اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۰۰:۲۲
اذان ظهر ۱۲:۰۵:۰۳
اذان مغرب ۱۸:۵۷:۱۹
طلوع آفتاب ۰۵:۳۰:۰۰
غروب آفتاب ۱۸:۳۸:۳۷
نیمه شب ۲۳:۲۰:۰۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۱/۱۲/۰۹ - ۱۷:۲۷
پول یارانه را نباید به پولدارها بدهیم

واکنش هیئت رئیس مجلس به تاثیر مشایی در پسرفت فرهنگی کشور

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان این که برخی مسئولان صرفا در مبارزه با فساد اقتصادی شعار می دهند، مهاجرانی و مشایی را از جمله عوامل پسرفت فرهنگی کشور در سالهای اخیر معرفی کرد.

واکنش هیئت رئیس مجلس به تاثیر مشایی در پسرفت فرهنگی کشور

 

به گزارش «سراج24»، محمد دهقان در جلسه هفتگی انصار حزل الله اظهار کرد: یک زمانی دنیا در خدمت آمریکا و شوروی بود. یعنی قطبی به نام دینداری وجود نداشت و هر 2 قطب ضددین حقیقی و فطری بشر بودند ضد آن را تبلیغ می کردند. آنها دین را موجب عقب‌ماندگی بیشتر می‌دانستند.
 
وی افزود: امروز وقتی از وزیر خارجه آمریکا می‌پرسند مهمترین مشکل شما در این چند سال چه بوده، می‌گوید، ایران. این نشان می‌دهد که قطب‌بندی دنیا به هم خورده است. زمانی آمریکایی‌ها برای مذاکره با ما شرط می‌گذاشتند که مثلاً تحت این شرایط ما حاضریم صحبت کنیم، ولی الان  بدون قید و شرط خواهان مذاکره هستند! هر چند این کار هم فریبکاری است و در آن صادق نیستند. این ثابت می‌کند که آنها تقاضای مذاکره بدون قید و شرط دارند و حالا این ما هستیم که شرط می‌گذاریم.
 
عضو هیات رئیسه مجلس با بیان این که آمریکایی ها به خوبی می دانند که هر کاری بخواهند در منطقه انجام دهند، یک پایه اصلی کار  در دستان ایران است و این اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی را می‌رساند، تصریح کرد: اگر بخواهیم وضعیت خودمان را با گذشته مقایسه کنیم، وضعیت در بسیاری از زمینه‌ها افتخارآمیز است، از جمله در ابعاد علمی، صنعتی، هوا و فضا، هسته‌ای، پزشکی و ...
 
وی ادامه داد: از دیگر مواردی که ما در آن تردید و اختلافی نداریم این است که با وجود گذشت 34 سال از انقلاب اسلامی نسبت به خیلی از کشورها جلو هستیم. این نشان می‌دهد راهی را که شروع کرده‌ایم راه عزت و عظمت ملت ایران بوده است و این توسعه و ترویج دین و دینداری است که باید محکم ادامه پیدا کند.
 
لزوم کاهش فاصله اغنیاء و فقرا
 
دهقان با طرح این سئوال که آیا ما باید به این پیشرفت های افتخارآمیز دل خوش کرده و به وضعیت موجود راضی و قانع باشیم، گفت: در بسیاری از زمینه‌ها برای رسیدن به آرمان‌ راه طولانی در پیش داریم و در مقابل کامروایی‌ها و پیشرفت‌ها، فهرستی از ناکامی‌ها و مشکلات هم داریم. مثلاً از اول انقلاب آرمان ما این بوده و هست که در واقع یک جامعه بدون فساد و تباهی داشته باشیم و مظاهر فساد نباید در هیچ نقطه‌ای وجود داشته باشد و این موضوع در اصل سوم قانون اساسی کشور ما آمده است. رشد فضایل اخلاقی و کرامت انسانی، کاهش فاصله اغنیاء و فقرا از  آرمان‌های ما بوده است.
 
