اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ - ۱۴:۰۷
بازخوانی ۳۵ سال دشمنی آمریکا با ایران

همه تلاش‌های آمریکا برای توقف انقلاب اسلامی ایران

نگاهی به مواضع مسئولان ‌آمریکایی طی ۳۵ سال گذشته درباره ‌ایران نشان می‌دهد مقامات این کشور از دموکرات گرفته تا جمهوری‌خواه، در یک موضوع، مشترک هستند؛ «دشمنی با ایران».

همه تلاش‌های آمریکا برای توقف انقلاب اسلامی ایران
به گزارش سراج24، در روزهای اخیر و با نزدیک شدن به روز 13 آبان برخی جریان‌های سیاسی سعی کردند با بهانه قرار دادن مذاکره مستقیم با آمریکا، این روز تاریخی را تحت تاثیر قرار دهند.
 
«حذف شعار مرگ بر آمریکا» و تندرو خواندن جریان‌های ضد آمریکایی یکی از راهبردهایی بود که در هفته‌های گذشته برای تحت تاثیر قرار دادن روز 13 آبان بکار گرفته شده است.
 
بنابر این گزارش، نگاهی به سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که سیاست مداران این کشور، از هر حزب و گروهی که باشند، چه جمهوری خواه و چه دموکرات، در یک مشترکند؛ «دشمنی با ایران!» بدون شک برای اعتماد به یک کشور بر سر میز مذاکره دو راهکار وجود دارد، یکی اقدامات علمی و دیگری نگاه به سابقه مواضع طرف مذاکره کننده.
 
آمریکایی ها پس از مذاکره تلفنی با روسای جمهور ایران و آمریکا نشان دادند که هنوز مواضع خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی را حفظ کرده اند و وزیر امورخارجه این کشور تاکید کرد که هنوز «گزینه نظامی» درباره ایران روی میز است.
 
اما برای مشخص شدن میزان دشمنی آمریکا با ایران راه دومی نیز باقی مانده است؛ بازخوانی مواضع و عملکرد مقامات آمریکایی طی 35 سال گذشته درباره ایران.
 
خبرگزاری فارس، در آستانه روز تاریخی 13 آبان در سلسله گزارش هایی اقدام به جمع آوری و بازخوانی مواضع مقامات دولت آمریکا از ابتدای انقلاب تا امروز خواهد کرد.
 
بخش اول این گزارش به بازخوانی مواضع خصمانه مسئولان آمریکایی از سال 1356تا 1367 پرداخت.
 
در بخش دوم این گزارش، اظهارات و مواضع مسئولان آمریکایی از سال 1367 تا سال 1377 مورد بازخوانی قرار می گیرد.
 
مواضع مقامات آمریکا در سال 1368
 
18/5/68، کشف شبکه گسترده جاسوسی آمریکا در ایران.
 
18/6/68، 186 تن از اعضای کنگره آمریکا در نامه مشترکی از بیکر وزیر خارجه خواستند با توجه به اینکه رهبران حکومت اسلامی راه میانه روی را در پیش نگرفته اند، باید برای براندازی رژیم ایران به سازمان مجاهدین خلق کمک کرد.
 
مواضع مقامات آمریکا در سال 1369
 
24/6/69، سنای آمریکا قانونی را که به وزارت دفاع آمریکا امکان می دهد از صدور فنآوری آمریکا به ایران – لیبی ، سوریه و عراق جلوگیری کند، تصویب کرد.
 
آذر ماه 69، واشنگتن پست: براساس یک سند رسمی دولت آمریکا، واشنگتن در پنج سال گذشته معادل 5/1 میلیارد دلار تجهیزات الکترونیک و کامپیوترهای فوق العاده تری که در تولید سلاح شیمیائی، موشکی و هسته ای نقش حساسی دارند به دولت عراق فروخته است. یک بازرس کنگره آمریکا حجم این فروش ها را شوکه آور خوانده است.
 
تلویزیون ان بی سی: مرکز کنترل بیماریهای ایالات متحده در اوایل دهه 1360 باکتریهای کشنده برای دانشمندان عراقی بمنظور ساخت سلاح میکروبی ارسال کرده است.
 
