اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۹:۳۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۳۵
اذان مغرب ۱۹:۰۳:۲۸
طلوع آفتاب ۰۵:۲۱:۱۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۴:۲۹
نیمه شب ۲۳:۱۷:۳۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۱/۱۰/۰۷ - ۱۰:۲۶
نگاهی به برنامه «رادیو هفت»؛

تلاش برای حل فقر دیالوگ و گفتمان بین اعضای خانواده‌ها

امروزه در خانواده‌های ما بنا به هردلیلی فقر دیالوگ و گفتمان بین اعضای خانواده به خصوص در جوامع شهری وجود دارد و برنامه «رادیو هفت» تلاش کرده که با دعوت از افراد مختلف جامعه برای حضور در برنامه بتواند باعث ایجاد دیالوگ بین خانواده‌ها برای حل معضلات خانوادگی شود.

 تلاش برای حل فقر دیالوگ و گفتمان بین اعضای خانواده‌ها
به گزارش «سراج24»؛ تلویزیون به عنوان گسترده‌ترین رسانه شنیداری و دیداری در جهان کونی و در عرصه اطلاع یکی از کارآمد‌ترین رسانه‌ها در مقایسه با سینما، اینترنت، روزنامه، مجله و... است. از این رو که می‌تواند در هر ساعتی از شبانه روز علاوه بر دسترسی آسان و رایگان، می‌تواند اطلاعات و اخبار روز را در سریع‌ترین زمان ممکن به مخاطب تحویل دهد. همچنین این رسانه عظیم با تعدد شبکه‌های مختلفی که دارد، توانایی این را دارد که همه اقشار یک جامعه اعم از کودکان، نوجوانان، جوانان، می‌انسالان و سالمندان را جذب برنامه‌های مختلف (اخبار، مجموعه‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی، مستند‌ها، میزگرد‌ها، آگهی‌های تبلیغاتی و...) کند. پس بیراه نیست که در زمانه کنونی اکثر کشورهای صاحب قدرت تلاش کرده‌اند که از طریق این رسانه مهم وشبکه‌های مختلفی ماهواره‌ای که دارند برنامه‌های متنوع خود را به عنوان یک کالای صادراتی از طریق کابل‌های شبکه‌های مختلف ماهواره به نقاط مختلف جهان صادر می‌کنند. در کشورنیز صدا وسیما با تاسیس شبکه‌های مختلف داخلی و ماهوارهای تلاش کرده که بتواند علاوه بر مخاطبان داخلی در سطح بین المللی هم برای فرهنگ، تمدن و زندگی ایرانیان مخاطب جهانی جذب کند. وجود شبکه‌های چون: شبکه قرآن، شبکه خبر، شبکه آموزش، شبکه تهران، شبکه چهار، شبکه سه، شبکه دو، شبکه یک، شبکه العالم، شبکه، سحر ۲، شبکه سحر۱، شبکه الکوثر، شبکه جام جم ۳، شبکه جام جم ۲، شبکه جام جم ۱، شبکه پرس تی وی، شبکه بازار، شبکه مستند، شبکه آی فیلم، شبکه شما و اخیرا هم شبکه تماشا و سلامت بخشی از تلاش‌های کشورمان برای جذب مخاطب داخلی و خارجی بوده است. با توجه به اینکه در حال حاظر در کل جهان ۲۰۳ ماهواره تلویزیونی فعال در ۱۵۹ مدار قرار گرفته که تنها در ایران امکان دیدن ۸۶۰۰ شبکه تلویزیونی و شنیدن ۱۳۰۹ شبکه رادیویی را فراهم می‌آورند، صدا وسیمای ایران باید به نحو شایسته‌ای آثاری را برای مخاطبان داخلی تولید کند که توانایی رقابت با آثار شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای را داشته باشند. از سویی تعداد کل شبکه‌های ماهواره‌ای قابل دریافت در ایران بیش از ۱۳۲۱۱ شبکه می‌باشد. که ازاین تعداد شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای بیش از ۳۲ شبکه فارسی زبان قابل دریافت در ایران می‌باشند. این یعنی اینکه کودکان، نوجوانان و جوانانو مخاطب کشورمان هر روز در معرض شدید‌ترین حملات فرهنگی، سیاسی، مذهبی، اعتقادی، اجتماعی هستند واگر صدا وسیما نتواند کیفیت آثار تولیدی خود را اعم از مجموعه‌های تلویزیونی، سینمایی، موسیقی، مستند و... بالا نبرد، باید منتظر از دست دادن مخاطبان شبکه‌های مختلف خودمان باشیم. چراکه اکثرشبکه‌های ماهواره‌ای با استفاده از بهترین مشاوران، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان، تولید کنندگان آثار تلویزیونی و سینمایی هر روزدر صدد این هستند که بتوانند با ساخت آثار متنوع مخاطبان سایر کشور‌ها را به سمت مشاهد آثار خود ببرند. هیچ کس نمی‌تواند منکر این باشد که امروز تلویزیون به راحتی توانسته در میان خانواده‌های ایرانی جایی برای خود پیدا کند و نسبت به سینما به لحاظ جذب مخاطب نیز موفق‌تر عمل کند. به نوعی تلویزیون در جهان کنونی به جای چشم، گوش