اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۴۵:۲۵
اذان ظهر ۱۲:۱۱:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۳۳:۲۹
طلوع آفتاب ۰۶:۰۹:۰۶
غروب آفتاب ۱۸:۱۵:۲۵
نیمه شب ۲۳:۳۰:۲۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۱۰/۲۷ - ۲۰:۰۱

تواضع، فروتنی و دلدادگی به اهل‌بیت (ع) در حاج قاسم مشهور بود

آیت الله احمد عابدی در مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی در سازمان سمت گفت: تواضع، فروتنی و دلدادگی به اهل‌بیت (ع) در حاج قاسم مشهور بود.

تواضع، فروتنی و دلدادگی به اهل‌بیت (ع) در حاج قاسم مشهور بود

به گزارش سراج24، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) میزبان مراسم بزرگداشت سردار شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی بود. در این مراسم که با حضور سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی رحیم‌صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و آیت‌الله احمد عابدی استاد حوزه و دانشگاه برگزار شد حجت‌الاسلام و المسلمین محمد ذبیحی ابتدا به سخنرانی کوتاهی درباره شهید سلیمانی پرداخت.

حجت‌الاسلام ذبیحی درباره شهید سلیمانی گفت: ما مدیون شهید سلیمانی هستیم و انقلاب ما غریب است و دنیا هم‌اکنون در شرایط سختی قرار گرفته است.

وی افزود: اگر به کارنامه رؤسای جمهور آمریکا نگاهی بیندازید می‌بینید که کمتر رئیس‌جمهوری است که دوره ریاستش تنها ۴ سال باشد و هم‌اکنون شاهد هستیم که دوره ریاست کارتر و ترامپ تنها ۴ سال بوده است.

رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها گفت: کارتر به دلیل وقوع طوفان شن، ریاست خود را از دست داد و ترامپ با شهادت شهید سلیمانی، ریاست خود را از دست داد چرا که شهید سلیمانی با شهادتش به بشریت خدمت کرد و ترامپ با شرایط اقتصادی خوبی که داشت حکومتش به پایان رسید.

همچنین آیت‌الله احمد عابدی یکی از سخنرانان مدعو در مراسم پاسداشت اولین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی در ادامه این مراسم به ایراد سخنان خود پرداخت.

آیت‌الله عابدی اظهار کرد: ایام سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) را تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم، سردار صفوی استاد تمام دانشگاه، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس هستند که نشان‌دهنده توان و لیاقت ایشان است، اما غیر از اینها ایشان سی‌سال استاد حاج قاسم سلیمانی هستند. حاج قاسم دست‌پرورده سردار صفوی است و ایشان ده‌ها افراد مثل حاج قاسم تربیت‌کرده است. در همه زحماتی که سردار سلیمانی عزیز کشیده از راهنمایی‌های سردار صفوی بهره‌مند بوده است. در دوران دفاع مقدس زمانی که آقای محسن رضایی فرمانده سپاه بودند، سردار صفوی در میدان جنگ بود و جنگ را اداره کرد. آن کسی که در میدان جنگ را اداره می‌کرد، ایشان بود و یکی از ده‌ها و بلکه بیشتر فرمانده لشکری که زیردست سردار صفوی بودند، آقای حاج قاسم سلیمانی بود. فکر می‌کنم همین مقدار کافی باشد که شخصیت علمی و عظمت و خدمات سردار صفوی را بشناسیم. ان‌شاءالله خداوند همه فرماندهان عزیز را حفظ کند، به‌هرحال امنیت و آرامشی که داریم مدیون زحمات این عزیزان است.

