اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۱۲/۱۱ - ۱۵:۱۲
یادداشت وارده؛

تاثیر اپلیکیشن های تلفن همراه بر سبک زندگی

تلفن همراه به عنوان رسانه غالب فردا که همه رسانه های پیش از خود را در خود جمع کرده است در خصوصی ترین تا عمومی ترین عرصه های زندگی ما حضوری فراگیر و همه لحظه ای دارد

تاثیر اپلیکیشن های تلفن همراه بر سبک زندگی

به گزارش سراج24، مجمل نیوز نوشت؛رسانه های نوین به بخشی جدایی ناپذیر و بدیهی از زندگی روزمره ما بدل شده اند به گونه ای که شاید بتوان گفت انجام امور بدون آن ها میسر نیست. تلفن همراه به عنوان رسانه غالب فردا که همه رسانه های پیش از خود را در خود جمع کرده است در خصوصی ترین تا عمومی ترین عرصه های زندگی ما حضوری فراگیر و همه لحظه ای دارد. این امر سبب‌ ساز دگرگونی‌های زیادی در زندگی روزمره افراد شده است. در این بین‌ جوانان بیش از همه این فناوری را در زندگی خود به‌کار گرفته‌اند.

هدف این مقاله پرداختن به رابطه میان‌ رسانه‌های نوین و جوانان است. به عبارت دیگر مساله اصلی بحث درباره دگرگونی‌ های حاصل از تعبیه شدگی تلفن همراه در زندگی روزمره و تأثیر آن بر سبک زندگی و هویت جوانان است.

امروزه در جهان، فناوری های نوین ارتباطی تحولات شگرفی در حیطه های مختلف فرهنگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به وجود آورده است، به گونه ای که سیمای جوامع را در پاره ای مواقع دگرگون ساخته است. از میان این تکنولوژی ها، تلفن همراه نقش بسزایی در این نوع تحولات داشته است. تلفن همراه در عصر حاضر به عنوان یک رسانه جمعی شناخته می شود که هدف اصلی آن برقراری ارتباط در جامعه می باشد که در اشکال مختلف نوشتاری، کلامی و تصویری نقش بسیار زیادی در گسترش ارتباطات جامعه به عهده گرفته است. اما با توسعه خدمات تلفن همراه در ایران و افزایش تعداد خطوط اپراتورهای مختلف، مسایل اجتماعی و فرهنگی جدیدی گریبان گیر جامعه شده است.اگرچه با توجه به بنیان های ارزشی تلفن همراه می توان گفت این وسیله ارتباطی دارای جنبه تخریبی و یا سازندگی گوناگونی در جامعه است که مثبت و یا منفی بودن آن به نوعی به تاثیر متقابل میزان غلبه و ورود اطلاعات از طریق این ابزار ارتباط پیدا می کند( حمیدیان،1387).

به طورکلی می توان گفت تکنولوژی های ارتباطی جدید در شکل دهی به هویت و فرهنگ جوانان، به منابع اصلی و مسلط تبدیل شده اند. فرهنگ دیجیتال رسانه های جدید، بر ذوق، سلیقه، الگوهای ارتباطی و نیز نیازها، ارزش ها و هنجارها تأثیر گذاشته است. اگر تا یک دهۀ گذشته فرهنگ ها و خرده فرهنگ های جوانان حول مصرف، به ویژه در عرصه های مربوط به پوشش و لباس و موسیقی متمرکز بود، در حال حاضر فناوریهای ارتباطی تعاملی و مجازی، به ویژه اینترنت و تلفن همراه، الزامات جدی را برای خرده فرهنگ های جوانان پدید آورده اند که از آن جمله می توان به تقویت فردیت، استقلال عمل و انتخاب گری، سیال و متکثر ساختن هویت، خصوصی کردن دنیای زندگی، ایجاد تمایز و ارزشمند ساختن آن و اهمیت یافتن فزاینده شیوه زندگی اشاره کرد.

به همین ترتیب، پیشگامی جوانان در استفاده از قابلیت های رسانه ای نو و مهارت بیشتر آنان در استفاده از این رسانه ها، الگوهای ارتباطی جدیدی را در میان جوانان شکل داده که امتداد آن، هر دو حوزه خصوصی و عمومی را در بر می گیرد.

