اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ - ۱۲:۳۰
رسانه‌های معارض در اعتراض به طرح جدید مجلس:

طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب اهداف سیاسی دارد و مانع اشتغال زنان می‌شود!

طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب موجب برانگیخته‌شدن حساسیت‌ معارضین و مخالفان عفاف و حجاب اسلامی شد و از زمان مطرح شدن آن، امواج منفی وسیعی توسط رسانه‌های تبلیغاتی غرب ارسال شد که این طرح را یک اقدام سیاسی بخوانند.

طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب اهداف سیاسی دارد و مانع اشتغال زنان می‌شود!
به گزارش سراج24، همانطور که درخصوص اهمیت کار فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب گفته شد و با توجه به اینکه اثربخشی کار فرهنگی زمان‌بر است و ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد، قطعا برخوردهای قضایی و قهری در مورد کسانی که به تحریک معارضین، عمدا فضای جامعه را با بدحجابی آلوده کرده‌اند لازم و ضروری است.

طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب مهر ۹۳ با هدف بازنگری در قوانین موجود در عرصه حجاب، افزایش ضمانت اجرای قوانین از طریق ایجاد تنوع و تسهیل شیوه اعمال مجازات درخصوص بدحجابی و همچنین اصلاح و تقویت مجازات‌‌های تعیین شده درخصوص ممنوعیت نصب و به کارگیری تجهیزات ماهواره توسط تعدادی از نمایندگان تهیه و در هیأت رییسه مجلس اعلام وصول شد و کلیات طرح صیانت از عفاف و حجاب در کمیسیون مشترک قضایی، حقوقی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی بررسی و تصویب شده است.

این طرح موجب برانگیخته‌شدن حساسیت‌ معارضین و مخالفان عفاف و حجاب اسلامی شد و از زمان مطرح شدن آن امواج منفی وسیعی توسط رسانه‌های تبلیغاتی غرب ارسال شد که متأسفانه این امواج و تبلیغات گسترده در ایران هم دریافت شد.

طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب اهداف سیاسی دارد!

رادیو فردا یکی از رسانه‌های معارض، این طرح را دغدغه‌ای برای زنان ایران می‌داند و می‌گوید: با وجود قانون مجازات اسلامی که به مسئله حجاب هم پرداخته، چه نیازی به این قانون جدید وجود دارد؟

«مهرانگیز کار» از معارضین اسلام و ایران، قبل از انتشار گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به رادیو سازمان جاسوسی آمریکا گفت: «طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب مجلس اهداف سیاسی دارد و سال‌هاست که مجلس سعی می‌کند که به این طرح بپردازد و علت ورود به این طرح در حال حاضر به نظر من یک جور موضع‌گیری سیاسی در برابر سیاست‌های اعلام شده و نه عمل شده آقای روحانی و تشکیلات زیر مجموعه ایشان است».

این حقوقدان آمریکانشین در ادامه این قانون را فاقد قابلیت اجرا دانست و گفت: «قانون مجازات اسلامی در ایران وجود دارد که از حجاب اسلامی و مقابله با بدحجابی گفته که متأسفانه طی این سال‌ها از آن قانون سوء‌استفاده شده؛ برای اینکه دست کسانی است که اصلا‌ً‌ نمی‌دانند حجاب اسلامی چیست و در این سی و شش هفت ساله زن‌ها را مورد اهانت قرار داده‌اند و کرامت انسانی‌شان را زیر پا گذاشته‌اند».

اصلا‌ً ضرورتی نداشت که حالا طرحی را آقایان خیلی رادیکال مجلس بدهند!

این معارض همچنین گفت: «اصلا‌ً ضرورتی نداشت که حالا طرحی را آقایان خیلی رادیکال مجلس بدهند. متأسفانه فقط هم آقایان زیر این طرح را امضا نکرده‌اند، سه تا خانم نماینده مجلس هم زیر این طرح کاملا‌ً ضد زن را امضا کرده‌اند و ما اساسا‌ً‌ نمی‌دانیم که حضور زنان در این مجالس به چه درد زنان ایرانی می‌خورد؛ می‌شود گفت نوعی از سیاست ضد اشتغال زنان و بر ضد گفتمان آقای روحانی و خانم مولاوردی و به نظر من در هر دو مورد شکست می‌خورد و معلوم نیست که چرا زلف زنان را در بازی‌های سیاسی‌شان کنار نمی‌گذارند».