وی افزود: در سالگرد سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی هستیم. یکی از ویژگی‌های حاج قاسم، تواضع و فروتنی ایشان بود. سردادن و دلدادگی نسبت به اهل‌بیت (ع) ایشان شهره است. در چند سال پیش در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در مراسم روضه برگزار می‌کردند و من ایشان روضه می‌خواندم. خودش را از تمامی افرادی که در این مراسم در منزلش شرکت می‌کردند، پایین‌تر می‌دانست. دم در حسینیه‌ای که روضه می‌گرفت می‌ایستاد و جلوی پای تک‌تک افراد بلند می‌شد، هیچ‌کس؛ زن و مرد نبود که در روضه حضرت زهرا (س) شرکت می‌کرد جز اینکه حاج قاسم جلوی پایش بلند می‌شد. این ویژگی را از علامه طباطبایی فراگرفته بود. علامه طباطبایی باآن‌همه علم و مقام معنوی، با وجود اینکه رعشه داشت ولی وقتی منزلشان روضه می‌گرفت از بچه هفت‌ساله تا پیرمرد و پیرزنانی که در مراسم شرکت می‌کنند، تمام‌قد جلوی همه آنها بلند می‌شد و دست‌به‌سینه می‌ایستاد برای اینکه اینها در روضه حضرت زهرا (س) شرکت کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: کسی که آن‌گونه در برابر خلق خداوند خود را پایین نگه می‌داشت، خداوند هم آن‌قدر عزیزش می‌کند که تشییع جنازه‌اش در تاریخ بشر بی‌سابقه است. ۶۰۰ آیه قرآن کریم در مورد جنگ است، درباره خمس در قرآن تنها یک آیه وجود دارد. درباره نماز شاید حدود ۲۰ آیه شریفه باشد. در مورد جنگ ۶۰۰ آیه در قرآن وجود دارد. هیچ موضوعی در قرآن این‌قدر مورد اهمیت و تأکید نبوده است که خداوند متعال این‌قدر درباره‌اش آیه قرآن نازل کرده است. پیغمبر اکرم (ص) هم واقعاً مرد جنگ بود. شبی در مدینه نعره وحشتناکی آمد، مردم از خواب بیدار شدند تا بیایند بیرون تا ببینند چه خبر است؟! دیدند پیامبر دارد در کوچه‌ها داد می‌زند که ای مردم نترسید، من رفتم دیدم خبری نیست، بروید در خانه‌هایتان استراحت کنید، یعنی آن موقع که مردم خواب بودند، اگر خطری بود اول متوجه پیامبر اکرم (ص) بود، پیامبر خودش قبل از همه رفته بود جستجو کرد و برگشت به مردم خبر داد.

عابدی در ادامه سخنانش تصریح کرد: در جنگ بدر، پیامبر نمی‌دانست لشکر ابوسفیان کجاست و کی می‌رسد؟ خود پیامبر (ص) صورتش را بست تا شناخته نشود و رفت جستجو کرد و دنبال اطلاعات و شناسایی بود. وقتی به معاویه گفتند علی (ع) کشته شده، گفت: شیری که در میدان جنگ دست‌هایش و باز می‌کرد و راحت می‌خوابید، از دنیا رفت. منظور این است که علی مرد جنگ و شجاع بود. دست‌های علی زخمی و مشخص بود، آثار جنگ بدر در دستانش مشخص بود. سال‌ها قبل که آمریکایی‌ها به قرآن توهین می‌کردند و کشیشی قرآن سوزی راه انداخت، آنها عقیده شأن این بود که قرآن پر از آیات جنگ و خونریزی است.

