اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۴/۱۱ - ۱۰:۲۹

اهمیت مضاعف حضور گسترده در راهپیمایی روز قدس و اعلام همبستگی با ملت فلسطین

موضوع مهمی که مورد توجه می‌باشد، اهمیت حضور گسترده در راهپیمایی روز قدس و اعلام همبستگی با ملت مظلوم فلسطین است که با نگاهی بر وقایع و تحولاتی که این روزها در حال روی‌دادن است از اهمیتی مضاعف برخوردار شده است.

اهمیت مضاعف حضور گسترده در راهپیمایی روز قدس و اعلام همبستگی با ملت فلسطین

به گزارش سراج24، بیش از پنج سال است که منطقه غرب آسیا به‌خصوص سوریه و عراق در نتیجه سیاست‌های زیاده خواهانه و مغرضانه محور غربی ــ عربی ــ عبری (متشکل از آمریکا، برخی از کشورهای اروپایی، رژیم صهیونیستی، رژیم های مرتجع عربی و ترکیه) با مشکلات و معضلات متعدد امنیتی و سیاسی دست و پنج نرم می کند. در این راستا تروریسم و تکفیریسم در سال های اخیر در عین حال که به کانالی برای سلطه بر کشورهای منطقه تبدیل شده است، به عنوان ابزاری برای مقابله با گفتمان و محور مقاومت نیز به کار گرفته شده است؛ گفتمانی که مبارزه با موجودیت شوم رژیم صهیونیستی و آزادسازی قدس شریف هدف غایی و راهبردی آن را تشکیل می دهد. حال در چنین شرایطی که نظام استکباری با هماهنگی صهیونیست ها در چارچوب یک سناریوی پیچیده در حال تبدیل و تغییر «اولویت های اصلی» منطقه و جهان اسلام از حول محور «فلسطین» به جنگ «گروه های تکفیری» علیه محور مقاومت است، حضور و شرکت گسترده در راهپیمایی روز جهانی قدس اهمیت مضاعف می یابد.

*    حمایت از قدس در شرایط کنونی

از روز جهانی قدس باید به عنوان یکی از مهمترین «میراث‌های ماندگار» بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران و در واقع یکی از آرمان های اصیل و جاودانه انقلاب بزرگ اسلامی نام برد که در طول سه دهه اخیر به عنوان یکی از مصادیق بارز ایجاد و ساماندهی اتحاد و یکپارچگی در میان ملل اسلامی و تمامی انسان های آزادی خواه و مبارز جهان اعم از مسلمان و غیرمسلمان جهت مبارزه با پدیده شوم صهیونیسم جهانی و براندازی بنیادین این غده سرطانی مطرح بوده است.

بزرگداشت روز جهانی قدس و گرامیداشت آن که یکی از مبانی و رویکردهای کلان و بسیار مهم انقلاب اسلامی در خصوص مسأله فلسطین بوده و از ماهیت ارزشی، انسانی، اسلامی و استراتژیکی برخوردار می باشد، موضوعی است که در شرایط کنونی منطقه غرب آسیا که در نتیجه پیدایش و رشد تروریسم تکفیری  ناشی از سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی منطقه را با خطرات متعددی مواجه ساخته است، حائز اهمیت راهبردی بوده، لذا بیش از پیش باید به عنوان یک «اولویت» و مسأله «ارجح» مورد توجه امت های مسلمان قرار بگیرد.

*    روز قدس و جنگ افروزی در جهان اسلام؛ از سوریه تا یمن

در خصوص روز جهانی قدس و علل و چرایی نام گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام این روز بزرگ مطالب بسیاری وجود دارد که در این مجال نمی‌گنجد، اما موضوع مهمی که در مبحث حاضر مورد توجه می باشد، اهمیت حضور گسترده در راهپیمایی روز قدس و اعلام همبستگی با ملت مظلوم فلسطین است که با نگاهی بر وقایع و تحولاتی که این روزها در حال روی دادن است از اهمیتی مضاعف برخوردار شده است؛ به خصوص باید توجه داشت که مرکز ثقل و کانون اصلی وقایع و تحولات مذکور سوریه است که یکی از بازیگران تأثیرگذار در خط مقدم مبارزه بر علیه اشغالگری صهیونیست ها می باشد.

