اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ - ۱۷:۵۶
موشک‌های بالستیک، مذاکرات وین و قطعنامه ۲۲۳۱ در گفت‌وگو با کامران دانشجو

آمریکا دنبال شناسایی طهرانی‌مقدم‌هاست

کامران دانشجو در خصوص نظر رئیس‌جمهور مبنی بر بُرد ۳-۲ ایران در مذاکرات هسته‌ای، گفت: اینجا میدان بازی فوتبال نیست. ممکن است ۴ امتیاز هم جلو باشیم ولی یک آن بر اثر غفلت، ضربه فنی شویم.

آمریکا دنبال شناسایی طهرانی‌مقدم‌هاست

به گزارش سراج24،حواشی پیرامون متن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در وین و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل همچنان ادامه دارد. گاه آمریکایی‌ها اظهارنظرها و تفسیرهایی متفاوت با گفته‌های طرف ایرانی مطرح می‌کنند و این نگرانی را بیشتر دامن می زنند که نمی توان به آنها اعتماد کرد.

یکی از جنجالی ترین بندهای قطعنامه اخیر که در ایران نیز با واکنش های زیادی مواجه شد، مربوط به توانمندی موشکهای بالستیک بود که برخی از آن به عنوان ادامه تحریم، برخی به عنوان محدودیت و برخی دیگر نیز اجرا و پذیرش آن را نشانه زیر سوال رفتن استقلال ایران می دانند.

در گفتگو با کامران دانشجو از وزرای سابق دولت دهم و از چهره های شناخته شده عرصه سیاسی به بررسی این موضوعات و حواشی بوجود آمده درباره مسایل هسته‌ای پرداختیم.

کامران دانشجو علاوه بر مسئولیت های سیاسی گذشته از قبیل معاونت سیاسی وزارت کشور، استانداری تهران، وزارت علوم و ... کارشناس موضوعات موشکی نیز هست. او استاد تمام و عضو هیأت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت در گروه هوا و فضا بوده و موضوعات مربوط به این حوزه خصوصا در طراحی و ساخت ماهواره را در دانشگاه تدریس می‌کند.

متن کامل گفتگو با کامران دانشجو را در زیر می‌خوانید:

** نمی‌توان به اسم آشتی با جهان، با مستکبرین آشتی کرد

گفتگو با کامران دانشجو با طرح مباحث سیاسی شروع شد و او تمایل داشت تا صحبتهایش را اینگونه آغاز کند: ما به سیاست، از بعد جناح بندی‌های داخلی نگاه نمی‌کنیم و سیاست از منظر اسلام را مقابله با زورگویی و مترادف با ظلم ستیزی می‌دانیم همانطور که حضرت امام(ره) می‌فرماید: «هرنوع تجارت با کمپانی‌ها و دولت‌ها که باعث تحقیر شود، باید آن روابط قطع شود و اگر سبب وابستگی سیاسی شود آن رابطه حرام است.»

با عنایت به شعار استکبار ستیزی حضرت امام و تعلیمات دینی اسلام، ما هیچ‌گاه سر آشتی با طاغوت و مستکبران نداریم. بنابراین نمی‌توان با اسم آشتی با جهان، با مستکبرین آشتی کرد.

وی شعار «تقابل با جهان یا تعامل با جهان» را شعاری غلط و فاقد معنا عنوان کرد و افزود: مگر ما دیوانه‌ایم که با جهان تقابل داشته باشیم؟ اگر ما مثلا موشک تولید می‌کنیم، این توان برای بازدارندگی است تا دشمن به ما طمع نکند. اگر ما ماهواره پرتاب می‌کنیم برای نشان دادن اقتدارمان به دنیاست و اینکه از اطلاعات آن برای پیشرفت خود استفاده کنیم.

دانشجو در عین حال تصریح کرد: اگر تقابلی هم وجود دارد با کسانی است که مسلمانان‌ را غارت می‌کنند و می‌کشند، با اینها که نمی‌شود آشتی کرد. ما تقابل با چنین کشورهایی را تقابل با جهان نمی‌دانیم بلکه تقابل با طاغوت است و این عین آموزه‌های دینی ما است.

