اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۱۱/۰۱ - ۰۷:۰۰

برگزیدگان پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان معرفی شدند

مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شامگاه پنجشنبه سی ام دی ماه سال جاری در قالب یک رویداد آنلاین از تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

برگزیدگان پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان معرفی شدند

به گزارش سراج24؛ مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شامگاه پنجشنبه سی ام دی ماه سال جاری با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف در قالب یک رویداد آنلاین از تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

قدردانی از همراهی فرهنگ‌ها در یک رویداد ملی موسیقایی

در ابتدای مراسم اختتامیه که به صورت مجازی پخش شد بعد از قرائت آیاتی از قران مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی، عباس سجادی مجری برنامه پیام محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان را قرائت کرد.

در این پیام آمده است: موسیقی همواره یکی از جلوه‌های هنری جوامع و ملل از آغاز تا کنون و به عنوان یک بلاغت مؤثر روحی، نماینده احساسات عالی و روح ملت‌ها بوده است. حفظ و پاسداری از این میراث بی بدیل که طی سالیان متمادی برگرفته از همزیستی و همراهی فرهنگ‌ها، باورها و هویت اجتماعی مردم این سرزمین است، به پشتوانۀ پیشینه درخشان و فروزان خود، پایدار و پوینده پیش می‌رود. شایستگی و کشف استعدادهای فرزندان ما در هنر موسیقی به پشتوانه همراهی و کسب تجربه از محضر استادان و پیشکسوتان این عرصه نوید از پایندگی و بالندگیِ موسیقی در جای جای ایران‌زمین است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این پیام اظهار کرد: پانزدهمین برگ از جشنواره ملی موسیقی جوان عرصه درخشش نوجوانان و جوانانی است که برای سربلندی و افتخار ایران اسلامی قدم برمی دارند تا سفیرانی شایسته برای معرفی هویت فرهنگ و هنر کشور عزیزمان باشند. بی شک این مهم با همراهی و مشارکت اساتید و هنرمندان برجسته و دلسوز در قالب هیأت داوران با رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی در داوری‌ها معنا و اعتبار می‌یابد، آنان که همواره با حضورشان ضامن و حافظ این برگ زرین هستند و ما وامدار دلسوزی‌ها و تجارب ارزنده ایشان هستیم. حضور گسترده نوجوانان و جوانان از تمام نقاط ایران زمین و تنوع حضور از مناطق و اقوام مختلف جای بسی خوشحالی دارد زیرا که باعث ایجاد رنگین کمانی از اصالت، خلاقیت و توانایی در این جشنواره شده است تا با تداوم حضور خود نوید بخش آینده درخشان فرهنگ و هنر ایران عزیزمان باشند. با آرزوی موفقیت روز افزون هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره از استادان و داوران پانزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان و زحمات دبیر محترم جشنواره و برگزارکنندگان صمیمانه قدردانی می‌کنم.

برگزیدگان پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان معرفی شدند

توجه به جوانان اصلی ترین برنامه نظام جمهوری اسلامی است

در ادامه این مراسم محمود سالاری معاون هنری وزیر ارشاد گفت: جهان امروز جهان آینده پژوهی و آینده نگری است. کشورهای پیشرو نسبت به جهان امروز و آینده نگرانند. فرهنگ و هنر با توجه به جوانان آینده اش تأمین می‌شود همچنانی که در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب آمده؛ جوانان محور تحول و تمدن سازی هستند.

معاون امور هنری وزیر ارشاد: فرهنگ و هنر با توجه به جوانان آینده اش تأمین می‌شود همچنانی که در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب آمده؛ جوانان محور تحول و تمدن سازی هستندوی ادامه داد: جشنواره موسیقی جوان در ایران اسلامی حکایت از این دارد که توجه به آینده و توجه به جوانان یکی از اصلی ترین برنامه‌هایی است که در نظام جمهوری اسلامی به آن توجه می‌شود به همین جهت است که چنین جشنواره‌هایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

سالاری بیان کرد: این جشنواره‌ها ۵۰ الی ۶۰ سال آینده موسیقی را بیمه می‌کنند و هر سال که برگزار می‌شود این امید را بیشتر و به دورتر پرتاب می‌کند. جوانان و نوجوانانی که با هنر خودشان این معرکه را گرما بخشیده‌اند؛ به عبارتی بیمه کننده موسیقی ایران در حوزه موسیقی نواحی و دستگاهی وموسیقی جهان درحوزه کلاسیک و آهنگسازی هستند. این چهار بخش اصلی که در جشنواره حضور داشته و ما شاهد آثار برجسته ای بودیم که نشان از هنر و ذوق ایرانی در حوزه‌های مختلف دارد و هوش سرشار جوان ایرانی را به رخ می‌کشد.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه ضمن تشکر از هومان اسعدی دبیر، داوران و اساتید موسیقی و سایر دست اندرکاران جشنواره موسیقی جوان و تبریک به برگزیدگان جشنواره پانزدهم تصریح کرد: امیدوارم در سالهای آتی شاهد آثار برجسته‌تر و قوی‌تری در حوزه هنر موسیقی ایرانی و کلاسیک باشیم.

