اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۵:۰۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۰۴
اذان مغرب ۱۹:۰۶:۰۷
طلوع آفتاب ۰۵:۱۷:۳۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۰۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۳۲
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۷/۱۴ - ۱۴:۳۱

کدام فیلم‌سازان در تدارک ساخت فیلم دفاع مقدس هستند؟

در تابستان امسال و در بحبوبه تغییرات سیاسی کشور و تغییر مدیران سینمایی، اخبار مختلفی درباره ساخت آثاری با موضوع دفاع مقدس شنیده شد، در ادامه گزارشی از کارگردان‌هایی که قرار است در این حوزه فیلم بسازند،آمده است.

کدام فیلم‌سازان در تدارک ساخت فیلم دفاع مقدس هستند؟

به گزارش «سراج24 »، در ماه‌های گذشته کارگردان‌هایی مانند علی شاه‌حاتمی، کیومرث پوراحمد، مصطفی رزاق‌کریمی، جلیل سامان، صادق صادق‌دقیقی، نرگس آبیار، جواد مزدآبادی، جواد افشار، احمد مرادپور و رضا میرکریمی از ساخت فیلم‌ها و سریال‌هایی تازه در این عرصه خبر داده‌اند که قرار است با مضامین و قصه‌های متنوع مقابل دوربین برود؛ از روایت قصه فرماندهان جنگ گرفته تا توجه به نقش زنان در دفاع مقدس و زندگی جانبازان شیمایی و نوجوان‌های شهید.

3 فیلم نامه دفاع مقدسی «علی شاه‌حاتمی»

«علی شاه‌حاتمی» از کارگردان‌های سینمای دفاع مقدس است که فعالیت در این عرصه را از سال‌های دفاع مقدس و در قالب کارگردان فیلم مستند و بازیگر آغاز کرده است. او در سینما و تلویزیون آثاری را در این زمینه مقابل دوربین برده است. شاه‌حاتمی در سه ماه گذشته در گفت‌و‌گوهای مختلفی از اشتیاق و علاقه خود به ساخت آثاری متفاوت در این زمینه سخن گفت.

نخستین اثر وی، فیلمی سه بُعدی به نام «عملیات کبری» است که موضوع آن درباره یکی از عملیات هوانیروز است. این فیلم، داستانی واقعی از یکی از عملیات‌های بزرگ و مهم در هشت سال دفاع مقدس است که در آن شهید خلبان وطن‌پور از شهدای هوانیروز قهرمان اصلی و محوری است.

این کارگردان همچنین در گفت‌و‌گویی از علاقه خود به ساخت دو سریال با مضمون دفاع مقدس خبر داد. «تنگه ابوغریب» و «غیرت آباد» نام دو فیلمنامه‌ای است که شاه‌حاتمی آن‌ها را سال‌های گذشته نوشته است. داستان فیلم‌نامه اول از روزهای پس از قبولی قطعنامه توسط ایران آغاز می‌شود. بعد از قبول آتش‌بس توسط ایران و زمانی که لشگرها و گردان‌های ایران جنگ را فراموش کرده بودند، عراق از سمت فکه با یک گردان سنگین زرهی عملیاتی را آغاز و به سمت ایران پیشروی کرد. وقتی ایرانی‌ها متوجه تجاوز دوباره عراق می‌شوند، گردانی را از نیروهای گردان عمار جمع می‌کنند و در گرمای شدید تیرماه به سمت تنگه ابوغریب می‌فرستند تا مانع از عبور نیروهای عراقی از این تنگه شوند. نیروهای عراقی قبل از رسیدن به تنگه گروهی از ارتشی‌ها را به شهادت می‌رسانند اما دقایقی پیش از عبور از تنگه، گردان عمار در تنگه مستقر شده و جلوی آن‌ها را می‌گیرد. در این عملیات تعداد زیادی از نیروها صرفا بر اثر تشنگی به شهادت می‌رسند. کل عملیات حدود یک روز و نیم طول کشیده است. بعد از این مقاومت، عراق عقب‌نشینی کرد و پس از آن عملیات مرصاد رخ داد.

