اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ - ۱۱:۱۸
آیت‌الله مصباح‌یزدی:

کوتاهی در انتخاب اصلح خیانت است

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بر ضرورت دقت در انتخاب کاندیدای اصلح تاکید کرد و کوتاهی در این زمینه را خیانت دانست.

 کوتاهی در انتخاب اصلح خیانت است

به گزارش « سراج24 »، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در جمع دانشجویان دانشگاه‌های قم در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه امروز به برکت انقلاب اسلامی هیچ حائلی بین دانشگاه و حوزه وجود ندارد، اظهار داشت: هر دو شاخه یک درخت و دارای اهداف و آرمان‌های مشترک و حتی روش‌های مشترک هستند.

وی با اشاره به تلاش‌های بیگانگان در دوران ستمشاهی برای جدایی حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در آن زمان در صدر برنامه‌های بیگانگان در کشور حذف دین و حذف ارتباط بین حوزه و دانشگاه بود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: حوزه‌ را به گونه‌ای تضعیف کرده بودند که ساختمان بسیاری از حوزه‌ها و مدارس علمیه به انبار کالاهای بازاریان، بیمارستان و... تبدیل شده بود.

وی با اشاره به ممنوعیت پوشیدن لباس روحانیت در زمان طاغوت گفت: به حدی تبلیغات علیه روحانیت وجود داشت که بسیاری مردم رابطه خوبی با روحانیت نداشتند.

آیت‌الله مصباح‌ یزدی ارتباط امروز حوزه و دانشگاه را از برکات انقلاب دانست و یادآور شد: امیدواریم روز به روز این ارتباط بیشتر، قوی‌تر و در همه مراحل از آن برای پیشبرد آرمان‌های اسلامی انقلابی بهره‌گیری کنیم.

وی شهید مطهری را نخستین کسی دانست که سد بین حوزه و دانشگاه‌ را شکست و تصریح کرد: استاد مطهری که از اساتید جوان حوزه بود وقتی که احساس وظیفه کرد که با توجه به شبهاتی که در دانشگاه مطرح می‌شود حضورش در صحنه لازم است از قم به تهران رفت و به عنوان استاد به دانشگاه راه پیدا کرد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تلاش‌های افرادی همچون شهید مطهری، دکتر مفتح و دکتر باهنر را در ارتباط حوزه و دانشگاه موثر دانست و تاکید کرد: این تلاش‌ها در کنار دیگر عوامل تاثیر بسزایی در پیروزی انقلاب ایفا کردند.

وی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب دانشگاهیان حوزویان را دور افتاده و مرتجع و حوزویان دانشگاهیان را منحرف فکری می‌دانستند، خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب مسئله وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شد به معنای اینکه این دو نهاد با یکدیگر ارتباط و همکاری‌های مشترک داشته باشند.

آیت‌الله مصباح ‌یزدی با تاکید بر اینکه حوزه و دانشگاه باید برای پیشرفت جامعه تلاش و همکاری داشته باشند، اظهار داشت: در حوزه درس‌هایی است مطرح می‌شود که عینا در دانشگاه وجود ندارد و در دانشگاه نیز درس‌هایی است که عینا در حوزه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه جامعه به همه این علوم نیازمند است، گفت: تعامل بین این علوم می‌تواند به پیشرفت جامعه کمک کند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی تاکید کرد: بعد از انقلاب همکاری‌های حوزویان و دانشگاهیان تنها به مبادله اطلاعات علمی نبوده بلکه همکاری‌های جدی و موثر و سرنوشت‌سازی بین آنها انجام گرفته است.

وی در ادامه به نقش دکتر بهشتی در ارتباط بین حوزه و دانشگاه و همچنین پیروزی انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: دکتر بهشتی با نقش آفرینی در عرصه‌های سیاسی، اجرایی و مدیریتی نقش بیشتری از دیگران در پیروزی انقلاب داشتند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی بر ضرورت ارتباط بیشتر حوزه و دانشگاه تاکید کرد و ابراز داشت: باید برای دستیابی به اهداف اصلی انقلاب، دانشگاهیان و حوزویان راه‌های همکاری بیشتر و استفاده از دستاورد‌های یکدیگر را کشف کرده و از آن استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: چون انقلاب اسلامی با فکر و باور و ارزش‌ها سر و کار دارد و علوم حوزوی بیشتر در این زمینه کار کرده است به طور طبیعی خدمتی که حوزه به دانشگاه می‌تواند انجام ‌دهد این است بهره‌هایی که از منابع دینی برده را در اختیار دانشگاه قرار دهد و دانشگاه‌ هم بهره‌هایی که از علوم تجربی و شبه‌تجربی برده است را در اختیار حوزه قرار دهد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه مهمترین ‌رکن در زندگی اجتماعی فرهنگ انسان است، تصریح کرد: اگر باورها و ارزش‌های اسلامی را بپذیرید و در عمل تحقق ببخشید یک ماهیت اجتماعی پیدا می‌کند که متفاوت از جوامع امروز غربی است.

