اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۷:۱۵
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۳۶
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۰۴
طلوع آفتاب ۰۵:۲۷:۲۵
غروب آفتاب ۱۸:۴۰:۱۸
نیمه شب ۲۳:۱۹:۱۶
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۲/۱۶ - ۲۰:۰۰
امامان جمعه:

دولت دست مفسدان اقتصادی و قاچاقچیان را از مایحتاج مردم کوتاه کند

امامان جمعه سراسر کشور با بیان اینکه رفع مشکلات اقتصادی جامعه نیازمند کار جهادی مدیران و همراهی مردم است تاکید کردند: مطالبه به جد و انتظار مردم از دولت این است که مانع گرانفروشی بی منطق باشند و دست چپاولگران، مفسدان اقتصادی و قاچاقچیان را از مایحتاج مردم کوتاه کند.

دولت دست مفسدان اقتصادی و قاچاقچیان را از مایحتاج مردم کوتاه کند

به گزارش سراج24؛خطیبان جمعه سراسر کشور امروز ۱۶ اردیبهشت ماه در خطبه های این هفته نماز جمعه که در مصلی های سراسر کشور برگزار شد با اشاره به افرایش گرانی‌ها در کشور اظهار داشتند:دولت و مسئولان برای برون رفت از مشکلات ماموریت خود را انجام دهند، بسیاری از مشکلات دولت سیزدهم در عرصه اقتصادی به دلیل سوء مدیریت دولت قبلی به خصوص در مدیریت نکردن ارز است.

به گفته آنان دولت سیزدهم تمامی هم و غم خود را برای غلبه بر مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم گذاشته هرچند میراث دار گذشتگان است.نظام مقدس جمهوری‌ اسلامی به ملت و آرمان های خود می بالد و به یاری خدواند تمام مشکلات اقتصادی کشور یکی پس از دیگر برطرف خواهد شد. 

آنها در بخشی از سخنان خود بیان داشتند : تاب آوری اقتصادی ایران یکی از این مولفه‌های قدرت است، چنانچه این تحریم‌ها به هر کشوری وارد می‌شد اقتصاد آن فرومی‌پاشید اما کشور با وجود تحریم‌های بسیار و آسیب دیدن توانسته دوام بیاورد و جمهوری اسلامی امروز در بُعد اقتصادی به اقتداری رسیده که می‌تواند در صورت گسترش عوارض اقتصادی جنگ اکراین در دنیا خود را در برابر قحطی حفظ کند.

آنان یادآورشدند: هرآنچه که مسوولان دولتی گفتند گران نشود گران شد در این صورت است که مسوولان برخی افزایش قیمتها را منکر می شوند اما مردم به هنگام خرید به خوبی متوجه افزایش قیمتها می شوند.

همچنین آنان با تبریک فرا رسیدن هفته گرامیداشت مقام معلم و یاد و خاطره ایت اله شهید مرتضی مطهری اظهار کردند: معلمان ابتدا باید خودشان شان جایگاهشان را حفط کنند و با روش و رفتارشان معلم و الگوی جامعه باشند.

خطیبان جمعه سراسر کشور با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس امسال اضافه کردند: این حضور مردمی موجب  سرشکستی دشمنان شد زیرا ما به وعده الهی در خصوص نابودی رژیم صهیونیستی اطمینان داریم و این نابودی دشمن نزدیک است .

 

گزیده ای از خطبه‌های نماز جمعه برخی استان ها به شرح زیر است:

گیلان (رشت)

 آیت الله رسول فلاحتی امام جمعه رشت گفت: دستگاه قضا باید با محتکران با شدت بیشتری برخورد کند تا افراد سودجو دست از این کار خبیث خود بردارند.

