اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۴۵:۲۵
اذان ظهر ۱۲:۱۱:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۳۳:۲۹
طلوع آفتاب ۰۶:۰۹:۰۶
غروب آفتاب ۱۸:۱۵:۲۵
نیمه شب ۲۳:۳۰:۲۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۱۴:۲۷

جعبه سیاه پرونده چند هزار میلیاردی روابط زیبا و بابک

در چهارمین جلسه رسیدگی به جزئیات رابطه مشکوک زیبا و بابک در پرونده زنجانی رسیدگی شد.

جعبه سیاه پرونده چند هزار میلیاردی روابط زیبا و بابک

به گزارش سراج24، چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد با حضور مستشار، وکلای تعیینی مدافع، نماینده دادستان تهران، نمایندگان حقوقی شرکت ملی نفت و به ریاست قاضی صلواتی در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب اسلامی به صورت علنی برگزار شد.

همچنین در این دادگاه مهدی شمس متهم ردیف سوم پرونده بابک زنجانی حضور دارد.

در ابتدای جلسه قاضی صلواتی از وکلای شرکت HK خواست تا در جایگاه قرار بگیرند و مطالب خود را مطرح کنند.

شکاری وکیل شرکت نفتی HK خطاب به رییس دادگاه گفت: بنده و آقای صادقی قهاره به دلیل اینکه اشراف کاملی به پرونده داریم وکالت این پرونده را برعهده گرفتیم و ما شکایت شرکت HK را از علیرضا زیبا حالت منفرد اعلام می‌کنیم و ادله شکایت نیز در کیفرخواست مطرح شده است.
در ادامه قاضی صلواتی از زیبا حالت منفرد خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و دفاعیات خود را مطرح کند.

علیرضا زیبا حالت منفرد همدست بابک زنجانی در دفاع از خود بیان کرد: در بیش از نیمی از کیفرخواست که شامل ۵۷ صفحه می‌شود مربوط به اقدامات مجرمانه بابک زنجانی و شرکای وی است و فقط چند بار از بنده نام برده شده که نشان بی گناهی من است.

وی گفت: متاسفانه در ابتدای تشکیل پرونده به توصیه آقای شمس در کشور حضور نداشتم تا تمام اتهامات را به من نسبت دهند.

شمس طی تماس تلفنی به من گفت: زور گربه خارج از قفس بیشتر از شیر داخل قفس است.

زیبا حالت منفرد ادامه داد: آقایان تصور نمی‌کردند که بنده توسط پلیس اینترپل دستگیر و به کشور باز گردانده شوم و بعد از دستگیری نهایت همکاری را با مسئولان کشور انجام دادم.

وی گفت: خانم مددی گفته است که بنده چندین بار در سال به دفتر بابک زنجانی می‌رفتم؛ این در حالی است که فقط سه بار به دفتر زنجانی رفته ام.

وی ادامه داد: همچنین طبق اظهارات خانم مددی مدیریت شرکت آی بن با بنده بوده است؛ در حالی که طبق بررسی‌ها مشخص شده که بنده در مراحل ثبت و مدیریت این شرکت نقشی نداشتم.

زیبا حالت منفرد گفت: همچنین خانم مددی تاسیس شرکت CIMB که یک بانک چهل ساله در مالزی است به من نسبت داده است. آیا اظهارات فردی که تفاوت شرکت و بانک را نمی‌داند پذیرفتنی است؟

وی اظهار کرد: حدود ۴ هزار حواله به نام بابک زنجانی ارسال کردم و بابت هر حواله ۵۰ دلار می‌گرفتم.

همدست بابک زنجانی افزود: آقای مالاج مدیر عامل شرکت گرین مالین فردی مالزی تبار است که دو کشتی برای انبار نفت ایران اختصاص می‌دهد تا ردی از نفت ایران وجود نداشته باشد و ماهیانه یک دلار و ۱۰ سنت برای هر بشکه نفت می‌گرفت که زنجانی با آن موافقت کرد، اما بنده با دلسوزی ان را به ۹۵ سنت رساندم.

وی ادامه داد: دلیل اعتماد بابک زنجانی به بنده فقط امانت داری و حسن انجام کار بوده است.

زیبا حالت منفرد بیان کرد: ۴ هزار حواله به نام بابک زنجانی ارسال کردم که صد در صد ارسال‌ها موفق بوده است.

وی گفت: حمید فلاح هروی اعتراف کرده است که ۹۰ درصد منابع بابک زنجانی از مالزی حواله شده و از حساب‌های منفرد بوده و خرید بانک FIIB توسط بنده برای بابک زنجانی خریداری شد و اعضای هیئت مدیره شامل بابک زنجانی، حمید فلاح هروی، علی دیوان دره ای، غفاری و ساروخانی و سعیدی بودند که نام بنده هم به صورت صوری وارد کردند تا از نفوذ بنده در مسئولان کشور مالزی استفاده کنند.

