاهیم ولو قدیمی به عمل می آورد که همین پوئن، سبب حفظ سبک جهان بینی مختص این کارگردان محبوب می شود.کیمیایی البته سال‌هاست در حال تکرار است

 

متل قو
کارگردان :مسعود نوابی
بازیگران : دانیال عبادی، تینا آخوندتبار، مجید حاجی‌زاده و سولماز حصاری
خلاصه داستان : همه فکر می‌کنند امید و سایه برای هم آفریده شده‌اند اما تنها نقطه‌ی مشترک آن‌ها تنفر از ازدواج و مسئولیت بچه‌دار شدن است

گمان  نمی شود این فیلم بتواند در بخش فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران جایی داشته باشد.

 

مدعی
کارگردان :حسین تبریزی
بازیگران :پژمان بازغی و ستاره اسکندری
خلاصه داستان : فیلم، یک اثر اجتماعی درباره وجدان آدم‌هاست.
این فیلم نیز بعید است بتواند به بخش مسابقه راه یابد.

 

مردن به وقت شهریور
کارگردان :هاتف علیمردانی
بازیگران : حمید فرخ ن‍ژاد، هانیه توسلی، نازنین بیاتی، نوید لایقی مقدم، صبا گرگین پور و پروین ملکی
خلاصه داستان : فیلم، داستان پسری به نام سیناست که چند روز بیشتر برای قبول شدن در کنکور فرصت ندارد.

 

 

یکی از آن فیلم هایی است که امسال واکنش های متفاوتی را برخواهد انگیخت.علیمردانی با تنها فیلم اجتماعی خود (به خاطر پونه) نشان داده که راه رفتن روی مرز ریسک را بلد است و واکاوی های قابل توجهی را از روی سوژه های متداول به عمل می آورد.این فیلم برخلاف فیلم قبلی او مطمئنا به بخش مسابقه سینمای ایران راه پیدا خواهد کرد.

 

مرواریدهای خلیج فارس
کارگردان : حسین قاسمی جامی
بازیگران :امین حیایی، نسرین مقانلو، هادی ساعی و افسانه بایگان
خلاصه داستان : موضوع فیلم درباره رشادت‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گذشته و حال می‌باشد.

اثری درباره تمامیت ارضی کشورمان که حضور هادی ساعی در آن سروصداهای زیادی به راه انداخت.

 

معراجی ها
کارگردان :مسعود ده نمکی
بازیگران : حمید لولایی، رضا رویگری، سید مهرداد ضیایی، غلامحسین لطفی، مهران رجبی، دانیال عبادی، علی صادقی، نیما شاهرخ شاهی، امیر نوری، بهاره افشاری، مریم کاویانی، پوراندخت مهیمن، لاله صبوری، سمانه پاکدل و حدیثه تهرانی
خلاصه داستان :فیلم، داستان تعدادی از شهدای گمنام است که قرارست در یکی از دانشگاه‌ها دفن شوند اما گروهی از دانشجویان با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب و جنجال در دانشگاه می‌کنند که آغاز قصه‌ای می‌شود که گروه دانشجویان مجبور به سفری ناخواسته می‌شوند.

 

 

ده‌نمکی همیشه یک اتفاق است. اتفاقی که سروصدای زیادی هم دارد. جدیدترین ساخته "ده نمکی" به مانند سایر آثار این کارگردان، مولفه های یک اثر کمدی اجتماعی را رعایت کرده و به همین دلیل از هم اکنون می توان گیشه ای بسیار پررونق را برای این اثر در نظر گرفت در حالی که  هنوز نمی توان درباره ورود این فیلم به بخش مسابقه جشنواره، با قطعیت سخن گفت.اما اهمیتی هم نداردو سالهاست که ده‌نمکی برای جشنوراه و جشنواره‌بین‌ها فیلم نمی‌سازد، هر چند که هر بار فیلمش به جشنواره آمده است منتقدانش برای دیدن فیلمش صف کشیده‌اند.

 

ملبورن
کارگردان :نیما جاویدی
بازیگران : پیمان معادی، نگار جواهریان، الهام کردا، روشنک گرامی، پرستو مقدم و مارتین شمعون‌پور
خلاصه داستان : این فیلم که درامی معمایی است، داستان زوجی جوان را روایت می‌کند که در آستانه سفر، ناخواسته درگیر ماجراهایی پیچیده می‌شوند.

 

 

اولین ساخته جاویدی به اعتراف برخی ها که سر صحنه کار بوده اند یا در تدوین، بخش هایی از آن را مشاهده کرده اند، فیلم پر سر و صدایی خواهد بود و انتظار می‌رود یکی از شگفتی های جشنواره امسال را رقم می زند.

 

مهمان داریم
کارگردان :محمدمهدی عسگرپور
بازیگران : پرویز پرستویی، آهو خردمند، بهروز شعیبی، سهیلا گلستانی، معصومه قاسمی‌پور، مهدی صادقی و محمد صادقی
خلاصه داستان : قصه فیلم در مورد پیرمرد و پیرزنی است که به همراه فرزند جانبازشان زندگی می کنند.اعضاء این خانواده تلاش می کنند تا مقدمات استقبال از مهمانی که در راه است را فراهم کنند.

 

 

"محمدمهدی عسگرپور" پس از اثر قابل قبول "اقلیما" دیگر فیلمی در سینما نساخت."مهمان داریم" یکی از آن فیلم های کنجکاوی‌برانگیز و قابل توجهی است که انتظار‌ها برای تماشای آن به شدت بالاست. پرویز پرستویی به جز «امروز» میرکریمی در این فیلم هم بوده است و احتمالا از همین حالا باید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر را برای او کنار بگذاریم. عسگرپور در این سالها آنچنان درگیر حاشیه شده است که حالا تماشای یک اثر صرف سینمایی از او به شدت جالب‌توجه خواهد بود.