شاه‌حاتمی سال‌ها قبل فیلمی مستند با نام «عطش» را برای موسسه «روایت فتح» با موضوع همین شهدا ساخته و حالا ساخت نسخه تلویزیونی آن در انتظار حمایت صدا و سیما است.

فیلم نامه «غیرت‌آباد» نیز که به سفارش انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نوشته شده، اثری طنز است که ماجرای روستایی را روایت می‌کند که به واسطه درگیری دو برادر، به دو قسمت تقسیم شده است. قبلا نام این روستا غیرت‌آباد بوده است. بالادهی‌ها و پایین دهی‌ها با هم دعوا دارند اما با آغاز جنگ تحمیلی، اهالی هر دو روستا به جبهه می‌روند. این فیلم نامه هم اکنون مراحل مقدماتی تولید را سپری می کند.

قفل فیلم سازی «کیومرث پوراحمد» با «پنجاه قدم آخر» باز می‌شود؟

خالق «قصه‌های مجید» که در هشت سال گذشته و پس از ساخت فیلم دفاع مقدسی «اتوبوس شب» در سینما و تلویزیون فعالیتی نداشته، قرار است فیلم سینمایی «50 قدم آخر» را با مشارکت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس مقابل دوربین ببرد. این فیلم به تهیه‌کنندگی سعید سعدی ساخته می‌شود و از نیمه دوم مهرماه در نجف آباد اصفهان مقابل دوربین می‌رود.

پیش از این شنیده می‌شد پوراحمد قرار است سریالی را برای «ناجی هنر» بسازد اما ظاهرا جذابیت‌های فیلمنامه این اثر که پیش از این با نام «شناسایی» و «ایرانی» معرفی شده بود، باعث شده تا پوراحمد برای بازگشت دوباره به عرصه سینما، اثری دفاع مقدسی را در دستور کار قرار دهد.

«۵۰ قدم آخر» داستان رزمنده‌ای است که در یک عملیات پایش روی مین می‌رود و ۱۸ روز در خاک عراق گرفتار می‌شود و این امیدواری وجود دارد که پوراحمد با این فیلم بار دیگر موفقیت «اتوبوس شب» را تکرار کند.

جانبازان شیمیایی در انتظار فیلمی سینمایی

مصطفی رزاق‌کریمی از کارگردان‌های سینمای ایران است که مستند «خاطراتی برای تمام فصول» ساخته او سال گذشته از شبکه یک سیما پخش و توانست بار دیگر توجه جامعه به موضوع جانبازان شیمیایی را جلب کند. رزاق کریمی در سه ماه گذشته در گفت‌و‌گوهای خود با رسانه‌ها از ساخت فیلمی با نام «آسمان خردلی» درباره جانبازان شیمیایی دفاع مقدس خبر داده بود.

این فیلم‌ساز در طول زمان جنگ ایران و عراق، در اتریش فعالیت‌های مختلفی را برای جانبازان اعزامی به اروپا انجام داده که بخش‌هایی از این فعالیت‌ها پیش از این در قالب فیلم «از کرخه تا راین» به تصویر کشیده شده است.

«چمران» سیما از زمین برخواست

در سال‌های اخیر توجه همزمان نهادها و سازمان‌های هنری به یک موضوع واحد جالب توجه و خبرساز بوده است. حدود 10 سال قبل سازمان صدا و سیما به‌طور همزمان ساخت سریالی با موضوع زندگی «سلمان فارسی» را به داوود میرباقری و شهرام اسدی پیشنهاد داد که پس از انتشار این خبر تولید هر دو اثر متوقف شد. در سال 1392 نیز تمرکز همزمان دو بخش از این سازمان برای ساخت سریالی درباره شهید «محمد بروجردی» به موضوعی خبرساز تبدیل شد. حال این روزها در شرایطی که ابراهیم حاتمی‌کیا فیلم سینمایی «چ» با موضوع زندگی شهید چمران را برای نمایش در جشنواره فیلم فجر آماده می کند، شنیده می‌شود که جلیل سامان در حال نوشتن طرحی برای ساخت سریالی با موضوع زندگی این شهید است.

