اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۱۲:۵۱

افخمی به میرکریمی در برنامه هفت: خیلی سیاستمدار شده‌ای!

بهروز افخمی در برنامه هفت خطاب به میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: نشان دادی مدیر جشنواره کوچک خوبی هستی و خیلی سیاستمدار هم شدی که می دانی با ما و خبرنگارها چطور رفتار کنی. اما این مهارت ربطی به سینما و فیلمسازی واقعی برای سالن سینما ندارد!

افخمی به میرکریمی در برنامه هفت: خیلی سیاستمدار شده‌ای!

به گزارش سراج24، برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته 10 اردیبهشت ماه با موضوع بررسی پخش فیلم در سینمای ایران به صورت زنده روی آنتن شبکه 3 سیما رفت.

افخمی: شوخی شوخی از جشنواره محروم شدیم

بهروز افخمی در ابتدای این برنامه درخصوص جشنواره جهانی فیلم فجر و اتفاقات پیش آمده برای برنامه «هفت» گفت: هفته گذشته جشنواره بین المللی فیلم فجر تمام شد. البته در جریان هستی ما بخاطر شوخی یا انتقادی که دو هفته پیش درباره پوستر جشنواره کرده بودیم، آقای میرکریمی کارت های وروردی من و بچه های برنامه «هفت» را توقیف کرد. اگرچه ایشان شنبه گذشته در مصاحبه ای اعلام کرد شوخی کرده است، اما به نظر می آید که با خبرنگاران شوخی داشته، چون پس از آن ماجرا نه با ما تماس گرفت و نه کارت هایمان را پس داد، لذا ما شوخی شوخی جشنواره را از دست دادیم.

میرکریمی جشنواره روشنفکر و افسرده ای را برگزار کرد

وی ادامه داد: من مجبور شدم با تماشای برنامه سینمایی شبکه چهار که گزارشی از احوال جشنواره بود بفهمم در جشنواره بین المللی فیلم فجر واقعا چه می گذرد. اولا باید یک خسته نباشید اساسی به علیرضا شجاع نوری بگویم که واقعا زحمت کشید و گزارش مفصل و خوبی در طول جشنواره از حواشی و اتفاقات آن تهیه کرد و کمابیش من فهمیدم با چه جشنواره ای طرف هستیم.

افخمی ادامه داد: دوما بخاطر جشنواره هم انصافا باید تبریکی به آقای میرکریمی بگویم. جشنواره باکلاس و روشنفکری را اداره کرد. این دوره از جشنواره خیلی فاخر و باشخصیت و در عین حال کوچک و با مخاطبان خاص بود. سلیقه شخصی آقای میرکریمی در انتخاب فیلم ها، جشنواره ای یکدست راه انداخت که یک خورده هم افسرده و ضدحال بود که به نظر می رسید برای تماشاچی های بافرهنگ، روشنفکر و فرهیخته است و به درد مردم عادی نمی خورد.

مجری «هفت» با بیان آنکه من از این جشنواره فهمیدم که سلیقه میرکریمی چیست، ادامه داد: همین موضوع باعث تعجب من شد. واقعا این جشنواره ای که ما دیدیم قرار است چه به فیلمسازهای جوان ما یاد دهد و قرار است چه الگویی برای آنها ایجاد کند؟ آیا ما باید یک جشنواره برای قمپز در کردن داشته باشیم که به درد مردم عادی نمی خورد؟ و به این خاطر به خودمان افتخار کنیم؟ می خواهم از خود آقای میرکریمی بپرسم چرا اینطور شده است؟

90 درصد مردم به سینما نمی روند/ جشنواره 10 هزار نفری افتخار ندارد!

افخمی در ادامه با خطاب قرار دادن رضا میرکریمی، بیان داشت: مسئله من خود شما هستید. آقای میرکریمی! مردم ایران تماشاچی های واقعی هستند که 100 سال پیش در آئین و آداب کهن خود پای نقاله خوانی ها، تخت حوضی ها و شاهنامه خوانی ها می نشستند و سینما را از اینجا متولد کردند. اما امروز اکثریتشان به سینما نمی روند. حتی از عید امسال که تعداد تماشاچیان چندین برابر شده است، آمار نشان می دهد 90 درصد مردم هنوز به سینما نمی روند. حالا شما انتظار دارید ما افتخار کنیم به جشنواره ای که 10 هزار تماشاچی دارد؟!

وی خاطرنشان کرد: همین سه شنبه گذشته فقط در یک روز 85 هزار نفر به تماشای فیلم «بادیگارد» نشستند. و بیش از 100 هزار نفر فیلم «ابد و یک روز» را دیدند. مخصوصا این فیلم ها را مثال زدم که نگویی کمدی، روحوضی و مبتذل! این میزان مردم به تماشای فیلم اجتماعی نشستند.

خیلی سیاستمدار شده ای!