وی با ابراز تاسف از این که از لحاظ فرهنگی وضعیت مفاسد اجتماعی در کشور با آرمان‌های ما در تضاد است، یادآور شد:  از حیث مفاسد اقتصادی هم باید گفت که شرایط موجود با یک حکومت الهی در تضاد است. یکی از مسئولان سازمان بازرسی کل کشور می‌گفت که ما در جلسه‌ مبارزه با مفاسد اقتصادی که در یکی از کشورهای منطقه برگزار شده بود شرکت کردیم، خبرنگاری پرسید که شما شاه را به خاطر فسادی که داشت از کشور بیرون کردید، اما همچنان رتبه فساد در کشور شما بالاست. این مسئول خطاب به آن خبرنگار گفته، این رتبه‌ای که شما می‌گویید را ما قبول نداریم، چون رتبه‌ای که سازمان شفافیت بین‌المل اعلام کرده، درست نیست. خبرنگار ادامه داده که شما چه رتبه‌ای را قبول دارید؟ و آن مسئول گفته که ما هنوز رتبه‌بندی نکرده‌ایم.
 
نماینده چناران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: البته ما نمی‌خواهیم اعتراف کنیم رتبه‌ای که آن ها تعیین کرده‌اند، درست است، ولی نمی‌شود نسبت به آن هم بی‌اعتنا هم بود؛ چرا که متاسفانه بالاخره در دنیا همان رتبه‌بندی آن ها ملاک قرار می‌گیرد و رتبه‌بندی جایگزینی وجود ندارد. مطابق رتبه‌بندی جهانی ما از مجموع 180 کشور از حیث فساد اقتصادی در ردیف 133 قرار داریم، یعنی 132 کشور در دنیا از ما بهتر هستند. اما خودمان اجمالاً بدون توجه به این آمارها حتماً اعتراف داریم که وضع فساد اقتصادی در کشور ما خوب نیست. رشوه و اختلاس وجود دارد و هر چند وقت یک بار هم یک پرونده مفاسد اقتصادی بزرگ پدیدار می‌شود.
 
مبارزه با فساد اقتصادی، نیاز به شعاردادن ندارد
 
 وی با بیان این که بعضا شاهدیم که اعلام می‌شود فلان مقدار معوقات بانکی را داریم، عنوان کرد: این به چه معناست؟ مگر غیر از این است که اگر شخصی بخواهد مثالا 100 هزار تومان از یک بانک وام بگیرد، ضمانت معتبر از وی اخذ می‌کنند و اگر سر موقع اقساط پرداخت نشود، از حساب ضامن کسر می کنند. چطور می‌شود که برای اخذ 5 میلیون تومان سند خانه و ملک طرف در رهن بانک قرار می‌گیرد و برای وام‌های 500 میلیون تومانی و بیشتر وثیقه‌ای اخذ نمی‌شود! اینجاست که فساد شروع می‌شود. چه کسی این کار را می‌کند؟ مسئولان به دنبال چه کسی هستند؟ بهتر است بروند دنبال آن مسئولانی که دستور دادند وام پرداخت شود و وثیقه‌ای گرفته نشود. آیا غیر از این است که وام‌ها را بانک ها داده‌اند و این بانک ها زیر نظر دولت هستند!
 
دهقان با تاکید بر این که در موضوع معوقات بانکی اگر رئیس شعبه وام‌دهنده مقصر است، او را دستگیر کنند و اگر رئیس منطقه مقصر است، یقه او را بگیرند و این کار نیاز به شعار دادن ندارد، گفت: الان تقریباً جا افتاده است که هر جا بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شود بعضی خواهند گفت که اگر با فساد برخورد شود، سرمایه‌ها فراری می شوند. در سال 1372 که رهبر معظم انقلاب بحث ثروت‌های بادآورده را مطرح کردند، عده‌ای شروع به سر و صدا کردند که این حرفها ثروت‌ها را از کشور خارج خواهد کرد. دوباره در سال 80 که رهبر معظم انقلاب به رؤسای سه قوه فرمان دادند، دوباره تعدادی شروع کردند به سر و صدا که این حرفها باعث جلوگیری از سرمایه‌گذاری است و بعد که متخصصان و کارشناسان بررسی کردند، مشخص شد برخلاف نظر آنان فساد جلوی سرمایه‌گذاری را می‌گیرد و نه مبارزه با آن.
 
