اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۲۸:۱۷
اذان ظهر ۱۲:۰۱:۴۹
اذان مغرب ۱۹:۱۶:۴۵
طلوع آفتاب ۰۵:۰۵:۰۱
غروب آفتاب ۱۸:۵۷:۰۲
نیمه شب ۲۳:۱۳:۱۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ - ۱۵:۳۴
در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان:

نتانیاهو روحانی را فریبکاری صادق خواند!

نتانیاهو با تکرار ادعاهای خود مبنی بر اهداف تسلیحاتی برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد رئیس‌جمهور کشورمان اذعان کرده که قبلا جامعه بین‌المللی را در فرآیند مذاکرات هسته‌ای فریب داده است.

نتانیاهو روحانی را فریبکاری صادق خواند!
به گزارش سراج24 ؛ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به بیان دیدگاه‌های خود درباره مسائل منطقه‌ای و بالاخص برنامه هسته‌ای کشورمان پرداخت که البته به مانند همیشه آکنده از ادعاهای گزاف و لاف‌زنی‌های بی‌اساس بود. 
 
پیرز مورگان: اگر روحانی با شما تماس بگیرد آیا با وی گفت‌..وگو خواهید کرد؟
 
نتانیاهو: بله. ما مخالف گفت‌.وگو نیستیم. حتی به شما می‌گویم که به او چه خواهم گفت: اگر می‌خواهید تحریم‌ها برطرف شوند باید تمام برنامه هسته‌ای خود را متوقف کنید. چرا به پناهگاه‌های زیرزمینی نیاز دارید؟ چرا به موشک‌های بالستیک قاره‌پیما نیاز دارید؟ می‌دانیم که این موشک‌ها  برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای هستند. البته نه به اسرائیل بلکه به اروپا و آمریکا زیرا آنها از قبل موشک‌هایی دارند که به اسرائیل می‌رسد. چرا می‌خواهید اورانیوم غنی‌سازی کنید؟ می‌گویید می‌خواهید به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز دست یابید. 17 کشور در جهان وجود دارند مانند کانادا،‌ مکزیک، سوئد، اسپانیا، سوئیس و اندونزی با حدودا 250 میلیون نفر جمعیت، همگی دارای برنامه انرژی هسته‌ای هستند اما اورانیوم غنی نمی‌کنند. چون غنی‌سازی اورانیوم به ساخت سلاح هسته‌ای منتهی می‌شود. 
 
پیرز مورگان: چه احساسی داشتید زمانی که فهمیدید باراک اوباما در یک تماس تلفنی با روحانی سخن گفته است؟ آیا آنچه اوباما در باره هدفش از این تماس تلفنی به شما گفت رضایت‌بخش بود؟ 
 
نتانیاهو: وی گفت که هدفش جلوگیری از توسعه سلاح هسته‌‌ای توسط ایران است. وی گفت که سخنان مصالحه جویانه ایران باید توأم با اقدامات شفاف، قابل سنجش و معنادار باشند. وی به اسد نگفت که 20 درصد از تسلیحات شیمیایی‌ را به ما بده و درباره بقیه سخن خواهیم گفت. خلع سلاح باید به صورت کامل انجام گیرد. تنها در آن زمان است که وارد مرحله بعدی می‌شوید. و فکر می‌کنم این آن چیزی است که در اینجا باید انجام دهیم. 
 
پیرز مورگان:   با توجه به اینکه اوباما خط‌ قرمزی درباره استفاده تسلیحات شیمیایی ترسیم کرده بود آیا از اینکه وارد اقدام نظامی نشد رضایت دارید؟
 
نتانیاهو: اقدام نظامی نه هدف بلکه وسیله است. هدف در این مورد نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه است. همین امر درباره ایران نیز صادق است. هدف نه حمله نظامی بلکه توقف برنامه هسته‌ای تسلیحاتی است. اگر می‌توانید به مانند سوریه با دیپلماسی به این هدف برسید خوب است. اما اگر نتوانید باید از راهی دیگر به این هدف دست یابید زیرا ما نمی‌توانیم اجازه دهیم رژیم ایران که بزرگترین رژیم تروریستی عصر ما است به این سلاح دست یابد. هم‌اکنون که روحانی در اینجا است،‌ آنها در همه جا اقدامات تروریستی انجام داده و به رژیم اسد کمک می‌کنند تا ده‌ها هزار زن و مرد و کودک را به قتل برساند. و بسیار کارهای دیگر به مانند سرنگونی ساختن هر رژیم ممکن در خاورمیانه. شما نمی‌توانید اجازه دهید چنین رژیمی به سلاح هسته‌ای دست یابد. ایران تاکنون نتوانسته‌ است ضمانتی در این باره ارائه کند. 
 
