اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۱۵:۵۲
گزارش کامل از جلسه علنی امروز مجلس

بــــرجــــام در فــــرجــــام

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به منظور بررسی کلیات یک فوریت طرح اقدام متناسب دولت برگزار شد که پس از اظهارات موافقان و مخالفان این طرح، کلیات آن به تصویب بهارستان‌نشینان رسید.

بــــرجــــام در فــــرجــــام

به گزارش سراج24، مجلس شورای اسلامی صبح امروز به منظور بررسی طرح طرح فوریتی"اقدام متقابل و متناسب دولت در برجام"  با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد. جلسه علنی امروز با حضور 199 تن از نمایندگان آغاز به کار کرد که با این حساب، در آغاز جلسه 88 نماینده در صحن حضور نداشتند.

**لاریجانی: آمریکا و ائتلافش با تروریست‌های داعش به جای مبارزه بازی می‌کنند

پس از قرائت آیاتی از قرآن مجید، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را بر عهده داشت در سخنانی ضمن تسلیت به مناسبت شهادت شردا حسین همدانی در سوریه، به تحولات اخیر منطقه در سوریه، عراق و یمن اشاره کرد و گفت که در این روزها اقداماتی در منطقه رخ داده که نشانگر از هم گسیختگی روانی میدان‌داران بی‌رحم است که هر یک گوشه‌ای از بار فساد و تباهی در منطقه را به دوش می‌کشند. از طرفی رژیم صهیونیستی از مجال به هم ریختگی اوضاع کشورهای اسلامی بهره جست و به قبله اول مسلمانان توهین کرد و در مسجد بیت‌المقدس را به روی غیرمسلمانان باز کرد و مانع ورود مسلمانان شد و در این راه از شکنجه و کشتار مسلمانان دریغ نکرد.

وی با بیان اینکه ائتلاف ضد تروریسم امروز به یک رسوایی سیاسی برای آمریکا و همپیمانانش تبدیل شده است، افزود: کاملا مکشوف شده که آنان با تروریست‌های داعش به جای مبارزه بازی می‌کنند. پروازهای شناسایی زیادی دارند اما عملیات محدود آن هم در جاهای خاص و نه تجمعات آنان صورت می‌گیرد.

**تذکر بروجردی و انتقاد بذرپاش از مدیریت جلسه مجلس

همچنین علاءالدین بروجردی  رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تذکر آئین‌نامه‌ای با استناد به ماده 79 آئین نامه‌ داخلی مجلس به مخالفت مهرداد بذرپاش با طرح اقدام متقابل ایران در اجرای برجام، گفت: برادر عزیزمان آقای بذرپاش خودشان از طراحان و تیم تهیه طرح اقدام متقابل ایران بودند و حتی آقای رسایی پیشنهاد جایگزین را مطرح کردند لذا ایشان از تمام ابعاد این طرح آگاه هستند.

بعد از تذکر بروجردی، بذرپاش با بیان اینکه  بنده اسمی از آقای بروجردی نبردم اما ایشان به من تذکر دادند و حالا که وی اسم بنده را بردند باید وقت تذکر داشته باشم، از نحوه مدیریت جلسه انتقاد کرد.

**برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند

حجت‌الاسلام حمید رسایی در ادامه جلسه علنی امروز مجلس در اخطاری با استناد به اصل 77 و 125 قانون اساسی اظهار داشت: این دو اصل قانون اساسی صراحت دارد که تمامی موافقتنامه‌ها باید به صورت لایحه به مجلس بیاید. در واقع دولت باید این موافقتنامه ها را در هیئت دولت به تصویب برساند و سپس به شکل یک لایحه به مجلس تقدیم کند.

وی ادامه داد: برجام یک موافقتنامه است و نمی‌شود آن را توجیه کرد اما دولت حتی برجام را در هیئت دولت هم نبرده است و برخی از وزرا حتی حاضر نشدند در جلسه کمیسیون برجام و در شورای عالی امنیت ملی از برجام دفاع کنند.

**لاریجانی در پاسخ به تذکر توکلی:از مصوبه کمیسیون برجام دفاع می‌کنیم

براساس این گزارش احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز پارلمان در تذکری با استناد به بند 11 ماده 24 آئین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: در این بند تصریح شده که حفظ حیثیت مجلس وظیفه هیئت رئیسه است اما هیئت رئیسه از حیثیت کمیسیون برجام دفاع نکرد.