زیبا حالت منفرد بیان کرد: بازپرس پرونده با از کنار هم قرار دادن اقرار‌های متهمان و با استفاده از کلماتی مانند (به نظر می‌رسد و ظاهرا) مطالبی را مطرح می‌کند که واقعیت ندارند.

وی ادامه داد: ادعا‌های شمس دروغ‌های فاحشی است که به آن‌ها اعتراض دارم. بازپرس وانمود می‌کند بنده در تاسیس شرکت ایزو نقش موثری داشتم در حالی که این شرکت برای ارسال حواله‌ها ثبت شده بود و ارتباطی به نفت نداشت.

متهم زیبا حالت منفرد گفت: در خصوص شرکت یورونس در تحقیقات مقدماتی بازپرسی شخصی اقرار کرده است که این شرکت وجود خارجی ندارد.

وی در خصوص انبارداری نفت گفت: در جلسه بازپرسی از مهدی شمس در خصوص نحوه آشنایی با بنده سوال شده که شمس به دلیل عدم حضور بنده در کشور حرف‌های کذبی را مطرح کردن که من تقاضای دیدار حضوری با آن‌ها را داشتم که امروز در دادگاه حاضر شده است.

متهم زیبا حالت منفرد ادامه داد: شمس در اقاریر خود بیش از ١٠ مرتبه از شخصی بدون نام به عنوان نماینده سنگاپوری شرکت ایزو یاد کرده که نماینده خود اظهاراتی داشته و اجازه بدهید در خصوص نام نماینده سنگاپوری اطلاعات بدهم. نماینده ایزو آقای بجنوردی معروف به کاپیتان بجنوردی کارمند اخراجی شرکت نفتکش بوده و بعد دستگیری زنجانی به خانم یو طی تماس تلفنی قبولی هرگونه پیشنهادی را می‌دهند که صدای این نفت را در نیاورید و در یک اقدام بی شرمانه به من گفتند پول آن تا ٥٠، ٥٠ با هم تقسیم خواهیم کرد.

قاضی صلواتی در این بخش به متهم تذکر داد و گفت: شما اجازه ندارید در دفاعیات خود با بازپرس توهین کنید!

متهم گفت: درباره کیفرخواست من با نماینده دادستان مکاتبه داشتم و نقایص آن را بیان کردم. تعجب می‌کنم کیفرخواستم به پرونده ۵ جلدی تبدیل شده است. درباره اتهام خرید ۵ فروند کشتی با پرچم دومینیکا این موضوع بدون هیج ادله‌ای فقط براساس شنیده‌ها مطرح شده است.

قاضی مجددا اظهار کرد: دفاعیات خود را بهتر بخوانید که مشخص است متعلق به شما نیست.

زیبا حالت منفرد گفت: من به خط خودم آن را نوشتم.

وی خطاب به قاضی صلواتی اظهار کرد: سوابق شما نشان می‌دهد شخص با تجربه‌ای هستید آیا کیفرخواست با این میزان تناقض دیده اید. من از ایران مهاجرت کردم، اما همواره قلبم برای ایران می‌تپید. داشتن پاسپورت دیپلماتیک برای من ارزش داشت، اما ایرانی بودن برایم بیشتر ارزش داشت.

در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان خطاب به متهم علیرضا زیبا حالت منفرد گفت: در کدام حوزه با بابک زنجانی فعالیت اقتصادی داشتید؟

متهم گفت: در ۲ حوزه ثبت شرکت‌های صوری در مالزی برای انجام حواله‌جات و پیدا کردن مخازن نفتی.

نماینده دادستان پرسید: شغل شما در مالزی چه بود و چند شرکت تأسیس کردید؟

متهم پاسخ داد: کار من دکوراسیون ساختمان در مالزی بود و به هیچ عنوان در نفت و بانک تخصص نداشتم. شرکت‌هایی را تأسیس کردم. این شرکت‌ها به نام خودم و برای انجام حواله‌ها از ایران ثبت کردم و برای استفاده بابک زنجانی بود و در تمام شرکت‌ها رئیس هیأت مدیره بودم.

نماینده دادستان گفت: در دفاعیات خود مطالب را طوری بیان کردید که انگار شما نقشی نداشته‌اید. شما در کدام شرکت امضای مجاز داشتید؟

متهم گفت: در شرکت آی‌بن نقشی نداشتم و در بانک FIIB امضا داشتم.

نماینده دادستان اظهار کرد: آیا از طرف این بانک به عنوان نماینده به بانک دیگر معرفی شدید؟

وی گفت: از طرف بانک ارزش طی یک نامه‌ای معرفی شدم، چون زنجانی مسلط به زبان انگلیسی نبود به من معرفی‌نامه دادند تا مراحل خرید بانک را تمام کنم.

