اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۱۲/۰۵ - ۱۲:۰۲

خصوصیات نماینده اصلح درحوزه سیاست خارجی

برقرار کردن هر ارتباطی، امضاء کردن هر قراردادی، خندیدن، قدم زدن و مذاکره با هر فردی در عرصه بین الملل را نمی توان به عنوان مصلحت اندیشی در نظر گرفت و توجیه کرد.

خصوصیات نماینده اصلح درحوزه سیاست خارجی

به گزارش سراج24،  با گذشت بیش از سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران همواره یکی از مسائل مهم و چالش برانگیز در عرصه سیاسی کشور موضوع سیاست خارجی و نحوه تعاملات بیرونی در سطوح منطقه ای و بین المللی بوده است و متعاقب آن منافع و مضراتی را نیز برای کشور در پی داشته است.


در زمینه سیاست خارجی و تعاملات بین المللی عوامل مختلفی تاثیر گذارند و نقش ایفا می کنند. وزارت خانه ها ، سازمانها، مجموعه ها و افراد مختلف همگی در این خصوص موثرند و می توانند در نوع، چگونگی و سطح ارتباطات تاثیر گذار باشند.

مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن یکی از نهادهای صاحب تاثیر در سطح و نوع تعاملات بیرونی کشور می باشد. مجلس شورای اسلامی که نهاد قانون گذاری کشور محسوب می گردد و به تعبیر بنیان گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران در راس امور می باشد نقش مهمی در حصول منافع ملی از طریق تعاملات بین المللی و منطقه ای برای کشور دارد. مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن با تدوین قوانین، اصلاح قوانین قدیمی و دارای اشکال و همچنین نظارت بر اجرای قوانین تصویب شده، دیگر ارکان نظام را در این تعاملات یاری می نمایند.

دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاست خارجی همراه با عزت، حکمت و مصلحت شکل گرفته است که می بایست. بیشتر در دستور کار متصدیان امر قرار گیرد. مجلس در قانون گذاری و  قوه مجریه در ابعاد اجرایی موضوع همواره باید این سه اصل اساسی را مد نظر قرار دهند.

نماینده تراز انقلاب اسلامی همواره باید سه اصل فوق را مد نظر قرار داده و در عمل به کار بندد. در نظر گرفتن عزت ملی با جلوگیری از امکان هرگونه تسلط خارجی، عدم عقب نشینی از اصول کلی و اساسی دینی و انقلابی و در نظر گرفتن منزلت بالای انسانی محقق می گردد.

در موضوع حکمت، در نظر گرفتن منافع ملی کشور به صورت کامل و عمل به موقع و نحوه ارتباط با کشورهای دوست، بی طرف و دشمن در سطح منطقه ای و بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

طی سالهای اخیر مقام معظم رهبری موضوع نرمش قهرمانانه را که نمودی از به کار بردن مصلحت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می باشد را مطرح نمودند. شناخت زمان و مقتضیات آن معمولاً در کاربردی کردن مصلحت در سیاست خارجی مورد توجه می باشد و همواره یکی از نقاطی است که می تواند محل نفوذ قرار گیرد. برقرار کردن هر ارتباطی، امضاء کردن هر قراردادی، خندیدن، قدم زدن و مذاکره با هر فردی در عرصه بین الملل را نمی توان به عنوان مصلحت اندیشی در نظر گرفت و توجیه کرد. چه بسا در گذشته نیز جدا شدن قسمتهایی از میهن عزیزمان را به مصلحت کشور می دیدند که به خودی خود هم عزتمان را خاکمال نمود و هم حکمت حاکمان را زیر سوال برد.

خلاصه کلام اینکه نمایندگان در تراز انقلاب اسلامی و با بصیرت، همواره می توانند با در نظر گرفتن سه اصل عزت، حکمت و مصلحت نظام اسلامی، همواره مقابل اقدامات بر خلاف منافع کشور ایستاده و راههای نفوذ و در نهایت تسلط را بسته و صدای رسای ملت در مقابله با استعمار و استکبار باشند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••