وی تصریح کرد: برخوردی که با کمیسیون برجام صورت گرفت، مناسب نبود؛ وقتی که به روش کمیسیون اعتراض کردند و اعتراض نابجایی هم بود اما هیئت رئیسه از کمیسیون، دفاع نکرد.

توکلی گفت: کمیسیون 40 روز زحمت کشید و تلاش کرد و جلسات مختلفی برگزار کرد و حقایقی از برجام را نقد کرد اما هیئت رئیسه دفاع نکرد. البته شما در ابتدا از کمیسیون دفاع کردید اما بعد از اینکه مورد حمله قرار گرفت دفاعی نکردید.

نماینده تهران در مجلس بر همین اساس افزود: کمیسیون برجام حقایقی را از برجام مطرح کرد که برخی‌ها خوش‌شان نیامد و بعد این افراد رفتند به کار کمیسیون اعتراض کردند در حالی که گزارش کمیسیون 6 به 4 رای آورده بود. لذا بنده از هیئت رئیسه می‌خواهم وقتی کمیسیونی که از ارکان مجلس است، مورد هجمه قرار می‌گیرد، هیئت رئیسه باید از آن دفاع کند.

علی لاریجانی رئیس مجلس خطاب به توکلی گفت: ما که از کمیسیون برجام دفاع کردیم توکلی نیز خطاب به لاریجانی گفت: شما پس از اینکه کمیسیون مورد هجمه قرار گرفت دفاع نکردید قبل از آن دفاع کردید.

لاریجانی هم بر همین اساس گفت: هر کسی که هر حرفی می‌زند که نباید جواب آن را داد؛ ما همیشه از مصوبات کمیسیون‌ها دفاع می‌کنیم چرا که کمیسیون‌ها از ارکان مجلس هستند اما در جامعه این بحث‌ها زیاد است.

**قاضی‌پور:به هیچ‌وجه اجازه نفوذ آمریکا را نمی‌دهیم

همچنین نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جریان رای‌گیری یک فوریت طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام، گفت: در برجام مجبوریم تا این طرح در چارچوب نظم و اختیارات منظم زیر نظر شورای امنیت ملی که برگ برگ این شورا را رهبر معظم باید تایید کنند، بررسی کنیم.

وی افزود: با دبیرخانه این شورا هم هماهنگ شده اجازه نفوذ آمریکا را به هیچ وجه نمی‌دهم. ما امت واحد هستم و چپ، راست، اصلاحات سرباز اسلام هستیم. این طرح را باید تمام کنیم.

**انصاری در پاسخ به رسایی:دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به نامه معاون پارلمانی دولت در پاسخ به تذکر رسایی که گفته بود برخی از وزرای دولت با برجام مخالفند، گفت: آقای انصاری نامه‌ای نوشتند که اینکه آقای رسایی گفته برخی وزرا با برجام مخالف هستند، تکذیب می‌شود. دولت در این موضوع یک زبان و یکپارچه است.

**نماینده میانه:مجلس باید کلیات برجام را تایید کند

سید بهلول حسینی نماینده مردم میانه در مجلس هم در موافقت با برجام، گفت: من به عنوان عنصری وفادار و پایدار به اصول انقلاب از همکاران می‌خواهم با برجام موافقت کنند. خواهش می‌کنیم دوستان و همکاران نگاه تک بعدی را کنار بگذارند و فقط در پی آرمان و آرمان خواهی نباشند.

وی ادامه داد: مشکلات داخلی و خارجی با آرمان تنها حل نمی‌شود، بلکه باید واقعیت را هم در نظر گرفت. مجلس باید کلیات برجام را تایید کند، سپس بر اساس نگرانی‌ها یا در صورت سوء استفاده دشمن از برجام یک چارچوبی تعیین شود که قوه مجریه بر اساس آن عمل کند.

**حسینیان:جریانی پشت طرح برجام می‌خواهد مجلس را در عمل انجام شده قرار دهد

همچنین حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس هم در مخالفت با برجام،گفت: اگر این طرح از طریق رویه قانونی خود آمده بود ما مخالفتی با آن نداشتیم، اما اکنون پشت قضیه جریانی را می‌بینیم که می‌خواهد مجلس را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد و قراردادی را به تصویب برساند که هیچ عزتی برای جمهوری اسلامی ایران ندارد.

