اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۷:۱۵
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۳۶
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۰۴
طلوع آفتاب ۰۵:۲۷:۲۵
غروب آفتاب ۱۸:۴۰:۱۸
نیمه شب ۲۳:۱۹:۱۶
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۱/۱۲/۱۰ - ۱۰:۳۱
تکرار/ مشروح:

نصرالله به اتهامات علیه حزب‌الله لبنان پاسخ داد

سیدحسن نصرالله در سخنرانی چهارشنبه شب خود به شایعات و اتهامات وارده به حزب‌الله لبنان پاسخ داد و فتنه‌انگیزی بین شیعه و سنی را اقدامی خطرناک دانست که به نفع لبنان نیست.

نصرالله به اتهامات علیه حزب‌الله لبنان پاسخ داد

 

  به گزارش «سراج24»، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی تلویزیونی خود که از شبکه المنار لبنان پخش ‌شد، در ابتدای سخنرانی خود به شایعات مطرح شده در دو روز اخیر و پیامدهای منفی آن اشاره کرد و گفت که این عامل باعث شد تا سخنرانی رسانه‌ای خود را زودتر برگزار کند.

وی تاکید کرد که با صوت و تصویر تاکید می‌کند که تمام آن چیزهای که شنیده‌اید، کاملا دروغ است و این نمونه‌ای از جنگ رسانه‌ای است که علیه حزب الله آغاز شده است.

برخی رسانه‌های مخالف حزب الله لبنان در روزهای اخیر شایعاتی را مبنی بر بیماری سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و انتقال وی به ایران برای مداوا مطرح کرده بودند.

نصرالله: کسانی که دل به تغییرات در سوریه بستند به دنبال تعویق انتخابات لبنانند

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: کسانی که بحران مالی و اختلاف در ائتلاف‌هایشان دارد و روی اوضاع سوریه حساب کرده‌اند، منافعشان ایجاب می‌کند که انتخابات به تعویق بیفتد.

سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی تلویزیونی خود با اشاره به انتخابات پارلمانی در لبنان و طرح‌های مطرح شده برای قانون انتخابات تاکید کرد که بر اساس رأی‌گیری‌هایی که در کمیته‌های مشترک صورت گرفته، قانون ارتدوکس پیشتاز این آراء است و همچنان به عنوان گزینه اول مطرح است، اما با این حال همه به دنبال جایگزینی برای آن هستند.

وی ادامه داد: ملاحظاتی که در مورد قانون ارتدوکس مطرح است، به دو بخش تقسیم می‌شود؛ اول اتهاماتی است که حتی شایسته پاسخ دادن هم نیست و مورد دوم نگرانی‌هایی است که باید محترم شمرده شود و در مورد آن صحبت شود.

نصرالله قانون تبدیل لبنان به یک دایره انتخاباتی را نیز قانونی عادلانه خواند و تاکید کرد که این قانون مساوات و انسجام ملی را به دنبال خواهد داشت و مانع از افراط‌گرایی در کشور می‌شود.

دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد:‌ ما باید نکات مثبت این قانون را در سطح ملی مطالعه کنیم، ما باید لبنان را به یک دایره انتخاباتی تقسیم کنیم، نه اینکه بر اساس منافع آن را به بخش‌های مختلف تجزیه کنیم.

وی گفت: در این قانون هر لبنانی 128 نماینده را انتخاب می‌کند و اینگونه نیست که یک لبنانی 2 نماینده و یک فرد دیگر 10 نماینده را انتخاب کند.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد که در این حالت دیگر یک فرد همه نماینده‌ها را انتخاب می‌کند و افراد انتخاب شده نیز نماینده همه لبنانی‌ها خواهند بود.

نصرالله خاطرنشان کرد که این طرح می‌طلبد که طوایف و گروه‌های مذهبی و سیاسی در لبنان با یکدیگر ائتلاف کنند و این موضوع جریان‌های معتدل را تقویت کرده و افراط گرایان را تضعیف می‌کند. به این ترتیب است که ما در برابر یک انتخابات انسانی و ملی عادلانه خواهیم بود که مساوات را میان تمامی لبنانی‌ها رعایت می‌کند.

