اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۴۵:۲۵
اذان ظهر ۱۲:۱۱:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۳۳:۲۹
طلوع آفتاب ۰۶:۰۹:۰۶
غروب آفتاب ۱۸:۱۵:۲۵
نیمه شب ۲۳:۳۰:۲۵
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۴/۱۵ - ۱۵:۳۰

تشریح آخرین وضعیت پرونده 2 جاسوس فرانسوی

سخنگوی قوه قضائیه گفت: دو نفر در تهران به دلیل تقلب در کنکور در تهران دستگیر شدند‌، و از ورود ۴۵۰ داوطلب که از تجهیزات شنود استفاده کرده بودند به حوزه امتحانی ممانعت شد.

تشریح آخرین وضعیت پرونده 2 جاسوس فرانسوی

به گزارش سراج24؛ مسعود ستایشی سخنگو قوه قضاییه در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از وقوع زلزله هرمزگان، رئیس قوه قضائیه دستورات ویژه‌ای در خصوص تامین امکانات و امنیت برای کاهش سختی‌های پس از وقوع زلزله کاهش صادر کرد.

*تاکید بر نوسازی برای کاهش خسارت حوادث احتمالی 

وی با تاکید به احیای حقوق زلزله‌زدگان در کوتاه‌ترین زمان ممکن ادامه داد: رئیس قوه قضائیه برای نظارت بر توزیع عادلانه امکانات به زلزله‌زدگان هرمزگان نیز دستوراتی را صادر کرد، اصلاح بافت‌های فرسوده و اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارات زلزله یکی از مواردی است که ما به آن تاکید داریم. 

*حقوق بشر آمریکایی

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه ۱۲ تیرماه به عنوان روز افشای حقوق بشر آمریکایی نام‌گذاری شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در دفاع حقوق انسان‌ها هیچ تبعیضی را نمی پذیرد و دفاع از حقوق ملت های ستم دیده را وظیفه خود می‌داند. 

ستایشی با اشاره به ظلم آمریکا به ایران گفت: دولت آمریکا بزرگترین نقض کننده حقوق بشر در دنیا است، آن ها فکر می کنند صاحب اختیار دنیا هستند اما باید بدانند که مقاومت وجود دارد و این مقاومت پاسخ قاطعانه خواهد داد‌. امیدواریم در دستگاه قضا در برابر این موارد در حوزه داخلی و بین المللی تکالیف قانونی خود را انجام دهیم.

وی گفت: یکی از موفقیت‌های قوه قضائیه در دوره جدید دریافت نقد از منتقدان بوده است، در مرداد ماه کمیته منتخبی نقدهای ارسال شده به دبیرخانه جشنواره نقد برتر را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: ٥٥٠ مقاله ارسال شده که ٣٢ درصد با موضوع رسیدگی به تظلمات، تعدیات، رسیدگی به شکایات و حل و فصل دعاوی است.

ستایشی گفت: ٢٣ درصد در رابطه با موضوع نظارت بر حسن اجرای قوانین، ١٩ درصد در درابطه با احیای حقوق عامه ،گسترش عدل و آزادی های مشروع ، ١٨ درصد با موضوع پیشگیری از وقوع جرم و ٣ درصد هم نسبت به مسائل مدیریتی قوه قضائیه بوده است.

*متهمان سرقت بانک ملی سابقه دار بودند 

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: دو نفر از متهمان سرقت از صندوق امانات بانک ملی سال گذشته از بانکی در قائمشهر دزدی کردند و پس از آن شناسایی و دستگیر شدند.

وی افزود: پرونده این دو فرد در آن موضوع رسیدگی و متهمین به حبس محکوم می‌شوند و احکام قطعی بوده است. افراد برای تحمل کیفر نیامده‌اند و با احضار وثیقه گذار وثیقه ضبط شده است.

ستایشی بیان کرد: رئیس قوه قضائیه گفته‌اند دادستان انتظامی قضات موضوع را بررسی کنند و در صورتی که کوتاهی صورت گرفته بود اعلام کنند.

