اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۴۵:۲۵
اذان ظهر ۱۲:۱۱:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۳۳:۲۹
طلوع آفتاب ۰۶:۰۹:۰۶
غروب آفتاب ۱۸:۱۵:۲۵
نیمه شب ۲۳:۳۰:۲۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۱۲:۲۳
در گفتگو‌ی تفصیلی با «سراج24»:

چرا حمله نظامی آمریکا به ایران غیرممکن است؟

یک دکترای علوم دفاعی استراتژیک با بیان اینکه جنگی در کار نیست و تهدید عملی در این رابطه وجود ندارد، گفت: آمریکایی‌ها به دلایلی همچون قدرت نظامی ایران، موقعیت جغرافیایی کشور، وضعیت وخیم اقتصاد آمریکا و وجود هم‌پیمانان ایران در منطقه امکان حمله به ایران را ندارند و این در حالی است که برخی از سیاسیون در داخل کشور از سایه جنگ سخن می‌گویند.

چرا حمله نظامی آمریکا به ایران غیرممکن است؟

محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا در گفت‌وگو با سراج24 اظهار کرد: آقای روحانی و اصلاح‌طلبان در تبلیغات انتخاباتی خود تلاش کردند مردم را از بروز جنگ بترسانند و گفتند با آمدنشان سایه جنگ برداشته خواهد شد. همچنین وعده دادند با روی کار آمدن آن‌ها، تحریم‌ها لغو خواهد شد در حالی که قبلاً سایه جنگ در کار نبود بلکه با آمدن آقای روحانی تهدید به جنگ در کلام مقامات غربی و اسرائیل بیشتر شد، البته تهدید تنها در لفظ و به خاطر این بود که نیروهای مسلح زیر نظر دولت نیستند و قدرت بازدارندگی دارند.

وی افزود: اکنون نیز ‌صحبت از سایه جنگ می‌شود در حالی که مقامات آمریکایی در دولت‌های مختلف حتی وقتی روسای جمهور و کسانی که در رأس کاخ سفید به فکر گزینه جنگ افتادند، کارشناسان و مسئولین نظامی آن کشور اعلام کردند که توان جنگ با ایران را ندارند و در جنگ شکست خواهند خورد.

*اگر آمریکا امید 50 درصدی به پیروزی در جنگ داشت حتماً جنگ می‌کرد

این دکترای علوم دفاعی استراتژیک با بیان اینکه اگر آمریکا امید 50 درصدی به پیروزی در جنگ داشت حتماً جنگ با ایران را آغاز کرده بود، بیان کرد: هم‌اکنون نیز مشاهده می‌کنیم صحبت‌ها و مواضع ترامپ و بایدن این است که فعلاً قصد راه‌اندازی جنگ نظامی ندارد و این امر علت‌های مختلفی دارد، یکی از آن‌ها قدرت پاسخگویی ما است، قدرت ما به‌قدری زیاد است وقتی پایگاه عین‌الاسد را موشک‌باران کردیم جرأت نکردند عکس‌العمل نشان دهند و سعی کردند کشته شدن نیروهایشان را نیز پنهان کنند.

وی تصریح کرد: از دیدگاه اصلاح‌طلبان و آقای ظریف آمریکایی‌ها طی 10 دقیقه می‌توانند سیستم نظامی ما را از بین ببرند اما از نظر مراکز پژوهشی آمریکا که سال‌ها قبل مطالعه کردند، عنوان داشتند که اگر آمریکا بخواهد وارد جنگ با ایران شود روز اول تمام ناوهای آمریکا در منطقه غرق و حداقل 20 هزار آمریکایی کشته خواهند شد. همچنین گفته بودند اگر جنگی شروع شود تا 30 سال هم طول بکشد نمی‌توانند بر ایران پیروز شوند، این اظهارات در شرایطی بوده که ایران موشک‌های نقطه‌زن دوربرد و خیلی از سلاح‌هایی که اکنون در اختیار دارد را نداشته است اما امروز ایران این توانایی را دارد تا فاصله 2000 کیلومتری تمام امکانات آمریکا و سایر دشمنان را منهدم کند.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه در جنگ احتمالی ایران تنها نخواهد بود، خاطرنشان کرد: در سوریه 80 کشور علیه سوریه امکانات خود را بسیج کرده بودند و ایران که مرز مشترکی با سوریه نداشت از بشار اسد حمایت کرد و سوریه توانست باقی بماند و دشمنان را شکست دهد.

