اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۰۶/۱۱ - ۰۶:۰۰
قائم مقام شورای حوزه های علمیه استان یزد:

انقلاب اسلامی ایران بر اساس شعار هیهات منا الذله عاشورا شکل گرفت

قائم مقام شورای حوزه های علمیه استان یزد گفت: انقلاب اسلامی ایران بر پایه هیهات منا الذله شکل گرفت بنابراین چراغ آن هرگز خاموش نخواهد شد.

انقلاب اسلامی ایران بر اساس شعار هیهات منا الذله عاشورا شکل گرفت

به گزارش سراج24 آیت الله سید محمدکاظم مدرسی یکشنبه شب در مراسم شام غریبان اباعبدالله الحسین (ع) اظهار داشت: عاشورای ابا عبدالله الحسین (ع) از دو نیمه تشکیل شده است، از آن زمانی که سیدالشهدا از ماه رجب سال ۶۰ هجری قمری از مدینه حرکت کردند تا زمانی که اهل بیت سید الشهدا سرافراز اما غمگین به مدینه بازگشتند حدود یکسال قمری طول کشید.

وی افزود: از رجب تا محرم و تا عصر عاشورای سال ۶۱ نیمه اول و از عصر عاشورای سال ۶۱ تا روز بازگشت خاندان مطهر سید الشهدا به مدینه منوره نیمه دوم شکل گرفت که این دو نیمه دارای نقاط فراوان مشترکی هستند همچنان که نقاط تمایز متعددی را هم دارند.

مدرسی در مورد سوالاتی که در مورد امام حسین (ع) و واقعه عاشورا مطرح است، بیان کرد: اینکه چگونه جریان عاشورا به وقوع پیوست یک بعد احساسی است و اما چرا به وقوع پیوست یک بعد بصیرتی و معرفتی است و هر دو بعد جریان کربلا برای بشر ضروری خواهد بود و اگر یکی منهای دیگری باشد آن جریان برای ما ناقص خواهد بود.

امام جمعه محمدآباد یزد عنوان کرد: اگر احساس منهای تعقل و بصیرت در جریان کربلا رقم بخورد برای ما کربلای تام نخواهد بود و اگر تعقل منهای احساسات هم وجود داشته باشد این چنین شوری در جامعه بشری ایجاد نمی‌شود.

وی یادآور شد: یکی از نقاط تمایز بین نیمه اول و نیمه دوم عبارت است از آنکه در نیمه اول تمام همت برای خلق پیام بود یعنی حضرت سیدالشهدا از جریان حرکت از مدینه منوره به مکه مکرمه تا مقصدی که برای کوفه انتخاب کردند و درنهایت به کربلا رسیدند تا عصر عاشورای سال ۶۱ تمام هدفشان خلق پیام بود اما در نیمه دوم تمام هدف ابلاغ پیام است، پیام خلق و آفریده شد، اما این پیام نیاز دارد به مبلغ و ابلاغ، ابلاغ این پیام از عصر عاشورا شروع می‌شود و تا امروز که هنوز هم بر دوش همگان سنگینی می‌کند.

مدرسی ادامه داد: در نیمه اول یاران عموماً با سلاح و ابزار جنگی بودند اما در نیمه دوم یاران سلاحی نداشتند. در نیمه اول عموماً یاران مردان رزمنده و جوانان پا به کار بودند اما در نیمه دوم یارانی که برای ابلاغ پیام جریان کربلا پا به عرصه وجود گذاشتند معمولاً بانوان، کودکان و نوجوانان باقی مانده از کربلا بودند و اولین نقطه مشترک در این دو نیمه عبارت است از رهبری واحد به این معنا که هم در نیمه اول و همه در نیمه دوم رهبری این نهضت بر دوش انسان‌های کامل و معصوم بود. رهبران شایسته ای که هیچ‌گونه نقطه ضعفی در زندگی آنها وجود نداشت.

وی اظهار داشت: در نیمه اول رهبری بر دوش سیدالشهدا بود و در نیمه دوم هر چند حضرت زینب (س) نیز نقش آفرینی کرد اما رهبری اصلی بر دوش امام سجاد (ع) بود. اگر این نهضت توانست بشریت را متحول کند و در هر زمانی بجوشد و بخروشد، تربیت کند و رشد دهد و به جاهای مختلف انتقال پیدا کند به این دلیل است که رهبری هر دو نیمه بر دوش ولی خدایی بود که ولایتش بر همگان ثابت شده است.

قائم مقام شورای حوزه‌های علمیه استان یزد گفت: ما در بین واجبات شاید کمتر واجبی را داشته باشیم که اگر قضا شد قابل جبران نباشد؛ اگر نماز به هر دلیلی قضا شود قابل جبران است، اگر یک زمانی حج بر ما واجب شود و انجام ندهیم به هر دلیلی قابل جبران است اما آن چیزی که قابل جبران نیست رهبری و پذیریش ولایت است و اگر ولایت من الله از سوی جامعه‌ای قضا شود دیگر قابل جبران نیست و در طول تاریخ می‌بینیم گاهی ولایت من الله در جامعه مسلمین قضا شد و جامعه نتوانست جبران کند.

