اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۰۲/۱۲ - ۱۲:۳۵

مقدمه‌سازی برای حضور پرشور مردم در انتخابات از وظایف هیاتی ها است

حجت الاسلام قمی مباحث انتخاباتی را فرصتی برای شنیدن حرف و درددل کردن با مردم دانست و گفت: ما باید از هر بستری به دنبال ارتباط با مردم باشیم و تلاش کنیم قلوب جامعه را به یکدیگر پیوند دهیم.

مقدمه‌سازی برای حضور پرشور مردم در انتخابات از وظایف هیاتی ها است

به گزارش سراج24، نشست منبری‌های جوان هیأت‌های کشور با عنوان «لولا حضور الحاضر ۱» و موضوع انتخابات ۱۴۰۰ با سخنرانی رحیم آبفروش جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام محمدحسین راجی پژوهشگر انقلاب اسلامی، به همت جامعه ایمانی برگزار شد.

هیأتی‌ها وظیفه مقدمه‌سازی برای حضور پرشور مردم در انتخابات را دارند

رحیم آبفروش جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر طی سخنانی با اشاره به اینکه در این نشست‌ها به دنبال آگاهی‌بخشی در حوزه سیاسی هستیم، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا به بازی‌های سیاسی و قضاوت افراد وارد نشویم بلکه به نقش اصلی خود که مقدمه‌سازی برای حضور پرشور مردم و انتخاب درست است، عمل کنیم.

وی از استمرار برگزاری این نشست‌ها تا برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ خبرداد و گفت: چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه دومین نشست منبری‌های جوان هیأت‌های کشور را برگزار خواهیم کرد.

بهره‌مندی از اراده مردم نیازمند اقامه حق و صبر است

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نشست منبری‌های جوان هیأت‌های کشور، با اشاره به اینکه با شیوع کرونا تبلیغ حال و هوای متفاوتی به خود گرفته است، اظهار کرد: در این شرایط خاص نباید از تبلیغ خود غافل شویم بلکه باید از بسترهای مختلف با روش‌های قدیمی تبلیغ را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه مفاهیم دینی باید به صورت عملیاتی و کاربردی برای مردم تبیین شود، عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم در حوزه دین موفق باشیم و اسلام را در سطح جهان ترویج کنیم باید کشوری موفق و الگو داشته باشیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در عید مبعث مبنی بر توجه به مفهوم تواصی به صبر و تواصی به حق یاد کرد و گفت: رنجیره دعوت به حق و صبر باید در جامعه ایجاد شود و در این راستا باید جامعه مخاطبان خود را گسترش و مروجان را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه جذب و حفظ مخاطب در فضای مجازی رفتارهایی را می‌طلبد که این رفتارها آفت‌هایی را نیز به دنبال دارد، تصریح کرد: ما در این حوزه موظف به جذب مخاطب هستیم اما نباید از هر مسیر و روشی استفاده کنیم.

قمی با تأکید بر اینکه طلاب باید در فضای مجازی هم ادبیات تبلیغی خود را حفظ کنند، مطرح کرد: تواصی به حق و صبر در بسترهای مختلف باید مورد توجه قرار گیرد و از هر بهانه‌ای می‌توان برای رسیدن به زنجیره تواصی بهره‌مند شویم.

وی مباحث انتخاباتی را فرصتی برای شنیدن حرف و درددل کردن با مردم دانست و گفت: ما باید از هر بستری به دنبال ارتباط با مردم باشیم و تلاش کنیم قلوب جامعه را به یکدیگر پیوند دهیم.

قمی از نکات مطرح شده در وصیت‌نامه شهید حاج قاسم سلیمانی یاد کرد و گفت: وصیت‌نامه ایشان می‌تواند محور گفت‌وگو و برای تبیین مفهوم حق مورد استفاده قرار گیرد و موجب دعوت افراد به حق و صبر شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تقویت امید در جامعه را یکی از اصلی‌ترین محورهای تبلیغ دانست و ادامه داد: در راستای رسیدن به این هدف باید از آموزه‌ها، ظرفیت‌ها و دستاوردهای دینی بهره‌مند شویم.

