اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۷:۱۵
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۳۶
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۰۴
طلوع آفتاب ۰۵:۲۷:۲۵
غروب آفتاب ۱۸:۴۰:۱۸
نیمه شب ۲۳:۱۹:۱۶
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۰۵/۱۱ - ۱۲:۰۰

سیاست‌بازی ضدانقلاب علیه ورزش

جریان ضدانقلاب در حالی علیه جواد فروغی برنده مدال طلای مسابقات تیراندازی المپیک ۲۰۲۰ فضاسازی منفی می‌کند که ۱۹ نظامی ارتش آمریکا و دیگر نظامیان سایر کشورها در المپیک توکیو شرکت کرده‌اند.

سیاست‌بازی ضدانقلاب علیه ورزش

سراج24_هادی رضایی؛ اگرچه چند روزی از طلا گرفتن جواد فروغی ۴۱ ساله که پرستار بیمارستان فوق تخصصی بقیه‌الله در تهران و مدافع سلامت است، در نخستین روز بازی‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ در رشته تپانچه ۱۰ متر می‌گذرد اما واکنش‌ها به اتفاق تاریخی همچنان ادامه دارد.

کسب مدال توسط جواد فروغی و از سوی دیگر عضویت وی در نهاد سپاه پاسداران، از سوی برخی رسانه‌ها و فعالان ضدانقلاب واکنش‌هایی را به دنبال داشت. فروغی سال‌ها به عنوان پرستار و مدافع سلامت خدمت کرده و نظامی بودن وی نیز منافاتی با حضور در المپیک ندارد، اما این بهانه‌ای برای طرح مطالبی سیاست‌زده علیه او بود. جریان ضدانقلاب در پروپاگاندای رسانه‌ای خود، به نقد حضور افراد نظامی در المپیک پرداختند که یک بررسی ساده نشان می‌دهد که این حضور، رویه‌ای طبیعی و جاری است.

چند روز پیش بود که «جین جونگ-اوه» که در ماده ۱۰ متر تپانچه در المپیک لندن برنده مدال طلا شده بود و پنج مدال المپیکی دیگر نیز در کارنامه داشت، در گفتگو با خبرنگاران شکست خود را گردن مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک انداخت چراکه اجازه داده‌اند جواد فروغی در رقابت‌های المپیک توکیو شرکت کند و برنده مدال طلا شود.

«جونگ-اوه» به خبرنگاران کره‌ای گفت: «این واقعاً مسخره‌ترین چیزی است که من دیده‌ام. چطور آن‌ها اجازه دادند یک عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ایران در بازی‌های المپیک شرکت کند و مدال طلا را به او اهدا کردند؟» این تیرانداز کره جنوبی در المپیک ۲۰۰۸ پکن نیز برنده مدال نقره شده بود و به نظر می‌رسد انتقادهایش از پیروزی رقیبان به ویژه فروغی و رعایت نشدن موارد بهداشتی کرونادر دهکده بازی‌های المپیک توکیو، بیشتر برای توجیه ناکامی‌اش در این بازی‌ها باشد.

واکنش سفارت ایران به ادعای یک ورزشکار کره جنوبی درباره «فروغی»

در پی اظهارات ورزشکار کره جنوبی علیه جواد فروغی، سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول با انتشار بیانیه‌ای به این اظهارات واکنش نشان داد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول در بیانیه خود، ضمن تبریک به جواد فروغی بابت کسب مدال طلا در مسابقات تیراندازی المپیک، از ورزشکاران سایر کشورهای جهان به ویژه ورزشکاران کره جنوبی درخواست کرد ضمن پرهیز از ورود به مسائل شخصی، به احساسات و غرور ملی مردم ایران احترام گذاشته و از اتهام زنی ناروا، غیر اخلاقی و غیر ورزشی خودداری کنند و در جهت روحیه ورزشی و دوستی میان ملت‌ها گام بردارند.