برگزیدگان پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان معرفی شدند

یک امیدواری برای آینده موسیقی ایران در برگزاری یک رویداد موسیقایی

بعد از صحبتهای معاون هنری وزیر، محمد اله یاری سرپرست دفتر موسیقی ارشاد نیز گفت: آینده از آن جوانان است. این جمله‌ای است که در هرمحفلی که می‌نشینیم، گفتگو و برنامه ریزی می‌کنیم، گفته می‌شود و هر اتفاقی که برای آینده کشور می‌افتد بخشی از اتکای ما به جوانان است. طبیعی است که حوزه موسیقی هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: در کشور پانزده دوره است که جشنواره ملی موسیقی جوان برگزار می‌شود. جشنواره‌ای که هدف اصلی‌اش استعدادیابی و معرفی آینده‌های موسیقی ایران است. شاید کمترین جشنواره‌ای را در حوزه موسیقی داشته باشیم که اینچنین تعداد قابل توجهی از اساتید حوزه موسیقی به عنوان داور؛ کار جوان ترها را نظارت و ارزش گذاری کنند و نقاط ضعف و قوتشان را بگویند و همه با یک امیدواری ازآینده موسیقی ایران در گونه‌های مختلف صحبت می‌کنند و وقتی استعدادهای جوان را می‌بینند که درحال شکوفایی وجلوه کردن هستند، به اینکه آینده موسیقی ایران می‌تواند آینده امیدوار کننده‌ای باشد، امیدوارم می‌شوند.

سرپرست دفتر موسیقی ارشاد نیز با تشکر از دبیر جشنواره و داوران و اساتید موسیقی جوان بیان کرد: من از شرکت کنندگان جوانی که از سراسر کشور در چندین ماه و چندین مرحله در جشنواره شرکت و آثارشان را ارسال کردند و نتایج داوری را پذیرفتند، قدردانی می‌کنم و به آنهایی که در این دوره پذیرفته شدند نیز تبریک می‌گویم و از آنهایی که خوب بودند ولی اما در این رقابت حائز رتبه نشدند اما به رأی داوران تمکین کردند، تشکر می‌کنم.

الهیاری در پایان صحبت‌های خود گفت: امیدوار هستم جشنواره ملی موسیقی جوان در سالهای آتی هم پررونق‌تر از این دوره و دوره‌های گذشته به مسیر خودش ادامه دهد و همه امیدوار باشیم به اینکه نسل جوانی که معرفی می‌شود نسلی باشد که با موسیقی ایرانی و نواحی؛ موسیقی که ریشه در آداب و آئین‌های ما دارد به خوبی آشنا شوند و فرزندان این سرزمین را تربیت کنند.

برگزیدگان پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان معرفی شدند

حمایت دولت مهم‌ترین نقطه قوت جشنواره پانزدهم بود

در ادامه نماهنگی از داوری‌های جشنواره پانزدهم موسیقی جوان پخش شد و سپس هومان اسعدی دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: خوشحالم امروز بعد از نزدیک به ۱۰ ماه تلاش بی وقفه از شروع برگزاری، در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هستیم. بی شک جشنواره موسیقی جوان یکی از مهمترین رویدادهای هنری و موسیقایی ایران محسوب می‌شود که هدفش کشف و شناسایی استعدادهای جوان در حوزه‌های مختلف موسیقی از موسیقی نواحی اقوام مختلف ایران گرفته تا موسیقی کلاسیک ایرانی و همینطور کلاسیک اروپایی است. ما امسال بخش جدیدی تحت عنوان آهنگسازی اضافه کردیم.

وی با بیان اینکه جشنواره در ابعاد مختلف موسیقی جدی و هنری این فعالیت داشته و دارد، ادامه داد: موجب خوشحالی است که امسال علیرغم شرایطی که وجود داشت تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره از تمام ادوار پیشین بیشتر بود و حدود ۲۵۰۰ اثر در حوزه‌های مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. در این دوره مانند دوره‌های قبل ما بخش‌های سابق 

را داشتیم اما بخش جدیدی تحت عنوان آهنگسازی هم به این جشنواره اضافه شد که علیرغم اینکه اولین دوره بود، استقبال بسیار خوبی شد هم از لحاظ کمی که حدود ۱۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد وهم از لحاظ کیفی آثار بسیار شایان توجه بودند و در حوزه‌های مختلف موسیقی ایرانی و کلاسیک غربی آثار آهنگسازی را شاهد بودیم که همه متمرکز بر یک ایده واحد با تمرکز بر هویت ایرانی و رنگ وبو وفضای ایرانی بودند.