*آخرین وضعیت پرونده دو جاسوس فرانسوی 

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با پرونده دو جاسوس فرانسوی اظهار کرد: رسیدگی در مرحله دادسرا است و این موضوع واجد محرمانگی است.

وی ادامه داد: این دو نفر تفهیم اتهام شدند و اتهامشان اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور بوده است و در حال حاضر تحت قرار بازداشت موقت هستند. مرتبطین آنها که از داخل ارتباط داشتند مورد بررسی و تحقیق قرار دارند.

*زمین خواری ۲۶ هزار متر در بهبان 

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: در حوزه قضایی بهبهان 26 هزار متر مربع از بستر نهر آب طبیعی با نخاله ساختمانی مسدود شده و تغییر کاربری به مسکونی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه زمین‌ها به فروش رسیده است، خاطرنشان کرد: ٥ نفر شناسایی و قرار تامین قانونی برای آنها صادر شده است. تا پایان سال ۱۴۰۰ فرآیند تفهیم اتهام انجام شده است.

ستایشی گفت: یکی از افراد بازداشت شده کارمند اداره ثبت، یک نفر بازنشسته اداره ثبت و فرد دیگر عضو هیات مدیره یک تعاونی مسکن بوده است.

*جاهای خالی سند تحول قضائی 

ستایشی بیان کرد: سند تحول قوه قضائیه یک سند مترقی است از ۲۰۹ اقدام سند تحول قوه قضائیه تاکنون ۱۲۹ اقدام این سند به صورت کامل اجرا شده است، اقدامات کوتاه مدت حدود ۹۰ درصد انجام شده است‌. 

وی میزان پیشرفت اقدامات سند تحول افزود: بخشی از این امر به همکاری دستگاه ها از جمله مجلس شورای اسلامی بستگی دارد‌، همچنین حوزه اقدامات پیشگیرانه سند تحول نیز مستلزم همکاری دستگاه های اجرایی است. 

*کاهش جمعیت زندانیان 

ستایشی بیان کرد: کاهش جمعیت کیفری در دستور کار قرار دارد، افتخار دستگاه قضا زندانی کردن کسی نیست، بلکه ما مفتخر این هستیم که با افرادی که مستحق زندان رفتن هستند برخورد قاطع صورت بگیرد. 

وی در پاسخ به سوالی درباره تخلف ۷۳۰ میلیون دلاری در وزارت جهاد کشاورزی که اخیرا مطرح شده است؟ گفت:  گزارشی از سوی سازمان بازرسی به رئیس قوه قضائیه ارسال شد. مطالب توسط سازمان بازرسی باید تا انتها پیگیری شود. این مسئله ناظر به اقدامی از سوی یکی از زیر مجموعه‌ها بوده و تعهداتی در رابطه با گندم، جو و غیره مطرح شده و موضوع  در حال رسیدگی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دیدار اخیر مسئولان قضائی با رهبری،  ایشان در خصوص عملکرد ضابطان و تأثیر و تاثرات متقابل نکاتی را مطرح کردند، رویکرد دستگاه قضائی در این باره چیست؟ گفت:  رهبری فرامینی داشتند و توجه و تذکری را  ابلاغ کردند، از جمله آنها نکاتی در رابطه با ضابطین بود که همگی در دستور کار قرار می‌گیرد و ما توجه ویژه خواهیم داشت. ملاک عمل دستگاه قضائی همین فرامین است و قوه قضائیه به صورت مستقل عمل کرده و از نظر کارشناسی ضابطین استفاده می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره دادگاه حمید نوری گفت: در اولین نشست خبری به ظلم هایی که در زمینه حقوق بشر شده پرداختم.

با اشاره به اینکه دو سال و ۸ ماه آقای نوری به صورت مدام انفرادی بوده است. آیا این حقوق بشر است؟ گفت: وضعیت بینای حمید نوری نگران کننده است و باید به چشم پزشک رجوع کند؛ اما منع شده و قاضی پرونده در آخرین جلسه دادگاه گفته که همه محدودیت لغو می شود ولی نه تنها لغو نشده بلکه تشدید شده است. مگر دستگاه قضایی و قاضی فصل الخطاب نیست.

