اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۲:۱۶
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۰۰
اذان مغرب ۱۹:۱۴:۰۶
طلوع آفتاب ۰۵:۰۷:۵۵
غروب آفتاب ۱۸:۵۴:۳۳
نیمه شب ۲۳:۱۳:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۳/۱۸ - ۱۸:۳۸
معادله مجهول ناامنی در سیستان و بلوچستان

گره خوردن امنیت به معیشت

زاهدان - عملیات های تروریستی، پیشبرد فضای امنیتی برای بهره برداری سیاسی و جنگ نرم از اقدام هایی بوده که بارها فضای استان را تحت الشعاع قرار داده است و معادله مجهولی پیش روی مسئولان گشوده است.

گره خوردن امنیت به معیشت

به گزارش سراج24،ترور، شرارت، راهبندی، اقدام های تروریستی، درگیری و آدم ربائی بسیاری از اتفاق هائی است که طی چند سال اخیر شرایط استان را متاثر از تفکرهای افراطی گرایانه قرار داده که همسو با فعالیت های مذهبی خارج از مرزها در صدد ایجاد نا امنی و از بین بردن آرامش مردم است.

بارها و بارها مردمان سیستان و بلوچستان طی چند سال اخیر متاثر از این زیاده خواهی ها، شاهد ترورها و اقدام های کوری بودند که با هوشیاری و ایستادگی آنان یکی پس از دیگری خنثی شد اما انگار این کهنه کینه دشمنان انقلاب اسلامی قصد رخت بر بستن از این دیار را ندارد و گاه و بی گاه زهر خود را بر فضای این خطه می پاشد.

استاندار و معادله مجهول امنیت

از آنجا که بسیاری از جریان های مذهبی و طایفه های استان، تکیه بر اقوام و رویکرد بومی گرائی را یکی از راه های ایجاد امنیت و کمک به رشد و توسعه استان می دانند با روی کار آمدن دولت یازدهم، استاندار سیستان و بلوچستان این راهبرد را در دستور کار خود قرار داد اما درعمل این استراتژی نه تنها به مهار ناامنی کمک نکرد بلکه اتفاقات و ترورهای اخیر به کشیدن خط بطلان بر روی این رویکرد منجر شد رویکردی که به گفته سید باقر حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تنها به سبب پیش برد اهداف سیاسی و تبلیغاتی حزبی در سیستان و بلوچستان دنبال می شود و بس.

علی اوسط هاشمی که به منظور برقراری امنیت از زمان روی کار آمدن، سعی کرده تا به ویژه در مناطق جنوبی استان از افراد بومی و مورد توافق برخی از جریان های مذهبی در انتخاب فرمانداران اقدام کند و نظر برخی اقوام و جریانات مذهبی را به خود جلب کند، اما وقوع حوادث تروریستی یک سال اخیر به ویژه از ابتدای امسال تا کنون که بیش از ۱۸ فرزند این دیار را به شهادت رساند، معادلات مجهول بیشتری در برقراری امنیت در پیش روی وی گشوده که نیازمند بازنگری است چرا که امنیت با نگاه آن نه تنها پایدار نشد بلکه بسیار ناپایداری داشت چرا که دیگر در بدنه خود نظام نیز چند وقت اخیر بسیار انتقاد ها به عملکرد اجرائی آن داشته ایم.

شهادت هشت مرزبان، دو مامور مخابرات سپاه، حادثه تروریستی قصر قند، جنگ نرم و توطئه مذهبی محمدان ایرانشهر، برداشت های سو مذهبی از یک طرح ساده استانی در چابهار، راهزنی شب گذشته محور ایرانشهر و تحرکات کور در نقطه سفر مرزی برای ورود به کشور، معادلات چند وجهی پیش روی استاندار است که مجهولات زیادی را برای حل شدن در پیش روی اوسط هاشمی قرار داده است.

