اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۵/۰۹ - ۱۸:۰۰

سازمان مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی اقدامات سریعی انجام دهد

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه امروز این کمیسیون گفت: مقرر شد سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی، وصول مالیات‌های معوق و پیشگیری از فرار مالیاتی اقدامات لازم را در اسرع وقت انجام دهد.

سازمان مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی اقدامات سریعی انجام دهد

به گزارش سراج24؛ علی خضریان در توضیح جلسه  کمیسیون اصل نودم قانون اساسی برای پیگیری پرونده بدهی مالیاتی بنگاه‌های عمده اقتصادی، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری گفت: این جلسه با حضور داود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، معاونان و مدیران این سازمان و با توجه به مکاتبات گذشته کمیسیون با سازمان امور مالیاتی و وزیر اقتصاد و طرح ۳ سؤال اساسی در رابطه با مسائل مرتبط با مالیات برگزار شد.

وی توضیح داد: یکی از سوالات درباره اعلام فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی به ویژه بنگاه‌های عمده اقتصادی، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری بود که میزان مانده بدهی مالیاتی آنها تا پایان شهریور سال ۹۸ بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان است. دومین سوال میزان مالیات قطعی شده مجموعه‌هایی مثل بنیاد مستضفعان، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و این دست مجموعه‌ها و سوم هم راهکارهایی برای جلوگیری از فرار مالیاتی بود.

خضریان ادامه داد: رئیس کل وقت سازمان امور مالیاتی در اسفندماه سال ۹۸ طی مکاتبه‌ای با کمیسیون اصل نود، اسامی ۷۷ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی که بدهی مالیاتی آنها تا پایان شهریور سال ۹۸ بیش از ۱۰ میلیارد تومان است را در ۲۹ برگ برای کمیسیون ارسال کرد. مقرر شد اسامی آن دسته از سازمان‌ها نظیر بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی که در سامانه درج نیست، در صورت نیاز شناسه ملی برای آن ها اعلام شود. راه‌های نحوه برخورد با بنگاه‌های عمده اقتصادی، بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز به پیوست اعلام شد که ۳۳ مورد از موارد فرار مالیاتی در آن آمده است.

وی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین شیوه‌های فرار مالیاتی ذکر شده در پیوست گفت: عدم ثبت درآمدهای مشمول مالیات، نگهداری دو سری اسناد و مدارک اعم از دستی یا ماشینی، سوءاستفاده از حساب‌های بانکی اجاره‌ای، قاچاق کالا از طریق صادرات و واردات و ایجاد شرکت‌های کاغذی از اهم موارد فرارهای مالیاتی ذکر شده بود.

خضریان افزود: با توجه به گزارش‌های ارسال شده و نگرانی کمیسیون نسبت به موضوع فرار مالیاتی و همچنین عدم کسب درآمد لازم برای کشور در راستای پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای رشد و توسعه در کشور، کمیسیون جلسه‌ای با حضور مسئولان برگزار کرد که در آن یک سری آسیب شناسی‌ها نسبت به وضعیت سازمان امور مالیاتی از قبیل حوزه نرم افزاری و سامانه‌ای، نبود استخدام پولیش مالیاتی در کشور و ظرفیت مهمی که بتواند به نفع کشور و برای احقاق حقوق عامه رفتار کند، مطرح شد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به وظیفه مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی در سازمان امور مالیاتی و لزوم استفاده از تمام ظرفیت مجموعه و افزایش آن، افزود: متاسفانه این ماموریت در حال حاضر تنها در سطح یک اداره کل با تعدادی نیروی محدود در سطح ستاد و واحدهایی در سطح کشور انجام می‌شود. گزارش‌ها حکایت از عدم فعالیت متناسب نیروی انسانی این واحدها با ماموریت تعیین شده است. ضمن اینکه عدم بهره‌برداری صحیح از ظرفیت گزارش‌های مردمی برای مقابله با فرارهای مالیاتی و شریک کردن مردم در آورده مالی کسب شده از این طریق، باعث ایجاد خلل در انجام این وظیفه مهم شده است. گزارش مسئولان سازمان در این خصوص مورد پذیرش کمیسیون اصل نود قرار نگرفت و مقرر شد اقدامات لازم انجام و گزارش آن ارسال شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نسبت به فراهم شدن زیرساخت‌های متناسب با مأموریت مهم این سازمان برای جلوگیری از فرار مالیاتی با حضور کارشناسان کمیسیون، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان امور مالیاتی و همچنین برقراری عدالت مالیاتی، تأکیداتی به مسئولان سازمان امور مالیاتی صورت گرفت.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به تکالیفی که بر عهده سازمان امور مالیاتی قرار داده شد، خاطرنشان کرد: مقرر شد سازمان امور مالیاتی در زمینه جلوگیری از فرار مالیاتی، عملکرد این سازمان در خصوص وصول مالیات‌های معوق، برنامه‌های آن در پیشگیری از فرار مالیاتی و رفع ابهامات مطرح شده در کمیسیون در اسرع وقت اقدامات لازم صورت گرفته و جلسات دیگری با حضور مسئولان سازمان در کمیسیون برگزار شود.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••