اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۰۶/۰۹ - ۰۹:۳۹

عبداللهیان: در نشست بغداد در جایی ایستادم که جایگاه واقعی کشورمان بود

وزیر امور خارجه درباره جایگاه ایستادنش در عکس یادگاری در نشست بغداد اظهار داشت: فکر می‌کنم من در اصل در جایی ایستادم که جایگاه واقعی جمهوری اسلامی و نماینده جمهوری اسلامی ایران بود.

عبداللهیان: در نشست بغداد در جایی ایستادم که جایگاه واقعی کشورمان بود

به گزارش سراج24؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب گذشته (دوشنبه 8 شهریوماه 1400) در برنامه گفت‌گوی ویژه خبری حضور یافت و به سؤالات مطرح شده درباره دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم، برجام و ... پاسخ داد.

*مشارکت رئیس جمهور در نشست سران شانگهای در حال برنامه ریزی است

وی درباره نشست سران شانگهای و حضور ایران در این نشست نیز گفت: شانگهای یک ظرفیت بزرگ اقتصادی را در برمی‌گیرد. ایران سال‌ها عضو ناظر سازمان شانگهای بوده است. مشارکت آقای دکتر رئیسی در این اجلاس در حال برنامه‌ریزی است و در سطح بالایی در این اجلاس شرکت می‌کنیم.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: سازمان شانگهای فرصتی است که در حوزه‌‌های اقتصادی ظرفیت‌های خوبی برای ما فراهم خواهد کرد.

وزیر خارجه اضافه کرد: در زمان برگزاری اجلاس اخبار خیلی خوبی از این حضور و توافقاتی که در جریان برگزاری اجلاس شکل خواهد گرفت، اعلام می‌شود.

* قرارداد ۲۵ ساله با چین را به طور جدی پیگیری می‌کنیم/ این الگو را تعمیم می‌دهیم

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما برنامه ۲۵ ساله ایران و چین است. در زمانی که آقای لاریجانی برای پیگیری این موضوع ماموریت خاص پیدا کرد و آن زمان در مجلس بودم در جریان جزییات کار بودم و در پکن از نزدیک شاهد اتفاقاتی بودم که رخ می‌داد و در نهایت منجر به امضای این توافق مهم شد. نه تنها این قرارداد را برای اجرا به طور جدی پیگیری می‌کنیم و جزو دستورکارهای اصولی و اساسی ماست، بلکه این الگو را به کشورهای دیگری که ظرفیت‌هایی را دارند تعمیم می‌دهیم. با روسیه این کار را خواهیم کرد و با هند این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: وزارت خارجه جایگاه تسهیل کننده و هماهنگ کننده است. وظیفه داریم بسترها را شناسایی و آماده کنیم. بخش‌ها چه دولتی و چه خصوصی و چه نیمه دولتی در این مسیر حرکت کنند.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در تمامی سفارتخانه‌ها از شروع به کار دولت جدید یکی از تاکیدات ما این است که سفارتخانه‌های ما باید در خدمت بخش‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و علمی و فناوری به معنای واقعی باشند. این‌که می‌گوییم خدمتگزار ملت هستیم، مردم باید ترجمان آن را ببینند. یک تعریف سنتی از سفارتخانه‌ها وجود دارد این‌که جایی است که گذرنامه و ... صادر می‌کند ولی کار اساسی سفارتخانه‌ها این است که باید ببیند اولویت‌ها چیست و در آن مسیر حرکت کنند.

* این‌که با اتوبوس سوار شدم و آمدم خیلی موضوع ویژه‌ای نیست 

وزیر خارجه درباره این‌که در بازگشت از سفر دمشق با اتوبوس از هواپیما به پاویون برگشته‌اید و عکس منتشر شده در این خصوص نیز گفت: گاهی اوقات دوستان می‌آیند تبریک می‌گویند و من می‌گویم هیچ اتفاقی نیفتاده است و من در وزارت خارجه در طبقه دوم وزارت خارجه معاون بودم و الان فقط به طبقه سوم منتقل شده‌ام. حوزه کاری من هم دو بخش عربی و آفریقا به سایر بخش‌ها توسعه پیدا کرده است. این‌که با اتوبوس سوار شدم و آمدم خیلی موضوع ویژه‌ای نیست و اتفاق مهی نیفتاده است که بخواهم غیر از این رویه را داشته باشم.