به گزارش فارس، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌ یزدی به شیوع رفتار ضد ارزش‌های انسانی از قبیل همجنس‌گرایی در فرهنگ غرب اشاره و اظهار کرد: ارزش‌ها و باورهای اسلامی در تضاد با این گونه رفتارها است و لذا بین فرهنگ اسلامی ما با فرهنگ غرب جدایی آشتی ناپذیری به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه با فرهنگ غرب بشریت به سوی اضمحلال پیش می‌رود، خاطرنشان کرد: با فرهنگ اسلامی انسانیت انسان رشد پیدا کرده و بعد انسانی و الهی ترقی پیدا می‌کند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در بخشی دیگری از سخنان خود تاکید کرد: یکی از ارزش‌هایی که در سایه انقلاب و تلاش‌های امام خمینی به عنوان ارزش‌های اسلامی برای ما برجسته شد اهتمام به مسایل اجتماعی است.

وی یادآور شد: قبل از انقلاب مردم متدین به این مسایل آشنایی نداشتند و شرکت در مسایل سیاسی و اجتماعی را ضد ارزش می‌دانستند و مردم دیگر نیز که علاقه به دین نداشتند، سرنوشتشان به دست مجموعه بیگانگان بود.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب یک نماینده مجلس باید تایید خود را از سفیر انگلیس یا آمریکا می‌گرفت، یادآور شد: در آن زمان سیاسی بودن یک انگ نامطلوب برای یک روحانی بود.

وی تصریح کرد: اگر امام و رهبر معظم انقلاب به عنوان بالاترین شخصیت‌های روحانی در مسائل اجتماعی بیانیه می‌دهند و سخنرانی می‌کنند و به عنوان یک وظیفه واجب مردم را ترغیب به شرکت در این امور می‌کنند از برکات انقلاب است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی تاکید کرد: امام خمینی از زمانی که نهضت را شروع کرد حق بزرگی بر ما به ویژه روحانیون دارد چرا که ما را با بخش عظیمی از اسلام آشنا کرد.

وی با اشاره به این فرموده امام خمینی مبنی بر اینکه حفظ نظام و دخالت در سرنوشت مسلمین از نماز واجب‌تر است، یادآور شد: امروز به برکت رهنمود‌های امام و فداکاری یاران ایشان به اینجا رسیده‌ایم که همانطور که نماز واجب است دخالت در سرنوشت جامعه از وظایف واجب است و اگر در اثر کوتاهی ما نقصی در جامعه به وجود آید در آن گناهان شرکت خواهیم بود.

آیت‌الله مصباح یزدی اظهار داشت: اگر بر اثر تنبلی یا به هر دلیل دیگری در انتخابات شرکت نکنیم یا به کسی که صلاحیت ندارد رأی دهیم؛ کسی که در رفتار یا اعتقاداتش اشتباه دارد که نمی‌تواند در ریاست جمهوریش یا عملش تاثیر‌گذار باشد مسئول هستیم.

وی توجه یا عدم توجه به مسائل فرهنگی، سازش یا عدم سازش با آمریکا، داشتن یا نداشتن روحیه مقاومت، عافیت‌طلبی یا داشتن روحیه جهادی را از مواردی دانست که باید در انتخاب کاندیدای اصلح به آن توجه داشت.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی یادآور شد: ما در برابر خدا، خلق خدا و مسلمانان مسئول هستیم زیرا ما امانت‌دار هستیم و باید اسلام را به آنها برسانیم و آنها را از ظلم نجات دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین کارهای امام این بود که روحیه بی‌تفاوتی را در جامعه تغییر داد، بر دقت در انتخاب اصلح تاکید کرد و اظهار داشت: اگر کوتاهی کردید و رئیس جمهوری آمد که صلاحیت نداشت و به دنبال تحقق آرمان‌های انقلاب نبود هر فساد و گناهی در جامعه به وجود بیاید شما در آن شریک هستید زیرا رأی دادن به این فرد به معنای مشارکت در تمام کارهایش است.

آیت‌الله مصباح یزدی همچنین بر احساس مسئولیت در انتخاب اصلح تاکید و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری است که هر چهار سال یک‌بار می‌توانیم با آراء خود مسئولیتمان را در قبال خدا، خلق خدا و شهدا ایفا کنیم و اگر کوتاهی کنیم به خدا، خون شهدا و جامعه خیانت کردیم.

