اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۴/۲۱ - ۱۸:۲۰
جانشین سازمان بسیج سازندگی مطرح کرد

سیر تا پیاز بسیج سازندگی

جانشین سازمان بسیج سازندگی در گفت و گویی به تشریح مهمترین ماموریت ها و برنامه های این سازمان در حوزه سازندگی، اقتصاد مقاومتی و بسیج سازندگی پرداخت.

سیر تا پیاز بسیج سازندگی

به گزارش سراج24،

به نقل از سازمان بسیج سازندگی ، جانشین سازمان بسیج سازندگی در گفت و گویی به تشریح مهمترین ماموریت ها و برنامه های این سازمان در حوزه سازندگی، اقتصاد مقاومتی و بسیج سازندگی پرداخت.

ناصر فصیح جانشین سازمان بسیج سازندگی با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، درباره رویکرد بسیج به مساله اقتصاد مقاومتی اظهارکرد: در سنوات اخیر با توجه به اینکه فشار تهدید و تحریم اقتصادی دشمن روی نظام جمهوری اسلامی زیاد شده است و با توجه به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، بسیج سازندگی رویکرد خود را به سمت اقتصاد مقاومتی تغییر داده و در برنامه های خود به این مفهوم اولویت داده است.

هدف بسیج سازندگی این است که مباحث اقتصاد مقاومتی را در گام اول تبدیل به گفتمان غالب جامعه کند و در گام دوم با دخیل کردن مردم در طرح های تولیدی اقتصاد مقاومتی، به مردمی کردن اقتصاد کشور کمک کند.
گروه های جهادی و اقتصاد مقاومتی
ناصر فصیح در پاسخ به سوالی درباره جهت گیری گروه های جهادی در مناطق روستایی در قبال اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی خاطرنشان کرد: گروه های جهادی بسیجی در امر اقتصاد مقاومتی پیش قدم هستند. این گروه ها عمدتا از دانشجویان و متخصصان بسیجی تشکیل می شود و مهندسان کشاورزی و صنعتی و پزشکان در آن نقش آفرینی پررنگی دارند. گروه های جهادی مباحث آموزشی و ترویجی در عرصه های کشاورزی، منابع طبیعی، امنیت غذایی، دامداری، دامپروری و شیلات را به طور جدی در دستور کار قرار داده اند و به موفقیت هایی هم دست یافته اند. 
غنی سازی علوفه و ساخت دستگاه جوجه کشی توسط جهادگران
وی با ذکر یک نمونه در همین ارتباط تصریح کرد: به عنوان نمونه گروه های جهادی در استان خوزستان و در زمینه دامداری با توجه به اینکه در این منطقه مردم گاوهای شیرده را نگهداری می کردند به مطالعه درباره خوراک دام پرداختند و به این نتیجه رسیدند که علوفه دام ها در خوزستان غنی شده نیست. گروه های جهادی در این استان ضمن غنی سازی علوفه، آموزش این کار را به دامداران دادند که موجب افزایش قابل ملاحظه شیردهی در سطح استان شد. 
ناصر فصیح ادامه داد: در همین استان خوزستان یک گروه جهادی دیگر با استفاده از توان مهندسان بسیجی کار تبدیل یخچال‌های زمینی خراب و از رده خارج به دستگاه جوجه کشی را در دستور کار قرار داده بود و توانسته بود، با هزینه ای بسیار پایین برای چندین واحد تولیدی دستگاه جوجه کشی بسازد.
مزیت های اردوهای جهادی بومی
جانشین سازمان بسیج سازندگی در پاسخ به سوالی درباره رواج اردوهای جهادی بومی که در آن گروه های جهادی به جای سفر به خارج از استان، در خود استان محل سکونت شان به خدمت رسانی مشغول می شوند، گفت: این سبک از اردوهای جهادی باعث می شود که حرکت جهادی و حضور در مناطق محروم مختص به ایام تعطیل و عید نوروز و تابستان نشود و گروه های جهادی به صورت مستمر در مناطق محروم حضور داشته باشند و هر هفته پنجشنبه  و جمعه ها به صورت تدریجی کارها را پیش ببرند. 
