اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۳:۳۵
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۵۵
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۰۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۶:۳۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۵۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۲/۱۰/۱۸ - ۱۱:۰۵
کنعانی:

تروریسم یک خطر فراگیر برای تمامی کشورها است

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به حادثه تروریستی در کرمان گفت: این اقدام تروریستی نشان داد که تروریسم یک خطر فراگیر برای تمامی کشورها و صلح و امنیت بین‌المللی است.

تروریسم یک خطر فراگیر برای تمامی کشورها است

به گزارش سراج24؛ ناصر کنعانی در ابتدای نشست خبری روز دوشنبه خود با محکومیت انفجار تروریستی کرمان گفت: این اقدام بزدلانه تروریستی را به شدیدترین وجه محکوم می‌کنیم.

قدردانی از همدردی‌های بین‌المللی با ایران

وی با بیان این که در این حادثه تروریستی علاوه بر شهروندان ایرانی، تعدادی از شهروندان افغانستانی نیز کشته و مجروح شدند، گفت: این اقدام تروریستی با موج گسترده‌ای از محکومیت منطقه‌ای و بین‌المللی در سطوح مختلف روبرو و با دولت و ملت ایران ابراز همدردی شد.

وی گفت: من لازم می‌دانم از این همدردی‌ها تشکر و قدردارنی کنم.

تروریسم یک خطر فراگیر برای تمامی کشورها است

کنعانی افزود: این اقدام تروریستی نشان داد که تروریسم یک خطر فراگیر برای تمامی کشورها و برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای اخیر وزیر خارجه با وزیران امور خارجه برخی از کشورهای غربی از جمله وزیر امورخارجه فرانسه گفت: در این گفت‌وگوها  براین موضوع تاکید شد که تروریسم خوب و بد نداریم.

کنعانی همچنین با بیان این که در گفت‌وگوی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و فرانسه، طرف فرانسوی انفجار تروریستی کرمان را محکوم کرد، گفت: در این گفت‌وگو در مورد روابط دو جانبه و همچنین موضوع فلسطین نیز گفت‌وگو و رایزنی شد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا در مورد مطالبه ایران از کشورهای همسایه در بحث مسائل امنیتی با توجه به انفجار تروریستی کرمان و نقش اتباع برخی از کشورهای منطقه در این اقدام تروریستی گفت: داعش  یک پدیده شوم ساخته شده سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای غیر منطقه است و حتی برخی از این کشورهای غربی بعضاً نقش مستقیم خود را در ایجاد این پدیده شوم اعلام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته شاهد اقدامات تروریستی این گروه تروریستی بودیم و بیشتر از همه کشورها و ملت‌های منطقه قربانی این پدیده شوم و ساخته شده توسط کشورهای غیر منطقه‌ای بوده‌اند، گفت: دستگاه دیپلماسی همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای پیگیری و انجام مشورت‌های لازم در این زمینه استفاده کرده است ولی بخشی از ابعاد این قضیه نیازمند همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی بین کشورهای منطقه است.

ارتباطات و تعامل خوب و نزدیکی بین سرویس‌های اطلاعاتی ایران و کشورهای منطقه وجود دارد

کنعانی با بیان این که دستگاه دیپلماسی همواره مشوق همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی بین کشورهای منطقه هست، گفت: خوشبختانه همکاری‌های خوبی بین ساز و کارهای امنیتی و اطلاعاتی ایران و کشورهای منطقه وجود دارد و اگر این همکاری‌ها نبود ممکن بود ما شاهد اقدامات تروریستی بیشتری در منطقه باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این ارتباط تصریح کرد: مبارزه  با پدیده شوم تروریسم، نیازمند استفاده مکمل از ظرفیت‌های امنیتی و اطلاعاتی کشورهای منطقه است و خوشبختانه ارتباطات و تعامل خوب و نزدیکی بین سرویس‌های اطلاعاتی ایران و کشورهای منطقه و برخی از کشورهای خارج از منطقه وجود دارد و امیدواریم در سایه این تلاش‌ها، شاهد کاهش هر چه  بیشتر این اقدامات تروریستی در منطقه باشیم.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد سفر اخیر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه و برخی از اظهار نظرها از سوی مقامات آمریکایی در ارتباط با حل بحران اراضی اشغالی ادامه داد: ملت‌های دنیا، این تناقض آشکار در رفتار مقامات آمریکا را می‌بینند که از یک سو صحبت از جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه می‌کنند و از سوی دیگر  به صورت عملی به دنبال گسترش بی‌ثباتی در منطقه هستند.