دبیر ۹ دوره جشنواره ملی موسیقی جوان ضمن قدردانی از حضور داوران و اساتید شوراهای تخصصی گفت: من تشکر ویژه ای از استادم حسین علیزاده دارم که در تمام این سال‌ها همواره در کنار ما بودند و همیشه توانستیم از محضر ایشان بهره‌مند شویم. در این جشنواره بیش از ۱۰۰ شاخه مختلف ساز و آواز داشتیم با احتساب موسیقی دستگاهی و کلاسیک غربی و موسیقی اقوام نواحی مختلف ایران و به طور کلی هیئت‌های داوری جشنواره به صورت تخصصی داوری‌ها را انجام می‌دهند که بیش از ۱۱۰ نفر از اساتید موسیقی ایران زمین؛ هیئت‌های داوری جشنواره را تشکیل می‌دهند. این جشنواره اگرچه به روال سالهای قبل کمی تأخیر داشت و دیرتر از اوایل امسال کارش را شروع شد اما با تلاش بسیار همکارانم در انجمن موسیقی ایران و ستاد جشنواره به نحو شایسته‌ای برگزار شد.

اسعدی ادامه داد: جشنواره موسیقی جوان با حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ و هنر موسیقی در ایران برگزار می‌شود و شاید یکی ازمهمترین نقاط قوت این جشنواره این است که با حمایت دولت به طور کامل برگزار می‌شود اما در امور تخصصی و فنی کاملاً به اهل فن سپرده شده و اعضای شوراهای تخصصی و سیاستگذاری کاملاً همه موسیقیدانان برجسته ایران زمین هستند. من امیدوارم دور بعدی این جشنواره استمرار پیدا کند و دوباره شاهد حضور پرشور جوانان در همین سالن باشیم و هم اجراها را به صورت زنده درمقام مخاطب ببینیم و همینطور مراسم اختتامیه را با حضور تک تک شرکت کنندگان برگزار کنیم.

برگزیدگان پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان معرفی شدند

اسعدی در خاتمه از ستاد جشنواره، انجمن موسیقی ایران، مدیران معاونت هنری، دفتر موسیقی و بنیاد رودکی تشکر کرد و گفت: از شرکت کنندگان سپاسگزاری می‌کنم که در این شرایط آثار بسیار ارزشمندشان را به دبیرخانه ارسال کردند و به تک تک آنها تبریک می گویم و آرزوی توفیق و سعادت و موفقیت‌های روز افزون برایشان دارم.

تشکر مشاور عالی دبیر جشنواره از خانواده‌ها در شرایط اقتصادی سخت

حسین علیزاده مشاور عالی دبیر جشنواره و یکی از اعضای هیأت داوران پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هم در این برنامه د با بیان اینکه موسیقی یعنی خود عشق گفت: واقعاً جای سپاس و تشکر دارد از خانواده‌هایی که در شرایطی که وضعیت اقتصادی بسیار سخت است از بچه‌ها و فرزندان خودشان پشتیبانی می‌کنند تا آنها هنر موسیقی را فرا گیرند. شاید برگردیم به گذشته جشنواره، همیشه می‌گفتیم که امیدواریم استقبال شود و فرزندانی به وجود بیایند که این موسیقی را نگه دارند و پیش ببرند. خوشبختانه دوره پانزدهم خیلی سرافراز و با افتخار ایستاد و گفت خیلی اتفاقات خوبی افتاده است.

وی با اشاره به تداوم جشنواره افزود: مشکل هر چیزی در کشور ما این است که تداوم ندارد به خصوص کارهای فرهنگی و هنری که با دیدگاه‌های مختلف به آن نگاه کرده می‌شود، باعث می‌شود این تداوم از یک جایی قطع شود حالا یا به طور اتفاقی یا عمدی. چیزی که در این پانزده دوره در جشنواره خیلی محسوس بوده همان تداوم است. تداومی که عشقی به وجود آورده و هیچکس از کسانی که جزهیات داوران هستند و جز استادان این هنر هستند اصلاً سوال نمی‌کنند به محض اینکه موعد جشنواره می‌شود، مشتاق هستند که سر جلسات باشند. حتی بین خود ما دوستی‌های خیلی عمیقی بوجود آورده چون تنها جایی بوده که می‌نشستیم درباره هنرهای موسیقی صحبت می‌کردیم و صمیمانه و واقعاً فکرهایمان را رد و بدل می‌کردیم.

