اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۱۲/۰۶ - ۱۲:۳۸

روحانی:‌ طرف مذاکره‌کننده بداند پایان مذاکرات و نتیجه توافق باید

رئیس‌جمهور در جمع مردم استان قم با بیان اینکه طرف مذاکره‌کننده بداند پایان مذاکرات هسته‌ای با ایران و نتیجه توافق باید برداشتن همه تحریم‌ها باشد، گفت: ما راه مذاکرات را ادامه می‌دهیم و تحمیل، تحقیر و ادامه تحریم را نخواهیم پذیرفت.

روحانی:‌ طرف مذاکره‌کننده بداند پایان مذاکرات و نتیجه توافق باید

به گزارش سراج24، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در حرم کریمه اهل بیت (س) در جمع مردم استان قم به ایراد سخنرانی پرداخت.
 
مهمترین محورهای سخنرانی رئیس‌جمهور در اجتماع مردم قم به شرح ذیل است:
 
* قم، شهر مردم اجتهاد، ایثار و فداکاری بوده و اساس این شهر برمبنای عشق به خاندان رسالت و علم و معرفت بنیان‌گذاری شده است. قم شهر حرم اهل بیت‌(ع) بوده و برای همه مسلمانان مقدس است.
 
* مردم قم هیچگاه اسلام، امام، حوزه و روحانیت را تنها نگذاشته‌اند. مردم قم، همه جا در همه صحنه‌ها امام، انقلاب . نهضت را تنها نگذاشتند. در دی ماه نیز مردم قم بودند که در 19 دی پیشتاز بودند، سینه خود را در برابر گلوله دژخیمان سپر کرده و با ابهت و شهامت از اسلام و انقلاب دفاع کردند.
 
* قم در تمام مقاطع و در دفاع مقدس، با تقدیم آن همه شهید و سرداران بزرگواری که داد در خط مقدم مبارزه با استبداد و استعمار بود. قم برای دولت و مردم ایران، تنها یک شهر نیست بلکه یک نماد «حیات دینی» است.
 
* امروز دولت پشتوانه خود را در قم می‌بیند و چشم‌انداز فردای این نظام، کشور و ملت را در سایه اندیشه‌ برآمده از حوزه علمیه قم می‌داند.
 
* تحجر و افراط نه تنها دنیای مردم، که اول دین مردم را می سوزاند. تبدیل دین جامع و نجات بخش اسلام، به دینی خشک و جامد و خشن و غیر منعطف به آن معناست که بر دوام دین، استمرار دین و قدرت دین ضربه وارد کرده‌اند. اسلام دینی است که در چارچوب طاقت بشر تدوین شده و دین مشقت نیست. اسلام دین نجات است.
 
*باید بدانیم حوزه علمیه نهاد مستقل بوده و نهاد مستقل باقی خواهد ماند. این حوزه مستقل هرگز زیر پرچم هیچ سیاست، حزب و جناحی نرفته و نخواهد رفت. قم گرچه مرکز و مبداء تاسیس نهضت اسلامی و حکومت اسلامی بود، گرچه همواره تابع ولایت در دوران امام(ره) و سپس در دوران مقام معظم رهبری بود، اما همواره حوزه به صورت مستقل راه و مسیر خود را ادامه داده و ادامه خواهد داد.
 
* من به صراحت اعلام می‌کنم دولت به قم نیاز دارد. ما به نظریه‌پردازی‌های دینی و فقهی عالمان دین نیاز داریم. ما نیاز داریم که همپای دانشگاه و دانشگاهیان و فرهیختگان از اجتهاد مجتهدان قم همواره بهره ببریم. قم زمانی اجتهادش در زمینه لزوم نهضت، لزوم تاسیس و تشکیل حکومت اسلامی بود امروز هم برای رفع مشکلات سیاسی و اقتصادی به قم نیاز داریم.
 
* دولت به تمام وعده‌هایی که در 24 خرداد ماه 92 داده است، وفادار می‌ماند. شعار دولت "نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان" بوده است. ما به راهمان ادامه می‌دهیم. 
 
* همه مردم بدانند در طول این 18 ماه، دولت در زمینه اقتصادی علی‌رغم اینکه وارث ویرانی‌های فراوانی بود، توانست قدم‌هایی را با حمایت مردم و هدایت مقام معظم رهبری و پشتیبانی مراجع تقلید بردارد که هر منصفی را به تعجب وادار می‌کند. باید نسبت به همه منصفانه قضاوت کنیم.
 