وی افزود: اگر شما بخواهید یک مجوز یا وام بگیرید رشوه بدهید، این کار اینقدر بروکراسی اداری کارها را سخت می‌کند که دیگر شخص رغبتی به سرمایه‌گذاری در تولید پیدا نمی‌کند و به جای سرمایه گذاری و تولید سرمایه ها به سمت دلالی می رود. معلوم است که فساد جلوی سرمایه‌گذاری را می‌گیرد و این باعث عدم رشد اقتصادی خواهد شد. پاک بودن و سلامت جامعه اتفاقاً تولید را تقویت می‌کند.
 
 
پول یارانه را نباید به پولدارها بدهیم
 
عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تصریح کرد: باور کنید وقتی که بنده به عنوان یک نماینده مجلس در خیابان مشاهده می‌کنم که یک بچه 3 ساله گدایی می‌کند، آنقدر احساس عجز می‌کنم که حساب ندارد. ناچار با سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی تماس می‌گیرم و طرح موضوع می‌کنم. آیا جمع‌آوری اینها در یک اردوگاه و این که اگر به صورت باند هستند با آنان برخورد شود، کار سختی است؟ بالاخره کارهایی صورت می‌گیرد و ساختار به گونه‌ای چیده شده است که هر جا یک معضل و آسیبی را می‌بینیم مرجعی رسیدگی کننده دارد، ولی همین هم که باقی‌مانده واقعاً برای ما زجرآور است. به جای اینکه ما بخواهیم پول یارانه‌ها را به تاجر بازار، هتل‌دار و کسی که 2-3 میلیون تومان حقوق می‌گیرد بدهیم، با آنها صحبت کنیم و به جای آنها پول را به این گدای سر کوچه بدهیم، به آن روستایی که آفتاب نشین است و کل درآمد ماهیانه‌اش 100 هزار تومان هم نیست. آیا اگر با مردم صحبت شود قبول نخواهند کرد؟!
 
وی با اشاره به این که مبارزه با فساد با برگزاری جلسات تشریفاتی سران قوا و با حضور برخی افراد که بر اساس اعلام دادستان کل کشور خود متهم به فساد اقتصادی هستند به جایی نمی رسد، تاکید کرد که کشور در این زمینه نیاز به یک تحول بنیادین دارد؛ چرا که یکی از ویژگی‌های مهم جمهوری اسلامی و نظامی که با روح الهی و نگاه ملکوتی حضرت امام(ره) شکل گرفته است؛ خود پالایشی است. یعنی اینکه مشکلات موجود ما اگر در کشورهای غیرمردمی باشد کافی است که نظام را ساقط کند، اما مردمی بودن نظام ما موجب می‌شود که نظام بر مشکلات فائق آید. با پیگیری و رای مردم، مسئولانی که مسبب این مشکلات هستند، از کار برکنار می شوند.  لذ
 
دهقان برگزاری انتخابات را در کشور فرصت و زمینه ای برای انجام تحولات خواند و اضافه کرد: در آستانه انتخابات مردم و بویژه خواص و مؤثرین جامعه نباید بنشینند و پس از به صحنه آمدن افراد تصمیم بگیرند به چه کسی رأی بدهند، بلکه باید بگویند چه کسی بیاید، تلاش، جستجو و تحقیق کنند تا ببینید چه کسی خواهد توانست با بیماری‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه مبارزه کند. معنای اینکه منتظر بمانیم شویم که چه کسی بیاید، انفعال است.  بالاخره انتخابات ریاست جمهوری پیش‌ قرار دارد و همه ممکن است از این قسم حرف‌هایی که ما زدیم، زیادتر هم بیان کنند و بگویند ما می‌خواهیم مشکلات را مرتفع کنیم و حاضریم جانمان را فدای کشور کنیم. ما ولایتمداریم. همه هم از این قسم شعارها می‌دهند. وظیفه ما تشخیص دادن این افراد است.
 