وی اظهار داشت: از مجلس شورای اسلامی می خواهیم که یکی از اولویتهایش را برخورد با محترکان قرار دهد و همچنین دستگاه قضا نیز با محتکران قاطعانه برخورد کند چون فردی که بابت احتکار ۳۰ هزار میلیارد تومان به دست می آورد، جریمه ۳۰ میلیاردی برایش مهم نیست و جرایم باید بگونه ای باشد که کسی جرات این کار را نداشته باشد.

امام جمعه رشت اضافه کرد: ما نباید بلافاصله کوچک ترین مشکل را برجسته و مردم را مایوس کنیم چون هم اینک نیز نقاط مثبت بسیار زیادی داریم چون بدهی ما در جهان تقریبا صفر است و توانستیم روی پای خود بایستیم و همچنین توان ملت ما بالا رفته و رشد ما در بخش فناوری نیز برای جهانیان تعجب آور است.

خوزستان (اهواز)

نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز با تبریک عید سعید فطر به عموم مسلمانان جهان بخصوص ملت مومن ایران بیان کرد:ثمره یک ماه روزه داری و بندگی خدا ، تقوای الهی و پرهیز از گناهان است که باید در طول سال برای حفط آن تلاس کرد.

حجت الاسلام سیدمحمدنبی موسوی فرد در خطبه های نماز عید فطر در فضای باز بلوار آیت الله بهبهانی اهواز افزود:دشمن اصلی که همان شیطان است تلاش خواهد کرد ثمره اعمال و عبادات یک ماهه ما را در با تشویق وترغیب به گناه آلوده و ضایع کند از این رو باید در طول سال مراقبت کنیم تا فریب شیطان را نخوریم و از گناه فاصله بگیریم.

یزد

حجت‌الاسلام سید ناصر محمدی امام‌جمعه موقت یزد گفت: دولت و مجلس بیش از گذشته به خواسته‌های منطقی معلمان رسیدگی و پاسخگوی مطالبات برحق آنها باشند.

وی به هفته بزرگداشت مقام معلم اشاره کرد و افزود: دولت و مجلس همواره در این خصوص برای رفاه فرهنگیان اقداماتی انجام داده و باید رسیدگی بیشتر شود.

وی با بیان اینکه فرهنگیان در جامعه نقش مهمی در عرصه تعلیم و تربیت نسل جوان و دانش‌آموزان بر عهده دارند ادامه داد: معلمان باید با جدیت ماموریت خود را در تربیت فرزندان این کشور انجام دهند. فرهنگیان باید مطالبات خود را منطقی مطرح و پیگیری کنند و مواظب برخی سوء استفاده دشمنان از تجمعات باشند.

اصفهان

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد محمودی امام جمعه موقت اصفهان گفت: فکر و اندیشه شهید مرتضی مطهری باید در مدارس،مقاطع مختلف آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد و تدریس شود.

وی با اشاره به اینکه باید اکنون به اعمال خود بیش از ماه مبارک رمضان توجه کنیم،اظهار داشت: حرمت ماه مبارک رمضان زیاد است و همه در این ماه از گناه دوری می کنند اما باید در همه ماه ها از گناه دوری کنیم.
وی ادامه داد:جایگاه معلم چنان رفیع است که پیامبر(ص) می فرماید "در قیامت شخصی وارد می شود که کوه هایی استوار می بیند و می گوید من این همه اعمال نداشته ام و پیغمبر می فرمایند که کوه  علم و دانشی است که به دیگران یاد داده اید".

کردستان (سنندج)

ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش و توجه ویژه به این عرصه، هزینه نیست بلکه زمینه پیشرفت و توسعه کشور را در آینده فراهم می‌کند.

به گفته وی آموزش و پرورش زیرساخت و بنیان علمی، اقتصادی و فرهنگی کشور محسوب می‌شود و این حوزه باید تقویت شود.