هوارد تیچر از افسران ارشد سیا: ما به عراق هر آنچه که نیاز داشت تا از ایران شکست نخورد دادیم. ما آنها را از تمام نقاط ضعف در خطوط دفاعی شان مطلع کردیم. اگر این کار را نمی کردیم ایران تا خود بغداد پیش می رفت.
 
مواضع مقامات آمریکا در سال 1370
 
12/2/70، واشنگتن تایمز به نقل از مقامات آمریکائی و کارشناسان نظامی: به دنبال شکست عراق، ایران به صورت بزرگترین خطر منطقه درآمده و تهران در واقع بغداد دهه 90 خواهد بود.
 
3/3/70، اعتراض شدید جمهوری اسلامی به آمریکا به دلیل حمله به یک شناور ایرانی و اظهار بی اطلاعی واشنگتن از موضوع.
 
4/4/70، بوش نسبت به بازگشت ایرانیان خارج نشین به ایران اظهار امیدواری کرد و گفت: در ایران دوباره رژیم دموکراسی برقرار خواهد شد.
 
1/5/70، آمریکا با فروش هواپیماهای ایرباس به ایران مخالفت کرد.
 
31/8/70، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد ایرانی ها نباید به فن آوری هسته ای غیر نظامی دست یابند زیرا نمی توان به اهداف درازمدت ایران اعتماد داشت.
 
3/9/70، آمریکا از کلیه کشورهای دارای فن آ وری هسته ای خواست از هرگونه همکاری اتمی حتی تحت نظارت آژانس با ایران خودداری کنند.
 
21/11/70، معاون رئیس جمهور آمریکا از نقض حقوق بشر و آزادیهای فردی و اجتماعی در ایران بشدت انتقاد کرد.
 
24/12/70، آمریکا از نفوذ ایران در جمهوری های مسلمان نشین شوروی سابق ابراز نگرانی کرد.
 
مواضع مقامات آمریکا در سال 1371
 
22/1/71، بوش رئیس جمهور آمریکا: کمک واشنگتن به بغداد در جریان جنگ با ایران فقط برای مقابله با دولت ایران بوده و نه حمایت از رژیم مشروع و دموکراتیک.
 
9/3/71، بوش رئیس جمهور آمریکا: ایران از بمب هسته ای برای آمریکا خطرناکتر است.
 
12/4/71، شبکه ای.بی.سی آمریکا : تیم های ویژه ارتش آمریکا در جریان جنگ ایران و عراق مخفیانه و به طور مستقیم در کنار نیروهای بعثی علیه ایران جنگیدند.
 
19/7/71، آمریکا نگرانی خود از فروش احتمالی راکتور اتمی به ایران را بار دیگر به اطلاع مقامات روس رساند.
 
مواضع مقامات آمریکا در سال 1372
 
26/2/72، رابرت گیتس رئیس سابق سیا: ما سند قطعی داریم که ایران در پی تولید سلاح شیمیایی و اتمی است و تاکنون چندین هزار تن مواد شیمیایی تولید کرده است.
 
29/2/72، مارتین ایندیک مسئول امور خارجی شورای امنیت ملی آمریکا در اجلاس سالانه موسسه مطالعات خاور نزدیک، سیاست مهار دو گانه علیه ایران و عراق را اعلام کرد.
 
9/3/72، وارن کریستوفر: باید علیه احساسات ضد آمریکائی ایرانی ها دست به اقدامات شدیدتر زد و به همین جهت آمریکا برای منزوی کردن ایران تلاش می کند. آمریکا بر اساس سیاست جدید سعی خواهد کرد ژاپن، آلمان و انگلیس را متقاعد به قطع وام های خود به ایران کند.
 
7/4/72، کریستوفر: تلاش ایران برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی آنرا تبدیل به یک کشور منزوی کرده است. ما به مرور زمان به حمله به مراکز هسته ای ایران فکر خواهیم کرد. (اشاره به حمله به ایران حتی قبل از بحث های آژانس و یا عضویت ایران در آژانس)
 
31/4/72، صد و پنجاه تن از اعضای کنگره در نامه ای به رئیس جمهور از وی خواستند از فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران جلوگیری کند.
 
19/11/72، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با عبور خطوط لوله نفت جمهوری آذربایجان از طریق خاک ایران مخالفت کرد.
 