وی خاطرنشان کرد: در آستانه انتخابات که صحبت‌های مختلف به میان آورده می‌شود، می‌توانیم برای مخاطبان خود از مضامین حق و صبر سخن بگوییم تا تبلیغی موفق‌تر و هدفمندتر داشته باشیم

قمی بر لزوم استفاده از استعداد بانوان برای تبیین مضامین حق و صبر در جامعه تأکید کرد و گفت: بانوان جمعیت قابل توجهی از جامعه را به خود اختصاص داده و می‌توانند در میدان‌های مهم کشور نقش‌آفرین باشند.

وی با بیان اینکه افراد که به نقش‌آفرینی مردم باور ندارند ادای دعوت به حق و صبر را درمی‌آورند، مطرح کرد: ما بر اساس مکتب امام خمینی (ره) بر اساس اراده مردم کار را دنبال می‌کنیم نه مثل دشمن که از هر روشی به دنبال ضربه زدن به ما است.

قمی اقامه حق و صبر را راهکاری برای بهره‌مندی از اراده مردم دانست و تصریح کرد: لازمه رسیدن به دولتی که به مضامین اسلامی بیشتر پایبند است و مشکلات مردم را رفع می‌کند پیروی از مکتب امام خمینی (ره) است.

وی با تأکید بر اینکه امام خمینی (ره) اجازه مبارزه حزبی و مسلحانه را به ما نداده‌اند، گفت: ما با آگاه کردن و به میدان آوردن مردم می‌توانیم مقابل دشمنان پیروز شویم.

قمی با اشاره به اینکه دعوای ما با ملاک قرار دادن کفر است، اظهار کرد: ما راهی به جز تواصی مؤمنانه نمی‌شناسیم و در مسیر حرکت خود باید به قواعد دینی پایبند باشیم.

تنها راهکار رفع مشکلات کشور تکیه بر داخل است

حجت‌الاسلام محمدحسین راجی پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی نیز در این نشست، با بیان اینکه هدف ما در حوزه تبلیغات انتخابات، حضور پرشور مردم و معرفی معیارهای فرد اصلح است، اظهار کرد: مردم در جریان انتخابات سه سوال اساسی دارند که نخستین سوال چرایی شرکت در انتخابات است چرا که بسیاری از مردم از نتیجه رأی دادن‌های خود در دوره‌های گذشته ناامید هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس فرموده رهبری بیان دستاوردهای نظام اسلامی مردم را نسبت به انتخابات امیدوار می‌کند، اضافه کرد: ما باید ریشه مشکلات امروز را بیان کنیم و آن‌ها را قانع کنیم که جریان برتر در عرصه اجرایی می‌تواند مشکلات را رفع کند.

این پژوهشگر حوزوی، آزادی را نخستین دستاورد انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: انتخابات و مشارکت آزاد، نخستین مصداق آزادی است درحالی‌که در دوران رژیم پهلوی، براساس گفته‌های خود شاه، انتخابات ایران برای انگلیس هیچ معنایی نداشت و مردم تعیین‌کننده اصلی انتخاب نبودند درحالی‌که بعد از انقلاب تا به امروز انتخابات‌های مختلفی برای شوراهای روستا، شهر، استان، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری برگزار شده و مردم نیز تأثیرگذاری خود را در انتخابات‌ها به‌خوبی مشاهده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اکنون همگان نسبت به پیشرفت‌های علمی ایران آگاهی دارند، ۲۰ سال پیش رتبه علمی ایران در میان کشور مختلف دنیا ۵۲ بود اما امروزه ایران در جایگاه پانزدهم دنیا قرار دارد و مقالات علمی کشور از نظر کیفیت نیز از استانداردهای مطلوب برخودار هستند.