این شرکت‌کننده در کنفرانس برلین افزود: «ایران عربستان سعودی نیست یا بعضی دیگر از کشورهای عربی. ایران یک پیشینه‌ای دارد که مربوط می‌شود به ۳۷ سال سلطنت محمدرضا شاه پهلوی که حجاب شد انتخاب؛ به همین دلیل این همه هزینه هنگفتی که متحمل می‌شوند برای کنترل حجاب زن‌ها، نه تنها تا حالا به نتایجی نرسیده بلکه حتی نتایج معکوس داده است».

روابط خارج از ازدواج، دگرباشی جنسی، فحشا و اعتیاد نتایج زیانبار سخت‌گیری‌های ایران است

وی بدون اشاره به آمارهای فساد و ناهنجاری‌های اجتماعی در غرب، به آمار مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره می‌کند و می‌گوید: روابط خارج از ازدواج به قول خود مسئولان کشور در بین دانش‌‌آموزان بیش از ۸۰ درصد است، حتی دگرباشی جنسی بیش از ۲۰ درصد است؛ اعتیاد را ببینید؛ فحشا را ببینید؛ اینها همه نتایج زیانباری است که از سخت‌گیری‌های‌شان به دست آمده و متأسفانه نمی‌نشینند یک بررسی جامعه‌شناسانه بکنند و این خط‌مشی قانون‌گذاری فاقد ظرفیت اجرایی را تغییر دهند.

سایت ملیون ایران هم در تحلیل طرح صیانت گزارشی را در ماه گذشته با عنوان «مجلس پیگیر طرح صیانت از حجاب و عفاف: درآمدزایی از طریق جریمه کردن بدحجاب‌ها» تهیه کرده و ضمن مخالفت با این طرح، به سخنان سخنگوی کمیسیون مشترک طرح صیانت از حجاب و عفاف که گفته در این طرح مسائل مالی به صورت درآمد- هزینه پیش‌بینی شده است اشاره کرده و به تحلیل آن پرداخته است.

طرح عفاف و حجاب انتقادات فعالان زن را به دنبال داشت و سنگی پیش پای اشتغال زنان است!

این رسانه معارض انقلاب در ادامه آورده است: آبان ماه پیش بود که گروهی از نمایندگان مجلس که اغلب از طیف اصولگرای تندرو بودند، طرحی تحت عنوان صیانت از حریم عفاف و حجاب به هیات رئیسه مجلس فرستادند؛ طرحی که بلافاصله انتقادات بسیاری را از سوی فعالان زن به دنبال داشت و بسیاری آن را سنگ دیگری پیش پای اشتغال زنان دانستند.

نیاز امروز مردم جامعه بیش از آنکه نصب ماهواره باشد، تلاش برای شادسازی محیط شهری و مبارزه با اعتیاد است!

سایت ملیون افزود: نمایندگانی مخالف تصویب آن هستند، مثل نماینده ارومیه که گفته است: طراحان طرح، گویی نیاز امروز مردم جامعه را نمی‌دانند، مشکل ما بیش از آنکه نصب ماهواره و ترویج خبرکشی باشد، الزام به رعایت حق جوانان، تلاش برای شادسازی محیط شهری و مبارزه با اعتیادی است که از زمین و هوا بر سر جوان ایرانی فرود آمده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی چند روز گذشته گزارشی را درباره طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب منتشر کرد و آن را قابل پذیرش ندانسته و پیشنهاد داد این طرح از دستور کار کمیسیون مشترک تخصصی و مجلس خارج شود؛ این گزارش توانست کمی از دغدغه‌های معارضین را مرتفع کند و تا حدودی پروژه «برخورد با بدحجاب هراسی» دشمنان را تکمیل کند ولی کاملا مورد پذیرش معارضین قرار نگرفت.

در این قسمت بعد از بیان نمونه‌ای از مواضع رسانه‌های معاند، به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌پردازیم، این مرکز در گزارشی اعلام کرد: هیچ ادله محکم و شواهد قابل توجهی مبنی بر این که تشدید مجازات بدحجابی و تسهیل اجرای آن باعث بهبود وضعیت بدحجابی خواهد شد، در دست نیست.