وی شان معلم را در دین اسلام و نزد پروردگار بسیار ارزشمند دانست و اضافه کرد: مقام معلم آنقدر والا است که پروردگار قبل از هر چیزی در قرآن، خود را معلم و آموزش دهنده توصیف کرده است، بنابراین حفظ جایگاه معلمان بر همه اقشار جامعه ضروری است.
وی وجود امنیت را در کشورمان، نعمتی ارزشمند و غیرقابل انکار عنوان کرد و یادآور شد: با تلاش و ایثارگری‌های نیروهای مسلح، ایران از امنیتی پایدار برخوردار است و همه باید قدر آن را بدانیم و برای توسعه کشور همگام با مسوولان گام برداریم

هرمزگان (بندر عباس)

 نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت: جنگ اکراین افول قدرت آمریکا را تسریع می‌کند و نظم نوین جهانی دچار تحول می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده درخطبه‌های نماز جمعه به موضوع افول آمریکا اشاره کرد و ابراز داشت: زمانی که مقام معظم رهبری چندین سال قبل افول آمریکا را پیش بینی کردند عده‌ای می‌گفتند مگر می‌شود کشوری با این اقتدار افول کند.

وی با بیان اینکه امروز نوام چامسکی از تحلیلگران آمریکایی می‌گوید امپراتوری آمریکا رو به افول است، ادامه داد: زمانی آمریکایی ها خود را کدخدای دهکده جهانی معرفی می‌کردند و خودباخته های داخلی ما هم آن را باور کرده و می‌گفتند باید با کدخدا ببندیم.

لرستان ( خرم آباد)

حجت الاسلام سید "احمدرضا شاهرخی" نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت: امروز در شأن این ملت نیست که شاهد صادرات کالاهای مورد نیاز و واردات کالاهای قاچاق به کشور باشند.

وی ضمن تبریک عید سعید فطر به بحث گرانفروشی اشاره کرد و افزود: امروز مردم ما به لحاظ معیشتی با مشکلاتی رو به رو هستند و متاسفانه شاهد گرانی برخی از اقلام ها در سطح کشور و استان ها هستیم. 

امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه مردم ما همواره پشتیبان نظام و دولت بوده و هستند یادآور شد: مردم نباید بیش از این شاهد حقوق های نجومی و اعلام ابر بدهکاران بانکی در سطح کشور باشند. امروز اقتصاد کشور باید به دست انسان های مومن و با انگیزه قرار گیرد که نتیجه آن عزت، آرامش و سربلندی کشور باشد.

مازندران (ساری )

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری گفت: وحدت و همدلی ملت ایران رمز خنثی‌سازی توطئه‌ها و کارشکنی‌های استکبار جهانی و دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی افزود: در دهه‌های گذشته همواره آمریکای جنایتکار درصدد ضربه زدن به ملت ایران بود اما با مقاومت و ایستادگی آحاد مردم و رهبری امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی این توطئه‌ها خنثی شد.
وی خاطر نشان کرد: فشارهای خارجی و تحریم‌های ناجوانمردانه اقتصادی که آمریکای جنایتکار و هم‌پیمانانش علیه ملت ایران وارد کردند، دیگر تاثیر ندارد و مردم دیگر گول وعده های پوچ استکبار جهانی در مذاکرات را نخواهند خورد.
امام جمعه ساری گفت : مردم ایران هوشیار بوده و می‌دانند که آمریکا و اسرائیل دشمنان قسم خورده آنان هستند و ملت ایران با اراده ای که دارد با قدرت جواب گستاخی های استکبار جهانی را خواهد داد.

آذربایجان غربی (ارومیه)

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: رفع مشکلات اقتصادی جامعه نیازمند کار جهادی مدیران و همراهی مردم است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه ارومیه افزود: برخی از مشکلات اقتصادی ناشی از مدیریت‌های نامناسب و ناشیانه و برخی مشکلات ناشی از عرف و عادت مردم است که خودسر با تورم، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و لازم است تا در این زمینه فرهنگ سازی شده و مسوولان شبانه روز تلاش کنند تا شرایط بهبود یابد.