وی افزود: در این طرح به نکات بسیاری اشاره شده از جمله اینکه ضرورت صیانت از دستاوردها و حقوق ملت ایران در دانش هسته‌ای، رعایت حدود شرعی و قانونی تأکید شده توسط مقام معظم رهبری، و جلوگیری و انسداد از هرگونه راه نفوذ در این طرح مورد تأکید قرار گرفته است.

**بذرپاش در مخالفت با طرح برجام:مذاکره‌کنندگان اظهارات وندی شرمن را تکذیب کنند

این گزارش می‌افزاید، مهرداد بذرپاش عضو هیئت‌رئیسه مجلس و نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با کلیات طرح یک فوریتی برجام، با اشاره به اظهارات اخیر"وندی شرمن" گفت: مذاکره‌کنندگان اظهارات وندی شرمن را تکذیب کنند.

وی اظهار داشت: چرا ما کاری انجام دادیم که مجلس دو تکه شد. اگر مسیر خود را که همان کمیسیون برجام بود طی می‌کرد، وضع بهتر بود. کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در کمتر از دو ساعت طرح به این مهمی را بررسی کرده و 200 پیشنهاد دیگر را رد کرده است. به نظر شما این درست است؟

**هادی قوامی در موافقت با طرح "برجام": مهمترین آثار توافق بهبود شرایط اعتبارات اسنادی است

همچنین هادی قوای نماینده مردم اسفراین در مجلس در موافقت با طرح برجام در سخنانی، گفت: باید مجلس در این حوزه اقدامات شایسته‌ای انجام دهد. دوستانی هم که تذکر می دهند، به اصول حساس هستند و این قابل تقدیر است. اما اگر شما که به مواد و بند هایی از قانون اساسی حساس هستید ای کاش به همه اصول حساس بودید، اگر به اصل 43 حساس بودید یا اقتصاد مقاومتی را از دولت قبل پیگیری می کردید، امروز در شرایط بهتری بودیم و می توانستیم چانه زنی بهتری داشته باشیم، شاید امروز اقدامات شایسته تری می توانستیم انجام دهیم.

وی تصریح کرد: باید آثار و برکات برجام مورد بررسی قرار گیرد. مهمترین آثار توافق بهبود شرایط اعتبارات اسنادی یا ال سی است. با تصویب برجام  واردات کالا‌های سرمایه‌ای تسهیل خواهد شد، لذا اگر دنبال اقتصاد مقاومتی هستیم اگر هدفی را دنبال می‌کنیم، باید شرایط تسهیل واردات کالا‌های سرمایه‌ای بهبود یابند.

**حسینیان در اخطار قانون اساسی: در اخطار قانون اساسی: ظریف و صالحی در مذاکرات هسته‌ای بارها از خطوط قرمز عبور کرده‌اند

براساس این گزارش حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس در اخطاری با استناد به اصل 53 قانون اساسی، اظهار داشت: براساس این اصل هرگونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه به منافع طبیعی، اقتصادی، فرهنگ، دفاعی و دیگر شئون کشور شود، ممنوع است.

وی با تاکید بر اینکه آقای ظریف و صالحی در مذاکرات بارها از خطوط قرمز عبور کرده‌اند گفت: برجام عبورگاهی از خطوط قرمز مقام معظم رهبری است.

**جلالی در تذکر آئین‌نامه‌ای: مصوبه کمیسیون امنیت‌ ملی برای ذلت مردم نیست

کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس هم در تذکری با انتقاد از مخالفان طرح اقدام متقابل هسته‌ای ایران، گفت: برخی دوستان گفتند، مصوبه مجلس برای ذلت مجلس است که این اظهارات توهین به ملت ایران و مجلس است.

وی با بیان اینکه ادبیات برخی نمایندگان مجلس فاخر نیست و نباید فضای جامعه را دوقطبی کرد، تصریح کرد: ما باید مطالب‌مان را در فضای مطلوب طرح کنیم، نه اینکه همانند برخی رسانه‌‌ها صف یزد و امام حسین(ع) یا صف ابوسفیان و امام علی(ع) درست کنیم، چرا که موافقان این طرح هم همانند مخالفان دلسوز هستند.