نگاهی گذرا بر اوضاع منطقه نشان می دهد که وجود گروه های تکفیری نوظهور از داعش گرفته تا سایر گروه های تروریستی که با حمایت های مستقیم صهیونیست در حال بحران سازی و جنگ افروزی در ممالک اسلامی هستند درصددند تا با اجرای انواع جنایت های غیرانسانی خود به نام اسلام، نه تنها پروژه اسلام هراسی را به عنوان یک اولویت در منطقه مطرح کنند بلکه آن در راستای بهره برداری رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی تکمیل کنند.

در حقیقت جنایت های داعش به عنوان ابزار بازی آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی در منطقه و ترورهایی که این گروه تروریستی در منطقه به راه انداخته است این وظیفه را بر ملل مسلمان سنگین تر کرده که با حضور گسترده خود در راهپیمایی روز جهانی قدس ضمن ابراز انزجار از رفتارهای گروه های تکفیری و صهیونیستی به مردم دنیا اعلام کنند که نه تنها دغدغه جهان اسلام کماکان مسأله فلسطین و اشغالگری صهیونیست ها باقی خواهد ماند بلکه این واقعیت را نیز نشان خواهند داد که عناصر و سازمان های تروریستی و تکفیری نه تنها بویی از اسلام و آموزه های اسلامی نبرده اند بلکه با خوی و خصلت صهیونیستی خود تنها در مسیر صهیونیستی کردن منطقه گام برداشته و با تهدید مسلمانان از شیعه و سنی گرفته تا پیروان دیگر ادیان مانند مسیحیت در مسیر خواسته های رژیم صهیونیستی قدم برمی دارند. این در حالی است که باید دقت داشت علاوه بر جنایت هایی که داعش در منطقه در حال انجام آن است، جنایتی نیز علیه بشریت توسط آل سعود شکل گرفته که البته با یک کنکاش در علل و ریشه های شکل گیری آن به خوبی می توان دریافت که هر دوی آن ها ریشه در مقاصد صهیونیسم و رژیم صهیونیستی دارد.

*    نقش رژیم صهیونیستی در احیای ایدئولوژی داعش

در خصوص نقش صهیونیست ها در پیدایش و احیای ایدئولوژی داعش باید گفت اسناد و مدارک زیادی نیز وجود دارد که نشان می دهد، ارتش رژیم صهیونیستی و موساد در برنامه ریزی ایدئولوژیک گروه های تکفیری همچون داعش که می توانند از اولویت مسأله فلسطین و آزادسازی قدس کاسته و درگیری بین کشورهای اسلامی را به عنوان دغدغه مهم جهان اسلام مطرح سازند، نقش اساسی ایفا کرده اند. حجم اسناد موجود در این باره به قدری است که بررسی حتی بخشی از آن ها از حوصله بحث خارج است. اما شاید مهمترین سند و در حقیقت طرح کلیدی که در زمینه شکل دهی به داعش توسط رژیم صهیونیستی وجود دارد، طرح تحقیقاتی ابن قیم جوزیه است که در ادامه به بررسی آن پرداخته می شود.

طرح تحقیقاتی ابن قیم جوزیه

برای روشن شدن موضوع مورد بحث ابتدا به طرح تحقیقاتی ابن قیم جوزیه نگاهی می‌افکنیم تا ابعاد پیچیده این طرح در احیای ایدئولوژیک داعش روشن‌تر گردد. متفکران، ابن قیم جوزیه را یکی از بنیانگذاران تفکرات افراطی دینی می‌دانند که نوع نگرش و جهان بینی وی به ابن تیمیه بازمی‌گردد و فرایند تفکرات آن دو به پیدایش وهابیت در قرن هجدهم میلادی و داعش در عصر کنونی ختم می‌گردد. مطالعات و دیدگاه‌های ابن تیمیه از نظر سطح علمی با برداشت‌های سطحی محمد بن عبدالوهاب قابل مقایسه نیست، لذا تفکرات داعش در عصر کنونی بیشتر بر ابن تیمیه و ابن قیم جوزیه متمرکز است تا محمد بن عبدالوهاب. به عنوان مثال داعش در زنده سوزاندن خلبان اردنی "معاذ کساسبه" به حکم ابن تیمیه استناد کرد.

