اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۳/۲۲ - ۱۹:۴۰

تولید محلول ضد سرفه برای عفونت گلویی توسط جوان اردبیلی

جوان اردبیلی که دغدغه‌اش مصرف بیش از اندازه آنتی‌بیوتیک‌ها در ایران بود، داروی گیاهی تحت عنوان محلول ضد سرفه برای عفونت گلویی تولید کرد. این محلول به صورت غرغره برای تمام اقشار جامعه مبتلا به عفونت ناحیه گلو و دهان و سرفه می‌تواند مفید و موثر باشد.

تولید محلول ضد سرفه برای عفونت گلویی توسط جوان اردبیلی

به گزارش سراج24؛ مریم محرمی: در ایران ۸ هزار گونه گیاهی وجود دارد که ۲ هزار و ۳۰۰ نوع آن جزو گیاهان دارویی هستند که می‌توان از این مقدار از طریق روش‌های مدرن و مکانیزه برای استحصال ماده موثره در گیاهان دارویی استفاده شود.

این گیاهان پس از چیده شدن، خشکانده و بدون ایجاد تغییری، در مغازه‌ها و عطاری‌ها به فروش می‌رسند، که خواص درمانی آن‌ها عمدتاً بی‌ضرر یا کم ضرر است. اما تفاوت‌شان با داروهای گیاهی تبدیل گیاهان به دارو در کارخانه‌های فرآوری و داروسازی است، که گیاهان طی فرآیندی خاص و استریل به داروی گیاهی تبدیل می‌شوند.

در طول سال‌های اخیر، جوان‌های خلاق و خوش‌فکر زیادی پای کار آمدند، یکی از این جوانان حجت اقبال مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان پژوهشگران داروی سبز است که موفق شد محلول غرغره گلو را تولید کند. این محلول برای تمام اقشار جامعه مبتلا به عفونت ناحیه گلو و دهان و سرفه می‌تواند مفید و موثر باشد.

برای آشنایی بیشتر با تولیدات همچنین  محلول غرغره گلو به سراغ آقای اقبال رفتیم، جوانی که اهل شهرستان مشگین‌شهر است و در حوزه گیاهان دارویی فعالیت می‌کند. 
 


فارس: درمورد خودتان بگویید؟

 اقبال: دوران دبیرستان رشته علوم تجربی را انتخاب کردم و در دانشگاه مقطع کارشناسی به تحصیل در رشته تولید و فرآوری گیاهان دارویی و معطر پرداختم. بعد از اتمام، کارشناسی ارشد رشته فیتوشیمی همچنین دکتری تخصصی رشته گیاهان دارویی را ادامه دادم. در حال حاضر عضو پیوسته انجمن علمی گیاهان دارویی هستم.

زمینه تخصصی من، در حوزه فارماکوگنوزی و فیتوشیمی گیاهان دارویی اندمیک ایران است که زیر نظر اساتید صاحب نام این حوزه به فعالیت پرداختم و دوره‌های تخصصی و متعدد مرتبط را سپری کردم.

در حال حاضر، به‌عنوان عضو هیأت علمی بخش تحقیق و توسعه و نیز استاد مدعو در گروه‌های آموزشی فارماکوگنوزی و فیتوشیمی دانشگاه‌های مختلف به‌عنوان استاد راهنما و استاد مشاور در خدمت دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستم.

بعد از اتمام تحصیلات اولیه و خدمت مقدس سربازی که به‌صورت امریه سپری کردم، مدتی مسؤولیت مرکز رشد فناوری شهرستان مشگین‌شهر را بر عهده داشتم و در سال ۱۳۸۹ شرکت تعاونی پژوهشگران داروی سبز را با همکاری دوستان تأسیس کردم. در این شرکت ۱۲ نفر همکار دارم و تاکنون برای بیش از ۵۰ نفر توانستیم اشتغال‌زایی کنیم.
 


تولید محصولات دانش‌بنیان تخصصی دهان و دندان در سطح بین‌المللی

فارس: با تاسیس شرکت خود، چه اقداماتی انجام دادید و چه دستاوردهایی به دست آوردید؟

 اقبال: به حول و قوه الهی و با تلاش بی‌وقفه توانستیم به موفقیت‌های بزرگ و متعددی در زمینه‌های مختلف علمی، پژوهشی و اقتصادی برسیم. تولید علم در قالب مقالات متعدد تا ثبت اختراع از موفقیت‌های تیم ما است.