وی با اشاره به لزوم شفاف سازی علت حذف یارانه برخی اقلام مصرفی گفت: اگر یارانه ها از برخی اجناس حذف می شود، مسوولان باید این موضوع را برای مردم ابتدا تبیین و روشهای جبران را بیان و شفاف سازی و بعد اقدام کنند.

حجت الاسلام قریشی اظهار کرد: اگر مباحث شفاف سازی شود مردم استقامت کرده و به دولت و مسوولان کمک می کنند اما این موضوعات نباید سربسته و نامشخص باشد.

وی اضافه کرد: مردم در راه دین و نظام اسلامی جان و خون داده و ایستادگی کرده اند و همواره در این راه ثابت قدم هستند و نباید اجازه داد تا این گرانی ها افسار گسیخته پیش برود.

سیستان و بلوچستان (زاهدان)

آیت‌الله مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: از رییس جمهور محترم می‌خواهیم به وزرا و مسوولان توصیه کنند کمتر حرف غیر مستند بزنند و برای حل مشکلات اقتصادی مردم بیشتر عمل کنند و تدبیر جدی بیاندیشند.

اظهارداشت: در ارزیابی دستاوردهای انقلاب باید به همه عرصه ها توجه کرد و نقاط قدرت و ضعف را کنار هم چید و نمره داد به برکت انقلاب اسلامی و حضور مردم صبور در صحنه در بسیاری از عرصه ها رشد داشته ایم اما مشکلات در برخی عرصه ها وجود دارد. 

امام جمعه زاهدان افزود: در بحث عدالت به آن وضعیت مطلوبی که می خواستیم نرسیدیم و باید تلاش بیشتری در این زمینه صورت گیرد. مشکلات اقتصادی کشور، درد و رنج مردم و اینکه با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند نیز قابل کتمان نیست. 

البرز(کرج)

 نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج گفت : امروز جبهه استکباری با استفاده از روش های مختلف برای تسلط بر کشورهای اسلامی تلاش می کند و در این بخش اعتماد به دشمن آفتی بزرگ برای جهان اسلام است.

آیت الله سیدمحمد مهدی حسینی همدانی در خطبه های این هفته نماز جمعه کرج بیان داشت: اگر امروز بیایم به جهان اسلام و دشمنان مقابل آن  مورد توجه قرار دهیم  متوجه می شویم جریانی برای مدیریت بر آن تلاش دارد.
وی ادامه داد: این جریان  با قدرت اقتصادی، سیاسی، رسانه ای ، نظامی ، تهدید و تحریم و کمک از عوامل داخلی بی خاصیت  برای تسلط بر کشور های اسلامی تلاش می کند.
آیت الله حسینی همدانی گفت : جبهه استکباری برای رسیدن به مقصود خود انواع حیل را به کار می برد که تنها  راه مقابله با این جبهه قاومت است.

چهارمحال و بخیتاری (شهرکرد)

امام‌جمعه موقت شهرکرد گفت: کسانی که در از راه غل و غش، ربا، خیانت و سرقت مالی را به دست آورند، عملی از آنان در نزد پروردگار پذیرفته نمی‌شود و تقلب و کم‌فروشی در تولیدات و صادرات مصداقی از کسب مال حرام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام سید ابوالحسن فاطمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرکرد در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) این شهر افزود: حلال‌خور بودن و به دنبال لقمه و رزق و روزی حلال رفتن از مسائلی است که در تمامی ادیان آسمانی به ویژه در دین مبین اسلام بر آن توجه و تاکید فراوان شده است و اولیای الهی درباره آن بسیار سفارش کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اهمیت مال حلال هم از نظر دین مورد تاکید واقع شده است و هم از منظر انسانیت، عقل و فطرت، انسان را به سمت خود فرا می‌خواند، تصریح کرد: بر اساس روایات و احادیث نوع لقمه در خوب یا بد بودن هر انسانی سهم بالایی دارد.

