اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۶:۳۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۱۴
اذان مغرب ۱۹:۰۵:۱۴
طلوع آفتاب ۰۵:۱۸:۴۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۶:۰۹
نیمه شب ۲۳:۱۶:۵۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۰۹/۱۶ - ۱۴:۵۰

پرچم مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی دانشجویان همچنان بالاست

در آستانه روز دانشجو، میزگرد آسیب‌شناسی جنبش دانشجویی با حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی استان در دفتر خبرگزاری فارس استان کرمان برگزار شد.

پرچم مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی دانشجویان همچنان بالاست

به گزارش سراج24، دانشجویان نقش مهمی در جریان شکل‌گیری انقلاب اسلامی و عرصه‌های مهم پس از آن داشتند، در آستانه روز دانشجو، ، در نشستی به آسیب‌شناسی جنبش دانشجویی، مهمترین مسائل روز استان و کشور و همچنین مطالبات دانشجویان از مسئولان پرداخته شد.

سیدمحمدامیر گنجعلی‌خانی نماینده تشکل بسیج دانشجویی استان کرمان، اسماعیل صفری‌زاده نماینده تشکل جامعه اسلامی دانشجویان و محمدمهدی عرب‌پور نماینده دانشجویان عدالتخواه کرمان میهمان میزگرد خبرگزاری فارس دفتر کرمان بودند که در پاسخ به اولین مبحث این نشست که « به اعتقاد برخی نقش و تاثیرگذاری جنبش‌های دانشجویی مانند گذشته بخصوص دهه‌های اول انقلاب نیست و به نوعی کمرنگ‌تر شده است»، پاسخ دادند.

تشکل‌های دانشجویی همچنان زنده، پویا و فعال

درست است که ما اکنون سال‌هاست که از روزهای فتح لانه جاسوسی فاصله گرفته‌ایم، اما می‌توانیم به همان اندازه تاثیرگذار باشیم.

نخستین مبحث مورد بحث در این نشست با تشکل‌های دانشجویی روند تاثیرگذاری و جایگاه چنبش‌های دانشجویی در جامعه بود.

اسماعیل صفری‌زاده نماینده تشکل جامعه اسلامی دانشجویان استان، اساس تشکل‌های دانشجویی را دارای قدرت و کارآمد ارزیابی کرد و اظهار داشت: تشکل‌های دانشجویی می‌توانند کارهای بسیاری انجام داده و در برخی مواقع از تنش‌های سیاسی جلوگیری کنند، همان اقدامی که در تسخیر لانه جاسوسی صورت گرفت.

وی اضافه کرد: اگر این اقدام از طرف دولت یا نهادهای زیرمجموعه انجام می‌شد، عواقب کار بالا می‌گرفت اما دانشجوها وارد شدند و به فرموده رهبر کبیر انقلاب،  انقلاب دیگری شکل دادند.

صفری‌زاده در ادامه برجام و نقش مثبت دانشجویان در آن اشاره کرد و یادآور شد: درست است که ما اکنون سال‌هاست که از روزهای فتح لانه جاسوسی فاصله گرفته‌ایم، اما می‌توانیم به همان اندازه تاثیرگذار باشیم، در قضیه برجام، صدای تشکل‌های دانشجویی زودتر از هر سازمان و نهادی بلند اما کمتر شنیده شد.

نماینده جامعه اسلامی دانشجویان استان کرمان، تشکل‌های دانشجویی را همچنان زنده، پویا و فعال ارزیابی و عنوان کرد: نقش پررنگ سیاسی و جهادی تشکل‌ها قابل تقدیر بوده و کارهای زیادی در این زمینه انجام می‌دهند.

وی جهت‌دهی سیاسی را از بزرگترین اقدامات تشکل‌های دانشجویی دانست و تصریح کرد: در این زمینه اطلاعات خوبی در اختیار دانشجویان گذاشته می‌شود و فعالیت‌های فرهنگی نیز جایگاه خود را دارد.