* نمی‌شود هم یزید را خشنود نگه داشت هم امام حسین(ع) را

وی خلاصه تعریف از خط امام(ره) را در یک جمله «یکفر بالطاغوت و یؤمن باللّه» جمع‌بندی کرد و اظهار داشت: تا «یکفر بالطاغوت» نباشد ایمان به خدا ایجاد نمی‌شود پس ما چطور می‌توانیم کفر به طاغوت را از خط امام بگیریم و بعد بگوییم خط امامی هستیم؟

«امام می‌فرمایند: اسرائیل باید از بین برود، اما یک عده رویشان نمی‌شود این سخنان امام را یادآوری کنند و می‌گویند این حرفها افراطی است.»

دانشجو افزود: امام(ره) پایه گذار انقلاب بود و اگر قرار است این نظام پویا باشد، باید همان مبانی ناب و گفتمان را دنبال کنیم والا از پویایی و حرکت باز می‌مانیم. مگر می‌شود در صحنه عاشورا کاری کنیم که هم امام حسین(ع) خشنود باشد هم یزید؟

وی تاکید می‌کند: در نبرد حق علیه باطل، تا شناختی از حق در ذهن نباشد و مصداقی از باطل در بیرون وجود نداشته باشد، در صف حق بودن و مبارزه با باطل معنا نمی‌دهد.

«ما می‌گوییم در صف حقیم. وقتی در این صف قرار می‌گیریم، هیچ‌وقت با اتم باطل که آمریکاست، سرسازش نخواهیم داشت. پس باید خود را به سلاح علم و فناوری‌های نوین که اقتدار آفرین است مجهز کنیم و از لحاظ دفاعی نیز خود را به سلاحی مجهز کنیم که بتواند چشم طمع دشمن را کور کند.»

دانشجو با اشاره به سخنان شهید مطهری مبنی بر شناخت شمر زمان، گفت: آیا نتانیاهو و اوباما شمر و یزید زمان ما نیستند؟ ما حتماً با اینها تقابل داریم.

وی بحث را این طور ادامه می دهد: بعضی‌ها در تاریخ مشابه‌سازی می‌کنند نه مشابه‌یابی. الان زمان امام حسن(ع) نیست. نه ما در آن موقعیت قرار داریم و نه معاویه و شمر زمان، ابر قدرتی خود را دارند.

«چند روز پیش، آقای‌ کری در کنگره گفت که اگر فکر می‌کنید ما آمریکای گذشته هستیم، نیستیم»

دانشجو این بخش از گفتگو را این طور به پایان می رساند که: «اهمیت توانمندی و اقتدار فناوری و صنایع نظامی ما در این است که در برابر طمع شمر و یزید و معاویه زمان، بازدارندگی ایجاد می‌کند تا اگر احیاناً‌ حماقتی کردند، حتماً‌ به فرمایش حضرت آقا، تلاویو و حیفا با خاک یکسان ‌شود.»

* موشک های ایران در جایگاه اول منطقه

همین جمله بحث را به سمت یکی از موضوعات اصلی مصاحبه یعنی توان موشکی ایران سوق می‌دهد و او که خودش یکی از کارشناسان این مبحث است، می‌گوید: امروز جمهوری اسلامی ایران به جایگاه و توانی دست پیدا کرده که می تواند نیازهای موشکی خود را در داخل طراحی و تولید کند و نیازی نیست دیگران به ما بگویند چه کاری بکنیم و چه طور طراحی کنیم.

وی با یادآوری اظهارات مسئولان نظامی که پیش از این گفته بودند ایران هفتمین کشور توانمند موشکی در جهان است، اظهار داشت: امروز توانمندی ساخت موشک، ماهواره و پرتابگر آن در ایران بومی شده و ما در جایگاه نخست در میان کشورهای منطقه قرار داریم.

«این توانمندی، زمانی وجهه استراتژیک به خود می‌گیرد که ما بتوانیم موشک های با بُرد مناسب بسازیم. اگر توان ما در حد ساخت موشک های 5 کیلومتری بود، دیگران کاری با ما نداشتند و این از اهمیت استراتژیک هم برخوردار نبود اما ما امروز نه تنها موشکهای با بُرد مناسب تولید می‌کنیم بلکه این توان به صنعت نیز تبدیل شده است، یعنی ما صنعت موشکی داریم.

وزیر سابق علوم، توانمندی موشکی ایران را در حوزه بازدارندگی، بسیار موثر توصیف کرد و گفت: این توانمندی یکی از اهرم های مهم استکبارستیزی و مقابله با باج خواهی دشمنان است؛ دشمنی که رهبر معظم انقلاب، اتمّ آنها را آمریکا معرفی کردند و برای همین است که آنها نمی‌خواهند ما چنین توانایی داشته باشیم.