راجی ادامه داد: شبهه دیگری که امروز مطرح شده این است که کشورهای مهم دنیا علم خود را به صنعت گره زده‌اند اما قدرت علمی ایران در عرصه عمل و صنعت بروز و ظهور نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به کاربرد عمل در حوزه صنعت، آموزش‌محوری، پژوهش‌محوری، فناورمحوری و تبدیل علم به ثروت در دستور کار قرار گرفته و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده باید دو یا سه سال پیش وارد مرحله نهایی تبدیل عمل به ثروت می‌شدیم و رهبری نیز در همین راستا چندین سال است که بر موضوع تولید تأکید دارند اما متأسفانه به علت ضعف در حوزه مدیریت اجرایی نتوانستیم به نتیجه برسیم درحالی‌که امیدواریم با تغییر در این حوزه مشکل رفع شود.

راجی از آزادی اقلیت‌ها در جمهوری اسلامی یاد کرد و گفت: در کشور ما برای هر سه دهم درصد جمعیت یک نماینده مجلس وجود دارد اما ویژه اقلیت‌های مذهبی برای هر دو دهم درصد جمعیت یک نماینده مجلس در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه عبادتگاه‌ها، کلیساها و آموزشگاه‌های ادیان مختلف در ایران همیشه فعالیت داشته و باز هستند، گفت: این درحالی است که از فعالیت‌های آموزشی و عبادتگاه‌های مسلمانان در برخی از کشورهای غربی جلوگیری می‌شود.

این پژوهشگر عنوان کرد: چند سال گذشته در ترکیه یک کودتایی نافرجام رخ داد که دولت ترکیه ۲ هزار و ۸۵ قاضی دادگاه را عزل کرد و ۴۹۲ نفر از اعضای کانون مذاهب و هزاران نفر دیگر را از کار برکنار کرد؛ در جریان اتفاقات اخیر در کاخ سفید نیز همه افرادی که استخدام دولت آمریکا بودند اخراج شدند، اما بعد از سال ۸۸ در ایران بسیاری از افراد دخیل در فتنه همچنان بر سرکار خود مانده و اکنون هم در امور مختلف سهم دارند.

وی از وجود فقر شدید در دوران پهلوی یاد کرد و گفت: بر اساس آمار بانک‌جهانی، فقر در ایران بعد از انقلاب از ۴۱ درصد به ۸.۱ دهم درصد رسید هر چند طی هشت سال اخیر متأسفانه این آمار افزایش داشته است‌.

راجی از روبرو شدن نظام اسلامی با بحران‌های مختلف نظامی، فرهنگی، امنیتی و تجزیه‌طلبانه یاد کرد و گفت: در این شرایط سخت که کشورهای مختلف مقابل ایران بودند نظام اسلامی توانسته به این دستاوردهای قابل توجه برسد و این قابل تقدیر است.

وی از وجود مشکلات مختلف به ویژه اقتصادی در کشور یاد کرد و گفت: ریشه ضعف امروز ما در تولید و خام‌فروشی برای سال‌ها و دهه‌های اخیر نیست بلکه برای دوران قاجار است که از آن دوران آغاز شده و تا به امروز ادامه یافته است، از همان دوران که قراردادهای گلستان و ترکمن‌چای به‌عنوان ننگین‌ترین قراردادها بسته شدند.

راجی اضافه کرد: در آن سال‌ها صنعت نساجی داشتیم که با تلاش انگلیسی‌ها از بین رفت، ایران با افت شدید ارزش پول روبرو شد و تکیه کشور به طلا و کالا بود و در دوران پهلوی نیز تکیه به ذخایر نفتی بود و به نفرین منابع مبتلا شدیم چراکه با صنعت ضعیف نتوانستیم از منابع به شیوه مطلوب استفاده کنیم.

