اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۳:۳۵
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۵۵
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۰۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۶:۳۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۵۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۱۲/۰۳ - ۱۰:۲۳

لزوم داشتن ایده و دانش برای پاسخ به مطالبات مردم

یعغوب توکلی:کاندیدایی که برای سیاست ورزی آمده، مهره شطرنج بازیگران اصلی است.

لزوم داشتن ایده و دانش برای پاسخ به مطالبات مردم
به گزارش سراج24،  یک محقق و مدرس تاریخ گفت: قطع به یقین کاندیدایی که برای سیاست ورزی آمده و به سیاسی کاری بپردازد، مهره شطرنج بازیگران اصلی خواهد بود و نمی تواند تبدیل به یک کانون اندیشه و فکر شود.
اکنون چند گام بیشتر تا انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی نمانده است اما در این فضا رسانه های زرد و ستون پنجمی به همراه رسانه های بیگانه تلاش می کنند تا فضای گفتمانی را از بحث های اقتصادی و معیشتی و مطالبات اصلی مردم به سمت مباحث سیاسی سوق دهند، هرچند که تیرشان به سنگ خواهد خورد ولی به هر حال آنها تمام هم و غم خود را معطوف مسئله تضعیف اصولگرایان کرده اند و از ایجاد دوقطبی تندرو و میانه رو یا افراطی و اعتدالی سخن می گویند.
در همین ارتباط دکتر یعقوب توکلی که محقق، مورخ و مدرس تاریخ است به کالبدشکافی مسئله عدم ورود نمایندگان مجلس به فضای سیاسی و دوقطبی های سیاسی و تمرکز بر مطالبات اصلی مردم با ما به بحث و گفتگو پرداخته است. این مصاحبه تفضیلی را پیش رو دارید.
 
*به اعتقاد شما مهمترین مطالبات مردم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شرایط فعلی چیست؟
برای پاسخ به این سوال ابتدا باید یک مقدمه بگویم و آن این است که اصلی ترین نگرانی مردم در طول سالهای اخیر رها کردن وعده ها و مطالباتی بود که نمایندگان در طول دوره تبلیغات انتخاباتی خود بر آنها تکیه می کردند تا رای بیاورند اما متاسفانه نمایندگان مردم به محض ورود به مجلس شورای اسلامی وعده های خود را از یاد می بردند البته شاید این مسئله در بین همه نمایندگان صادق نباشد اما در واقع به علت کسرت اشتغال و تغییر رویه ای که در شخصیت آنها به مرور ایجاد می شد، شاهد بودیم که اغلب نمایندگان مجلس بعد از مدتی دیگر مشکلات مردم را نمی شنیدند و این از بیماری های آزار دهنده و نگران کننده است.

یکی از مهمترین مطالبات مردم از نمایندگانشان این است که بر سر وعده های انتخاباتی خود بمانند و آنها را عملیاتی کنند و برای معیشت مردم برنامه داشته باشند.
همه ما امروزه به خوبی می دانیم که یک نماینده برای ورود به مجلس و پاسخگویی مطالبات مردم باید ایده، دانش و آگاهی داشته باشد و ظرفیت های شهر، استان و محل زندگی خود را بشناسد زیرا تنها دادن وعده بدون داشتن ایده و آگاهی سبب می شود نمایندگان در اجرای اهداف و برنامه های خود ناکام بمانند. در این ایام اکثر نمایندگان از حل مشکل اشتغال سخن می گویند در حالی که آنها ابتدا باید ایده برای ایجاد اشتغال داشته باشند و از سوی دیگر باتوجه به واقعیت ها و شرایط هر منطقه به طراحی ایده بپردازند و از صاحبان فکر و اندیشه استفاده کنند و راه های مختلف ایجاد فرصت های شغلی را درک کرده و بشناسند.

*آیا در مجموع مطالبات دیگری هم هست که نمایندگان باید به آنها توجه داشته باشند؟

طبعا دامنه این مطالبات گسترده است اما به طورکلی باید نماینده برای پاسخ گفتن به مطالبات مردمی هدفگذاری کرده باشد و با برنامه و ایده به پیش برود، البته در این مسیر نباید نمایندگان ما به دنبال جذب بودجه بیشتر باشند زیرا در اغلب اوقات شاهد هستیم آن دسته از نمایندگانی که قدرت لابی بیشتری دارند، می توانند بودجه بالاتری جذب کنند لذا یک نماینده باید در درجه اول امین مردم باشد و راه های دیگری را برای حل مشکلات مردم منطقه خود دنبال کند و برای دست یابی مردم به عدالت، وعده های خود را مورد مطالعه قرار داده و با صاحبان فکر و ایده به گفتگو بنشیند و از اینکه از دیگران هم فکری می گیرد، خجالت نکشد. چه اشکال دارد نماینده ملت دستان کسانی که صاحب خرد و دانش هستند را بفشارد و در مواردی دستان کسانی را که راه درست را پیش پایمان قرار می دهند، ببوسد و به بهبود وضعیت مردم خود بیندیشد.