داور جشنواره ملی موسیقی جوان در ادامه گفت: ثمره این جشنواره مدیون همه شرکت کنندگان و دست اندرکاران جشنواره است و کار ساده ای نبوده که تا به امروز ادامه داشته باشد. خوشبختانه وقتی به این تداوم نگاه می‌کنیم حتی با اینکه الان شرایط اجتماعی طوری نیست که از نزدیک همدیگر را ببینیم ولی میوه این جشنواره امسال خیلی لذت بخش و خوشمزه بود. بارها در این جلسات اشک ریختیم. بارها شاد شدیم و بارها و بارها انرژی کسب کردیم. واقعاً برای ما که دست اندکار موسیقی هستیم و قرار است این هنر را بوجود بیاوریم انرژی مضاعف شد و خوشحال شدیم این زحمات؛ ثمر پیدا کرده است.

این آهنگساز اظهار داشت: امسال جشنواره در رشته‌های مختلف نوازندگی و خلاقیت بسیار درخشان بود. جشنواره موسیقی جوان نسبت به دوره‌های اول نگاهش را کمی عوض کرده و بازنگری در خودش ایجاد کرده است. در بخش خلاقیت و آهنگسازی به ذهنیت بچه‌ها می‌پردازد. وقتی ما قطعات را می‌دیدیم، حیران بودیم و نمی‌دانستیم کدام را ترجیح دهیم. اصلاً ترجیح دادنی نبود و فقط بر اساس سنت اول و دوم و سوم طبق نظر جمعی تعدادی را انتخاب کردیم ولی جا دارد بگوییم همه آنهایی که شرکت کردند برنده هستند چون همه احساسات ما را برانگیختن و حس بسیار بسیار خوبی داشتیم. نتیجه این است اگر یک عده‌ای با یک هدف واحد و با عشق و ایمان آن هدف را دنبال کنند حتماً ثمر می‌دهد.

برگزیدگان پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان معرفی شدند

حسین علیزاده ضمن تشکر از هومان اسعدی دبیر جشنواره گفت: هومان اسعدی با انرژی مضاعف و با تمام مسئولیت و تخصص اش در دانشگاه با جان و دل در هر شرایطی این جشنواره را حفظ و کار کردند و مهمترین مسئله اعتبار ایشان بوده که همه را تشویق کرده با او و جشنواره همکاری کنند.

وی ضمن تشکر از انجمن موسیقی و ستاد جشنواره در خصوص همکاری ارگان‌های دولتی گفت: از این به بعد به هر شکلی که باشد و از طریق انجمن حمایت شود خیلی خوب است. به نظر ما همه ارگان‌ها وظیفه شأن حمایت است. همه ارگان‌ها در خدمت مردم هستند نه مردم در خدمت ارگان‌ها به خاطر همین ارگان‌ها باید کار کنند تا مردم آن کارها و فکرهای خوبی که دارند را پیش ببرند. امیدوارم در آینده همینطور ادامه پیدا کند اگر هم نشد باز هم من امیدوارم به هر شکلی که شده حتی اگر دولت هم نخواهد پشتیبانی کند بخش خصوصی این مسئله را دنبال می‌کند و افتخار ایران اتفاق افتاده است. جوان‌هایی ما داریم در سن‌های بسیار پایین که واقعاً نابغه هستند و آینده بسیار درخشانی دارند.

علیزاده با اشاره به حمایت از شرکت‌کنندگان نیز افزود: فکرهایی برای جوانهای شرکت کننده که استعدادهای خاصی هستند، در نظر گرفته شده که آموزش‌های فوق العاده برایشان گذاشته شود و به گونه‌ای کارشان ادامه پیدا کند. تا وقتی توان داریم این عشق ما به جشنواره جوان و بچه‌های جوان همیشه هست. برای اینکه ما نفسمان و امیدمان به آنها بستگی دارد آنها وقتی باشند، سرحال باشند، بنوازند، بخواند و بسازند ما هم زنده خواهیم بود.

ابراهیم لطفی عضو هیأت داوران جشنواره در بخش موسیقی کلاسیک، حمیدرضا اردلان داور و مشاور دبیر بخش موسیقی نواحی و کیاوش صاحب نسق عضو هیأت داوران بخش آهنگسازی نیز در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان که به صورت آنلاین پخش می‌شد به بیان نقطه نظرات خود پیرامون این دوره از جشنواره پرداختند.

برگزیدگان پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان معرفی شدند

پس از صحبت‌های دست اندرکاران و تعدادی از هنرمندان شناخته شده موسیقی کشورمان درباره برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، نفرات برگزیده بخش‌های مختلف این رویداد معرفی شدند.

برای مشاهده هنرمندان برگزیده بخش موسیقی کلاسیک اینجا برای مشاهده هنرمندان برگزیده بخش موسیقی دستگاهی اینجا، برای مشاهده برگزیدگان بخش موسیقی نواحی اینجا، برای مشاهده هنرمندان برگزیده بخش آفرینش در تک نوازی اینجا و برای مشاهده برگزیدگان بخش آهنگسازی اینجا را کلیک کنید.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••