وی افزود: بعد از رحلت خاتم الانبیا ولایت در جامعه مسلمین قضا شد؛ آیا راه جبرانی داشت؟ تا امروز و تا پهنه قیامت جز در زمان ظهور ولی العصر (عج) امکان قضا برای این ولایت وجود ندارد. در زمان امام حسن مجتبی (ع) و در زمان سیدالشهدا نیز این چنین شد؛ عده‌ای ولایت سیدالشهدا را قضا کردند و نتوانستند به وقت خود انجام وظیفه کنند بعدها هم خواستند جبران کنند و گروه‌های متعددی برای جبران ولایت به وجود آمدند؛ از جمله گروه توابین و گروه‌های دیگر قیام کردند اما هیچکدام نتوانستند جبران قضای ولایت کنند و این موضوع یکی از مهم‌ترین درس‌های قیام اباعبدالله الحسین (ع) است و باید برای هر جامعه‌ای به عنوان یک درس اساسی تلقی شود از این جهت که ولایت از هر اصل و عبادت دیگری در فرهنگ اسلامی به خصوص در فرهنگ مکتب اهل بیت جایگاه ویژه‌تری دارد و از برتری خاصی برخوردار است.

مدرسی ادامه داد: اگر می‌بینیم جریان عاشورای اباعبدالله موجی ایجاد می‌کند به خاطر آن است که رهبری من الله دارد و اگر دین اسیر در دست اشرار شود، ولایت قضا می‌شود و دین منهای امامت، ولایت و رهبری خطرناک است.

وی تصریح کرد: امروز تمام همت و تلاش دشمن از آن کسانی که ضربه خورده در دست این نظام هستند از وهابیت تا آمریکایی‌های غاصب در تلاشند ولایت را در این جامعه قضا کنند و دین منهای ولایت را در جامعه حاکم کنند اما مسلمین بدانند که اسلام منهای ولایت یعنی بنیان و ساختمانی بدون نگهبان که هر کسی برسد، از هر گوشه‌ای از این ساختمان چیزی را برای خودش برگیرد و زمانی نگاه می‌کنیم و می ببینیم تنها یک اسم از اسلام و قرائتی از قرآن باقی مانده است.

وی عنوان کرد: نقطه مشترک بعدی بین دو نیمه این است که یاران صبور، مقاوم، با انگیزه، دارای هدف مشترک و عزت نفس را شاهد هستیم که از همان ابتدای حرکت ابا عبدالله آن انسان‌های صالح با او همراه شدند.

وی با اشاره به رفتار اباعبدالله در شب و روز عاشورا که می‌فرماید چراغ‌ها را خاموش کنید هر کس می‌خواهد از ما جدا شود، جدا بشود اما در ظهر عاشورا فریاد می‌زند هل من ناصر ینصرنی؟ افزود: بر این اساس امام دنبال انسان‌های طیب و طاهری می‌گردد که بتوانند هم در خلق و هم ابلاغ پیام تأثیر گذار باشند. امام به دنبال طیبین می‌گردد به دنبال کسانی که با او هم صدق باشند. این شعار ابا عبدالله است از زمانی که او را مجبور می‌کنند برای بیعت و نمی‌پذیرد هیهات منا الذله را بیان و سازش را نفی می‌کند تا زمانی که خاندان سیدالشهدا بی سرور و سالار وارد مدینه می‌شود پیام هیهات منا الذله را می‌شنویم.

مدرسی تاکید کرد: این همان چیزی است که انقلاب اسلامی بر اساس آن پایه ریزی شد. این همان چیزی است که امروز دشمنان از فرهنگ شیعه نگرانند که نکند این شعار توسعه یابد. همان چیزی است که نه سازش نه تسلیم فقط نبرد با دشمنان قسم خورده، این درسی است که ما از کربلای امام حسین یاد گرفته‌ایم.

وی گفت: ما در طول تاریخ معصومین سراغ نداریم که همه خاندان عصمت و طهارت در یک جریان حضور پیدا کنند غیر از جریان مباهله که شمه ای از جریان کربلا را می‌توان در آن مشاهده کرد و از این جریان به بعد نداریم که معصومی با همه زن و فرزندانش در جریانی حضور پیدا کرده باشد الا جریان کربلا، زیرا اصل اسلام در خطر بود.

مدرسی تصریح کرد: امام حسین در زمانی قیام می‌کند که برخی در مسیر دفن اصل اسلام اند و اینجاست که نیاز به قیام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: از همه دست اندرکارانی که در طول ایام محرم چراغ ابی عبدالله حسین را در چهارگوشه شهر و استانمان روشن و منور کردند تقدیر و تشکر می‌کنم گرچه متاسفیم برای حرکتی که از سوی برخی افراد اتفاق افتاد که تا فهمیدند جریان کرونا وجود دارد مطرح کردند ما هیئت هایمان را تعطیل می‌کنیم.

مدرسی تاکید کرد: فرصت طلایی را از دست دادیم زیرا حتماً نباید هیئت هایمان سیار باشد ما هیئت‌های تثبیت شده و قابل بهره برداری در این استان نیاز داریم و باید دانست ما تنها ابزاریم و این محرم است که ما را زنده می‌کند و عاشورا است که ما را احیا می‌کند پس وظیفه داریم این چراغ را روشن کنیم و آن چراغ است که می‌تواند نور را در ما بتاباند و وجودمان را روشنی بخشد.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••