وی ریشه مشکلات امروز کشور را ضعف در تولید دانست و گفت: دو قطبی که وجود دارد این است که برای رهایی از مشکلات باید به خارج متوسل شویم و باز هم خام‌فروشی کنیم یا اینکه به داخل تکیه کرده و به دنبال رفع مشکلات باشیم.

راجی از رفع مشکلات اقتصادی به‌عنوان کاندیداهای انتخابات یاد کرد و گفت: موضوع این است که کدام روش توسط کاندید انتخابات مورد توجه است و کدامیک از این روش‌ها مشکل کشور را رفع می‌کند.

وی اضافه کرد: ما نفت را می‌فروشیم و دلار دریافت می‌کنیم تا افرادی که واردات می‌کنند دوباره این دلار را از کشور خارج کنند و در دورانی هم که تحریم شویم و نفت نفروشیم و دلار وارد نکنیم، تقاضا برای دلار زیاد و عرضه کم می‌شود در نتیجه قیمت دلار بیشتر هم می‌شود.

این نویسنده ادامه داد: تفکر دیگر این است که با افزایش تولید از ورود کالا و خروج دلار جلوگیری کنیم و با نگاه به داخل از ظرفیت‌های نهفته در کشور بهره‌مند شویم.

وی عنوان کرد: وقتی به دنبال مذاکره با دنیا هستیم شرط و شروطی برای ما می‌گذارند که این شروط شامل افزایش سرمایه‌گذاری خارجی، خصوصی‌سازی سریع و بی‌ضابطه و دخالت نکردن دولت در بازار می‌شود.

راجی تصریح کرد: کشورهای جنوب شرق آسیا از سال ۱۹۸۰ بنا را بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی گذاشتند اما در یک‌روز یک شایعه‌ای در تایلند منتشر شد که ارزش پول تایلند در حال کم شدن است و در یک روز سرمایه‌گذاران پول خود را از این کشور بیرون کشیدند و کشور دچار ورشکستگی شد و به دنبال آن دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا نیز با بحران اقتصادی روبرو شدند.

وی ادامه داد: ترکیه نیز کشور دیگری است که دچار این مشکل شد، از سال ۱۹۶۰ وضعیت اقتصادی خراب شد و مجبور شدند وام بگیرند در سال ۱۹۸۰ به تورم سه رقمی رسیدند و بعد از آن جریانی با کودتا در رأس کار آمد که به جای جلوگیری از وام برای تکیه بر خارج و افزایش وام تلاش کرد. در سال ۲۰۲۱ نیز این کشور وضعیت اقتصادی بسیار بدتری خواهد شد؛ در روسیه نیز بعد از شوروی، خصوصی‌سازی بدون ضابطه و عجیب رخ داد که فاجعه‌برانگیز بود.

راجی تصریح کرد: در شیلی نیز بعد از دخالت نکردن دولت در بازار، تورم ۳۴۱ درصدی رخ داد و در دوره‌ای ۷۴ درصد از هزینه یک خانواده فقط برای خرید نان صرف می‌شد. عربستان نیز کشور دیگری است که از دخالت دولت در بازار پرهیز کرده و تا چند سال آینده دچار ورشکستگی شدید می‌شود.

وی با بیان اینکه نگاه به درون همان پرداختن به تولید است، گفت: آمریکا، بریتانیا و کره نمونه‌های موفق در نگاه به درون هستند؛ کره تا پایان جنگ جهانی دوم مستعمره ژاپن بعد هم وابسته به آمریکا بود که در این دوران وضعیت مردم کره از یمن هم خراب‌تر بود و ۴۰ درصد مردم این کشور درگیر فقر بودند اما زمانی که ژنرال پارک دیکتاتور در رأس کار قرار گرفت شرایط تغییر کرد.

این پژوهشگر حوزوی یادآور شد: برای رسیدن به انتخاب اصلح در انتخابات آینده، همگان باید متوجه شوند که نگاه به درون تنها راه پیشرفت این کشور است و در نقطه مقابل نگاه به بیرون برای ایران اسلامی نتیجه‌بخش نخواهد بود.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••