وکیل شرکت HK از متهم پرسید: بانک FIIB در این میان نقش مهمی داشته است و ال‌سی‌ها را تائید می‌کرده، بابک زنجانی در تأسیس آن نقش مهمی داشته است، ال‌سی‌ها را شرکت SCT بازگشایی می‌کرد، نقش شما در تأسیس این شرکت چه بوده است؟ به اظهارات خانم مهربانی نیز در این زمینه اشاره کنید.

متهم زیبا حالت منفرد گفت: شرکت SCT بنکرز چند سال قبل در اقلیم کردستان ثبت شده بود و به نام SCT بود که در دوبی شرکت  SCT ‌بنکرز ثبت شد و کار صرافی را از کیش به دوبی انجام می‌دادند. زنجانی به من گفت توسط وکلایش در مالزی توانسته‌اند بانکی تأسیس کنند، اما چون تابعیت ایرانی داشتند در نهایت موفق به تأسیس بانک نشدند، بنده نقشی در شرکت SCT ‌بنکرز نداشتم.

نماینده دادستان گفت: ارتباط SCT بنکرز را با FIIB توضیح دهید?

متهم گفت: بنده اصلاً در عملیات بانک FIIB نقش و هیچ سمتی نداشتم.

نماینده دادستان گفت: مستندات در پرونده موجود است، شما به بازپرس توهین می‌کنید، گردش کار و نتیجه پرونده اصلی به پرونده شما ضمیمه شده است.

متهم پاسخ داد: زمانی که FIIB ثبت شد نام من در چارت سازمانی به صورت افتخاری و مشاور ثبت شد تا از نفوذم برای رفع مشکل استفاده کنم. وقتی FIIB به بانک ملت منتقل شد چارت عوض شد.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما در FIIB مشاور ویژه بوده‌اید، نقش خود را کمرنگ نشان می‌دهید در صورتیکه اگر اقدامات مجرمانه شما نبود بابک زنجانی هیچوقت نمی‌توانست  عملیات مجرمانه خود را انجام دهد.

در ادامه نماینده دادستان خطاب به زیبا حالت منفرد گفت: شما به دلیل اینکه فراری بودید جداگانه محاکمه می‌شوید اگر فراری نبودید با بابک زنجانی، مهدی شمس و حمید فلاح هروی محاکمه و پرونده بسته می‌شد.

زیبا حالت منفرد گفت: من ۱۵ سال در کشور مالزی مقیم بودم و چطور می‌توانستم فراری باشم. فرزندانم هم در مالزی تحصیل می‌کردند.

نماینده دادستان گفت: از تشکیل پرونده اطلاع داشتید؟

زیبا حالت منفرد گفت: بله اطلاع داشتم و پیگیر بودم، اما نمی‌دانستم که به من هم ارتباط دارد.

وی گفت: زمانی که بانک FIIB برای بابک زنجانی خریدم تصور نمی‌کردم که بانک را برای کلاهبرداری می‌خواهد.

نماینده دادستان اظهار کرد: چقدر از بانک FIIb منفعت بردید؟

زیبا حالت منفرد بیان کرد: ۲۰۰ هزار دلار و ۶۰۰ میلیون تومان فقط همین منفعت من از خرید بانک برای بابک زنجانی بود.

قاضی صلواتی گفت:دورغ نگویید شما منفعت زیادی بردید و حتی کارمند‌های بانک را شما استخدام کردید.

قاضی صلواتی گفت: شما از بانک منابع سرشاریی داشتید، کارمند‌ها را شما استخدام کردید و امکانات را برای کار‌های مجرمانه بابک زنجانی فراهم کردید، شما همه کاره FIIB و شرکت‌های صوری بابک زنجانی بودید.

متهم پاسخ داد: وجود خارجی در ساختار بانک نداشتم، هیچکدام از ۴ هزار حواله نیز به مشکل نخورد، بنده چطور می‌توانستم حدس بزنم بابک زنجانی می‌خواهد کاری کند آن هم وققتی که در روند کار مشخص شد وی شخصی است که مورد وثوق وزیران وقت بوده است.

نماینده دادستان پرسید: شما سهامدار کدام بانک بودید و نقش خود را در خرید بانک گرجستان توضیح دهید.

متهم گفت: به هیچ عنوان سهامدار نبودم و در خرید بانک گرجستان نقشی نداشتم.

نماینده دادستان گفت: چه میزان نفت تحویل شما داده شد؟

متهم گفت: ۵ فروند کشتی نفتکش میعانات گازی پارس جنوبی که مدت‌ها روی کشتی مانده بود و هیچکس به خاطر مسائل زیست محیطی و بوی بد، انبارداری آن را قبول نمی‌کرد.