9/12/72، جیمز وولسی رئیس سیا ادعا کرد که ایران حمایت از تروریسم را قطع نکرده و به تنهائی قادر خواهد بود حداکثر تا ده سال آینده سلاح اتمی بسازد.
 
25/12/72، فرمان اجرائی کلینتون درباره منع معامله شرکت های نفتی آمریکائی با ایران به اجراء گذارده شد.
 
مواضع مقامات آمریکا در سال 1373
 
22/2/73، وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود، ایران را خطرناک ترین حامی تروریزم در جهان و منشاء بیشترین نگرانی آمریکا در زمینه تروریسم اعلام کرد.
 
22/11/73، کینگریچ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار سرنگونی دولت ایران شد و ایران را متهم به فعالیت های هسته ای نامشروع کرد.
 
بهمن 1373، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار یک راهبرد کلی در جهت جایگزین ساختن رژیم فعلی ایران از طریق استفاده از زور شد. به نوشته مجله تایم، مجلس نمایندگان 18 میلیون دلار به این منظور اختصاص داده است که در اختیار سازمان سیا قرار گرفت. مبلغ درخواستی اولیه صد ملیون دلار بود.
 
مواضع مقامات آمریکا در سال 1374
 
14/1/74، اتهام آمریکا مبنی بر استقرار سلاح های شیمیایی توسط ایران در جزایر ایرانی خلیج فارس.
 
24/1/74، سازمان سیا خواستار بودجه 19 میلیون دلاری برای عملیات علیه عراق و ایران شد.
 
19/2/74، اعلام دستور العمل اجرائی کلینتون برای منع کامل تجارت و سرمایه گذاری در ایران.
 
16/3/74، رئیس جدید سیا خواستار افزایش فعالیت های جاسوسی در ایران شد.
 
دیماه 1374، کاخ سفید با تخصیص 20 میلیون دلار برای فعالیت های نظامی موافقت کرد. این مبلغ بصورت کمک نظامی در اختیار مخالفان جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.
 
مواضع مقامات آمریکا در سال 1375
 
تیر 75: کلینتون در نامه ای به محمد خاتمی از طریق وزیر خارجه عمان نوشت که واشنگتن شواهد قوی در اختیار دارد که سپاه پاسداران در حمله به پایگاه الخبر در عربستان دست داشته است.
 
3/5/75، مجلس سنای آمریکا در لایحه قانونی تشدید مجازات شرکت های خارجی طرف قرارداد با ایران و لیبی را تصویب کرد.
 
15/5/75، کلینتون پس امضای لایحه داماتو گفت: امیدوارم این لایحه بتواند منابع مالی کشورهای حامی تروریسم را محدود کند.
 
22/6/75، کلینتون: آمریکا باید با ایران قطع رابطه کند.
 
11/11/75، آلبرایت وزیر خارجه آمریکا: سیاست مهار دوگانه علیه ایران و عراق کماکان ادامه خواهد یافت.
 
13/12/75، نیکلاس برنز معاون وزیر خارجه آمریکا: ایران و عراق برای اروپا و خاورمیانه تهدید جدی بشمار می روند و باید این دو کشور مهار شوند.
 
22/12/75، تلاش آمریکا برای جلوگیری از شرکت سران کشورهای اسلامی در اجلاس کنفرانس اسلامی در تهران.
 
مواضع مقامات آمریکا در سال 1376
 
5/3/76، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: واشنگتن خواهان آن است که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، تغییراتی در سیاست آن پیش آید .
 
6/3/76، مارتین ایندیک از شورای امنیت ملی: آمریکا آماده گفتگو با ایران است و این انتخابات می تواند فرصت خوبی باشد اما برای تأثیر نتایج انتخابات بر سیاست های ایران هنوز نمی توان قضاوت کرد. ایران باید رفتارهای خود را در زمینه تروریسم، حقوق بشر، تسلیحات هسته ای و کشتار جمعی و صلح خاورمیانه تغییر دهد.
 
11/3/76، کلینتون ضمن استقبال از نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: هنوز موانع بزرگی بر سر راه مصالحه با ایران وجود دارد. وی سه شرط برای برقراری روابط با ایران مطرح کرد: 1-حمایت نکردن از تروریسم 2-عدم اخلال در صلح خاورمیانه 3-تلاش نکردن برای تولید سلاح اتمی.
 
