اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۴۵:۲۵
اذان ظهر ۱۲:۱۱:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۳۳:۲۹
طلوع آفتاب ۰۶:۰۹:۰۶
غروب آفتاب ۱۸:۱۵:۲۵
نیمه شب ۲۳:۳۰:۲۵
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۴/۱۵ - ۰۰:۳۰
قالیباف:

سفرهای نظارت ستادی با اولویت مناطق محروم انجام می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مناطق محروم در تحقق حقوق‌شان دچار چالش اساسی هستند و سفرهای نظارت ستادی با اولویت مناطق محروم با شناخت نقاط قوت و ضعف آن ها انجام می‌شود.

سفرهای نظارت ستادی با اولویت مناطق محروم انجام می‌شود

به گزارش سراج24؛ محمد باقر قالیباف روز سه شنبه در نشست جمع بندی نظارت ستادی از استان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: دولت جدید بسیار پر تحرک در استان های مختلف کار خود را در حوزه سیاست گذاری ها و نظارت بر اجرای قوانین آغاز کرده است.

وی افزود: در برخی از قوانین اعتبارات بودجه و ظرفیت‌های ملی وجود داشته طبیعتا بنا به نیاز توزیع آن بستگی به تحرک بیشتر و ارتباط دارد.

قالیباف ابراز داشت: در این مورد نظارت مجلس می‌تواند موجب توزیع عادلانه و نظارت بر آن و ایجاد فرصت‌های بهتر و دقیق‌تر شود.

وی ادامه داد: سفر نظارتی امروز یک روزه بود اما حداقل حدود ۲ ماه موضوعات مطالعاتی در رابطه با این استان را بنده به همراه کمیسیون‌ها، نمایندگان مجلس و کارشناسان بررسی کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سفر امروز با صحنه‌هایی روبرو شدیم که اصلا قابل تحمل برای ما نیست و اینکه مردم مظلومانه در برخی از نقاط زندگی می‌کنند جز از ضعف ما نیست؛ این ما و شما هستیم که باید دست به دست هم دهیم و مشکلات را حل و فصل کنیم.

قالیباف بیان کرد: محرومیت‌زدایی خواست و اشتغال اولویت مجلس و دولت است باید همه پای کار بیایند و هم افزایی صورت بگیرد.

وی عنوان کرد: در مجلس تأمین آب، برق و راه روستایی با نگاه ویژه ای دیده شده که اولویت آن ها در مناطق محروم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با شرایطی که استان کهگیلویه و بویراحمد دارد و دارای کوه‌های بسیاری که علاوه بر فواید خود یعنی برخورداری از موهبت ۱۰ میلیارد مترمکعب آب موجب پراکندگی و صعب العبور بودن راه‌ها و تلفات جاده‌ای نیز شده است، لذا می‌توان از ظرفیتی که برای کل کشور در این زمینه ایجاد شده، استفاده کرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل اولویت ما تکلیف اعتبارات به سمت مناطق محروم مانند استان کهگیلویه و بویراحمد است تا این اعتبارات ملی از روش های مختلف به ویژه قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن(ع) به این استان تزریق شود.

قالیباف یکی از موضوعات مهمی که نیازمند پیگیری در استان کهگیلویه و بویراحمد است را ساماندهی وضعیت شهرداری‌ها دانست و گفت: شهرداری‌ها نیازمند اختصاص اعتبارات مناسب برای پیشبرد اهداف خود هستند و می‌توان از اعتبارات خاص ردیف محرومیت زدایی برای شهرداری‌ها به خوبی بهره برد.

وی تاکید کرد: به علاوه می‌توان برای رفع حاشیه‌نشینی از ظرفیت قانون امسال مجلس در خصوص تملک در مناطق حاشیه نشینی این موضوع را حل کرد و مشکل ۴ الی ۵ هزار نفر از اهالی حاشیه یاسوج را نیز مرتفع کرد که این مسئله حتی منجر به رونق ساخت و ساز در یاسوج و حاشیه آن نیز می‌شود.

قالیباف تصریح کرد: در حوزه بیمه و کارت سلامت نیز ظرفیت‌های ملی در کشور وجود دارد و هیچ سقفی برای استان‌ها وجود ندارد که می‌توان از این ظرفیت برای مناطق محروم به خوبی استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین از ظرفیت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی نیز می‌توان به خوبی بهره برد، چرا که در حال حاضر کارت سلامت ظرفیتی بالغ بر ۱۰۰ درصد پوشش دهی برای سلامت افراد دارد و حتی از این ظرفیت‌ها می‌توان برای اخذ وام‌های قرض‌الحسنه بهره برد.

وی افزود: در بازدید امروز خانواده‌هایی بودند که ۲ الی ۳ فرزند معلول داشتند ولی تحت پوشش سازمان‌های حمایتی و بیمه‌ای نبودند.

قالیباف ابراز داشت: از سوی دیگر افراد رزمنده، جانباز و ایثارگری را ملاحظه کردیم که قانون از آنها حمایت می‌کند، ولی از ظرفیت‌های قانونی به خوبی استفاده نشده است.