بوشهر 

حجت الاسلام سید غلامرضا هاشمی امام جمعه موقت بوشهر گفت: برای تربیت مدیر تراز انقلاب اسلامی باید بر روی آموزش و پرورش و دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری کرد که مقدمه آن پاسداری از مقام معلم است و مسئولان باید در این زمینه تلاش کنند.

 وی اظهارداشت: معلم باید از دغدغه معیشت آزاد و خاطر جمع باشد تا بتواند نقش خود را در تربیت و پرورش فرزندان جامعه برای مدیران آینده تراز انقلاب به درستی ایفا کند.

وی آیت الله شهید مرتضی مطهری را روحانی متفکر، متناسب با زمان، مومن و با اخلاص خواند و  تاکید کرد: رفتار، کردار و حتی گفتار و پوشش دانش‌آموزان تجلی رفتار، کردار و اعتقادات معلمان است و فعالان عرصه فرهنگ و آموزش باید اهمیت نقش خود را در این جایگاه بدانند چرا که دانش آموز امانتی در دستان معلم است.

کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج)

امام جمعه یاسوج بر ضرورت کشت محصولات کشاورزی راهبردی تاکید کرد و گفت:کمبود کالاهای اساسی از جمله گندم و برنج موجب بروز مشکلات عدیده در کشور می شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی در خطبه های نماز جمعه یاسوج افزود: برای جلوگیری از بروز مشلات باید کشت محصولات مهم و با نیاز بالا مورد توجه مردم و مسئولین قرار گیرد .

وی ادامه داد: در کشت محصولات کشاورزی نباید فقط به رفع نیازهای داخلی توجه کرد و باید توجه به صادرات نیز مورد توجه واقع شود زیرا نمی توان همیشه از واردات دیگر کشورها استفاده کرد و با برنامه ریزی مناسب باید صادرات محصولات به خارج از کشور را رونق داد.

قم 

امام جمعه قم گفت: باید سران قوا دست چپاولگران، مفسدان اقتصادی و قاچاقچیان را از مایحتاج مردم کوتاه کنند و این اخلالگران اقتصادی را با اشد مجازات، به جای خودشان بنشانند.

آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر قم در مصلای قدس این شهر اظهار داشت: امروز توطئه اصلی دشمن، فشار اقتصادی به توده‌های مردم برای خسته و ناامید کردن آن‌هاست، بنابراین باید همه دستگاه‌های حاکمیتی و مسئولان برای خنثی کردن این توطئه دشمن تلاش بی‌وقفه کنند. 

وی افزود: باید سران قوا و فعالان اصلی قوا برای رسیدگی به این ناهنجاری‌های اقتصادی و رفع موانع و آسیب‌ها قیام و مسایل اقتصادی کشور را قدم‌به‌قدم دنبال کنند؛ تصمیمات قاطع بگیرند؛ این تصمیمات را اجرایی و دست چپاولگران، مفسدان اقتصادی و قاچاقچیان را از رزق، روزی و مایحتاج مردم کوتاه کنند.

همدان

حجت الاسلام محمدعلی ارزنده امام جمعه موقت همدان گفت: برخی با قضاوت نادرست و غلط نسبت به عملکرد دولت، آب به آسیاب دشمن می ریزند.

وی افزود: کسی می تواند منتظر ظهور باشد که واجبات، مستحبات و محرمات را درک و رعایت کند. یک انسان منتظر ظهور حضرت، باید زیرک باشد ره نحوی که در تحلیل مسایل سیاسی و اجتماعی و قضوت نسبت به عملکردها و خدمات  در مسیر دشمن حرکت نکند.

وی با بیان اینکه هشت ماه از تشکیل دولت جدید می گذرد و به رغم خدمات گسترده، برخی نواقص هم وجود دارد، افزود: گرانی موجب بروز مشکلاتی برای مردم شده که قطعا با تدبیر دولت، مشکلات حل و شرایط بهبود خواهد یافت.