** قطعنامه 2231 چه اهدافی را دنبال می کند؟

بندهای موشکی قطعنامه 2231 یکی از محل های نگرانی در میان افکار عمومی است که در داخل کشور نیز با واکنش های متعددی روبرو شده است.

از دانشجو خواستیم تا به تشریح این بندها و نگرانی های بوجود آمده از «گره زدن مباحث موشکی و هسته ای» در این قطعنامه بپردازد که او اینطور شروع کرد: «یک زمانی یک بنده خدایی می‌گفت قطعنامه‌های سازمان ملل برای ما مثل کاغذ پاره است ولی دیدید برخی‌ها چه برخوردی با او کردند. حالا هم آقای ظریف همان حرف را -منتها با ادبیات دیگری- تکرار می کند. وقتی علناً‌ در مقابل دوربین‌ها می‌گوید که این قطعنامه را اجرا نمی‌کنیم و ارزشی ندارد، یعنی کاغذ پاره است.»

* بعد از هسته‌ای، دنبال موشکی و حقوق بشر خواهند رفت

اما اینکه چرا آمریکا می‌خواهد با این قطعنامه‌ها بحث هسته‌ای را به موضوع موشکی گره بزند، اول باید قبول کنیم که آمریکا با ماهیت جمهوری اسلامی دشمنی دارد نه با آدم‌ها. برای آمریکا فرقی نمی‌کند آقای هاشمی باشد یا خاتمی یا احمدی‌نژاد یا روحانی. هر کدام از اینها هم که باشند، باید ماهیت نظام عوض شود.

وی ادامه داد: این ماهیت استکبار ستیزی نظام است که برای آمریکا مهم است و اگر قبول کنیم که ماهیت آمریکا با ماهیت جمهوری اسلامی تضاد دارد، آن موقع متوجه فرمایش حضرت آقا می‌شویم که فرمودند هسته‌ای یک بهانه است. این موضوع که حل شد، می‌روند سراغ حقوق بشر، موشکی و ...

* هنوز هیچ چیزی معلوم نیست ولی بحث موشکی را پیش کشیدند

وزیر سابق دولت دهم اظهار داشت: می‌بینید که هنوز معلوم نیست توافق انجام شود یا خیر، بحث موشکی را پیش می‌کشند و موشک‌های بالستیک را هم به خاطر این با هسته‌ای گره می‌زنند که بهانه بعدی را داشته باشند.

وی به برخی بندهای قطعنامه شورای امنیت اشاره کرده و می‌گوید: در این بندها بر بازرسی از مراکز «غیر متعارف» تاکید شده. مراکز غیرمتعارف یعنی چه ؟ یعنی آن جاهایی که برای آژانس تعریف نشده است. اگر ما این را قبول کنیم، آنها هرجایی رامی‌توانند درخواست کنند و یکی از بهانه‌هایشان هم همین موشک‌های بالستیک است یا هرنوع موشکی است که در صنایع موشکی ایران اسلامی طراحی و تولید می‌شود. اینکه موشکی که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را داشته باشد را می‌گویند، فقط یک بهانه است. آنها می‌توانند بگویند هر موشکی که شما طراحی و تولید می‌کنید و هر کلاهکی که طراحی و ساخته می‌شود، بنظر ما این قابلیت را دارد.

* به دنبال شناسایی طهرانی مقدم ها هستند

دانشجو گفت: آنها می‌خواهند با همین بهانه هرکجا را خواستند بازرسی‌ کنند که البته بنظر من بازرسی نیست و جاسوسی است، دانشمندان موشکی ما را شناسایی و از توانمندی‌های ما سر دربیاورند تا آنهایی را که می‌توانند از کار بیندازند.

وی معتقد است توانمندی های ما در صنایع موشکی و دفاعی و هسته ای و فناوری های دیگر در همین زمان تحریم و خصوصا در 10-12 سال اخیر به برکت زحمات و تلاش های امثال شهید طهرانی مقدم‌ها و شهریاری‌ها و تیم های تحقیقاتی بود که با آنها کار می‌کردند و جان خود را کف دست گرفتند تا ایرانی مقتدر و سربلند بسازند.