سامان در گفت‌و‌گویی اعلام کرده است: «پیش از ساخت سریال پروانه با سیمافیلم درباره ساخت سریال چمران صحبت کردم و مذاکرات هم انجام شده بود. حالا مشغول نوشتن طرح سریال هستم و فکر می‌کنم حدود سه الی 6 ماه نوشتن طرح اولیه زمان ببرد و پس از آن مشخص خواهد شد که قرار است از کدام زاویه زندگی شهید چمران را مورد بررسی قرار دهیم.»

وی در گفت‌وگوی خود از مشورت با ابراهیم حاتمی‌کیا - کارگردان فیلم «چ» - نیز خبر داده است. شنیده می‌شود این روزها یک فیلم انیمیشن نیز با موضوع زندگی شهید چمران در دست ساخت است که هنوز جزئیاتی درباره آن منتشر نشده است.

زندگی یک شهید نوجوان سینمایی می شود

«بهار در پاییز» فیلم دفاع مقدسی دیگری است که در سه ماه گذشته خبر ساخت آن شنیده شد. پروانه مرزبان تهیه‌کننده این فیلم سینمایی از ساخت این اثر توسط صادق صادق‌دقیقی و با موضوع روایت مبارزات شهید «مرحمت بالازاده» خبر داد.

این فیلم که این روزها در مرحله پیش تولید قرار دارد، در آذربایجان، خوزستان و شهرک دفاع مقدس مقابل دوربین می‌رود و با برخی از بازیگران نیز برای ایفای نقش‌هایش مذاکره شده است.

«بهار در پاییز» دومین تجربه کارگردانی صادق صادق‌دقیقی در حوزه دفاع مقدس است و موضوع محوری آن، شهیدی 14 ساله است که با وجود سن اندک حدود سه سال در جبهه حضور داشته و در عملیات مجنون به شهادت رسید.

روایت حماسه کرمانی ها در دفاع مقدس

«نرگس آبیار» پس از ساخت فیلم سینمایی «اشیاء از آن چه در آئینه میبینید به شما نزدیکترند» که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، فیلم سینمایی «شیار 143» را در ماه‌های اخیر با بازی مریلا زارعی جلوی دوربین برد.

داستان این فیلم درباره فداکاری و ایثار مادران شهدای 8 سال دفاع مقدس است که با توجه به تولید آن در کرمان به نظر می‌رسد، گوشه چشمی هم به روایت زندگی شهدای کرمانی داشته باشد.

مریلا زارعی، مهران احمدی، گلاره عباسی، جواد عزتی، حسام بیگدلو، یداله شادمانی و رضا کیانیان در این پروژه سینمایی ایفای نقش می‌کنند. این فیلم هم اکنون مراحل پایانی تدوین خود را سپری می‌کند و در جشنواره فیلم فجر نمایش داده خواهد شد.

پنج فیلم باقیمانده جواد مزدآبادی

جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون مدتی قبل در گفت‌و‌گویی اعلام کرده بود که با خود عهد کرده که 12 فیلم با موضوع شهدای تفحص بسازد. وی تاکنون هفت تله فیلم با همین موضوع ساخته که در مناسبت‌های مختلف از تلویزیون پخش شده است و حالا به تازگی نگارش هشتمین فیلم نامه با نام «مسافران بهشت» را به پایان رسانده و در جست‌و‌جوی تهیه‌کننده برای فیلمش است.