**زاکانی: درخواست شمخانی از لاریجانی برای خروج طرح برجام از دستور کار مجلس

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در تذکری آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: بنده در تذکر شفاهی هم قید کردم، تذکر بنده در خصوص عدم رعایت آیین نامه در سیر رسیدگی به طرح یک فوریتی مجلس درباره برجام است.

وی گفت: تذکر بنده درباره مبهم بودن برخوردکردن و عدم انعکاس آن به کمیسیون تخصصی توسط هیئت رئیسه مجلس است.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام با اشاره به اینکه کمیسیون برجام 40 شبانه روز تلاش کرده است و گزارشی را تهیه کرد که ماحصل آن در صحن علنی مجلس خدمت نمایندگان محترم اعلام شد، ادامه داد: ماحصل آن به گزارشی رسیدیم که مبتنی بر قواعد کمیسیون های مجلس به تصویب رسید و به لطف خدا در صحن منعکس شد، اما شما آقای لاریجانی این طرح را از دو ماه قبل آماده کرده بودید سپس به دو فراکسیون موکول کردید و فراکسیون اصولگرایان با اهتمام به این موضوع که مشکل ملی است و باید آن را از طریق تفاهم حل کنند، وارد صحبت شد که در نهایت و در حضور شما آنچه که مورد توجه فراکسیون اصولگرایان بود مورد دقت واقع نشد و نکات مهم حذف شد.

زاکانی در همین زمینه گفت: ما آن زمان در صحن مجلس سکوت کردیم و گفتیم از طریق قانونی و به واسطه ماده قانونی امکان تصحیح مشکلات داخل این طرح وجود دارد طرحی که بیشتر به یک بیانیه سیاسی معطوف است تا طرحی که بتوان در چارچوب قانونگذاری آن را قرار داد.

وی با اشاره به اظهارات روز گذشته وندی شرمن مبنی بر دفاع از طرح یک فوریتی کمیسیون امنیت درباره برجام، عنوان کرد: او اعلام کرده این طرح تمام خواسته‌های آمریکا را تأمین می‌کند اما مجلس ایران زیر بار این حرف نخواهد رفت.

نماینده مردم تهران در مجلس با خطاب قرار دادن لاریجانی گفت: شما از فراکسیون هزینه کردید از دفتر و دبیرخانه هزینه کردید درحالی که دستخط‌های دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دست بنده هست که اشکالات جدی به این طرح وارد کردند.

زاکانی ادامه داد: ما در اینجا باز هم سکوت کردیم و این گزارش به کمیسیون امنیت موکول شد. کمیسیون برخلاف نص صریح ماده 145 قبل از جمع آوری نظرات کمیسیون‌های فرعی به آن رسیدگی کرد  ونتیجه رسیدگی را با حداقل تغییراتی به صحن مجلس ارائه داد.

وی گفت: این مسئله نه به صلاح مملکت و نه منافع کشور است و شما باید تجدیدنظر کنید. روز گذشته به ما گفتند دبیرخانه دنبال تفاهم است دوستانی که امروز سکوت کرده‌اند به دلیل اینکه صبح ما در جلسه به آنها گفتیم دبیرخانه درحال تفاهم است. دبیرشورای عالی امنیت ملی صبح امروز در حضور بنده به مسئول دفتر شما زنگ زد و خواهش کرد که این طرح را از دستور خارج کند.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام ادامه داد: مملکت نیاز به تفاهم دارد نیاز به ضدیت ندارد. ما مکمل دولت هستیم. دولت و مجلس یکی است. ما امروز هستیم، اما در آینده نه آقای ظریف، نه آقای لاریجانی و نه بنده هستیم. این تذکر را رعایت کرده و طرح را از دستور خارج کنید تا با هم تفاهم کنیم و یک کار ملی انجام دهیم.

زاکانی در ادامه سخنانی خود و در واکنش به اظهارات لاریجانی با بیان تذکری منوط به ماده 79 آیین نامه مجلس گفت: شما بنده را متهم به دروغ‌گویی کردید. بنده صبح دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بودم. صحبت‌هایی که دیروز با آقای شمخانی کردید مطرح شد. دوست عزیزی که آنجا بود گفتند آقای لاریجانی موضوع را درست به شما منعکس نکرده است، رو در رو کردیم. صحبت‌هایی که با آقای جلالی و بنده شده بود با طرحی که در دستور کار است مغایرت دارد.

