اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۳:۳۵
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۵۵
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۰۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۶:۳۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۵۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۲/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰
فرماندار تهران خبر داد

بهره‌برداری از شبکه آب اضطراری پایتخت تا ۱۴۰۳

فرماندار تهران با اشاره به بهره برداری از ۱۰۱ پروژه با اعتبار ۴۲۸۵ میلیارد تومان در بخش شهری شهرستان تهران برای هفته دولت از تکمیل رینگ قمر بنی هاشم در سال آینده برای تثبیت شبکه آبرسانی شهر تهران خبر داد.

بهره‌برداری از شبکه آب اضطراری پایتخت تا ۱۴۰۳

به گزارش سراج24؛ احمد قیومی در نشست خبری روز چهارشنبه ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، گفت: همانند سال‌های گذشته در هفته دولت طرح‌ها و پروژه‌هایی به بهره برداری می‌رسد و تعدادی پروژه نیز کلنگ زنی می‌شود. بر همین اساس در تهران نیز بالغ بر ۱۰۱ پروژه با اعتبار ۴۲۸۵ میلیارد تومان تعریف شده بود که این تعداد پروژه‌های بخش شهری و ۹۹ پروژه نیز با اعتبار ۶۳۶ میلیارد تومان در بخش روستایی بهره برداری و کلنگ زنی آن انجام شد.

اشتغالزایی ۴۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در تهران با بهره برداری از پروژهای ویژه هفته دولت 

وی افزود: با بهره برداری از پروژهای ویژه هفته دولت در سطح شهرستان تهران اشتغالزایی ۴۵۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم شده است. توجه ویژه در بهره برداری و کلنگ زنی پروژه‌ها به نقاط کمتر توسعه یافته در تهران بوده است. تهران با وجود پایتخت بودن کشور برعکس تصوری که وجود دارد در برخی آیتم‌ها دچار کمبود است و حتی فقر مطلق را نیز شاهد است. مثلا برخی روستاهای اطراف تهران به دلیل اینکه در حومه تهران قرار دارند توسعه زیرساخت‌های آنها به درستی انجام نشده است.

به گفته فرماندار تهران، برابر قانون، روستاها در اطراف شهرها اگر به عددی از جمعیت یعنی معادل ۳۵۰۰ نفر برسند، امکان تبدیل شدن به شهر دارند اما در تهران این کار انجام نمی‌شود. چرا که ایجاد شهرهای مختلف در کنار تهران به دلایل مختلفی همچون ایجاد ارزش افزوده باید کنترل شود؛ اما این امر باعث نشده از روستاها غافل شویم و برای توسعه زیرساخت‌ها در آنها برنامه داریم. بی تردید روستاها در اطراف تهران کار تنفسی را برای تهران بر عهده دارند و به لحاظ زیستی محیطی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. لذا نگهداری و حفظ آنها در اولویت قرار می‌گیرد.

اختصاص اعتبارات خاص به روستاها در دولت سیزدهم 

وی افزود: در دولت سیزدهم اعتبارات خاصی برای این روستاها در نظر گرفته شده است که پس از انقلاب این اعتبارات بی نظیر بوده است.

فرماندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح بهره برداری از پروژه‌های ویژه هفته دولت به اجرای ۳۷ پروژه آبرسانی و فاضلاب و همچنین نصب ۲۵ مخزن ذخیره اضطراری آب برای شرایط بحرانی اشاره کرد و افزود: خط لوله ویژه به طول ۱۷۰ کیلومتر موسوم به رینگ قمر بنی هاشم که دور تا دور تهران را فرا می‌گیرد برای اشتراک گذاری منابع آبی شرق، غرب، شمال و جنوب تهران در نظر گرفته شده تا اگر بحرانی در هر یک از این محدوده‌های تهران ایجاد شد امکان انتقال آب را به آن محدوده داشته باشیم. این پروژه نیز تا سال آینده به بهره برداری می‌رسد که قطعا همه این اقدامات برای کنترل بحران آب در شهر تهران موثر خواهد بود. همچنین اصلاح و بازسازی شبکه و انشعابات آب در سطح شهرستان تهران نیز به صورت جدی مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: در حوزه صرفه جویی آب و انرژی اولین کسانی که لبیک می‌گویند برای مصرف بهینه، مردم هستند ولی یکی از مواردی که موجب هدر رفت آب می‌شود فرسودگی شبکه است که بازسازی شبکه با هدف جلوگیری از هدر رفت در دستور کار قرار گرفته است.