سفارت کشورمان همچنین جمهوری اسلامی ایران را قربانی تروریسم خوانده و تصریح کرد «مهمترین گواه این امر ترور فرمانده ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران سردار قاسم سلیمانی به عنوان سردمدار مبارزه با القاعده و داعش، به دستور مستقیم رئیس جمهور پیشین آمریکا به عنوان بزرگترین حامی گروه‌های تروریستی در منطقه و جهان است»

در بیانیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول همچنین تاکید شده است، «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از ارکان نظامی، رسمی، مهم و قدرتمند جمهوری اسلامی ایران، نقش بسیار مهمی در دفاع از کشور و ملت ایران و همچنین ایجاد صلح، ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه داشته و دارد و تاکنون هزاران شهید در این راه داده است، همچنانکه اگر قهرمانان سپاه پاسداران ایران نبودند، گروه‌های تروریستی از جمله القاعده و داعش، کل منطقه خاورمیانه، اروپا و چه بسا شرق آسیا را بی‌ثبات و ناامن کرده بودند.»

عذرخواهی ورزشکار کره‌ای از صحبت‌هایش بر علیه جواد فروغی

پس از بیانیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول در واکنش به اظهارات «جین جانگ او» ورزشکار کره جنوبی علیه جواد فروغی، نشریه «جونگ آنگ ای لبو» چاپ سئول اعلام کرد «جین جونگ او» بخاطر اظهاراتش در شبکه‌های اجتماعی عذرخواهی کرد.»

این ورزشکار کره‌ای در این رابطه گفته است: «من بخاطر ایجاد جنجال با اظهارات نامناسب در حین مصاحبه با یک شرکت رسانه‌ای هنگام بازگشت به کره جنوبی در فرودگاه اینچئون عذرخواهی می‌کنم.»

وی اظهار کرده است که «من عمیقاً بر این واقعیت تأکید می‌کنم که در بررسی واقعیت‌ها پس از شنیدن تنها آنچه در رسانه‌ها گزارش شده بود، فکر نکردم و اظهارات بحث برانگیزی را بیان کردم. باید به بازیکنان دیگر و تلاش آنان توجه می‌کردم. من نیز در گذشته از مقاله‌های غلط یا تحریف شده و اظهارنظرهای بدخواهانه رنج برده‌ام، بنابراین عمیقاً از دردی که باید جواد فروغی متحمل شود آگاه هستم. در آینده بیشتر در گفتار و عمل خود دقت خواهیم کرد.»

تبریک رئیس پنتاگون به ورزشکار عضو ارتش آمریکا

نگاهی کوتاه به شرکت‌کنندگان المپیک نشان می‌دهد ورزشکاران نظامی زیادی هستند که در بازی‌ها شرکت کرده و به مدال رسیده‌اند. در جریان مسابقات تیراندازی، «وینسنت هنکوک» از آمریکا موفق به کسب مدال طلا شد. این سومین طلای این ورزشکار در تاریخ المپیک است که همین مساله، واکنش رئیس پنتاگون را به دنبال داشت.

هنکوک در سال ۲۰۰۵ و در ۱۶ سالگی اولین عنوان قهرمانی جهان را در اسکیت مردان به دست آورد. سال بعد او به ارتش آمریکا پیوست و ۶ سال پس از آن گفت که ارتش چیزی را برای او فراهم کرده که نمی‌تواند به جای دیگری برسد.

این تیرانداز در حالی که در ارتش فعالیت می‌کرد، موفق شد در المپیک ۲۰۰۸ پکن و ۲۰۱۲ لندن مدال طلا را کسب کند تا تنها ورزشکاری باشد که در دو دوره پیاپی به چنین موفقیتی می‌رسد.

نکته جالب توجه در این مساله اینجاست که پس از اعتراض‌ها و اظهارنظرهای مختلف از سوی مخالفان ایران در خصوص کسب مدال جواد فروغی در تیراندازی، رئیس ارتش تروریستی آمریکا (پنتاگون) در پیامی موفقیت نیروی خود را در المپیک تبریک می‌گوید؛ تبریکی که هیچگاه منتقدان و عناصر ضدانقلاب را حساس نکرد.

منشور المپیک، حضور نظامیان را در مسابقات منع نکرده است

حضور نیروهای نظامی در المپیک مورد تازه‌ای نیست و در ادوار مختلف وجود داشته است. منشور المپیک نیز به این موضوع ایرادی وارد نمی‌کند که اگر مشکلی وجود داشت، قطعاً از حضور نظامیان در سال‌های گذشته جلوگیری می‌شد، اما رفتار خصمانه و بی اخلاقی برخی قابل تامل است.