دانشجو اضافه کرد: امروز هم صنایع موشکی ما دانشمند فراوان دارد و آمریکایی‌ها هم از همین می‌ترسند و میخواهند بیایند و طهرانی‌مقدم‌ها را شناسایی کنند. حیف است ثمره این تلاش‌ها با غفلت -اگر نگوییم با جهالت- از بین برود. آنها بعد از شناسایی دانشمندان ما چه کاری جز ترور انجام می‌دهند؟ بعد از شناسایی مراکز ما چه کاری جز خرابکاری انجام خواهند داد؟

* آژانس اطلاعات ایران را به آمریکا می‌دهد

وزیر سابق علوم در تشریح قطعنامه 2231 و میزان اعتماد به آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی، گریزی هم به اظهارات چند روز قبل وزیر خارجه آمریکا در کنگره این کشور زد و گفت: چند روز قبل آقای کری در کنگره آمریکا وقتی با این سؤال روبرو شد که «آیا این بازرسی‌ها اگر قرار باشد آمریکا به ایران حمله کند اطلاعاتش به آنها کمک خواهد کرد؟» جواب داد «بله کمک خواهد کرد.»

وی تصریح کرد: آیا با این پاسخ وزیر امور خارجه آمریکا جا ندارد کمی نگران باشیم و هوشیاری‌مان را حفظ کنیم و به آنها اجازه ندهیم تحت هیچ عنوانی به مراکز نامتعارف دسترسی پیدا کنند و این موضوع را صراحتا در توافق می‌آوردیم. اگر آژانس مستقل بود هیچ گاه کری در برابر این سؤال جواب مثبت نمی‌داد. معلوم است که آژانس این اطلاعات را در اختیار آمریکا می‌گذارد. در بقیه موارد هم همین طور است. بنظر من در قطعنامه و توافق باید به صراحت ذکر می‌شد که تحت هیچ عنوان و استدلالی به احدی اجازه داده نمی‌شود از مراکز نامتعارف بازدید یا بازرسی بعمل آورد.

* باید بدانیم کی خوشحال باشیم و کی نگران

دانشجو با بیان اینکه ما همه این توانمندی‌ها را چه در موضوع هسته‌ای و چه موشکی در زمان تحریم‌ها به دست آوردیم، خاطرنشان کرد: آنها می‌خواهند ماهیت نظام را از کار بیندازند. امروز موضوع هسته‌ای را مطرح می‌کنند بعد موشکی بعد حقوق بشر و همین طور ادامه می‌یابد و اگر ما این احساس را در آنها ایجاد کنیم که این حربه کارایی دارد، از آن در همه جا استفاده می‌کنند. ما باید بدانیم چه زمانی شاد باشیم و چه زمانی نگران، تا دشمن برداشت غلط نکند.

* غرب راه را برای بهانه جویی باز نگه داشته است

وی اینطور بحث را ادامه می‌دهد: الان اتفاقی که افتاده این است که غربی‌ها راه را برای بهانه‌جویی خودشان باز نگه داشته‌اند. ما یک زمانی می‌گفتیم قطعنامه را قبول نداریم اما امروز این دوستان می‌گویند که این قطعنامه، قطعنامه خوبی است ولی برخی بندهایش را اجرا نمی‌کنیم. اگر خوب است چرا اجرا نمی‌کنید؟ البته من معتقد نیستم که همه این قطعنامه بد است اما من در سیاست خارجی، اعتدال را به معنی آشتی با همه، عدم مبارزه با استکبار و آشتی با آمریکا نمی‌دانم. حال اینها تحت هر عنوانی که می‌خواهد باشد. باید بدانیم چرا شادی می‌کنیم و چه زمانی شادی کنیم تا پیام غلط به دشمنان این ملت و مرز و بوم مخابره نشود.

* بازرسی‌های نظامی استقلال کشور را زیر سوال می برد

حفظ استقلال در سیاست داخلی، از مواردی بود که وزیر سابق علوم بر آن تاکید ویژه دارد و می‌گوید: اینکه دیگران به ما بگویند چه موشکی داشته باشیم و چه موشکی نداشته باشیم و چقدر مواد غنی شده و چه درصدی از غنی سازی داشته باشیم و در کجا تحقیق کنیم و در کجا غنی سازی کنیم و در کجا چه نوع رآکتوری داشته باشیم و بخواهند از مراکز نظامی ما بازرسی کنند و از توانمندی ما سر دربیاورند، با استقلال کشور سازگار نیست.