صفری‌زاده به روز دانشجو اشاره و با تبریک این روز به همه دانشجویان، از برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی سخن به میان آورد و ابراز داشت: برنامه‌های خوبی برای روز دانشجو تدارک دیده‌ایم، که البته به صورت مجازی برگزار می‌شوند.

صفری اضافه کرد: تعامل حضوری و کلامی بسیار بهتر و کار راه‌اندازتر بود، اما اکنون با فضای مجازی به سمتی رفته‌ایم که چندان مورد توجه قرار نگرفته یا جانمایی نشده، شاید در آینده کمبودها و کاستی‌ها جبران و آموزشِ تعاملِ مجازی داشته باشیم.

تشکل‌های دانشجویی باید ویژگی‌های یک جامعه خوب را بگویند

در یک دهه گفتمان‌سازی و جریان‌سازی در دستور کار تشکل‌های دانشجویی بود و آن را به خوبی پیش بردند اما اکنون این رویکرد کمرنگ و کمرنگ‌تر شده است.

محمدمهدی عرب‌پور نماینده دانشجویان عدالتخواه استان کرمان نیز در این نشست صمیمی، دهه 1370 را اوج کار تشکل‌های دانشجویی دانست و تصریح کرد: در آن زمان گفتمان‌سازی و جریان‌سازی در دستور کار تشکل‌های دانشجویی بود و آن را به خوبی پیش بردند اما اکنون این رویکرد کمرنگ و کمرنگ‌تر شده است.

وی با تاکید بر اینکه تشکل‌های دانشجویی باید مشکلات را ریشه‌یابی و از مسوولان مطالبه‌گری کنند، گفت: اکنون نهایت اقدامات تشکل‌های دانشجویی به کارهای جهادی خلاصه می‌شود که آن نیز دارای اهمیت زیادی است.

عرب‌پور با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که علم‌آموزی، آزاداندیشی و جریان‌سازی از توقعات ایشان از تشکل‌های دانشجویی است، اظهار کرد: اما اکنون این اتفاق را شاهد نیستیم.

 نماینده دانشجویان عدالتخواه استان کرمان با پرداختن به این موضوع که سیاسی‌بازی و سیاسی‌کاری وارد تشکل‌های دانشجویی شده است، اضافه کرد: مطالبه‌گری آرمان و خطی و مشی تشکل‌های دانشجویی است، کار باید دست بسیج دانشجویی باشد تا بتواند به خوبی انجام دهد.

وی عنوان کرد: تشکل‌های دانشجویی باید ویژگی‌های یک جامعه خوب را بگویند و مسوولان را به این سمت هدایت کند، اما اکنون تشکل‌های دانشجویی از این امر عقب هستند.

عربپور نگاه‌های امنیتی را مخلّ اجرای برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی دانست و تاکید کرد: این موضوع بلای جان دانشجویان شده و فشارهای زیادی را متحمل آن‌ها می‌کنند.

وی با پرداختن به این موضوع که جنبش دانشجویی قدرت اجرایی ندارد، عنوان کرد: تشکل‌های دانشجویی باید ضد استکبار باشند، باید نظریه بدهند و به دنبال راهی برای حل آن بگردند اما متاسفانه اکنون از این موضوع غافل شده‌ایم، به سمت خصوصی‌سازی رفته و برایش برنامه و حتی تجمع داشته است.

در سال‌های دهه 70 اوج کارِ تشکل‌های دانشجویی بود

از تسخیر سفارت آمریکا تا تاثیرگذاری در سال‌های دهه 70 اوج کارِ تشکل‌های دانشجویی بود اما اکنون به دلیل شرایط خاص کشور، فضای سیاسی و موضوعات اقتصادی کمرنگ‌تر شده است.