* در جایی ایستادم که جایگاه واقعی جمهوری اسلامی و نماینده جمهوری اسلامی ایران بود

وی درباره جایگاه ایستادنش در عکس یادگاری در نشست بغداد اظهار داشت: فکر می‌کنم من در اصل در جایی ایستادم که جایگاه واقعی جمهوری اسلامی و نماینده جمهوری اسلامی ایران بود.

* آمریکایی‌ها از ادبیات تهدید هیچ نتیجه‌ای نخواهند گرفت 

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین و اظهارات مقام‌های آمریکایی و اروپایی و این‌که آیا زمان دور بعدی مذاکرات مشخص شده است؟ گفت: در مراسم تحلیف آقای «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز تمایل کرده بود با فردی از تیم سیاست خارجی دولت جدید ملاقات کند و قرار شد من با ایشان ملاقات کنم. پریروز که در عراق بودم دوستان عراقی می‌گفتند که آمریکا از سال ۲۰۰۳ تا الان آمریکایی‌ها در حال تردد هستند هنوز متوجه نشده‌اند عراق کجاست و شناخت درستی از عراق پیدا نکردند و خسارت‌های زیادی به ما وارد کرده‌اند و علیرغم ادعاهایشان سیاست‌های مبتنی بر آزمون و خطا زیادی را اعمال کردند.

وی درباره مذاکرات وین هم اظهار داشت: اولین اشتباه آمریکایی‌ها این است. گاهی اوقات مصاحبه‌هایی می‌کنند و می‌گویند پیشنهادات ما برای همیشه روی میز نخواهد ماند و ایران اگر در وین مذاکره نکند با گزینه‌های دیگری مواجه خواهد شد، حرف‌های تکراری و خسته کننده و کسل کننده‌ای است که همواره می‌زنند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: خیلی شفاف به طرف مذاکره کننده اتحادیه اروپا گفتم آمریکایی‌ها تا یاد نگیرند که مودبانه با ملت بزرگ ایران صحبت کنند، از ادبیات تهدید هیچ نتیجه‌ای نخواهند گرفت و اگر این ادبیات را ادامه دهند پیام سازنده‌ای برای دولت جدید نیست. یک بار دیگر باید مرور کنند که از این رفتارهایشان توانسته‌اند دستاوردی برای خود به دست بیاورند.

* به دنبال فرار از میز مذاکره نیستیم

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما به صورت شفاف به طرف مقابل اعلام کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران از مذاکره‌ای که منطق بر آن حاکم باشد، استقبال می‌کند. حتما ما به دنبال فرار از میز مذاکره نیستیم. ولی یک نکته بسیار مهم است و آن این است که دولت سیزدهم مذاکره‌ای را مذاکره می‌داند که دستاوردهای ملموس در راستای تامین منافع و حقوق ملت ایران داشته باشد.