*بن سلمان نه‌تنها در منطقه بلکه در عربستان هم جایگاهی ندارد

وی افزود: در یمن ائتلاف سعودی، امارات، حمایت آمریکا و اسرائیل نتوانسته کمر مردم پابرهنه یمن را بشکند بلکه خود سعودی‌های آسیب دیدند، بن سلمان نه‌تنها در درون عربستان جایگاه ندارد بلکه حتی در بین شاهزادگان و آل سعود هم جایگاهی ندارد. اینکه عربستان تلاش دارد با اسرائیل رابطه داشته باشد این است که می‌خواهد حمایت آمریکا را به خود جلب کند.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا متذکر شد: آل سعود هم امکان این را ندارد که بخواهد با ما وارد جنگ شود، وقتی موشک‌های یمن می‌تواند تأسیسات آرامکو را در عمق خاک عربستان سعودی مورد هدف قرار دهد موشک‌های ایران که جای خود دارند.

*وضعیت اقتصادی آمریکا وخیم است

وی بیان کرد: در حال حاضر کرونا اقتصاد آمریکا را فلج کرده است، در واقع شکاف عمیقی در آمریکا به وجود آمده است که فکر جنگ با کشور ما به ذهنش خطور نمی‌کند.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی آمریکا وخیم است، توضیح داد: کسری بودجه امسال آمریکا حدود 4 تریلیون دلار است که معادل 80 سال درآمد نفت ایران در شرایط قبل از تحریم است. بدهی دولت فدرال آمریکا به 28 تریلیون دلار معادل 560 سال درآمد نفتی ایران رسیده است، بدهی شرکت‌ها، دولت و مردم به 85 تریلیون دلار معادل 1700 سال درآمد نفتی ایران است، همچنین اسکناس‌هایی که آمریکا چاپ کرده و در دست مردم دنیا قرار دارد را هم باید به‌عنوان بدهی پنهان آمریکا در نظر بگیریم. ترامپ گفته بود اگر مشکل کرونا حل شود حداقل 10 سال زمان می‌برد که آمریکا به وضعیت قبل از کرونا بازگردد.

وی عنوان کرد: اوباما در یک برهه‌ای توانسته بود نظر چین و روسیه را برای تحریم علیه ایران جلب کند و قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران با آرای چین و روسیه بود؛ اما حال این دو کشور در تحریم آمریکا قرار دارند و اتحاد سابق وجود ندارد و بایدن هم نمی‌تواند این اتحاد را ایجاد کند. تقابل آمریکا با دیگر کشورها به حدی رسیده که دیگر بازگشت‌پذیر نیست و لذا آمریکا توان درگیری نظامی با ایران را ندارد.

این کارشناس سیاسی گفت: اما این نوع اظهارات اصلاح‌طلبان برای این است که به مردم بگویند اگر دوباره بر سر کار آیند می‌توانند تحریم‌ها را لغو و سایه جنگ را برطرف کنند، در حالی که ترساندن مردم از سایه جنگ، دشمن را ترغیب به لفاظی و تهدید به جنگ کرده تا از این طریق به اهداف خود برسد. استقبال اصلاح‌طلبان از روی کار آمدن بایدن و وانمود کردن ضعف ایران در پی تحریم‌های کشور موجب خواهد شد دشمنان برای افزایش فشار به ایران ترغیب شوند.

*اصلاح‌طلبان حاضرند مصلحت ملی را فدای قدرت‌طلبی خود کنند

وی اظهار کرد: اگر با حُسن ظن بنگریم این افراد فکر می‌کنند اگر بگویند مشکل‌دارند و زندگی با تحریم‌ها نمی‌چرخد می‌توانند ترحم آمریکا را نسبت به ایرانی‌ها برانگیزند اما حقیقت آن است که این افراد از عزت‌نفس لازم برخوردار نبوده و برای ملت نیز عزت‌نفس قائل نیستند. متأسفانه برای رسیدن به قدرت و انتخاب مجدد در ریاست جمهوری حاضر هستند به هر خیانتی دست بزنند. این‌ها حاضرند مصلحت ملی را فدای قدرت‌طلبی خود کنند.

قدیری ابیانه با بیان اینکه وزیر خزانه‌داری، وزیر خارجه و رئیس سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا سه مسئول اصلی معرفی‌شده از سوی بایدن برای جنگ اقتصادی با ایران، صهیونیست هستند، ادامه داد: در دشمنی آمریکا با ایران تفاوتی از نظر اهداف وجود ندارد اما در تاکتیک‌ها اختلاف‌نظر دارند و آن‌هم بر سر مؤثر بودن روش‌هاست.

وی در خصوص تاکتیک‌ها عنوان کرد: ترامپ معتقد به تحریم همه‌جانبه و بایدن معتقد به تحریم هوشمند است، در تحریم همه‌جانبه تحریم اشخاصی مانند آیت‌الله جنتی مطرح شد که ایشان نتواند به آمریکا مسافرت کند! این‌گونه تحریم‌ها تنها جنبه تزئینی دارند، اما در تحریم‌های هوشمند، نقاط حساس را هدف قرار داده و تحریم خواهند کرد و ما باید مواضع خود را تقویت کنیم.

