به گزارش سراج24،لایحه برنامه ششم توسعه این روزها در معرض انتقادهای زیاد کارشناسی قرار دارد، از طرح این موضوع که اصلاً سندی که دولت به مجلس داده است، لایحه نیست بلکه احکام است، تا اینکه محتوای برنامه با اسناد بالادستی، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و الگوی ایرانی ــ اسلامی پیشرفت تناسبی ندارد.
به همین منظور، نشست خبری "مغایرتهای برنامه ششم توسعه با اسناد بالادستی و الگوی ایرانی ــ اسلامی پیشرفت" لحظاتی پیش با حضور لطفالله فروزنده، اقتصاددان، معاون رئیس جمهور سابق و قائممقام سابق مرکز پژوهشهای مجلس و علی کشوری کارشناس الگوی اسلامی ــ ایرانی پیشرفت در خبرگزاری تسنیم آغاز شده است.
لطف الله فروزنده در نشست خبری "مغایرت های برنامه ششم توسعه با اسناد بالادستی و الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت" با اشاره به اینکه در رابطه با لایحه برنامه ششم توسعه باید به چند نکته کلی توجه کرد، اظهار کرد: نظام برنامه ریزی قدمت طولانی در کشور دارد و برنامه های مختلف داشتیم، قبل از انقلاب برنامه توسعه داشتیم و پس از انقلاب هم پنج برنامه توسعهای داشتهایم.
وی با بیان اینکه همه کسانیکه در برنامه کار کردند نقد جدی دارند که برنامههای توسعه برنامه نیست بلکه معمولا احکامی است که دولت اختیارات آنرا از مجلس می گیرد، تصریح کرد: از این رو به همین دلیل نمیدانیم چقدر منابع داریم، کجا خرج میشود و اینکه به چه برنامه هایی می خواهیم برسیم هم مشخص نیست.
وی با یادآوری اینکه در برنامه پنجم توسعه 17 شاخص کم و بیش قابل رصد بود، گفت: در برنامه پنجم توسعه آمده بود که 20 درصد از منابع حاصل از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه داده شود، به همین دلیل مشخص بود که در راستای برنامه حرکت کرده ایم. اما در برخی احکام برنامه مانند دولت الکترونیکی هم میتوانیم بگوییم که دولت عمل کرده هم عمل نکرد.
وی با تاکید بر اینکه بدون ساختار شاخصها قابل بررسی نیست، اظهار کرد: برنامه نباید محل تغییر قوانین مادر باشد، معمولا دولت لایحه ای را می دهد که به قانون اصلی را آسیب می رساند چون فرصت کم به اینها آسیب می زند. دولت در لایحه برنامه ششم اختیارات کلی را می گیرد و خودش کارهایی را می کند و به این دلیل نمی توانیم بگوییم کجا بودیم و کجا می رویم.
معاون رئیسجمهوری سابق در ادامه با اشاره به اینکه پیوندی بین سیاست ها و قانون برنامه و بودجه نمی بینیم لایحه برنامه ششم را احکام کلی دانست که دولت در اختیار میگیرد و افزود: در برنامه پنجم توسعه کشور مباحث مربوط به فرهنگی، تجاری، اقتصادی و... جدا بود اما در لایحه برنامه ششم توسعه، دولت همه چیز را مخلوط کرده است.
فروزنده با بیان اینکه این اختیارات به قوانین مادر آسیب زده است، تصریح کرد: اگر بخواهیم برنامه توسعه را بنویسیم باید به اهداف چشم انداز یعنی 3 هدف اصلی رتبه اول علمی و اقتصادی هویت الهامبخش ایرانی-اسلامی دست یابیم، این در حالی است که در لاسحه برنامه ششم یک کلمه استکبار ستیزی ندیدهایم.
وی با بیان اینکه در لایحه برنامه ششم شاخصهایی مانند مبنای اسلامی و اقتصاد ملی، حوزه خارجی و عمق راهبردی، حمایت از مقاومت و...دیده نمی شود.
*لایحه برنامه ششم قائل به جایگاه نظارتی مجلس نیست
لطفالله فروزنده با بیان اینکه شکل پارادایمهای برنامه ششم توسعه همانند برنامه چهارم است، اظهار کرد: دو جلد کتاب مبانی در زمینه برنامه چهارم وجود داشت که در نهایت گفته شده بود از مقاومت حمایت نکنیم؛ این موضوع به شکل دیگری در این برنامه هم دیده میشود که در تعارض با دیدگاههای حضرت امام (ره) است.