کسب مقام‌های متعدد در رویدادها، همایش‌ها و کنگره‌های مختلف علمی، تولید فرآورده‌ها و محصولات دانش‌بنیان تخصصی دهان و دندان برای اولین بار در سطح ملی و بین‌المللی را نیز در کارنامه خود داریم.

تأسیس آزمایشگاه تخصصی و دانش‌بنیان در زمینه‌های مختلف مخصوصاً غذا و دارو، شناسایی گونه‌های در حال انقراض گیاهان دارویی منطقه و بررسی تنوع فیتوشیمیایی، مورفولوژیکی، مولکولی و اثرات فارماکولویکی اسانس و عصاره آن‌ها، از جمله اقدامات و برنامه‌های ما است.

علاقه به گیاهان دارویی و داروسازی گیاهی مرا به تحصیل در این رشته ترغیب کرد

فارس: در مورد رشته دانشگاهی خود بگویید، چطور شد به این رشته علاقه‌مند شدید؟

اقبال: گیاهان دارویی، گیاهانی هستند که یک یا تعدادی از اندام‌های آن‌ها حاوی ماده مؤثره است. این ماده که کمتر از یک درصد وزن خشک گیاه را تشکیل می‌دهد دارای خواص دارویی موثر بر انسان بوده و یک علم میان رشته‌ای بین داروسازی، کشاورزی و طب سنتی است.

گونه گیاهی کاربردهای ویژه‌های در صنایع دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی داشته و برای سلامت انسان موثر هستند.

فیتوشیمی به بررسی خواص شیمیایی و دارویی گیاهان مختلف می‌پردازد. در واقع شاخه‌ای از علم داروسازی است که به مطالعه ترکیبات شیمیایی گیاهان مانند متابولیت‌های ثانویه گیاهی می‌پردازد. به بیانی دیگر می‌توان گفت که، این علم با شیمی گیاهان دارویی طی سالیان بسیار زیاد ارتباط داشته‌ است و ترکیبات گیاهی، نقش بسزایی در صنعت داروسازی داشته‌اند.

از روش‌های معمول در این علم می‌توان به استخراج و جداسازی، تغلیظ، آنالیز و روش‌های کروماتوگرافی و الکتروفورز که باعث شناخت فرمول‌های دقیق ساختاری و مسیرهای بیوسنتزی داروهای مختلف صنعت داروسازی، اشاره کرد.

وجود تنوع بسیار زیاد گیاهان دارویی در منطقه و علاقه به گیاهان دارویی و داروسازی گیاهی مرا به تحصیل در این رشته ترغیب کرد، همچنین شناخت ترکیبات دارویی جدید از گیاهان دارویی و فرمولاسیون ترکیبات بدون عوارض با اثربخش بالا برای بیماری‌های مختلف و وجود خلاء در این حوزه که جای تحقیق و پژوهش بسیار است، باعث علاقه من، به تحصیل در این رشته‌های تخصصی کرد.
 


مصرف آنتی بیوتیک در ایران ۱۶ برابر استاندارد جهانی است

فارس: تولید این محصول گیاهی چه ضرورتی دارد؟

اقبال: استفاده نادرست و بی‌­رویه از آنتی بیوتیک­‌ها سبب افزایش جمعیت باکتری­‌های مقاوم به داروهای آنتی بیوتیک می‌شود. در سال ۲۰۱۴ میلادی سازمان بهداشت جهانی از مقاومت دارویی به عنوان «تهدید بزرگ جهانی» نام برد و با بررسی آمار مربوط به ۱۱۴ کشور جهان، از افزایش مقاومت دارویی در تمام نقاط جهان خبر داد.

ایران یکی از کشورهایی که با تجویز بیش از اندازه داروهای آنتی بیوتیکی روبه‌رو و مصرف آن تقریبا برابر با کل مصرف آنتی بیوتیک در اروپا بوده و بر این اساس مصرف در ایران ۱۶ برابر استاندارد جهانی است.