وی بیان کرد: طبعا این پیام تاثیرات مثبت خودش را در طرف مقابل داشته است ولی من به صراحت به طرف گفت‌وگوها گفتم که شما تصور نکنید که الان مجلس و دولت از هم حمایت می‌کنند و به هم کمک می‌کنند و این یعنی یک فرصت که شما بگویید و دور یک میز مذاکره و در یک جلسه همه چیز را حل کنید.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: من در جلساتی که با کمیسیون‌ها داشتم دیدم که کار برای دولت خیلی سخت شده است. شاید اگر دولت قبلی به نقطه‌ای در مذاکره می‌رسید و طرف‌های غربی کارشکنی نمی‌کردند و مذاکرات به نتیجه‌ای می‌رسید شاید راحت‌تر مجلس در ارتباط با مصوبه خود کنار می‌آمد ولی توقع مجلس از دولت آقای رئیسی این است که حقوق حداکثری ملت ایران باید در مذاکرات تامین شود.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: به طرف مقابل گفتم که شما باید واقعا رویکردتان را در مذاکره تغییر دهید. رویکرد اتلاف وقت را هیچکس نمی‌پذیرد و در عین حال مذاکرات باید دستاوردهای ملموسی را داشته باشد. مذاکره یکی از ابزارهای دیپلماسی است و امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد و طرف‌های مقابل بر مبنای خرد در میز مذاکره حضور یابند، نه پیام‌های غیرسازنده.

وزیر خارجه درباره دور بعدی مذاکرات گفت: طرف مقابل این درک را دارد که بالاخره یک پروسه دو سه ماه‌ای زمان می‌برد که دولت جدید مستقر شود و برای هر گونه تصمیمی که می‌خواهد در این رابطه بگیرد، برنامه ریزی کند ولی این موضوع یکی از موضوعاتی است که در دستورکار دستگاه سیاست خارجی و دولت قرار دارد.

* از افغانستان امن و پایدار حمایت می‌کنیم

وی درباره افغانستان اظهار داشت: ما از افغانستانی حمایت می‌کنیم که نظر مردم افغانستان نسبت به تعیین سرنوشتشان در این کشور دیده شود و در این مقطع آن‌چه مهم است این است که دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام افغان، راهکار سیاسی منحصر به فرد برای برون رفت از مشکلات افغانستان هست. این مصائبی که الان سر مردم افغانستان می‌آید ریشه در رفتار آمریکا در این کشور دارد. آمریکایی‌ها به موج عظیمی که به آنها در فرودگاه پناه آورده بودند رحم نکردند و شاهد بودید چه اتفاقاتی در فرودگاه رخ داد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در موضوع افغانستان، اگر بیگانگان دست از سر افغانستان بردارند رهبران افغانستان و رهبران همه اقوام و احزاب و گروه‌های افغانستانی از چنان قابلیتی برخوردارند که خودشان درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند. ما از یک افغانستان امن و پایدار و افغانستانی که با همسایگانش در صلح و ثبات زندگی کند و افغانستانی که مردمش در تعیین سرنوشت خود نقش داشته باشند حمایت می‌کنیم.

وی درباره برگزاری نشست همسایگان افغانستان در تهران نیز گفت:‌ با برخی از همسایگان افغانستان گفت‌وگوهایی را شروع کردیم. پنجشنبه هفته گذشته وزیر خارجه پاکستان تهران بود و تماس‌ها و رایزنی‌هایی با سایر همسایگان افغانستان داریم و هدف این است که با استفاده از ظرفیت همسایگان برای رسیدن به یک وضعیت مطلوب در این کشور کمک کنیم.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این برنامه اظهار داشت: همه وزارت خارجه دیپلماسی اقتصادی نیست و وزارت خارجه ماموریت‌های متنوعی را دارد. ما به مدیران توانمندی که در مجموعه وزارت خارجه وجود دارند در داخل وزارت خارجه نیاز داریم. همکارانی که هم اکنون این زحمت را می‌کشند با تمام توان و انرژی کار را دنبال می‌کنند. این ظرفیت در سفارتخانه‌ها مستقر خواهد شد. این‌که یک رایزن اقتصادی از وزارت صمت برود یا رایزن کشاورزی از جهاد کشاورزی برود. اینها توافقات ساده درون دستگاهی است.

* سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند شعار ماست

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این‌که سیاست خارجی اساسا موضوعی است که زیر ذره بین قرار دارد، گفت: موضوع روابط خارجی، سیاست خارجی و مناسبات بین‌المللی از حساسیت‌های بالایی برخوردارند و مردم ما هم به شدت سیاسی هستند.