وی اضافه کرد: چند آیه در مورد جنگ را می‌خوانم تا ببینیم خداوند در مورد جنگ چه می‌فرماید: قرآن یک سری آیات دارد که کلمه جهاد در آنها به‌کاررفته است. یک آیاتی دارد که کلمه قتال در آنها به‌کاررفته است. یک آیاتی دارد که کلمه حرب در آنها به‌کاررفته است. ما معمولاً در فارسی همه این کلمات را به‌اشتباه معنا می‌کنیم، همه این کلمات را به جنگ معنا می‌کنیم. درست است که ششصد آیه قرآن درباره جهاد و قتال و … است، اما کلمه حرب که جمعش می‌شود حروب چیست؟ قبل از پیامبر یک سری جنگ‌هایی بود که به آنها حروب الفجار می‌گفتند یعنی جنگ‌هایی که در ماه‌های حرام انجام می‌شد. چهارتا جنگ فجار اصلاً درگیری در هیچ کدامش نبود. کسی در این جنگ‌ها کشته نشد. اصلاً شمشیری کشیده نشد. حرب به معنای درگیری نظامی نیست، حروب الفجار فقط مشاجره و دعوای لفظی بود. اگر کلمه حرب به معنای جنگ نظامی باشد قرینه می‌خواهد، اگر بدون قرینه باشد یعنی اصلاً جنگ به معنایی که ما می‌شناسیم نیست.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در قرآن، به‌صورت فراوان کلمه جهاد به‌کاررفته است. در آیات مکی هم کلمه جهاد به‌کاررفته است، با اینکه جنگ در مکه حرام است، چون مکه حرم خداست. پس آیات خدا که در مکه می‌گوید جهاد، معلوم است که جنگ اصطلاحی ما را نمی‌گوید. معنای بحث و مشاجره و مناظره و جنگ‌های لفظی را می‌گوید. اصلاً مگر می‌شود در قرآن یک آیه‌ای باشد و پیغمبر (ص) به آن عمل‌نکرده باشد، آیات مکی، امر به جهاد کرده درصورتی‌که پیامبر در مکه جنگ نکرده است. یا مثلاً این آیه شریفه قرآن «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ جَاهِدِ الْکُفَّارَ وَالْمُنَافِقِینَ» ای پیامبر با کفار و منافقین جهاد کن. جنگ کردن با منافق جایز است یا حرام است؟ جنگ کردن با منافق حرام است، جنگ اصطلاحی، درگیری نظامی با منافق حرام است، اما این آیه دستور به جهاد داده است. پس مشخص است که جهاد معنای دیگری دارد.

آیت الله عابدی گفت: مگر می‌شود در قرآن یک آیه‌ای باشد و پیغمبر (ص) به آن عمل‌نکرده باشد. پیامبر کجا با منافقین جنگ کرده است؟ نه! پس پیامبر به این آیه عمل‌نکرده، یا عمل کرده است. پیامبر از این آیه دستور جنگ به معنایی که ما الان فکر می‌کنیم، نفهمیده است. توی قرآن فراوان کلمه قتال است، در ذهن ما قتال به معنای کشتن است. قتل یعنی کشتن، قتال یعنی دو نفر با هم بجنگند و یکی دیگری را بکشد. طبرسی در تفسیر مجمع‌البیان می‌فرماید: قتال یعنی حرف‌زدن، گوش نکردن. یعنی خودشان با هم حرف می‌زنند و به حرف پیامبر گوش نمی‌کنند. جالب این است که در قرآن اصلاً کلمه شمشیر به کار نرفته است، درصورتی‌که در انجیل، شمشیر دو سر به‌کاررفته است. جهاد هم به معنای جنگ نیست. همین کار شما تحقیق و پژوهش و … جهاد است. در سوره بقره آمده هرکسی خواسته شما را بکشد، شما او را بکشید. آقای شعرانی ذیل این آیه می‌نویسد: در میدان جنگ اگر یقین دارید کسی که روبروی شماست اگر شما او را نکشید او شما را نمی‌کشد، کشتن او حرام است؛ حتی در میدان جنگ. در میدان جنگ مجازید کسی را بکشید که اگر شما او را نکشید او شما را می‌کشد. چه دستوری از این بهتر.

وی با بیان اینکه قرآن در مورد مسلمان یا کافر طرف مقابل حرف نزده فقط گفته کسی که می‌خواهد شما را بکشد، گفت: آیات دیگر قرآن مطلق هستند و این هم مقید. مقید بر مطلق مقدم است. اگر این‌طوری قرآن را ببینیم متوجه می‌شویم این چه کتابی است. در یکی از جنگ‌ها یک زنی به دست مسلمان‌ها کشته شد، پیامبر (ص) فرمود: خدا لعنت کند کسی که او را کشته است. او که نمی‌توانسته کسی را بکشد، پس چرا او را کشتید. معنای این سخن پیامبر (ص) این است که هرکسی که می‌خواهد شما را بکشد، بکشید. کسی که برای کشتن نیامده، خونش محفوظ است.