او درباره داستان فیلمنامه «مسافران بهشت» گفته است: این فیلمنامه یک اثر اجتماعی با رویکرد دفاع مقدس است که داستان آن درباره جوانی است که پس از آزاد شدن از زندان، در مسیر بازگشت به خانه دچار اتفاق غیر مترقبه‌ای شده و به سمت تفحص شهدا می‌رود.

مزدآبادی درباره مستند بودن نیز عنوان کرده است: تمامی وقایعی که در این ۱۲ فیلم نامه اتفاق می‌افتد حاصل تخیل خودم است اما در تمام این داستان‌ها یک مسئله را ملاک اصلی برای نوشتن قرار داده‌ام و آن هم «خودشناسی» است.

این کارگردان در توضیح بیشتر این مسئله می‌گوید:ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که مردم نیاز به تفحص و جست‌و‌جوی درون خود را دارند زیرا خود شناسی منجر به خداشناسی می‌شود. در شرایط امروزی جامعه، ما از خودمان دور شدیم بنابراین موضوع تفحص شهدا می‌تواند از جهاتی نیز به تفحص و پالایش درونی انسان‌ها ربط پیدا کند و این نگرشی است که من در هفت فیلم نامه قبلی، فیلم‌نامه جدید و همچنین فیلم‌نامه‌هایی که قرار است به نگارش دربیاید مدّنظر قرار داده‌ام.

پرسه‌های «رضا میرکریمی» در سرزمین عشق

تابستان امسال و در میان خبرهای مختلفی که از فعالیت هنرمندان در عرصه سینمای دفاع مقدس شنیده شد که رضا میرکریمی علاوه بر اینکه ساخت مجموعه داستانی- انیمیشن «در سرزمین عشق» برای حوزه هنری را در دست دارد که به گفته خودش یک ادای دین به سرداران بزرگ دفاع مقدس است،

قرار است، فیلم سینمایی با موضوع زندگی «شهید همت» بسازد که هنوز اطلاعات دقیق و تکمیلی درباره آن منتشر نشده است. این فیلم قرار است به تهیه کنندگی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ساخته شود.

ساخت مستند «در سرزمین عشق» از سال ۹۱ آغاز شده است. در این آثار قرار است با بهره‌گیری از تکنیک موشن کمیک، مقطعی از زندگی سرداران دفاع مقدس همچون: ابراهیم همت، مهدی باکری، مصطفی چمران، عباس دوران، حسین خرازی، علی‌اکبر شیرودی و مهدی باقری به تصویر کشیده شود. وی در گفت‌و‌گویی اعلام کرده که در ساخت این مجموعه صرفا نگاهی مستند به کلیت کار نداشته و این آثار تلفیقی از رئال و تخیل همراه با بکارگیری هنر انیمیشن است.

هر قسمت از این مجموعه قرار است در ۳۰ دقیقه آماده شود. نکته جالب توجه اینکه پرویز پرستویی نیز در این پروژه با میرکریمی همکاری دارد.

البته این روزها رضا میرکریمی مشغول فیلمبرداری فیلم جدیدش «امروز» با مضمونی اجتماعی است.

سازنده مادرانه به دنبال کیمیا

موفقیت سریال ملودرام «مادرانه» سبب شد تا تلویزیون برای سریال ملودرام دیگری به سراغ گروه سازنده این اثر برود، با این تفاوت که این‌بار قرار نیست قصه مرد مقتدر و در آستانه سقوطی به نام «اردلان تمجید» و دختر معتادش برای مخاطب روایت شود، بلکه این‌بار قصه سریال این گروه درباره دختری نوجوان به نام کیمیا است که قرار است از خلال روایت زندگی وی، مقاطعی همچون: انقلاب، دفاع مقدس، جنگ و... روایت شود.