خراسان رضوی (مشهد)

حجت الاسلام محمد باقر فرزانه امام جمعه موقت مشهد گفت: مسوول مردمی باید آگاه به جایگاه مردم، مسلط به نفس و دارای احساس مسوولیت نسبت به مسائل جامعه باشد.

وی افزود: از دولت نخست جمهوری اسلامی ایران تا دولت سیزدهم، همه بدون استثنا می گفتند دولت ما مردمی است و مسوولان ما مردمی هستند.

وی با بیان این که مسوول مردمی به جایگاه و نقش مردم توجه دارد گفت: از سال ها قبل از پیروزی انقلاب در جریان تحولات کشور بودم، اگر مردم نبودند نه انقلاب پیروز می شد و نه انقلاب تا الان مانده بود و اگر مردم نبودند حتی اگر ۱۰ امام خمینی هم داشتیم باز هم انقلابی باقی نمی ماند.

امام جمعه موقت مشهد گفت: مسوول مردمی باید احساس مسوولیت داشته باشد و اگر جز این باشد مسوولیت برای او آخور دنیا می شود و بر عکس، داشتن احساس مسوولیت برای مسوول اشتیاق به خدمت و دغدغه مردم ایجاد می کند.

ایلام

حجت الاسلام والمسلمین الله نور کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام‌ جمعه ایلام ضمن تاکید بر ضرورت برخورد قاطع با دلالان که به تورم دامن زده اند، گفت: حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در اولویت دولت و مسوولان قرار گیرد.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی توجه بیشتر دولت باید به سفره‌های معطوف گردد تا مردم دغدغه خرید نان نداشته و زندگی بر آنها سخت نگذرد، چراکه اقشار آسیب پذیر و دهک‌های جامعه را نمی‌توان با دهک‌های بالای جامعه همسان دانست. اگر قرار است تغییراتی هم داده شود، لازم است دولت یارانه را به صورت مستقیم به سبد مصرف کننده واریز کند.

کرمان 

حجت الاسلام احمد شیخ‌بهایی خطیب موقت جمعه کرمان گفت: امیدواریم همانطور که سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی دوست داشت کرمان همیشه ولایی و با ولایت بماند، استاندار جدید کرمان نیز در این راستا کنار مردم و در راس این هرم باشد.

وی افزود: همه نگاه ها در داخل و خارج از ایران به کرمان زادگاه سپهبد شهید سلیمانی است.کرمان شهر حاج قاسم است و با وجود مزار سردار سلیمانی یک شهر بین‌المللی است لذا همه نگاه‌ها از داخل و خارج کشور به کرمان دوخته شده است. 

حجت الاسلام شیخ بهایی تصریح کرد: هر روز ما میهمانی از داخل و خارج کشور داریم که برای زیارت مرقد مطهر شهید سلیمانی به کرمان می‌آیند.

آذربایجان شرقی (تبریز)

حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به افزایش قیمت گندم، آرد، نان و ماکارونی در روزهای اخیر، گفت: مسوولان دولت باید قبل از افزایش قیمت کالاها، علت آن را به مردم توضیح دهند.

وی با تاکید بر اتخاذ تدابیر لازم برای رفع مسائل مربوط به گندم، آرد، ماکارونی و نان، افزود: مردم متدین و انقلابی جمهوری اسلامی اگر خوب توجیه شوند، با این موضوع هیچ مشکلی نخواهند داشت.

وی از ستاد نماز جمعه تبریز خواست در برخی هفته ها به جای سخنرانی قبل از خطبه ها، میزگردی با حضور مسوولان تشکیل دهند تا به مردم در خصوص بروز این مشکلات توضیح دهند و علت رشد قیمت کالاها را بررسی کنند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••