سیدمحمدامیر گنجعلی‌خانی نماینده بسیج دانشجویی استان کرمان نیز جنبش‌های دانشجویی را در طول سال‌های انقلاب مفید و موثر دانست و ابراز داشت: از تسخیر سفارت آمریکا تا تاثیرگذاری در سال‌های دهه 70 اوج کارِ تشکل‌های دانشجویی بود اما اکنون به دلیل شرایط خاص کشور، فضای سیاسی و موضوعات اقتصادی کمرنگ‌تر شده که البته فضای مجازی هم بی‌تاثیر نیست.

وی عنوان داشت: در ابتدا باید بدانیم که در گفتمان‌های رهبری، در نقشه راه، نقش جنبش‌ها و تشکل‌های دانشجویی کجاست؟

وی ادامه داد: اگر در فرآیند پنج مرحله‌ای حضرت آقا برای کشور را که همان انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی هستند، دقیق شویم، متوجه می‌شویم که تشکل‌ها چه نقشی دارند.

نماینده بسیج دانشجویی استان کرمان با بیان اینکه بعد از 40 سال هنوز به دولت اسلامی نرسیده‌ایم، گفت: رهبر انقلاب، در این مسیر روی حلقه میانی حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند که تشکل‌های دانشجویی بخشی از آن هستند.

گنجعلی‌خانی با پرداختن به این موضوع که نگاه ما باید تمدن‌سازی و رسیدن به دولت اسلامی باشد، تصریح کرد: قدم اول این است که باور داشته باشیم، اما این نگاه به سمت و سوی دیگری می‌رود.

وی تصریح کرد: ورود تشکل‌های دانشجویی به مسائل مردمی و حل کردن مشکلات آن‌ها باید به صورت واقعی و کفِ میدانی باشد.

مطالباتی از جنس دانشجو

اسماعیل صفری‌زاده نماینده جامعه اسلامی دانشجویان از بررسی آخرین مشکلات کشور گفت و ابراز داشت: قبل از این، تریبون آزاد داشتیم و دانشجویان مسائل مختلف را بررسی می‌کردند اما اکنون به دلیل  فضای خاص کشور نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم و ناچار برنامه‌های مشابه را به سمت فضای مجازی برده‌ایم.

صفری‌زاده با بیان اینکه نمی‌شود سیاهی‌های یک دولت را دید و به نقاط مثبت و کارکردها بی‌تفاوت بود، تاکید کرد: هر حزبی کار درستی انجام داده باید مورد حمایت قرار گیرد و به همان اندازه اقدامات منفی آن نیز قابل قبول نیست.

وی عنوان کرد: مشکلات اقتصادی باید حل شود، در احادیث می‌خوانیم که با فقر، ایمان ضعیف و اعتقادات کم‌رنگ می‌شوند، تشکل‌های دانشجویی هر اندازه که بیشتر فریاد می‌زنند، متاسفانه صدای آن‌ها کمتر به گوش مسوولان می‌رسد و این باعث می‌شود، که گاهی ساکت بمانند.

وی عدالت‌سنجی دانشجویان را موضوعی بسیار با اهمیت دانست و تاکید کرد: فضای مجازی و آموزش از راه دور این مشکلات را به وجود آورده و بسیاری را به تقلب در امتحان کشانده و قانون‌های امتحان نیز به ضرر دانشجویان است.

محمدمهدی عرب‌پور نماینده دانشجویان عدالتخواه استان کرمان با انتقاد از کسر 45 درصد از حقوق دانشجو-معلمان، تصریح کرد: این میزان به دلیل امکانات رفاهی از حقوق دانشجو – معلمان کسر می‌شود اما عملا از رفاه چیزی نمی‌بینیم، اینترنت دانشجویان باید رایگان باشد تا همه اقشار بتوانند درس بخوانند.

گنجعلی‌خانی نماینده تشکل بسیج دانشجویی استان کرمان ابراز داشت: نگاه باید مساله‌محور باشد، باید بدانیم که درد مردم چیست و تشکل‌ها نیز کمک دست دولت و مسووان باشند که این موضوع می‌تواند برای کار کردن تشکل‌های دانشجویی یک فرصت باشد.