افخمی افزود: خلاصه من به شما تبریک می گویم که نشان دادی مدیر جشنواره کوچک خوبی هستی و خیلی سیاستمدار هم شده ای که می دانی با ما و خبرنگارها چطور رفتار کنی. اما این مهارت ربطی به سینما و فیلمسازی واقعی برای سالن سینما ندارد. فیلم واقعی بساز. یعنی چیزی که مردم مملکتت را سر ذوق بیاورد و بخنداند یا به گریه بیندازد. سینما یعنی این!

وی نهایتا بیان داشت: تلفن من باز است و اگر فکر کردی حرفی داری می توانی به برنامه «هفت» بیایی!

معصومی: تنگ نظری در سینمای ایران تا چه حد؟!

در ادامه سیدسعید هاشم زاده و امیرعباس صباغ به سراغ خسرو معصومی، کارگردان سینما رفتند و در گفتگویی جنجالی، با وی درخصوص فیلم سینمایی «تابو» بحث کردند.

معصومی در پاسخ به این سوال که چرا فیلمش در جشنواره فجر انتخاب نشد، اما در مونترال قبول شد گفت: وقتی پسرم این خبر را به من داد عرق سردی بر پیشانی من نشست! تنگ نظری در انتخاب فیلم ها تا چه حد؟! یکی از اعضای هیئت انتخاب آن زمان به اعتراض گفت این فیلم که خود نامزد چندین سیمرغ است؟! چرا راه نمی دهید؟! به او گفتند دلیلی دارد که قابل ذکر نیست.

وی افزود: واقعا آنقدر در جامعه هنری ما و خانه سینما تعدادمان محدود است که چرا دیگر باید در این قضیه تنگ نظری نیز نقش داشته باشد؟ این تنگ نظری درمورد شخص خود من است. من همواره سعی کردم یک فیلمساز، صادق، عادل و اخلاق مدار باشم و واقعیات جامعه را منعکس کنم.

نقش فیلمساز بالاتر از پزشک است

این کارگردان با اشاره به آنکه نقش یک فیلمساز بالاتر از یک پزشک است، گفت: فیلمساز باید هم واقعیات را منعکس کند و هم راه درمان را ارائه دهد. من مشکلات جامعه و آنچه که معضل است و قابل حل است را در فیلم هایم منعکس می کنم. من معتقدم به عنوان یک فیلمساز آنقدر حق دارم به اندازه «گل آقا» درباره جامعه حرف بزنم!

معصومی در خصوص فیلم هایش گفت: فیلم من تمیز است. من از سیاه نمایی منتفر هستم. اهل سینما نمایی نیستم. چون ایرانی هستم و جامعه ایرانی را دوست دارم.

اکران «تابو» در «هنر و تجربه» اشتباه بود/ از قواعد اکران «هنر و تجربه» آگاه نبودم

خسرو معصومی در پاسخ به این سوال که چرا فیلم «تابو» را در گروه هنر و تجربه اکران کردید، گفت: احسان من این است که فیلم «تابو» در هنر و تجربه نباید اکران می شد. پیشنهاد  آقای نوروزبیگی بود. تهیه کننده سوری ما. تهیه کننده اصلی آقای امامی بود. ایشان گفت در این گروه بهتر دیده می شود. اما من بعدها فهمیدم در این گروه بیشتر فیلم های لوباجت که با هزینه های کمی ساخته می شود، اکران می شود که با فروش در درازمدت می تواند کارگردان را نجات دهد و به او اجازه دهد فیلم بعدی خود را بسازد.

وی ادامه داد: من احساس می کنم جای این فیلم در این گروه نیست و این کابوس من است که احساس می کنم جای دیگران را تنگ کردم و برای این موضوع از دوستان دیگر عذرخواهی می کنم.

کارگردان فیلم سینمایی «تابو» بزرگترین مشکل در «هنر و تجربه» را نبود تبلیغات مناسب برای فیلم های این گروه دانست و گفت: شما یک بیلبورد برای «تابو» نمی بینید! من فکر می کردم که فیلم «تابو» در 8 سینمایی که این فیلم را اکران  می کنند هر روز یک سانس در این سینماها دارد. اعتراف می کنم که اشتباه کردم. نمی دانستم «هنر و تجربه» این است. برای فیلم بعد خود قبل از صحبت با تهیه کننده اول با پخش کننده صحبت میکنم اگر او پذیرفت بعد سراغ ساخت می روم.

اگر سرتیپی «تابو» را پخش می کرد، پرفروش می شد

معصومی با انتقاد از وضعیت فعلی سینما گفت: فیلم «من سالوادور نیستم» الگوی شما است؟ الگوی شما چیست؟ من هیچگاه به دنبال ساخت فیلم پرفروش نبودم. من همواره به دنبال ایجاد جذابیت هایی بودم که مخاطب را به هیجان آورد.

وی افزود: اگر آقای سرتیپی فیلم «تابو» را پخش می کرد فیلمم پرفروش می شد. همین فیلم «خشم و هیاهو» بسیار فیلم پرفروشی می توانست باشد، اما نشد. معادلات بسیاری در پخش تعیین کننده است.