استاندار سیستان و بلوچستان به عنوان رییس شورای تامین که با عزل ۱۶ فرماندار طی یکسال نخست همواره تلاش کرده تا این جمله معروفش مبنی بر نقش آفرینی به نقش مردم در جامعه جامه عمل بپوشاند اما به گفته بسیاری از صاحبنظران به نظر می رسد توفیقی در این راستا برای برقراری امنیت به دست نیاورده است.

استاندار سیستان و بلوچستان که طی دوران صدارت خود با انتصاب فرمانداران بلوچ در منطقه جنوب استان و همچنین اعطای بیش از ده ها امان نامه که موجی از نارضایتی عمومی را در پی داشت، تلاش کرد حاشیه امنی برای مردم استان ایجاد کند، اما وقوع حوادث تروریستی اخیر در استان به ویژه شهادت پی در پی معلمان و کارمندان در جنوب استان به وی گوشزد کرد که ریشه ناامنی ها فراتر از انتصاب و اعطای پست به افراد مورد وثوق برخی جریان های سیاسی و مذهبی است.

بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان جامعه شناسی سیاسی، عدم تجربه کافی بسیاری از فرمانداران را یکی از دلایل عدم توفیق استاندار در تبیین این راهبرد به منظور ایجاد امنیت در استان می دانند، زیرا برخی از افراد بکار گرفته شده به عنوان فرماندار و رییس شورای تامین تجربه کافی را نداشته اند و از سوئی عملکرد آنان موجی از واگرائی را در جامعه ایجاد کرد.

بسیاری از کارشناسان سیاسی و آگاه به مسائل استان بر این باورند که ایجاد امنیت در سیستان و بلوچستان تنها با تکیه بر اقوام و بومی گرائی امکان پذیر نیست، و باید به این نکته توجه داشت استانی که بیش از ۴۳۵ تیره و ظایفه در آن زندگی می کنند، امنیتی اش راهبردی ملی در تعامل با وفاق و امنیت منطقه ای می طلبد.

به گفته بسیاری از صاحبنظران به ویژه سخن چند وقت پیش مرحوم دکتر احمد پیشه ور جامعه شناس فقید سیاسی سیستان و بلوچستان، ایران اسلامی تجربه پیروی انقلاب، تحرکات اوایل انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی را با خود به یدک می کشد که برای به دست آوردن این تجربه شهدای بسیاری را در حوزه دفاع و ترور را تقدیم نظام کرده ایم، پس نباید برای اداره و ایجاد امنیت پایدار در این استان مشکلی داشته باشیم؟ باید ریشه ها را شناسائی کرد که چه کسانی موافق با ایجاد امنیت در این دیار نیستند؟

عملکرد استاندار سیستان و بلوچستان طی یک سال گذشته بارها از سوی مردم، نمایندگان مردم و تشکل های سیاسی مورد انتقاد قرار گرفته و موجب شده تا بسیاری از مردم به شیوه های مختلف از جمله در مراسم تشییع جنازه شهدا با شعار استعفا، استعفا خواستار توجه جدی به تامین امنیت پایدار شوند و در این میان نمایندگان استان نیز با ارایه تذکر کتبی به وزیر کشور خواستار حل این مسئله شوند.

امنیت با شعار بر قرار نمی شود

عضو کمسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: تبلیغات و مانور گسترده بر روی حرف ها و سخنان، راهبرد مسئولان استان طی چند وقت اخیر است، بدانید با شعار امنیت در این دیار برقرار نمی شود.

سید باقر حسینی در گفتگو با مهر بیان کرد: مدیران استانداری با طرح شعارهای جدید ادعا می کردند در فضای استان می توان امنیت پایدار ایجاد کرد که این به خوبی نشان دهنده عدم شناخت کافی از شرایط استان است و باید اذعان کرد سیستان و بلوچستان جای آزمون و خطای سیاسی نیست.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به جای شعار دادن، مسئولان امنیتی به ویژه استاندار به دنبال راهکار و اقدام جامع برای ایجاد امنیت پایدار در این خطه از ایران اسلامی باشند تا دیگر شاهد این همه استرس و اضطراب حاکم بر فضای استان نباشیم.