 

*باید مدیرانی اداره کشور را بر عهده بگیرند که مجذوب غرب نباشند

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تأکید کرد: نیاز داریم مدیرانی اداره کشور را بر عهده بگیرند که مجذوب غرب نباشند و آمریکا را کدخدا ندانند، آقای روحانی در ابتدا می‌گفت آمریکا کدخدا است باید با او به سازش برسیم تا مشکلات حل شود و الآن می‌گوید هر چه لعن دارید به کاخ سفید بفرستید، این نشان می‌دهد هنوز هم آمریکا را کدخدا می‌داند! در حالی که خود آمریکایی‌ها خودشان را دیگر کدخدا نمی‌دانند و سخن بایدن این است که آمادگی دارند رهبریت جهان را بر عهده بگیرند؛ این قبیل اظهارات نشان می‌دهد که رهبریت جهان در دست آمریکا نیست.

وی اضافه کرد: صاحب‌نظران آمریکایی هم می‌گویند بایدن هم نمی‌تواند موقعیت قبل را به آمریکا بازگرداند حتی هم‌پیمانان آمریکا از جمله فرانسه نیز بر آن اذعان دارند و آمریکا ضعیف‌تر از هر زمان دیگر است و دنیا به سمت چند قطبی شدن پیش می‌رود.

*اقتصاد چین یک‌ششم بزرگ‌تر از اقتصاد آمریکاست

قدیری ابیانه مطرح کرد: بر اساس گزارش‌ها سازمان‌های بین‌المللی چین از لحاظ اقتصادی از آمریکا پیشی گرفته و اقتصادش یک‌ششم بزرگ‌تر از اقتصاد آمریکاست؛ اما متأسفانه نگاه ذلیلانه در مسئولین اصلاح‌طلب نهادینه شده است و اشکالات را نمی‌بینند، آنان امیدوار به آمدن بایدن هستند که این نشان‌دهنده وابستگی ذهنی آنان به آمریکاست، البته در مواردی وابستگی ذهنی نیست بلکه خیانت و مزدوری است.

وی تأکید کرد: نگاه ما باید به درون کشور باشد و مدیریت‌ها را اصلاح کنیم، نمونه آن کمیاب شدن کالاهای اساسی و گرانی روزافزون آن است و از سویی دیگر، این کالاها در گمرک رسوب‌کرده است، آیا این هم توطئه آمریکاست یا ضعف مدیریتی مسئولین؟! این افراد اصولاً در حد و اندازه‌ای نیستند که بتوانند یک ملت مقتدر مانند ایران را مدیریت کنند.

*تهدید عملی جنگ وجود ندارد

این دکترای علوم دفاعی استراتژیک تصریح کرد: جنگی در کار نیست و تهدید عملی در این رابطه وجود ندارد اما این نوع مواضع ذلیلانه اصلاح‌طلبان و دولت باعث می‌شود دشمن در لفاظی تهدید جنگ را مطرح کند.

قدیری ابیانه بیان کرد: آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها، انگلیسی‌ها و دشمنان داخلی ما همه مایل‌اند که نیروهای تسلیم‌طلب در رأس قدرت ایران باشند چون فشار بر نیروهای تسلیم‌طلب اثر می‌گذارد و باعث می‌شود آنان به خواسته‌های آمریکا تن دهند و لذا شاهد حمایت دشمنان خارجی از اصلاح‌طلبان خواهیم بود.

*اصلاح‌طلبان حمایت بیگانگان از خودشان را نقطه قوت خود می‌دانند

وی افزود: «بایدن» نیز رسماً از ابتدای بهمن فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و تا ۲۸ خرداد که انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار خواهد شد گشایش‌هایی را ایجاد خواهد کرد تا به اصلاح‌طلبان برای پیروزی در انتخابات ایران کمک کنند؛ اما اگر این توطئه موفق شود و مردم‌فریب بخورند و به اصلاح‌طلبان رأی دهند چنان تحریم‌هایی علیه ایران اعمال خواهند کرد که مردم حسرت گرانی‌های لحظه‌ای را بخورند. متأسفانه اصلاح‌طلبان حمایت بیگانگان از خودشان را نقطه قوت خود می‌دانند! برای جلب این حمایت حاضرند به هر خفت، خواری و زیان به ملت ایران تن بدهند.