شاهد اقدامات موثر از سوی آمریکا برای حل بحران در غزه نیستیم

وی ادامه داد: در حوزه عمل به رغم مواضع رسانه‌ای از سوی مقامات آمریکایی‌، ما شاهد اقدامات موثر از سوی آمریکا برای حل این بحران نیستیم.

کنعانی افزود: اگر آنها واقعا به دنبال حل این بحران هستند ، دست از حمایت گسترده خود از رژیم صهیونسیتی بردارند و  به ریشه بحران توجه کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که حدود سه هفته پیش همتای روسی شما از توافق ایران و روسیه بر متن توافق جامع همکاری بلند مدت ایران و روسیه خبر داد، اکنون وضعیت این توافق چگونه است؟ گفت: در ارتباط با این سند گفت‌وگوها، رایزنی‌ها و تبادل نظر کارشناسی میان جهات و تیم‌های دو کشور در حال انجام است.

تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

وی افزود: تدوین این سند گام‌های نهایی خود را طی می‌کند و هر زمان که به نتیجه و  سرانجام برسد در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود.

نقش رژیم صهیونیستی در حمایت از داعش

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی  با بیان اینکه قرائن و شواهد زیادی در مورد نقش رژیم صهیونیستی در حمایت از داعش وجود دارد، گفت: ما می‌دانیم که در سال‌های گذشته بخشی از مجروحان داعش در جغرافیای اراضی اشغالی درمان شده‌اند و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز از  این افراد در بیمارستان‌های اراضی اشغالی عیادت کرده است.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد گفت‌وگوی تلفنی اخیر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حسین امیرعبداللهیان و این که آیا در این گفت‌وگوی تلفنی در مورد مذاکرات برجامی نیز صحبت شد، گفت: گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا در سطوح مختلف به صورت تلفنی و غیر تلفنی انجام می‌شود و در این گفت‌وگوی اخیر عملیات تروریستی کرمان را محکوم کردند.
وی ادامه داد: این گفت‌وگوهای تلفنی فرصتی است که در مورد موضوعات مورد اهتمام نیز صحبت کنیم. در گفت‌وگوی تلفنی اخیر نیز موضوعات مورد اهتمام دو طرف، مورد رایزنی و توجه قرار گرفت.

مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست

سخنگوی وزارت خارجه  امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در مورد اهداف سفر بورل به عربستان و این که گفته می‌شود یکی از اهداف این سفر تحولات اخیر در دریای سرخ و اقدامات یمنی‌ها در این دریا است، تصریح کرد: در  جریان اهداف سفر بورل به عربستان نیستم ولی در مورد دریای سرخ باید بگویم مسئله دریای سرخ معلول است و علت نیست.

وی افزود: علت در اشغالگری و جنگی است که از سوی صهیونیست‌ها با حمایت  آمریکایی‌ها و طرف‌های دیگر غربی علیه مردم غزه در حال انجام است .

کنعانی ادامه داد: این جنگ ظالمانه، پیامدهایی را در منطقه داشته است و در صورت استمرار این پیامدها ادامه پیدا می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: طرف‌های غربی نمی‌توانند بر روی اقدامات و حمایت‌های ملت‌ها، دولت‌ها و گروه‌های مقاومت در منطقه از  فلسطین تمرکز کنند و آن را نقض ثبات در منطقه بدانند و از دیگر سو به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی بی‌توجه باشند و حمایت‌های آمریکا از جنایت‌های این رژیم ادامه داشته باشد.