فضاهای آموزشی تهران جزو فقیرترین فضاهای آموزشی کشور است

بهره‌برداری از ۱۷ پروژه گردشگری در تهران 

قیومی با اشاره به اینکه ظرفیت گردشگری بالایی در تهران وجود دارد، اظهار کرد: با هدف ارتقاء اقتصاد شهری و روستایی در اطراف تهران قطعا بهره گیری از ظرفیت‌های گردشگری بسیار موثر است. بر همین اساس ۱۷ پروژه در حوزه گردشگری به بهره برداری رسید. همچنین شش پروژه مربوط به حوزه آموزشی بود. فضاهای آموزشی تهران جزو فقیرترین فضاهای آموزشی کشور است. چرا که بسیاری از این فضاها متعلق به سیستم آموزشی نیست.

نبود زمین جایگزین اجازه نوسازی بافت فرسوده آموزشی را نمی دهد

فرماندار تهران با تأکید بر اینکه نبود زمین جایگزین اجازه نوسازی بافت فرسوده آموزشی را نمی دهد، اما با تمام سختی‌ها به سمت جبران کمبودها حرکت کرده‌ایم، ادامه داد: نزدیک به ۸۰ مرکز در شهر تهران به عنوان مراکز آموزشی صاحب سند مالکیت نبودند. لذا نوسازی آنها نیز با مشکل مواجه شده بود که با هماهنگی فرمانداری این معضل چند ساله حل و این مراکز تعیین تکلیف شدند که این اقدام باعث می‌شود تا به زودی این مدارس نوسازی شوند. البته فضاهای ورزشی نیز مشابه همین موضوع است و با توجه به کمیاب بودن زمین در تهران مشکل نوسازی و ایجاد فضاهای ورزشی نیز وجود دارد. بی تردید حضور مردم در این حوزه‌ها بسیار ارزشمند خواهد بود.

امسال به هیچ وجه قطعی برق محسوس نداشتیم

وی ادامه داد: افتتاح و کلنگ زنی ۱۱ پروژه در حوزه پایداری و افزایش ظرفیت برق تهران نیز در هفته دولت انجام شد. بی تردید با تدبیری که برای سال جاری در نظر گرفته شد در تابستان امسال به هیچ وجه قطعی برق محسوس نداشتیم. در حالیکه شرایط هوا بسیار گرمتر از سال گذشته بود. افتتاح و کلنگ زنی پروژه احداث و بازسازی خطوط ریلی و همچنین احداث ساختمان سلامت نیز در هفته دولت سال جاری انجام شد. ایستگاه راه آهن مرکزی در میدان راه آهن تهران که به کل کشور خدمات می‌دهد هم با توجه به اهمیتی که در سیستم حمل و نقلی کشور دارد و به آب‌های جنوبی کشور متصل می‌شود بطور جدی مد نظر قرار گرفته است. سه پروژه اصلاح و ایمنی سازی محورها و راه‌های تهران نیز در این هفته انجام شد.

ساختمان‌های چند منظوره در اطراف تهران کمبود فضای آموزشی، سلامت و ورزش را جبران می‌کند

فرماندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه ساختمان‌های چند منظوره در اطراف تهران به توسعه زیرساخت‌ها کمک می‌کند و کمبود فضای آموزشی، سلامت و ورزش را جبران می‌کند، ادامه داد: این ساختمان‌ها حتی می‌توانند مدیریت بحران روستا را نیز تحت پوشش قرار دهند. امسال برای اولین بار برای روستای سولقان تجهیزاتی همچون بیل مکانیکی و لودر خریداری شد تا در هنگام بروز حوادث با این تجهیزات علاوه بر ارائه خدمات به روستاهای سولقان روستاهای اطراف را نیز تحت پوشش قرار دهد. در مجموع به دنبال توجه ویژه به اقتصاد روستاهای اطراف تهران هستیم.