وی با تأکید بر اینکه قدرت امروز ما برگرفته از مقاومت است، گفت: تمام ظرفیتهای کنونی ما بخاطر نگاه به توانمندیهای درونی کشور است.
او معیارهای در نظر گرفته شده مربوط به بخش فرهنگی را هم در برنامه ششم توسعه ضعیف ارزیابی کرد و گفت: هیچ جای دنیا در مباحث فرهنگی به اندازه کشور ما ضعیف عمل نمیشود؛ مثلا در فرانسه با پوشش چادر به شدت مخالفت میشود یا زمانیکه رئیس جمهورش به سفری میرود اگر مشروبات الکلی سر نشود، برنامه را به هم میزند. میخواهم این را بگویم که کشورهای غربی تا این حد به موضوعات فرهنگیشان اهمیت میدهند.
معاون رئیس جمهور سابق هدف اصلی برنامههای توسعه را عملی کردن سیاستهای ابلاغی و دیدگاههای حضرت امام (ره) و رهبری دانست و ابراز کرد: اما لایحه برنامه ششم توسعه شکاف جدی با اسناد بالادستی دارد.
او با انتقاد از بند مربوط به خصوصیسازی آموزش و پرورش عنوان کرد: در هیچ جای دنیا این اتفاق نیافتاده است و حتی انگلستان هم آموزش و پرورش دولتی دارد؛ البته باید از ظرفیتهای مردمی استفاده شود اما این ظرفیت باید در بخش محتوا و برنامه آموزش و پرورش گنجانده شود نه اینکه نظام آموزش و پرورش را 100 درصد خصوصی کنیم در این صورت چه بلایی سر سیستم آموزشی کشور میآید.
فروزنده با بیان اینکه اصلاحات ساختاری کاری زیربنایی است، یادآور شد: متأسفانه در این لایحه هیچ حکمی قائل به جایگاه نظارتی مجلس نیست اما تا دلتان بخواهد احکام بیخاصیت وجود دارد.
وی با اشاره به تبصره 10 لایحه برنامه ششم توسعه گفت: در این لایحه آمده است به منظور اجرای سیاستهای کلی جمعیت، تمامی دستگاههای اجرایی، نظامی و انتظامی ذیربط مکلفند برنامه عملیاتی جامع مدیریت جمعیت و مهاجرت را که به تصویب هیئت وزیران میرسد برای تحقق حمایت از نهاد خانواده، افزایش نرخ باروری به بالاتر از سطح جانشین، رفع موانع ازدواج و تسهیل تشکیل خانواده، حمایت از زوجهای نابارور برای فرزندآوری و حمایت از زوجهای دارای فرزند اجرا نمایند اما برای هیچکدام از این موارد در لایحه ارزشی قائل نشدهاند و کاغذبازی بیش نبوده است.
او افزود: حداقل باید میزان نرخی مشخص میشد تا مثلا در پایان سال اول برنامه یا پایان برنامه قرار است به چه رتبهای دست یابیم اما اکنون این موضوع هم لحاظ نشده است.
* متن برنامه ششم سیاسی است
معاون سابق رئیس جمهور اشارهای به بند هشتم تبصره 9 این لایحه داشت و ابراز کرد: آمده است به منظور انسجام بخشی به نظام آموزش عالی کشور و ارتقای سطح علمی دانشگاهها و بهرهوری براساس اقتصاد مقاومتی، وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی براساس شاخصهایی نظیر جمعیت، سابقه تأسیسی و مختصات جغرافیایی، موظفند نسبت به ادغام ساختار و بودجه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی یا واگذاری آنها به بخش غیردولتی با تصویب شورای عالی اداری تا پایان سال اول برنامه اقدام نمایند. حداکثر تعداد واحدهای دانشگاهی در هر استان به تصویب هیئت وزیران میرسد. تمامی واحدهای دانشگاههای علمی-کاربردی وابسته به دستگاههای اجرایی و 50 درصد واحدهای دانشگاه پیام نور تا پایان سال دوم قانون برنامه ششم منحل یا به بخش خصوصی واگذار میگردد.
فروزنده با سوالی مبنی بر اینکه بخش خصوصی قدرتمند به نظر شما کیست؟، گفت: بخش خصوصی قدرتمند در این حوزه دانشگاه آزاد است و میخواهند دانشگاههای دولتی کنونی را به این دانشگاه واگذار کنند.