سزاوار نیست جبهه ندیده ها در انتخاب شوند
 
وی یادآوری کرد: بسیاری از افرادی که امروز هیچ ادعایی ندارند سالها در جبهه حضور داشته اند، آیا سزاوار است کسانی که می خواهند در رأس نظام قرار گیرند هیچ سابقه ای از جنگ و جبهه نداشته باشند و ولایتمداری هم بدهند. حالا در این آزمون کسانی تمام هستی خویش را گذاشتند و کسانی هم سری به جبهه زدند و عکس یادگاری گرفته و برگشتند و کسانی هم اصلا پا به عرصه دفاع نگذاشتند. البته من نمی‌خواهم هرکس که به جبهه نرفته را متهم کنم، شاید دچار بیماری بوده یا اینکه اقتضای سنش نبوده است. اما بالاخره کسی که می‌گوید من حاضرم جانم را فدای این ملت و ولایت و کشور بکنم باید ببینیم در آن فضا چه کرده است؟ چرا که آزمونی بزرگ بوده است.
 
نماینده چناران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که در دوران سازندگی بر اثر مشکلاتی که برای کشور بوجود آمد جریان اصلاحات وارد عرصه شد و شعارهایی دادند و ملت هم به آنها اقبال کردند و به فرمایش رهبر معظم انقلاب حماسه دوم خرداد به‌وجود آمد، گفت: بعد از دوم خرداد تعدادی آمدند، فرصت‌طلبی کردند و جریان دوم خرداد را به نفع خویش مصادره کرده و برخی نابسامانی ها را بهانه کردند و در مقابل اصل نظام ایستادند و در درون خود نظام، اپوزیسیون نظام شدند و علیه نظام و ولایت کار کردند. روزنامه‌های زنجیره‌ای آن دوران را اگر مرور کنید متوجه خواهید شد که چه چیزهایی می‌نوشتند که واقعا دردآور بود. درون نظام بودند اما در مجلس علیه نظام تحصن کردند و دولتی‌ها و مجلسی‌ها باهم تلاش کردند تا انتخابات را در مقابله رهبری انقلاب به تاخیر بیندازند. 135 نماینده مجلس ششم به رهبری نامه نوشتند و جام زهر تعارف کردند  این جریان کاری کرد که واقعا نیروهای حزب‌الله، متدین و رهبر معظم انقلاب در غربت قرار گرفتند.
 
وی افزود: در آن دوران تعدادی از همین افرادی که الان می‌گویند ما اصولگرا هستیم، سکوت کردند و اصلا حاضر نشدند در 8 سال اصلاحات یک بار موضع بگیرند، تعدادی هم دنبال کاسبی رفتند،‌ به آلاف و اولوف رسیدند و مولتی میلیاردر شدند، اما به محض اینکه با خون دل خوردن حزب الله دوره دوم خرداد سپری شد و مردم به آنها پشت کردند همین ها برگشتند و گفتند ما حزب‌اللهی هستیم و الان هم مدعی هستند!  قهرا این یک آزمون بزرگ بود و ما نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.  آزمون بعدی فتنه بود، فتنه سال 78 که در کوی دانشگاه شکل گرفت و تا سال 88 ادامه پیدا کرد. تعدادی قبل از اینکه فتنه 88 شکل بگیرد، خودشان را به آقای موسوی نزدیک  کرده بودند تا اگر او رای آورد با او باشند. تعدادی هم با نوع موضعگیری‌های خود به اصحاب فتنه کمک کردند. تعدادی هم سکوت کردند و چیزی نمی‌گفتند که رهبر معظم انقلاب فرمود: چرا سکوت کردید و حرف نمی‌زنید؟ موضعتان را مشخص کنید.
 