وی با ذکر این نکته که مردم ما در موضوع سیاست خارجی هوش بالایی دارند و به دقت مسائل را دنبال می‌کنند، افزود: نشست منطقه‌ای حمایت از عراق قرار بود به عراق در ابعاد مختلف کمک کند، در این اجلاس بازگشت عراق به جایگاه طبیعی خودش در منطقه به عنوان یک کنشگر قابل توجه مورد توجه منطقه و مورد توجه مجموعه کنشگران در حوزه سیاست خارجی قرار گرفت.

وزیر خارجه بیان کرد: حکومت عراق به طور طبیعی به دنبال این است که برای حل مشکلات کشور خودش به ویژه پس از چالش جدیدی که با داعش در آن کشور پیش آمد، راه‌حلی پیدا کند، بالاخره از سال ۲۰۰۳ تا الان، سیاست‌های مبتنی بر آزمون و خطای آمریکا، ویرانی‌های زیادی را متحمل شد و آمریکا خسارت‌های زیادی را به عراق تحمیل کرد، عراقی‌ها به دنبال بازسازی کشورشان هستند تا از این مرحله عبور کنند، طبعا از جناب آقای رئیسی دعوت شده بود تا در این نشست شرکت کند.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: ما از برگزاری هر نشستی که با حضور اهل منطقه و مقامات منطقه باشد استقبال می‌کنیم. از این‌که همسایگان عراق در نشستی گردهم بیایند مورد توجه ماست. اما این که بیگانگان بخواهند در ترتیبات جدید منطقه‌ای ایفای نقش کنند را به نفع عراق و منطقه نمی‌دانیم و قرار بر این شد تا بنده در این اجلاس شرکت کنم و هم فرصت خیلی خوبی بود و گفت‌وگو‌های خوبی صورت گرفت.

وزیر امور خارجه به دیدارهایش با مقامات عراقی نیز اشاره کرد و گفت: با نخست وزیر عراق و نیز رئیس پارلمان عراق جلسه‌ای برگزار شد، لذا فرصتی پیش آمد با برخی از سران کشور‌های منطقه و جهان اسلام دیدار داشتم، گفت‌وگو‌های بسیار خوبی بین من و محمد بن راشد ولیعهد امارات متحده عربی و حاکم دبی انجام شد، امارات برای مراسم تحلیف آقای رئیسی سه نفر از وزرای خود را به کشور ما اعزام کرد، ملاقات خیلی خوبی با رئیس جمهور داشتند و گفت‌وگو‌های سازنده و رو به جلو برای توسعه همه جانبه همکاری‌های دو کشور را داشتیم، فرصتی بود تا در حاشیه اجلاس با آقای شیخ محمد بن راشد در ادامه آن نشست گفت‌وگو‌هایی را داشته باشم و ایشان به گرمی از ایده‌های ما  و توسعه همکاری‌ها و این‌که در حوزه تجاری و اقتصادی دو طرف از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند، استقبال کرد.یکی دو ساعت بعد از ملاقات توئیت مثبتی را در این رابطه داشت.

* دعوت ماکرون برای سفر به پاریس

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: علاوه بر شیخ محمد بن راشد حاکم دبی، امیر قطر هم در اجلاس بغداد حضور داشت، فرصتی بود تا در خصوص همکاری‌های تهران و دوحه گفت‌وگویی صورت بگیرد. البته فرانسوی‌ها خیلی علاقه‌مند بودند تا با استفاده از این فرصت بتوانند به جمهوری اسلامی ایران نزدیک شوند، آقای ماکرون در کمتر از دو ساعت و نیمی که در اجلاس حضور داشتیم دو بار به سمت من آمد و حتی بر این تأکید کرد که خیلی علاقه‌مند هستیم شما سفری به پاریس داشته باشید و وزیر خارجه فرانسه را صدا کرد و گفت من از ایشان دعوت کردم که به پاریس بیاید و یک بار بنشینید و مسائل را مرور کنید. جمهوری اسلامی ایران کشور مهمی در منطقه است و ما باید مسائل دوجانبه را با هم مرور کرده و راهکاری برای تداوم گفت‌وگوها پیدا کنیم.