ستایشی اظهار کرد: یکی از افتخارات دستگاه قصای ایران این است که قاضی مستقل است. خانواده نوری اخیرا به سوئد سفر کرده‌اند اما باز هم به آن‌ها اجازه ملاقات نداده اند و حتی وکلایی که او آن‌جا دارد ارتباط حداقلی با نوری دارند و اعمال محدودیت‌ها علیه حمید نوری ذیل سازمان زندان‌های سوئد انجام می‌شود و این سازمان باید به تکالیف خود عمل کند.

 سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به خبرنگار فارس در خصوص پرونده شبکه میرکاظمی(حسن رعیت) اظهار کرد: پرونده آقای میرکاظمی و متهمین این پرونده رسیدگی و حکم محکومیت آن ها شده است.

وی ادامه داد: برخی افرادی که در پرونده میرکاظمی اتهام معاونت در جرم داشته‌اند نسبت به حکم اعتراض کردند که نسبت به پرونده نقص گرفته شده و پرونده برای رفع نقص رفته است اما حکم میر کاظمی قطعی است و به اطلاع عموم هم رسیده است.

وی گفت: دو نفر در تهران به دلیل تقلب در کنکور در تهران دستگیر شدند‌، و از ورود ۴۵۰ داوطلب که از تجهیزات شنود استفاده کرده بودند به حوزه امتحانی ممانعت شد. همچنین در استان آذربایجان غربی هم دو مورد بررسی و ورود قضائی انجام شد.

آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده حادثه قطار مشهد_یزد 

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده حادثه قطار مشهد- یزد گفت: پرونده‌ای در این رابطه تشکیل و افرادی از جمله رئیس قطار و لوکوموتیو ران و همراهش، راننده بیل مکانیکی مورد بررسی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: براساس اظهارات گفته شده در ۲۰ خرداد جهت تحقیقات در شرکت سوانح، تحویل مقامات شده و به زندان عودت شدند و کسانی که با تودیع وثیقه می‌توانستند، آزاد شدند.

سخنگوی قوه قضائیه در تشریح نظر کمیسیون ریلی این گفت: ۷ مورد احصا و درصد تقصیر بررسی شده و بر این اساس اقدامات قضائی انجام می‌شود.

جایگزین حکم حبس 

ستایشی در خصوص مجازات‌های جایگزین حبس گفت: یکی از آن ها استفاده از پابند الکترونیک است که می‌تواند دادگاه نسبت به آن حکم صادر کند. با توجه به تهیه تجهیزات کافی و جدید از تمامی قضات می خواهیم از این مجازات‌ بهره ببرند.

ستایشی در خصوص آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی اظهار کرد: ۱۳ نفر دستگیر شدند و متاسفانه نفر متواری هستند. رئیس و معاون بانک تفهیم اتهام شدند و قرارهای تأمینی صادر شده و این افراد بازداشت هستند. 

وی ادامه داد: نسبت به استرداد دو متهم متواری هم تلاش‌هایی در حال انجام است و نسبت به برگرداندن اموال هم باید گفت که قسمت عمده اموال کشف شده است. 

وی درباره آخرین وضعیت پرونده کاسپین و فرشتگان بیان کرد: این یکی از پرونده های کثیرالشاکی است که یکی از مسائل در سند تحول پرونده‌های کثیرالشاکی است تا این پرونده ها در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسد اما کار ساده ای نیست.

ستایشی افزود: پرونده کاسپین و فرشتگان در شعبه دوم دادگاه ویژه جرائم اقتصادی مورد رسیدگی قرار گرفته و حکم صادر شده است. در این حکم کسانی که مسئول بودند بنا به اتهامات منعکس در پرونده که در حوزه اخلال در نظام اقتصادی است، محکومیت حاصل شده است. 

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه خاطرنشان کرد: ۷ نفر از جمله آقای محمدعلی تفکر در این پرونده نقش داشتن و محکوم به حبس و جزای نقدی و شلاق تعزیزی شدند. در قسمت اخیر دادنامه صادره بجز تصمیمات که در اجرای مقررات موضوع بحث اخلال‌گری در نظام اقتصادی داشته و رسیدگی کردند در اجرای مقررات ماده ۱۴۸ قانون دادرسی آیین کیفری و ۲۱۴ و ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی تدابیری در رای اتخاذ کردند که مالباختگان از اموال و دارایی محکوم علیه به حق‌شان برسند و مبالغی که در قبال پرداخت صورت گرفته از حقوق دولت از این محل تادیه شود.