باور من این است که برای حل موانع نیازمند ثروت مادی نیستیم و فکر می کنم این مسئله باید آویزه گوش نمایندگان مجلس باشد که ابتدا باید به ظرفیت های منطقه خود توجه کنند و سپس با کمک گرفتن از صاحبان فکر و اندیشه و اتکا بر ظرفیت های منطقه خود، مطالبات و حقوق مردم را عملیاتی سازند.

*به طورکلی نمایندگان مردم باید در چه محورهایی حرف برای گفتن داشته باشند؟

نمایندگان مجلس باید در محور معیشت، اقتصاد و اشتغال حرف برای گفتن داشته باشند، به طور طبیعی این سه حوزه از مهمترین مواردی است که باید مدنظر نامزدها باشد. بنده ها به عنوان کسی که با تاریخ و گذشته این سرزمین آشنایی دارد و ظرفیت های مناطق مختلف را می شناسد، معتقدم که باید به این ظرفیت ها توجه کرد و برای حل مشکلات ایده داشت و تنها به دادن شعار اکتفا نکرد. طبعا در کشورمان امکانات گسترده ای وجود دارد اما متاسفانه در برهه های مختلف به خاطر تصمیماتی که اتخاذ شده این امکانات به فراموشی سپرده شده در حالی که این امکانات با سیاست خارجی گره نخورده است. بسیاری از گره ها و مشکلات را خودمان را ایجاد کردیم و حالا مردم ما انتظار دارند این گره ها باز شده و مشکلات موجود حل و فصل شود، اکنون ضرورت دارد تا این گره هایی که اغلب در حوزه نظام اداری و بانکی ایجاد شده با تلاش بیشتر و همت نمایندگان مجلس دهم برداشته شود، طبعا حل مشکلات موجود نیازمند بودجه های آنچنانی و ثروت های بادآورده نیست بلکه باید فقط به ظرفیت ها و امکانات موجود توجه کرده و مشخص کنیم که از چه راهی می خواهیم مطالبات مردم را پاسخ بگوییم. بالاخره شعار اگر می دهیم باید راهکار هم داشته باشیم.

*برای حل مشکلات اقتصادی باید به چه تیپ افرادی رای داد؟

به کسانی که واقعا در این حوزه تخصص دارند و مطالعات انجام داده اند، قرار نیست کسی که شعار اقتصادی می دهد، بتواند مطالبات مردم را در این حوزه پاسخ بدهد، لذا باید به کسانی رای داد که واقعا بدانند اقتصاد چیست و از چه راهی باید تنگناها و مشکلات اقتصادی را برطرف کرد. کسی که نمی داند اقتصاد چیست و مشکل و گره اصلی اقتصاد چیست نخواهد توانست گره ها را بگشاید و موانع را از سر راه بردارد.

کاندیدایی که گرفتار بازی های سیاسی است به درد مردم نمی خورد

*در مجموع چه کاندیداهایی به درد حل مشکلات مردم می خورند و چه کاندیداهایی نمی توانند گره ای از مشکلات مردم باز کنند؟

خوب جواب این سوال تا حدود زیادی مشخص است، قطع به یقین کاندیدایی که برای سیاست ورزی آمده و به سیاسی کاری بپردازد، مهره شطرنج بازیگران اصلی خواهد بود و نمی تواند تبدیل به یک کانون اندیشه و فکر شود، چنین کاندیدایی بازیگر میدان حزب و محفلی است که او را سرکار آورده و در واقع رای او به غیربستگی دارد و خودش به تنهایی فعلیت و موقعیتی ندارد زیرا با رانت بالا آمده است. این کاندیدا با چنین مشخصاتی که به آن اشاره کردم به هیچ وجه امکان فرصت اقتصادی و سیاسی را در کشور فراهم نمی کند بلکه بیشتر گرفتار بازی های سیاسی خواهد بود.

در واقع باید بگویم کاندیدایی که سرگرم انجام بازی های سیاسی است به درد مردم نمی خورد و نمی تواند مشکلات آنها را حل کند.

*به نظر شما چرا در این دوره رسانه های بیگانه و برخی عناصر داخلی تلاش می کنند، فضای گفتمانی از بحث های اقتصادی و معیشتی و به طورکلی مطالبات اصلی مردم به سمت مباحث سیاسی کشانده شود؟

همان طور که در سوال قبل به آن پاسخ گفتم باید بگویم همواره و در همه انتخابات ها، رسانه های بیگانه و برخی عناصر و مهره های دشمن در داخل تلاش می کنند تا فضای گفتمانی از بحث های اقتصادی و معیشتی و به طورکلی مطالبات اصلی مردم به سمت مباحث سیاسی کشانده شود، این اقدام از آن جهت صورت می گیرد تا دشمن و عده ای نفوذی به اهداف خود دست یابند و پروژه های خود را از این مسیر دنبال کنند.