اما در خصوص اینکه این اظهارات بی‌پایه و اساس و مسائل و هجمه‌ها از کجا شروع شد، باید گفت جواد فروغی تیرانداز کشورمان پس از این افتخارآفرینی بزرگ در گفت‌گویی اعلام کرد که از سال ۹۲ تا ۹۴ در کشور سوریه حضور داشته است. به دنبال این اظهارات، فروغی که اتفاقاً فارغ‌التحصیل رشته پرستاری و از شاغلین در بیمارستان بقیة الله است. فروغی در اظهاراتش حرفی از نظامی بودنش نزده است، اما در صورت تائید این مساله نیز، نظامی بودن هیچ ایرادی از لحاظ مسئولان برگزار کننده المپیک نداشته و در طول تاریخ برگزاری این مسابقات نظامیان بسیاری در این میدان مسابقات شرکت کرده و تعدادی از آنها هم توانسته‌اند با کنار زدن دیگر رقبا به مدال طلا دست بیابند.

از سوی دیگر با یک جستجوی ساده می‌توان دید که چه نظامیانی از چه کشورهایی و در چه رشته‌هایی در المپیک حضور دارند.

۱۹ نظامی آمریکایی در المپیک توکیو

نیروهای مسلح آمریکا تا به حال ۴۴۶ ورزشکار به دوره‌های مختلف المپیک اعزام کرده‌اند و این ورزشکاران اعزامی توانسته‌اند ۱۱۱ مدال برای آمریکا به دست بیاورند.

همچنین سایت رسمی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که در کاروان ورزشی این کشور در المپیک توکیو، ۱۶ ورزشکار و سه مربی نظامی حضور دارند.

اسامی این ورزشکاران به شرح زیر است:

۱- ستوان یکم امبر انگلیش (اسکیت زنان)

۲- گروهبان ستاد نائومی گراهام (بوکس زنان)

۳- گروهبان ستاد نیکلائوس موورر (تیراندازی)

۴- گروهبان ستاد سند را اوپتاگرافت (تیراندازی زنان)

۵- گروهبان سامانتا شولتز (پنج‌گانه مدرن)

۶- گروهبان آمور الگزیری (پنج‌گانه مدرن)

۷- گروهبان ایلدار حافظ‌اُف (کشتی فرنگی)

۸- گروهبان وظیفه آلخاندرو سانچو (کشتی فرنگی)

۹- گروهبان وظیفه برنارد کتر (دوومیدانی)

۱۰- گروهبان پاتریک ساندرمن (تیراندازی)

۱۱- گروهبان وظیفه ساگن مادالنا (تیراندازی زنان)

۱۲- گروهبان وظیفه آلیسون ویز (تیراندازی زنان)

۱۳- گروهبان فیلیپ یونگمن (تیراندازی اهداف پروازی)

۱۴- ستوان یکم سام کندریکس (پرش با نیزه)

۱۵- گروهبان ستاد جان استفانوویچ از نیروی دریایی (کشتی فرنگی)

۱۶- ستوان یکم گارد ساحلی نیکول بارنز (قایق بادبانی)

۱۷- الیزابت مارکز (شنا)

۱۸- جان وین جاس (تیراندازی)

۱۹- کوین انگوین (تیراندازی)

به علاوه گروهبان ستاد «اسپنسر مانگو» به‌عنوان مربی کشتی، استوار یکم «دنیس باوشر: به‌عنوان مربی پنج‌گانه مدرن، و گروهبان «ترنسی جنینگز» به‌عنوان مربی تکواندو در المپیک توکیو حضور دارند.

نظامیان دیگر کشورها در المپیک ۲۰۲۰

به غیر از تیم آمریکا نظامیان دیگری از سایر کشورها نیز در المپیک ۲۰۲۰ حضور دارند.

کاریس آرتینگستال ۲۶ ساله که یک نظامی بریتانیایی است در رشته بوکس به‌عنوان نماینده این کشور در توکیو به روی رینگ رفت. ۱۲ نظامی هندی هم در تیم اعزامی این کشور به المپیک حضور دارند. آمیت پانگال (بوکس)، مانیش کائوشیک (بوکس)، ساتیش کومار (بوکس)، آویناش سابل (دوومیدانی)، نیجار چوپرا (دوومیدانی)، آریون لال‌جات و آرویند سینگ (روئینگ)، ویشنو ساراوانان (قایقرانی) و پاروین جادهاو (تیروکمان)، تاروندیپ رأی (تیروکمان)، ساندیپ کومار (دوومیدانی)، و گورپریت سینگ (دوومیدانی) همگی نظامیانی هستند که شایستگی لازم برای حضور در تیم اعزامی هند به المپیک توکیو را داشته‌اند.