کنعانی تاکید کرد: اوضاع در  منطقه و دریای سرخ معلول شرایطی است که در منطقه به وجود آمده است و اگر آنها می‌خواهند ثبات در منطقه ایجاد شود باید جلوی تجاوزات رژیم صهیونیستی را بگیرند  و به ریشه بحران توجه کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با برخی از اعتراضات در اراضی اشغالی علیه کابینه رژیم صهیونیستی و اختلافات موجود در کابینه این رژیم گفت: این اعتراضات بخشی از بحران‌های متراکم و چند لایه موجود در رژیم صهیونیستی و اراضی اشغالی قبل از عملیات طوفان‌الاقصی نیز شاهد این تجمعات اعتراض‌آمیز بودیم و هر چه که می‌گذرد اختلاف نظرهای داخلی در جریان‌های سیاسی نامشروع رژیم صهیونیستی عمیق‌تر می‌شود و همانطور که گفتم این اختلافات چند لایه در گذشته نیز وجود داشته و اکنون عمیق‌تر شده است.

نیروهای اطلاعاتی ایران از توان بالا برای تامین امنیت کشور در میان موج بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه برخوردار هستند

وی همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود در پاسخ به سوال یک رسانه چینی مبنی بر اینکه ایران چگونه می‌خواهد جواب اقدامات تروریستی اخیر را بدهد و چقدر ضرورت دارد که در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی در این ارتباط بین کشورها رایزنی و گفت‌وگو شود؟ تصریح کرد: در طول سالیان گذشته ایران در معرض تهدیدات گروه‌های مختلف تروریستی بوده است که گروه‌های تروریستی ظاهرا ماهیت ایرانی داشتند مانند فرقه منافقین و یا گروه‌های تروریستی که جنبه فراسرزمینی داشتند و توسط کشورهای خارج از منطقه ساخته شدند تا امنیت و ثبات در منطقه را تحت تاثیر اقدامات تروریستی خود قرار دهند.

کنعانی ادامه داد: خوشبختانه نیروهای اطلاعاتی ایران نشان داده‌اند که از توان بالای حرفه‌ای و توانمندی اطلاعاتی خوبی برای تامین امنیت کشور در میان موج بی ثباتی و ناامنی در منطقه برخوردار هستند.

وی افزود: بخش دیگری از مسائل امنیت جنبه فراگیر و منطقه‌ای دارد و نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای است؛ چرا که موضوع امنیت یک موضوع منسجم است که باید در چارچوب همکاری‌های دو جانبه و یا چند جانبه تامین شود.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: میان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایران با شرکای منطقه‌ای و غیر منطقه‌ای‌شان همکاری و تبادل نظر سازنده‌ای وجود دارد و درواقع ایران تلاش دارد که از این ظرفیت‌ها و همکاری‌ها به نحو مناسب برای تامین امنیت ملی و تامین امنیت در منطقه استفاده کند.

رژیم صهیونیستی به دنبال توسعه جنگ در منطقه و تبدیل آن به جنگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است

سخنگوی  وزارت خارجه در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی درباره تحلیل برخی از تحلیلگران مبنی بر تلاش نتانیاهو برای انداختن آمریکا در تله و درگیر کردن آمریکا با ایران با انجام برخی از اقدامات ایذایی و تروریستی علیه ایران اظهار کرد: رژیم صهیونیستی به دنبال توسعه جنگ در منطقه و تبدیل آن به جنگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.


 وی افزود: این رژیم ماهیت و  استقرار خود را در جنگ و ناامنی در منطقه دیده و بر ادامه این  رویکرد استمرار و مداومت دارد.

توافقنامه همکاری سایبری بین ایران و روسیه چیز عجیبی نیست

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال یک رسانه آمریکایی درباره  تصویب توافق‌نامه همکاری سایبری بین ایران و روسیه توسط مجلس شورای اسلامی گفت: همان طور که در جلسه قبل توضیح دادم ، سند امضا شده در چارچوب همکاری‌های متنوع ایران با روسیه در موضوعات تامین کننده منافع مشترک دو کشور و ملت است.

وی ادامه داد: این توافقنامه یک چیز عجیبی نیست و علیه طرف مشخصی هم نیست و در چارچوب اسناد همکاری مشترکی است که بین دو کشور مذاکره، توافق و امضا شده است.

کنعانی تاکید کرد: این همکاری‌ها تامین کننده منافع دو کشور خواهد بود.