پیرز مورگان: شما قبلا گفتید که احمدی‌نژاد گرگی در لباس گرگ و روحانی گرگی در لباس میش است و اینکه صورت جدید دوستانه شما را فریب نمی‌دهد. 
 
نتانیاهو: خیر. می‌خواهیم ببینم که این اظهارات با اقدامات پشتیبانی می‌شوند. می‌خواهم ببینم که آیت‌الله خامنه‌ای که رئیس‌ حقیقی است، احمدی‌نژاد و روحانی در اصل خادم بودند، خادمین وفادار رژیم .... 
 
پیرز مورگان: زمانی که با احمدی‌نژاد در سال گذشته مصاحبه کردم وی به صورت قطعی از پذیرش هولوکاست خودداری کرد. روحانی موضع دیگری دارد. وی گفته است که نازی‌ها جنایتی بزرگ علیه مردم یهودی انجام داده‌اند. 
 
نتانیاهو: متشکر... چه عالی... چه پیشرفت بزرگی برای بشریت. او هنوز تأیید نکرده که شش میلیون یهودی کشته شدند. خوب حالا که گفته چه نمود عملی دارد...
 
پیرز مورگان: آیا به این معنا نیست که وی دستکم این قدم را برداشته است؟
 
نتانیاهو: اگر برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را ادامه دهند هیچ معنایی نخواهد داشت. اگر این برنامه را متوقف کنند تأثیری بزرگ خواهد داشت. ایران چه هولوکاست را بپذیرد و چه رد نماید در حال برنامه‌ریزی برای هولوکاستی دیگر است. شش میلیون یهودی دیگر، یعنی یهودیانی که در اسرائیل زندگی می‌کنند. 
 
پیرز مورگان: شما امروز با بی‌بی‌سی فارسی مصاحبه کرده و در آن به صورت مستقیم با مردم ایران سخن گفتید. زمانی که این مصاحبه را انجام دادید به چه می‌اندیشید؟ آیا به نظر شما موفقیت‌آمیز بود؟ 
 
نتانیاهو: این مصاحبه برای من بسیار معنادار بود. قبلا هرگز چنین کاری نکرده‌ام. البته این مصاحبه به معنای گفت‌وگوی مستقیم با مردم ایران نبود زیرا رژیم این کشور امواج پارازیت پخش می‌کند. بعضی آن را نخواهند دید و برخی دیگر خواهند دید. به مانند توئیت کردن روحانی است. وی در نیویورک توئیت می‌کند اما به مردم در تهران اجازه چنین کاری را نمی‌دهند. در هر حال آنچه که به بخش فارسی تلویزیون بی‌بی‌سی گفتم و امیدوارم که در ایران نیز شنیده شود این بود که ببینید این فقط ما در اسرائیل نیستیم که منفعمان ایجاب می‌کند از دستیابی این رژیم که خواهان نابودی ما است به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم؛ تنها آمریکا نیست که چنین منافعی دارد، زیرا می‌دانید که در نظر [خامنه‌ای] ما شیطان کوچک هستیم، آمریکا شیطان بزرگ است، ما تنها آمریکای کوچک در اندیشه آنها برای استیلای جهانی هستیم. پس نه تنها آمریکا و اسرائیل در این امر منافعی دارند و اعراب، همه آنها به غیر از اسد، یا اروپایی‌ها، بلکه همچنین شما نیز در این امر منافعی دارید. زیر ا اگر [آیت‌الله] خامنه‌ای و دیکتاتوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای دست یابند این حکومت استبدادی تا ابد ادامه خواهد یافت،‌ به مانند کره شمالی خواهد شد، و شما همیشه بردگان آنها خواهید شد. اگر آینده‌ای را می‌خواهید که به من اعتقاد دارم مردم بزرگ ایران می‌توانند داشته باشند، می‌دانیم که آنها تمدنی بزرگ بودند و می‌توانند بار دیگر ملتی بزرگ شوند، در این صورت باید از شر این استبداد قرون وسطایی ستمگرانه رهایی یابند. و این امر در صورت دستیابی این افراد به تسلیحات هسته‌ای رخ نخواهد داد. 
 