وی تاکید کرد: برای موضوع ایثارگران باید زمین مورد نیاز این افراد تهیه شود، ولی از این ظرفیت نیز به خوبی استفاده نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: انتظار داریم در تخصیص زمین به مردم عادلانه عمل شود و با اولویت اینکه هر فردی نیازمندتر است، قرار گیرد، نه اینکه چون برخی از دوستان یا طایفه ما هستند، زمین در اختیار آنها قرار گیرد.

وی ابراز داشت: این ظرفیت قانونی بسیاری از نابسامانی‌ها در بخش مسکن را حل و فصل کرده است. این اقدام می‌تواند به‌صورت ضربتی و در کوتاه مدت به سرانجام و نتیجه برسد.

قالیباف درخصوص وضعیت توزیع کالابرگ در استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: در حال حاضر امکانات فنی توزیع کالابرگ در کشور فراهم شده و تهیه کالاهای اساسی به صورت آزمایشی در برخی نقاط کشور در حال انجام است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این زمینه استان کهگیلویه و بویراحمد دچار عقب ماندگی است، در حالی که با استفاده از این سیستم خانواده‌های مستضعف می‌توانند تحت حمایت قانون قرار گرفته و کالاها با نرخ شهریورماه ۱۴۰۰ در اختیارشان قرار گیرد.

وی با اشاره به ظرفیت دیگری که صندوق نوآوری و شکوفایی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌دهد، گفت: این قانون نیز چندین هزار میلیارد اعتبار را بدون هیچگونه محدودیتی برای استان‌ها در نظر گرفته ولی تجربه ثابت کرده معمولا این اعتبارات در کلانشهرها با پیگیری و با رابطه هزینه می‌شود و هیچ اعتباری به استان محرومی همچون کهگیلویه و بویراحمد نمی‌رسد که این مسئله به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

قالیباف با تأکید بر اینکه ما باید مدافع مناطق محروم باشیم، تصریح کرد: توقع این است مسئولان استان فعال شده و ما در تهران نیز اینچنین عادت داریم که این موضوعات را به صورت سیستمی از مدیران استانی و ملی پیگیری مستمر خواهیم کرد.

وی با انتقاد از نگاهی که همواره میزان پیشرفت کشور را با ۴۰ سال قبل مقایسه می‌کنند، افزود: میزان پیشرفت زیرساخت‌های کشور قابل قیاس با گذشته نیست، اما بنا نیست در نظام جمهوری اسلامی قیاس‌های ما با ۴۰ سال گذشته باشد، چنین قیاسی درست نیست. 

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فلسفه وجودی نظام جمهوری اسلامی ایران با یک حکومت طاغوتی تفاوت دارد، جوانان امروز ما کشور را با سایر کشورهای همسایه و قاره‌های دیگر مقایسه می‌کنند و با وجود گوشی‌های هوشمند که در اختیار همگان قرار دارد، به لحظه از همه اتفاقات دنیا مطلع می‌شوند.

قالیباف گفت: لذا ما باید در قیاس با این کشورها حرف برای گفتن داشته باشیم نه در قیاس با ۴۰ سال گذشته، حق نداریم خود را با ۴۰ سال گذشته قیاس کنیم، چنانچه نگاه ما اینچنین تغییر کند درمی‌یابیم که امروز در کشور با چالش‌های جدی مواجه هستیم.

وی افزود: امروز  مشکل ما در کشور به هیچ عنوان این نیست که منابع مالی یا منابع انسانی خلاق نداریم، بلکه به لحاظ نیروی انسانی در یک شرایط ایده آل به سر می‌بریم، ولی آنچه که امروز به ما آسیب وارد کرده، این است که نظام حکمرانی در کشور نابسامان است.

قالیباف تصریح کرد:باید در سطح ملی و محلی به این موضوع دقت داشته باشیم؛ بارها به همکاران خود در مجلس بیان کردم که حداقل در یک مجمع استانی وقتی صحبت از هر اقدامی در حوزه برنامه‌ریزی می‌شود، نگاه یک نگاه راهبردی استانی باشد و فقط به شهرستان خود توجه نداشته باشید و نگاه ما معطوف به رأی نباشد، بلکه این نگاه معطوف به حق و کارآمدی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برای نمونه ظرفیت بسیار خوبی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که یک مسیر ترانزیتی از بوشهر یا اهواز به مرکز کشور باشد، اما همین نوع نگاه اشتباه موجب شده تا در این راستا ۲ الی ۳ جاده و مسیر وجود داشته باشد که هیچ کدام از این مسیرها دارای سرمایه گذار نیست، در حالی که اگر یک مسیر تعبیه می‌شد، سرمایه گذار جذب و در این مسیر ترانزیتی تحولی بزرگ رخ می‌داد.