* برای موشکهای با برد بیش از 300 کیلومتر برنامه دارند

وی افزود: اینکه در صنعت موشکی بگویند فلان موشک قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد، حرفی است که هر کسی می‌تواند بگوید. در واقع می‌توانند مدعی شوند که هر موشکی با برد مشخص و توان حمل محموله‌ای با حجم و وزن مشخص این قابلیت، یعنی قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارد، پس شما دیگر نباید موشکی با چنین مشخصه‌ها و بردی طراحی کنید و بسازید چون این قابلیت را دارد، آنهایی را هم که دارید باید بیاییم بازرسی کنیم خلاصه آنها با این قید می‌خواهند بگویند موشکی در ایران طراحی نشود که برد بیش از 300 کیلومتر را داشته باشد.

* درخواست بازدید از پارچین با چه هدفی مطرح می‌شود؟

دانشجو معتقد است اینکه غربی‌ها خواهان بازرسی از اماکن غیرمتعارف شده‌اند، تنها بهانه‌ایست که البته مردم و مسئولین اجازه آن را نخواهند داد و ادامه می دهد: مگر 2 مرتبه از پارچین بازدید نکردند؟ اگر می‌خواستند مطمئن شوند، تا الان شده بودند. آنها می‌خواهند پارچین را ببینند تا خط قرمز تعیین شده که «نمی‌گذاریم مراکز نظامی ما را ببینید»، بشکنند.

* تعریف و تمجید از تیم مذاکره کننده فایده ای ندارد

وی گفتگوی خود را با گلایه از برخی اظهار نظرهای مسئولین دولتی پی گرفت و گفت: متاسفانه تا می‌خواهیم صحبت کنیم با این جمله که «شما تیم مذاکره کننده را قبول ندارید» هجمه می‌کنند. من علیرغم اینکه معتقدم تیم مذاکره کننده هم تلاش کرد و هم مورد اعتماد رهبری و به تبع آن مورد اعتماد مردم و منتقدین است، اما اینکه برنامه بگذاریم و یک ساعت فقط از آنها تعریف و تمجید کنیم و بگوییم از قبل از انقلاب تا الان دیپلمات‌هایی مثل اینها نداشتیم، اینها موضوعیت ندارد و مشکلی را حل نمی‌کند. این موارد در تاریخ نمی‌ماند. آنچه در تاریخ ماندگار است، همین برگه‌ها و اسناد توافقنامه‌ها است که تاریخ بر مبنای اینها قضاوت می‌کند. اینکه سرفردی کلاه امیر کبیر بگذارند و برایش مراسم قدردانی بگیرند اینها هیچکدام در تاریخ ثبت نمی‌شود. اما اگر خدای نکرده کلاهی سر ملت ما برود تاریخ این را ثبت و نسل‌های آینده قضاوت خواهند کرد.

* تاریخ قضاوت خواهد کرد

دانشجو تصریح کرد: مهم، رعایت خطوط قرمزی است که نظام تبیین کرده و تاریخ قضاوت خواهد کرد که این خطوط قرمز رعایت شده‌اند یا نه که اگر رعایت شده‌اند، در حقیقت منافع ملی رعایت شده است و مذاکرات و توافقنامه می‌تواند افتخار آمیز باشد و اگر نشده باشد شرم‌آور و مایه سرافکندگی در تاریخ خواهد بود.

* بندهای توافق را برای مردم شفاف کنید

وی با بیان اینکه باید برنامه بگذاریم و به جای تعریف و تمجید صرف، بیاییم بندهای توافقنامه را برای مردم شفاف کنیم، افزود: چه اشکالی دارد همان کاری را بکنیم که کنگره آمریکا کرد. تیم مذاکره‌کننده خود را نشاندند و از آنها سؤال کردند و این سوال و جواب‌ها در دنیا هم به صورت زنده پخش شد. آیا این به معنای توهین به آقای کری و تیم مذاکره کننده بود؟