تفکرات ابن قیم جوزیه نیز پیوندی ناگسستنی با تفکرات ابن تیمیه دارد، بنابراین شناخت ابعاد گوناگون ابن تیمیه بدون شناخت ابن قیم جوزیه و بالعکس امکان پذیر نیست. دکتر «لیوانت هولتزمان» از بخش عربی دانشگاه «بار ایلان» در اورشلیم و همکارش پرفسور «بیرگیت کراویتس» از دانشگاه آزاد آلمان به صورت یک تیم پژوهشی کار بر روی افکار ابن قیم جوزیه را با حمایت بنیاد آلمان - اسرائیل برای طرح سه ساله آغاز نمودند. هولتزمان در کلام اسلامی و کراویتس در فقه اسلامی با دو تخصص متفاوت دیدگاه های کلامی و فقهی یکی از مهمترین شخصیت های اسلامی را که در زمان معاصر نیز تأثیرگذار می باشد مورد بررسی قرار دادند. دیدگاه های ابن قیم جوزیه به گونه ای است که بسیاری از حرکت های تکفیری دنیای معاصر به گونه ای تحت تأثیر افکار وی قرار گرفته‌اند.

یکی از ناظران بنیاد آلمان - اسرائیل  درباره طرح مطالعاتی ابن قیم جوزیه چنین اظهار نظر می کند: «برای شناخت عمیق دیدگاه های ابن قیم جوزیه ما باید پژوهشگران جوان را به گونه ای تربیت کنیم که بتوانند فهم و آگاهی غربیان از اسلام در زمینه های مرتبط با زندگی معاصر و مدرن را ممکن سازند، به رغم آنکه شخصیت مذکور به دوران قرون وسطی تعلق دارد».

پرفسور کراویتس می گوید: «ما زندگینامه بیش از 500 نفر از اندیشمندان مسلمان را بررسی کردیم و از میان آن ها ابن قیم جوزیه را انتخاب نمودیم، زیرا افکار وی در زندگی روزمره مردم از ولادت تا مرگ تأثیرگذار است». کراویتس به همراه یکی از دانشجویان دکتری اش برای نخستین بار به اراضی اشغالی سفر می کند تا با دکتر هولتزمان در دپارتمان عربی دانشگاه "بار ایلان" اورشلیم در خصوص طرح ابن قیم جوزیه مذاکره نماید.

در این سفر کراویتس درباره ابن قیم می گوید؛ که ما به چنین شخصیتی اخلاقی و مؤثر در حیات بشری و پژوهش های علمی او علاقه فراوانی داریم. دکتر هولتزمان در توصیف این طرح می گوید: «این برای نخستین بار است که دیدگاه های یک شخصیت علمی مسلمان را با چنین گستردگی و ابعاد وسیعی مورد بررسی و پژوهش قرار می دهیم. بنیاد آلمان - اسرائیل (GIF) در حوزه علوم انسانی چنین طرحی را مورد حمایت مالی قرار می دهد». نکته مهمی که در این طرح و دیگر طرح های مورد حمایت بنیاد آلمان - اسرائیل وجود دارد حمایت های بخش های اطلاعاتی ارتش صهیونیستی از آن ها می باشد. از دیگر طرح های مورد حمایت بنیاد آلمان - اسرائیل مربوط به احیای کلام اعتزالی برای تجدید فکری کلام یهودی بوده است که ریاست آن را دکتر «زابینه اشمیتکه»  برعهده داشته است.

برای روشن شدن نقش موساد و ارتش اسرائیل در برانگیختن اختلافات سنی و شیعی بهتر است نگاهی به سوابق خانم لیوانت هولتزمان استاد زبان عربی دانشگاه بار ایلان اورشلیم و مشاور و همکار طرح ابن قیم جوزیه بیاندازیم. اساساً طرح ابن قیم جوزیه با لابیگری خانم هولتزمان برای گرفتن بودجه تحقیقات سه ساله از بنیاد آلمان اسرائیل تحقق پذیرفته است و در نخستین سفر پرفسور بیرگیت کراویتس از دانشگاه آزاد آلمان به اسرائیل، با اهداف و جوانب مختلف طرح ابن قیم جوزیه در بنیاد آلمان - اسرائیل آشنا می شود.