گنجعلی‌خانی آموزش مجازی را دارای مشکلات متعدد ارزیابی و خاطرنشان کرد: تمام ترم گذشته در این زمینه مشکل داشتیم، باید اینترنت دانشجویان را رایگان قرار دهیم، دانشجویان ترم شبانه، شهریه زیادی می‌پردازند که بخشی از آن برای استفاده از امکانات دانشگاه بوده که اکنون از آن استفاده نمی‌کنند، از این بودجه می‌شود برای بروز کردن امکانات آموزشِ مجازی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: تشکل‌های دانشجویی می‌توانند مسائل و مشکلات زیادی را پوشش دهند که اوضاع حاشیه نشینی یکی از آن مسائل هستند، اما متاسفانه فقط گروه‌های جهادی فعال هستند.

مطالبات و انتظارات دانشجویی از مسئولان

استاندار جدید تا مزایای استان را بشناسد دوره‌اش تمام شده است

چرا جنوب کرمان باید در فقرِ نسبتا زیادی دست و پا بزند؟ مگر این منطقه جزو استان کرمان نیست و نباید از صنایع و معادن آن بهره‌ای ببرد؟

اسماعیل صفری‌زاده نماینده تشکل جامعه اسلامی دانشجویان کرمان را دارای نعمت‌های پرشمار الهی و پتانسیل‌های صنعتی و معدنی دانست و عنوان کرد: باوجود همه این امکانات، اما کرمان متاسفانه آن طور که باید پیشرفت نکرده است.

صفری‌زاده با ابراز تاسف از اینکه در تقسیم ثروت، عدالت نمی‌بینیم، خاطرنشان کرد: چرا جنوب کرمان باید در فقرِ نسبتا زیادی دست و پا بزند؟ مگر این منطقه جزو استان کرمان نیست و نباید از صنایع و معادن آن بهره‌ای ببرد؟

اگر چه آن منطقه خودش به تنهایی در زمینه کشاورزی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما در این زمینه نیز عقب گذاشته شده و حمایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: از آن طرف نیز سیرجان را مثال می‌زنم، با اینکه یک شهر صنعتی است، اما از نظر جاده‌ای و خیابانی پیشرفت چندانی نداشته است.

این دانشجوی دانشگاه صنعتی سیرجان با انتقاد از رفتارها نسبت به تشکل‌های دانشجویی، گفت: مشکلات از عدم رسیدگی ایجاد شده‌اند، مسوولان ما را محدود می‌کنند و دانشگاه نیز متاسفانه به این محدودیت دامن می‌زند.

وی اضافه کرد: متاسفانه شاهد استفاده درست از ظرفیت‌های استان نیستیم، شهداد را مثال می‌زنم، در آن منطقه فقط ده روز هوای ابری داریم، می‌توانیم از این شرایط آفتابی ویژه استفاده کرده و در آن منطقه نیروگاه‌های خورشیدی بگذاریم و برق تولید کنیم، استاندار جدید تا این مزایا را بشناسد و متوجه شود که چه کار باید انجام دهد، دوره او تمام شده است.

صفری‌زاده به برجام و گفت و شنودها درباره مذاکره مجدد، اشاره داشت و تصریح کرد: ما برجام را با همه شرایطش پذیرفتیم، اگر خواستند می‌توانند به همان شرایط برگردند، ما مذاکرات دیگری را نمی‌پذیریم.

وی ادامه داد: مجلس با اقدامش شرایط خوبی را برای بازگشت ایجاد کرده است اما پیچیدگی‌های خودش را هم دارد.