اقدامات جدید فرمانداری تهران برای مرتضی گرد 

وی با اشاره به تصویب طرح‌های هادی روستاهای اطراف تهران گفت: اگر روستایی صاحب طرح هادی شود کمک می‌کند مجموعه قوانینی بر آن اعمال شود که هم نظم بخشی در حوزه ساخت و سازها را فراهم می‌کند و هم تامین زیرساخت‌ها برای آن روستا را امکانپذیر می‌کند. در مرتضی گرد حدود ۱۵ سال اتفاقاتی رخ داد که باعث شده همیشه از آنجا به عنوان محدوده‌ای یاد شود که زیرساخت‌های لازم را ندارد، اما امسال سرانه‌های مختلفی در آنجا ایجاد شد. به شکلی که برای بالا بردن امنیت فرماندهی انتظامی برای آنجا دیده شد و احداث ساختمان آن نیز کلنگ زنی شد تا ساختمان در زمینی به مساحت ۴۳۰۰ متر مربع با هدف افزایش امنیت این منطقه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در محدوده مرتضی گرد بوستان یک هکتاری در نظر گرفته شده است که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، اظهار کرد: همچنین دو مدرسه احداث شده و دو زمین دیگر نیز برای احداث مدرسه اختصاص پیدا کرده است. البته اعتبار ساخت مدارس در حوزه نوسازی مدارس در نظر گرفته شده است. به این ترتیب تلاش کردیم محدوده مرتضی گرد تثبیت شود و اتفاقات خوبی برای شهروندان این محدوده روی دهد.

حفاظت می‌کنیم تا دوباره ساخت و سازهای غیر مجاز در تهران انجام نشود

به گفته قیومی، مرتضی گرد یکی از روستاهای رسمی تهران است. ما در این محدوده توسعه فضاهای لازم شهروندان را انجام می‌دهیم، ولی به شدت حفاظت می‌کنیم که دوباره توسعه‌های غیر رسمی و ساخت و سازهای غیر مجاز انجام نشود.

وی تاکید کرد: ما با پدیده‌هایی مواجه هستیم که از گذشته به ما ارث رسیده، لذا آنچه که ایجاد شده را باید سازمان دهی کنیم. قطعا منابع طبیعی در اطراف تهران باید حفظ شود و حریم تهران حفظ شود. بحث محیط زیست باید مورد توجه قرار گیرد و به شدت از آن حفاظت شود.

آمارهای پیش ثبت نامی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران

فرماندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: تهران حوزه انتخابیه‌ای متشکل از تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و اقلیت‌های دینی را شامل می‌شود. ری و شمیرانات فرمانداری مجزا دارند اما در انتخابات در یک حوزه انتخابیه قرار می‌گیرند.

وی افزود: برای داوطلبین دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برابر تغییر قوانین پیش ثبت نامی در نظر گرفته شد که در حوزه انتخابیه تهران مجموعا ۱۱ هزار و ۲۸۰ نفر پیش ثبت نام را انجام دادند که این اقدام برای گرفتن ۳۰ صندلی مجلس انجام می‌شود. از این تعداد ۲۰۶۳ نفر زن بودند و مابقی آقایان بودند. در اقلیت‌های دینی نیز در پیش ثبت نام ۱۱ نفر از زرتشتیان، هفت نفر از کلیمیان، ۱۱ نفر از مسیحیان ارامنه شمال تهران و پنج نفر از مسیحیان آشوری ثبت نام کردند.

