یکی دو سالی میشود که اینستاگرام به محلی برای جولان نوسلبریتی ها تبدیل شده است. درآمد بالای حاصل دریافت تبلیغات و سایتهای شرط بندی، پول زیاد و بیزحمتی برای این افراد به ارمغان آورده است. همین مسئله موجب رشد قارچ گونهی این قشر از کاربران فضای مجازی شده است.
اما در تازهترین اتفاق دنیای سلبریتیها، امیرتتلو باردیگر خبرساز شده است. او که پس از سالها فعالیت زیرزمینی در ایران موفق به کسب مجوز فعالیت و برگزاری کنسرت نشد، با توهم همراهی 4 میلیون فالوور خود به ترکیه رفت تا در یک کنسرت فضای باز 10 هزار نفره محبوبیت خود را به رخ مخالفان و رقبای خود بکشد. اما براساس اطلاعات موجود نهایتا 250 بلیط کنسرت او فروخته شد. همین افتضاح باعث شد تا تتلو به بهانهی قرار گرفتن دوربین نظارتی در اتاق شخصی ویلای محل اقامت خود، دعوایی ساختگی با تهیه کنندهی این کنسرت به راه بیاندازد و کنسرت را نه به دلیل عدم استقبال مخاطبان، بلکه به این بهانه واهی لغو کند.
او نهایتا از این شکست، احساس سرشکستگی کرده و علیه مقدسات و مقامات جمهوری اسلامی ایران مطالبی منتشر کرد. پس از آن با بیبیسی مصاحبه کرد و آهنگهایی را در کنسرت، موفق به اجرایشان نشده بود بهطور اختصاصی برای دوربین بیبیسی اجرا کرد. احساس شکست او تا جایی ادامه یافت که به زمین و زمان حمله کرد.
از دوست قدیمیاش سروش لشکری(هیچکس) گرفته تا حمله علیه زنان؛ تتلو از زنان به عنوان موجودات بدذات یاد کرد و آنان را مسبب تمام مشکلات دانست. همین اقدام او باعث انزجار کاربران شد و موجی از درخواستها برای ریپورت صفحهی او به راه افتاد. اینستاگرام نیز نهایتا پیج 4 میلیونی امیرتتلو را از دسترس خارج کرد. روابط عمومی اینستاگرام ضمن ارسال بیانیهای به بیبیسی گفت: «این حساب کاربری، قوانین ما را زیر پا گذاشته و از اینستاگرام حذف شده است. برای اینستاگرام امنیت کاربرانش مهمترین مسئولیت این شرکت است و این شبکهی اجتماعی، اجرای قوانینش را بسیار جدی میگیرد.»
بهنظر میرسد این وقایع، منجر به پایان کار امیرتتلو در عرصهی هنر و موسیقی شود. وی با توهین به تعداد زیادی از مخاطبان خود که عمدتا از دختران جوان و نوجوان هستند، موجی از تنفر علیه خود به راه انداخته است.
توهم بیش از اندازهی معروفیت و محبوبیت در این روزها به جان اغلب سلبریتیها افتاده است. عمدهی دنبالکنندگان سلبریتیها کاربرانی هستند که صرفا به آگاهی از حواشی سلبریتیها علاقهمندند و ارزشی برای آنان قائل نیستند. سلبریتیها نیز با درک این مطلب از این همراهی کاربران به نفع خود سواستفاده میکنند تا مبالغ کلان به جیب بزنند.
کاسبی سلبریتیها با فالوور ها!
این روزها سلبریتیگری به یکی از شغلهای موجود در فضای مجازی تبدیل شده است. سلبریتیها با سواستفاده از احساسات و عواطف کاربران و ایجاد حواشی ساختگی حس کنجکاوی را در آنان زنده میکنند و همین ایجاد کنجکاوی دستمایهای برای کسب درآمدهای هنگفت برایشان شده است.
از چنین مدل بهرهبرداری از افراد میتوان به عنوان بردهداری نوین یاد کرد. در این مدل از بردهداری نوین نه جسم کاربر بلکه روح و روان او به بند کشیده میشود. کاربر صفحه شخص به ظاهر سلبریتی را دنبال میکند تا از اخبار لحظهای او آگاه شود ولی غافل از اینکه او در بندِ فکری این شیادها اسیر شده است. اغلب این سلبریتینماها معروف میشوند ولی لزوما معروفیت آنها منجر به محبوبیتشان نمیشود. بدترین نوع این بردهداری آن است که سلبریتینما ضمن معروفیت، محبوب هم بشود. در این حالت عدهی زیادی از جوانان و نوجوانان به صورت تعصبی، شخص سلبریتی را دنبال میکنند و از او الگو میگیرند که متاسفانه در بسیاری از موارد همین دنبالهروی کورکورانه موجب وارد آمدن ضربات سنگین به قشر نوجوان جامعه می شود.
هرچند ممکن است عدهای بگویند به دلیل وجود چنین خطراتی شبکههای اجتماعی را باید فیلتر کرد، اما باید توجه داشت که بحث فیلترینگ صرفا بر روی رسانههای اجتماعی تاثیر دارد، نه شبکههای اجتماعی. رسانههای اجتماعی بسترهای ارتباطی هستند مانند: توئیتر، اینستاگرام، تلگرام و... . با فیلتر کردن این رسانهها، شبکههای اجتماعی مبتنی بر رفتارها و باورهای غلط از بین نمیروند بلکه از رسانهای به رسانه دیگر منتقل میشوند.
تنها راهکار جلوگیری از بروز آسیبهای شبکه های اجتماعی بالابردن سطح سواد رسانهای کاربران و آگاهی آنها است.
انتهای پیام/