بنابراین می توان این گونه بیان نمود که در واقع تلفن همراه مرزهای موجود فرهنگی و اجتماعی را می شکند و قلمروی جدید خلق می کند که فارغ از هنجارهای سنتی گذشته است. این ابزار با حضورش فضای ارتباطات مجازی را گسترش داده و ارتباطات را به سمت شیوه ای جدید هدایت می کند. این ابزار به گونه ای در جهان صنعتی امروز رسوخ کرده که از کودک ده ساله تا یک فرد سالخورده از آن استفاده می کنند. مخصوصاً در بین جوانان که اکثریت جامعه را تشکیل می دهند بیشتر از همه در معرض آسیب ها و معضلات آن قرار می گیرند تأثیر چشمگیر موبایل بر همه ابعاد زندگی ماست اهمیت دارد. واقعیت آن است که موبایل نه تنها حوزه تفکر و احساسات ما را تحت تأثیر قرار داده بلکه تأثیری عمده بر رفتار های اجتماعی ما نیز داشته است. بر این اساس، توجه به تأثیری که رسانه ها و به ویژه رسانه های نوین در نحوه ادراک، نحوه تعاملات و دگرگونی زندگی روزمره جوانان بر جای می گذارند، حائز اهمیت است( ذکایی،1383).امروزه تلفن همراه(موبایل) به منزله رسانه همیشه و همه‌جا حاضر، با توجه به توانمندی‌های‌ بالقوه و بالفعل گسترده آن، که انواع گوناگون رسانه‌ها از قبیل رادیو، تلویزیون، ویدئو، دستگاه‌های پخش و ضبط صوت، اینترنت و... را در خود جمع کرده است به سرعت در جامعه ما در حال گسترش است شکی وجود ندارد که تلفن‌های همراه در اعمال و عادات افراد در درون فرهنگ‌شان ادغام شده است که در غیر این صورت به نظر آن‌ها بیگانه و غامض می‌آمد. اما پذیرش این امر به این معنا نیست که اوج‌گیری تلفن همراه برای کاربران این فناوری‌ هیچ‌گونه عواقبی ندارد.

در واقع می‌توان گفت که ظهور نوآوری فناورانه بزرگ با خود تغییرات‌ اقتصادی و اجتماعی گسترده و حتی سبک زندگی کاملا جدیدی به وجود آورده است. بنابراین‌ می‌توان گفت که افراد نه تنها از این فناوری برای پیشبرد مقاصدشان استفاده می‌کنند بلکه‌ فناوری نیز افراد را منطبق با قواعد خاص نحوه عملکرد خود تغییر می‌دهد. استفاده از تلفن همراه در جامعه کنونی و با پیشرفت فن آوری اجتناب ناپذیر است. میزان بی رویه استفاده، تنوع در استفاده و ... از جمله عواملی است که نگرانی ها دربارة اثرات تلفن همراه بر سلامت فردی و اجتماعی انسان را بیش از پیش نمایان ساخته است(کوثری و همکاران، 1385).

مضرات تلفن همراه در سه قسمت مورد بررسی قرارگیرد:

1- تلفن همراه و تأثیر بر سلامت جسمی فرد: اگرچه بعضاً گزارش های ضد و نقیضی درباره اثرات تلفن همراه بر سلامت جسمی افراد از سوی مراکز مختلف تحقیقاتی منتشر می شود؛ ولی به زعم اغلب کارشناسان علوم پزشکی با توجه به ماهیت و تأثیرات شناخته شده امواج الکترومغناطیسی در طول موجهای مختلف بر سیستم های بیولوژیکی جسم انسان نمی توان خطرات تلفن همراه و تجهیزات الکترونیکی همراه آن را نادیده گرفت و انکار نمود. البته از طرف دیگر، نباید این واقعیت را هم فراموش کرد که چنین خطراتی در استفاده از بسیاری از تجهیزات مثل سیستم های الکتریکی و الکترونیکی از جمله تلویزیون، رایانه، اجاق های ماکروویو و... با کاربردهای روزانه گرفته تا تجهیزات پزشکی از قبیل پرتونگاری، پرتودرمانی و... و سیستم های رادار، دکل های برق و... هم وجود دارد که هیچ گاه مانعی برای استفاده از آنها نبوده است و مهم برخورد علمی و آگاهانه با دستاوردهای فن آوری های جدید و به حداقل رساندن خطرات و آسیب های اجتناب ناپذیری است که ممکن است در ورای فواید و کاربردهای هر محصول و دستاورد فنی و تکنولوژیک وجود داشته باشد.