هولتزمان پس از آنکه کارشناسی خود را از دانشگاه عبری اورشلیم دریافت می‌کند به مدت 13 سال با درجه سرگرد در وزارت دفاع اسرائیل (IDF) در بخش اداره ترجمه در واحد اطلاعات موسوم به 8200 کار کرد. در دوران کارش در وزارت دفاع اسرائیل مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه بار ایلان اورشلیم اخذ نمود. وی در ماه مارس 2000 به همراه تعدادی از دانشجویان برتر دانشگاه برای بورسیه دکتری انتخاب گردید.

او پس از سه سال و نیم مدرک دکترای خود را از دپارتمان زبان عربی اخذ نمود و همزمان در همان دانشگاه به عنوان استاد استخدام گردید. یکی از طرح‌هایی که وی اخیراً از بنیاد علمی اسرائیل (ISF) دریافت کرده است مرتبط با «تصور انسانی از خدا در اسلام» می باشد.

لازم به ذکر است که این طرح مرتبط با تفکر غالیان در شیعه و از جمله نصیریه می باشد که امام علی (علیه الاسلام) را مظهر جسمانی خدا قلمداد می‌کردند و به همین علت سازمان های جاسوسی رژیم صهیونیستی به همراه گروهی از محققان مارونی برای ایجاد فضای مسموم علیه علویان سوریه به ویژه بشار اسد و پیش از وی حافظ اسد اقدام به نشر مطالبی از نصیریه نمودند تا گروه‌های متعصب سنی را به دادن فتوا و جهاد علیه حکومت سوریه وادار سازند، زیرا بر اساس تکفیر ابن تیمیه و عبدالرحمن افندی ده ها هزار علوی در دوران حکومت عثمانی به حکم کفر و غلو در دین سر بریده شدند و کار به جایی رسید که علویان سوریه و جنوب ترکیه و شمال لبنان از ترس جان خود به کوه ها و مکان های مرتفع منطقه پناه بردند.

کتاب «حقوق، فلسفه و ایدئولوژی این تیمیه و این قیم جوزیه» به سردبیری «بیرگیت کراویتس» و با همکاری «الینا کوکوشکا» در 2013 در آلمان منتشر شد. بیرگیت کراویتس استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه های آلمان همچون فریبرگ، توبینگن و برای مدتی نیز استاد انستیتو مطالعات عالی پرینستون آمریکا و مدرسه حقوق هاروارد و مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد بوده است. وی متخصص مطالعات حقوقی و فقه اسلامی و نیز مذهب حنبلی و سلفیه می‌باشد.

نتیجه مطالعات وی توسط بنیاد «کنراد ادنائر» در سال 2008 تحت عنوان «اسلام و قوانین حقوقی: بین شریعت و سکولاریسم» منتشر شد. اهداف این بنیاد بی شباهت به بنیاد جورج سوروس نیست که عبارتند از: آموزش رهبران سیاسی و اجتماعی، تشویق تفکر دموکراتیک و روش‌های دموکراتیک، تقویت گروه‌های فرودست جمعیتی، تشویق توسعه با پذیرش تفاوت های فرهنگی، گسترش و افزایش سازمان های اجتماعی، آگاهی دادن در مورد خودیاری و تبادل جهانی اطلاعات و تجربیات، اجرای حقوق بشر، تقویت ارزشهای جامعه آتلانتیک شمالی، ایجاد و تحکیم قوانین لیبرال، اجرای اصول اقتصاد اجتماعی بازار، تشویق فدرالیسم و خودمختاری محلی. فعالیت بین المللی بنیاد آدنائر شامل مناطق مختلف جهان از جمله اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا، اروپای مرکزی و شرقی، مدیترانه و غرب آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین می شود.

بنیاد کنراد آدنائر با علامت اختصاری (KAS) یک بنیاد سیاسی است که همکاری نزدیکی با اتحاد دموکراتیک مسیحی آلمان دارد. اما همه این مطالب یک روی سکه است و روی دیگر آن بدین صورت که کنراد آدنائر و دیوید بن-گوریون این بنیاد را 55 سال قبل برای تحکیم روابط آلمان و اسرائیل و نیز توسعه همکاری های بین مردم آلمان و اسرائیل تشکیل دادند.

