اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۵:۰۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۰۴
اذان مغرب ۱۹:۰۶:۰۷
طلوع آفتاب ۰۵:۱۷:۳۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۰۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۳۲
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۰۶/۱۴ - ۱۰:۰۰

«ولایت فقیه» شاخصی برای تعیین حق و باطل در جامعه اسلامی است

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: اهمیت ولایت فقیه، رهبری و فقاهت جامع الشرائط در نظام جمهوری اسلامی در آن است که حدود حق و باطل را مشخص می کند.

«ولایت فقیه» شاخصی برای تعیین حق و باطل در جامعه اسلامی است

به گزارش سراج24، حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی که ظهر امروز در حسینیه مجازی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با موضوع «حُکمرانی قرآنی و قیام حسینی(ع)» سخن می گفت با بیان این حرکت صحیح جامعه اسلامی به سوی اهداف متعالی بر اساس تعیین حدود حق توسط رهبر جامعه است اظهار کرد: یکی از آسیب های حکومت اسلامی همین است که به این حدود تبیین شده حق و باطل توجه نشود و عموم افراد جامعه بخواهند منفعت گرایی خود را ملاک و شاخص قرار دهند.

وی در ادامه به بحث خطبه ها و گفتارهای امام حسین (ع) در حماسه کربلا پرداخت و گفت: حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در روز دوم محرم الحرام سال 61 هجری به همراه کاروان خود وارد کربلا شدند و پس از استقرار از اصحاب خواستند تا جمع شوند و آن جا بود که حضرت، جملات ماندگاری را برای جاودانه شدن در تاریخ بیان فرمودند.

نویسنده کتاب «سیره پیامبر اعظم (ص) در گذر از جامعه جاهلی به جامعه اسلامی» ادامه داد: بخشی از سخن امام (ع) در آن روز این است که به اصحاب می فرماید می بینید کار به این جا کشیده و جای معروف و منکر عوض و گویی کار دنیا برعکس شده، چراکه آنان که باید جوابگو باشند، به مُدّعی تبدیل شده و آنان که باید مؤاخذه شوند، مؤاخذه می کنند!

وی اضافه کرد: تعبیر عجیب حضرت در ادامه این سخنرانی چنین است که می فرماید از خوبی ها چیزی نمانده مگر به اندازه ته مانده آبی که در ظرفی و یا اندک علفی که در سنگلاخی باقی مانده است.

 

آمریکا قلدری است که سُلطه اش را جار هم می زَنَد

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین ادامه داد: بخش دیگر گفتار حضرت این نکته است که آیا نمی بینید به حق عمل و از باطل نهی نمی شود؟ یعنی آن چه ما در دنیای امروز هم می بینیم که قلدری مانند آمریکا هر کاری دوست دارد می کند و حتی سلطه اش را جار هم می زَنَد!

وی افزود: امام سپس به این نکته اشاره می فرماید که اگر مؤمن در این شرایط قرار گرفت باید قیام کند و مُشتاق شهادت و دیدار خدا باشد.

نویسنده کتاب «اندیشه سیاسی آیت الله مطهری (ره)» همچنین اظهار کرد: جمله معروف امام حسین (ع) که «إنّی لا أری الموت إلّا السّعاده و الحیاه مع الظالمین إلّا برما» در ادامه همین گفتار نقل شده، یعنی بر اساس دیدگاه پیشوایان دینی، خوشبختی در این شرایط در مرگ است و زندگی با ظالمین چیزی جز رنج و آزردگی نیست.

لک زایی تصریح کرد: امام (ع) در ادامه می فرماید همین افرادی که ما مسلمان می پنداریم بنده دنیا شده و دین به لقلقه زبان آنان و به ابزاری برای رسیدن به دنیایشان تبدیل شده است و وقتی همین افراد به امتحان و آزمایش الهی دُچار می شوند، معلوم می شود که تعداد دینداران کم است.

 

حُکمرانی دینی و ضرورت عمل به حق و نهی از باطل

وی ادامه داد: در این جا می توان دو شاخص عمده حُکمرانی دینی و قرآنی را از این بخش از گفتارهای امام حسین (ع) استخراج کرد که شاخص نخست آن است که این حُکمرانی با عمل به حق و نهی از باطل به عنوان دو روی یک سکّه شکل می گیرد و تداوم می یابد و به بیان دیگر پیام قیام و نهضت حسینی (ع) برای همه جوامع این است که به دنبال حکومت حق باشند و از باطل دوری کنند.

 

حکومت دینی و آسیبِ جریان نفاق

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: و اما شاخص دوم این است که هر جا حکومت دینی تشکیل می شود، این آسیب وجود دارد که برخی با هدف دستیابی به مطامع دنیوی به سمت و سوی این حکومت روی می آورَند که جریان نفاق همین جا شکل می گیرد.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: البته تردیدی نیست که عمل به این دستورات و شاخص ها دشوار است و به همین دلیل است که حدود حق و باطل باید از جانب امام معصوم (ع) و در غیاب وی از جانب فقیه جامع الشرائط و رهبری حکومت اسلامی تبیین شود و هر کسی حق تفسیر حق و باطل را از جانب خود و از منظر شخصی نخواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••