در اینجا به صورت تیتروار به برخی مضرات جسمی استفاده از تلفن همراه اشاره می شود:

- نقش تخریبی در بدن، ارگانیسم ها، بافت های سلولی و ماکرو مولکول های حیاتی مانند DNA و در نتیجه پارگی DNA ها و بروز بسیاری بیماری های ناشی از آن- منتشر شده «اپیدمولوژی» افزایش خطر ابتلاء به سرطان، نتایج مطالعه ای که در مجله نشان می دهد استفاده مرتب و زیاد از تلفن همراه برای بیش از 22 ساعت در هر ماه خطر تشکیل تومورهای غده بناگوش را حدود 50 درصد افزایش می دهد.- افزایش نوع خاصی از تومورهای مغزی.- استفاده از تلفن همراه مرگ را جلو می اندازد؛ تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که استفاده مداوم از تلفن همراه تحلیل گلبولهای سفید، افزایش فشار خون، کاهش حافظه و سردرد را به دنبال دارد.- استفاده زیاد از تلفن همراه در جوانان باعث کم خوابی و در نتیجه استرس می شود(جعفری، 1388).

2 - تلفن همراه و تأثیر آن بر سلامت روحی و روانی فرد: براساس تحقیقات انجام شده جوانانی که در طول روز برای ساعات طولانی از تلفن های همراه استفاده می کنند احتمالاً با اختلالات روانی مواجه خواهند شد. براین اساس اعتیاد به تلفن همراه می تواند بر روی وضعیت روانی افراد تأثیر گذارد اما از آنجایی که این اعتیاد علایم فیزیکی خاصی ندارد، بنابراین اختلالات پیش آمده ناشی از آن مشهود نیست.

انواع مختلف اختلالات روحی و روانی ناشی از اعتیاد به تلفن همراه عبارتند از:

- افسردگی و ناراحتی ناشی از کارکردهای بیش از حد و معمول با تلفن همراه؛ بر اساس تحقیقات صورت گرفته شده، جوانانی که تماسی را از دست می دهند یا در ارسال پیام کوتاهی ناموفق هستند بسیار غمگین و ناراحت می شوند.- نادیده گرفتن فعالیت ها و کارهای مهم بر اثر اعتیاد به تلفن همراه؛ در این مورد می توان چنین اشاره کرد که جوانان معتاد به تلفن همراه گاهاً فعالیت های مهمی نظیر اشتغال و یا درس خواندن را فراموش می کنند.- وجود مشکلات بدنی از قبیل سوء هاضمه، کم خوابی و... از دیگر اثرات اعتیاد به تلفن همراه است.- پایین آمدن اعتماد به نفس و در نهایت گوشه گیری از اجتماع.- ایجاد استرس و فشار روانی بر افراد تا جایی که بر سلامت جسمی آنها نیز تأثیر می گذارد و نیز مشکلات رفتاری خاصی ایجاد می نماید. باعث نوعی بیماری های شخصیتی در جوانان از قبیل خود بزرگ بینی یا خودکوچک بینی و امثال اینها می شود( جعفری، 1388).

3- تلفن همراه و تأثیر بر سلامت اجتماعی فرد: در سالیان نه چندان دور اگر می خواستید مکالمه کسی را گوش دهید باید تلاش زیادی می کردید و اساساً این کار یک عمل ناپسند و زشت محسوب می شد اما اینک و به راحتی کارهای روزانه، نقش های مهم زندگی و حتی لهجه خود را با دیگران و در یک فضای عمومی از قبیل اتوبوس، مترو و... تقسیم می کنیم و ناخواسته آنها را شریک می کنیم.