* همواره به منتقدان احترام می‌گذاریم و همانند حامیان می‌گوئیم که از حمایت دولت برخوردار بوده و خواهند بود، اما تخریب در این کشور جایی ندارد و تخریبگران خانه کهنه خود را ویران می‌کنند.
 
* مگر آمار اقتصادی این 18 ماهه را خبر ندارند. مگر کنترل تورم و رشد اقتصادی را نمی بینند. در این 18 ماه، 7 هزار واحد صنعتی نیمه‌تمام راه‌اندازی شده است؛ همچنین بیش از 200 هزار هکتار در این یک سال و چند ماه سیستم آبیاری مدرن و قطره‌ای در 3 استان خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان زیر پوشش رفته است.
 
* سهولت کسب و کار 22 رتبه نسبت به سال گذشته تغییر کرده و از 152 به 130 رسیده است؛ در زمینه گاز در ماه‌های گذشته 100 میلیون متر مکعب تولید گاز در روز اضافه شده است. همچنین ظرفیت تولید نفت روزانه 200 هزار بشکه اضافه شده است. 
 
* در زمینه سیاست خارجی قدم‌های مهمی را در رابطه با جهان و همسایگان برداشتیم. مسیر حل معضلات را از جمله پرونده هسته‌ای با اقتدار و بدون اینکه به صدایی از گوش و کنار و حاشیه‌پردازی عده‌ای توجه کنیم، ادامه دادیم و تا نهایت ادامه خواهیم داد.
 
* در زمینه هسته‌ای سال گذشته یک قدم برداشتیم و‌ آن "توافق موقت" بود. در سایه آن توافق موقت، بخشی از تحریم‌ها برداشته شد. تحریم ظلم به مردم است. توسعه حق مسلم مردم ایران است. با منطق و استدلال مذاکرات را ادامه خواهیم داد.
 
* طرف مذاکره کننده ما بداند ملت ایران هرگز از مسیر توسعه علمی خود دست برنخواهد داشت و راه توسعه علمی را ادامه خواهد داد. آن‌ها بدانند باید پایان مذاکرات و نتیجه توافق برداشتن همه تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی باشد.
 
* ما از روز اول در این دولت و حتی در سازمان ملل اعلام کردیم، تحریم ضد حقوق‌بشر است. دیروز در ژنو در کمیسیون حقوق بشر این جمله مورد تائید قرار گرفت که "تحریم ضدحقوق بشر است" پس ما در دنیا منزوی نیستیم و دیگران منزوی هستند. ما راه را ادامه خواهیم داد. هیچ تحمیلی و تحقیر و ادامه تحریمی‌ را نخواهیم پذیرفت.
 
* دولت همانند روز‌های تاریخ این انقلاب، حمایت ملت و مخصوصاً حمایت مردم قم و حوزه و مراجع را می‌طلبد. ما می‌توانیم دست به دست هم دهیم و از پیچ و خم‌ها عبور کنیم.
 
* امروز کلنگ شروع راه آهن دوخطه برقی سریع السیر تهران - قم - اصفهان  زده شد. ما به حول قوه الهی این طرح را شروع کردیم و ادامه خواهیم داد.
 
*  آزادراه قم - گرمسار طرح دیگری است که امروز افتتاح خواهد شد، این طرح، راه تسهیل‌کننده‌ای برای مردم قم و استان‌های همجوار و همه مسافران وجود خواهد آورد. این مسیر در این دولت تبدیل به آزادراه 6 بانده شد و امروز افتتاح خواهد شد.
 
* پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه فاضلاب کشور در قم ایجاد خواهد شد که از پسماند آن نیروگاه به وجود می‌آید و در سال 94 افتتاح می‌شود.
 
* برای استان قم در این سفر 30 پروژه مهم مدنظر قرار داده ‌ایم که در شورای اداری تشریح خواهیم کرد. کل اعتبار در نظر گرفته شده 379 میلیاردتومان است که این پروژه‌ها بخشی در سال 94 و بخشی در سال 95 به اتمام خواهد رسید. 
 
مشروح سخنرانی رئیس‌جمهور را در اجتماع مردم استان قم در ادامه می‌خوانید:
 
حجت‌الاسلام حسن روحانی در بخش ابتدایی سخنان خود با بیان اینکه قم شهری است که اساس آن بر عشق به خاندان رسالت و اهل بیت‌ است، اظهار داشت:  علم و معرفت در شهر قم  بنیان گذاری شده است؛ آن ها که به این شهر آمدند و رونق بخشیدند به این دلیل بود که اینجا قبل از اینکه مدفن بانوی کرامت باشد حرم اهل بیت (ع) است و برای همه مردم مسلمان این شهر مقدس است.
 