دبیرکل حزب الله با مطرح کردن این قانون به جای قانون ارتدوکس گفت که اگر 14 مارس معتقد است که اکثریت مردمی در لبنان با وی هستند، بیاید و قانون یک دایره انتخاباتی را بپذیرد.

نصرالله در ادامه از برخی سخنان در مورد تعویق انتخابات و تحمیل مسئولیت آن به حزب الله نیز سخن گفته و تاکید کرد که برخی گروه‌های خارجی و داخلی به دنبال ترویج تعویق هستند، اما هیچ کس جرأت ندارد که بگوید به دنبال تعویق انتخابات است، ما در حزب الله منافعمان در این است که انتخابات در زمان مقرر و بر اساس قانون جدید برگزار شود.

وی با اشاره تلویحی به بحران مالی و اختلافات داخلی در میان 14 مارس تاکید کرد: ما از بحران مالی رنج نمی‌بریم و اختلافاتی نیز نداریم، ائتلاف‌های ما واضح و اوضاع مان خوب است، چرا باید به دنبال تعویق انتخابات باشیم؟ منافع ما در اجرای به موقع انتخابات است، کسانی که بحران مالی و اختلاف در ائتلاف‌هایشان دارد و روی اوضاع سوریه حساب کرده‌اند، منافعشان ایجاب می‌کند که انتخابات به تعویق بیفتد و در انتظار تغییرات در منطقه هستند.

نصرالله: اتهامات سفیر آمریکا علیه حزب‌الله و سوریه دروغ است

دبیرکل حزب‌الله لبنان اتهامات وارده به این حزب و نظام سوریه مبنی بر تصرف برخی روستاهای سنی‌نشین در مرز سوریه با لبنان را بی‌اساس خواند و از حمایت‌های مالی آمریکا، عربستان و قطر به مخالفان مسلح خبر داد.

سید حسن نصر الله درباره پدیده ربودن افراد گفت: پدیده ربودن افراد پدیده‌ای بسیار خطرناک و نفرت انگیز است، من همه را به همکاری ملی دعوت می‌کنم و از جمله مسئولیت‌های دولت انجام تمام تلاش‌ها در این چارچوب است. زمانی ممکن است دلایل ربودن افراد برای همه وجود داشته و فراهم شده باشد، من می‌خواهم که ماهیت هرکس که دست به چنین اقداماتی می‌زند، برملا شود و باید عاملان به چنین اقداماتی بازداشت شوند و در لبنان جایی نیست که عدم امکان حضور ارتش در آنجا وجود داشته باشد و باید بر این پدیده به شکلی قاطع غلبه کرد و همه شهروندان را به همکاری با دولت دعوت می‌کنیم و این از وظایف ملی و همچنین دینی و شرعی است.