مراحل قانونی تأسیس این بنیاد در اسرائیل در سال 1982 به اتمام رسید و رسماً فعالیت های خود را آغاز نمود. در سایت رسمی این بنیاد آمده است:

«ما تلاش خواهیم نمود تا روابط دوجانبه آلمان و اسرائیل را توسعه دهیم و برای انجام این مهم باید در سطح اتحادیه اروپا فعالیت ها افزایش یابد. ما تلاش خواهیم کرد تا دموکراسی و قانون مداری را در اسرائیل حمایت کنیم. ما تلاش خواهیم نمود تا همزیستی بین اسرائیل و کشورهای همسایه اش را حمایت کنیم». از اهداف مهم این بنیاد در اراضی اشغالی برقراری روابط دانشگاهی و پژوهشی میان مراکز آموزش عالی اسرائیل و آلمان می باشد. در وب سایت این بنیاد آمده است که هدف آنان از همه تلاشها برقراری صلح و امنیت برای مردم اسرائیل می باشد.

سیاست بنیاد "کنراد" در ایجاد جامعه باز دموکراسی بر اساس سیاست هضم شدن مؤلفه های بومی و سنتی در ارزش های گلوبالیسم و جهانی شدن و محو خرده فرهنگ ها در فرهنگ جهانی و در نتیجه آماده شدن زمینه نفوذ سیاست و فرهنگ آمریکا بوده است. اگر به موضوع تحقیقات بیرگیت کراویتس در انتشار پژوهش ها و مقالات مرتبط با ابن تیمیه و ابن قیم جوزیه نگاهی بیفکنیم خواهیم دید که این نوع تلاش ها توسط بنیاد کنراد در حقیقت نوعی تلاش برای احیای تفکر نوسلفی است و این دیدگاه می تواند چاشنی مهمی برای انفجار جوامع اسلامی و ایجاد بحران های نامتناهی در کشورهای مخالف اسرائیل در منطقه باشد، زیرا تفکرات ابن تیمیه اساس بنیان فکری داعش در جهان کنونی بوده و به آتش کشیده شدن منطقه غرب آسیا به امنیت بیشتر رژیم صهیونیستی منجر می‌گردد.

بنابراین نظریه پیدایش داعش توسط رژیم صهیونیستی با این مستندات بیشتر تأیید می گردد. سلسله مقالات ابن تیمیه و ابن قیم جوزیه از حمایت بنیاد آلمان - اسرائیل به نام (German Israel Foundation) به واسطه یکی از طرح‌های مورد حمایت آن بنیاد به نام «الگوهای جدلی عقلانی و ابزارهای خطابی در آثار کلامی و فقهی ابن قیم جوزیه» به سرتیمی «نادینه وستفال» در بنیاد (GIF) برخوردار بوده است. همان طور که مشاهده می‌شود الگوبرداری از آثار کلامی و فقهی ابن قیم جوزیه و ابن‌تیمیه از مهمترین فعالیت های بنیاد آلمان - اسرائیل می‌باشد و جای تعجب نیست که هیچ کدام از این طرح ها توسط خود بنیاد مذکور در سایت رسمی آن معرفی نشده اند و علت این امر محرمانه بودن این طرح ها برای راه‌اندازی جریانهای افراط گرای دینی همچون داعش می‌باشد.

افرادی که با این تیم های مطالعاتی همکاری می‌کنند بدون توجه به ابعاد خطرناک این الگوبرداری‌ها در جهان اسلام و به ویژه خاورمیانه از حمایت‌های بنیاد آلمان اسرائیل و نیز بنیاد کنراد تشکر و سپاسگزاری می نمایند تا دین خود را به آن مؤسسات در مقدمه کتب خویش بجا آورند.