وی با تاکید براینکه مردم قم هیچگاه اسلام، امام، حوزه‌های علمیه و روحانیت را تنها نگذاشته‌اند، به تاریخ و پیشینه انقلابی مردم قم اشاره کرد و گفت: در آغاز فروردین 42 و کشتار در مدرسه فیضیه، این مردم قم بودند که به طلاب و علما پناه دادند و آن‌ها را یاری کردند.
 
رئیس‌جمهور تصریح کرد: در 15 خرداد 42 بعد از سخنرانی فوق العاده و استثنایی امام(ره) در مدرسه فیضیه، در عصر عاشورا وقتی خبر به مردم قم رسید که شب گذشته امام(ره) دستگیر شده همه در این مکان جمع شدند. زیر ایوان شرقی حرم همگام با علما بزرگان و آیت‌الله مرعشی نجفی، شهید حاج آقا مصطفی و فضلا، همه در حمایت از امام (ره) گرد هم آمدند.
 
حجت‌الاسلام ‌روحانی ‌با اشاره به اینکه مردم قم در همه صحنه‌ها امام (ره)، انقلاب و نهضت را تنها نگذاشتند، خاطرنشان کرد: آن شور و هیجان مردم قم در مقاطع مختلف و نیز در دی ماه بود. مردم در 19 دی پیشتاز بودند و سینه خود را در برابر گلوله دژخیمان سپر کرده و با ابهت و شهامت از اسلام و انقلاب دفاع کردند تا انقلاب را به پیروزی رساندند.
 
وی با تاکید براینکه قم در تمام مقاطع و در دفاع مقدس با تقدیم آن همه شهید و سرداران بزرگوار در خط مقدم مبارزه با استبداد و استعمار بود، اظهار داشت: قم برای دولت و مردم ایران تنها یک شهر نیست بلکه نماد «حیات دینی» است.
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه تعلق خاطر این دیار از قرن اول به مرید خاندان رسالت و اهل بیت (ع) بوده و همواره پناهگاه فکری و معنوی برای ملت ایران و سایر مسلمانان است، عنوان کرد: این طلبه کوچک، خوش‌ترین ایام زندگی‌اش 10 سالی است که در این شهر گذرانده است.
 
وی با اشاره به اینکه امروز دولت پشتوانه خود را در قم می‌بیند و چشم‌انداز فردای این نظام، کشور و ملت را در سایه اندیشه برآمده از حوزه علمیه قم می‌داند، تصریح کرد: حوزه علمیه قم به عنوان افتخار همه عالمان و محققان در طول تاریخ و به‌ویژه در آن ایامی که شیخ مؤسس به قم آمد و حوزه عظیمی را آیت‌الله حائری در سال 1340 قمری بنیان نهاد و فیضیه رونق دیگری یافت، همه اندیشمندان و علما به این حوزه شتافتند.
 
حجت‌الاسلام روحانی با تاکید براینکه بزرگ‌ترین افتخارات تاریخ علمی دینی و سیاسی از قم و حوزه علمیه قم است، بیان داشت: امام راحل تربیت یافته این حوزه بود، مقام معظم رهبری تربیت یافته این حوزه بودند و اندیشمندان و مراجع بزرگ که همواره سر احترام به آن‌ها فرود می‌آوریم، تربیت یافتگان این حوزه‌ هستند.
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مرجعیت عامه شیعه را مرحوم آیت‌الله بروجردی در این حوزه بنیان‌گذاری کردند، افزود: قیام امام(ره) از حوزه علمیه قم آغاز شد و دین ما، مسیر اهل بیت (ع) ما و تشیع ما زنده است، چون حوزه علمیه قم و اجتهاد زنده است، چون اسلام به علم و دانش و عقلانیت استوار است چرا که چون قم زنده است.
 
وی با تاکید براینکه این حوزه بزرگ و عظیم قم همواره در برابر لاابالی‌گری، التقاط و تفسیر به رای ایستاد و می‌ایستد، تصریح کرد: ما باید بدانیم تحجر و افراط نه تنها دنیای مردم که اول دین مردم را می‌سوزاند. تبدیل دین جامع و نجات بخش اسلام به دینی خشک، جامد، خشن و غیر منعطف؛ به آن معنا است که بر دوام دین، استمرار دین و قدرت دین ضربه وارد کرده‌اند. اسلام دینی است که در چارچوب طاقت بشر تدوین شده و اسلام دین حرج و مشقت نیست بلکه اسلام دین نجات است.
 
حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه ما به حوزه علمیه مراجع، فضلا و بزرگان و اندیشمندانی افتخار می‌کنیم که در این حوزه هرگز عقل، مطرود نبوده و هرگز علوم عقلانی در کنار علوم نقلی در انزوا نبوده است، گفت: امام و بزرگانی چون شهید مطهری، بهشتی و علامه طباطبایی از همین حوزه و از تربیت یافتگان این حوزه علمیه مقدسه بوده‌اند.
 
وی با بیان اینکه ما باید بدانیم این حوزه نهاد مستقل بوده و نهاد مستقل باقی خواهد ماند، تاکید کرد: این حوزه بزرگ و مستقل هرگز زیر پرچم هیچ سیاست، حزب و جناحی نرفته است و نخواهد رفت؛ قم گرچه مرکز و مبدأ تاسیس نهضت اسلامی و حکومت اسلامی بود، گرچه همواره تابع ولایت در دوران امام(ره) و در دوران مقام معظم رهبری بود، اما همواره حوزه به صورت مستقل راه خود را ادامه داده و ادامه خواهد داد.
 
رئیس‌جمهور افزود: من می‌خواهم به صراحت اعلام کنم، دولت به قم نیاز دارد، ما به نظریه‌پردازی‌های دینی و فقهی عالمان دین نیاز داریم، ما نیاز داریم که همپای دانشگاه و دانشگاهیان و فرهیختگان از اجتهاد مجتهدان قم همواره بهره ببریم. قم زمانی اجتهادش در زمینه لزوم نهضت، تاسیس و تشکیل حکومت اسلامی بود، درحالی که امروز برای رفع مشکلات سیاسی و اقتصادی به قم نیاز داریم.
 
وی با بیان اینکه دولت به تمام وعده‌هایی که در 24 خرداد سال گذشته داده است، وفادار می‌ماند، اظهار داشت: شعار دولت "نجات اقتصاد، احیاء اخلاق و تعامل سازنده با جهان" بوده است. ما به راهمان ادامه می‌دهیم. همه مردم باید بدانند در طول این 18 ماه دولت در زمینه اقتصادی علی‌رغم اینکه وارث ویرانی‌های فراوان بود، توانسته قدم‌هایی را با حمایت مردم، هدایت رهبری معظم انقلاب و پشتیبانی مراجع بردارد که هر منصفی را به تعجب وا می‌دارد.
 
حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه ما همواره به منتقدان احترام می‌گذاریم و به آن‌ها همانند حامیان می‌گوئیم از حمایت دولت برخوردار بوده و خواهند بود، گفت: تخریب در این کشور جایی ندارد؛ تخریب‌گران خانه کهنه خود را ویرانه می‌کنند. مگر از آمار اقتصادی این 18 ماهه خبر ندارند، مگر کنترل تورم و رشد اقتصاد را نمی‌بینند که در این 18 ماه، 7 هزار واحد صنعتی راه‌اندازی شده و بیش از 200 هزار هکتار سیستم آبیاری قطره‌ای و مدرن فقط در سه استان ایلام، خوزستان و سیستان و بلوچستان ایجاد شده است.
 
وی تاکید کرد: ‌مگر آمار سهولت کسب و کار که 22 رتبه از سال گذشته ارتقا پیدا کرده را نمی‌بینند که از 152 به 130 رسیده است. مگر نمی‌بینند در زمینه گاز در ماه‌های گذشته 100 میلیون مترمکعب تولید گاز در روز اضافه شده است.
 
رئیس‌جمهور با تاکید براینکه باید نسبت به همه منصفانه قضاوت کنیم و واقعیت‌ها را ببینیم، اظهار داشت: 200 هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت اضافه شده است، بیائید آمار سال 93 را با سال‌های قبل مقایسه کنیم، اگر کار مهمی شده به دست مردم ایران بوده و به همت مردم انجام شده است.
 
حجت‌الاسلام روحانی خطاب به مردم قم، حوزه‌های علمیه و مراجع عظام گفت: ما برای ادامه راه و توسعه نیازمند توسعه و همدلی بیشتری هستیم؛ صدای نهضت و وحدت از قم بلند شده ‌و باید صدای عقلانیت، اتحاد، اعتدال و برادری از قم و حوزه علمیه به گوش همه مردم جهان برسد، ما باید قدر این مردم فداکار و عزیز قم را بدانیم.

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••