**صالحی در صحن علنی مجلس: به من گفتند می‌‌خواهیم رویت سیمان بریزیم و دفنت کنیم

همچنین علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که در جریان بررسی طرح اقدام متقابل ایران در اجرای برجام در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت، اظهار داشت: ما براساس یک اصول و چارچوب مذاکره کرده‌ایم که آن چارچوب را نظام جمهوری اسلامی ایران تعیین کرده و کف و سقفی برای ما تعیین کرده بودند، اما آرزوی مرگ کرده‌ام، چرا که برخی به برخی به من گفته‌اند می‌‌خواهیم رویت سیمان بریزم و همراه با راکتور اراک دفنت کنیم. می‌گویند بعد چند سال من خواهم مرد. این چگونه صحبت کردن است. شماها از کجا می‌دانید که من چند سال دیگر خواهم مرد.

وی افزود: می‌گویند سیمان روی شما می‌ریزیم و دفن‌‌تان می‌کنیم. خدای ناکرده بی‌حرمتی نکردیم. می‌گویند حرف‌‌ها درباره پولوتونیوم درست نیست.

صالحی در واکنش به اعتراض برخی نمایندگان مجلس که می‌گفت وی با طرح برخی مباحث به دنبال فرافکنی است، گفت: گوش کنید. شماها که قرار است روی ما سیمان بریزید، حرف‌مان را گوش کنید. به عنوان کسی که عمرم را در مسائل علمی گذاشته‌ام، حرف می‌زنم.

** جلالی: در صورت عدم لغو تحریم‌ها، برجام را اجرا نمی‌کنیم

کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح برجام در مجلس، گفت: اجرای مسئله برجام نباید سبب دو قطبی شدن جامعه شود؛ از طرفی نباید کشور را دچار خسران کند. باید عملکرد ما به نحوی باشد که برجام مسئله‌ای وحدت‌بخش شود.

وی ادامه داد: دوستان در جلسات متعددی که داشتند نقطه نظرات خود را بیان کردند. مثلا آقای نبویان گفتند که من مخالف تصویب طرح برجام هستم که آقای لاریجانی نیز از شفافیت و صراحت ایشان استقبال کرد یا در جلسه روز پنجشنبه ساعت 10 صبح آقای توکلی در جلسه دیگری حضور داشتند و نظرات کارشناسی بسیار خوبی ارائه کردند. ما در روز جمعه و شنبه نیز جلساتی را با حضور اعضا از جمله آقای بذرپاش برگزار کردیم که این نشان می‌دهد که مجلس نهایت دقت و توجه خود را به برجام دارد.

وی اظهار داشت: دوستان نباید تنها به کدهایی از شرمن و کری اکتفا کنند. آنها می‌خواهند جو مجلس را مدیریت کنند. چرا از دیگر شخصیت‌ها سخنانی را نیاوریم؟ مثلا سیدحسن‌نصرالله در صحبت‌های خود که به مناسبت حادثه منا در 15 مهرماه منتشر کرد، درباره این توافق گفت که اسرائیل تمام تلاش خود را کرد که این توافق اتفاق نیفتد یا در جای دیگر اشاره داشت که این توافق فرصت‌های بزرگی را برای ایران ایجاد می‌کند، حتی قبل از توافق هم سیدحسن نصرالله گفته بود "شکی نیست که توافق ایران یک توافق بزرگ برای منطقه است. "

جلالی ادامه داد: ما چرا مدام از کری و شرمن حرف می‌زنیم، مگر آنها دلسوز کشور ما هستند، اما از طرفی مدام برخی از مسئولان کشور را می‌‌کوبیم. من در ابتدا موافق ارائه طرح در مجلس نبودم، اما دو نکته من را درباره ارائه طرح برجام در مجلس قانع کرد. نخست بیان صریح مقام معظم رهبری بود که تاکید داشتند که نمی‌شود در مسئله هسته‌ای مجلس را کنار گذاشت. از طرفی بعضی مصوبات این طرح در مغایرت با مسائل امنیتی نشان می‌داد که از این طرف مجلس وظیفه تعیین تکلیف را برای دولت داشت.