وزیر سابق علوم ادامه داد: ما باید در مجلس شورای اسلامی یا هر جای دیگر مثل شورای عالی امنیت ملی یا در استودیوهای صداوسیما چنین جلسه‌ای برگزار کنیم. تیم هسته‌ای را دعوت کنند تا کارشناسان آنها را به چالش بکشند و همه دنیا هم ببیند. آنوقت ببینیم که تیم مذاکره کننده مثلا در برابر این سؤال که «آیا بازرسی‌ها، اطلاعاتی به آمریکا می‌دهد تا در زمان حمله به آنها کمک کند» چه جوابی خواهند داد. هرچند معتقدیم توان حمله آنها -آمریکایی‌ها- هم همان تعبیر «لاف غریبانه» است. اینکه آقای عراقچی به تنهایی بیاید یا آقای ظریف و صالحی فرقی نمی‌کند، تنهایی بنشینند جلوی دوربین صداوسیما و حرف بزنند، این کافی نیست. باید تیم مذاکره کننده توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و کارشناسانی مانند دکتر عباسی، جلیلی و فواد ایزدی و امثال اینها رودررو به چالش کشیده شوند. این سوال و جواب ها هم به طور زنده برای مردم پخش شود تا ابعاد توافق بصورت شفاف برای مردم روشن شود.

* حرف‌های آمریکایی‌ها فقط برای مصرف داخلی نیست

دانشجو در عین حال معتقد است که باید از دوقطبی شدن فضا جلوگیری شده و موضوع را منصفانه بررسی کرد تا اگر خطوط قرمز رعایت شده بود، همه با هم خوشحالی کنیم و اگر هم نشده همه با هم فکری به حال آن بکنند.

وی می‌گوید: برخی اظهارات آقای کری برای ما خوشحال کننده بود مثل اینکه گفت دانش هسته‌ای در ایران بومی شده و نمی‌شود آن را بمباران کرد. اما برخی حرف‌ها هم برای ما هشدار است. مثل همان دستیابی به اطلاعاتی که می‌تواند به آنها برای حمله احتمالی به ایران (البته همان لاف غریبانه است) کمک کند.

دانشجو با بیان اینکه باید اجازه دهیم تا مردم به خوبی این تفاهمنامه را بفهمند، افزود: دائم نگوییم که حرف آمریکایی‌ها برای مصرف داخلی‌شان است. اتفاقا برخی از این حرف‌ها مصرف بیرونی دارد. اگر پس از شفاف‌سازی، این توافق مصوب شد، همه ملت پشت سر آن می‌ایستند چون رمز موفقیت ما در انسجام و وحدت است و اگر هم تصویب نشد «ولو بلغ و ما بلغ»، همه پشت سر آن خواهند ایستاد.

* مخفی‌کاری راهکار مناسبی نیست

وزیر دولت دهم گفت: یکطرفه صحبت کردن به معنای روشنگری و شفاف‌سازی نیست، باید بند بند این توافق شفاف‌سازی شود تا پس از تصویب، همه مردم پشت سر مصوبه بایستند. مخفی‌کاری و پنهان کاری و برخی موارد را یک طرفه تفسیر کردن، راهکار خوبی نیست.

وی همچنین اظهار داشت: ما نمی‌گوییم که آمریکایی‌ها راست می‌گویند و به سخنان آنها صحه نمی‌گذاریم، معلوم است دروغگو و فریبکارند و اصلا به هیچ یک از حرفهای آنها اعتمادی نیست. اما چرا مثلا آقای صالحی و کارشناسان آنها نباید بیایند و توافق بین آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران را حداقل برای نمایندگان مجلس شفاف توضیح بدهند و آنها از او سؤال کنند؟ اورا به چالش بکشند، کارشناسان متخصص این امر این توافق را به چالش بکشند و دوربین‌ها و مردم هم قضاوت کنند و همه چیز شفاف شود، تیم مذاکره کننده چرا از این کار طفره می روند و می خواهند همینطوری سریعا، بدون هیچ چالشی در منظر مردم که مسایل را شفاف کند، سر و ته قضیه را هم بیاورند؟

* آب و معیشت مردم را با توافق گره نزنیم

دانشجو اضافه کرد: ما معتقدیم که این توافق بر روی آینده کشور موثر خواهد بود اما نه بر آب مملکت. اینکه بیاییم بزرگ‌نمایی کنیم و معیشت مردم را به آن گره بزنیم درست نیست اما بالاخره این توافق به عنوان یک توافق بزرگ در تاریخ ثبت می‌شود پس باید زیر و بم آن برای مردم روشن باشد.