استفاده ابزاری برخی کشورها از موضوع هواپیمای اوکراینی برای اعمال فشار سیاسی به ایران را نمی‌پذیریم

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با فرا رسیدن چهارمین سالگرد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی و اینکه برخی از خانواده‌های کشته شدگان در این سانحه به همراه برخی از کشورها از جمله کانادا به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرده‌اند، گفت: ما بار دیگر با خانواده‌های قربانیان این حادثه دلخراش ابراز همدردی می‌کنیم.

وی افزود: ما در چارچوب قوانین و مقررات ملی و در چارچوب قوانین و مقررات شناخته شده بین‌المللی و جهانی حداکثر تلاش خود را انجام دادیم تا بتوانیم بخشی از آلام مربوط به قربانیان این حادثه دلخراش را جبران کنیم. ایران در این خصوص از ابتدا مسئولانه عمل کرده و حداکثر تلاش خود را برای پایبندی به چارچوب‌های بین‌المللی انجام داده است و به این تلاش ادامه می دهد.

وی گفت: استفاده ابزاری برخی کشورها از این موضوع برای اعمال فشار سیاسی به ایران را نمی‌پذیریم و سیاسی کردن این موضوع را رد می‌کنیم.

نقش آمریکا در منطقه مداخله‌جویانه و بی‌ثبات‌کننده است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر پیشنهاد آمریکا به ایران برای حل و فصل موضوعات منطقه‌ای و اظهارات منتسب به سفیر ایران در دمشق در این باره گفت: در جریان این اظهارات نیستم.

وی تاکید کرد: مسائل منطقه متعلق به ملت‌ها و کشورهای منطقه است. نقش آمریکا در منطقه مداخله‌جویانه و بی‌ثبات‌کننده است و بزرگترین کمکی که دولت آمریکا می‌تواند انجام دهد این است که از انجام مداخلات غیر سازنده در امور منطقه خودداری کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات مطرح شده از سوی وزیر خارجه آمریکا در ارتباط با احتمال گسترش جنگ در منطقه گفت: اگر از ادامه جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین پیشگیری نشود ابعاد و دامنه‌های جنگ گسترش می‌یابد و پیش از این ما در این زمینه هشدار داده‌ایم و کشف جدیدی را این مقام آمریکایی در این زمینه صورت نداده است.

حامی استفاده از ساز و کارهای بین‌المللی برای تعقیب و پیگرد مقامات رژیم صهیونیستی هستیم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اقدام آفریقای جنوبی مبنی بر شکایت از مقامات رژیم صهیونیستی بخاطر انجام جنایت‌های جنگی به دیوان بین‌المللی دادگستری اظهار کرد: همانطور که پیش از این نیز گفته‌ایم ما حامی استفاده از ساز و کارهای بین‌المللی برای تعقیب و پیگرد مقامات رژیم صهیونیستی و اعمال نرم‌های بین‌المللی برای این رژیم غاصب برای جنایت‌های جنگی و نسل‌کشی که در غزه و علیه مردم فلسطین انجام داده است هستیم و از اقدام صورت گرفته حمایت می‌کنیم.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مطرح شدن برخی از طرح‌ها در مورد آینده غزه و فلسطین بعد از جنگ تاکید کرد: این مردم فلسطین هستند که باید برای آینده خود تصمیم بگیرند و هیچ طرحی نباید از خارج از فلسطین به ملت فلسطین تحمیل شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با این موضوع با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با توجه به جنایت‌هایی که انجام داده یک افتضاح بین‌المللی را برای خود رقم زده است. چنانچه مدعیان دروغین حقوق بشر نیز نمی‌توانند از اقدامات این رژیم حمایت کنند، گفت: ملت فلسطین نشان داده که در طول ۷۵ سال گذشته اشغالگری را به رسمیت نشناخته و می‌تواند بدون اتکا به هیچ طرف خارجی در برابر اشغالگران که تا بن دندان مسلح هستند ایستادگی کند.

وی با اشاره به مقاومت فلسطین در طول ۹۰ روز گذشته در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی گفت: ملت فلسطین نشان داده که خودشان می‌توانند خودشان را اداره کنند و در حوزه سیاسی در ادامه امور توانمند هستند و آنها هستند که باید آینده فلسطین را رقم بزنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••