یافتن راه حل­‌های نو و استفاده از گیاهان دارویی که منشا، قوی آنتی بیوتیک­‌های بی‌ضرر و طبیعی هستند، می‌­تواند ما را در مقابله با تهدید مقاومت دارویی میکرو­ب‌­ها یاری کندد. بر همین اساس، تولید یک داروی گیاهی تحت عنوان محلول غرغره گلوی ضدسرفه به شکل دارویی جدید برای اولین بار با خواص آنتی­‌باکتریال مناسب و عاری از عوارض سوء برخی از آنتی‌بیوتیک­‌های صنعتی موجود، با اثربخشی قوی بر روی انواع باکتری­‌های عامل عفونت گلو، دهان و نیز پوسیدگی دندان با فرمولاسیونی جدید و دارای خواص آنتی­‌اکسیدانی مناسب، اهمیت و ضرورت انجام این پروژه است.

ساخت محلول ضدسرفه برای رفع عفونت

فارس: کاربرد این محصول چیست؟

اقبال: داروی گیاهی تحت عنوان محلول غرغره گلو برای تمام اقشار جامعه مبتلا به عفونت ناحیه گلو و دهان و سرفه می‌تواند، کاربرد مفید و موثری داشته باشد. علاوه بر بازار داخلی در صورت توسعه می‌تواند به عنوان محصول صادراتی در بازارهای خارجی مرتبط با حوزه‌های دندانپزشکی، داروسازی و پزشکی نیز فروش داشته باشد.

محصول مورد نظر قابل عرضه در داروخانه‌ها و داروخانه‌های گیاهی سراسر کشور است و با توجه به جدید و موثر بودن محصول مورد نظر، پیش‌بینی می‌شود مصرف کنندگان زیادی خواهد داشت.

جامعه پزشکان، داروسازان و پژوهشگران مرتبط می‌توانند از نتایج حاصل از این طرح برای درمان بیماران و تولید داروهای جدید استفاده کنند و در پژوهش‌های خود از نتایج حاصل از این طرح بهره ببرند.

با توجه به ظهور بیماری‌های حاد تنفسی و با استناد به پروتکل‌های بهداشتی جدید سازمان بهداشت جهانی مبنی بر لزوم ضدعفونی کردن و غرغره ناحیه گلو، داروی گیاهی متشکل از عصاره ۵ گیاه دارویی تحت عنوان محلول غرغره ضدسرفه و به شکل دارویی جدید و قیمت تمام شده مناسب برای تمام اقشار جامعه می‌تواند کاربرد مفید و موثری داشته باشد.
 


این محصول گیاهی مشابه داخلی و خارجی ندارد

فارس: آیا محصول شما مشابه خارجی دارد؟

اقبال: محصول غرغره گیاهی با ترکیب گیاهان ذکر شده (فراسیون سفید، تشنه دارو، عناب، بابونه بیشه‌زاری و گل ماهور) کاملا جدید بوده و تاکنون هیچ‌گونه مشابه داخلی و خارجی ندارد.

با توجه به این که محلول گیاهی تحت عنوان محلول غرغره گلوی ضدسرفه به شکل دارویی جدید برای اولین بار است که می‌خواهد عرضه شود، تنها محصول مشابه با این محلول گیاهی، دهانشویه‌ها هستند.

از مهم‌ترین نکات مغفول در تحقیقات قبلی می‌­توان به تمرکز عمده بر روی بهداشت دهان و نادیده در نظر­ گرفتن بهداشت و سلامت ناحیه گلو و نیز عدم توجه به عطر و طعم محصول اشاره کرد.

در حالی که محصول حاصل از این پروژه علاوه بر حفره دهان و لثه، باعث ضدعفونی و درمان بیماری عفونی ناحیه گلو نیز می‌­شود و به گونه‌ای فرموله شده که به واسطه ترکیبات خاص، دارای اثرات مهم و مفیدی بر سلامت دندان بوده و به مراتب بیشتر از دهانشویه­‌های معمول است.

از آنجایی که که هالیتوزیس پاتولوژیک می­‌تواند، منشا داخل دهانی یا خارج دهانی داشته باشد و بوی بد دهان با منشا داخل دهانی در اثر فعالیت میکروارگانیسم­‌ها ایجاد می­‌شود، این محصول با اثربخشی قوی در سیستم دندانی و حفره دهان و با از بین بردن عامل بوی بد دهان و نیز باکتری‌­های گرم منفی پروتئولیتیک عامل گازهای بدبو، باعث ایجاد بوی مطبوع در دهان می­‌شود.