* آیا کسی که سوال دارد باید به جهنم برود؟

وی ادامه داد: مگر همین آقایان نمی‌گفتند اجازه بدهید توافق شود بعد راجع به آن صحبت می‌کنیم؟ حالا که توافق شد چه اشکال دارد از تیم مذاکره‌کننده سؤال شود تا مردم روشن شوند؟ آیا سؤال کردن یعنی بیسوادی؟ آیا کسی که سؤال دارد، باید به جهنم برود؟ یا اگر کسی سؤال می‌کند، قصد ناامید کردن مردم را دارد؟ این چه حرفی است که می‌گویند که ما اجازه نمی‌دهیم مردم را ناامید کنید. چه کسی می‌خواهد مردم را ناامید کند و اصلا ناامید کردن مردم یعنی چه؟ اینکه تیم مذاکره کننده و بندهای توافق به چالش کشده شود آن هم توسط نمایندگان مردم و متخصصین امر و دوربین‌ها هم آن را زنده پخش کنند، اسمش نا امید کردن مردم است؟ اتفاقا این کار یعنی آوردن مردم در صحنه. شفاف سازی و آوردن مردم در صحنه همان چیزی است که اگر اتفاق بیوفتد دیگر آمریکا و وابستگانش نمی توانند افکار عمومی را منحرف کنند، اسم این کار امید دادن به مردم است، اعتماد کردن به مردم است، منسجم کردن مردم است.

وزیر سابق دولت دهم ادامه داد: باید بدانیم که حرف‌ها و اخبار بالاخره به بیرون درز می‌کند. اینکه متن توافق را ترجمه کنند و به رسانه ها بدهند، بالاخره 2 نفر در این مملکت زبان انگلیسی می‌دانند و این ترجمه را با متن انگلیسی‌اش تطبیق می‌دهند. اینها معنی کلمه تعلیق و توقف یا تخفیف را می‌فهمند. اخیرا سخنگوی کاخ سفید گفته است «بعد از گزارش آژانس، به صورت مرحله‌ای تخفیف خواهیم داد.» ما اصلا می‌گوییم او دروغ می‌گوید اما عزیزان مذاکره کننده باید بیایند بگویند در برابر این حرف چه جوابی دارند.اینکه آنها در آمریکا چیزی بگویند و از این طرف هم وزیر امور خارجه ما پاسخی بدهد و پاسخ دندان شکن بدهد و رئیس جمهور محترم پاسخ لاف غریبانه رئیس جمهور آمریکا را بدهد، اینها لازم است و خیلی هم خوب است ولی کافی نیست، چون موضوع متن توافقنامه احتمالی است که باید برای ملت ایران شفاف شود و باید در منظر مردم ایران قرار بگیرد.

* آمریکا روغن ریخته را نذر امامزاده کرد

وی در ادامه گفتگوی خود با فارس اظهار داشت: ما تا امروز تحریم بودیم و الان هم که به گفته دوستان، تحریم‌ها به محدویت تبدیل می‌شود. اصلا حتی اگر تحریم هم بماند که البته کری گفت اگر همین طور ادامه می‌دادیم تحریم‌ها پاشیده می‌شد!! بنابراین آنها روغن ریخته را نذر امامزاده کردند. دانشمندان ما در تحریم به اینجا رسیدند و در آینده هم هر چند معتقدیم قطعا آمریکا تعهدات خود را عملی نخواهد کرد، ما در همه زمینه‌ها چه موشکی، چه هسته‌ای و چه غیره پیشرفت خواهیم داشت. اینها فقط ملت ما را واکسینه می‌کند مثل 8 سال جنگ تحمیلی، غائله بنی‌صدر، تحریم، فتنه 18 تیر 78، فتنه 88، این موضوع هم موجب واکسینه شدن مردم خواهد شد. مردم و دانشمندان ما منتظر این حرف‌ها نمی‌مانند اما یک مطلب مهم باید مدنظر باشد، کسانی که زندگی‌شان را در این مسیر گذاشتند، نباید دلسرد شوند. تیم‌های تحقیقاتی نباید پراکنده شوند، جمع کردن اینها به این سادگی نیست.