وی با اشاره به اینکه هیچ کدام از ما نسبت به آینده افراد علم غیب نداریم، ابراز داشت: باید نسبت به گذشته افراد، وضعیت فکری، گرایش‌های سیاسی و انتصاب به گروه‌ها و احزاب افراد تحقیق کنیم و بر اساس اینها می‌توانیم قضاوت کنیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی یادآور شد: تکلیف ما این است که تحقیق کنیم؛ به فرمایش مقام معظم رهبری کلید سرنوشت 70 و چند میلیون مردم فداکار را به دست چه کسی می‌خواهیم بسپاریم.

وی با بیان اینکه رفاقت، همشهری‌گری، هم‌صنفی‌گری و... نمی‌تواند دلیل و حجت موجهی برای انتخاب افراد باشد، خاطرنشان کرد: باید در بین مجموع کسانی که احتمال قابل توجه دارد که رای می‌آورند کسی را انتخاب کنیم که مجموعا برای اسلام و نظام اسلامی و مردم مسلمان و مسلمانان دنیا نافع‌تر باشد.

به گزارش فارس، آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه باید کسی را انتخاب کنیم که باورش به اسلام و اهتمام به پیاده کردن ارزش‌های اسلامی بیشتر است، اظهار داشت: ارزش‌های اسلامی هم شامل اعتقادات، دین و ارزش‌های رفتاری مردم و فرهنگی می‌شود هم مسایل اقتصادی، سیاسی هم در داخل و هم در موضع‌گیری‌ها خارجی ما در برابر کشور‌های دیگر را در بر می‌گیرد.

وی در ادامه موضع‌گیری در برابر شیاطین عالم به ویژه آمریکا و اسرائیل را مهم دانست و گفت: اگر کسی بنایش بر سازش باشد یعنی از ابتدا اشتباه کردیم که این همه کشته و زخمی دادیم و با این همه مشکل روبه‌رو شدیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با تاکید بر اینکه با دشمنی که به خون ما تشنه است نمی‌توانیم سازش کنیم، یادآور شد: با وجود تحریم‌ها، پیشرفت‌های علمی و سیاسی زیادی پیدا کردیم و به کشوری موثر در معادلات جهانی تبدیل شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: امروز عزت اسلامی در سایه اسلام حاصل شده است اگر چه بر اثر تحریم‌ها گرانی‌ها را تحمل می‌کنیم اما این مشکلات طولی نمی‌کشند؛ باید چندی تحمیل کنیم تا به همه مشکلات پیروز شویم.

آیت‌الله مصباح یزدی انقلاب را بُعد بزرگی از اسلام دانست و گفت: کفر ستیزی، ظلم ستیزی، حفظ عزت اسلامی، ایستادگی روی پای خودمان، استقلال، حفظ ارزش‌های اسلامی در کشور و... عزت‌هایی است که اسلام به ما داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اگر ما با کسی مخالفت می‌کنیم با آن پدرکشتگی نداریم، ابراز داشت: اگر هم با کسی اختلاف سلیقه داریم به دلیل آن است که ما کسی را اصلح می‌دانیم و آنها یکی دیگر را، ما دعا می‌کنیم که آنها را نیز خدا به آنچه اصلح واقعی است آشنا کند و در نهایت آنچه به نفع اسلام است تحقق پیدا کند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه خدا را شکر می‌کنیم که به ما معرفتی داد که در حیرت نماندیم، تصریح کرد: البته با کسانی که بخواهند با اسلام مخالفت کنند با تمام وجود دشمن هستیم.

وی دشمن‌ستیزی را از ویژگی‌های کاندیدای ریاست جمهوری عنوان کرد و افزود: کاندیداها نباید اهل معامله و داد و ستد و سازش باشند البته مسائل دیپلماسی به کنار چون دیپلماسی مسائل ظاهری است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه بر سر مصالح معامله نمی‌کنیم، ابراز داشت: آن چیزی‌هایی که امام و رهبری برای اسلام به ما یاد دادند بر سر چشم، همه کسانی که اینها را داشته باشند دوستشان داریم منتها خدا به ما دستور داده است در بین آن کسانی که صلاح هستند بگردیم و اصلح را انتخاب کنیم.

وی یادآور شد: اگر بین این دوستان ما اختلافی است بر سر همین مسائل است، ما تصور می‌کنیم کسی اصلح است و ممکن است افراد دیگر فرد دیگری را اصلح بدانند ولی به هر حال تکلیف از ما برداشته نمی‌شود و تا روزی که می‌خواهیم رای را در صندوق بریزیم تلاش کنیم تا اصلح را انتخاب کنیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه باید نقاط قوت و ضعف را با هم در نظر بگیریم افزود: باید ببینیم که چه کسی اسلام جامع را در همه ابعاد بهتر می‌تواند بیاورد.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••