وزیر امور خارجه همچنین عنوان کرد: البته توقف مقامات در بغداد خیلی کوتاه بود و فرصتی فراهم شد تا در حاشیه اجلاس، گفت‌وگویی با رئیس جمهور مصر هم داشته باشم، رئیس جمهور عراق هم در گفت‌وگو‌های ما حضور داشت و بر این‌ تأکید داشت که ایران، عراق و مصر سه کشور تمدنی و ادیانی هستند و ظرفیت‌های بزرگی برای همکاری‌های منطقه‌ای دارند.

وی گفت: پیام ما در این اجلاس این بود که اولا از عراق حمایت می‌کنیم و به حمایت قوی خود از عراق در منطقه ادامه می‌دهیم و حضور بیگانگان و اشغالگران را به نفع منطقه نمی‌دانیم و با استفاده از فرصت اجلاس یک بار دیگر به جنایت تروریستی آمریکایی‌ها در ترور قهرمان ملی مبارزه با تروریسم سردار سلیمانی عزیز مسئولیت کاخ سفید اشاره کردیم و این‌که عاملان و آمران این اقدام تروریستی باید به عدالت سپرده شوند.

* احوالپرسی با وزیر خارجه عربستان

وی درباره ملاقات با وزیر خارجه عربستان در نشست بغداد هم گفت: بین ایران و عربستان گفت‌وگوهایی انجام شده و سعودی‌ها به دنبال این هستند که دولت جدید مستقر شود و بین من و آقای فرحان وزیر خارجه سعودی احوالپرسی صورت گرفت و طرف سعودی ضمن این‌که تبریک گفت اشاره داشت ما منتظر هستیم دولت جدید مستقر شود و ارتباطات خود را از سر خواهیم گرفت ولی در این مرحله از سفر در بغداد گفت‌وگو و مذاکره رسمی مبنی بر تداوم مذاکرات قبلی بین ما انجام نشد.

* سفر به دمشق

به گزارش فارس، وی درباره سفرش به سوریه نیز گفت: برای نشست بغداد ایده اولیه از سوی عراقی‌ها این بود که از همسایگان از جمله سوریه دعوت شود. ماکرون در دیداری که با نخست وزیر عراق چندی پیش داشته اصرار داشتند که این اجلاس در پاریس برگزار شود ولی عراقی‌ها به دلیل این‌که موضوع اجلاس مرتبط با عراق بود اصرار می‌کند اجلاس در بغداد برگزار و رئیس جمهور فرانسه به عنوان مهمان ویژه حضور یابد. وقتی عراقی‌ها تصمیم به دعوت از سوریه می‌گیرند با مخالفت فرانسه مواجه می‌شوند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: ما از این‌که همه همسایگان عراق باید حضور یابند حمایت کردیم و به دوستان عراقی هم توصیه کردیم. در نهایت عراق تصمیم گرفت اجلاس را به جای همسایگان اجلاس همکاری و مشارکت برای کمک به بازسازی و توسعه عراق نامگذاری کند و از مصر و قطر که همسایه آن نبودند دعوت کرد. برای ما قابل قبول نبود کشور مهمی مثل سوریه که در خط مقدم مقاومت قرار دارد نادیده گرفته شود. این‌که من سفری را به سوریه داشته باشم قبل یا بعد از اجلاس در راستای انتقال پیام به متحدان ما در سوریه شکل گرفت. در سفری که کمتر از یک ماه پیش آقای قالیباف به سوریه داشت، پیگیری توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی و فعالیت گسترده بخش خصوصی قرار داشت که در این خصوص گفت‌وگوهای خوبی با بشار اسد و وزیر خارجه سوریه داشتم.