* پیشنهاد تشکیل شورای عالی در موضوع هسته‌ای

دانشجو همچنین یک پیشنهاد نیز ارائه کرد و با بیان اینکه متاسفانه یکی از ضعف‌های ما این است که با دولت‌های متفاوت، عملکرد در برخی زمینه‌های اساسی در علم و فناوری تغییر می‌کند، گفت: پیشنهاد من این است که «شورای عالی سیاست گذاری، تحقیقات و فناوری هسته ای» تشکیل شود تا این شورا سیاست گذاری و برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت کند تا اگر قرار بر مذاکره شد، به صورت روزمره عمل نکنیم و بدانیم چه چشم اندازی روبروی ماست و باید به کجا برسیم. در این صورت، دادوستدهای ما برنامه ریزی شده خواهد بود و نمی‌گذارند که از چشم‌انداز دور شویم. چیزی را که می‌دهیم آن چیزی خواهد بود که به چشم انداز صدمه وارد نکند. فناوری هسته‌ای آینده انرژی دنیاست نمی‌شود بصورت روزمره با آن برخورد کرد و سیاست گذاری کرد.

وی تصریح کرد: این نقاط ضعف وجود دارد و اگر این موضوعات حل شود، دیگر کسی در تبلیغات ر یاست جمهوری حرفی نخواهد زد که با این سیاست‌ها نخواند.

* خطوط قرمز را رعایت نکنیم ضربه خواهیم خورد

دانشجو گفت: اگر ما امروز خطوط قرمز تبیین شده توسط رهبری را رعایت کنیم، پیشرفت و تعالی بیشتری چه در حوزه‌های علمی،‌ موشکی و هسته‌ای خواهیم داشت اما اگر به هر بهانه‌ای این خطوط قرمز رعایت نشود و بخواهیم آن را از چشم ملت مخفی کنیم، حتما ضربه می‌خوریم.

وی ادامه داد: مدارا با دشمن یکی از ابزارهای نرمش قهرمانانه است تا به واسطه آن بتوانیم خود را قوی کنیم نه اینکه اجازه دهیم دشمن توان ما را از بین ببرد و در امورات ما دخالت کند و بگوید چه نوع موشکی داشته باشیم و چه موشکی با چه بردی نداشته باشیم و بخواهند از مراکز به قول آنها نامتعارف، بازدید کند.

* روحانی منتقدین را به جهنم حواله ندهد

وزیر دولت دهم اضافه کرد: من احترام آقای روحانی را به عنوان رئیس‌جمهور بر خود و مردم لازم می‌دانم ولی معتقدم اطاعت از رهبری واجب است و آقای رئیس‌جمهور هم باید سعه صدر بیشتری در تحمل انتقادات داشته باشد. نباید منتقدین را بیسواد بخواند و بگوید بروند به جهنم و یا اینکه می‌خواهند مردم را ناامید کنند. این حرف‌ها کارساز نیست، آینده کشور است و همه باید نگران آینده کشور باشند.

* ممکن است در میدان هسته‌ای ضربه شویم

دانشجو در بخش پایانی این گفتگو، به اظهارنظر اخیر رئیس جمهور مبنی بر بُرد 3-2 ایران در بازی هسته ای پرداخت و گفت: اینکه آقای رئیس‌جمهور بگوید ما 3 گل زده ایم و 2 گل خورده‌ایم، من این طور نمی‌بینم. اینها که می‌گفتند ما به دنبال توافق برد-برد هستیم در این صورت که توافق برد-باخت است. چطور آنها راضی شدند که ببازند؟

وی ادامه داد: من این را بازی فوتبال نمی‌بینم. اصولا این موضوع را یک بازی تلقی نمی‌کنم چرا که با سرنوشت یک ملت گره خورده است اما در مقام مثال، اگر بخواهیم آن را به یک رقابت و مسابقه هم تشبیه کنیم من آن را یک مسابقه کُشتی می‌دانم که در آن، ممکن است شما 4 امتیاز هم از حریف جلو باشید یا 2-3 جلو باشید، اما با یک غفلت، ضربه شوید.

دانشجو تاکید کرد: باید خوب مراقب بود چون این مثل فوتبال نیست و زمان آن هم تمام نشده است. از طرف دیگر ما با دشمنی روبرو هستیم که به دنبال نقاط ضعف‌ ما می‌گردد. همه که مانند جهان پهلوان تختی نیستند. اتفاقا دشمن که دشمنی و عهدشکنی و ناجوانمردانگی خود را در نیم قرن گذشته نه تنها در ایران بلکه در همه جای جهان اثبات کرده برای حمله به همین نقاط ضعف برنامه‌ریزی کرده و خواهد کرد.

منبع:فارس

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••