خدمات محله محور بسیجیان
وی اضافه کرد: در حوزه تقویت و توسعه گروه های جهادی، سیاست و راهبرد سازمان بسیج مستضعفین و سازمان بسیج سازندگی این است که این گروه ها را به لحاظ کمی و کیفی توسعه دهد، در گام اول به دنبال این هستیم که گروه های جهادی را بومی کنیم، یعنی گروه هال هم به صورت بومی تشکیل شوند و هم به صورت بومی خدماتشان را ارائه دهند و در جغرافیای استان خودشان بکارگیری شوند. سال گذشته در گام اول طی دستورالعملی به رده های بسیج ابلاغ شد که پایگاه های مقاومت بسیج خدمات محله محور ارائه دهند. با توجه به اینکه بسیجیان در جغرافیای پایگاه مقاومت خود اعم از روستایی و شهری زندگی می کنند، می توانند در موضوعات گوناگونی چون سرکشی از خانواده ایثارگران و شهدا، رفع احتیاجات نیازمندان محلی و بومی و پیگیری کارها و مشکلات جغرافیای محل خود از مسئولان ذیربط، خدمات محله محور ارائه دهند.
وی در همین رابطه ادامه داد: در گام دوم این پایگاه های مقاومت ضمن اینکه در طول سال در محله خود کار می کند و خدمات ارائه می دهند، یک روز در سال اردوی جهادی یکروزه برگزار می کنند و با عزیمت به خارج از محدوده پایگاه مقاومت خود، ارائه خدمات دارند. در گام سوم، علاوه بر کار محله محور و اردوی یک روزه، در صورت داشتن توانایی، پایگاه روستایی یا شهری می تواند اردوی جهادی هفت روزه هم داشته باشد. 
اقشار متخصص بسیج چه می کنند؟
جانشین سازمان بسیج سازندگی با اشاره به خدمت رسانی اقشار متخصص بسیج، اظهار کرد: مهندسین عمران و صنعت و بسیج جامعه پزشکی، همانند بسیج محله محور، در طول سال به خدمت رسانی می پردازند. مثلا پزشک بسیجی در مطب خود، یک روز در هفته ویزیت رایگان انجام می دهد، مهندس بسیجی که مهر نظام مهندسی دارد در ساخت خانه نیازمندان، نظارت را به عهده می گیرد، مهندسین کشاورزی در بحث کاشت، داشت و برداشت به کشاورزان کمک می کنند و آن ها را راهنمایی می کنند، مهندسین عمران در بحث نظارت، تهیه نقشه و ... برای ساخت خانه نیازمندان کمک می کنند، پزشکان در بحث اعزام تیم های پزشکی، در آخر هفته ها خدمات ارائه می دهند و ...
دستگاه های اجرایی با گروه های بومی همکاری بیشتری دارند
وی با بیان اینکه اردوهای جهادی بومی موجب کاهش مسافت سفر و در نتیجه کاهش احتمال تصادفات جاده ای می شود، گفت: در اردوهای جهادی شناخت فرهنگ مردم بومی منطقه اهمیت بالایی دارد و بسیجیان هرچه به این فرهنگ آشنا تر باشند بهتر می توانند از ظرفیت های مردم استفاده کنند که این مساله از ویژگی های اردوی جهادی بومی است. به تجربه ثابت شده که دستگاه های اجرایی در سطح استان ها اولویت بیشتری برای همکاری با گروه های جهادی منطقه خودشان قائل هستند. البته سازمان بسیج سازندگی هیچ محدودیتی برای سفر گروه های جهادی قائل نیست و آن ها در هر نقطه ای که تشخیص دهند می توانند اردو برگزار کنند و چه بسا اساسا اردوی خارج از استان در برخی موارد ضرورت داشته باشد. 
برگزاری 10 هزار اردوی جهادی در سال 93
ناصر فصیح با بیان اینکه در سال گذشته حدود 10 هزار اردوی جهادی 7 الی 12 روزه در کشور برگزار شده است، اظهارکرد: بیش از 3500 گروه جهادی شناسنامه دار در کشور داریم که 85 الی 90 درصد آن ها به صورت درون استانی عمل می کنند و قریب به 10 الی 15 درصد به خارج از جغرافیای استانشان سفر می کنند. لازم به یادآوری است که تعداد گروه های جهادی کشور در سال 80 کمتر از 100 بود که عمدتا در شهرهای بزرگی مثل تهران، اصفهان و شیراز تشکیل شده بودند. 