پیرز مورگان: آیا در  مورد ایران دارای خط قرمزی هستید؟ این خط قرمز چیست؟
 
نتانیاهو: بله به زبان ساده دستیابی ایران به توانمندی تسلیحات هسته‌ای. 
 
پیرز مورگان: اگر کاملا مطمئن باشید که ایران به آن توانمندی رسیده است آیا این معنای عبور از خط قرمز شما خواهد بود و آیا تردیدی در استفاده از گزینه نظامی به خود راه خواهید داد؟ 
 
نتانیاهو: به هیچ عنوان تردیدی به خود راه نخواهم داد. اما امیدوارم که به آن وضعیت نرسیم. زیرا ما یک راه‌حل صلح‌آمیز را ترجیح می‌دهیم. ما دیپلماسی را ترجیح می‌دهیم. هر کس با عقل سلیم چنین ترجیحی خواهد داشت. 
 
پیرز مورگان: آیا ممکن است دیداری با روحانی به صورت رو در رو داشته باشید؟
 
نتانیاهو: روحانی به وضوح می‌گوید که در حال فریب ما است. او یک فریبکار صادق است. وی بین 2003 و 2005 مذاکره کننده هسته‌ای ایران بود. او کتابی را درباره فعالیت‌های خود منتشر کرده است. وی می‌نویسد: "زمانی که با اروپایی‌ها در تهران درباره خلع سلاح هسته‌ای سخن می‌گفتیم، در حال تجهیز تأسیسات در اصفهان بودیم." تأسیسات اصفهان از اهمیتی اساسی برای برنامه تسلیحات هسته‌ای آنها دارد. "با خلق یک محیط بین‌المللی مشترک ما توانستیم کار خود را در اصفهان به پایان برسانیم." شنیدید چه گفت؟ گفت: من آنها را فریب دادم. وی از این کار خوشحال است. این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که یک بار مرا فریب بده، دو بار مرا فریب بده. خنده‌ها چه اهمیتی دارند. البته اهمیت قائل هستیم زیرا اغلب اوقات کلمات در تضاد با واقعیات قرار  دارند. 
 
پیرز مورگان: منابع معتبری به من گفته‌اند که اولین دیدار شما با اوباما زمانی بود که وی یک سناتور بود. شما با هم به یک اتاق رفتید. در آن زمان شما رهبر مخالفین بودید وی نیز یک سناتور در حال مطرح شدن بود. تقریبا تنها موضوع گفتگوها تحریم‌های ایران بود. این دیدار در سال 2006 رخ داد.
 
نتانیاهو:درست است. ما با یکدیگر در فرودگاه بین‌المللی واشنگتن، فرودگاه ریگان، با یکدیگر دیدار کردیم. همسرم و برخی از کارکنانم با من بودند. وی تنها آمد و پرسید مهمترین مسأله در ذهن شما چیست؟ من گفتم: ایران. وی پرسید: مهمترین مسأله در باره ایران چیست؟ من گفتم: باید تحریم‌های فلج‌کننده علیه آنها تصویب کنید زیرا این امر شاید آنها را متوقف کند. البته این شاید کافی نیست و باید گزینه نظامی معتبر را نیز داشته باشید. اما تحریم‌های فلج کننده می‌توانند باعث توقف صلح‌آمیز آنها شوند. 
 
پس از اینکه این نشست را ترک کردم دو چیز رخ داد: اول؛ به کارکنانم گفتم ما همین الان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا را ملاقات کردیم. آنها گفتند که شما در آمریکا زندگی کرده‌اید اما آمریکا را نمی‌شناسید. من گفتم که صبر کنید و ببینید. دوم؛ سناتور باراک اوباما قانون تحریم‌ها را ارائه کرد. بنابراین، ما تحریم‌ها را به صورت مؤثری تاکنون به جلو رانده‌ایم. اقتصاد آنها در آستانه فروپاشی قرار دارد. آنها برنامه خود را پیش برده‌اند و تقریبا در آستانه هسته‌ای شدن قرار دارند اما در آستانه فروپاشی اقتصادی نیز قرار دارند. در این حین روحانی وارد می‌شود و می‌گوید تحریم‌ها را بردارید تا من نیز به شما برخی چیزهای نمایشی بدهم. امکان ندارد. شما همه چیز را متوقف می‌کنید، سپس ما نیز تحریم‌ها را برمی‌داریم. پیام من این است. به آنها اجازه ندهید به توانمندی نسبی برای تولید سلاح هسته‌ای دست یابند. این برای جهان بد است.
 