25/6/76 ، آلبرایت وزیر خارجه آمریکا: آمریکا تحولات تهران را پیگیری می کند، اما هنوز مردد است که آقای خاتمی بتواند در سیاست دولت ایران تغییر مثبتی بوجود آورد.
 
8/7/76 ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شرکت های بین المللی طرف تماس با ایران را به مجازات تهدید کرد.
 
9/7/76 ، آلبرایت ضمن انتقاد از قرارداد گازی ایران با توتال: از اینکه می بینم شرکای آمریکا از حمایت از تلاش های ما برای انزوای ایران امتناع می کنند، تعجب می کنم.
 
3/8/76 ، سه تن از اعضای مجاهدین خلق پس از گفتگو با کلینتون با وی سر میز شام نشستند. سعیده کیهانی عضو سازمان گفت: فهرست وزارت خارجه آمریکا که در آن مجاهدین به عنوان تروریست خوانده شده اند، بی اعتبار است. آمریکا هیچ محدودیتی برای ما اعمال نکرده است.
 
7/11/76، وزیر بازرگانی آمریکا: واشنگتن در مسأله مشارکت ایران در طرح های نفت منطقه، از جمله انتقال گاز ترکمنستان – غرب به هیچ سازشی تن نخواهد داد.
 
9/12/76، آلبرایت: ایران در فهرست سیاه کشورهائی این قرار دارد که کمتر در مبارزه با مواد مخدر همکاری می کنند.
 
مواضع مقامات آمریکا در سال 1377
 
16/1/77، مأموران اداره مهاجرت آمریکا، به هنگام ورود تیم کشتی ایران به آمریکا برای شرکت در مسابقات جام جهانی کشتی، از آنها اثر انگشت گرفته و عکسبرداری کردند . ایران این حرکت را توهین به جامعه ورزشی دانست. آمریکا در 18 فروردین از این برخورد عذرخواهی کرد.
 
2/2/77، کنگره آمریکا با اختصاص یک بودجه 5/2 میلیون دلاری، تأسیس یک رادیو برای پخش برنامه به زبان فارسی (رادیو فردا) را تصویب کرد.
 
12/2/77، گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا ایران را به عنوان یک تروریست دولتی خطاب کرد.
 
2/3/77، سنای آمریکا لایحه تحریم شرکت های طرف قرارداد تسلیحاتی با ایران را تصویب کرد.
 
17/3/77، مشاور وزیر خارجه آمریکا: واشنگتن با هرگونه طرح انتقال نفت دریای خزر از خاک ایران مخالف است و ایران را غیر قابل اعتماد می داند.
 
8/5/77، کلینتون مجازات 7 شرکت روسی به اتهام فروش فنآوری به ایران را اعلام کرد.
 
20/7/77، ویلیام کوهن وزیر دفاع آمریکا دستیابی متحدان آن کشور در خلیج فارس به سیستم دفاع موشکی بالستیک برای مقابله با سلاح های دوربرد ایران و عراق را ضروری دانست.
 
21/8/77، کلینتون دستور ادامه ضبط اموال ایران را صادر کرد.
 
7/9/77، کاخ سفید با همکاری روسیه جهت تکمیل نیروگاه بوشهر ابراز مخالفت کرد.
 
18/11/77، ایندیک معاون وزیر خارجه آمریکا: تا زمانی که ایران از انجام گفتگو با آمریکا خودداری کند واشنگتن به سیاست مهار دوجانبه ادامه خواهد داد .
 
15/12/77، کلینتون در نامه ای به دمیرل – رئیس جمهور ترکیه- بطور رسمی خواهان انصراف ترکیه از خرید گاز ایران شد.
 
فارس گزارش داد، بنابر این گزارش، یکی از سوالاتی که پس از بازخوانی این مواضع در ذهن ایجاد می شود این است که چه کسانی این مواضع خصمانه مقامات آمریکا علیه ایران را از یاد برده اند و به بهانه مذاکره با غرب می خواهند شعار «مرگ بر آمریکا» را از حافظه تاریخی ملت ایران پاک کنند؟
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••