گروه های جهادی تصور غلطی درباره محرومیت در تهران دارند
وی با اشاره به دیدار جهادگران بسیجی با رهبر معظم انقلاب در 31 شهریور 1389 خاطرنشان کرد: دیدار رهبر معظم انقلاب با جهادگران و فرمایشات ایشان باعث شد که اردوهای جهادی به صورت تصاعدی افزایش پیدا کند. پیش از این تعداد گروه های جهادی محدود بود و این گروه ها فقط در استانهای خاصی فعالیت می کردند اما امروز هیچ استانی نداریم که گروه جهادی نداشته باشد. البته به عنوان یک استثناء باید گفت که فعالیت درون استانی در استان تهران کم است زیرا گروه های جهادی تصور می کنند در تهران محرومیت نیست که تصور درستی نیست زیرا در روستاهای حاشیه ای تهران محرومیت های بعضا جدی وجود دارد. اگر محرومیت های روستاهای حاشیه تهران را منعکس کنیم گروه های جهادی تهرانی به فعالیت های درون استانی راغب می شوند. 
بسیج سازندگی با مشاغل خانگی، خرد و متوسط سر و کار دارد
جانشین رئیس سازمان بسیج سازندگی در پاسخ به این سوال که بر اساس آمار مرکز قرارگاه اجرایی هزینه ایجاد هر شغل در بسیج سازندگی به طور متوسط 12 میلیون تومان بوده که بسیار کمتر از رقم ایجاد هر شغل در بخش دولتی است، علت این مساله چیست، خاطرنشان کرد: اشتغال دامنه وسیع و انواع متفاوتی دارد. اشتغالزایی در صنایع بزرگ مثل پالایشگاه پتروشیمی ممکن است هزار میلیارد تومان هزینه داشته باشد اما حداکثر 120 نفر مشغول به کار شوند که اگر آن رقم را بر تعداد شغل های ایجاد شده تقسیم کنیم هزینه ایجاد هر شغل بالا خواهد بود. اما ما در بسیج سازندگی با مشاغل خانگی، خرد و متوسط سر و کار داریم. اشتغالزایی در این حوزه ها با صرف رقم های پایین ممکن می شود و بسیج سازندگی از یک تا 30 میلیون تومان در بحث اقتصاد مقاومتی تسهیلات می دهد. 
حرف حساب بسیج در عرصه اقتصاد
ناصر فصیح با بیان اینکه مردمی کردن اقتصاد یعنی استفاده از ظرفیت های خود مردم برای ایجاد اشتغال، تصریح کرد: بسیج در بحث اقتصاد مقاومتی به هیچ وجه کار را از نقطه صفر شروع نکرد. حرف حساب بسیج این است که می گوید مردم یک سری امکانات در اختیار دارند که ممکن است خودشان نیز از آن ها غافل باشند و باید به مردم کمک کرد تا از توانایی ها و داشته هایشان استفاده کنند. مثلا در بحث مشاغل خانگی وقتی فردی در منزلش زیرزمین خالی دارد، اگر آموزش لازم را ببینید، می تواند آن زیرزمین را به محل پرورش قارچ تبدیل کند، ضمن اینکه مشکل آب و برق و گاز و تلفن هم ندارد. یا مثلا واحد تولیدی مرغ بومی زیر 500 قطعه ای به راحتی در حیاط منزل می تواند راه اندازی شود. 
توصیه مهم رهبر انقلاب درباره صنایع تبدیلی
جانشین سازمان بسیج سازندگی در پاسخ به این سوال که اختصاص تسهیلات برای خرید 6 تا 10 هزار دستگاه صنایع تبدیلی در شرایطی که صنعت کشور با رکود روبروست، چه تاثیری بر وضعیت صنعت و اشتغالزایی خواهد داشت، اظهارکرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سال گذشته با هیات دولت یکی از راه های حل مشکل روستاهای کشور را گسترش صنایع تبدیلی عنوان کردند. پس از آن سازمان بسیج مستضعفین و قرارگاه جهاد اقتصادی در حوزه صنایع تبدیلی ورود پیدا کردند و سردار نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین قرارگاه صنعتی را با مسئولیت سازمان بسیج مهندسین راه اندازی کردند و این قرارگاه با حضور برخی اقشار از جمله بسیج سازندگی شروع به کار کرد. 