*    تحت الشعاع قرار دادن فلسطین در سایه داعش؛ یک توطئه صهیونیستی

یکی از نکات قابل تأملی که وجود دارد این است که رژیم اشغالگر قدس با پروژه طراحی شده نظام سلطه در زمینه داعش‌سازی، النصره‌سازی، بوکوحرام‌سازی و القاعده‌سازی که خود صهیونیست ها نیز در پشت پرده پیدایش آن حضور دارند، درست است که تا حدودی توانسته است خطر محور مقاومت اسلامی را از خود دور کند، اما این طراحی دوامی نخواهد یافت. در واقع رژیم صهیونیستی و متحدان بین المللی و منطقه ای از طریق داعش درصدد هستند تا دغدغه تأمین امنیت خود را که در مقابل محور مقاومت به بن بست رسیده بود، تا حدودی رفع نموده و همه نگاه‌ها را به سمت داعش بکشانند و با اینکه فلسطین و قدس مسئله اول جهان اسلام هستند، از حساسیت نسبت به آن بکاهند و به تحقق آرزو و هدف دیرینه خود که همان دفع خطر مقاومت است، دست یازند، لیکن این هدف در صورت تحقق یک هدف کوتاه مدت و حاشیه‌ای خواهد بود، چرا که تحت هر شرایطی مسأله فلسطین کما فی السابق به عنوان موضوع و دغدغه نخست جهان اسلام مطرح باقی خواهد ماند.

به بیان دیگر اگرچه توطئه رژیم صهیونیستی در پروژه داعش سازی پیامدهای بسیاری را به جهان اسلام تحمیل کرده است، اما نکته مهم این است که این امر کوتاه مدت بوده و در بلندمدت نخستین ضرر و زیان بنیادین را به صهیونیست ها وارد خواهد کرد. در واقع رژیم صهیونیستی باید از این موضوع هراسان باشد که بعد از یکسره شدن فتنه داعش و گروه های تکفیری که در یک چشم انداز تعریف شده محقق خواهد شد، محور مقاومت وارد یک کارزار اساسی با این رژیم خواهد شد با این تفاوت که هم اکنون محور مقاومت وحدت و انسجام مثال‌زدنی پیدا کرده است. چرا که در سوریه و عراق رزمندگان شیعه و سنی با وحدت و قدرت مثال زدنی و بی نظیر در برابر گروه‌های تکفیری در حال مبارزه هستند که همین امر برای صهیونیست‌ها خطر بزرگی محسوب می‌شود. ضمن اینکه یکی از دستاوردهای مهمی که مقابله با تکفیری ها برای جبهه مقاومت تا کنون در بر داشته است، خودجوش بودن هر چه بیشتر نیروهای مقاومت است. به این معنا که محور مقاومت هم اکنون فضای بومی و مردمی دارد که به هیچ وجه دولتی نیست و رژیم صهیونیستی قدرت تقابل با موج مقاومت مردمی  در این سطح را نخواهد داشت.

گروه‌های مردمی و محور مقاومت که به صورت منسجم در حال مبارزه با تکفیری‌ها هستند هم اکنون به تجربه بالایی در مبارزات چریکی دست پیدا کرده‌اند و همین امر توانسته تهدیدها را تبدیل به فرصت کند و صهیونیست‌ها را با مشکل اساسی روبرو سازد. بنابراین تقویت گروه‌های در فلسطین و در قلب سرزمین‌های اشغالی برای رژیم صهیونیستی بسیار خطرناک‌تر از مسائل دیگر است زیرا غرب با شکل‌دهی داعش به دنبال سرکوب محور مقاومت بوده است، در حالی که همین موضوع باعث به وجود آمدن رویش‌های مطلوبی در منطقه شده که برای صهیونیست ها به مراتب خطرناک تر بوده، لذا این رویش‌ها ظرفیت های قابل ملاحظه ای  در جهان اسلام محسوب می‌شود.

*    چرا فلسطین باید اولویت نخست جهان اسلام باشد؟

یک مسئله بسیار مهم آن است که روشن شود چرا باید فلسطین در هر شرایطی اولویت نخست جهان اسلام باشد؟ آیا این به معنای مهم نبودن سایر رویدادها و تحولات است. در پاسخ باید گفت، مسئله اساسی مهم و اهم کردن یک مسئله است. اولویت مسئله فلسطین به معنای مقابله با سرچشمه تمام مشکلات و مصیبت های جهان اسلام یعنی رژیم صهیونیستی است. این امر رویارویی همیشگی با صهیونیست ها و توطئه های آن از جمله پدیده هایی مانند داعش را مورد تأکید قرار می دهد. در واقع اولویت به مسئله فلسطین، سرچشمه و منبع درست و واقعی مقابله با سایر مسائل جهان اسلام است. در صورتی که مسئله فلسطین در اولویت باشد همه نگاه ها همواره به رژیم صهیونیستی و به اقدامات و فتنه هایی که در جهان اسلام پیاده می کند، خواهد بود. تنها این نوع نگاه است که اجازه می دهد از یک سو سایر تحولات جهان اسلام، تفسیر درستی داشته باشد و وجهه ای منسجم به خود بگیرد و از سوی دیگر مقابله با آن آسان تر و شفاف تر خواهد شد.