وی خاطرنشان کرد: در مورد برجام نقدهایی وجود دارد، اما باید بدانیم که این مسئله یک مسئله جدی است. آقای لاریجانی یک بار به من گفت که من می‌خواهم کشور را از یک گردنه سرنوشت‌ساز عبور دهم و حتی انتظار یک تشکر هم ندارم. نباید با کنایه حرف بزنیم، اما باید سریع باشیم. وضعیت کشور تنها نتیجه سیاست‌های گذشته و اظهارات غیرکارشناسی مسئولان وقت است. عده‌ای می‌گفتند که تحریم صدای شیطان است یا تحریم کاغذ پاره است. چرا در آن زمان صدایی بلند نشد؟ مجلس باید مسئله هسته‌ای را در تمام زمان‌ها دقیق بررسی کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: من در مسئله هسته‌ای 16 سال عضو کمیسیون امنیت‌ملی بوده‌ام و تمام مسائل را به خوبی به یاد دارم. زمانی که در سالن اجلاس سران قرارداد بستیم که سوخت را از کشور خارج کنیم، چرا کسی حرفی نزد؟ حتی در یک ملاقات خارجی یکی از مقامات خارجی به من گفت که چرا آقای لاریجانی مخالف توافق است و فشارهای زیادی در آن زمان بر مجلس بود؟ من گفتم سوخت یک مسئله بازدارنده است، حتی برخی از مسئولان ارشد دولتی نیز به من گفتند تا به آقای لاریجانی بگویم با خارج کردن سوخت موافقت کنند. من گفتم این مسئله دست ما را خالی می‌کند، اما آنها اعتقاد داشتند ما دوباره سوخت تولید می‌کنیم. چرا در آن زمان صدای اصول‌گرایان درنیامد؟

جلالی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مسئله برجام بسیار حساس هستند. اگر بفهمیم ایشان ذره‌ای خلل در برجام دارند ما آن را کنار می‌گذاریم. ایشان ولی‌فقیه هستند. عده‌ای از شهید مدرس و مدرس زمان نام می‌بردند. باید بگوییم زمانی که رضاخان نماینده مجلس بود، شخصی مثل رضاخان کشور را در دست داشت، اما امروز شخصی هوشمند، دقیق، کارشناس  و حکیم به عنوان ولی‌فقیه مسئول کشور است و اصول نظام و رویکردها را هدایت می‌کند. آقای لاریجانی نیز بارها پیروی از رهبری را ثابت کردند. ایشان که با واسطه کمتری از جریانات مطلع هستند. چرا برخی افراد که با واسطه بیشتر به اطلاعات دسترسی دارند حرف‌های عجیب‌تری می‌زنند؟

**رسایی در تذکر آئین‌نامه‌ای: طرح اقدام متقابل ایران به نفوذ آمریکایی‌ها رسمیت می‌دهد

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی تذکری با بیان اینکه، جلوگیری نفوذ سلطه به کشور وظیفه مجلس است، گفت: من می‌خواستم یک فیلم 1 دقیقه از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پخش کنم، اما اجازه ندادند، ملت بدانند یک دقیقه از بیانات رهبری را نمی‌گذارند پخش کنیم.

وی گفت: حضرت آقا در پاسخ به نامه روحانی تاکید کردند، برجام را با دقت بررسی کنید اما آقایان با عجله یک طرح را به مجلس آورده‌اند تا تصویب کنند که این برخلاف نظر رهبر انقلاب است.

رسایی در عین حال گفت: مقام معظم رهبری از ما خواسته‌اند که برجام را طوری بررسی کنیم که در پیشگاه خدا، سربلند باشیم. آقا فرمودند مراقب نفوذ دشمن باشیم اما این طرحی که به مجلس آورده‌اند به نفوذ آمریکایی‌ها رسیمت می‌دهد و این طرح یعنی نفوذ آمریکا.

**زاکانی در مخالفت با طرح "برجام": غالب تحریم‌ها باقی می‌ماند

برجام در کلیاتش اعلام می‌کند که تحریم‌ها لغو می‌شود، هیچ تحریمی غیر از چهارتا و نصفی که دستورات رئیس‌جمهور آمریکا است، لغو نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات طرح یک‌فوریتی برجام در صحن علنی مجلس سخنانی را مطرح کرد.