وی تاکید کرد: اگر قصدمان خدمت به مردمان این دیار است باید در تفکرات مسئولان بازنگری ایجاد شود و بحث امنیت به صورت جدی پیگیری شود تا همانند سال های پیش شاهد دستاوردهای بی شمار در حوزه امنیتی و برخورد با تروریست ها باشیم.

حسینی افزود: مردم ما آگاه هستند، درست نیست خود را به غفلت بزنیم و با رفتارهای دو گانه در صدد القای باور امنیت پایدار و دستاوردهای وهمی امنیتی به افکار عموم باشیم، مردم این رویکرد را نمی پذیرند.

معشیت؛ ابزاری در دست تروریست ها

نماینده مردم سیستان در مجلس با بیان اینکه درصد بسیاری از مشکلات کنونی در بحث تامین امنیت مرزهای کشور به موضوع مشکلات معیشتی برمی گردد افزود: این موضوع به وسیله ای برای سو استفاده دشمنان تبدیل شده است.

سید باقر حسینی افزود: تروریست ها و سرویس های اطلاعاتی دشمن از ضعف معیشت مردم سوء استفاده کرده و  اقدام به جذب آنان می‌کنند و طی فرآیندی این افراد را شستشوی مغزی می‌دهند و تبدیل به تروریست های خطرناک و خشنی می‌کنند که دست به عملیات انتحاری می‌زنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: متاسفانه نبود اشتغال در منطقه منجر به جذب برخی از افراد در گروه های مافیایی از جمله  موادمخدر و شرور شده به گونه‌ای که در برخی موارد این افراد ممکن است تنها برای کسب ۲۰۰ هزار تومان اقدام به حرکت بر علیه امنیت ملی می کنند.

وی در خصوص طرح انسداد مرزها نیز بیان داشت: در منطقه سیستان در شمال استان به دلیل وجود دیوار امنیتی  فعالیت باندهای مافیایی بسیار سخت شده است اما با توجه به اینکه در جنوب استان و در منطقه بلوچستان تا حدودی به بحث انسداد مرزها کم‌ توجهی شده لذا گاهی شاهد ناامنی در آن منطقه هستیم.

وی با تاکید بر تسریع انسداد مرزها به عنوان یکی از موثرین اقدام ها برای جلوگیری از ورود اشرار بیان داشت: انسداد فیزیکی مرزها در نقاطی مانند سراوان که مناطق صعب العبور دارد امری مشکل بوده و از طرفی دولت های مختلف در پاکستان وجود دارد که باعث شده تا این کشور در ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای با ایران هیچگونه نیرویی نداشته باشد به همین دلیل است که اشرار و تروریست ها می توانند به راحتی  از مرزها عبور کنند.

وعده‌های پوشالی

نماینده مردم سیستان در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از عملکرد استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: علی اوسط هاشمی پس از روی کار آمدن بارها و بارها نگاه یکجانبه گرایانه و احساسی در مسیر خدمت به مردم سیستان داشته است که این جای سوال دارد.

وی افزود: طی چند ماه اخیر بارها و بارها نیروهای متخصص بومی از سوی استاندار تحقیر شدند که این برای دولتی که با شعر تدبیر و امید سرکار آمده، ضعف بزرگی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: موضع‌گیری غیرمنطقی استاندار در مقابل وزرا و معاونین رئیس جمهور در انتصابات استانی گواهی دیگر بر عدم رعایت عدالت از سوی نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان است که شرایط استان را متشنج تر کرده است.

خلع سلاح عمومی تا سرکوب تروریست ها در خاک پاکستان

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی که خلع سلاح عمومی در سیستان و بلوچستان را راهبرد برخورد قاطعانه اعمال نشود باید شاهد چنین حوادث کوری باشیم.