قیومی ادامه داد: در ترکیب سنی این دوره نیز افراد بین ۳۰ تا ۳۵ سال ۱۱۴۹ نفر، ۳۵ تا ۴۰ سال ۲۲۰۵ نفر، ۴۰ تا ۴۵ سال ۲۴۹۷ نفر که بیشترین ثبت نامی‌ها در این بازه سنی بوده، ۴۵ تا ۵۰ سال ۱۸۰۳ نفر، ۵۰ تا ۵۵ سال ۱۵۲۴ نفر، ۵۰ تا ۶۰ سال ۱۱۵۰ نفر، ۶۰ تا ۶۵ سال ۶۰۰ نفر و ۶۵ تا ۷۰ سال ۲۶۹ نفر و ۷۰ تا ۷۵ سال ۱۰۳ نفر ثبت نام کردند. همچنین در ترکیب تحصیلی ثبت نام کنندگان نیز کاردانی ۹۴ نفر، کارشناسی ۱۰۶۲ نفر، کارشناسی ارشد ۷۷۴۰ نفر که بیشترین ثبت نامی‌ها در همین مقطع تحصیلی بوده، در مقطع دکتری تخصصی ۲۱۲۶ نفر و ۲۵۸ نفر نیز با تحصیلات حوزوی ثبت نام کردند.

وی گفت: در دوره‌های قبل حداکثر ۲۰۰۰ نفر ثبت نامی داشتیم که در این دوره با رشد شش برابری در ثبت نام‌ها مواجهیم که شاید علت آن تبدیل ثبت نام حضوری به پیش ثبت نام الکترونیک باشد و احتمال دارد در ثبت نام حضوری مرحله بعد برخی از این افراد مراجعه‌ای نداشته باشند. قطعا بعد از ثبت نام به صورت قطعی، روند تعیین صلاحیت‌ها طبق قانون همانند روال قبل پیش خواهد رفت.

قیومی در پاسخ به سوالی در خصوص تعیین تکلیف حریم شهرها در تهران، تأکید کرد: برخی رشدهایی که اتفاق افتاده در شهرهای کناری تهران همانند قدس و اسلامشهر بوده، شهرها یک محدوده قانونی و یک حریم‌ دارند که حریم‌ها برای توسعه‌های بعدی در نظر گرفته می‌شود. برخی شهرها در تهران در مدت کوتاه به صورت گسترده توسعه داشتند و در این میان از ظرفیت حریم استفاده کردند. در حوزه تقسیمات کشوری حریم شهرها به صورت دقیق مشخص است.

وی اظهار کرد: شهر تهران به دلیل وسعت و فضای متفاوت شهری بر اساس طرح جامع که البته تصویب رسمی هم نشده، در بخش حریم تعارضاتی دارد که نیاز به بازنگری این طرح را ضروری می‌کند. مسئولیت خطوط شهری و حریم‌ها با وزارت کشور و معاونت سیاسی است. شهرداری تهران نیز ذیل تقسیمات کشوری باید به حریم نگاه ویژه داشته باشد.

قانونی وجود دارد که اجازه گسترش به شهر تهران را نمی‌دهد

قیومی با اشاره به اینکه قانونی وجود دارد که اجازه گسترش به شهر تهران را نمی‌دهد، یادآور شد: اجازه رشد به شهر تهران داده نمی‌شود و توسعه در شهرهای جدید پرند، پردیس و ... انجام خواهد شد و در این مورد تقسیمات کشوری به صورت دقیق مشخص است. بی تردید ملاک تقسیمات کشوری از سوی وزارت کشور روشن شده است.

در تهران مشکلی از حیث حضور اتباع نداریم

فرماندار تهران در خصوص حضور اتباع در سطح شهرستان تهران نیز گفت: حضور مهمانان در کشور و شهر تهران به صورت قانونی یا غیر قانونی وقتی در کشور همسایه فضای التهابی رخ می‌دهد کشورهای اطراف متاثر می‌شوند و مهاجرینی وارد کشورهای اطراف می‌شوند. امروز بخشی از اتباع کشور افغانستان به صورت قانونی در کشور ما زندگی می‌کنند و برخی مدارک ندارند و قانونی حضور پیدا نکرده‌اند. بیشتر اتباع نیز در کشور و شهر تهران از کشور افغانستان هستند اما آن دسته از اتباع که در تهران حضور دارند بررسی و کنترل دقیقی روی آنها وجود دارد. در مجموع تمام اتباع موجود در کشور و تهران کاملا تحت کنترل هستند و رصد امنیتی وجود دارد. لذا در تهران هیچ مشکلی از حیث حضور اتباع نداریم.