وضعیت محفلی، توان دانش ایده های نمایندگان مجلس را پایین آورده است

از سوی دیگر ما باید به این نکته توجه کنیم، نمایندگانی که زیرشاخه های برخی جریانات  بودند، اتفاقات ویژه ای از آنها سر نزد، از طرفی ما به دلیل اینکه ساختار حزبی نداریم، این وضعیت محفلی و رانت بازی توان دانش ایده های نمایندگان مجلس را پایین آورده است به همین خاطر اگر تاریخچه برخی قوانین را بررسی کنیم، متوجه می شویم که چگونه برخی قوانین به کشورمان خدشه وارد کرده و دچار تناقضات اساسی هستند و این بازمی گردد به اینکه برخی نمایندگان مطالعه کافی نداشته اند و به برنامه ریزی و طراحی ایده هم نپرداخته اند و بعضا پیشینه قوانین گذشته را هم نمی دانند و این امر سبب می شود تا در مجلس مطالبات مردم روی زمین بماند و قوانین مناسب و درستی به تصویب نرسد. به این مسئله اشاره کردم تا بدانید گاهی به علت رای آوردن کاندیداهایی که برای سیاست ورزی به مجلس وارد شده اند و اطلاع و دانش کافی از قوانین ندارند، مشکلات بسیاری برای کشور بوجود آورده اند و این ها همان کسانی هستند که با کمک جریانات خاص وارد مجلس می شوند و سپس منافع جریانی که او را به مجلس وارد کرده، تامین می کنند و اغلب فضای گفتمانی را به جای صحبت از مطالبات مردم  به سمت مباحث سیاسی می کشانند.

*چرا در شرایط حساس کنونی برخی در تلاش هستند تا فضای انتخابات را از آرامش به دور سازند و از ایجاد دوقطبی تندرو و میانه رو یا افراطی و اعتدالی سخن بگویند؟

اکنون مسئولان سیاسی و امنیتی و تشکلهای سیاسی تلاش می کنند تا انتخابات را در مسیر آرامش قرار دهند اما برخی از تندروها و جریان های افراطی در تلاش هستند تا فضای انتخابات را به حاشیه بکشانند و با دوقطبی کردن فضا، آشوب و جار و جنجال به راه بیندازند. قطعا در چنین فضایی، مطالبات مردم به فراموشی سپرده می شود و در یک فضای ناآرام عده ای منتهای تلاش خود را می کنند تا به هدف خود دست یابند و در این رهگذر از بیان اظهارات تند، توهین آمیز و زشت و زننده و مسموم کردن فضای انتخابات نیز ابایی ندارند.
عده ای در ایام انتخابات به دنبال پیش گرفتن بازی سیاسی هستند

مجلس محل خدمتگذاری به مردم و محل قانون گذاری است، کسانی که به این عرصه ورود پیدا می کنند باید دغدغه خدمتی مخلصانه و بدون منت داشته باشند و طبعا به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود نباشند، بدون تردید کسانی که در تلاش هستند تا فضای انتخابات را از آرامش به دور سازند و از ایجاد دوقطبی تندرو و میانه رو یا افراطی و اعتدالی سخن می گویند، به دنبال خدمت نیستند، آمده اند تا بازی های سیاسی خود را پیش از انتخابات و در مجلس ادامه دهند، حال آنکه چنین نامزدهایی اساسا نه امین و نه خادم مردم هستند بلکه فقط به دنبال بهره برداری های سیاسی خود و اهداف و منافع شان هستند و چیز دیگری غیر از این نمی تواند باشد. مردم ما باید با هوشیاری کامل فضا را رصد کرده و به کاندیداهایی رای دهند که واقعا هدفشان خدمت است در غیر این صورت مسائل حاشیه ای و سیاست زدگی و سیاسی بازی مجلس دهم را گرفتار می کند.

هرچند که چنین نامزدهایی حتی اگر رای هم بیاورند در ادامه راه دستشان برای همه رو می شود و مردم در دوره های بعد به این افراد رای نخواهند داد اما به هرحال باید مراقب و هوشیار بود که چنین افرادی نتوانند به مجلس ورود پیدا کنند زیرا آنان نه غم نان دارند و نه غم مشکلات مردم بلکه در به در به دنبال پیاده سازی اهداف و برنامه های خود هستند و در سیاسی کاری غوطه ور اند.

بدون تردید اگر چنین افرادی در مرکز تصمیم گیری و تصمیم سازی قرار بگیرند، خسارت بزرگی را به نظام اسلامی تحمیل می کنند بنابراین اگر می خواهیم قطار انقلاب و نظام اسلامی همچنان در مسیر رشد و بالندگی قرار بگیرد نیازمند افرادی هستیم که خوی خدمتگذاری بی منت دارند و در مقابل به دنبال رسیدن به اهداف خود، ملتشان را قربانی نمی کنند و دم از دوقطبی تندرو و میانه رو و غیره نمی زنند.

 

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••