نماینده دادستان گفت: در اظهارات خود گفتید ۲۰ میلیون بشکه بوده است.

متهم گفت: تا آنجایی که خاطرم است حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون بشکه بوده است، زمانی که شرکت ایزو تحریم شد آقای زنجانی با HK در این زمینه صحبت کردند.

نماینده دادستان گفت: شما هیچ نفتی از طرف شرکت ایزو نفروختید؟ جمع کل کسری نفت چقدر بود؟

متهم گفت: هیچ نفتی نفروختم، تنها مورد کسری که شمس نیز به آن اشاره کرده کشتی به نام هرکولس بوده است که قرارداد آن با شرکت گرین مارین بود که کشتی را از آنجا به مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در ماه اجاره کردم.

نماینده دادستان گفت: طبق گزارش بازرسان بانک مرکزی شما مجوزی برای فعالیت بانکی نداشتید.

متهم پاسخ داد: بانک SCT بنکرز مجوز برای فعالیت نداشته است.

نماینده دادستان گفت: آیا SCT بنکرز بانک بوده است؟

متهم زیبا حالت منفرد پاسخ داد: SCT یک جواز مشاوره صرافی برای نقل و انتقال حواله‌جات ارزی داشته که جواز آن از بانک مرکزی اقلیم کردستان عراق بوده است.

نماینده دادستان گفت: انگیزه شما در تأسیس شرکت‌ها برای دور زدن تحریم‌ها قابل پذیرش نیست.

قاضی صلواتی گفت: شما کارمند زنجانی بوده‌اید، چه منفعتی از ذخیره نفت‌ها بردید؟

متهم گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار سود برده‌ام.

قاضی صلواتی گفت: شما ۶۰ میلیون دلار بابت ذخیره نفت‌ها به جیب زده‌اید، به هیچ عنوان خودت را به تحریم وصل نکن، حتی وقتی در مالزی بودی از دانشجویان مقیم مالزی کلاهبرداری می‌کردی و در اظهارات شمس و بابک زنجانی به این مورد اشاره شده است.

متهم پاسخ داد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار سود بردم، در این زمینه اگر اسناد و مدارکی وجود دارد حتماً می‌پذیرم.

نماینده دادستان پرسید: چقدر به خانم «یو» بابت انبارداری نفت دادید؟ در اظهاراتتان گفته‌اید که شناختی از وی ندارید.

شمس که به عنوان مطلع توسط قاضی به این دادگاه احضار شده بود در رابطه با اظهارات منفرد گفت: مگر تیم آقای بوشهری که به مالزی آمدند با شما جلسه نداشتند که منفرد در پاسخ به این سوال گفت: بله، داشتند.

شمس نیز گفت: حتما شما کاره‌ای بوده‌اید که با شما جلسه گذاشتند.

سپس قاضی صلواتی از شمس خواست درباره فروش نفت به سنگاپور توضیح دهد که وی در پاسخ گفت: قراردادی موجود است که یک کشتی ۱۰۰ هزار تنی به نام افرامارک به مالزی فروخته شده است. شرکت خریدار پالایشگاه مالزی و فروشنده رویال F.Z.V که تحویل سریلانکا شده و در سربرگ ایزو موجود است.

شمس در خصوص همکاری با خانم یو نیز با اشاره به اینکه او نماینده ارتش چین است و همکاری با او هنوز هم ادامه دارد، گفت: خانم یو را کاپیتان بجنوردی معرفی نکرد، بلکه توسط نوذری پسرعموی وزیر نفت معرفی شد.

شمس در رابطه با ادعای منفرد در خصوص عدم وجود فیش انبارداری ضمن ارائه این صورتحساب‌ها در دادگاه گفت: ۵۴ میلیون یورو مورد اشاره منفرد صحت ندارد و براساس صورتحساب‌هایی که موجود است حدود ۶۷ میلیون یورو است. اما من هیچگاه نگفتم که منفرد پول را گرفته و گفتم تیمی که او معرفی کرده گرفته و اینکه منفرد هم با آن‌ها همکاری دارد یا نه تشخیص‌اش با دادگاه است.

وی در رابطه با ادعای منفرد در خصوص اینکه نقشی در انبارداری نداشته است، گفت: همه انبارداری‌ها با امضای منفرد و یا پاراف او و امضای زنجانی صورت گرفته است.

شمس با اشاره به اینکه موضوع وجود آب در محموله نفت محرز است، گفت: تمام کسری‌های تخلیه کشتی‌های مادر هم موجود است که چیزی حدود ۵۰ هزار تن را شامل می‌شود.

در انتها قاضی صلواتی همزمان با اذان ظهر ختم این جلسه رسیدگی را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی روز یکشنبه ۵ خردادماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••