*  تشکیل ستادی برای واردات سریع‌تر واکسن/ تمام سفرا و سرکنسولگری‌های ما در سراسر جهان فعال شده‌اند

وی اضافه کرد: اولین برنامه کاری من در وزارت خارجه تشکیل ستادی برای واردات سریع‌تر واکسن از کشورهای مختلف جهان بود و از وزیر بهداشت خواهش کردم تا در اولین جلسه ما حضور پیدا کند. لذا ایشان به همراه چهار تن از معاونان به وزارت امور خارجه تشریف آوردند و رئیس انستیتو پاستور، هلال احمر، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و تمامی مدیران وزارت امور خارجه که مرتبط با این موضوع هستند در هفته گذشته در این نشست حضور یافتند.

وزیر امور خارجه، اظهار داشت: بسیج و یک فراخوان عمومی در این رابطه داده شده، تمام سفرا و سرکنسولگری‌های ما در سراسر جهان فعال شده‌اند و از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور که علاقه‌مند هستند به هموطنان خود کمک کنند، استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: در  پنج روز گذشته وزیر بهداشت و همکاران ایشان از جمله آقای شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو و آقای رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به ما کمک کردند تا تکلیف کشور را در خصوص واکسن روشن کردند که چه واکسن‌هایی مورد تایید است، تکلیف کشور را روشن کردند که اگر فردی قرار است به عنوان بخش خصوصی واکسن را وارد کند چه پروسه‌ای باید طی شود تا مدارک علمی واکسن مورد تایید باشد و پروسه نحوه نقل و انتقال پول و رسیدن واکسن با یک روش مطمئن اعلام شد.

امیرعبداللهیان با بیان این‌که وزارت خارجه در راستای وظیفه ذاتی خود عمل می‌کند، اظهار داشت: ما از بخش خصوصی هر کس می‌خواهد واکسن وارد کند، استقبال می‌کنیم، آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور ستاد ویژه‌ای را در نهاد ریاست جمهوری تشکیل دادند تا همه ابعاد کار را در موضوع کرونا و از جمله واکسن دنبال کنند.

وی ادامه داد: در چهار پنج روز گذشته با سرعت و شتاب خوبی کار‌ها دنبال شده و دستگاه‌های ذیربط در داخل کشور با همدلی و همکاری به عنوان اولویت کاری اول کشور موضوع کرونا و واکسن را دنبال می‌کنند و ان‌شاءالله با حجم بالاتری نیاز جامعه در بحث واکسن برطرف شود.

* اروپا را فقط آلمان و انگلیس و فرانسه نمی‌دانیم

وزیر امور خارجه همچنین عنوان کرد: سیاست همسایگی و سیاست آسیایی به این معنا نیست که به یک بخش از جهان تمرکز کنیم و سایر بخش‌ها را فراموش کنیم، از جمله کار‌هایی که از همکارانم درخواست کرده‌ام این است که در تمام قاره‌ها و حوزه‌ها چند کشور را به عنوان اولویت اول تعیین کنیم و با سایر کشور‌ها هم ارتباطاتمان را متناسب با وزن و جایگاه آن کشور‌ها ادامه خواهیم داد، حتی ما به اروپا هم نیز نگاه داریم، لذا اروپا را فقط آلمان و انگلیس و فرانسه نمی‌دانیم، بخش‌های بزرگی از اروپا هستند و ظرفیت‌های فراوانی دارند. همه اروپا، تروئیکای اروپا نیست.

امیرعبداللهیان بیان کرد: سیاست خارجی متوازن یعنی ارتباط با همه بخش‌های جهان با رعایت اولویت‌ها، لذا سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند شعار ماست، نیروی انسانی کار اصلی را باید انجام دهند، در هر ۶ ماه کارنامه و گزارش کار خوبی را برای کمک به مردم ارائه دهیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••