*خطر لطمه به تمامیت ارضی کشور در صورت پیروزی اصلاحات در انتخابات

قدیری ابیانه یادآور شد: سال 96 قبل از انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردم اگر آقای روحانی پیروز انتخابات شود اقتصاد کشور مانند ساختمان پلاسکو فرو خواهد ریخت و اعلام می‌کنم اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات ایران پیروز شوند خطر لطمه به تمامیت ارضی کشورمان پیش خواهد آمد؛ اما اگر دولت‌مردانی حاکم شوند که مانند سپاه پاسداران از موضع اقتدار و اعتماد به ملت برخورد کنند و به توان ملت تکیه کنند حتماً دشمن ناچار به عقب‌نشینی خواهد شد و نفوذ منطقه‌ای ایران هم افزایش خواهد یافت. ایران امروز در عرصه جهانی قدرتی فراتر از قدرت منطقه‌ای داشته و تأثیرگذاری جهانی دارد.

وی مطرح کرد: مساحت ایران بیش از سه برابر فرانسه، 5 برابر آلمان و 7 برابر انگلستان است، وسعت ایران از مجموع مساحت کشورهای فرانسه، آلمان، انگلستان، ایتالیا و اسپانیا بزرگ‌تر است و در یک موقعیت استراتژیک قرار دارد. بخش بزرگی از نفت جهان از تنگه هرمز که در کنترل ایران است و نیز از باب‌المندب می‌گذرد که یمن به آن اشراف دارد و این همه کشتار علیه یمنی‌ها برای این است که کنترل تنگه باب‌المندب در دست یمنی‌های انقلابی نیفتد، البته در نهایت دشمنان شکست خواهد خورد.

*موقعیت جغرافیایی ایران یک برگ برنده است

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی ایران یک برگ برنده در اختیار ما است، اظهار کرد: ما فاقد موشک‌های دوربرد قاره‌پیما هستیم، آمریکا این امکان را دارد که از آمریکا شلیک کند و ایران را مورد هدف قرار دهد، ما امکان تلافی مستقیم نداریم که بخواهیم از ایران با موشک آمریکا را بزنیم اما آمریکایی‌ها پایگاه‌های زیادی در اطراف ایران ایجاد کردند که ما می‌توانیم در مقابل هر جنایتی از سوی آنان سر بزند تمامی پایگاه‌های آمریکا را که تا فاصله 2000 کیلومتری از ما قرار دارند را مورد هدف قرار دهیم و دشمنان ما به‌خوبی از این توانایی آگاهند.

وی ادامه داد: آمریکا با این پایگاه‌های نظامی خود در اطراف کشورمان چنین امکانی را برای ایران فراهم کرده است که در صورت هر خطایی ایران آن‌ها را مورد هدف قرار دهد به همین جهت از جنگ با ایران وحشت دارند.

قدیری ابیانه گفت: البته ما باید همیشه احتمال حماقت دشمن را در برنامه‌های خود در نظر بگیریم، ما نمی‌خواهیم جنگی در بگیرد اما باید به‌قدری قدرت نظامی خود را افزایش دهیم تا جنبه بازدارندگی آن تقویت شود و یکی از جنبه‌های بازدارندگی قدرت حماس و حزب‌الله برای ضربه زدن به عمق اسرائیل است.

*«حزب‌الله» یکی از موانع حمله نظامی به ایران

وی یادآور شد: از اوباما پرسیده بودند که چرا شما به ایران حمله نمی‌کنید گفته بود اگر به ایران حمله کنیم حزب‌الله اسرائیل را ویران خواهد کرد، پس توان حزب‌الله یکی از موانع حمله نظامی به ایران است. برای همین است که اصرار دارند که قدرت موشکی ما را محدود کنند و جلوی نفوذ منطقه‌ای ما را بگیرند. اگر آمریکایی‌ها نفوذ ما در منطقه را از بین ببرند و توان موشکی ما را کاهش دهند آن‌وقت خواهیم دید زمینه پیروزی آمریکا در یک جنگ احتمالی با ایران افزایش پیدا خواهد کرد.

این کارشناس با تأکید بر اینکه باید تهدید را با روش‌های مختلف دفع کنیم، تصریح کرد: در گام نخست کسانی را در رأس قدرت انتخاب کنند که باور نداشته باشند که آمریکا می‌تواند ظرف 10 دقیقه توان نظامی ایران از بین ببرد و به خواسته‌ای دشمن تن دهند. باید قدرت نظامی و نفوذ منطقه‌ای را تشدید کنیم و راهکار مقابله با جنگ اقتصادی و نظامی، تقویت کشور در همه ابعاد است.

*سایه جنگ در کشور وجود ندارد

قدیری ابیانه در پایان ضمن اشاره به اینکه اکنون سایه جنگ در کشور وجود ندارد، متذکر شد: باید کار را به‌جایی برسانیم که دشمن حتی جرأت نکند به وجود سایه جنگ اشاره کند، فعلاً نیازی نیست که دشمن بخواهد ایران را از جنگ بترساند بلکه عوامل داخلی دشمنان هستند که سعی می‌کنند این مأموریت را برای آمریکایی‌ها انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••