در ادامه این گزارش تصریح شده است: به رغم تدوین قوانین متعدد در این عرصه، شیوه‌های خاص بدحجابی در جامعه شیوع پیدا کرده است که برخی صاحبنظران یکی از علل آن را ضعف ضمانت اجرایی قوانین و عدم اجرای کامل آن می‌دانند و با توجه به شرایط زمانی، سابقه موضوع و فرآیند سیاستگذاری حجاب در جمهوری اسلامی ایران و با در نظر داشتن نظرات کارشناسی کلیات طرح قابل پذیرش نیست.

افزایش امکان گسست بین نظام و مردم با توجه به فقدان مطالبه عمومی و امکان شکل‌گیری مقاومت مردمی، از ایرادات طرح است!

در این گزارش، بی‌توجهی طرح به ضرورت و لزوم ایجاد مطالبه عمومی و وفاق جمعی در برخورد با بدحجابی، افزایش امکان گسست بین نظام و مردم با توجه به فقدان مطالبه عمومی و در نتیجه اعمال مجازات بیشتر نسبت به بدحجابی و امکان شکل‌گیری مقاومت مردمی، تقلیل بدحجابی از امری نابهنجار و غیرارزشی به یکی از تخلفات راهنمایی و رانندگی و کاستن از ارزش حجاب از مهم‌ترین ایرادات در کلیات این طرح عنوان شده است.

همچنین بر اساس این گزارش، گسترش تصور تخطی از ارزش حجاب با پرداخت هزینه نقدی، تردید در تأثیر سیاست تشدید و تسهیل مجازات در بهبود بدحجابی با نگاهی به تجربیات صورت گرفته گشت ارشاد در مقایسه با هزینه‌های اجتماعی آن، ایرادات و چالش‌های شکلی طرح، از دیگر مشکلات در کلیات این طرح است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: برخی کارشناسان بر این نظر هستند که هرگونه تشدید مجازات بدون توجه به مطالبه و خواست عمومی و زیرساخت‌های لازم می‌تواند نتیجه عکس داشته باشند.

اگر طرح صیانت به درستی اجرا نشود، امکان دارد بین مردم و نظام فاصله ایجاد کند

محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس شورای اسلامی در رابطه با رد قانون عفاف و حجاب توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: این طرحی است که به صورت قانون در مجلس به تصویب رسیده است و مجریان مربوطه باید آن را به بهترین شکل و با دقت تمام اجرا کنند تا حقی از کسی ضایع نشود. مجلس نیز آمادگی دارد در صورتی که مرکز پژوهش‌ها به این طرح ایرادات کارشناسی گرفت آن را با دقت مورد چکش‌کاری قرار دهد تا ایرادات آن برطرف شود؛ برای اینکه اگر این قانون به درستی اجرا نشود، امکان دارد بین مردم و نظام فاصله ایجاد کند.

رادیو فرانسه بعد از اعلام گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «گزارش انتقادی مرکز پژوهش‌های مجلس علیه طرح صیانت از حجاب همان رویکردی است که بدحجابی را جرم می‌انگارد» به این موضوع پرداخت و گفت: «در زمان تصویب کلیات این طرح در مجلس مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهوری ناخشنودی خود را از این اقدام مجلس برملا کرد و بندهائی از این طرح را با آزادی‌های مدنی مغایر توصیف کرد».

رسانه دولتی فرانسه افزود: اینک یک سال پس از تصویب کلیات طرح در مجلس، مرکز پژوهش‌ها با رد کلیات اظهار عقیده کرده است که این طرح در بخش اقتصادی به امنیت شغلی زنان آسیب می‌رساند، هدف دیگری جز تشدید مجازات‌ها و برقراری سخت‌گیری‌های جدید ندارد و به ویژه در عرصه بین‌المللی زمینه افزایش فشار علیه ایران را در موارد نقض حقوق بشر فراهم می‌کند.

همچنین یکی از مدیران سازمان معاند «عدالت برای ایران» در گفت‌وگویی با رادیو فرانسه در اعتراض به طرح صیانت می‌گوید: «در این طرح به عقیده ما دقیقاً با همان رویکردی مواجه هستیم که بدحجابی را جرم‌انگاری می‌کند و همین دیدگاه است که وزرات کشور را به تشکیل یک کارگروه درباره حجاب و عفاف  مجبور می‌کند و در مازندران کمیسیون دریا تشکیل می‌شود تا به بدحجابی در فصل گرما در سواحل شمال رسیدگی کند».