از این قبیل تأثیرات اجتماعی تلفن همراه زیاد است برخی از انواع اثرات تلفن همراه بر سلامت جامعه به شرح زیر است:

- عمومی کردن بخشی از دنیای شخصی خودمان در انظار دیگران.- پایین آمدن سطح روابط زناشویی و خانوادگی؛ حالا آدمهایی که وقت ندارند به همسرشان در خانه ابراز محبت، علاقه و عشق کنند در اداره یا در مترو و یا ... این کار را با یک پیام کوتاه متنی یا تصویری و البته در حضور دیگران انجام می دهند.- پایین آمدن ارتباطات درون خانوادگی و در نهایت نقص یکی از اصول و احکام مهم اسلامی یعنی صله رحم؛ براساس تحقیقات شرکت اُرنج 1 حدود 30 درصد جوانان از طریق پیام کوتاه و یا تلفن همراه از احوال خانواده خود چه سببی و چه نسبی جویا می شوند و از این طریق برخی مواقع تا یک هفته هم مشاهده شده که پدری فرزند خود را ندیده و تنها ارتباط آنها از طریق تلفن همراه است.- تجمیع تمامی اطلاعات شخصی و خانوادگی در تلفن همراه و در نهایت ترس از گم شدن و لو رفتن تمامی اطلاعات محرمانه زندگی شخصی- رواج فساد اخلاقی و بی بند و باری از طریق تلفن همراه به انحاء مختلف (ارسال عکس های خلاف عفت، متن های طنزآلود بسیار رکیک و...)- احساس ناامنی اجتماعی و در نهایت استرس زا بودن تلفن همراه.- از دیگر اثرات تلفن همراه در جامعه اینکه حالا مردان بیشتر از زنان با تلفن حرف می زنند. آمارها نشان می دهد در حال حاضر 32 درصد مردان روزی یک ساعت با تلفن صحبت می کنند در مورد مشابه در زنان 57 دقیقه است.- گوشه گیری، انزوا و کنج عزلت گرفتن از دیگر مضرات اجتماعی تلفن همراه در بین جوانان است و در نهایت موجبات فردگرایی مفرط در جامعه را بوجود آورده است(جعفری، 1388).

سبک زندگی که سبب نمایش هویت و شخصیت افراد در جهان کنونی است از جمله مفاهیمی است که در دنیای امروز مورد توجه بسیار واقع شده است. امروزه الگوهای پوشش، شیوه های تغذیه، ارزش ها، نگرش ها و رفنارهای انسانی با سرعت هر چه تمام تر تغییر می کند و افراد برای انطباق خود با جهان پیرامون خویش نیازمند تغییرات زیادی در الگوی سبک زندگی خود هستند بنابراین افراد برای ارتقا پیوستن نیازمند آگاهی و بهره گیری از اطلاعات به روز شده می باشند که بخش اعظم این اطلاعات را از طریق رسانه های ارتباط جمعی دریافت می کنند. بنابراین رسانه ها قادرند تاثیرات عمیقی را در ساختار فرهنگی جامعه از جمله سبک زندگی از خود به جای گذارد. این فناوری سبک‌های زندگی جوانان را بیش از سبک‌های زندگی سایر گروه‌های سنتی‌ تغییر داده‌اند.

بنابراین یک مسئله جالب توجه این است که جوانان چگونه هویت خود را در جهان فناوری بر می‌سازند. از آنجا که حدود 6 درصد جامعه ما را جوانان تشکیل می‌دهند شایسته است که رابطه آن‌ها با رسانه‌ای همچون موبایل و تأثیرات‌ آن بر زندگی جوانان با توجه به گسترش فوق العاده آن در جامعه ما مورد توجه ویژه قرارگیرد(کلانتری و حسنی،1387).

زندگی روزمره ما به هنگام اوقات فراغت، به هنگام کار، با خانواده یا دوستان، بدون‌ فناوری‌های ارتباطی و رسانه‌ها غیرقابل تصور است. خانه‌های ما امروزه به مکانی برای فرهنگ‌ چندرسانه‌ای‌ها بدل شده که خدمات دیداری- شنیداری، اطلاعاتی و مخابراتی را باهم ادغام‌ کرده است. افرادی که نسبت به گسترش فناوری‌های نوین در ابعاد گوناگون زندگی روزمره خوشبین‌ هستند، فرصت‌های جدیدی را برای مشارکت اجتماعی و دموکراتیک ، خلاقیت، خودابرازی و بازی،گسترش فوق العاده دانش در دسترس که از تنوع، تفاوت و بحث پشتیبانی می‌کند پیش‌بینی می‌کنند. تأثیر بالقوه اشکال جدید فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی با همه جنبه‌های‌ جامعه از خانه گرفته تا کار، از آموزش تا اوقات فراغت، از شهروندی گرفته تا مصرف‌گرایی و از سطح محلی تا جهانی در ارتباط هستند(عاملی، 1387).