وی اذعان کرد: نظامی‌ها را این‌طوری نگاه نکنید که فقط در میدان جنگ حاضرند. نظامی‌هایی را می‌شناسم که در مناطق محروم درحال‌خدمت به محرومان و ساختن مدرسه، درمانگاه و … هستند. امیرالمؤمنین چهار سال در کوفه بود، در این مدت سه جنگ واقع شد که یکی از آنها ۱۸ ماه طول کشید. در موقع جنگ هم که همه چیز تخریب می‌شود. احمد بن حنبل که دشمن امیرالمؤمنین است می‌گوید: هیچ‌کس در این مدت در کوفه نبود جز اینکه در نعمت قرار گرفت، آن کسی که درجه‌اش از همه پایین‌تر است حضرت برایشان خانه درست کرده بود، نان گندم می‌خورد و آب فرات را می‌نوشید، یعنی در زمان جنگ حضرت برای مردم این‌قدر کارکرده بود. همین‌الان در کشورهای پیشرفته برای مردمشان این کارها را نکرده‌اند. یعنی اهل‌بیت این‌طوری برای مردم کار می‌کردند.

عابدی بیان کرد: پیامبر (ص) در طول حکومتش در مدینه با وجود همه مشکلات و جنگ‌ها و…، ۷ تا سد برای مردم درست کرد. رودخانه‌ای در مدینه بود که عرض سیصد متری داشت پیامبر (ص) هفت تا سد روی آن ساخت. ضخامت دیوارش حدود ۹ متر و ارتفاع سد هم حدود ۹ متر بوده است. پیامبر (ص) در زمان جنگ این‌گونه برای مردم خدمت‌رسانی می‌کرد. پیامبر حدود ۷ یا ۹ چاه آب با دست مبارک خودشان کندند. هارون‌الرشید که در بغداد بود، هر روز از چاهی که پیامبر کنده بود، آب می‌خورد. پیامبر (ص) به مردم زمین می‌داد تا در آن منزل بسازند.

وی با اشاره به اینکه در قرون اخیر مرجعی بزرگ‌تر از آیت‌الله بروجردی نداریم، گفت: حقیقتاً انسان بزرگی بودند، ایشان در زمان مرجعیت عظما کتاب خلاف شیخ طوسی را در دو جلد چاپ کرد و تا آخر عمر می‌گفت: افتخارم این است که توانستم کتاب خلاف شیخ طوسی را چاپ کنم. دو مثال بزنم تا متوجه شوید که کتاب در دوره‌های گذشته چقدر گران بود. منزلی که امام خمینی (ره) در یخچال قاضی قم دارد را ۱۵ تومان خریدند اما کتاب سرائر ابن ادریس حلی یک جلدی را ۱۶ تومان خریدند. آن زمان که من شهریه از مراجع می‌گرفتم، ماهی ۲۵ تومان بود، کتاب حاشیه مکاسب را ۱۳۵ تومان خریدم، یعنی شهریه چند ماه را جمع کردم تا بتوانم یک کتاب بخرم.

عابدی تأکید کرد: یکی از افتخارات سازمان «سمت» این است که کتاب‌هایش را ارزان به علاقه‌مندان می‌فروشد. این‌همه چاپ کتاب، نوشتن کتاب و … افتخار بزرگی است. خدمت بزرگی به علم و دانش و مذهب و کشور است. تدریس خیلی خوب است اما آن چیزی که در تاریخ می‌ماند و همیشه به آن استناد می‌شود، کتاب است. البته کتاب داریم تا کتاب. کتاب‌سازی داریم و…، کتاب نوشتن داریم، کتابی که جمع‌آوری است و کتابی که سطر سطرش عالمانه و محققانه است. اما به‌هرحال کتاب همیشه خوب است. کتاب علم است. کتاب نورانیت و معنویت است. کتاب بهترین دوست انسان است. شما جای بسیار خوب و ارزشمندی خدمت می‌کنید. امیدوارم که مسئولیت، وقت نوشتن آقای ذبیحی را نگیرد، چون اهل‌قلم هستند.