قالیباف با انتقاد از ساخت چند هزار کیلومتری راه آهن در کشور و وجود ایستگاه‌های بلااستفاده راه آهن عنوان کرد: در حالی که اگر ما ۲ هزار کیلومتر راه آهن در کریدور شمال به جنوب داشته باشیم و بتوانیم ترانزیت کالا انجام دهیم، سالانه چند ده میلیون دلار از این محل بهره‌مند خواهیم شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر سرعت قطار باری در کشور ۵ کیلومتر در ساعت است که مانند قدم زدن یک فرد عادی محسوب می‌شود، در حالی که بزرگترین ظرفیت کشور ما ظرفیت ترانزیتی در حوزه‌های مختلف ریلی، جاده‌ای، هوایی و بنادر است، ولی از این شرایط طلایی به خوبی استفاده نمی‌شود.

قالیباف گفت: اگر به این موضوعات توجه نشود، ما به یک نسل که عمر طلایی خود را در حال گذران است، ظلم کرده‌ایم.

وی افزود: نباید همه مسائل را به گردن تحریم بیاندازیم، قطعاً تحریم برای ما مشکلاتی ایجاد کرده، اما اگر دغدغه‌مند این مردم باشیم، بسیاری از مشکلات را می‌توانیم حل کنیم.

وی تأکید کرد: ما این مردم را در پشت خاکریزها شناختیم، ۲۴ درصد این مردم در زمان جنگ در جبهه‌ها حضور داشتند، یعنی جایی که انقلاب و کشور جان خواسته، این مردم جان و خون خود را فدا کردند و امروز از ما انتظار فراهم کردن حداقل زندگی را دارند، لذا حق نیست که ما نتوانیم حداقل‌ها را برای آنها فراهم کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: به همان میزان که تلاش می‌کنیم پستی را تصاحب کنیم، باید ۱۰ برابر آن دغدغه مردم را داشته باشیم و به گونه‌ای عمل کنیم که شرمنده شهدا و امام شهدا و مردم و مقام معظم رهبری نباشیم.

قالیباف عنوان کرد: تمامی موارد مطرح شده در نشست جمع‌بندی امروز به صورت دسته‌بندی در سایت مجلس با پیگیری معاون نظارت مجلس بارگذاری خواهد شد.

وی با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تدبیر رهبری در دیداری که در محضر ایشان بودیم، این بود که برنامه هفتم توسعه باید مسئله محور باشد، لذا خواهش من این است که شما در استان نیز موضوعات را مسئله محور پیگیری کنید تا مجمع تشخیص مصلحت در سیاستگذاری، دولت در تدوین برنامه هفتم و مجلس در تصویب آن در یک راستا عمل کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: لذا باید با اولویت‌بندی مسائل و اعتقاد به سنت‌های الهی همانطور که در دفاع مقدس حرکت کردیم و پاسخ گرفتیم، عمل کنیم تا با این رویکرد، دقیق پیش برویم و امروز محکوم به چنین رویکردی با وجود دولت و مجلس انقلابی هستیم.

قالیباف بیان کرد: امروز آن روزی است که همه منتظر بودند تا دولت و مجلسی انقلابی روی کار بیاید، به همین دلیل باید کاری برای این مردم صورت داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران باید در تصمیم‌گیری‌ها شجاعت داشته باشند و دستشان در کار باز باشد و این را با همه وجود می‌فهمم و  این قول را به شما می‌دهم در شورای هماهنگی نظارت که نمایندگان دستگاه‌ها حضور دارند، مخصوصاً در بخش‌های اداری که دیوان محاسبات و سازمان بازرسی دو دستگاهی هستند که در این بخش نقش کلیدی و جدی دارند، موضوع را پیگیری کنیم.

وی افزود: مدیر باید قوی و امین باشد و ما از مدیران قوی و امین حتماً حمایت می‌کنیم وگرنه در بروکراسی‌های موجود خیلی از کارها را نمی‌شود انجام داد اما این به شرطی است که قوی بودن و امین بودن را رعایت کنند و امروز انقلاب و اداره کشور نیازمند مدیران قوی و امین است تا کارها را پیش ببرند.

قالیباف با انتقاد از روند بررسی بودجه گفت: اصلاح ساختار بودجه حتماً یکی از مطالبات مهم ما است و این روند بودجه‌ای که ما تصویب می‌کنیم و کمبودهایی در آن است و قید تخصیص دارد یعنی به هر فردی که دلت می‌خواهد پرداخت کن و به هر کس دلت نمی‌خواهد پرداخت نکن به همین دلیل ما در برنامه هفتم مصمم هستیم که این بخش را ساماندهی کنیم تا معلوم شود منابع به وقت تخصیص داده شود و به وقت هزینه شود و سال مالی نیز روشن شود، البته قانون اساسی نیز بودجه را یک ساله دیده و امیدوارم مسئولان در اجرای قانون دقت عمل را به کار گیرند و به درستی اجرا کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم اجرای قانون تصریح کرد: ما گزارشاتی دریافت کردیم که در موضوعاتی نظیر اشتغال ایثارگران اشکالاتی در اجرایش وجود دارد البته ما مدعی نیستیم قوانینی که نوشته می‌شود اشکال ندارد اما باید قانون به درستی اجرا شود و اشکالات آن در مسیر اجرا منعکس شود و حتماً به جد دنبال خواهد شد و این قدرت اصلاح قوانین و مرتفع کردن آن وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••