وی در ابتدای سخنان خودضمن تسلیت به‌مناسبت شهادت سردار همدانی اظهار داشت: امروز مجلس در یک موقف ملی و گردنه حساسی از تاریخ عمر مجالس گذشته و به‌ویژه مجلس نهم قرار دارد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: بحث توافقنامه برجام که به طبع با عنایت به ابعاد مختلف و تعهداتی که ایجاد می‌کند و به تعبیر شورای نگهبان موافقت‌نامه‌ای با هر اسمی اگر تعهداتی را برای کشور ایجاد کند و طرف مقابل ما یک کشور خارجی یا یک نهاد دیگری باشد، باید به مجلس ارائه شود.

زاکانی ادامه داد: متأسفانه دولت تدبیر و امید در اولین گام در جهت انجام قانون و ارسال لایحه به مجلس را انجام نداد. این بی اعتنایی و بی احترامی در مجلس ثبت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در مسیر رسیدگی به برجام هم تقریباً همه خطوط قرمز و قوانین قبلی مجلس عبور شد و در رسیدگی‌هایی که ما در کمیسیون برجام انجام دادیم به این جمع بندی رسیدیم که قوانینی که ما قبلاً در سال 84 و 94 بنیان گذاشته است مجلس و قانون سال 94 را که رهبری جزو انگشت‌شمار قوانین برتر صد سال کشور دانسته‌اند را متأسفانه تیم مذاکره کننده مورد توجه قرار نداد و از آن عبور کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس در همین زمینه گفت: ما در کمیسیون برجام که با رأی شما نمایندگان محترم انتخاب شد و از همان روز اول هم مورد بی‌مهری قرار گرفت مسیری را انتخاب کردیم که ماحصل آن گزارشی واقع بینانه بود که به سمع و نظر شما نمایندگان و مردم عزیز رسید.

زاکانی با اشاره به اینکه در مسیر رسیدگی به کمیسیون برجام مشخص شد همه ادعاها بدون هیچ خللی که پیرامون برجام صورت گرفته است برخلاف است گفت: ادعای اول این بود که برجام سایه جنگ را از سر کشور برداشت در حالیکه تمام کسانی که به کمیسیون گزارش دادند مانند آقای عراقچی و دیگران همگی اظهار داشتند سایه جنگ به واسطه اقتدار کشور برداشته شده است.

وی ادامه داد: اعلام شد که ما از ذیل فصل هفت خارج شدیم درحالی که ما مستدل اعلام کردیم که همان شرایط قطعنامه 1926 با لحن آرام‌تری در قطعنامه 2231 آمده است و ما هنوز ذیل بند 41 فصل 7 هستیم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام ادامه داد: آقای ظریف در کمیسیون اعلام کرد که اگر ما ژنو و تعهدات آن را انجام نمی‌دادیم فروش نفتمان صفر می‌شد که ما با آمارهای آمریکایی‌ها و آمارهای مجامع بین المللی اعلام کردیم این حرف حرف نادرستی است زیرا ما یک سال و نیم قبل از ژنو روزانه یک و یک دهم و بیشتر بشکه نفت می‌فروختیم و این از آمارهای رسمی جهانی است که در گزارش ذکر شده است.

زاکانی با بیان اینکه کسانی که می‌خواهند کشور را بحرانی نشان دهند خودشان باید بگویند دنبال چه هستند، گفت: در آمارهای بانک مرکزی هم آمده بود که ما با فروش غیررسمی هم در سال 91 در اوج تحریم‌ها روزانه 1.8 بشکه در روز می‌فروختیم و در سال 92 1.6 بشکه نفت می‌فروختیم.

وی با بیان اینکه اعلام کردند تحریم‌ها لغو می‌شود خطاب به نمایندگان مجلس و ملت ایران گفت: برجام در کلیاتش اعلام می‌کند که تحریم‌ها لغو می‌شود اما در ضمیمه دو در توضیح این تحریم‌ها را و در ضمیمه پنج زمانبندی آنها را اعلام می‌کند. هیچ تحریمی غیر از چهارتا و نصفی که دستورات رئیس جمهور آمریکا است لغو نمی‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: تحریم‌هایی که تحت عنوان تحریم‌های شورای امنیت است لغو مشروط می‌شود تحریم‌هایی که تحت عنوان اروپا هست قوانین آن باقی می‌ماند و بخشی از آیین‌نامه‌های آن لغو می‌شود. تحریم‌های ایالات آمریکا لغو نمی‌شود. تحریم‌های کنگره لغو نمی‌شود. البته این تحریم‌ها تنها تحریم‌هایی بوده است که قرار بوده است تعلیق شود. اما آن هم تعلیق نمی‌شود.