وی در ادامه افزود: من به برخی از افرادی که دست به چنین اقداماتی می‌زنند، می‌گویم، اموالی که به این طریق به دست می‌آید، از بدترین مال‌های حرام است و این اموال خانواده‌ها و خانه‌ها را نابود می‌کند و باید همه با هم برای مقابله با این پدیده مقابله کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، دبیرکل حزب الله لبنان درباره حوادث جاری در مرزهای ریف القصیر و الهرمل گفت: در آن واحد اخباری منتشر می‌شود،‌ مبنی بر اینکه ارتش آزاد سوریه پایگاه‌های حزب الله را هدف قرار داده و بمباران کرده است و این دقیقا همچون خبر حمله به کاروان حزب الله و زخمی شدن شیخ «نعیم قاسم»(معاون سیدحسن نصرالله) است، در حالی‌که من می‌گویم که تمام اینها دروغ و افترا است.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: رسانه‌ها به نقل از سفیر آمریکا اعلام کردند که حزب الله و نظام سوریه طرحی دارند که درصدد اشغال شماری از روستاهای اهل سنت در ریف القصیر و تصرف آنها هستند تا روستاهایی که شیعیان سوری در آن زندگی می‌کنند را به روستاهایی که علوی‌ها در آن سکونت دارند، در چارچوب طرح تقسیم خود مرتبط کنند و این موضوعی است که سفیر آمریکا نیز آن را رد نکرد و هنگامی‌که حوادث چند روز اخیر روی داد، درگیری‌هایی در این چارچوب صورت گرفت و این موضوعی جدید و خطرناک است و دیگر مسئولی در میان معارضان سوریه وجود نداشت که به دنبال این حوادث حزب الله را تهدید نکند.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: مهمترین موضوعی که به آن احتیاج داریم تا حقایق را دریابیم و موضع درستی اتخاذ کنیم،‌ اطلاع از حقایق است. من به شما اطمینان می‌دهم، هر آنچه درباره این طرح و نقشه گفته شده، دروغ و تهمت و نادرست است و داده‌های میدانی برعکس تمام آنچه ادعا شده را مورد تاکید قرار داده‌اند. در آن منطقه ساکنان لبنانی سکونت ندارند و همچنین کسانی‌که منتسب به حزب الله بوده و در آن عضویت داشته باشند، تاکنون و تا این لحظه چنین افرادی در این منطقه سکونت ندارند و چنین طرحی برای آینده در این خصوص و برای تسلط بر این مناطق و بر هیچ روستای سنی نشینی وجود ندارد، بلکه برعکس آنچه اتفاق افتاده این است که گروه‌های معارض مسلح طی ماه‌های گذشته بر این مناطق تسلط یافتند که ساکنان آن را شیعیان لبنان تشکیل می‌دهند و آنها اقدام به آواره کردن این شیعیان کردند، دقیقا همانند آنچه در روستای «ام الدمامل» به وقوع پیوست.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: گروه‌های مسلح حملات نظامی گسترده‌ای را علیه این روستاها تدارک دیده و انجام می‌دهند تا بر آنها تسلط پیدا کرده و ساکنان آنها را آواره کنند. آنچه در آنجا رخ می‌دهد، آن است که مابقی ساکنان این روستاها و این مناطق از همان ابتدا سلاح به دست گرفتند و به دفاع از سرزمین و خانه‌های خود پرداختند و هرکس در این راه کشته شده شهید به شمار می‌آید و این آنها نبودند که تجاوز کردند و غیرنظامیان را به قتل رساندند، بلکه آنچه خواسته و مورد نظر آنها بود، این بود که اجازه ندهند کسی به آنها تعدی و تجاوز کند و من به آنها می‌گویم که این حق مشروع شماست که از روستاهای خود دفاع کنید و در قبال کسانی‌که به شما تجاوز می‌کنند، بجنگید، اما اجازه ندارید، خون ما بقی مردم را بریزید.

سید حسن نصر الله افزود: مجروحان گروه‌های مسلح از طریق روستاهای شیعه‌نشین لبنان به بیمارستان‌های لبنان منتقل می‌کردند، در این بین و در این مدت میانجی‌های منطقه‌ای و محلی در طول این مدت وارد عمل می‌شدند و اقدام ایجاد سازش بین دو طرف می‌کردند، اما افراد مسلحی که از خارج منطقه وارد می‌شدند، این توافق‌ها و آشتی‌ها را به بن بست می‌کشاندند و امکان هرگونه مصالحه را بین می‌‌بردند. من بار دیگر از ساکنان منطقه می‌خواهم از هر فرصت پیش آمده برای آشتی و مصالحه و حفظ جان‌ها و جلوگیری از بسته شدن راه‌ها استفاده کنند و راه به روی هرآنکه خواهان جنگ و فتنه در این منطقه است، ببندند.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: دولت با 30 هزار لبنانی ساکن این منطقه چه کار کرد؟ من نمی‌گویم که ارتش برای دفاع از اراضی سوریه برای دفاع از لبنانی‌ها وارد عمل شود. این افراد مسلح همان‌هایی هستند که عربستان سعودی و قطر و آمریکا از آنها حمایت مالی به عمل می‌آورد، چه تلاش‌هایی در این خصوص صورت گرفت؟ همه می‌دانند که این معارضان مزدور و وابسته هستند، آیا کسی در سطح حکومتی و دولتی تلاشی برای توقف این تجاوزها انجام داد و آیا این تبعیض مذهبی نیست که در روستاهای مرزی صورت می‌گیرد؟

سید حسن نصرالله اظهار داشت: رخدادهای جاری لبنان به خوبی نشان می دهد که برخی در تلاش هستند این کشور را به سرعت به سمت اختلافات و کشتارهای طایفه ای و مذهبی به ویژه با رویکرد سنی و شیعی سوق دهند.