ستایشی در خصوص ۵هزار میلیارد اختلاس صورت گرفته در بانک زیرمجموعه بنیاد شهید گفت: با صدور کیفرخواست این پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه کیفری یک تهران ارسال شده است، قضات شعبه نسبت به موضوع نقایصی مطرح کردند که به ناحیه ۲۸ دادسرای کارکنان دولت عودت داده شده است. نقایصی مطرح است که در صورت رجوع در اختیار قرار می‌گیرد.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده متروپل گفت: در این پرونده ۱۶ نفر بازداشت هستند و اجساد انگشت نگاری و تعیین هویت شدند. 

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص تشخیص هویت حسین الباقی گفت: تمام مسائل مربوط احراز شده است او در این حادثه جان خود را از دست داده است. ۶ کارشناس در حیطه معماری و زمین و... انتخاب شدند و مشغول تدوین گزارشی در این رابطه هستند. همچنین دادگستری خوزستان در این خصوص گزارش مفصلی را تهیه کرده است، و ضابط در حال بررسی و تکمیل گزارش است. آن دسته از افرادی که اقدامشان تخلف بوده هم در مرجع مربوطه رسیدگی می‌شود و نسبت به توقیف اموال مالک هم دستوراتی صادر شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه گفت: تصمیم قانونی در این رابطه اتخاد شده و برای اجرا به مرجع مربوطه ارسال می‌شود. این پرونده ۱۷ متهم داشت.

ستایشی در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت برخورد با متخلفان در حوزه رمز ارز و معاملات فردایی گفت: در ارتباط با حوزه بازداشتی‌های بازار ارز ۴۶ نفر که عمدتاً اخلال در نظام اقتصادی در معاملات فردایی در حوزه طلاهای آب شده داشتند، شناسایی و بازداشت شدند. برخی از اینها با تودیع وثیقه، آزاد و برخی همچنان بازداشت هستند. 

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: ۷۷ حساب متعلق به ۴۹ شخص حقیقی مسدود شده و ۱۱۷ فقره حساب مربوط به اتباع با گردش مالی بالا در این رابطه مسدود شد و ۳۴ فقره حساب مربوط به مرتبطین هم مشمول انسداد شد. تمام تلاش ما این است که در حوزه معاملات فردایی، با قاطعیت با اخلالگران برخورد قانونی کنیم.

وی درباره پرونده رمز ارز دریک نیز گفت: کیفرخواست متهم ردیف اول رمز ارز«دریک» به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، بدون قصد مقابله با نظام از طریق کلاهبرداری و متهم ردیف دوم به اتهام معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور و قرار جلب به دادرسی صادر و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی ارسال شد.

ستایشی اظهار کرد: پرونده رمز ارز دریک 1549 نفر مالباخته دارد و مبلغ یک هزار و157 میلیارد ریال از متهمان توقیف شده است و غیر از این وجه نقد، اموال غیرمنقول دیگری نیز از آنها توقیف شده است ومتهمان به منظور اغوای اشخاص به سرمایه گذاری و خرید این رمزارز، از طریق کانال تلگرامی خود به نام «بورس پول» و «فیوچرز نفت خام» به تبلیغات گسترده اقدام کردند و هر دو متهم در خرید و فروش و افزایش قیمت هر واحد از 4 میلیون تومان به 42 میلیون تومان، نقش داشته اند.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره تخلف یک شبکه به نام زیتون قم گفت: این پرونده ۱۱ اردیبهشت ماه به شعبه چهار بازپرسی دادسرای قم با موضوع تغییر کاربری اراضی زراعی می رود و اتهام مالک مجتمع زیتون و ۵ نفر دیگر است که در ۱۰ خردادماه سال جاری به نتیجه خواهد رسید و نتیجه آن اطلاع رسانی می شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••