فارس: نوآوری این محصول نسبت به محصولات مشابه قبلی چیست؟

اقبال: این محصول تحت عنوان «محلول غرغره گلو» برای اولین بار به شکل دارویی جدید، ابتکار و نوآوری در سطح ملی و بین‌المللی داشته و از لحاظ علمی قابل اجرا است.

با توضیح اینکه از لحاظ اقتصادی نیز قابل توجیه بوده و در صورت صادرات، باعث ارزآوری به کشومان می‌­شود. به طوری که این محصول با داشتن ترکیبات ضدمیکروبی طبیعی بسیار مورد توجه بوده و در درمان سرفه، عفونت­‌های گلو، دهان و پوسیدگی دندان و ایجاد طعم خوشایند در دهان بسیار موثر است.

همچنین به دلیل این که محصول مورد نظر به عنوان محلول غرغره مورد استفاده قرار خواهد گرفت، در صورت استفاده از محلول، علاوه بر عفونت گلو، التهاب حنجره را که باعث خارش در گلو و مشکل بلع می­‌شود همچنین همراه با علائم خشکی گلو و سرفه­‌های خشک و علائم مونونوکلوئوز است را پیشگیری و درمان می­‌کند.

محصول مورد نظر به دلیل خاصیت ضدعفونی­‌کنندگی در برابر انواع عوامل عفونت­‌زای حفره دهان، دندان و گلو، به عنوان محصول دومنظوره برای غرغره گلو و دهانشویه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 


احداث مزرعه تولیدی و کارگاه بسته­‌بندی دارو‌های گیاهی و گیاهان دارویی

فارس: چشم‌انداز شما برای تولید چیست؟

اقبال: پژوهشگران داروی سبز، در آینده‌ه­ای نزدیک با احداث مزرعه تولیدی و کارگاه بسته­‌بندی دارو‌های گیاهی و گیاهان دارویی گامی محکم در زمینه تولید و عرضه دارو­های گیاهی به داخل و خارج از کشور بر خواهد داشت.

همکاران ما در شرکت دانش‌بنیان پژوهشگران داروی سبز در تلاشی شبانه‌­روزی برای ارتقاء سلامت جامعه و افزایش امنیت دارویی، غذایی و بهداشتی هم­وطنان هستند.

ما در زمینه تحقیق، پژوهش، آموزش، تولید و توزیع داروهای گیاهی و گیاهان دارویی فعالیت می­‌کنیم و تلاش خواهیم کرد با توسعه توانمندی­‌های سازمانی و بهره­‌مندی از مدیران و کارمندانی صدیق و کوشا، بهترین کیفیت خدمات را در ایران و کشورهای منطقه به‌­ویژه کشورهای اسلامی ارائه کرده و به­‌عنوان تخصصی­‌ترین و معتبرترین موسسه تحقیقاتی پژوهشی در زمینه فیتوشیمی، گیاهان دارویی و داروهای گیاهی شناخته شویم.

فارس: برای جوانان چه توصیه‌ای دارید؟

اقبال: به جای نشستن و منتظر ماندن، کاری را شروع کنند چرا که همه ما دارای ایده، فکر و تخصص هستیم. ما انسان‌ها باید به وحدت فکری برسیم. باید حمایت‌ و دانش‌مان را برای یکی شدن، متحد کنیم.

به عنوان حرف پایانی باید بگوییم که، باید به خودمان ایمان داشته باشیم و نترسیم. از همه مهم‌تر به یادگیری علم و هم افزایی و تعامل با همدیگر روی بیاوریم تا ذهن‌هایتان با هم متصل شود و جهانی زیبا را با تلاش و کار و خدمت به خلق بسازیم.

فارس: از مسؤولان چه انتظاراتی دارید؟

اقبال: صادق باشند، وعده‌های دروغین ندهند و جوانان، پژوهشگران و فناوران را بیهوده امیدوار نکنند. در تخصص خودشان پست‌های دولتی بگیرند و  همواره خداوند بزرگ را شاهد و ناظر همه کارهای خود بدانند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••