دولت جدید آمریکا هم نمی‌تواند مانع سقوط هیمنه آمریکا شود

سرلشکر صفوی نیز در ادامه این مراسم با عنوان الگوی مدیریتی و عمق‌بخشی انقلاب اسلامی در مکتب شهید سلیمانی سخنرانی کرد و با اشاره به سابقه ۴۰ ساله آشنایی با شهید سلیمانی گفت: حدود ۴۰ سال با شهید بزرگوار سپهبد سلیمانی از نزدیک آشنا بودم و رفت‌وآمد داشتیم و در کنار هم سال‌ها جنگیدیم، اگر بخواهم مکتب شهید سلیمانی را خلاصه کنم می‌گویم مکتب شهید سلیمانی مکتب اسلام ناب و مکتب انقلاب اسلامی یعنی مکتب امام و مکتب مقام معظم رهبری است. محصول مکتب در چهار موضوع یعنی شکل‌گیری شخصیت فرد دوم اندیشه و تفکر فرد سوم اخلاق و رفتار فرد و چهارم عملکرد فرد نمایان می‌شود.

سرلشکر صفوی با اشاره به عملکرد راهبردی شهید سلیمانی گفت: یکی از عوامل مؤثر در شکست استراتژی سیاسی نظامی آمریکا و هم پیمانان آن در اشغال دو کشور مظلوم مسلمان افغانستان و عراق که با هدف شکل‌گیری قدرت هژمون آمریکا در مقیاس جهانی صورت‌گرفته بود، عملکرد حاج قاسم سلیمانی تحت تدابیر مقام معظم رهبری و شورای‌عالی امنیت ملی ما بود البته مبارزات قهرمانانه ملت مظلوم افغانستان و ملت شجاع عراق و نخبگان و روحانیون معظمی که در این دو کشور عزیز بودند تأثیرگذار بوده است ولی حاج قاسم در صحنه میدانی حضور داشت و آمریکایی‌ها یک شکست راهبردی از مکتب شهید سلیمانی خوردند.

وی افزود: آمریکایی‌ها آن‌قدر احمق بودند که دو قدرت اصلی و رقیب استراتژیک خود را یعنی چین در حوزه اقتصادی و روسیه در بعد نظامی نادیده گرفتند و غفلت کردند. قدرت اقتصادی چین و قدرت نظامی روسیه افزایش یافت درحالی‌که اینها در عراق و افغانستان به اهداف خود دست نیافتند و برنده این اشتباه استراتژیکشان هم ایران بود چرا که دشمنان جمهوری اسلامی ایران در عراق و افغانستان به دست آمریکایی‌ها نابود شدند.

سرلشکر صفوی با اشاره به روند رو به رشد تنفر جهانی از آمریکا و سیاست‌های منطقه‌ای آنها گفت: آمریکا بیش از ۳۰ هزار کشته و زخمی در این کشورها داد و نتوانست آنچه را که می‌خواستند به دست آورد آیا در عراق و افغانستان امنیت ایجاد شد؟ تنفر جهانی از آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان به وجود آمد. آیا آمریکایی‌ها توانستند قدرت هژمون خود را به دست آورند؟

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به روند شکل‌گیری دوران افول قدرت آمریکا در دو بعد داخلی و خارجی افزود: دوران افول و اضمحلال آمریکایی‌ها شروع شده است و بخشی از آن مربوط به شکل‌گیری انقلاب اسلامی بوده است ولی این دو جنگ، قدرت آمریکایی‌ها را افول و نزول داد، اضافه کرد: افول قدرت آمریکایی‌ها نتیجه عملکرد حاج قاسم سلیمانی است، همان طور که نیروهای ارتش سرخ شوروی سابق که افغانستان را اشغال کردند و سپس مجبور به فرار از افغانستان شدن آمریکایی‌ها هم بدتر از آنها مجبور به فرار از افغانستان خواهند شد و همان طور که عراق به دست انگلیسی‌ها افتاد و مردم عراق و روحانیون آن با انگلیسی‌ها جنگ را شروع کردند و انگلیسی‌ها مجبور به شکست و فرار از عراق شدند، آمریکایی‌ها هم نیز مجبور به شکست و خروج از عراق قدرتمند خواهند شد.