 

ناخواسته
کارگردان :برزو نیک نژاد
بازیگران : مهتاب کرامتی، مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، مهدی فقیه، محمد سید زاده و فرهاد قائمیان
خلاصه داستان : هر از گاهی اتفاقاتی می افتد، خوب، بد که اگر جاده زندگیمان را تغییر ندهد، پیچ و تابش گریز ناپذیر است. ما خواسته، کاری می کنیم برای دوری از ناخواسته های سر زده، ولی گهگاه سرنوشتمان رقم می خورد، با همین ناخواسته ها.

نخستین ساخته نیک نژاد نیز طبق شنیده ها، اثر خوش ساخت و قابل بحثی شده که باید منتظر نخستین نمایش این فیلم، احتمالا در بخش مسابقه جشنواره امسال باشیم.

 

نقش نگار
کارگردان : علی عطشانی
بازیگران : بهرام رادان، آتیلا پسیانی، گوهر خیر اندیش، الهه حصاری، رضا ناجی و ناصر ملک مطیعی
خلاصه داستان : فرزاد بدون هماهنگی پدرش قصد ازدواج با نگار را دارد. رضایت موقت پدر همه چیز را برای مراسم خواستگاری مهیا می‌کند، اما گذشته نگار همه شرایط را دچار تغییر می‌کند.

عطشانی نشان داده که بیش از کیفیت محتوایی فیلم، کیفیت سوژه کار برایش دارای اهمیت است.در حالی که فیلم های این کارگردان می توانستند با یک تحلیل عمیق تر و منشعب تر از چند داستانک قصه ساز، به فیلم هایی جریان ساز در سینمای ایران تبدیل شوند اما متاسفانه تمام این اهمیت ها در سوژه فیلم و سر و صداهای حواشی آن خلاصه شد و بنابراین آن فیلم ها نتوانستند برای سینمای ایران نوید حضور کارگردانی خوش ذوق و البته حرفه ای را بدهند بنابراین اگر این فیلم نیز بر همان سیاق آثار قبلی کارگردان ساخته شود، نمی توان اصلا به حضور آن در میان آثار بخش مسابقه امیدوار بود.حضور بابک رنجانی و چنگیز وثوقی در مراسم افتتاحیه ساخت فیلم، از همین الان فیلم را تبدیل به حاشیه کرده است.

 

همه چیز برای فروش
کارگردان :امیرحسین ثقفی
بازیگران : صابر ابر، مریلا زارعی، مزدک میرعابدینی، محمود نظرعلیان، ساعد سهیلی، سارا کاشفی، حسین مسلمی، جواد عزتی و حبیب رضایی
خلاصه داستان : داستان سرنوشت انسان هایی که برای رسیدن به حقشان به اجبار محکوم به عدل هستند را روایت می کند.

فیلم ثقفی، سال گذشته درگیر ممیزی شد و اجازه ورود به جشنواره را نیافت اما امسال امیدهای بسیاری به ورود دومین ساخته ثقفی جوان به بخش مسابقه جشنواره بسته شده است.گویا فیلم به نسبت اثر اول کارگردان، همه گیرتر است و مبانی خاص فیلم به جای فیلمنامه، به دیگر بخش های اصلی نظیر قاب بندی ها و میزانسن ها منتقل شده است

 

بیگانه
کارگردان :بهرام توکلی
بازیگران : مهناز افشار، پانته آبهرام، امیر جعفری ، هومن برق نورد و علی صالحی
خلاصه داستان : این فیلم چند روز از زندگی خانواده ای که درگیر مشکلات روزمره خود هستند را روایت می کند.

توکلی در فیلم های قبلی خود نشان داده که کارگردانی با نگاه خاص است اما این خاص بودن نباید به معنای تعمیق بیش از اندازه در فیلمنامه عنوان شود که همین اتفاق، سبب گنگی اثر می شود؛ اتفاقی که این روزها در دیگر فیلم روی اکران توکلی، "آسمان زرد کم عمق"، به عینه قابل مشاهده است."بیگانه" اگرچه با همین معیار ساخته شود، شاید بتواند به سختی وارد بخش مسابقه شود اما هرگز به مرز افتخارآفرینی نخواهد رسید.

 

50 قدم آخر
کارگردان :کیومرث پوراحمد
بازیگران : بابک حمیدیان، طناز طباطبایی و جمعی از بازیگران بومی اصفهان
خلاصه داستان : فیلم، داستان سرگذشت یکی از نیروهای اطلاعات و عملیات لشگر زرهی نجف اشرف در عملیات والفجر 4 است.

 

 

بالاخره پوراحمد پشت دوربین ساخت فیلمی رفت تا یکی دیگر از بهترین های دهه اخیر سینمای ایران را بسازد.اتمسفر گرمی که این کارگردان در آثار خود به نمایش می گذارد، تنها مختص به سبک کاری اوست.جایی که روایت و فضای داستانی، با یکدیگر عجین شده و اتفاقات جالب توجهی را برای مخاطب رقم می زنند که گاه طعم آن تا سال ها زیر زبان مخاطب خاص و عام سینمای ایران می ماند.این فیلم قطعا به بخش مسابقه راه خواهد یافت و به احتمال فراوان، افتخاراتی را نیز به نام خود ثبت خواهد نمود./تسنیم

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••