و زبان آدم‌ها سخن می‌گوید و تاثیر گذاری این رسانه‌ای نیز بیشتر است به نحوی که مردم طریق مشاهد تلویزیون وتقلید از برنامه‌های مختلف آن رفتار، زندگی، پوشش، بیان، خانه و... انتخاب می‌کنند. تلویزیون امروز مردم را به راحتی از طریق برنامه‌هایی که روی آنتن شبکه‌های مختلف خود می‌فرستد تسخیر کرده و باعث شده که مخاطب علاوه بر سرگرمی و تفریح، آداب و معاشرت خود را نیز از آن بیاموزد. بنابراین هیج کس امروز منکر تاثیرگذاری زیاد این رسانه نیست. ه‌مان گونه که گفته شد در کشورما شبکه‌های مختلف تلاش کرده‌اند که با ساخت برنامه‌های مختلف بتوانند مخاطبان را جذب کنند. یکی از این شبکه‌ها، شبکه آموزش سیما است که در یک سال اخیر برنامه‌ای را با عنوان «رادیو هفت» ساخته و روی آنتن خود فرستاده است. این برنامه به تهیه کنندگی و اجرای «منصور ضابطیان» برای اولین بار از ۳۰ مرداد ماه سال گذشته روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت و پخش آن تا به امروز ادامه داشته و توانسته مخاطبان بیشماری را جذب خود کند. در واقع یکی از اهداف این برنامه سرگرم سازی مخاطب بوده است. مخاطبی که بنابرهردلیلی مثل: ترافیک، خستگی کاری روزانه عصبی به خانه می‌آید ودوست دارد به گونه‌ای این خستگی و عصبانیت را تخیله کند و به آرامش برسد. و دوست ندارد تمام مشکلتی را که از صبح تا شب با آن‌ها درگیر بوده دوباره در صفحه تلویزیون خانگی خود ببیند و بنابراین به سمت دیدن برنامه‌های شاد و سرگرم کنند می‌رود‌‌ همان گونه پیش‌تر گفته شد یکی از کارکردهای اساسی تلویزیون در جهان کنونی وجه سرگرم کنندگی تلویزیون نیز هست و با توجه به اینکه برنامه تلویزیونی «رادیو هفت» با هدف ایجاد آرامش شبانه در میان هیاهوی روزانه آدم‌ها و با استفاده از آیتم‌های مختلف و متنوع درساعت پایانی شب را با استفاده از کلام و موسیقی برای مخاطب دلنشین پخش می‌شود و تا مخاطب با استراحت و تماشای این برنامه به آرامش روحی، روانی و جسمی برسد. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی جامعه ما و وجود انواع مختلف تنش‌ها و استرس‌های روزانه و کاری و غیره، یکی از اهداف مهم ساخت این برنامه ایجاد آرامش برای مخاطب باشد. چرا که در جامعه مدرن امروزی مخاطب از صبح با حجم زیادی از اطلاعات، رویداد‌ها و اخبار مختلف تلخ یا ناراحت کننده مواجه است و این حجم دریافت‌های ذهنی و روزمره به حدی زیاد است که تا پایان روز اجازه اندیشه یا فرصت لازم برای انتخاب و گلچین درست آن‌ها داده نمی‌شود و تا حدودی قدرت تخیل را از مخاطب گرفته می‌شود. در واقع یکی از بزرگ‌ترین مشکلات هر جامعه‌ای این است که قدرت تخیل در آن از بین برود و فردیت افراد گرفته شود. در چنین شرایطی آدم‌ها به مرورو در جریان روزمرگی تبدیل به افرادی تکراری و یکسان می‌شوند و در این یکسان شدن نیروی تخیل از فرد گرفته می‌شود و فرد تبدیل به آدمی بدون تفکر و تخیل می‌شود. بنابراین از آنجایی که مخاطب تلویزیون برای رسیدن به آگاهی و اندیشه نیاز به تخیل و تفکر دارد. برنامه «رادیو هفت» بابهاء دادن به تخیل، ایجاد تعلیق و کنش‌های کلامی مخاطبان خویش سعی می‌کند که تخیل مخاطب خود را تقویت کند. هدف دیگر این برنامه ایجاد گفتمان خانوادگی بین اعضای خانواده‌ها است. چرا که امروزه در خانواده‌ها ما بنا به هردلیلی فقر دیالوگ بین اعضای خانواده به خصوص در جوامع شهری وجود دارد و تلاش این برنامه هم بهاء دادن به دیالوگ بین خانواده‌ها دیالوگ و ایجاد گفتگو برای حل معضلات خانوادگی است. در این برنامه ضابطیانبا ایجاد صمیمیت و گرما در گفتگو با مه‌مان برنامه و ایجاد گرمای موجود تلاش کرده که بتواند مخاطبان بیشتری را جذب ‌کند. دعوت از افراد مختلفی چون: رشید کاکاوند، سعید قطبی‌زاده، مسعود فروتن، سعید مظفری‌زاده، عماد افروغ، فریدون محرابی، حمیدرضا صدر، آزاده نامداری، قاسم افشار، چیستا یثربی، روزبه نعمت‌اللهی، آشا محرابی، هرمز شجاعی‌مهر و نفیسه روشن و کودکان و نوجوان مختلف در راستای دستیابی به مخاطب بیشتر و ایجاد جذابیت در برنامه در ساعات پایانی شب بوده است.
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••