انتقاد از عدم پاسخگویی تا سود معافی مالیات معادن در جیب سرمایه‌داران

باید به مردم ثابت کنیم که با مذاکره معیشت درست نمی‌شود، مردم باید بپذیرند که معیشتشان به برجام گره نخورده و باید از درون رشد کنیم، آن‌ها باید به این باور برسند که چرا برجام؟

محمدمهدی عرب‌پور نماینده دانشجویان عدالتخواه کرمان با بیان اینکه روستاهای جنوب استان کرمان از حداقل امکانات رفاهی محروم هستند، گفت: تشکل‌های دانشجویی نمی‌توانند در این زمینه کاری انجام دهند، شاید برخی از مشکلات آن‌ها را تا جایی حل کنند، اما مسوولان امر باید پای کار بیایند و حمایت کنند.

عرب‌پور شهدای تشییع شهید حاج قاسم سلیمانی را مظلوم خواند و با انتقاد از عدم پاسخگویی در این رابطه، گفت: کسی پاسخگو نیست، تشکل‌های دانشجویی باید یک‌صدا این موضوع را پیگیری کنند تا به نتیجه برسد.

وی با طرح این سوال که معافی مالیات معادن استان در جیب چه کسانی می‌رود؟ عنوان داشت: هزاران هزار میلیارد بابت این مالیات‌ها به جیب سرمایه‌داران می‌رود و مردم استان از آن‌ها بی‌بهره هستند، این موضوع باید حل شود و این سرمایه‌ها به کرمان برگردند، این حق مردم کرمان است و تشکل‌های دانشجویی باید وارد این موضوع شوند.

وی تغییر نگاه مردم به سمت داخل کشور را نیز از دیگر وظایف تشکل‌های دانشجویی برشمرد و اذعان کرد: باید به مردم ثابت کنیم که با مذاکره معیشت درست نمی‌شود، مردم باید بپذیرند که معیشتشان به برجام گره نخورده و باید از درون رشد کنیم، آن‌ها باید به این باور برسند که چرا برجام؟

فضای ارتباط با رسانه‌ها برقرار شود، می‌تواند بسیار راهگشا باشد

فساد و رانت زیاد شده و کسی اراده‌ای برای حل مشکلات از جمله هتل بام کرمان ندارد، کسانی که در این میان ضرر می‌کنند، مردم هستند و سرمایه‌گذاران نیز سودهای کلان به جیب می‌زنند

گنجعلی‌خانی نماینده تشکل بسیج دانشجویی استان کرمان با بیان اینکه فساد و رانت زیاد شده و کسی اراده‌ای برای حل مشکلات از جمله هتل بام کرمان ندارد، اذعان کرد: کسانی که در این میان ضرر می‌کنند، مردم هستند و سرمایه‌گذاران نیز سودهای کلان به جیب می‌زنند، کمیسیون ماده 5 مشکلات زیادی دارد و تخلفات پرشماری از جمله زمین‌خواری از خلل‌های موجود در آن است.

وی با بیان اینکه برخی مسائل تنها با آموزش حل شدنی هستند، اما غفلت کرده‌ایم، تصریح کرد: در یکی از روستاها سد شکسته بود و کسی برای تعمیرِ آن تلاش نمی‌کرد تا اینکه جهادگرانِ دانشگاهی مشکلات آن را برطرف کردند. یا در یک روستای دیگر که کم آب شده بود و کسی کشاورزان آن را برای تغییر کاربری زمین به سمت کشاورزیِ کم‌آب آموزش نداد.

گنجعلی‌خانی ابراز داشت: کرمان مردم نجیبی دارد و این باعث شده است که شاهد مطالبه‌گری کمتری باشیم. موضوع عوض شدن استاندار، خودش یک بحث مهم است که تاکنون کسی پاسخگو نبوده، اگر استاندار جدید بخواهد کار کند، حتما باید جلسه‌ای با دانشجویان و تشکل‌ها داشته باشد هر چند که در این مدت کوتاه کاری نمی‌تواند انجام دهد.

وی نقش رسانه‌ها را در فضای مطالبه‌گری با اهمیت دانست و تصریح کرد: البته رسانه‌های استان می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند و اگر فضای ارتباط با رسانه‌ها برقرار شود، می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••