حسام الدین سراج:

خاک پای اساتید عاشق این دیار تا آخر عمر سرمه‌ی چشم من است /عکس

به گزارش «سراج24»، حسام الدین سراج خواننده موسیقی ایرانی و نوازنده سنتور و سه تار است. وی سرپرستی گروه موسیقی سنتی ایران بیدل را نیز به عهده دارد. حسام الدین سراج در سال 1337 در اصفهان زاده شد، وی فرزند محمدرضا سراج است و دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس معماری از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری پژوهش هنر از دانشگاه هنر است. وی موسیقی را از سیزده سالگی با آموختن تنبک آغاز کرد، سپس سنتور را نزد استاد ساغری آموخته و برای تکمیل آن از حضور استادانی چون فرامرز پایور، رضا شفیعیان و پشنگ کامکار بهره گرفت، همچنین در زمینه آواز از محضر مرحوم محمود کریمی و استاد محمدرضا شجریان استفاده کرد. بزرگترین مشفق وی در تحصیل علم و هنر مرحوم پدرش بود؛ وی به علوم قدیمی و ادبیات احاطه داشت و از صدای خوش آهنگی برخوردار بود و با استادان ادب و هنر نظیر استاد جلال الدین همایی، استاد تاج اصفهانی، استاد حسن کسایی و غیره حشر و نشر داشت. به همین جهت فضایی مستعد برای تربیت فرزندانش فراهم آورده بود در چنین محیطی جوانه های عشق و علاقه به شعر و موسیقی در جان و دل وی شکوفا شد. وی علاوه برآواز، در برخی از‌ آ‌ثارش آهنگ سازی را نیز به عهده داشت و با نواختن سنتور و سه تار نیز آشنایی دارد، همچنین در دانشکده هنرهای زیبا بحثی تحت عنوان شناخت هنر را تدریس می کند او علاوه بر ایران، کنسرت های فراوانی در کشورهای مختلف داشته است. حسام الدین سراج هنرمند خوش صدا و دوست داشتنی کشورمان که آوازها و کارهایش دارای لحن عرفانی و دلنشین است و همراه با اشعار عرفانی حافظ، کارهای دلنشین و دوست داشتنی از خود به جای گذاشته است. آثار و آلبوم هایی که تاکنون از او منتشر شده است عبارتند از "نینوا"،" باغ ارغوان"، "وصل مستان"، "شمس الضحی"، "یاد یار"، "آفاق عشق"، "طریقت عشق"، "شرح فراق"، "آیین رو"، "دل آرا"، "بی نشان"،" نگاه آسمانی"، "نرگس مست"، "بوی بهشت"، "شهر آشنایی"، "رویان وصل"، "وداع"،"عشق و مستی"، "نازنین یار"، "ماه نو"و "آیینه و آه ". تاکنون کنسرت هایی موفقی از حسام الدین سراج در کشورهای فرانسه، انگلستان، سوئیس، هلند، آسمان، یونان، اسپانیا، ترکیه، کره و چین و آمریکا برگزار شده است. حسام الدین سراج در یکی از مصاحبه های خود در کنسرت چین اظهار داشت: من خود را شاگرد کوچک مدارج نخستین آستان هنر می دانم و امیدوارم تا آخر عمر خاک پای اساتید عارف وعاشق این دیار سرمه چشم می باشد. سراج از جمله انسانهای روزگار ماست که صدای آرامش بخش و ملودی های سنتی اش همیشه ماندگار بوده و هست، حسام الدین سراج به مناسبت هشتتصدمین سال تولد مولانا با گروه بیدل کنسرتی را در تهران در سال 86 اجرا کرد که این اجرا براساس غزلیات دیوان شمس تبریزی و مشتمل به 3 تصنیف و یک قطعه ساز و آواز است و مدت اجرای آن 45 دقیقه بود. همچنین؛ سراج در سال 88 آلبوم "جام است"، در سال 87 آلبوم "قصه گیسو" در سال 84 ،"آیینه و آه" و 83 آلبوم" ماه نو" و سال 90 آلبوم "راه بی نهایت" را در کارنامه ای کاری خود دارد. در سال 91 نیز از کتاب سراج با موضوع زیباییشناسی تطبیقی موسیقی و معماری رونمایی شد و او دوباره نشان داد که به راستی تکرار ناشدنی و ماندگارترین هنرند کشورمان است. سراج با توجه به اینکه معماری خوانده اما باز به قول خودش هنری نبود که او را تخلیه کند ولی موسیقی هنری بود که او را کاملا تخلیه روحی می کرد و خود را در این عرصه موفق می‌دانست. در برخی آثار که با صدای او شنیده ایم مانند "باغ ارغوان"، "شرح فراق"، "بی نشان"، "آیینه رو" و"ماه نو" آهنگسازی را نیز خود برعهده داشته است. گفتنی است؛ سراج در مکتب هنر اصفهان آواز را آموزش دید و همین موضوع سبب شد که حال و هوای مناسبی را در آثارش ارائه کند اما این گرایش به مناسب خوانی و آشنایی با تلفیق صحیح شعر و موسیقی سبب نشده است که او را به شیوه پیشینیان خود آواز بخواند صدا و لحن متفاوت سراج در ارائه آواز از شخصیت هنری او تعریف دیگری میدهد که ردپای آن را می توان درآثارش جست با این وجود وقتی سراج از ارکسترها و گروههای کاملا ملی فاصله گرفتند و قالب های دیگری ر تجربه کرده کارش با اقبال عمومی بیشتری مواجه شده است.

اخبار مرتبط

۱۲ نقطه در خراسان شمالی نورافشانی می‌شود

دوره تربیت خبرنگاری شهید «هادی باغبان»

«نگاه نو فکر نو» طرحی تخصصی، با تمرکز بر مهارت‌های بانوان

0 نظر

ارسال نظر

capcha