رویکرد عمومی نهادهای اصلی در جمهوری اسلامی ثابت و به طور دائم و به شدت ادامه دارد

شادی امین که گزارش انتقادی مرکز پژوهش‌های مجلس به طور کامل اقناعش نکرده بود، افزود: «نباید فکر کرد که با یک رویکرد جدید مواجه شده‌ایم، رویکرد عمومی نهادهای اصلی و تعیین کننده در جمهوری اسلامی نه تنها تغییری نکرده، بلکه دائم و با شدت ادامه دارد».

طرح صیانت به علت ایجاد ذهنیت افراط‌گرایی در منطقه رد شده است

شبکه «من و تو» هم در گزارشی گفت: «طرح صیانت از حریم حجاب و عفاف به خاطر پرمخاطره بودن آن در ابعاد بین‌المللی و منطقه و اینکه طرح چنین مباحثی ذهنیت افراط‌گرایی در منطقه را به وجود خواهد آورد، رد شده است».

این رسانه معارض افزود: «یکی‌ از نکاتی‌ که نه تنها مرکز پژوهش‌های مجلس که از همان ابتدا کارشناسان هم به آن ایراد وارد می‌‌کردند، تعریف حرکات غیرمتعارف اخلاقی بود و اینکه مشخص نبودن مقصود دقیق قانون‌گذار از این عبارت، موجب برداشت سلیقه‌ای و اعمال نظر شخصی می‌شود».

شبکه من و تو در ادامه خاطر نشان کرد: «در رابطه با بازداشت مدیر ساختمان در صورت نصب ماهواره در گزارش مرکز پژوهش‌ها به صحبت‌های علی‌ جنتی اشاره شده است که سال گذشته درباره آمار ضریب استفاده از ماهواره در تهران به عدد ٧١ درصد اشاره کرده بود و سؤال کارشناسان مرکز پژوهش‌ها این است که آیا نیروی انتظامی امکان و اراده برخورد با تمامی این ٧١ درصد را دارد؟»

این شبکه در گزارش خود بیان داشت: «در هر صورت به رغم رد کلیات این طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس، حالا باید دید سرنوشت آن چه خواهد شد».

 رادیو فردا هم در گزارشی با عنوان «انتقاد مرکز پژوهش‌های مجلس از طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب» گفت: روزنامه شرق نوشته است: «توبیخ و درج در پرونده در صورت بدحجابی، دوره آموزشی برای زنان با پوشش غیرشرعی، جزای نقدی و پرداخت جریمه» فقط بخشی از طرحی است که «مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی کارشناسی‌اش کلیات آن را رد کرده و بند به بند آن را تحلیل و ارزیابی کرده است».

رسانه جاسوسی آمریکا که حرفش را به نقل از روزنامه شرق بیان می‌کرد، افزود: «مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی همچنین تصویب و اجرای «طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب» را سبب افزایش فشار در زمینه حقوق بشر بر جمهوری اسلامی ارزیابی کرده و در گزارش خود آورده است که «از آنجا که پرونده‌‏های سیاسی کشورمان در نقض حقوق بشر مطرح است، تصویب این طرح و اجرایی‌کردن آن می‏‌تواند زمینه‏ افزایش فشار بین‌المللی علیه ایران در مجامع و نظام بینالملل را دامن زند.»

مسکوت ماندن طرح صیانت از عفاف و حجاب یکی از جذاب‌ترین خبرهای این روزهاست!

رادیو فردا قانون‌گذاری به‌ این‌ نحو را موجب نگرانی از مداخله در زندگی خصوصی شهروندان و تجسس در حریم آنها خواند و افزود: «حالا باید دید هیأت حل اختلاف قوا درباره طرح بحث رئیس‌جمهوری پیرامون بندهای این طرح چه خواهد کرد».

رادیو زمانه نیز در گزارشی با عنوان«طرح صیانت از حجاب و عفاف را مسکوت بگذارید» گفت: «انتشار گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در مورد این طرح و تقاضای مسکوت ماندن آن در مجلس، یکی از جذاب‌ترین خبرهای این روزهاست».