6 هزار واحد صنعتی تعطیل هستند
وی در همین رابطه افزود: مطالعات ما نشان داد در کشور شهرک های صنعتی راکدی داریم که سرمایه در گردش ندارند و متوقف شده اند. بخش دیگری از واحدهای صنعتی ما همه چیز دارند اما بین صاحبان آن اختلاف ارثی یا حقوقی وجود دارد و باعث تعطیلی آن ها شده است. برخی دیگر از آن ها  جنس تولید می کنند اما امکان رقابت ندارند و به رکود کشیده شده اند. بالغ بر 6 هزار و 200 واحد صنعتی راکد داریم که سوله و امکانات صنعتی دارند اما تعطیل هستند و کار نمی کنند. از این تعداد حدود یک هزار و 200 واحد مربوط به صنایع بزرگ غذایی و نوشیدنی است که متاسفانه راکد شده اند. یکی از وظایف سازمان بسیج مستضعفین این است که روی صنایع راکد کار کند.
فرهنگ بی اعتمادی به تولید ملی باید اصلاح شود
ناصر فصیح با بیان اینکه بسیاری از محصولات پر مصرف که از خارج از کشور وارد می شوند، قابلیت تولید در داخل را دارند، گفت: فرهنگ بی اعتمادی به تولید ملی باید اصلاح شود. در حال حاضر تولید کننده داخلی ما جنس مرغوب تولید می کند اما قبل از فروش برند یک شرکت خارجی را روی آن می چسباند. به عنوان نمونه در استان قم یک واحد تولیدی ظروف با کیفیت تولید می کند اما روی آن برند خارجی می چسباند و در مرزهای غرب کشور به عنوان کالای وارداتی به فروش می رساند یا در همین استان یزد پارچه و لباس مرغوب تولید می شود اما به اسم لباس خارجی به فروش می رسد. سازمان بسیج اصناف در این حوزه فعال شده و به دنبال اصلاح این فرهنگ غلط است.
صنایع تبدیلی را به عنوان مکمل واحدهای تولیدی گسترش می دهیم
وی با بیان اینکه راه اندازی صنایع بزرگ و اداره آن ها کار مشکلی است و سرمایه بالایی می خواهد، خاطرنشان کرد: بسیج سازندگی کار گسترش صنایع تبدیلی کوچک و خانگی را دنبال می کند. در سنوات گذشته با حمایت بسیج سازندگی بالغ بر 50 هزار واحد تولیدی اقتصاد مقاومتی در بحث امنیت غذایی فعال شده است و در حال حاضر صنایع تبدیلی کوچک را هم به عنوان مکمل این چرخه وارد عرصه می کنیم. یکی از مشکلات تولید کننده های خرد ما این است که محصولات کشاورزی همزمان با هم به بازار می رسد و در نتیجه بازار اشباع می شود و قیمت محصول کاهش می یابد، از طرفی هم محصول را نمی شود برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد، همواره در نتیجه ضایع شدن محصولات یا کاهش قیمت، تولید کننده ما ضرر می کند. با استفاده از صنایع تبدیلی در کنار تولید می توان برای محصولات ارزش افزوده آفرید و زمان نگهداری آن ها را بالا برد تا در فصل کمبود محصول به بازار ارائه و بازار تنظیم شود. 
200 میلیارد تومان تسهیلات برای صنایع تبدیلی
رئیس سازمان بسیج سازندگی تاکید کرد: گسترش صنایع تبدیلی را در 12 حوزه در برنامه سال 94 قرار داده ایم و برای خرید 6 تا 10 هزار دستگاه، 200 میلیارد تومان تسهیلات پیش بینی کرده ایم. 