جواد افشار کارگردان مجموعه تلویزیونی «کیمیا» درباره آخرین مراحل تولید این سریال گفته است: «در حال حاضر مشغول انتخاب بازیگران هستیم. عوامل پشت دوربین را تقریبا انتخاب کرده‌ایم. کمتر از ۴۰ درصد از این سریال در یک لوکیشن اصلی اتفاق می‌افتد که در حال ساخت آن هستیم. این لوکیشن یک خیابان با چندین کوچه است که باید سالهای ۵۷ را برای مخاطب تداعی کند. تم اصلی این سریال سبک زندگی ایرانی و مقاومت زنان در تاریخ ایران است. سعی می‌کنیم اوایل پاییز سریال را کلید بزنیم. در انتخاب بازیگران این سریال هم قصد داریم به ترکیبی از بهترین‌های تئاتر و سینما برسیم و سعی می‌کنیم توجه ویژه به بازیگران جوان و با استعداد تئاتر داشته باشیم».

وی درباره ۱۰۰ قسمتی بودن این مجموعه نیز گفته است: «تلویزیون ما می‌تواند در اندازه‌های بزرگتر دست به تولید بزند اما معمولا از چنین ظرفیتی استفاده نمی‌کند. سریال ۱۰۰ قسمتی در این مقطع از زمان به شدت نیاز جامعه است. در شرایطی که رسانه‌های تصویری خارج از کشور با سریالهای ۱۰۰ قسمتی و طولانی بخشی از مخاطبان ما را با خود همراه می‌کند تولید سریالهای طولانی در تلویزیون می‌تواند تلاشی برای مقابله با چنین اتفاقی باشد و مردم را با خود درگیر کند. تا به حال قصه‌ها ظرفیت تولید یک سریال طولانی‌مدت را به ما نداده البته هر قصه و درامی ظرفیت تبدیل شدن به یک سریال طولانی را ندارد. البته «کیمیا» ظرفیت بسیار زیادی در قسمت‌های خود دارد، ریتم خوب و کشش لازم در هر قسمت یکی از ویژگی‌های «کیمیا» است. برای «کیمیا» به خاطر قصه خوب و پرکششی که دارد حتی ۱۰۰ قسمت کم است و می‌توانست بیش از اینها هم ادامه پیدا کند».

«کیمیا» قرار است ماه رمضان سال آینده از شبکه دوم سیما پخش شود. تهیه‌کننده این سریال محمدرضا شفیعی و نویسنده مسعود بهبهانی‌نیا است.

سریال زندگی شهید باکری همچنان در انتظار

تهیه‌کننده سریال «شهید مهدی باکری» در ماه‌های گذشته از رایزنی با چند نویسنده برای نگارش فیلمنامه این سریال خبر داده است. حسن کلامی که ساخت دو فیلم سینمایی دفاع مقدسی «رنجر» و «سجاده آتش» را در کارنامه خود دارد، این سریال را برای سیما فیلم خواهد ساخت.

از احمد مرادپور به عنوان گزینه کارگردانی این سریال نام برده می‌شود. همچنین قرار است این تهیه‌کننده، فیلمی سینمایی را بر اساس کتاب «شُنام» مقابل دوربین ببرد. او در این‌باره گفته است: «این پروژه سینمایی، به دلیل به توافق نرسیدن با مسوولان حوزه، متوقف شده است و نمی‌دانیم چه زمانی این مسائل حل خواهد شد و کار دوباره شروع شود. سال گذشته فیلمنامه نهایی را به حوزه هنری تحویل دادیم و قرارداد ساخت پروژه منعقد شد و ما هم به سرعت پیش تولید را شروع کردیم اما بعد از سه ماه به یکباره نظر مسولان حوزه هنری عوض شد و خواستار انجام تغییراتی در فیلمنامه شدند و به کلی قرارداد امضاء شده را زیر پا گذاشتند. مسوولان حوزه خواستار فیلمنامه جدید شدند که با توقعات آنها همخوانی داشته باشد که این کار امکان‌پذیر نبود و از سوی دیگر نیز حاضر به انجام گفت‌وگو نیستند، به همین دلیل برای ساخت فیلم دچار مشکل شده‌ایم و کار فعلا متوقف مانده است».