حسینعلی شهریاری در گفتگو با مهر بیان کرد: از سوئی همیاری دولت پاکستان با تروریست ها بر مشکلات ما افزوده است که باید در این زمینه چاره اندیشی جدی شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها طی ۳۶ سال گذشته از سوی مرزهای پاکستانی مورد تهدید واقع شده است و این به خوبی نشان دهنده عدم همدلی طرف پاکستانی برای ایجاد امنیت در مرز است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بنده اصلا به هیچ تفاهم نامه و قراردادی با پاکستان اعتقاد ندارم، قانون استرداد مجرمین را با پاکستان داریم اما می بینیم که آنان برای تحویل تروریست ها علیه ایران هیچ کاری نمی کنند.

وی تاکید کرد: دولت پاکستان روحیه تعامل و همکاری را ندارد، سیستم اطلاعاتی آن کشور خودش دچار تفکر افراطی گری است، به طوری که در جریان حرکت های کور عبدالمالک سرکرده گروهک تروریستی ریگی شاهد آن بودیم که بارها نیروهای امنیتی پاکستانی این تروریست را فراری دادند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: خیلی از سران ارتش پاکستانی نیز چنین تفکری دارند، پس نباید توقع کمک از این ها را داشت، باید اگر حرکتی کور می شود نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران مطابق قوانین بین الملل برای حفظ کیان و مرزهای خود تا شعاع ۵۰ کیلومتری برای از بین بردن مواضع تروریست ها وارد خاک پاکستان شوند.

شهریاری تاکید کرد: نمی شود نشست و دید این گونه ناجوانمردانه بچه های ما را می کشند و ما هیچ کاری نمی کنیم، بدانیم ایجاد امنیت در مرزهای جنوب شرقی ایران از راه دیپلماسی امکان پذیر نخواهد بود.

غفلت از سیستان و بلوچستان موصل می سازد

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور داعش در نزدیکی مرزهای سیستان و بلوچستان بیان کرد: اگر حرفی می زنیم عده ای ترش می کنند  اما رصد جریانات و اخبار به خوبی برایمان ترسیم کننده شرایط استان است که اگر هوشیار نباشیم موصلی دیگر این بار در  ایران رقم خواهد خورد.

وی تاکید کرد: طی چند وقت اخیر بارها مشاهده کردیم که اخبار امنیتی با برخی جهت گیری خدمت رهبری معظم انقلاب می رسد به همین منظور از کلیه شرایط استان به صورت مستند اطلاعات و آماری آماده کرده و چندین بار خدمت رهبری رفتم.

وی اظهار امیدواری کرد که در سفر آینده اعضای کمیسیون امنیت ملی مناطق، جهت دار برای پنهان ماندن شرایط امنیتی استان انتخاب نشود و دوستان امنیتی مشورت و هم صحبتی با همه طیف ها را پیش بگیرند.

تجمیع نظر در ایجاد امنیت سیستان و بلوچستان امری ضروری است

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید در فضای امنیتی استان به دنبال ایجاد زبان واحد باشیم تا روز به روز امنیت در این خطه از مرزها پایدار تر شود.

شهریاری با اشاره به خواست برخی ها مبنی بر حذف سپاه گفت: تصمیم گیرنده آخر شورای عالی امنیت کشور است که می گوید این امنیت را چه گروهی بر عهده بگیرند و دال بر گفتار نمی شود اظهار نظر کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموع امنیت استان شرایط بهتری دارد، اما اختلاف ها به سبب گروه های وهابی است که مسائل را قومی و مذهبی می کنند و عده ای از مردم بی گناه را تحت مسائل مذهبی در این خطه به شهادت می رسانند.

وی تاکید کرد: تروریست ها تا کنون به راحتی با استفاده از مرزهای پاکستان بیش از سه هزار نفر از مردم این خطه را شهید کردند، تنها راه نشان دادن اقتدار جمهوری اسلامی ایران ورود به مرزها است و تعقیب آنان در خاک پاکستان است.

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••