وی با بیان اینکه تسهیلات در قالب عقود 18 درصدی ارائه می شود، گفت: بانک مرکزی سود سپرده گذاران را 21 درصد و هزینه پول را 26 درصد در نظر گرفته است. به عبارتی بانک ها باید تسهیلات را بالای 26 درصد به متقاضیان بدهند. در نتیجه هر بانکی که زیر 26 درصد تسهیلات می دهد مابه التفاوتش را از جایی تامین می کند. به همین دلیل بانک مهر اقتصاد سالانه 50 تا 60 میلیارد تومان برای کل تسهیلات صنایع تبدیلی از بودجه برنامه ای بسیج دریافت می کند چرا که سهامداران بانک مهر اقتصاد مردم هستند و سپرده گذاران و سهامدارن باید سود خود را برداشت کنند. در دولت گذشته، حدود 3 هزار میلیارد تومان پول با سود صفر درصد توسط خود دولت به بخش کشاورزی اختصاص داده شد و بانک کشاورزی هم همین میزان پول با سود 14 درصد اختصاص داد و در نهایت تسهیلات 7 درصدی به متقاضیان ارائه شد اما بسیج چنین پولی ندارد که بتواند سود تسهیلات را از 18 درصد پایین تر بیاورد. 
تسهیلات صنایع تبدیلی به چه کسانی پرداخت می شود؟
وی در پاسخ به این سوال که آیا تسهیلات با سود 18 درصدی برای تولید کنندگان و متقاضیان خرید صنایع تبدیلی صرفه اقتصادی دارد یا خیر، گفت: کسی که وارد این حوزه می شود باید اهلیت و توانایی کار را داشته و از مهارت لازم برخوردار باشد. او باید بازاریابی را آموخته و محصول را بشناسد. اگر کسی واجد این شرایط باشد ورودش به این عرصه قطعا سودآور و اشتغالزا خواهد بود. ما تسهیلات صنایع تبدیلی را به کسانی می دهیم که محصول را خودشان تولید می کنند، مثلا پدر خانواده باغداری می کند و به پسر خانواده وام صنایع خشک کن می دهیم. محصولات این باغدار دیگر زیر درخت نابود نمی شود و پسرش هم مشغول به کار می شود. ضمن اینکه صنایع تبدیلی که واگذار می شوند کوچک و با قیمت پایین هستند. مثلا دستگاه خشک کن میوه خانگی از 3 تا 7 میلیون تومان قیمت دارد، یعنی کسی که 3 میلیون تسهیلات برای خرید دریافت کند، ضرر نمی کند چون دستگاه می خرد و خود دستگاه قیمت دارد. 
ناصر فصیح ادامه داد: محصولات باغی را فقط یک هفته می توان نگهداری کرد اما اگر خشک شوند تا یکسال زمان نگهداری شان افزایش پیدا می کند، حمل و نقل شان ساده می شود و قیمت شان بیشتر می شود. مثلا اگر فردی در همدان سیر تولید می کند دستگاه خشک کن یا پودر کن سیر برای او بسیار سود آور خواهد بود. اگر صاحب واحد صنایع کوچک خانگی هیچ امکاناتی نداشته باشد و بخواهد مغازه اجاره کند، صرفه اقتصادی ندارد اما این دستگاه ها به کسانی تحویل داده می شود که خودشان تولید کننده و باغدار هستند و نیازی به اجاره مکان ندارند.
استفاده بسیجیان از اراضی بلااستفاده سپاه
وی با بیان اینکه زمین های بلااستفاده متعلق به سپاه و بسیج برای فعالیت تولیدی و اقتصاد مقاومتی می تواند به بسیجیان اختصاص یابد و این مساله بلامانع است، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت های مغفول استفاده کنیم. مثلا در کرمانشاه پناهگاهی برای زمان جنگ وجود داشت که با توجه به شرایط صلح بلااستفاده بود و بسیجیان رفتند و در آن واحد تولید قارچ راه اندازی کردند و اتفاقا تولید بسیار بالایی دارند و نیاز منطقه را تامین می کنند. سوله های پادگان های آموزشی قدس که در حال حاضر بلااستفاده هستند می تواند در اختیار بسیجیان فعال در حوزه اقتصاد مقاومتی قرار بگیرد. مثلا در همین مجتمع نیایش سوله ای که برای احداث پل توسط قرارگاه خاتم ساخته شده بود، پس از ساخت پل بلا استفاده مانده بود که 2-3 نفر بسیجیان از این سوله استفاده کردند و در حال حاضر چند هزار بلدرچین در آن پرورش می دهند. این ظرفیت های مغفول در سطح همه استان ها وجود دارد که می تواند در اختیار بسیجیان قرار بگیرد.

منبع:فارس

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••