به همین دلیل است که حضرت امام خمینی (ره) ‌و رهبر معظم انقلاب بارها هشدار دادند که اجازه ندهید فلسطین به مسئله دوم یا سوم تبدیل شود، زیرا در این صورت مقابله با سایر مشکلات جهان اسلام نیز میسر نخواهد بود. چون خروج فلسطین از اولویت اصلی مسلمانان به معنای آن است که مفسده اصلی یعنی رژیم صهیونیستی با فراغت بال و بدون هیچ گونه مانعی توطئه های خود را پی خواهد گرفت. این در حالی است که آزادی فلسطین و نابودی رژیم غاصب اسرائیل بسیاری از مشکلات کنونی جهان اسلام را حل خواهد کرد. این روند اگرچه در پی تلاش های صهیونیستی تا حدودی در سال های اخیر کم رنگ شده است، لذا باید تلاش کرد آزادی فلسطین و نابودی رژیم اشغالگر قدس به مسئله اول جهان اسلام و دغدغه اصلی مسلمانان، تبدیل شود.

به هر حال همزمانی جنایات مستمر صهیونیست‌ها با اقدامات تروریستی گروه های تکفیری در قلب کشورهای اسلامی حکایت از توطئه‌ای خطرناک و مخرب دارد. توطئه‌ای که یک گوشه از آن تحت‌الشعاع قرار دادن مساله فلسطین است. به طوری که امروز خبرگزاری‌های بین‌المللی به جای پرداختن به مصائب فلسطینیان، خبر جنایات «داعش» را بازتاب می‌دهند تا هم مظلومیت ساکنان اراضی اشغالی را مضاعف کنند و هم چهره‌ای خشن و بی‌رحم از اسلام به جهانیان نشان دهند. حکام برخی از کشورهای عربی و مسلمان هم به جای آنکه به فریادهای استغاثه و کمک خواهی فلسطینیان پاسخ دهند، شب و روز خود را وقف تدارک گروه‌های تکفیری برای مسلمان کشی می‌نمایند. در شرایط حساس کنونی یکی از مسائل عمده و در حقیقت مهمترین موضوعی که سبب می شود راهپیمایی روز جهانی قدس با شکوه هر چه بیشتری برگزار شود، نشان دادن این واقعیت است که مسأله فلسطین و آزادسازی قدس شریف با وجود تمام توطئه هایی که برای انحراف افکار عمومی از این موضوع صورت می‌گیرد، کماکان اولویت اول جهان اسلام می باشد.

*    جمع بندی

تا به امروز هیچ مسئله‌ای نتوانسته روز جهانی قدس را به فراموشی بسپارد و همه ساله حضور مسلمانان در سراسر جهان در راهپیمایی روز قدس باشکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر نقشه شوم و خطرناکی با هدف بر هم ریختن جهان اسلام از طریق جنگ‌های مذهبی و قومی از سوی دشمنان اسلام طراحی شده و در حال اجرا است. هدف راهبردی این توطئه‌ خطرناک تأمین امنیت رژیم صهیونیستی و تداوم حضور استعمارگران غربی در کشورهای اسلامی از طریق تضعیف محور مقاومت و به بن بست رساندن جریان بیداری اسلامی است.

بنابراین با توجه به اینکه در شرایط فعلی مثلث شوم آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی علیه جهان اسلام و در راستای تغییر اولویت ها وارد عمل شده اند، روز جهانی قدس به خصوص امسال از اهمیت ویژه و راهبردی برخوردار است، لذا در جمعه آخر ماه مبارک رمضان همه ملت های مسلمان به ویژه ملت ایران یکبار دیگر در صحنه حاضر و نشان خواهند داد همچنان که حضرت امام خمینی (ره) و امام خامنه ای بر آن باور دارند، مسأله فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی و آزادی قدس شریف کماکان در دستور کار همه ملت های مسلمان به ویژه جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••