بوردیو شرایط عینی و شرایط فرد را در اجتماع را موثر بر سبک زندگی افراد می داند و از نظر وی شرایط فردی و اجتماعی منجر به تمایزات بین افراد شده و ترجیحات متفاوتی را بین آنها به وجود می آورد که باعث تفاوت سلایق بین آنها می شود که همین امر نیز در انتخاب آنها از استفاده از رسانه ای مانند ماهواره و مقدار تاثیر پذیری از آن نیز تاثیرگذار است. بنا به عقیده گیدنز ساخت های اجتماعی بر افکار و انتخاب های افراد در زندگی روزمره تاثیر می گذارد و افراد با توجه به جایگاهی که در ساختار اجتماعی دارند و با توجه به منابع موجود در ساختار ها بر گزینش سبک زندگی موثرند. از طرف دیگر گرنبر نیز بیان می کند که تماشای تلویزیون در طولانی مدت موجب تاثیر در جهان بینی و نظام ارزشی، اعتقادات و باورهای بینندگان پرمصرف خود می شود که البته این تاثیرات می تواند با تفاوت های فردی) جنسیت، سن و...( متفاوت باشد و طبق عقیده باندورا از جمله تاثیرات مربوط به رسانه ها این است که رسانه ها با انتقال و انتشار ارزش ها و هنجار های جدید، ارزش های جا افتاده و قدیمی را مورد تهدید و به چالش می کشد(نوابخش،1393).

مانت و پیرز (2002) در مطالعه شان دربارة سبک های زندگی دورة نوجوانی و جوانی در دهة پایانی قرن بیستم و لزوم مطالعة ابعاد استفادة جوانان از تلفن همراه تصویری ارائه می دهند که در آن افراد باید یک دورة گذار طولانی از کودکی به بزرگ سالی را تجربه کنند. در این دورة گذار، آنان باید مهارت های متعددی یاد بگیرند تا برای وظایف بزرگ سالی آماده شوند. موقعیت برجسته برای جوانان دورة طولانی تحصیل است. جوانان از نظر مالی در طی این دوره(تحصیل) به والدینشان وابسته اند. آن ها هنوز در خانة والدینشان زندگی می کنند، با التزام به اطاعت از قوانینی که والدینشان برای آنان تنظیم کرده اند.

در گذار از بچگی به بزرگسالی، جوانان در موقعیتی بحرانی(خطرناک) قرار می گیرند و از نظر شناختی وارد فضایی بدون ساختار می شوند. در این دوره، مهم برای جوانان آن است که خودپنداره ای رضایت بخش از خود به دست آورند، اما این کار با تردید زیاد همراه است؛ زیرا جوانان باید یاد بگیرند تا خارج از فضای خانواده عمل کنند. فضایی که در آن دیگر والدینشان قوی ترین نقاط مرجع نیستند. آنان یاد می گیرند که والدینشان آن طور که زمان بچگی فکر می کردند، افراد عالم دهر و کاملاً قابل اتکا نیستند. بنابراین با آغاز دورة جوانی، گروه همسالان به گروه مرجع آنان تبدیل می شود. فهم متقابل و حمایت اجتماعی ازجمله آثاری است که گروه همسالان برای نوجوانان و جوانان دربردارد. ارتباطات با هم سالان به عاملی مهم در زندگی روزمره تبدیل می شود. در این جا وسایل ارتباطی برای آنان بسیار مهم است، زیرا امکان ارتباط آنان را بدون مزاحمت والدین فراهم می سازد و محبوبیت تلفن همراه و پیام کوتاه دقیقاً به همین دلیل است( فتحی و همکاران، 1393).

تولین و ویلهلمسون که به مطالعه تأثیر کاربرد فزاینده موبایل در الگوهای روزمره ارتباط اجتماعی جوانان پرداخته‌اند، سه حوزه از این دگرگونی‌ها را مورد توجه قرار داده‌اند:1.تأثیرات‌ اجتماعی که با الگوهای تماس، شبکه‌ها و تعاملات رودررو مرتبط اند 2. عواقب ناشی از تحرک فضایی یعنی سفر فیزیکی یا تماس‌های مجازی که از طریق اینترنت امکان‌پذیر می‌شود و نیز 3.دلالت‌های آن برای طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی فردی و کاربرد زمان.