نصرالله: درگیری‌های طائفه‌ای اقدامی خطرناک است

سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان اظهار داشت: رخدادهای جاری لبنان به خوبی نشان می دهد که برخی در تلاش هستند این کشور را به سرعت به سمت اختلافات و کشتارهای طایفه ای و مذهبی به ویژه با رویکرد سنی و شیعی سوق دهند.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه سخنان امشب خود با اشاره به برخی تلاش ها برای سوق دادن لبنان به سمت اختلافات و کشتارهای طایفه ای و مذهبی به ویژه بین شیعه و سنی، این سوال را مطرح کرد که آیا باید این وضعیت را پذیرفته و تسلیم شویم؟

نصرالله با تاکید بر اینکه نباید تسلیم شد اظهار داشت: کشمکش شیعی و سنی به نفع لبنان نیست و کشتارهای طایفه ای اقدامی خطرناک است که بر اساس هیچ معیاری قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: "به همه کسانی که از این وضعیت شادمان هستند می گویم شادی نکنید زیرا این وضعیت لبنان را نابود می کند و به نفع هیچ کس نیست. به تمام کسانی که کشورشان را دوست دارند می گویم که باید از حقایق مطمئن شوند نه اینکه با هرصدایی و یا هرگرایشی  همراه شویم ."

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: منظور من طرف خاصی نیست بلکه روی صحبت های من با همه است زیرا همه ما باید از واقعیت رخدادها اطمینان پیدا کنیم چرا که فتنه واختلاف هنگامی سر برمی آورد که عقل و منطقی وجود نداشته باشد و این اختلاف ها در تحریک های بی حدو اندازه ریشه دارد که یا مبتنی بر دروغ بافی است یا به واقعیت ها استناد دارد اما تشخیص آن با ماست و ما باید آن را روشن کنیم.

نصرالله گفت: « هر کس می تواند بگوید شما شیعیان چنین و چنان هستید اما ما باید به دنبال راه حلی برای این مشکل باشیم و هیچ کس حق ندارد فقط ده یا 20درصد حقایق را بیان کرده و  بر اساس 80درصد تهمت و اتهام زنی، دیگران را مورد حمله قرار دهد.

دبیر کل حزب الله لبنان در توضیح این مطلب افزود: هنگامی که یک حادثه در ایست بازرسی ارتش در شمال منجر به شهادت شیخ عبدالواحد و مرعی شد، سران و بزرگان این منطقه حزب الله را به قتل این دو نفر متهم کردند اما باید پرسید ما چه ارتباطی به این حادثه داریم ؟

وی گفت: سپس اعلام کردند که اطلاعات ارتش از حزب الله دستور می گیرد و بعد نیز کل ارتش را به دستور گرفتن از حزب الله متهم کردند در حالی که این دروغ است و باید از آنان پرسید چه دلیلی برای این سخنان دارید؟

سید حسن نصرالله تاکید کرد: برخی نمایندگان از اهل تسنن لبنان و برخی سران و چهره های سرشناس کشور، روند بسیار خطرناکی را در پیش گرفته اند زیرا حقایق را بیان نمی کنند تا بدانیم چطور باید راه حلی برای آن یافت بلکه بخشی از سخنان آنان مبتنی بر اتهاماتی است که هدف از آن ایجاد اختلاف است .

وی تصریح کرد: در هر رخداد ریز و درشتی که حزب الله و جنبش امل هیچ ربطی به آن ندارند، فورا از شیعه و حزب الله سخن گفته می شود  و من می پرسم از این وضعیت به کجا خواهیم رسید؟

نصرالله در ادامه سخنان خود گفت: از همان لحظه نخست ترور سرلشکر «وسام الحسن» نمایندگان لبنانی انگشت اتهام را به سمت حزب الله نشانه رفتند که این اقدامی خطرناک است. آنان سپس موضوع بازداشت شدگان اسلامگرا را مطرح و گفتند که حزب الله در محاکمه آنان مانع تراشی می کند زیرا نهاد قضائی را در اختیار دارد اما باید گفت اولا حزب الله بر دستگاه قضائی تسلط ندارد و دوما مانع محاکمه بازداشت شدگان نیست.