سرلشکر صفوی با اشاره به تلاش آمریکایی – صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی در شکل‌دهی داعش و برنده کارزار مقابله با داعش گفت: در نتیجه اشتباه استراتژیک آمریکا و شکست داعش، ایران قدرت اول منطقه غرب آسیا شد و قدرت ایران از ایران به عراق سوریه لبنان و مدیترانه رسید.

مشاور عالی مقام معظم رهبری ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس و یاران آنها را یک شکست راهبردی برای آمریکا و رئیس‌جمهور خبیث و جنایتکار و تروریست آمریکایی‌ها دانست و گفت: ترور حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و چندین نفر از یاران آنها به‌صورت نامردی و جنایتکارانه بود، هیچ‌کدام از رؤسای جمهوری سابق آمریکا به نادانی، حماقت و فاسد بودن و جنایتکاری شخص ترامپ نبودند.

وی افزود: آمریکایی‌ها از جوشش قدرت خون شهید سلیمانی در امت‌های اسلامی خبر نداشتند و ترامپ فهمید چه اشتباهی کرده است و این میلیون‌ها جمعیت نه فقط در ایران بلکه در اقصی‌نقاط جهان تنفر را علیه آمریکایی‌ها و علیه ظالمان و اشرار به پا کرد، ترامپ و رژیم کاپیتالیسم آمریکا نمی‌فهمد که شهادت یعنی چه؟ اینها فقط به دلارهای نفتی و سلاح‌ها چسبیده‌اند و اصلاً نمی‌فهمند، قدرت آنها از درون آمریکا دچار فروپاشی می‌شود و از بیرون دوران فروپاشی آمریکا و هیمنه پوشالی آنها شروع شده است و این سقوط آمریکایی‌ها اجتناب‌ناپذیر است و دولت جدید آمریکا هم نمی‌تواند مانع سقوط هیمنه آمریکا شود، سقوط رژیم استکباری آمریکا قابل بازگشت نیست. خون شهید سلیمانی قدرت نرم‌افزاری تولیدکننده و وسعت بخش و عمق بخش جبهه مقاومت اسلامی است.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با بیان ضرورت الگوگیری از مدیریت شهید سلیمانی گفت: الگوی مدیریت شهید سلیمانی و مکتب سلیمانی در عمق‌بخشی انقلاب اسلامی می‌تواند در دانشکده‌های مدیریت دانشگاه‌های ایران و دانشگاه‌های کشورهای اسلامی تدریس شود از شما می‌خواهیم مکتب و مدیریت شهید سلیمانی را کتاب کنید. الگوی مدیریتی در مکتب شهید سلیمانی می‌تواند برای مدیران داخلی کشور ما یک الگوی مدیریتی باشد، یعنی افراد در این مکتب بایستی منافع ملی را بر منافع شخصی خود ترجیح دهند و مصالح ملت ایران و مردم را بر خود ارجحیت دهند.

سرلشکر صفوی در پایان سخنانش گفت: الگوی مدیریتی در مکتب شهید سلیمانی می‌تواند باعث شکستن تحریم‌های ظالمانه شود با اطمینان می‌گویم اگر به این الگو عمل کنیم، می‌توانیم تحریم‌های آمریکایی را شکست دهیم، الگوی مدیریتی حاج‌قاسم سلیمانی می‌تواند برای جوانان و مدیران امروز و فردای ایران اسلامی و امت اسلامی یک الگوی کارگشای مدیریتی باشد.

در پایان این مراسم تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم‌انسانی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح توسط رؤسای این دو مجموعه به امضا رسید.

همچنین توسط رئیس سازمان «سمت» از کارمندان ایثارگر سازمان «سمت» به پاس خدماتشان در دوران دفاع مقدس تجلیل شد و لوح سپاسی به آن‌ها تقدیم شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••