1. دلالت‌های اجتماعی تلفن همراه با الگوهای تماس شخصی، شبکه‌های اجتماعی و ملاقات‌های رودررو مرتبط اند. پژوهش‌های گوناگون نشان داده که موبایل در میان جوانان‌ به منزله یک پیوند شخصی همیشه گشوده به روی شبکه محلی بزرگ دوستان درک شده و به کار رفته است. از طریق این شبکه شخصی، جوانان به‌سادگی می‌توانند تقریبا از هر مکان، از هر زمان و به هر دلیلی اقدام به برقراری تماس کنند. این رسانه تماس‌های اضافی‌ را برانگیخته می‌کند که این تماس‌ها تکانشی‌تر(فاقد انگیزه قبلی)،کوتاه‌تر، تکه‌تکه و پخش شده در زمان و مکان‌اند.

2. دلالت دوم درباره تحرک فیزیکی افراد است، یعنی اینکه رفتارها و الگوهای سفر تحت تأثیر تلفن همراه واقع شده است. تلفن همراه به مثابه یک مصنوع کوچگرانه و"نیروی محرک‌" برای سبک‌های زندگی سیال‌تر به تصویر کشیده شده و پیش‌بینی شده است که کاربرد فزاینده ارتباطات موبایلی و کاربردهای بی‌سیم باعث تولید سفرهای بیشتر می‌شود و سبب‌ می‌شود تا جوانان زمان بیشتری را در حوزه‌های عمومی شهری از قبیل رستوران‌ها،کافه‌ها و...به جای خانه‌ها بگذرانند. بنابراین موبایل موانع زمانی و مکانی زندگی روزمره را کاهش می‌دهد و سفرها و فعالیت‌های خارج از خانه بیشتری را ترویج می‌کند.

3. دلالت سوم در مورد کاربرد موبایل، با زمان‌بندی فعالیت‌های روزانه، هماهنگی و کاربرد عملی زمان برای فعالیت‌ها وکنش‌های اجتماعی است.گرچه پیش از این، ساعت وسیله‌ای‌ برای زمان‌بندی فعالیت‌های روزمره بوده اما اکنون موبایل این امکان را فراهم کرده است که‌ افراد به‌طور دائم برای ترتیب دادن ملاقات چانه‌زنی کنند و در زمان واقعی همراه با تغییر شرایط، فعالیت‌های خود را انجام دهند. برنامه‌هایی که برای یک روز ترتیب داده می‌شوند، انعطاف پذیرتر شده‌اند و برنامه‌های زمانی کمتر به زمان و مکان متصل‌اند و امکان‌ تصمیم‌سازی آنی‌تر یا تکانشی‌تر را دست کم در میان جوانان امکان‌پذیر کرده‌اند (عاملی، 1387).

همان‌ طور که مشاهده شد جای گیری تلفن همراه در زندگی روزمره جوانان دگرگونی‌های زیادی‌ را در نحوه عمل و روابط اجتماعی‌شان را ایجاد کرده و به آنان این فرصت را داده است تا با کنترل کمتری از سوی دیگران و به ‌ویژه والدین، فعالیت‌های روزمره خود را برنامه‌ریزی کنند و انجام دهند. باید اذعان کرد که امروزه تلفن همراه مهم‌ترین فناوری فردی است که ضمن ایجاد خلوت‌ مستقل فردی، رابطه اجتماعی فرد را در بستر شبکه‌ای فردی شده معنادار کرده است. بنابراین‌ تلفن همراه در عین فردی بودن، عنصری کاملا اجتماعی است و در واقع فرصت و ظرفیت‌ مهمی را برای دو عنصر فردگرایی وجمع‌گرایی فراهم می‌آورد. تلفن همراه به عنوان نماد ارتباط همه‌جا حاضر، مهم‌ترین صنعت تعاملی ارتباطی است که در آن گیرنده و فرستنده پیام‌ فعال‌اند و تعامل به شکل همزمان همچون ارتباط رودررو صورت می‌گیرد.