این فیلمنامه براساس کتابی به همین نام نوشته شده و روایتگر داستان خاطرات کیانوش گلزار یکی از رزمندگان جوان همدانی است که مدتی توسط حزب کومله در کردستان به اسارت درمی آید.

دشت ستاره‌های «حمید امجد»

از خبرهای دیگر دفاع مقدسی تابستان امسال می‌توان به خبر ساخت فیلم «دشت ستاره‌ها» به کارگردانی حمید امجد اشاره کرد. این فیلم با نگاهی به پیامدهای جنگ مقابل دوربین می‌رود و طبق گفته کارگردان آن، میادین مین به جا مانده از دوران جنگ لوکیشن اصلی آن است.

امجد با اشاره به اینکه تهیه‌کننده «دشت ستاره‌ها» شرکت بهدیس‌نگاران و اکبر تشکری‌نیا است، عنوان کرده است: پیش‌تولید فیلم با توجه به فضایی که دارد طولانی است و قطعا سختی‌های خود را دارد. به همین دلیل فکر می‌کنم بتوانیم با آغاز پیش‌تولید در تابستان، پاییز فیلمبرداری را در جنوب ایران آغاز کنیم.

وی همچنین درباره انتخاب بازیگران نیز بیان کرده که اغلب بازیگران این فیلم بومی هستند اما از حضور تعدادی بازیگران حرفه‌ای هم استفاده خواهیم کرد.

اعتراض به یک جابجایی پیامکی

در سه ماه گذشته اخبار دیگری نیز از تولیدات دفاع مقدس در رسانه‌ها شنیده شد. اعتراض عبدالحسن برزیده به واگذاری ادامه ساخت سریال «دولت مخفی» به راما قویدل یکی از این موارد بود. این سریال دفاع مقدسی که در ماه‌های گذشته بارها اخبار توقف و تعطیلی آن شنیده شد، برای بخش‌های باقیمانده خود به سراغ راما قویدل می‌رود که این مساله با اعتراض برزیده کارگردان اول سریال می‌شود.

البته در خبرهای دیگر از این پروژه عنوان شده که برزیده به دلیل ساخت فیلم «مزار شریف» امکان حضور در ادامه تولید سریال «دولت مخفی» را نداشته است اما اعتراض برزیده به انتخاب یک کارگردان بدون اجازه و هماهنگی وی، به موضوع بحث برانگیزی تبدیل شده است. او در گفت‌وگویی اعلام کرده است: «متاسفانه بدون آنکه مدیران تلویزیون و گروه فیلم و سریال با من تماسی را داشته باشند و به نوعی به من خسته نباشید بگویند، ادامه کار را در کمل ناباوری به راما قویدل سپردند. البته قویدل هم برخلاف رسوم حرفه‌ای با من تماسی نداشتند تا به من بگویند که قرار است این کار را انجام دهند و تنها چند وقت بعد از طریق اس ام اس من به من اطلاع‌رسانی کردند».

ادامه تدوین فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» به کارگردانی جهانگیر الماسی نیز از دیگر اخبار سه ماه اخیر سینمای دفاع مقدس است. این فیلم را کیانوش عیاری تدوین می‌کند.

«محمد علی باشه آهنگر» نیز که امسال فیلم «ملکه» را بر پرده سینماها داشته، همچنان مشغول نگارش فیلم‌نامه «سرو زیر آب» با موضوع زندگی غواصان دفاع مقدس است. این فیلم که به نظر می‌رسد از آثار پُرهزینه سینمای دفاع مقدس خواهد بود، همچنان تهیه کننده‌ای ندارد و آهنگر قصد دارد پس از تکمیل فیلم‌نامه، برای ساخت آن با نهادهای دولتی وارد مذاکره شود./ایسنا

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••