تلاش ضد انقلاب برای تروریست خواندن قهرمان ایرانی

یکی از اولین افرادی که سعی کرد افتخار آفرینی فروغی را زیر سوال ببرد، مسیح علینژاد از فعالان رسانه‌ای ضدانقلاب بود که با انتشار توئیتی به کسب مدال طلای المپیک توسط جواد فروغی واکنش نشان داد. بعد از این نیز برخی رسانه‌های ضد انقلاب تلاش کردند که به این موضوع دامن بزنند و با برنامه‌های مختلف سعی کردند فروغی را تروریست بخوانند و بگویند نمی‌بایست اجازه حضور وی در مسابقات المپیک داده می‌شد. رسانه سعودی ایران اینترنشنال با دعوت از کارشناسان مختلف به این موضوع پرداخت اما برخی از این کارشناسان نیز بر مضحک بودن این ادعا اذعان کردند.

داریوش سجادی روزنامه نگار و تحلیل‌گر سیاسی در گفت‌وگو با شبکه سعودی ایران اینترنشنال با اشاره به مسائل مطرح شده در خصوص جواد فروغی و نظامی بودن او گفت: «آقای وینسنت هانکوک هم که مدال طلا را در المپیک برد یک نظامی آمریکایی است که پیروزی او از سوی فرمانده پنتاگون استقبال شد. درحالی‌که وقتی جواد فروغی طلا می‌گیرد، عده‌ای به او پرخاش می‌کنند به علت انتساب به سپاه قدس، این همان سپاه قدسی است که فرمانده آن با دستور رئیس جمهور آمریکا ترور شد اما ترور و تشییع او تبدیل به یک حزن و رفراندوم ملی شد.»

وی ادامه داد: «سپاه قدس محبوبیتی آن‌چنانی دارد و پیروزی یک نفر منسوب به آن را در حالی عده‌ای زیر سوال می‌برند که در همین آمریکا هم در انتخابات ریاست جمهوری حضور در جنگ ویتنامی که هزاران بمب بر سر بی‌گناهان ریخته شد را به عنوان یک افتخار اعلام می‌کنند.»

سجادی تاکید کرد: «جواد فروغی در خط مقدم مقابله با تروریست‌های داعش بوده اما نسبت به او یک برخورد پارادوکسیکال و کم‌لطفی سیاسی صورت گرفت»

وی در پاسخ به این سوال که اعضای سپاه حق شرکت در این مسابقات را ندارند چون آمریکا آنها را در لیست گروه تروریستی قرار داده است نیز گفت: «کدام مجوزی به آمریکا اجازه می‌دهد نظامیان یک کشور را در لیست گروه‌های تروریستی بگذارد؟ آقای ترامپ دستور ترور آقای سلیمانی را صادر و به این موضوع اقرار می‌کند و به دلیل اینکه آمریکا گفته سپاه تروریست است نباید اجازه شرکت در المپیک داشته باشد، بیان این حرف یعنی پذیرش سلطه‌گری آمریکا.»

اصل مهم عدم دخالت سیاست در ورزش

عدم دخالت سیاست در ورزش یک از اصول مهمی است که همواره مجامع بین‌المللی ورزش بر آن تاکید داشته و دارند، با وجود این متاسفانه گاهی مشاهده می‌کنیم که سیاست و سیاست‌زدگی وارد عرصه ورزش می‌شود و برخی تلاش می‌کنند برای رسیدن به اهداف خود از هر ابزاری استفاده کنند.

در ماجرای جواد فروغی، به خوبی مشاهده می‌کنیم افرادی که ادعای ایرانی بودن و ایران دوستی دارند در عمل موفقیت یک ایرانی را در عرصه جهانی نمی‌پذیرند و با ادعاهای بی پایه و اساس سعی می‌کنند این موفقیت‌های بزرگ را به هر شکلی که شده زیر سوال ببرند تا بتوانند به اهداف خود دست یابند.

 
کد خبر
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••