امروزه با گسترش فناوری های نوین ارتباطی و ایجاد و رشد سریع رسانه های جمعی و همچنین تاثیرات بسزایی که این ابزار در ارزشها، رفتار، سبک زندگی و فرهنگ مخاطبان خود دارند لزوم تحقیقات وسیع و گسترده منتقدان در بررسی و شناخت رسانه های جدید و شناخت تاثیرات آنها بر زندگی جامعه کنونی ایران بیش از پیش احساس می شود چرا که این امر می تواند در کنترل تاثیرات مخرب ناشی از استفاده از این ابزار نقش بسزایی داشته باشد. مهمترین مساله در الگوی مصر رسانه ای در جامعه حس اعتماد است با توجه به آنچه در مباحث نظری مطرح کردیم و نتایجی که در این بررسی بدست آمده است می توان اینگونه نظریات مطرح شده را تحلیل کرد. گیدنز می گوید این ساختار اجتماعی است که سبک زندگی را متاثر می سازد و افراد با توجه به جایگاهی که در ساختار اجتماعی دارند سبک های زندگی متفاوتی را برای خود ایجاد می کنند.

همین ور بوردیو شرایط عینی و شرایط فرد در اجتماعی را موثر بر سبک زندگی افراد می داند و از نظر وی شرایط فردی و اجتماعی منجر به تمایزات بین افراد شده و ترجیحات متفاوتی را بین این افراد با توجه به جایگاهی که دراجتماع دارند و پیشینه اجتماعی خود از همدیگر متمایز می شوند و ویژگیهای فردی و اجتماعی شان بر انتخاب آنها در استفاده از ابزارهای نوین فناوری اطلاعاتی و ارتباطی موثر بوده پس نوع کنش آنها نیز متفاوت می باشد. بنابراین در انتخاب برنامه های نو متفاوت هم عمل می کنند.

سبک زندگی های متفاوت و شیوه های زندگی متفاوت آنان بهاستفاده از تلفن همراه شکل می دهد. مراحل زندگی متفاوت جوانان نحوة استفاده از تلفن همراه اثر می گذارد. همان طور که به سن و سال جوانان افزوده می شود، الگوهای ارتباطاتی شروع به تغییر می کند و فرایند مستقل شدن تغییراتی در ارتباطات ایجاد می کند که می تواند دست مایة تولید محتوایی عظیم قرار گیرد و این تأثیرات تلفن همراه که گاهی اساساً زندگی افراد را با مشکلاتی نظیر اخاذی های بلوتوثی، توهمات خیانت همسر ناشی از ارسال یا دریافت پیامک اشتباهی و ازسویی، تسهیل ارتباطات خارج از عرف ایرانیان مواجه کند. بنابراین باید تحقیقاتی در دستور کار مراکز یا مرکز اختصاصی مطالعات تلفن همراه انجام گیرد تا ضمن شناخت محسنات و بهره گیری از کاربردهای آن در تسهیل ارتباطات، تبلیغات، تجارت، و.... از تهدیدات آن کاسته شود.

منابع:

جعفری، علی اصغر.(1388). تأثیر تلفن همراه بر جوانان و خانواده.

حمیدیان، فرود.(1387). اعتیاد به اینترنت و موبایل)چاپ اول) تهران: نشر قطره

ذکایی، محمدسعید؛ ولی زاده، وحید.(1388). فرهنگ جوانان و تلفن همراه، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم

عاملی، سعید رضا.(1387). مطالعات تلفن همراه، زندگی در حال حرکت، تهران: انتشارات سمت

فتحی، سروش؛ مختارپور، مهدی.(1393). بررسی نقش و تاثیر رسانه های نوین تصویری در تغییر سبک زندگی، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران،سال ششم، شماره دوم

کلانتری، عبد الحسین؛ حسنی، حسین.(1387). رسانه های نوین و زندگی روزمره: تأثیر تلفن همراه بر هویت و سبک زندگی جوانان، نشریه اطلاع رسانی و کتابداری، شماره76

کوثری، مسعود، محمدرضا یگانه، و طاهره خیرخواه.(1385). کاربرد تلفن همراه برای کاربران ایرانی با تأکید « بر نظریة استفاده و خشنودی»، فصل نامة مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شماره 7

نوابخش، فرزاد.(1393).تغییرات سبک زندگی در فرایند توسعه ابزارهای نوین فناوری، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران،سال ششم، شماره دوم

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••