پیرز مورگان: برخی سعی دارند خطی بین شما و رئیس‌جمهور آمریکا بکشند. واقعیت رابطه شما چیست؟ اولین دیدار شما بسیار جالب بود. در آن زمان پتانسیل بزرگی در او مشاهده کردید. آیا این پتانسیل را محقق ساخته است؟ از نقطه‌نظر اسرائیل چه دیدی نسبت به او به عنوان یک رهبر دارید؟
 
نتانیاهو: او سعی دارد بهترین کار را برای آمریکا انجام دهد و من نیز سعی دارم بهترین کار ممکن را برای اسرائیل انجام دهم. من فکر نمی کنم که منافع ما در تضاد با هم قرار دارند بلکه همخوان هستند. آمریکا واقعا دوست بهتری ندارد. ما نیز در اسرائیل فراموش نمی‌کنیم که دوستی بهتر از آمریکا نداریم. این یک اتحاد بسیار مستحکمی است. 
 
پیرز مورگان: هیچگاه در دوران زندگی‌ام شاهد چنین دوران پرتلاطمی در خاورمیانه نبوده‌ام. کشورهای بسیاری بی‌ثبات هستند و بسیاری نیز ممکن است به همین مسیر بروند. برای مثال اردن در همسایگی شما ممکن است وارد این مسیر شود؛ مصر، سوریه و .... آیا در نتیجه این تلاطم‌ها احساس آسیب‌پذیری بیشتری می‌کنید؟ 
 
نتانیاهو: این یقینا مشکل بزرگی است زیرا در منطقه‌ای که می‌گویید بی‌ثبات است ما ثبات داریم زیرا بر اساس بنیان‌هایی بسیار محکم بنا نهاده شده‌ایم. ما از زمان [حضرت] ابراهیم به این سرزمین متصل بودیم. این یک تاریخ 4 هزار ساله است. اما علاوه بر این ما سنت‌های مدرن دولت دموکراتیک، پرولاریسم، آزادی بیان  و رسانه‌ها را نیز داریم. ما این ثبات را داریم. اقتصادی قدرتمند داریم. تکنولوژی،‌ سایبر و کسب ‌و کار داریم. وضعیت ما خوب است و وظیفه من تضمین این است که به قول بعضی‌ها جنگل به سمت ما حرکت نکند. زمانی که یک علف هرزه مشاهده می‌کنید قطعش می‌کنید. اگر کسی بخواهد حزب‌الله را با آخرین تسلیحات ایرانی یا روسی مسلح کند ما خط قرمزی را ترسیم میکنیم و آن خط را حفظ می‌کنیم. همین امر درباره مرزهای دیگر نیز صادق است. ما امنیت خود را برقرار می‌کنیم اما همچنین می‌ دانیم که این بی‌ثباتی در اطراف ما می‌تواند برای ما بسیار خطرناک باشد. لنگر امنیت ما عبارت بود از صلح با مصر که مورد تهدید قرار گرفته است. فکر می‌کنم شاید هم اکنون بار دیگر به حالت قبلی باز می‌گردد. صلح با اردن که بسیار برای ما اهمیت دارد. برای آن ارزش قائل هستیم و سعی در حفظ آن داریم. ما می‌خواهیم به صلحی واقعی با فلسطین دست یابیم که ما را قادر می‌سازد در صورت به خطر افتادن صلح از کشورمان دفاع کنیم. همچنین کودکان آنها را قادر می‌سازد تا آینده‌ای متفاوت داشته باشند. با توجه به آنچه در منطقه و جهان رخ می‌دهد اسرائیل عملکرد بدی ندارد. وظیفه من این است که مطمئن شوم این عملکرد ادامه دارد. 
 
ما این 4 هزار سال را سفر نکرده‌ایم تا آیت‌الله‌ها تاریخ ما را پایان بخشند. آنها چنین کاری نخواهند کرد. من اجازه این کار را نخواهم داد. 
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۷
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••