وی اظهار داشت: گروه تلکلخ جوانانی از شمال هستند که از مرز گذشته و وارد خاک سوریه و با نیروهای سوری درگیر شدند اما گفته شد که حزب الله در این گروه نفوذ کرده و با کمین کردن در تلکلخ فرزندان شما را به قتل می رساند.

دبیرکل حزب ‌الله لبنان به حادثه عرسال که منجر به کشته شدن چند نیروی ارتش شد اشاره کرد و گفت : در مورد حادثه «عرسال» نیز از همان لحظه نخست بدون تحقیق و بررسی و دقت نظر گفتند حزب الله همان گروهی است که وارد عرسال شده و در صدد آدم ربایی و کشتار است اما هنگامی که این موضوع ثابت نشد گفتند که ارتش از حزب الله دستور می گیرد.

نصرالله افزود: به اهالی عرسال گفته شد که حزب الله وارد این منطقه شده و دست به آدم ربایی وکشتار زده است اما باید پرسید شما منطقه را به چه سمتی سوق می دهید و طرح چنین موضوعاتی روند امور را به چه سمت و سویی می برد؟

وی گفت: به نظر من گروهی در تلاش برای فتنه انگیزی هستند و البته برملا کردن حقایق به عنوان یک نیاز ضروری مطرح است.

نصرالله با اشاره به اینکه هزاران خانواده شیعه در صیدا زندگی می کنند، تصریح کرد: آیا سکونت در این شهر نیاز به اجازه دارد زیرا گفته می شود من اجازه می دهم که خانواده های شیعه در فلان خانه ساکن شوند.

وی تاکید کرد:  ما نیز جز گروهی هستیم که برای آزادی صیدا و جنوب لبنان مبارزه کردیم و از چند دهه پیش در صیدا خانه و آپارتمان و مسجد داریم .

دبیر کل حزب الله ا فزود: ما به دشنام ها پاسخ نخواهیم داد و تاکید داریم که همه باید در این خصوص حرمت را حفظ کنند زیرا واکنش به این دشنام ها منجر به بروز فتنه می شود.

وی با تاکید بر اینکه برخی افراد باید مسئولیت خود را قبول کنند، افزود: ما نیز بسیار مسئولیت پذیر هستیم اما هیچ کس نباید بر اساس محاسبات نادرست با ما برخورد کند و ما در نظر نداریم  وارد منزل یا مسجدی شده و نمی خواهیم کسی را تهدید کنیم  بلکه  سرگرم آمادگی برای مقابله با اسرائیل هستیم و هیچ کس ما را به جای دیگری نمی برد.

نصرالله با اشاره به درگیری ها در برخی از شهرها و محلات صیدا اظهار داشت: برخی به دنبال ایجاد جنگ پلاکاردها و آپارتمان ها و مجتمع ها(درگیری های  هستند اما آیا سوق دادن ما به کشتار و درگیری خوب است؟ همه نشانه ها حاکی از چنین تلاش هایی است اما ما صبر می کنیم.

وی با بیان اینکه چرا باید وارد موضوعاتی شد که هیچ منطق و توجیهی ندارد  ابراز امیدواری کرد که با کمک خداوند این مرحله نیز پشت سر گذاشته شود.

نصرالله  اظهار داشت: اگر شایعه های جدیدی در مورد من بیان شد بار دیگر با شما سخن خواهم گفت و امیدوارم که برخی بدنبال راه حل بوده و همه مسئولیت پذیر باشند.

وی گفت: طبیعی است که ما در قبال سوریه موضع متفاوتی داریم اما این درگیری سنی وشیعه نیست و همه باید تمام تلاش خود را برای محافظت از کشور به کار گیرند و دولت نیز باید مسئولیت پذیر بوده و بداند که مشکل کجاست.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••