وی با بیان اینکه متن برنامه سیاسی است، ابراز کرد: توجه به روحیه استکبارستیزی در این برنامه دیده نمیشود.
*فرهنگ در لایحه برنامه ششم دیده نشده است
فروزنده با اشاره به اینکه بدهیهای دولت یکی از گرفتاریهای اقتصادی آن است، گفت: در برنامه ششم توسعه اجازه انتشار صکوک و اسناد خزانه داده شده است، این به معنای چاپ پول و افزایش بدهیهای دولت است.
وی با اشاره به اینکه در ابلاغیه مقام معظم رهبری تأکید شده است که برای هر طرح باید پیوست فرهنگی وجود داشته باشد گفت: ما این موضوع را در لایحه برنامه ششم توسعه کشور نمیبینیم. در واقع در این برنامه به تمام مسائل اشاره شده است به جز موضوع فرهنگی.
معاون رئیس جمهور سابق با اشاره به اینکه در لایحه برنامه ششم توسعه برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی تنها به تشکیل ستاد راهبردی بسنده شده است، گفت: چگونه میتوان با تشکیل یک ستاد این همه تکالیف اقتصاد مقاومتی را اجرایی کرد در واقع در این برنامه همه چیز به آینده حواله شده است.
فروزنده با تأیید اینکه برنامه پنجم توسعه نیز خالی از اشکال نبود و نقدهایی به آن وارد بود، گفت: با این حال این برنامه دارای 7 شاخص قابل رصد بود این درحالی است که لایحه برنامه ششم تنها دو شاخصه قابل رصد دارد.
وی با اعلام اینکه تولید داخلی با 5 مانع اساسی روبرو است، گفت: مهمترین این موانع واردات است. روح حاکم در لایحه برنامه ششم توسعه بر ارتباط با قدرتهای جهان تأکید میکند. این یکی از چالشهای تولید داخلی است هم اکنون 15 هزار واحد تولیدی در کشور تعطیل شدهاند و باقی واحدها نیز وضع خوبی ندارند. با چنین برنامهای واردات 52 میلیارد دلاری واردات قطعاً در اینده افزایش خواهد افت.
*نابود شدن کشاورزی با محاسبه آب بر اساس قیمت تمام شده
معاون رئیس جمهور سابق ادامه داد: کره جنوبی به مدت 5 سال درهای کشور را بر روی واردات بست تا تولید داخلی کشور تقویت شود و توانایی رقابت با کشورهای خارجی را داشته باشد. در شرایطی که صنعت ما به دلیل تحریم، واردات، مدیریت ضعیف و قاچاق آسیب دیده است باز کردن درهای واردات مانند این است که یک کودک مریض و نحیف را به رقابت با یک گردن کلفت وادار کنیم. در چنین شرایطی همین مقدار تولید داخلی نیز از بین خواهد رفت این یک رویکرد غلط است به ویژه اینکه واحدهای تولیدی در مناطق محروم هزینههای تولیدشان بسیار بالاست و توانایی رقابت با واحدهایی که در شرایط بهتری قرار دارند ندارند چه برسد به شرکتهای خارجی.
فروزنده در مورد وضعیت کشاورزی در لایحه برنامه ششم توسعه گفت: در این برنامه قیمت گذاری آب به وزارت نیرو واگذار شده تا آب را براساس قیمت تمام شده محاسبه کند با چنین شرایطی کشاورزی کشور نابود میشود؛ کشاورزی فقط مربوط به مسائل اقتصادی نیست بلکه مسائل اجتماعی و فرهنگی را دربرمیگیرد. اینگونه سیاستها موجب شده است که هم اکنون 11 میلیون حاشیه نشین در کشور وجود داشته باشد.
وی با تأکید براینکه باید در موضوعاتی مانند وضعیت روستاییان نگاه سیستمی وجود داشته باشد و مسائل اولویت بندی شوند گفت: با توجه به اینکه محور توسعه روستا اشتغال است و کشاورزی از مهمترین شغلها در این مناطق محسوب میشود باید به مسائلی مانند صنایع تبدیلی، حمل و نقل و ایجاد بازار برای روستاییان توجه شود. اما در لایحه برنامه ششم توسعه تنها به شفافسازی حاملهای انرژی توجه کردهاند در این شرایط روستاها آسیب خواهند دید. تبصره 14 این برنامه این موضوع را کاملاً نشان میدهد.
به کانال تلگرامی ما بپیوندید
https://telegram.me/joinchat/CZFBeDvqGN8ZqY3U3m7RqQ
منبع : تسنیم