این رسانه هلندی در ادامه با عنوان «شکست گشت ارشاد در مقابله با زنان» افزود: «در حالی که در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از برخوردهای خشن و نامناسب ماموران گشت ارشاد با زنان در سطح شهر منتشر شده، مرکز پژوهش‌های مجلس فعالیت گشت ارشاد را ناموفق دانسته و تأکید کرده که مبارزه پلیس با تجهیزات دریافت امواج ماهواره هم نتیجه‌ای نداشته و گفته ممکن است تکرار این تجربه‌ها در قالب طرح صیانت از حجاب و عفاف به شکست منجر شود چون «مطالبه و درخواست عمومی در جامعه» در مورد این مسائل وجود ندارد».

مسکوت ماندن طرح صیانت به خاطر نگرانی از فشارهای بین‌المللی است

«حقوق بشر و جرم‌انگاری بدحجابی» هم عنوان دیگری از این گزارش است که بیان می‌کند: «همزمان با اینکه فعالان حقوق بشری همواره بر احتمال فراموش شدن مطالبات حقوق بشری در ایران به دنبال اجرای توافق هسته‌ای تأکید کرده‌اند، به نظر می‌رسد که حکومت ایران هم نگرانی‌هایی از فشارهای بین‌المللی به دلیل نقض حقوق بشر دارد».

رادیو زمانه که از همه قسمت‌های این گزارش راضی نیست افزود: «به نظر می‌رسد که مرکز پژوهش‌های مجلس، از آنچه در طرح کنونی آمده راضی نیست و با جرم‌انگاری و مجازات سنگین‌تر زنان به دلیل بدحجابی موافق‌تر است».

رسانه متولد شده در پروژه براندازی هلندی این طرح را «مانع‌تراشی در راه اشتغال زنان» می‌داند و می‌گوید: «آمار اشتغال زنان ایرانی بر مبنای آمار پایین است و در سال‌های اخیر با ارائه طرح‌های مختلف مانند طرح جمعیت و تعالی خانواده، موانع زیادی بر سر راه اشتغال آنها از سوی حاکمیت ایجاد شده است».

رادیو صدای آمریکا هم در گزارشی نوشت: «مجلس در حالی سال گذشته این طرح را آماده کرد که رئیس جمهوری ایران بارها با برخوردهای سلبی و سختگیرانه در اجرای احکام اسلامی نظیر حجاب، مخالفت کرده بود. حسن روحانی در یکی از اظهار نظرهای خود گفته بود که نمی‌توان مردم را با زور و شلاق به بهشت فرستاد. این گفته او با انتقاد برخی از روحانیون تندرو و امامان جمعه مواجه شد».

بی‌بی‌سی هم که موافق کنار گذاشتن طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب بود، در گزارش‌هایی با عنوان «هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در مورد اجرای طرح عفاف و حجاب»، «انتقاد مرکز پژوهش‌های مجلس از طرح حجاب و عفاف» و «نگرانی کارشناسان از پیامدهای طرح صیانت از عفاف و حجاب» به این طرح پرداخت.

این رسانه دولت روباه پیر در گزارش‌ خود گفت: «مرکز پژوهش‌های مجلس ایران، در گزارشی به شدت از طرح مجلس برای مبارزه با بدحجابی و ماهواره انتقاد کرده است و این طرح زمینه‌ای شده برای اخراج زنان از کار و بی‌میلی برای استخدام آن‌ها».

گفتنی است با توجه به تصویب کلیات طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب، برای بررسی جزئیات و نکات درخصوص این طرح، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی بررسی مواد این طرح را با حضور اساتید و مسئولان اجرایی آغاز نمود.

لازم به ذکر است این مرکز، ضمن بررسی طرح‌ها و لوایح ارجاعی از مجلس به لحاظ تطبیق با علوم و معارف اسلامی، با بازشناسی مستمر آسیب‌ها و نیازهای فقهی موجود در حوزه تقنین و قانونگذاری، پیشنهادات علمی و اجرایی مناسبی نیز به مجلس ارائه می‌نماید.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب را می‌توانید از اینجادریافت نمایید.

 

منبع:حلقه وصل

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••