برخورد قانونی با بی قانونی در حوزه  حجاب در هر یک از اماکن سطح شهرستان تهران 

قیومی در خصوص موضوع عفاف و حجاب در سطح شهرستان تهران نیز گفت: در فرمانداری تهران ستاد و حوزه مخصوص به عفاف و حجاب وجود دارد و هر آنچه که از سوی وزارت کشور ابلاغ می‌شود بطور جد پیگیری می‌کنیم. موضوعات مختلف در این ستاد از ابعاد گوناگون با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیربط بررسی و پیگیری می‌شود. دستگاه‌های زیادی در این امر متولی هستند که باید توجه ویژه‌ای به این عرصه داشته باشند.

فرماندار تهران ادامه داد: موضوع حجاب از نظر ما یک مسئله فرهنگی است و باید با این نگاه به پیش برویم. قانون برای حجاب نوشته شده و همه افراد ملزم به رعایت آن هستند. پاساژها و اماکن نیز در اتحادیه‌های خود این قوانین را مطالعه کرده و ملزم به رعایت آن هستند. قطعا اگر بی قانونی در هر یک از اماکن سطح شهرستان رخ دهد طبق قوانین برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز در سطح شهرستان تهران نیز گفت: شهرداری تهران در دو سال اخیر در حوزه‌هایی در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز قدرتمند عمل کرده و تلاش کرده که این ساخت و سازها شکل نگیرد. البته به صورت کلی اشتباهاتی نیز وجود داشته، در داخل شهر تهران و در محدوده خلازیر ساختمان‌های مرتفعی ساخته شده‌اند که بعضا با بتن ساخته شده که ساخت این بناها زمان زیادی را می‌برد. در همین جا جای سوال وجود دارد. قطعا سهل انگاری‌هایی رخ داده است اما قوانین در طول زمان تغییر کرده و فردی که دست به ساخت و ساز غیر مجاز می‌زند از مجرم به متخلف تغییر کرده که همین امر باعث شده روند رسیدگی زمانبر شود و در همین فاصله ساخت و سازهای غیر مجاز شکل بگیرد.

سازمان نظام مهندسی کشور حضور جدی در تخریب‌های ساخت و ساز غیر مجاز داشته باشد

به گفته قیومی، در موضوع تخریب‌ها نظر ما این است که سازمان نظام مهندسی کشور در مواردی که حکم قضایی به تخریب داده می‌شود باید مسئولیت قبول کند و حضور جدی در تخریب‌ها داشته باشد و شهرداری نیز باید از این ظرفیت خوب مهندسی موجود در کشور بهره بگیرد. قطعا با این روند مشکلات حل و فصل می‌شود و دیگر شاهد بروز چنین اتفاقات تلخی نخواهیم بود.

برای برگزاری انتخابات پرشور باید طرح خاصی تدوین و عملیاتی شود

وی در خصوص ایجاد فضاهای مناسب برای برگزاری انتخابات پرشور همراه با برگزاری تجمعات و میتینگ‌ها، گفت: در تهران باید طرح خاصی تدوین و عملیاتی شود. با توجه به تعداد زیاد داوطلبان نیازمند برنامه تبلیغی و اطلاع رسانی خاصی هستیم که صدا و سیما اعلام آمادگی کرده، اما باید طرح پیشنهادی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و باید نگاه ویژه‌ای به بهره گیری از فضای مجازی داشته باشیم تا زمینه رقابت امن و برابر فراهم شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••