زاکانی با اشاره به اینکه تمام پیش فرض‌هایی که درباره این مذاکرات است پیش فرض‌های نادرستی است، گفت: اعلام کردند که تیم مذاکره کننده با مقامات عالی کشور هماهنگ بودند. بله در کلیات و چارچوب اما در جزئیات با هیچ کس در کشور هماهنگ نبوده است. دبیر شورای عالی امنیت ملی در کمیسیون برجام اظهار داشت که شورای عالی امنیت ملی در جریان ریز این امور نبود.

**طلا در مخالفت با طرح "برجام": ما مخالف توافق و رفاه مردم نیستیم، مخالف این طرحیم

حسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام اظهار داشت: برگ برنده آقای ظریف در پای میز مذاکرات جریان مقاومت بود، ما در سال 82 به توافق نرسیدیم و در آن زمان تجهیزات خود را پلمپ کردیم اما امروز همین برگ برنده ما را در این مسیر یاری کرد.

وی با طرح سوالاتی گفت: امروز برنامه جامع اقدام مشترک چگونه به مجلس آمده؟ شماره چاپ و تاریخ آن کجاست؟ پیوست آن کجاست؟ما چیزی را بررسی می‌کنیم که نمی‌دانیم کجاست و چه پیوست‌هایی دارد.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه آقای روحانی پیش‌تر گفته‌اند ما چیزی را امضا نکرده‌ایم، پس در چنین وضعیتی ما امروز چه چیزی را بررسی می‌کنیم، یادآور شد: در دوره قبل گفتند ترجمه توافق اشتباه دارد، همین باعث شد ترجمه‌ها را جمع کرده و متن جدیدی را توزیع کنند. در چنین شرایطی ما چگونه به این متن اطمینان داشته باشیم؟

طلا افزود: ما مخالف توافق و رفاه مردم نیستیم، ما مخالف این طرحیم. زیرا این طرح اصول اصلی ما و دغدغه‌های نظام را محقق را نمی‌کند، ما مخالف این پرینتیم، چون گفتمانی را حاکم می‌کند که با اصول انقلاب در تضاد است، مخالفیم چون به استقلال کشور لطمه می‌زند.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه با توافق انجام شده ما 15 سال وارد محدودیت می‌شویم و این برای کشور مفید نخواهد بود، گفت: مقام معظم رهبری درباره برجام دو نکته اصلی را بیان کرده‌اند، نکته اول اینکه ایشان تأکید کردند توافق بررسی شود که از همین رو کمیسیون ویژه تشکیل شد و نهایتا گزارش آن قرائت شد.دیگر اینکه تأکید کردند من در رد یا قبول توافق دخالتی نمی‌کنم.

**تصویب کلیات طرح برجام در مجلس

به گزارش تسنیم، پس از اظهارات موافقان و مخالفان طرح یک فوریتی برجام، در نهایت کلیات این طرح را با 139 رأی موافق، 100 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع تصویب کردند.

در این جلسه سیدبهبول حسینی، کاظم جلالی، ابراهیم نکو و هادی قوامی به عنوان موافقان کلیات طرح و مهرداد بذرپاش، علیرضا زاکانی، حسین طلا و الیاس نادران به عنوان مخالفان طرح مذکور صحبت کردند.

جلسه امروز حاشیه‌های بسیاری در پی داشت که از جمله آن می‌توان به اخطارها و تذکرات متعدد وکلای ملت نسبت به بررسی این طرح در صحن بهارستان اشاره کرد.

تجمع اعتراضی اعضای فراکسیون اصول‌گرایان و گعده نمایندگان شاخص دو فراکسیون در اطراف صحن علنی مجلس از دیگر حاشیه‌های جلسه بررسی طرح برجام در صحن بهارستان بود.

جزئیات طرح برجام در روز سه‌شنبه این هفته در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.

** پایان جلسه برجامی مجلس

در نهایت جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با اعلام علی لاریجانی رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان به پایان رسید.

جلسه علنی صبح امروز مجلس به بررسی کلیات طرح اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام اختصاص داشت و پس از کش و قوس‌های فراوان در نهایت کلیات این طرح به تصویب رسید و قرار شد جزئیات آن نیز به جلسه علنی روز سه‌شنبه موکول شود.

 

 

منبع:تسنیم

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••