حزب الله باید کاندیدای شایسته را انتخاب کند
 
دهقان اظهار کرد: یک آزمون دیگر، آزمون انحراف است که در تاریخ خواهد ماند. بالاخره جریان انحرافی چند سال است که ماهیتش برای خواص برملا شده است و تعدادی هم حاضر نیستند جریان انحرافی را بپذیرند. اما و اگر می‌آورند و به نوعی موضع می‌گیرند که موجب تقویت جریان انحرافی می‌شوند. اگر کسی می‌خواهد در راس قوه مجریه قرار بگیرد، باید در همه‌آزمون ها برنده شده باشد. این  باارزش‌تر است و اگر نیروهای حزب‌الله بگردند، کسی را پیدا کنند که در همه این آزمون ها برنده شده باشد، کاری کارستان انجام داده‌اند. از طرف دیگر ممکن است شخصی در همه این آزمون‌ها موفق بوده باشد، ولی اطراف او را اشخاص مساله‌دار گرفته باشند. چون هرکس رئیس جمهور می‌شود بالاخره یک تیمی را می‌خواهد تا او را یاری کنند.
 
وی در ادامه به سئوالات حاضرین در این جلسه پاسخ داد و در پاسخ به سئوالی در باره این که آیا 80-90 هزارتومان عیدی برای مردم بهتر است یا اینکه کل آن سرمایه صرف ایجاد کار شودو هزاران نفر مشغول به کار شوند؟، گفت: در تحولات اقتصادی و جراحی‌های اقتصادی واقعا ممکن است برخی افراد ضعیف تر لای چرخ دنده‌های تحولات له شوند، لذا توجه به آنها و یارانه دادن به بخشی از جامعه حتما لازم است. این کار بدی نیست، بلکه بسیار هم خوب است؛ چرا که بالاخره بخشی از جامعه که آسیب دیده‌اند و نمی‌توانند خودشان را اداره کنند، باید حکومت حتما به آنان رسیدگی کند. پولی که الان داده می‌شود، لازم بود و تاکید رهبر معظم انقلاب را هم مبنی بر این که دولت و مجلس بنشینند کاری کنند تا افراد محروم جامعه در این شب عید دچار مشکل نشوند، به همراه داشت.
 
لزوم حذف 4 دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه و کمک نقدی
 
عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: نظر بنده این است که اولا نباید پول پخش می‌کردیم و به جای آن بن کالا می‌دادیم، ثانیا 3-4 دهک بالایی را حذف می‌کردیم. چرا من نماینده مجلس باید عیدانه بگیرم؟ چرا 2 میلیون نفری که در خارج از کشور هستند، باید عیدانه بگیرند؟ این پول باید به اقشار متوسط به پایین داده شود. الان به قیمت تعطیل کردن کارهای عمرانی و ضربه خوردن به تولید و ایجاد تورم، پول به ایرانی‌های خارجینشین و داخلی‌های  ثروتمند و گدا به طور یکسان می‌دهیم! این عاقلانه نیست. لذا من به این نحوه توزیع انتقاد دارم ولی به اصل فرمایش رهبر انقلاب معتقدیم. ایشان فرموده بودند تعدادی دچار مشکل شده‌اند ولی نگفته بودند که پول به ثروتمندان داده شود، اطلاعات آقا دقیق بوده است.
 
وی در پاسخ به این سئوال که آیا اتفاقاتی که در مجلس رخ داده با فتنه‌ای که در راه است مرتبط می‌باشد، خاطر نشان کرد: قضیه مجلس که کاملا روشن شد. یعنی فرمایش رهبر معظم انقلاب کاملا مبتنی بر اخبار دقیق بود. الحمدلله ما هم خدا را شاکریم که  همان مسیر را  از قبل فهم کرده بودیم و بنده شخصا با استیضاح مخالف بودم؛ چون معتقد بودم استیضاح  الان مشکلی را از کشور حل نمی‌کند. البته نه اینکه به دهن‌کجی به قانون توسط عده‌ای از دولتی‌ها که حکم 150 نفر قاضی دیوان عدالت اداری را که دوبار صادر شده بود زیر پا گذاشته بودند، اعتراض نداشتم؛ اما معتقد بودم استیضاح در این فرصت زیانش بیشتر از منفعت آن خواهد بود. البته استیضاح هر چند به مصلحت نبود ولی کاری قانونی بود و کار آقای احمدی‌نژاد  بنا به فرمایشات رهبر معظم انقلاب کار غیرقانونی، غیرشرعی و غیر اخلاقی بود.
 
منبع: خبرگزاری مهر
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••