مافیای پخش ما را در میان خود راه نمی دهد

وی در پاسخ به این سوال که اگر فیلم بعدی خود را به  آقای سرتیپی بدهید، پرفروش می شود؟ گفت: بله شک نکنید. صد در صد. اما اگر آقای سرتیپی ما را در دفترش راه دهد، ما افتخار می کنیم! هرکسی در سینمای ایران باند خود را دارد. ما را به باند خود راه نمی دهند!

در ادامه برنامه «هفت» با حضور علی سرتیپی و حبیب اسماعیلی، از اعضای شورای مرکزی کانون پخش ‌کنندگان سینمای ایران به بحث پیرامون پخش فیلم در سینمای ایران پرداخت.

در پخش، فیلم حرف اول را می زند

حبیب اسماعیلی و علی سرتیپی در پاسخ به انتقادات خسرو معصومی به وجود باند و مافیا در پخش فیلم در ایران گفتند: در پخش، فیلم حرف اصلی را می زند و «تابو» فیلم پرمخاطبی نیست.

علی سرتیپی، مدیرعامل فیلمیران با اشاره به صحبت های خسرو معصومی درباره پخش فیلم «تابو» گفت: قطعا موفقیت فیلم به استقبال مردم بستگی دارد. فیلم باید با مردم ارتباط برقرار کند. این فیلم (تابو) مشکل ارتباط برقرار کردن داشته است. ما این فیلم را پردیس کوروش هم اکران کرده ایم و بعضا 5 یا 7 نفر در سالن بوده اند که این به مافیا مربوط نمی شود. خود فیلم باید خمیره را داشته باشد. مشکل من با فیلم آقای معصومی خود فیلم اوست. چه فیلم را در پنجاه سالن پخش کنیم، چه یک سالن مخاطب ندارد!

تمام مشکلات پخش از تولید زیاد و کمبود سینما است

در ادامه حبیب اسماعیلی گفت: تمام مشکلات پخش در ایران از تولید فراوان و کمبود سینما و ظرفیت اکران است. گاهی در یک پردیس چندین فیلم همزمان اکران می شود اما به برخی فیلم ها اقبالی نمی شود، این به خود فیلم مرتبط است و ربطی به وجود مافیا ندارد. جنم فیلم نشان می دهد چقدر می فروشد.

بودجه فیلم های فاخر را خرج ساخت سینما کنند

اسماعیلی ادامه داد: باید یک تصمیم انقلابی گرفت و بودجه های فیلم های فاخر و جشنواره ها را خرج ساخت سالن کرد. ما خیلی جشنواره داریم! تازه از هم منشعب هم می شوند!

باید قیف تولید در سینما را تنگ کرد

سرتیپی ادامه داد: ما باید قیف تولید را در سینما تنگ کنیم. تنها راه حل مشکلات پخش این است. با همین اوضاع در اروپا از ساعت 10 شب سینما تعطیل می شود و مردم به کاباره ها می روند، ولی در ایران مردم تا نیمه شب به سالن سینما می روند. این را باید در جمهوری اسلامی قدر بدانیم.

وی درخصوص اکران فیلم خارجی در ایران گفت: من مجموعا و کلا با ورود فیلم خارجی موافقم. اما نه الان. اگر سالن های زیادی داشته باشیم ایجاد این رقابت و تماشای فیلم های خارجی روی پرده و مبارزه با پخش غیرقانونی خیلی خوب است.

مدیرعامل «فیلمیران» افزود: از طرفی مشکلی که الان داریم این است که مردم اعتمادشان را نسبت به فیلم خارجی از دست داده اند. همواره تصور می کنند که ممیزی شده است. در کل شاید بتوان در حد محدود و برای ساعاتی اکران فیلم خارجی را اجرا کرد اما در حد وسیع من فعلا مخالفم.

در ادامه حبیب اسماعیلی درخصوص ضرورت وجود شواری نمایش بیان داشت: امروز به شورای نمایش نیاز است اما در درازمدت باید به یک دبیرخانه تبدیل شود.

وی افزود: سینما سرگرمی است و متاسفانه در میان رسانه های ایران ما شاهد آن هستیم تا فیلم کمدی ای خوب می فروشد آن را به کم ارزش تلقی می کنند. امیدوارم این تلقی درباره فیلم های کمدی از بین برود.

سالن های جدید در راه است

در ادامه علی سرتیپی خبر از احداث 36 سالن جدید سینما تا سال آینده در غرب تهران، 7 سالن سینما در شرق تهران و سینماهای جدیدی نیز در شهرهای اصفهان، مشهد و شیراز و ... داد.

وی همچنین اعلام کرد 5 سالن جدید نیز در پردیس کورش احداث خواهد شد.

برنامه سینمایی «هفت» هر هفته جمعه شب ها با اجرا، سردبیری و تهیه کنندگی بهروز افخمی روی آنتن شبکه سه سیما می رود.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••